Kauden jälkipyykki

  • 195 059
  • 862

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Kyllähän mä olen jo useasti tuonut esiin, että tuo tyyli pelata saattaa olla osasyy sille, että noita virheitä tulee. Paremmin skoutatuilla oikeilla vahvistuksilla tilanne voisi kuitenkin olla toinen. Se, että Palmroth on jokin peliaikakeisari läpi kauden on yksinomaan ihan hyvä syy sille, että turpaan tulee useasti. En mä tiedä olisiko se tyystin erilainen pelitapa parempi, mutta sitä ette tekään tiedä. Viime kausi tosin ei ainakaan tue tätä ajattelumallia. Jossittelu on aina ihan vitun kivaa, ja jälkiviisaus. Nuo ovat tuntuu olevan ne varsinaiset kipinät tätä lätkäseuraa kannattaessa. Lyhytnäköisyys ja paska taustatyö on se, joka tätä organisaatiota tällä hetkellä hallitsee, ja se on turmion tie, pahimmassa tapauksessa konkurssiin johtava sellainen.

edit.

En, mutta urheilu on aivan eri asia. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että joukkueen urheilullinen menestys vaikuttaa yleisömääriin ja se on ihan loogista, mutta Turussa tämä on aivan äärimmäistä, ja sitä voisi sanoa jopa ilmiöksi. Täällä tää kullankaivaja-meininki on jotenkin aivan erilaista kuin muilla liigapaikkakunnilla.

En tiedä minkä takia minua aina pistää pirusti ärsyttämään nämä kommentit siitä, että pitäisi käydä hallilla vaikka kentällä ei tehtäisi muuta, kuin leviteltäisi zambonin kanssa paskaa jäälle, kun itse en siihen kategoriaan kuitenkaan kuulu, joka tulee hallille vasta, kun sm-liigan finaalipelit ovat käynnissä.

Itseänikin ärsyttää ihmiset (joita löytyy myös kaveripiiristäni), jotka muistavat minulle aina muistuttaa, kun pyydän heitä hallille mukaan, että kyllä hekin sitten tulevat, kun pelataan mestaruudesta.

Silti on mielestäni turhaa yrittää siirtää vastuuta joukkueen huonosta pelistä kannattajien niskaan. Joukkueen otteet kaukalossa eivät varmasti johtuneet siitä, että halli ei ollut täynnä huutavia kannattajia. Kannattajista puhutaan usein kuudentena tai ylimääräisenä kenttäpelaajana. Jääkiekkoa pelataan viidellä kenttäpelaajalla ja yhdellä maalivahdilla. Se yleisön tuoma ylimääräinen pelaaja auttaa varmasti, mutta se 5+1 miehitys, siellä kentällä ne pelit pelaa.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ymmärrä tätä katsojien syyttämistä. Itse en käynyt tällä kaudella kertaakaan hallissa, enkä myöskään viime kaudella. Tähän on yksinkertainen syy: en tahdo tuhlata rahaa ja aikaani siihen että menen katsomaan puppelointia ja sähellystä. Hannu Virran 1. kauden aikana kävin katsomassa pelejä useinkin. Ei silloinkaan menestystä tullut, mutta peli näytti ihan mukavalta katsomosta. Ei tarvinut lähteä savu päästä nousten hallista pois ja mielensä pahoittaneena.

Se on turha odottaa yleisöä halliin jos pelataan puolivaloilla tai peli näyttää samalta mitä c-junnujen pelaaminen. Ei kukaan halua siitä maksaa noin suuria summia.

Niin, yhtälailla on turha odottaa että tänen saadaan aivan helvetin rajallisilla resursseilla hommattua sellaista joukkuetta, joka nostelee jotain kannuja keväisin. Niin helppoa se on. Se, että sinä et ole kertaakaan käynyt kahteen kauteen hallilla kuvastaa hyvin vallitsevaa kulttuuria täälläpäin. Anna kun arvaan, finaaleissa 2010 olit paikalla aina, mikäli satuit ehtimään lipun jostain hommaamaan? Ei mulla ole mitään lisättävää tähän, ymmärrän kantasi erittäin hyvin, mutta vieroksun tuollaista tapaa kannattaa jotain jengiä. Itse olen ainakin koko ikäni kannattanut TPS:ää fanaattisesti ja käynyt hallilla erittäin paljon katsomassa pelejä. Ei tämä mitään lovea ole lompakkooni tehnyt (ei, en ole myöskään mikään miljonääri), ja nautin siitä, että urheilu on sellaista kuin se on. Välillä menee hyvin, välillä ei, ja marginaalit on pienet.

Mitä olit timppa muuten mieltä viime tiistain Pelicans-pelistä noin elämyksellisellä tasolla?
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Ei saatana :D Millä resursseilla? Virran pelimerkit eivät todellakaan ole olleet riittävät, ja mitä helvettiä esimerkiksi tuolla fysiikkavalmennuksessa ollaan tehty kun jengiä on sairastuvalla jatkuvasti? Kaiken huippu on kyllä tuo, että näillä pelimerkeillä pitäisi edes jotenkin hätyytellä ylempiä sijoja (jos sitä ajoit takaa). Ei kuuna päivänä. Sitten kun joku hankkii Palloseuraan ihan vitusti fyrkkaa ja taustaorganisaation, joka sitä rahaa osaa käyttää, voidaan miettiä millainen paletti on se, jolla taistellaan mestaruuksista. Tällä hetkellä TPS on niin resursseiltaan kuin urheilullisesti alemman keskikastin jengi, halusimme sitä tai emme. Melko naiivia väittää muuta. On huomioitava, että nuo asiat korreloi keskenään. En itse ymmärrä millaisilla taikaiskuilla ja sormennapsautuksilla tästä apatiasta noustaan, kun kannattajat eivät sitä oikeasti edes halua (yleisömäärät kertonee tarpeeksi), raha ei kasva puussa, eikä sitä tule ovista ja ikkunoista kun ihmiset näyttävät seuralle persettä, ja organisaatio on huonosti hoidettu.

Ei nyt laiteta nappeja vastakkain, samassa veneessä ollaan. Kuten ehkä viestistäni näit, niin puhuin perinteistä ja vaatimustasosta. En halua, että tämä palloseura vajoaa samaan suorittamiseen, johon muuan tamperelaiset ex-mahtiseurat ovat vajonneet. Siellä ne on monta vuotta ollu ja siellä ne tulevat myös olemaan(mikäli ei jotain taikasauvaa taivaasta putoa). Tarkoitukseni oli viestissä tuoda tämä esille, tähän ei saa tyytyä, tai tänne myös jäädään. Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että tällä hetkellä olemme keskikastin jengi, ja se tässä eniten vituttaakin. Minulla ei nyt tähän hätään ole mitään selviytymissuunnitelmaa, ja tiedän kuinka yksi asia on vaikuttanut toiseen ja nyt olemme tässä tilanteessa. Kakka on jo housuissa.

Pelimerkeistä puhuessani en sanonut asiaani riittävän selvästi, anteeksi tästä. Pelimerkkejä mestaruuteen ei tällä kaudella ollut missään nimessä, mutta olisi tuolla porukalla pitänyt saada aikaan parempi tulos, kuin kymmenes sija. Muutamia kavereita joukkuueessa oli, jotka pelasivat tasollaan, tai suorittivat muuten hyvin(esmes. Vahalahti, Mojzis, Anttila). Aivan liikaa siellä oli kuitenkin pelaajia, jotka eivät pelanneet tasollaan. Se mistä tämä johtuu, onkin sitten toinen asia. Mielestäni päävalmentajan täytyy pyrkiä saamaan pelisysteemi sellaiseksi, joka sopii käytössä oleviin pelaajiin ja tätä kauttaa saadaan pelisysteemi, jolloin jokaisen ei tarvitse opetella luistelemaan uudestaan. Tällä kaudella tämä ei missään nimessä toiminut ja paljon käytössä olevaa potentiaalia jäi käyttämättä. Tätä tarkoitin pelimerkeistä puhuessani. Sijoituksen tuolla materiaalilla olisi täytynyt olla parempi. Viitteitä tästä oli muutamissa peleissä, kun pelisysteemiä muutettiin yksinkertaisemmaksi ja lähtöjä nopeutettiin(esim. viimeinen erä Pelicansia vastaan viimeissä kotirunkkaripelissä). Tällöin peliin tuli kiimaa ja vauhtia, myös tulosta. Tämä siis vain esimerkkinä siitä, kun luovuttiin orjallisesta systeemin noudattamisesta.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, yhtälailla on turha odottaa että tänen saadaan aivan helvetin rajallisilla resursseilla hommattua sellaista joukkuetta, joka nostelee jotain kannuja keväisin. Niin helppoa se on.

Ei voi olla niin että Turun kokoisen alueen ainoan liigajoukkueen menestysmahdollisuus on kiinni siitä käykö hallissa 5000, 7000 vai 9000 katsojaa per peli. Tässä mennään siihen asiaan että miten hyvin TPS hyödyntää nämä muut asiat (ts. yrityksien kanssa yhteistyön). Kuitenkin tuo 5000-6000 katsojaa per peli taitaa olla liigan neljänneksi suurin määrä, ei se tuolta kantilta huonosti ole?

Se, että sinä et ole kertaakaan käynyt kahteen kauteen hallilla kuvastaa hyvin vallitsevaa kulttuuria täälläpäin. Anna kun arvaan, finaaleissa 2010 olit paikalla aina, mikäli satuit ehtimään lipun jostain hommaamaan?

Kyllä. Kävin katsomassa yhden finaalin. Kävin myös katsomassa yhden neljännesfinaalin. Ja kävin kauden aikana katsomassa usean runkosarjan pelin. Mutta kuten sanoin, kävin katsomassa pelejä myös H. Virran aikana, joten en oikein ymmärrä mitä kysymykselläsi/ toteamuksellasi ajat takaa?

Mulle riittää se että peliä on mukava seurata ja hallista voi lähtee tyytyväisenä pois. Tyytyväisyyteen ei tarvita voittoa vaan mulle riittää se että joukkue pelaa hyvän pelin. Tällä kaudella noita hetkiä ei juurikaan ollut, ja koskaan ei tiennyt mitä seuraava peli tuo tullessaan, taso ailahteli aivan liikaa.

Mitä olit timppa muuten mieltä viime tiistain Pelicans-pelistä noin elämyksellisellä tasolla?

Pelicans pelistä toinen erä oli sellaista kiekkoa jota ainakin itse kaipaisin enemmän. Tämä myös sytytti yleisöä hallissa ja olen täysin satavarma että jos tuon tapaista peliä olisi pystytty tarjoamaan katsojille useammin, olisi hallin täyttöaste ollut edes hivenen suurempi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitä olit timppa muuten mieltä viime tiistain Pelicans-pelistä noin elämyksellisellä tasolla?

Mitäs mieltä sä olet Pelicansin kaudesta vs Tepsin kausi kun verrataan vielä sitä taloudellista tilannetta ja viime kauden sijoitusta? Tuohon kun otetaan katsojamäärät vielä.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitäs mieltä sä olet Pelicansin kaudesta vs Tepsin kausi kun verrataan vielä sitä taloudellista tilannetta ja viime kauden sijoitusta? Tuohon kun otetaan katsojamäärät vielä.

Sitä mieltä, että Pelicansin organisaation taustaduuni on melko paljon laadukkaampaa kuin täällä vastaava. Vaikkapa ulkkaripelaajista lähtien. Myös maalivahtipelinsä on ollut laadukasta, toisin kuin meillä.

Katsojamääriä ei voi mielestäni niin kovin hyvin vertailla kaupunkien eri kokojen ja hallien kapasiteettierojen myötä. Pelicansilla on kuitenkin kohtalaisen paljon parempaa meininkiä sen kotiotteluissa, ja Lahti on muutenkin ollut vuosien saatossa vaikea paikka vierailla. Toisin kuin Turku. Sattuneista syistä.

edit.
Meinasin tyystin unohtaa tekijän numero uno tässä keskustelussa. Pelicansia tosiaan valmentaa Kulta-Kaitsu. Aivan, tässä on yksi merkittävä asia, mutta on melko naiivia ja mustavalkoista edes vihjata, että se ratkaiseva ero olisi vain ja ainoastaan yhdessä miehessä.
 

Sebbee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rohkeat maljan nostajat
Tämän keskustelupalstan tasosta kertoo kaiken se, että todellisuudessa TPS on palannut Helmikuun puolivälistä lähtien käytännössä puhtaaksi viljeltyä pystysuunnan jääkiekkoa. Kiekonriistotilanteessa on lähes aina heitetty kiekko vastustajan ristikulmaan ja sinne on sitten sännännyt joku perään, harvoin toki kiekkoa voittaen. Maalin takaa noustessa ei enää olla käytetty lainkaan pakki-pakkeja vaan puolustaja on käytännössä yksin nostanut jalalla kiekon keskialueen tuntumaan, josta on sitten lähtenyt syöttö laitaan. Tänään pelissä otettiin vielä käyttöön jopa 80-lukulaiset pubi-joukkueilta tutut "pitkä päätyyn ja perään" -roikkukiekot. Silti täällä jaksetaan narista Virran pelityylista turhan vaikeana. Taitaa tässä loppujen lopuksi olla vaan yksi helppo tekosyy hävityille matseille, ihan niin kuin nämä "ei ollut tarpeeksi tahtoa" tai "TPS kaatui yrityksen puutteeseen". Parhaita on nämä janarit, jotka eivät ole edes nähneet matsia, mutta silti heidän mielestään peli on ollut liian vaikeaa ja yritystä ei ole ollut tarpeeksi. Katsokaa niitä otteluita, ja jos katsotte niin mieluiten silmät auki.

Omasta mielestäni TPS kaatui siihen, että tätä Jaloslaista pelikirjaa käytettiin väärin. TPS:llä oli läpi kauden tapana ylimiehittää alueita sekä hyökkäys- että puolustuspäässä, mikä monesti johti tilanteeseen, jossa vastustaja pääsi ylivoimatilanteeseen TPS:n maalin eteen. Jukka Jalosen maajoukkueelta en ole nänhyt sellaista, että esimerkiksi hyökkäyspäässä kolme Suomen pelaajaa ajaisi samaan sumppuun, mikä tietysti avaa mahdollisuuden vastustajan ylivoimahyökkäykselle, mikäli kiekon voittavat. Tässä on erityisesti P. Virralla peiliin katsomisen paikka. Vielä suuremmin omia tekemisiään joutuu miettimään M. Strömberg. Mikä järki oli pelata omalla puolustusalueella niin vahvaa mies-vastaan-mies vartiointia, kun omien puolustajien puolutuspään taidot ovat kuitenkin varsin rajalliset?

Kyllä minäkin lähden monen palstaveljen tapaan siitä, että TPS:n tulisi taistella mestaruudesta joka kausi. Tämänhetkisillä resursseillamme emme tosin pysty onnistuneesti totetuttamaan strategiaa, jossa joka kaudeksi hankitaan milloin mistäkin tulevista pelaajista mestarikamppailuihin kykenevä joukkue ja sitten arpotaan sille joku valmentaja. TPS on käytännössä mennyt tällä strategialla viimeiset 10 vuotta, mutta varojen ehtyessä on myös sarjasijoitus laskenut ja lopulta emme ole olleet edes lähellä mestaruudesta taistelua. Onneksi TPS:n johdossa on viimeisen vuoden aikana älytty lähteä rakentamaan jääkiekkotoimintaa pidemmällä tähtäimellä. Toivottavasti monellekaan ei tule yllätyksenä, että P. Virta on hankittu tänne huomattavasti pidemmän ajan valmentajaksi kuin mitä nykyinen sopimus antaa ymmärtää ja hyvä niin. Voin kuvitella, että keväällä 2014 P. Virran TPS Ristolaisineen, Lehkosineen, Huhtaloineen, Lehtosineen ynnä muine tuoreine junnuineen on jo erittäin kova joukkue ja mikä tärkeintä, silloin seuralla on toiminassa jatkuvuutta. Jos jokin on ärsyttänyt TPS:ssä viimeisen 10 vuoden aikana niin se, että se 90-luvun maailmanluokan junnutuotanto ja seuraperinne on hukattu, ja nyt siellä jäällä viilettävistä 8:sta avainpelaajasta 6 on ulkomaalaisia toivotaan-toivotaan hakuja. Me pystymme parempaan. Prosessi on jo käynnissä, mutta se vaatii aikaa. Siksi siis malttia kaivataan itse kultakin.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Aamen, vaikkakaan itse en miellä noita pelitavallisia juttuja niin mustavalkoiseksi, että toteaisin TPS:n pelanneen ajoittain pelkkää radikaalia pystysuunnan jääkiekkoa. Jotain sinnepäin kuitenkin. Toisaalta, tällä palstalla keskustelu liittyen näihin asioihin kulminoituu usein siihen miten jengi näkee nimenomaan hyökkäyksiinlähdöt ja niistä eskaloituvat tilanteet, ja nehän ovat takkuilleet pitkin kautta. Niissä Palloseuran peli on ehkäpä eniten muuttunut, näin ollen ne ovat melko usein syynissä, ja ne liitetään pelitavallisiin keskusteluihin ns. keskiössä olevina tapahtumina ja yhtenä merkittävimmistä pelitapa-aspekteista. Näin itse näkisin.

Olen kuitenkin lähestulkoon kaikista esiinottamistasi ongelmista samaa mieltä, ja hyvä että täällä on muitakin jotka ajattelevat samankaltaisesti kuin minä.
 

All Behind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ristipisto, viivelähtö & Turun Palloseura
Jaahas kausi takana. On aika hypätä tänne ruoskittavaksi.

Ensiksi suuri kiitos Scissorsille! Hienoa nähdä, että täällä joku muukin ymmärtää kokonaisuuksia tulosten sijaan. Vaikka en kaikkea kirjottamaasi allekirjoita, niin suuret littipeukut täältä.

Ja sitten niille ketkä väittää, että tällä pelitavalla ei voiteta. Maailmanmestaruus 2011, SM-kultaa 2010 (kumpikin finalisti pelasi) ja mm. KalPan SM-pronssi. Siinä vain muutamia mainitakseni.

Nimimerkit sunnuntai, timppa ja Smirnoff, saisinko pyytää nopeaa paluuta oikealle vuosituhannelle. Enää ei olla 1900-luvulla.

Sitten varsinaiseen kauden jälkipyykkiin, niin kuin ketjun otsikkokin kertoo. Mistähän sitä alottaisi. Kuten Scissors taisi mainita, niin kautta ilmaisee parhaiten sana ailahtelevaisuus. Oli hyviä pelejä ja oli huonoja pelejä. Itselleni kuitenkin loppujen lopuksi jäi ihan positiivinen fiilis. Pelitavallisesti tultiin kokoajan eteenpäin. Viime kauden räpellyksen jälkeen saatiin parannettua ennen kaikkea peliä mutta myös tulosta, mikä oli myös joukkueen tavoite. Tässäkin kohtaa muistuttaisin asioiden laittamisesta perspektiiviin. Aivan karmean viime kauden jälkeen koko pakka lyötiin täysin uusiksi. Uusi koutsi, uusi pelitapa, uudet säännöt ja aivan uusi harjoittelemisen kulttuuri. Lisäksi siihen ennen kautta pakistosta putosi kaksi palaa pois, minkä kanssa oltiin jo tovi harjoiteltu. Siihen uudet kaverit nopeasti tilalle, joista toinen lähti ennen kautta pois ja toinen loukkaantui varsin nopeasti. Siinä kohtaa ruvetaan lyömään nuorta Ristolaista ja Palmrothia, jotka olivat täysiä noviiseja liigatasolle, täyteen liigarytmiin pelaamaan (Kummaltakin hyvä kausi). Kaikki, jotka ovat päivänkin pelanneet tietävät, mitä se tarkoittaa. Ei ole todellakaan helppo hypätä tuossa kohtaa askiin.
Hyökkäystä arvioidessa voi tulla helposti tulokseen, että parannettavaa jäi. Tepsi lähti ilman ykkössentteriä kauteen ja Plihalille lyötiin liikaa pistevastuuta. (Mitä Plihalin kritiikkiin tulee, niin itse en pysty asiaa kovinkaan objektiivisesti arvoimaan, koska kuuluu ehdottomasti omiin suosikkipelaajiin. Toivottavasti jatkaa.) Kun muut sentterit eivät pystyneet luomaan tarvittavaa tukea, niin syynä oli koko kauden ajan vaivannut tehottomuus. Tehottomuuskin on täysin psykologinen asia. Kun kiekko ei mene maaliin, niin se ei mene. Pitää vain uskoa, että jonain päivänä se menee sinne.
Pakistosta tuli jo sanottuakin. Uusi pelitapa ja varsinkin pakiston kokemattomuus (SM-liigan pelitempoon tottuminen ottaa aikaa) ja viime kaudesta johtuva heikko itseluottamus olivat syitä, miksi nähtiin niin paljon henk.koht virheitä. Kuten jo aikasemmin olen maininnut: takaan ja alleviivaan, että ko. virheet putoavat ensi kaudella minimiin. Ja virheitä tulee aina. Virheistä opitaan ja sen takia niitä täytyy tehdä.
Maalivahdit oli jonkin sortin ongelma. Schwartzin kausi alkoi surullisesti, kun 11 sekunnin jälkeen sai avauspelissä kaivaa kiekkoa selän takaa. Siinä itseluottamus on kovemmallakin janarilla kovilla. Ortio taas hoiti leiviskänsä hyvin.

Kaudesta jäi siis ainakin itselleni positiivinen fiilis. Tultiin valtavasti eteenpäin viime kauden katastrofista. Löydettiin täysin uusi strategia ja se oli turkulaisuus. Valmentajaruletin jälkeen löydettiin selkeät kasvot vetämään tätä strategiaa eteenpäin. Tähän sijoittui mm. junnujen sisäänajot. Mitä Pekka Virran kritisointiin täällä tulee, niin sitä kuvaa yksi sana - naurettavuus. Itselläni on täysi luotto Virtaan. Varsinkin Virran henkisen valmentamisen tason kritisointi on naurattanut. Kuinka paljon kyseiset nimimerkit on ollut kopissa kuuntelemassa? Loppujen lopuksi on aivan sama, kuinka paljon valmentaja psyykkaa, jos pelaaja ei uskalla pelata. Ja yksi syy siihen on itseluottamuksen puute ja itseluottamus kasvaa kokemuksella.
Pelitavasta olen täällä jo tarpeeksi jauhanut. Takaan, että ensi kaudella taistellaan sijoista 1-7. Saa ottaa talteen.

Ja lopuksi: Tiedän, että jääkiekko on tulosurheilua, mutta suosittelisin kaivamaan sen pään sieltä tulostaululta/teksti-tv:ltä pois. Joskus täytyy hävitä, että voi voittaa. On saatanan vaikeaa hävitä mutta häviön jälkeen se voitto tuntuu vielä saatanan paljon paremmalta. Ja siitä loppujen lopuksi urheilussa on kysymys.

EDIT: Olen Sebbeen kanssa täysin samoilla linjoilla. Varsinkin viimeinen kappale on asia, jota olen tässäkin kirjoituksessa yrittänyt sanoa. Pekut myös sinne.
 
Viimeksi muokattu:

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Jaaha, kausi paketissa. Ois saanu jatkua pitempäänkin, mutta ei tää nyt mikään katastrofi ole.

Olen täysin sitä mieltä, että Tepsin kuuluisi taistella paremman puoliskon sijoituksista, eikä yhtään vähempi riitä ensi kaudella. Kuitenkin pyytäisin teitä, arvon palstaveljet, ottamaan nyt ne päät sieltä perseestä ja puhumaan asiasta eikä asian vierestä. On niin kovin helppoa jatkaa tätä ylimalkaista "ylivertainen pelitapa", "kulmapelin mestarit" jne. Pekka Virran mustamaalaamista. Vastuuvalmentajan palli on toki kritiikin polttopisteessä, mutta eiköhän palapeliin kuulu muutakin.

- Scouttaamisessa joukkueemme hävisi jälleen kilpailijoilleen. Alkutilanne oli melko karmea viime kauden katastrofin jälkeen, eikä sitä pystytty kauden mittaan juuri korjaamaan. Aikamoisia hazardeja kesästä alkaen: Viitanen, Ahlqvist, Viinanen, ykkössentteri Stone(!), Cerny, osin myös Schwarz ja Scalzo. Ortio ja Mikus onnistuivat tyydyttävästi, Mojzis hyvin, Anttila yllätti positiivisesti. Tällä saralla ei voi antaa etumatkaa vastustajille. Ammattilaisjoukkueelle ammattimainen urheilutoimenjohtaja??? Myöskään Virran tuomat "omat" pojat eivät kieltämättä onnistuneet odotusten mukaisesti.

- Pienillä resursseilla scouttaamisen merkitys kasvaa entisestään. Siitä, ovatko käyttöön annetut resurssit jo liiankin nihilistiset suhteessa todelliseen maksukykyyn, on myös käyty Tepsin ympärillä keskustelua. Lieneekö totta ja aiheellista, mene ja tiedä. Joka tapauksessa ykköskorin ratkaisijoiden, ns. tähtiprofiilin puute oli Tepsin suurimpia ongelmia. Talouden tasapainottaminen on toki tärkeää, mutta TPS tuotteena ei enää kestä montaa matalan profiilin kautta. Kasvavaa liikevaihtoa ei synny ilman riittäviä satsauksia. Elämysliiketoimintaa ei voi pyörittää pelkällä kulukurilla.

-TPS kaatui tällä kaudella paitsi ratkaisuvoiman puutteeseen ja epäonnistuneisiin maalivahtihankintoihin, myös - ja ehkä ennen kaikkea -puolustuspelaamiseen. Tästä sysään eniten vastuuta valmennukselle, olkoonkin että puolustusarsenaalikaan ei ollut liigan vahvimpia. Puolustuspeliä ei saatu organisoitua kovin tiiviiksi ja loppukaudesta joukkue siirtyi aiempaa enemmän miespuolustukseen, TPS-puolustus ravasi oman miehen perässä läpi puolustusalueen kuin koripallossa ikään. Tämän myötä joukkue oli entistä haavoittuvampi vastustajan pitkille hyökkäyksille, mikä on paradoksaalista, Virtaa kun pidetään ko. konseptin isänä. Miespuolustus myös mielestäni heikensi joukkueen ryhmittymistä hyökkäyksiin lähtöihin, mikä oli osasyy heikkoihin avauksiin ja oman pään kiekonmenetyksiin. Mielestäni juuri tähän valmennuksen on keskityttävä ensi kautta ajatellen, olisiko jopa asiaan vihkiytyvä kolmos-/katsomovalmentaja paikallaan?

SUMMA SUMMARUM, kun katsotaan rosteria ja (ilmeisesti alittunutta) budjettia, on joukkue juuri sillä sijalla kuin olettaa saattoi. Ei floppia, muttei itsensä ylittämistäkään. Haasteetkin oli ennakoitavissa maalivahtiosastoa lukuunottamatta. Mutta arvon Virta-kriitikot, kausi ei päättynyt sääleihin kiekkokontrollipelitavan vuoksi. Kehitystä tarvitaan sekä kaukalossa että taustatekijöissä.

Uskon edelleen Pekka Virran olevan oikea mies Tepsin peräsimeen. Piste. Kiitos sotureille kuluneesta kaudesta, ensi kaudella suunta jatkukoot ylöspäin!
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Joops, pitäisihän sitä kautta yrittää laittaa jotenkin nippuun.

Ensinnäkin, lopputulos ei yllätä yhtään. Tepsi ei todellakaan ansainnut mennä tästä edespäin näissä "pleijareissa" ja uskonkin, että joku Saipa olisi saattanut laittaa Kärpät vieläkin kovemmalle, mistä sekin kertoo. Pelkästään se, että Tepsi nyt kampesi itsensä pleijareihin, yllätti kovin.

Kausi on monen kirjoittajan toimesta kuvailtu hyvin sanalla "ailahtelevainen" ja saman voin minäkin todeta. Tiiviisti koko kauden seuranneena voi mainita heti kärkeen, että joukkueen suoritustaso vaihteli ihan liikaa pelistä toiseen, kuukaudesta toiseen. Joskus siitä "varmasta pelistä" saattoi tulla käkättimeen rumastikin, mutta sitten me kaadettiin joku HIFK tai Pelicans hyvällä peli-ilmeellä. Tämä ei kuitenkaan oikein kerro joukkueen balanssista mitään hyvää ja mulle tuli välillä mieleen, että onko Peksi ja muu valmennustroikka todella niin huono sytyttämään joukkuetta näihin peleihin vai mikä siinä on, että peliotteet vaihtelevat firmalätkän ja liigalätkän välillä. En usko, että se yksittäisistä pelaajista johtui vaan henkisten apinoiden, pelitaktiikan, väsymyksen tms. summa. Kuitenkin jos halutaan olla siellä sarjataulukon kärkipäässä niin tasaisuutta on löydyttävä runkosarjan aikana. Kaikenmaailman häviöputket vituttavat aika rankasti varmasti joukkuetta kuin myös fanejakin, kun se tulee väärän paikkaan niin kuin tällä kaudella tapahtui. Muutenkin joukkuetta vaivasi juuri se nälkäisyyden puute, halu ratkoa pelejä, taklata, taistella, vihata häviämistä. Valitettavan usein kuvaus lammas oli lähempänä TPS-pelaajia kuin vaikkapa soturi.

Tästä onkin hyvä jatkaa näihin pelitavallisiin seikkoihin ja joukkueeseen. On karu fakta, että tuo Tepsin joukkue oli rakennettu kaikkea muuta kuin kiekkonkontrolli-jääkiekkoon, jota harva pelaaja pystyi toteuttamaan. Alkuun menetettiin pisteitä siihen, että kukaan ei tuntunut tietävän miten siellä kentällä pitää olla ja sen jälkeen yritettiin väkisin noudattaa pelitapaa, toisinsanoen pelättiin virheitä, ja tämän kautta hävittiin myös matseja.

Okei, pelitapa kehittyi kyllä kauden aikana, mutta vaikka TPS pelasi kauden vikat matsit jopa selkeästikin eri tavalla kuin kauden alussa niin tulos nyt ei välttämättä ollut sen parempi. Ongelmat lähtivät jo puolustuksesta, ei tuolla kuusikolla voi vain pelata kiekkokontrollilätkää. Tepsin rosterissa oli paljon tällä kaudella niitä peruspakkeja, joita joukkueessa pitää olla, mutta he eivät ole mitään luisteluihmeitä jotka samalla avaavat hyvin kiekkoa. Oikeastaan Mojzis oli ainoa puolustaja oikeasti joka osasi avata hyvin laiturille vauhtiin kiekkoa. Palmroth, Hirvonen, Vittasmäki, Rasse, kaikki vielä kehittyviä pakkeja mutta Peksin vaatima pelitapa oli liian kova heille ja Pallekin joutui pelaamaan liian isoa roolia taitoihinsa nähden varsinkin kauden lopussa, se näkyi virhenä ja hölmöinä ratkaisuina. Scalzoa luulin oikeasti kiekolliseksi liideriksi, mutta oli paha floppi. Tässä on kehittämisen paikka jatkossa jos/kun Virta haluaa ensi kaudellakin meidän peliään peluuttaa Turussa.

Hyökkääjistössä meillä oli niitä romuluisia hyökkääjiä, joiden vauhti oli jo aika puutteellinen noudattamaan pelitapaa. Sitten jos vauhtia onkin niin kiekko ei oikein tahtonut pysyä mukana ja peli meni koohottamiseksi (Virtala). Toki välillä nähtiin näyttäviä syöttöketjuja ja tultiin vauhdilla keskialueen yli, mutta liian harvoin. Kaksinkamppailuja hävittiin myös liikaa hyökkäyspäässä, jos kiekko sinne roiskaistiin ja ylipelaamisella tarjottiin vastustajalle yv-hyökkäys mahdollisuus. Muutenkin ylikiekollisuus johti usein vaarallisiin vastustajan maalipaikkoihin. Hyökkäyksessä oli kuitenkin mielestäni suhteessa enemmän onnistujia kuin puolustuksessa, etenkin junnut.

Tätä pelitapaa on hidasta oppia, jotkut sen sisäistivät nopeammin kuin toiset ja materiaalistahan on hyvin pitkälle kiinni millaista pelitapaa valmentaja voi peluuttaa, mutta kyllä valmentajan pitää osata reagoida myös kesken kauden pelitavallisiin seikkoihin eikä vain lyödä päätä seinää väkisin jos ei onnistu niin ei onnistu.

Sitten tästä paljon parjatuista taustatekijöistä ja yleisöstä. TPS on nykyresursseillaan valitettavasti juurikin se keskitason nippu tai jopa vähän alle. Tepsin perinteillä ja voittamisen kulttuurilla aikaisemman historian perusteella pitäisi taistella vuodesta toiseen mestaruudesta, mutta eri asiat ovat johtaneet toiseen ja tällainen ei nykyisillä pelimerkeillä ole mahdollista. Haluan kuitenkin uskoa, että oikeaan suuntaan ollaan menossa ja tällaisilla pikkujutuilla kuten junnujen peluuttamisella sekä turkulaisuuden luomisella joukkueeseen ollaan juuri sillä oikealla tiellä. Vituttaahan se, että asioita ollaan niin kaukalossa kuin kaukalon ulkopuolellakin sössitty ja eipä olla vielä edes otettu niistä opiksi, mutta eteenpäin on vain katsottava. Muutenkin sitä toivoisi, että ihmisillä olisi Turussa ja miksei ulkopaikkakunnillakin mahd. myönteinen kuva TPS:n jääkiekkotoiminnasta minä näkyisi sponsorimaailmassa, pelaajamarkkinoissa kuin myös yleisössäkin.

Ja nyt kun yleisö otettiin esille niin todettakoot, että tosiaan Turussa tuntuu olevan yksi haastavimmista liiga katsojakunnista mitä tulee Suomen rajojen sisäpuolelle. Mun on vaikea sanoa kantaani oikeastaan siihen, että "pitääkö" siellä peleissä käydä jos tuote on paska, kyllä se vituttaa maksaa katsella niitä 0-6 tappioita. Toisaalta, juuri sitä yleisöä sinne tarvitaan tukemaan joukkuetta, kannustamaan ja katsomaan lätkää. Faneille ja yleisölle tätä tehdään. Kyllä mä luulen, että kun TPS pelaa nykyään suurimman osan kaudesta Viljasiillossa puolityhjille katsomoille, niin pakko sen on vähän näkyä pitkässä juoksussa joukkueen otteissa. Kun sitä tunnelmaa, meteliä ja kannustusta on katsomossa niin kyllä jokainen pelaaja varmasti haluaa yrittää vieläkin enemmän kaukalossa, eikä kurvailla vain kuin se täytetty lokki. Yleisö-ongelma on myös muutenkin käytännön ongelma, sillä halli on turhan iso juurikin niihin runkosarjan peleihin, mutta täynnä ollessaan todella hieno paikka olla fanille sekä pelaavalle pelaajalle. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos se peli siellä kaukalossa on viihdyttävää, voittavaa ja periksiantamatonta niin yleisö löytää myös Turussa halliin, tämä on avainjuttuja siihen jos halutaan jälleen kohota liigassa suurseuran tasolle. Tähän kun päälle saataisiin vielä yhtenäinen, ilman ristiriitoja ja hyvin järjestelty faniporukka oman katsomonosansa kanssa niin myös se luo yleistä positiivista fiilistä halliin.

Itse en Tepsin pelejä livenä paikanpäältä kauhean usein näe johtuen opiskelukiireistä ja lähinnä asuinpaikan sijainnin takia, mutta yritän mahdollisimman paljon kaudessa siellä käydä, myös vieraspeleissä jos vain sattuu pelit osumaan ohjelmistossa. Haluan kuitenkin nähdä kannattamani seuran pelejä mahdollisimman paljon ja tukea joukkuetta. Joku hyvin totesi aiemmin, että päivä on pilalla jos Tepsi häviää, sama koskee mua ja se kertoo myös miten paljon TPS mua koskettaa joukkueena ylä-ja alamäissä.

Tulipahan joristua, luetellaan loppuun kauden plussat ja miinukset:

+Vaha, piste-ennätys ja upea kapteeni. Kiitos Ville!
+Junnut
+Mojzis, Anttila
+Parannusta edelliskauteen

-Pelitapa ja siihen liittyvät kysymysmerkit
-Joukkueen tahto voittaa pelejä?
-Scalzo, Schwarz
-Ailahtelevaisuus
-Seuran suhtautuminen joukkueeseen (Case Oulun majoittuminen)
 

Peacemaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Vityaz Chekhov, Real Madrid
On kyllä niin kauhea ukko tuo Virta että Luojan kiitos ei valmenna enää KalPaa.

Loistava valmentaja periaatteessa, siitä ei kahta sanaa. Tulokset puhukoot puolestaan.

Mutta uskomattoman raskas. Joka ikinen lehdistötilaisuus tappion jälkeen sitä saatanan samaa kunniatonta itkemistä. Jo kauden alussa jonkun TPS:n VOITON jälkeen: "vaikka meitä on joka suunnasta yritetty painaa alas.."

Ööh. Minkähän takia kenelläkään olisi mistään suunnasta ollut minkäänlainen funktio painaa TPS:ää alas. No, samaa menoa koko kausi ja eilinen Puheelta kuuntelemani oli taas silkkaa Pekkaa.

Vika oli Kuopiossakin aina yleisössä (oli paikalla tai ei), pelaajissa (nimeltä mainiten), seurajohdossa, puitteissa, pelimatkoissa etc etc. Mutta EI KOSKAAN Pekka Virrassa.

Siinä on ihminen jota ympäröi negatiivisuuden ja vittumaisuuden aura. Täydellisenä vastakohtana Kai Suikkanen.

Siinäpä siis syyt kymmenenteen sijaan. Tasapainoinen laatuvalmentaja olisi valmentanut TPS:n helposti ainakin nyt kahdeksanneksi.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Halliltakin jo palauduttu, hieman ehkä kauden loppumisestakin, draama oli ainakin viimeisessä pelissä oikein tyydyttävä. Tasoitus jäi vähän puuttumaan, mutta viihteellisesti hyvä playoff-matsi nähtiin vielä kauden loppuun.

Kautta tulee perattua varmasti vielä omalta kohdalta tulevalla viikolla tarkemmin, mutta nytkin, koko kauden joukkueen peliä seuranneena ja niitä kaikkia vaiheita vahvasti eläneenä, on pakko jotain kirjoitella.

Yksi asia on heti alkuun todettava. 5037 katsojaa kauden viimeisessä kotipelissä. Ottakaa helvetillinen herne nenään, mutta ei turkulainen peruskatsoja ansaitse mitään playoffpelejä. Ei selkeästi kiinnosta. Ehkä 5 kautta jos rämmitään vielä niin kenties sitten kiinnostaa. Pitäisi päästä peliin ilmaiseksi, mielellään jos kotiovelta tultaisiin hakemaan. Jos meidän budjetti on n. 8.-10. suurin, niin me ei pelata finaaleita joka kausi. Jos muut kun finaalipelit ei kiinnosta, niin morjens hyvin menee, mutta kannattamisesta tai muutenkaan joukkueesta ei nyt niin hirvittävästi kannata huudella. Budjetti on riippuvainen yleisöstä, joten yksinkertaistaen: Yleisö jää kotiin -> Budjetti jää alas -> Me ei pelata kovin pitkiä keväitä. Me tehdään se (osittain ja välillisesti ainakin) siis ihan itse! Kuinkakohan moni olisi tullut, jos TPS olisi voittanut Oulussa. Veikkaan muutamaa tuhatta katsojaa enemmän. Jotenkin en vain usko pelkän Pekka Virran aiheuttavan niin hirveitä negaatioita.

Seuraavaksi voisi käsittelyyn ottaa pelaajahankinnat sekä valmennuksen ratkaisut käsillä olevan materiaalin kanssa. Ei mennyt nyt ihan putkeen. Pikaisina esimerkkeinä; "ykkössentteri" Stone heivattiin pihalle 24 pelin jälkeen, Cernyn peli tuntui juuri osuneen uomiinsa kun hänestä luovuttiin, Viinanen heivattiin myös helvettiin, koska hyökkäykseen ei enää ilmeisesti syvyyttä kaivattu. Laakso sen sijaan pelasi melkolailla heikon kauden, mutta luottoa löytyi ja kehuja tuli. Sen sijaan Plihalin kanssa on käyty keskusteluja siitä, että parempaan pitäisi pystyä. No Plihal kiskoi 16 häkkiä, 36 pistettä (paras kausi 19 ja 37) ja Laakso pelasi SM-liiga uransa heikoimman kauden jääden 10 pistettä parhaastaan (nyt 5 maalia 14p, paras 10 maalia 24p). Miinuslukemiin en viitsi sen enempää mennä.

Puolustus kärsi kyllä epäonnestakin. Kyllähän tuo pakiston kiekollisuus olisi aika paljon kovemmalla tasolla, jos siellä pelaisivat täysikuntoiset Tuominen ja Husse. Edellinen huomioiden, miksi me hankitaan Tuomainen, jos meidän pelitavalliset puutteen on puolustajien kiekollisessa pelissä?

Pettynyt olin siihen, ettei Virta missään vaiheessa saanut hyökkäyspelitapaa toimimaan. Se, että ensin karmealla työllä pelataan kiekko alueelle, mutta sitten laukaisupaikoista siirrellään vastuuta (itseluottamus!) ja välillä ei tiedetä pitäisikö laukoa vai viedä kulmaan (pelitapa!). Lisäksi vastustajan sininen tuotti ajoittain täysin ylitsepääsemättömiä ongelmia, jolloin pelattiin pelejä, joissa ei kiekkoa kuljetettu 5v5 ollenkaan alueelle. Punaisen jälkeen päätyyn ja ehkä jopa perään. Ensi kaudeksi sitten niitä saatanan taskuraketteja mukaan, jotta Anttilan ei tarvitse olla ainoa, joka saa kuljetettua kiekon vastustajan sinisen yli. Sen sijaan, selkeästi Virrankin päässä jotain liikkuu, sillä kyllä loppukaudeksi tuota puolustajien hommaa selkeytettiin ja yksinkertaistettiin. Vittasmäki näytti viimeiset n. 8 peliä ihan eri kaverilta, kun sai taas purkaa kiekon, jos ei paikkaa syöttää löytynyt. Ei näkynyt enää niitä surullisia hasseja, muutama ylimääräinen pitkä kiekko ehkä, mutta paljon parempaa yleispuolustamista.

10. sija ei ole parasta mitä tällä joukkueella olisi voinut suorittaa. Ei se kyllä ole silti huonointakaan. 11. sija olisi ollut katastrofi, nyt kasvot säilyivät ja voidaan sanoa, että viime kaudesta on menty eteenpäin. Mielelläni olisin nähnyt vielä sen Tuomaisen tyhjään maaliin heittämän 2-2 tasoituksen. Kenties sitten, kuka tietää, pienet marginaalit. Nuoria ajettiin sisään ja se on sitä kuuluisaa rahan laittamista sinne kuuluisaan pankkiin. Toki, jos A.Lehkonen pelaa ensi kaudella jossain muussa paidassa kuin TPS:n, niin haistatan tästäkin asiasta taas kaikille paskat, mutta ei kai sentään.

Ensi kaudella Pekka Virralla todellinen näytön paikka. Odotan huimaa tasonnostoa ainakin Laaksolta, projektin nimenä voisi olla esim. "takaisin EHT-tasolle". Seppäsellä olisi myös paikka parantaa ja ottaa isoakin roolia. Pelaajahankintoihin joku roti, ei ole varaa Scalzon ja Stonen tasoisiin hutilaukauksiin enää.

Tarkemmin palaillaan asiaan vielä myöhemmin. Paljon olisi asiaa, mutta jäsentelyn kanssa ei oikein meinaa onnistua nyt.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Yksi asia on heti alkuun todettava. 5037 katsojaa kauden viimeisessä kotipelissä. Ottakaa helvetillinen herne nenään, mutta ei turkulainen peruskatsoja ansaitse mitään playoffpelejä.

Ansaitsevatko oululaiset (4911)? Entä espoolaiset (3082)? Entä raumalaiset (3469)? Missä menee se raja, jonka jälkeen yleisö "ansaitsee" playoff-ottelut? Ja mistä lähtien säälipleijarit ovat muutenkaan muutaman vuoden takaista TPS - IFK -peliä lukuunottamatta ketään kiinnostaneet? Tyhjää niissä on ~aina ollut hallista ja kaupungista riippumatta.

Ja jos Tepsi olisi pelannut eilen sen näköistä kiekkoa että joukkuetta tai sen johtoa playoffit kiinnostivat paskan vertaa, ehkä yleisöäkin olisi kiinnostanut. Olisin todennäköisesti itsekin ollut hallilla jos odotettavissa ei olisi ollut samanlaista halutonta ja innotonta surffailua kuin niin monessa muussakin pelissä tällä kaudella. Mutta ei, eipä todellakaan innostanut maksaa tuosta ilosta 17 euroa plus muuta säätöä päälle.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Ansaitsevatko oululaiset (4911)? Entä espoolaiset (3082)? Entä raumalaiset (3469)? Missä menee se raja, jonka jälkeen yleisö "ansaitsee" playoff-ottelut? Ja mistä lähtien säälipleijarit ovat muutenkaan Tepsin mestaruuskauden huumapeliä lukuunottamatta yleisöä kiinnostaneet? Tyhjää niissä on ~aina ollut hallista ja kaupungista riippumatta.

Ja jos Tepsi olisi pelannut eilen sen näköistä kiekkoa että joukkuetta tai sen johtoa playoffit kiinnostivat paskan vertaa, ehkä yleisöäkin olisi kiinnostanut. Olisin todennäköisesti itsekin ollut hallilla jos odotettavissa ei olisi ollut samanlaista halutonta ja innotonta surffailua kuin niin monessa muussakin pelissä tällä kaudella. Mutta ei, eipä todellakaan innostanut maksaa tuosta ilosta 17 euroa plus muuta säätöä päälle.

Ajattelinkin, että se mitä hyvällä pelillä Oulussa olisi saavutettu, olisi ollut sen pari tuhatta. Ja ensimmäinen ilmoittautui heti. :)

Tosissaan, turha sitten sen suuremmasta talousalueestakaan Turussa on mitään huudella, melko suurella todennäköisyydellä tänään (eilen) oli viimeinen mahdollisuus nähdä TPS tällä kaudella (tai ainakaan kotona). Sen sijaan, että yleisöä olisi tullut peliä katsomaan, jäätiin reilusti koko kaudenkin keskiarvosta. Kiinnosti siis vähemmän kuin keskiverto helmikuun runkosarjaläpsyttely.

Kuvainnollisesti voisi sanoa tähän tyyliin. Ensimmäinen turkulainen huutelee, että aina pitää taistella mestaruudesta. Seuraavaa viittä ei TPS:n pelit finaaleja lukuunottamatta kiinnosta. Kaikki edellämainitut mieltävät itsensä faniksi (ainakin silloin kuin menee hyvin), ketään ei näy peleissä, harva edes niitä katsoo. Helppo bisnes pyörittää.

Mitä tossa nyt enää olisi TPS:ää kannattava henkilö voinut menettää? Kauden viimeinen peli (ei tarvitse enää sen jälkeen vaivautua) tai sitten tulee voitto playoffeissa veitsikurkulla (niitä pelejä on keskimäärin mukava katsella).

Ei tässä kait oikein voi edes ihmetellä miksi ollaan valuttu tuonne häntäpään jengiksi. Tukijoukoista ja halusta nää kaikki asiat loppuviimeksi aina lähtee. Onneksi aina voi muistella, miten kivasti meni 90-luvulla.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ajattelinkin, että se mitä hyvällä pelillä Oulussa olisi saavutettu, olisi ollut sen pari tuhatta. Ja ensimmäinen ilmoittautui heti. :)

Niin, hämmästyttävää. Ihmiset maksavat todennäköisesti mielummin tuotteesta, jos he odottavat saavansa rahoille vastinetta. Mutta kiva tietenkin, että moraalisäteily lämmittää noin kovasti, voisi muuten tulla näillä keleillä kesälomalla kylmä. Ja kaikki tämä ottelulipun hinnalla -- kuka vielä väittää, ettei matsissa käyminen kannata?

Sen sijaan, että yleisöä olisi tullut peliä katsomaan, jäätiin reilusti koko kaudenkin keskiarvosta. Kiinnosti siis vähemmän kuin keskiverto helmikuun runkosarjaläpsyttely.

Hämmästyttävästi niin näytti kiinnostavan joukkuettakin. Onkohan asioiden välillä korrelaatiosuhdetta? Haluatko muuten vielä palata siihen edelliseen viestiini ja kertoa, missä kohtaa se pudotuspelien ansaitsemisen raja menee? Puolityhjiä halleja oli kaikkialla muuallakin, mutta tämä on nyt uniikisti TPS:n ongelma syystä ____. Täytä aukko, odotan innolla!

Mitä tossa nyt enää olisi TPS:ää kannattava henkilö voinut menettää? Kauden viimeinen peli (ei tarvitse enää sen jälkeen vaivautua) tai sitten tulee voitto playoffeissa veitsikurkulla (niitä pelejä on keskimäärin mukava katsella).

17 euroa + matkarahat ja sunnuntai-iltapäivänsä. Sori, mutta monet arvostavat sitä rahaansa tai iltapäiväänsä sen verran että muniin puhaltelun katsominen kylmässä jäähallissa ei ole se ykköskohde rahoille tai varsinkaan ajalle. Ja sen kyllä aika moni aavisti ennakkoon, että eilinen peli tulisi olemaan paska. Sitä se on joulun jälkeen ollut, eikä näyttänyt Oulussakaan ketään nappaavan. Miksi siis kotona?

Ei tässä kait oikein voi edes ihmetellä miksi ollaan valuttu tuonne häntäpään jengiksi.

Pikemminkin voi ihmetellä, miten puusilmäinen täytyy olla kuvitellakseen, että tämä on katsojaluvuista kiinni. TPS:n katsojakeskiarvot ovat edelleen vuodesta toiseen liigan kärkinelikossa, mutta budjetti ei. Esimerkiksi viime kaudella? Kolmanneksi suurin yleisökeskiarvo, neljänneksi pienin budjetti. Does not compute! Ja se, miten se budjetti käytetään, on suorastaan katastrofaalista. Itse lähtisin ehkä ensin syyttämään alisuorittamisesta kerran toisensa floppaavia mutta suuren osan budjetista lohkaisevia "tähtipelaajia", mutta kukin tyylillään.

EDIT: sen verran vielä, että mielestäni koko ajatusmalli siitä, että katsojat ovat automaattisesti Tepsille rahansa ja aikansa velkaa, on täysin perverssi. On Tepsin homma houkutella katsojat hallille ja siinä on epäonnistuttu kerran toisensa jälkeen. Muistatko vielä mestaruuskauden? Keväällä halli täynnä pelin toisensa jälkeen ja Turussa historiallinen kiekkobuumi. Ottiko seura tilaisuudesta vaarin? Paskat, mestaruutta hädin tuskin noteerattiin missään ja Jatkoajan historiasta voi löytää sivukaupalla ihmettelyä siitä, miksi kausareita ja muuta tauhkaa ei myyty innokkaammin kun rauta oli kuumimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Kyllähän täällä on taas positiivisuuden kanssa helppo väitellä, omat asiat julistetaan totuuksiksi jumalan yläpuolelle, vaikka asiat olisivat täyttä paskaa. Vastaan väittäjät ovat ymmärtämättömiä sivistymättömiä moukkia.

Edelleen otan vastaan niitä hyviä asiota jotka -maailman paras valmentaja- herra MR: Virta toi tälle kaudelle tepsiin.

Kuinkahan vaikeaa mahto olla parantaa viime kauden patonkin purijasta? Asioita ei tietenkään voi siltkään kannalta laittaa katselmukseen, ei tietenkään. Uskaltaisin väittää Virran tuloksiin kyenneen tällä kaudella tuolla materiaalilla lähestulkoon kenen tahansa, joka osaa kirjoittaa A isolla ja B pienellä. Kesä +1 kokonainen kausi harjoiteltu ja peli näyttää edelleeen, noh kai se sitten oli loistavaa.

Terv. Ymmärtämätön 1800 lukulainen.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Joulun jälkeinen aika

Mitä ihmettä joulun jälkeen oikein tapahtui? Vaikuttiko Cernyn ja Stonen ulostaminen joukkueeseen näin paljon vai oliko perseilyssä kyse vain sattumasta?

Toisaalta olisiko nyt Blues tai Lukkokaan sitten lopulta ollut yhtään sen parempi vastustaja sääleissä että oltaisiin menty puolivälieriin. Näkisin että seitsemäs sija olisi ollut Tepsiltä runkosarjassa tänä vuonna maksimisuoritus.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nimimerkit sunnuntai, timppa ja Smirnoff, saisinko pyytää nopeaa paluuta oikealle vuosituhannelle. Enää ei olla 1900-luvulla.


Eli siis öh...tuon päätelmän mukaan en saa olettaa että TPS pelaa viihdyttävää kiekkoa? Lueppa kommenttini tarkemmin niin huomaat että olen jo pariin otteeseen sanonut että minulle ei tulokset ole se asia joka ajaa halliin, vaan se että näen että joukkue pelaa hyvin ja peli näyttää hyvältä. Se että tehdään c-juniorimaisia virheitä pitkin peliä ja pelataan puolivalilla ei minulle riitä. Sori, en ole valmis ajamaan sen takia edestakaisin n. 280km ja maksamaan vielä kallista lippua halliin.


Näin yleisesti vielä kerran yleisömääristä kysymys johon kukaan vähästä yleisömäärästä kritisoinut ei vastannut. TPS:n yleisökeskiarvo oli 4 suurin päättyneellä kaudella. Eikö se ole aika hyvin, sarjassa pelaa kuitenkin 14 joukkuetta?
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
. TPS:n yleisökeskiarvo oli 4 suurin päättyneellä kaudella. Eikö se ole aika hyvin, sarjassa pelaa kuitenkin 14 joukkuetta?

Ei ole hyvin se ei. Kannattajat on paskoja, negatiiviset kannattajat ne vasta paskoja onkin.

Mutta joukkue valmentajineen paransi useita sijoja viime kaudesta, se on ihan kultaa, puhdasta kultaa.

Joten ime siitä 1900-lukulainen.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En mä käsitä miten tää on mennyt siihen, että 5000 katsojaa on jonkun mielestä hyväksyttävä luku. 2000-luvun alussa, mestaruusvuosien jälkeenkin se 6000-7000 oli muistaakseni ihan normimäärä katsojia.

Sitäkin ihmettelen, että tuo joukkue ei saa tukea. Sitä kuudetta kenttäpelaajaa ei ole käytännössä näkynyt tällä(kään) kaudella tuolla hallilla. Kyllä sekin vaikuttaisi ihan hitosti jengin pelaamiseen, että olisi jengiä katsomassa ja vähän meuhkaamassa siellä hallilla. Pelicans-peli esimerkkinä, joukkue silminnähden syttyi pelaamaan. Tietty tuohonkin yleisömäärään tarvittiin puoli-ilmaiset liput ja ilmainen safka, oman suosikkijoukkueen pelaamisen seuraaminen tuli sitten sivutuotteena. Tässä on asetelmat väärinpäin, if you know what I mean. Ja kuten Axroz tuossa yllä sanoo, me kaivetaan tätä kuoppaa ihan itse. Ja ihan oikein kaikille kyynikoille, ettei pidemmälle päästy. Ja kuten nimim. Sebbee ensimmäisessä lauseessaan toteaa, niin koko tämän palstan taso paljastuu jo siinä ettei ihmiset itseasiassa edes tiedä kommentoinninsa ydinargumentista, pelitavasta, paskan vertaa.

Ja miten niin kaikki skeida henkilöityy yhteen mieheen? Itse näen koko organisaation rämpivän kohtuu syvällä. Lyhytkatseisuus vie TPS:n taas selvitystilaan, ja jos se on itsessään mitä nämä Pekka Virta hiuksista vittuun-nimimerkit tahtoo, niin selvä.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joku raja nyt tuossa itkemisessä Pekka Virrasta. Tää Virta-keskustelu on mennyt ihan täysin farssiksi...

Turha suolaus on turhaa, mutta kyllä esimerkiksi Jortikka sai viimeisellä visiitillään todella runsaasti paskaa niskaan ilman että kukaan pahemmin asiasta protestoi. Päävalmentaja on kuitenkin se joka vastuun pelistä ja tuloksista kantaa, hyvin yksinkertaista. Yksittäiset pelaajat voivat surffailla ja pelata puolivaloilla, muta valmentajan tehtävä on nämä pelaajat herättää.

Enkä nyt tosiaan tarkoita että täysi valmentajan suolaus on ansaittua, mutta en mä Virralle ja Strömbergille tästä kaudesta 6½:ta suurempaa arvosanaa anna.

Ja jotta ei vaan huonoa niin jotain hyvääkin, junnuille annettiin hyvin peliaikaa. Tosin jos nyt esim. Lehkonen herättää kiinnostusta muualla ja jatko ei ole varmaa, tehtiin tämäkin asia päin hanuria ja ilman pitkän tähtäimen hyötyä.

Virta saa multa tasan yhden kauden todistaa pelkoni vääräksi. Tällä kaudella syinä huonoon pelaamiseen oli edellisen kauden sukellus, väärien pelaajien sopimukset ja pelitavan sisäänajo. Ensi kaudella näitä ongelmiahan ei ole, eihän?
 
En tiedä miksi täällä kannattajia haukutaan. Peliesitykset ovat viime aikoina olleet niin ailahtelevia ja säälipleijarit eivät ole ennenkään kaikkia kiinnostaneet joten tuo sunnuntain yleisömäärä ei ainakaan minua yllättänyt mitenkään. Oulussa joukkue jo näytti että haluaa kesälomille. Kausi oli ainakin minulle pienoinen pettymys. Joukkue pelasi niin sekavaa peliä että olen yllättynyt siitä että taistelivat itsensä edes säälipleijareihin. Pelottaa kyllä vähän seuraavaa kautta ajatellen. Toivon tosiaan että suurin vika oli pelaajissa jotka eivät pystyneet toteuttamaan Pekan pelikirjaa. Noh, toivotaan että Peksi saa rakennettua ympärilleen oman näköisen joukkueen ensi kaudeksi.

Tuo peli oli ajoittain niin huonoa että oikein hävetti. Välillä joukkue pelasi hyvinkin ja viime kauteen tämä oli selvä parannus joten en sano että kausi oli täysi katastrofi. Odotin kuitenkin joukkueelta enemmän. Positiivista kaudessa oli se että sijoitus parani, voittoja pystyttiin napsimaan myös kovia joukkueita vastaan ja monet nuoret pelaajat saivat näytön paikan. Veikkaan että joukkue muuttuu aika paljon ensi kaudeksi. En lähde tässä purkamaan ajatuksiani ensi kautta ajatellen kun siihen löytyy oma ketju. Kiitän kuitenkin joukkuetta kiinnostavasta kaudesta. Kauteen mahtui sekä ylä- että alamäkiä ja saatiin turkuhalliin taas pitkästä aikaa aalto! Pelicans ottelun kolme viimeistä minuuttia, siinä kauden hienoin hetki ainakin omasta mielestäni!

Kiinnostavia faktoja

- Joukkue teki runkosarjassa yhtä vähän maaleja kuin viime kaudella, tasan 134 taas kerran. Tämä oli viime kaudella toiseksi vähiten ja tällä kaudella kolmanneksi vähiten kaikista joukkueista.

- Maaleja päästettiin neljänneksi eniten (180) joten kuusi vähemmän kuin viime kaudella, selvää kehitystä :)

- Ylivoimapeli oli kotona liigan surkeinta (MIN/M 12.59) mutta vieraissa liigan parasta (MIN/M 6.18)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös