Katsomokulttuuri

  • 2 100
  • 28

Valitse mielestäsi paras vaihtoehto

  • Kyllä, mielestäni katsomoon pitäisi saada tuoda alkoholia ja siellä pitäisi myös saada polttaa tupak

    Ääniä: 13 7,2%
  • Kyllä mielestäni katsomoon saisi tuoda alkoholia, mutta ei tupakkaa.

    Ääniä: 82 45,6%
  • Kyllä, mielestäni katsomossa pitäisi saada polttaa, mutta ei tuoda alkoholia.

    Ääniä: 2 1,1%
  • Ei, kummatkaan eivät kuulu katsomoon.

    Ääniä: 83 46,1%

  • Äänestäjiä
    180

nro.44

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO, VG-62
Niin, tästä on ollut täällä puhetta jo ennenkin, mutta minä ajattelin kysellä teiltä hyvät Jatkislaiset hieman mielipiteitä suomalaisesta katsomokulttuurista esitelmääni varten.

Muutamia pointteja joita toivoisin teidän miettivän (muutakin saa tosin kommentoida):

Pitäisikö myös suomessa saada tuoda olutta katsomoon saakka?
ja mitä merkitystä sillä olisi?

Pitäisikö myös suomessa saada tupakoida katsomossa?
ja mitä merkitystä sillä olisi?

Miten katsomokulttuuria voisi kehittää parempaan suuntaan?

ja sitten vielä jollekkin asiasta enemmän tietävälle, miten on tilanne NHL:ssä edellä mainittujen kysymysten osalta?

Kiitän kaikkia vastanneita jo etukäteen.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Äänestin kyllä alkoholille, ei tupakalle.

Amerikanmaalla on (ainakin joissain NHL-halleissa) käytäntö, jonka mukaan aina kolmannen erän alkuun saakka katsomoon saa tuoda alkoholia, sen jälkeen ei. Vaikka säännön logiikka ei allekirjoittaneelle täysin avaudu, lienee sen takana ajatus estää ns. riistäytymistä - eikä NHL-matseissa häiritsevästi humalaisia juuri näykään. Vapaus ja vastuu ovat balanssissa.

Tupakoin itse valitettavan mielelläni, mutta pidän itsestäänselvänä sitä, ettei tupakoimattomien tule huonosta, kalliista ja epäterveellisestä tavastani katsomossa kärsiä. Erätauoilla ehtii kyllä pistäytymään savulla pakkasen puolella.

EDIT: NHL:ssä on enää muutama halli, joiden sisäpuolella on tupakointitilat (ainakin Chicagon United Center on tällainen). Suurimmassa osassa halleja käydään tupakalla ulkona.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
"Lisää viinaa!"

Germaanisen alueen tyyliin katsomoissa voisi aivan hyvin olla bissealueet, joissa asioituaan huuto kaikuisi aivan eri tahtiin. Ne vähät kerrat mitä olen esim. Äijänsuolla penaillut, olen kuin taikaiskusta jumittanut juuri päädyn baarikatsomoon. Turkuhallin Kurvibaarit ja vastaavat ovat toki hyviä korvikkeita, mutta tässäkään tapauksessa korvikkeet eivät voita oikeaa asiaa.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Äänestin viimeistä, eli ei kumpaakaan. Tupakointi taitaa jo nykylainsäädännöllä olla mahdotonta. Jos tupakointi sallittaisiin, pitäisi olla erikseen savuton katsomotila. Miten se järjestettäisiin katsomossa? Laitettaisiin kaikki röökaajat piippuhyllylle, jesh.

Alkoholin suhteen voisin melkein vastata 'kyllä'. En sitä kuitenkaan tee. Alkoholia saa kukin nauttia halunsa mukaan tauoilla, mutta itse en kaipaa viereeni kaveria joka ostaa kymmenen tuoppia erää varten "evääksi". Kaiken lisäksi humalatila jyrkkenisi monella, humalaisia olisi lisää jne. En henk-koht. kaipaa tätä ilmiötä.

Muusta katsomokulttuurista sanoisin, että ihan hyvä. Tunteet kuuluu asiaan, eikä katsomossa tarvitse olla kuin kirkossa. Ne, joita se aspekti kiinnostaa, saavat solvata vastustajan pelaajia makunsa mukaan. Itse painotan toimintani omien kannustamiseen.

Voisi tietysti sanoa, että joku raja voisi siinä solvaamisessakin olla.
 
Kuten aikaisemmin jo todettiinkin, niin nykyisellä lainsäädännöllä tupakointi katsomossa olisi varmaankin mahdotonta. Itse en edes haluaisi tätä sallittavan, koska en itse polta ja eikä muutenkaan huvita tupakansavussa olla. Hakametsässäkin on todella hienoa, kun tupakointialueet ovat niin lähellä sisäänkäyntejä, että tiettyihin paikkoihin se savun haju leviää aina (lähinnä kai "AC"-kulma, "BD"-kulma). Alkoholista on vähän vaikea sanoa. Tietysti omista taskumateista naukkailu ei varmaankaan olisi mitenkään kovin mukavaa. Miten olisi jos halliin tullessa olisi tietty promilleraja, jota ei saisi ylittää, että pääsisi halliin? (tosin ennakkoon pohjien ottaminen alkoholin lipittämisen vaikeutuisi) *hymiö*

Jos tämä alkoholin tuonti katsomoihin haluttaisiin sallia, niin ehkä ainakin aluksi sitä pitäisi kokeilla jossain tietyssä katsomonosassa, etteivät kaikki joudu siitä "kärsimään", jos eivät halua. Omalla tuurillani joku känniläinen kaiken lisäksi kaataisi puoli tuoppia kaljaa niskaani (ja ei, minähän EN ole vainoharhainen)...

Sitten pitäisi olla myös katsomo niille erikseen, jotka eivät halua kuulla minkäänlaista kannustusta, että ne jotka haluavat kannustaa, saavat tehdä niin missä päin hallia sitten ikinä ovatkin. Tällainen katsomo tulisi sijoittaa sellaiseen paikkaan, missä näitä nerokkaita henkilöitä ei vierestä lähtevä kannustus häiritsisi. Kaiken lisäksi jos eivät edellä kuvailemani henkilöt kestäisi kannustusta jossakin muussa katsomossa/katsomonosassa, heillä ei olisi siitä minkäänlaista oikeutta valittaa. Mitäs eivät menneet niille paikoille, jotka heille olisivat kuuluneet.

Noh, nykyisessä tilanteessa vastasin ei molempiin kohtiin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ainakaan tupakka sinne ei kuulu missään tapauksessa, oluen suhteen olen hiukan sallivampi kun sitä itsekin olen kova lipittämään, en tosin jäähallissa.

Mutta vastasin kumminkin että kumpikaan ei katsomoon kuulu.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Alkomahooli Jes
Tupakki Nou

Tupakki häiritsee suoraan naapuria, alkomahooli ainoastaan välillisesti.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tupakoida saisi, luultavasti meikäläisen lätkämatseissa käyminen loppuisi tyystin. Noin avoimissa tiloissa ei toimisi edes savulliset ja savuttomat katsomot.

Alkomahooli... No, 99% katsojista kyllä osaisi nauttia olusensa tai muut juomat häiritsemättä muita, mutta tämä saattaa kuitenkin olla niitä juttuja, että jäljelle jäävän 1%:n takia on hyvä kieltää homma kaikilta. Jos tuopit kourissa saisi tulla katsomoon, luultavasti usein kävisi niin, että maalien syntyessä huomaisi joutuvansa jonkun takana istuvan örveltäjän kaljasuihkuun.

Mielestäni nykyinen käytäntö eli oluet aulassa, tupakointi ulkona, toimii mainiosti. (Varsinkin kun se jäähallikalja on niin tanan kallista, ettei sitä viitsi ostaa juuri koskaan.)
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kalja katsomoon tuskin olisi suomalaiset tuntien mikään fiksu ratkaisu. Tupakki olisi nykyaikaisissa halleissa järjetön idea.

Minä ainakin kaipaisin kaikkein eniten sitä, että katsomossa saisi huutaa, möykätä ja rehata juuri sillä tyylillä kuin ketäkin huvittaa. Ilman, että aina joku toista joukkuetta kannattava "parempi fani" olisi esimerkiksi täällä ruikuttamassa toisen joukkueen fanien inhoista huudoista tai eleistä. Itselleni on aivan samantekevää, miten joukkueen x fanit tunnelmaa luovat, kunhan luovat.

Tiettyjen reunaehtojen puitteissa toki. Ei tavaraa kentälle, eikä väkivaltaista käytöstä muita kohtaan. Mutta sillä ei ihan oikeasti ole mitään väliä, jos joku mennä lipsauttaa tuhman sanan suustaan tai heiluu apinan elkein. Muiden katsojien arvostelu on suurimmaksi osaksi vain omana egon kohottamisen kehnoa yritystä.

-TommyT-
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
En ole ajatellut mieluisaksi kokemukseksi seurata peliä seisomakatsomosta, jossa kaljamahainen, räkää valuva keski-ikäinen mieshenkilö heiluttaa tuopistaan olutta paidalleni ja hönkii tupakansavunsa silmilleni.
Siinäkin on jo tarpeeksi, kun toisinaan penkkien alta takkia ja muita kamoja kaivaessa saa noukkia myös naapurin mällit.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti nro.44

Pitäisikö myös suomessa saada tuoda olutta katsomoon saakka?
ja mitä merkitystä sillä olisi?

Pitäisikö myös suomessa saada tupakoida katsomossa?
ja mitä merkitystä sillä olisi?

Miten katsomokulttuuria voisi kehittää parempaan suuntaan?

ja sitten vielä jollekkin asiasta enemmän tietävälle, miten on tilanne NHL:ssä edellä mainittujen kysymysten osalta?

Kiitän kaikkia vastanneita jo etukäteen.

Alkoholin tuonnin suhteen olisin varsin liberaalilla linjalla, istumakatsomoon sallisin tuotavan alkoholia - siis muutakin kuin pelkkää olutta. Seisomakatsomoiden suhteen en aivan yhtä liberaalilla linjalla liikkuisi, ei siis sinne alkoholia (ainakaan luvallista). Valvontakaan ei mielestäni tuottaisi ongelmia. En kuitenkaan perustele tätä seisomakatsoja koskevaa kieltoa millään "terveydellisillä syillä" vaan yksiselitteisesti katsojaturvallisuuteen liittyvillä syillä, jokainen voi mielessään kuvitella mitä ne olisivat.

Tupakoinnin suhteen ehdoton ei, itseasiassa tupakointi lienee lainvastaista nykymuotoisissa katsomoissa. Tupakoitsijat hyppikööt edelleen ulkona jos kerran tervakääryleensä tarvitsevat.

Katsomokulttuurin kehittämiseen en nyt ota kantaa. Kehitettävää toki olisi.

NHL-otteluja olen nähnyt paikan päällä vuosia sitten, joten aivan viimehetken tietoa minulla ei ole kerrottavana. Niissä halleissa joissa olen käynyt (mm. Madison, Joe Louis sekä Phillyn ja Capsien vanhat hallit), alkoa sai tuoda katsomoon pelin kuluessa - (kolmannen erän rajoituksesta ei ole muistikuvaa, johtuen ehkäpä siitä, etten itse sitä alkoa niin hirveästi lipitä).

Windsorissa junnusarjanottelussa alkoholia kaupiteltiin hallilla varsin vapaasti, mikä sitten näkyi osaltaan katsomokäyttäytymisessä.

vlad#16.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Minä sallisin taskumattityyliset juomaputelit (siinä on markkinarakoa) mutten mitään avoimia kaljatuoppeja katsomoon. Ihan sen takia ettei kalja läiky ihmisten päälle. Lasipullot ovat toisaalta pahasta, mutta kalja ja muovipullot eivät sovi yhteen ellei pullotus tapahdu paikan päällä ravintolassa. Kalja näet väljähtyy muovipullossa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ainakin olisin varmaan paljon vähemmän humalassa peleissä, jos katsomoissa saisi juoda olutta. Nykyään kun meininki menee helposti sellaiseksi, että juodaan olutta niin nopeasti kuin pystyy ja sitten vedetään päälle jallua taskumatista ja katsomossa kokiksen tai kahvin joukossa. Rehti rauhallinen olut rauhoittaisi kivasti meininkiä.

Tupakkaa ei tarvitse katsomoissa vetää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tupakalle ehdoton ei.

Alkoholi tosiaan on vähän kaksipiippuinen juttu. Seisomakatsomossa toisiaan kännissä tuopit kädessä eri suuntiin tönivä ödrääjälauma olisi paitsi tökerön näköinen ja kuuloinen, myös vaarallinen itselleen ja muille. Luita menisi poikki, ehkä niskojakin, ja arviolta puolet oluesta nautittaisiin ulkoisesti, joskaan ei vapaaehtoisesti. Ehkä jonkinlainen anniskelualuekatsomo olisi ratkaisu, mutta aika monessa hallissa sellainen jo onkin. Ravintolasta siis voi seurata peliä, jos on sattunut saamaan sellaisen paikan, josta pelin oikeasti näkee.

Eiköhän sillä nykyiselläkin systeemillä itsensä känniin pelin ajaksi saa.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Designer
Eiköhän sillä nykyiselläkin systeemillä itsensä känniin pelin ajaksi saa.

(Syvällä rintaäänellä) Kyllä.

Tosin kyllä äänestin, että juomisia saisi viedä luvallisestikin katsomoon. Voisi hyvin olla mahdollista tuo rauhallisempi ottotahti joillekkin. Itse tosin ei tuon tahdin kanssa ole nykysäännöilläkään ollut mitään valittamista tahi vaikeuksia.

Että silleen...
 
Jääkiekkokatsomossa katsellaan peliä. Kaljaa juodaan ravintolassa tai mökillä. Tupakkaa ei tarvitse polttaa missään.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkoholi yay, tupakka nay.

Jos siellä katsomossa savuteltaisiin niin voisi käydä kuten tshekkilässä, kolmannessa erässä talo täynnä ohutta yläpilveä.

AA-Arenalla (Amer. Airlines, ei AA-kerho) Dallasissa sai ainakin NBA-pelissä ryystää bisseä katsomossa. Penkit olivat vastaavat kuin Tennispalatsissa, eli tuopille oli oma pidike tuolin reunalla.

Saattaisihan siitä olla jotain hyötyä kun porukan ei tarvitse juoksennella ennen erän päättymistä ja erän alkamisen jälkeen katsomoissa oluen takia. Tauon aikana kaikki varmaankin ehtisivät sen oluensa rauhassa ostaa, ja palata paikalleen siitä nauttimaan.
 

Woman In Red

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Njoo

Yäh, Espoossahan tupakkia poltellaan hallissa ja savulle on unohdettu kertoa, ettei saa leijua siitä päätybaarista ulos. Sucks. Toisessa päädyssä on sitten se lahjakas ja monipuolinen rumpali, mutta siitä ei äänestyksessä ollut omaa kohtaa....

Viinaa katsomoon voisi viedä systeemillä, johon törmäsin Roomassa fudismatsissa: siellä myytiin pieniä kahviliköörejä muovipurkeissa - putelin sisältö oli perin iloinen ylläri, kun luuli kielipuolena ostaneensa paremman puutteessa vain kaffen.

Äänestin silti itsekkäästi ei kummallekin, koska itse seurasin melkein koko viime kauden ilman viinantippaakaan ja sama meno näyttää jatkuvan perjantainakin - sallitaan nyt silti vielä myynti ja nautiskelu väliajalla. Ihan virkistävä kokemus viinanhuuruisella faniuralla ja havainnointikyky koheni kummasti, vaikka vakaasti olenkin sitä mieltä, että olen keskimääräistä parempi k...atsoja.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äänestin molempiin ei. Kerran olen saanut limut takilleni katsomossa, limuja kun saa katsomoon tuoda. Miltä tuntuisi saada oluet päällensä katsomossa? Ei hyvältä. Muutenkaan sellaiset känniörveltäjät eivät mielestäni kuulu kiekkokatsomoon. Alkoholin myymisen voisi vaikka kieltää koko hallista, mua ei haittaa...
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Luvattomat viinat sallittakoon

Miestäni luvattomat viinat etenkin seisomakatsomoissa ovat paikallaan. Siis nimenomaan viinat. Näillä hinnoilla kellään tuskin on varaa läikytellä katsojatoverinsa hihoille, vaan alkoholit siemaistaan suurta harkintaa käyttäen, mieluusti kyyristellen ja pidetään kieli keskellä suuta.

Siinä vaiheessa, kun itseluottamus karkaa käsistä ja alkaa pullojen heiluttelu tai muutoin salassapitovelvollisuutta rikotaan ja järkkäri on pakotettu opastamaan ulos, se on sitten vain miehekkäästi hyväksyttävä. Itselleni on käynyt näin kahdesti, Ilmalassa ja Turussa, mutta kyseisten otteluiden tärkeydestä johtuen jouduin nöyrtymään ja lupaamaan, ettei häiriö toistu. Kävin siis vessassa juomassa loput.

Hämeenlinnassa molemmat päätykatsomot ovat tulleet tutuiksi luvattomien viinojen kohtuukäyttäjien tyyssijoina.

Sen sijaan luvallinen talonkalja katsomoissa saattaisi helposti joutua myös sopimattomiin, räyhähenkisiin suihin, jolloin tapahtuisi tätä pelättyä loiskuttelua.

Tupakointi hallissa ei tule kysymykseen, vaikka joskus vietävästi hermostuttaakin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tukholmassa olin katselemassa Djurgrådenin futispeliä ja siellä sai polttaa ja juoda katsomossa. Poltamista en halleissa itse kannata, koska halleja ovat ja savua voisi olla liikaa. Juominen olisi ihan ok. Seurojen talous paranisi ja tunnelma nousisi. En oikein mitään negatiivista keksisi. Ainakin voitaisiin sallia juomien tuominen tietyihin katsomoihin. Tukholmassa kiertelivät myymässä olutta samalla tavalla kuin täällä popcornia ja muuta naposteltavaa.

Tuskinpa sitä kaljaa siellä kenenkään niskaa lentäisi saahan nytkin siellä muuta juoda. Eikä liian päihtyneillä muutenkaan mitään saa myydä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei, ei ja vielä kerran ei!

Olen ilmeisesti jonkinlainen fanaatikko ja Vanhas Matin ja Keskustan kannattaja, kun olen mitä suuremmisssa määrin katsomossa tapahtuvaa tupakkatuotteiden tupruttelua ja viinan juontia vastaan.

Tupakoinnin salliminen vaatisi tupakoijille oman ilmastoidun katsomonsa nykyisten työterveysmääräysten perusteella joten en usko, että edes Hjallis alkaisi tuottamaan sellaista halliinsa.

Mikäli ei se oma taskumatti ja tauoilla nautitut virvokkeet riitä, niin eikö sitä voi sitten jäädä sinne ravintolaan koko pelin ajaksi, luultavasti sitä peliä pystyy siinä kunnossa seuraamaan sieltä televisiosta yhtä hyvin kuin katsomostakin.

Vai olisiko tässä kysymys siitä, että tämä suomalainen jääkiekkokansa haluaisi nauttia katsomossa lasin valkoviiniä kiivaan pelin tiimellyksen aikana - kih, kih...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Ohmi

Vai olisiko tässä kysymys siitä, että tämä suomalainen jääkiekkokansa haluaisi nauttia katsomossa lasin valkoviiniä kiivaan pelin tiimellyksen aikana - kih, kih...

Mitä pahaa lasillisessa valkoviiniä on? mielummin minä sitä juon (nautin) kuin kuselle maistuvaa kellertävää juomaa jota olueksi tavataan kutsua. Ottelussa minulle tosin maistuisi mielummin lasi tahi pari perrysiideriä jäillä - ja mieluiten katsomossa.

Vain dorka juo olutta...

vlad#16.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös