Katsomokulttuuri Mestiksessä

  • 318 893
  • 1 517

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mestiksessä tosiaan kannattajatoiminta on keskimäärin aika pientä. Olisi helppo ajatella, että seurat eivät vain kiinnosta, mutta helppo tie ei yleensä ole se oikea ja tässäkin pitää pohtia miksi näin on. Vastaus on (jälleen kerran) suljettu liiga. Sitä voi olla vaikea ymmärtää kokematta itse, mutta jos oma seura on vuodesta toiseen, hamaan tulevaisuuteen saakka, tuomittu vain pelailemaan vailla edes mahdollisuutta unelmaan siitä kaiken kohdalle menemisestä ja noususta parrasvaloihin, alkaa se jossain vaiheessa näivettämään ison massan kiinnostusta. Tätä seuraa jossain vaiheessa sen innokkaamman pienen porukan näivettyminen ja sitten ollaan siinä missä Mestiksessä on oltu jo pitkään monella paikkakunnalla. Hetkellisiä kiinnostuspurskeita voi tulla, mutta monet kysyvät "entä sitten".

Kuvitelkaapa tilannetta, jossa _tietäisitte_, että Jokerit on tuomittu pelaamaan Mestistä tästä ikuisuuteen samalla kun "kaikkia" kiinnostaa vain liiga. Se voi tuntua tässä alkuhypessä ihan siedettävältä, mutta uskoisin, että 5+ vuoden Mestis-tahkoamisen jälkeen (johon ehtii mahtua helposti median vähittäinen kiinnostuksen lakkaaminen, satunnaiskatsojien kiinnostuksen lakkaaminen ja lopulta kannattajatoiminnan näivettyminen) ääni kellossa olisi toinen.

Olen täysin varma, että jos kaikilla paikkakunnilla tiedettäisiin mistä taistellaan, eikä kilpailua rajoitettaisi kartellilla, lähtisivät katsojamäärätkin nousuun. Ei heti, ei näiden vuosien jälkeen, mutta pikkuhiljaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mestiksessä tosiaan kannattajatoiminta on keskimäärin aika pientä. Olisi helppo ajatella, että seurat eivät vain kiinnosta, mutta helppo tie ei yleensä ole se oikea ja tässäkin pitää pohtia miksi näin on. Vastaus on (jälleen kerran) suljettu liiga. Sitä voi olla vaikea ymmärtää kokematta itse, mutta jos oma seura on vuodesta toiseen, hamaan tulevaisuuteen saakka, tuomittu vain pelailemaan vailla edes mahdollisuutta unelmaan siitä kaiken kohdalle menemisestä ja noususta parrasvaloihin, alkaa se jossain vaiheessa näivettämään ison massan kiinnostusta. Tätä seuraa jossain vaiheessa sen innokkaamman pienen porukan näivettyminen ja sitten ollaan siinä missä Mestiksessä on oltu jo pitkään monella paikkakunnalla. Hetkellisiä kiinnostuspurskeita voi tulla, mutta monet kysyvät "entä sitten".

Kuvitelkaapa tilannetta, jossa _tietäisitte_, että Jokerit on tuomittu pelaamaan Mestistä tästä ikuisuuteen samalla kun "kaikkia" kiinnostaa vain liiga. Se voi tuntua tässä alkuhypessä ihan siedettävältä, mutta uskoisin, että 5+ vuoden Mestis-tahkoamisen jälkeen (johon ehtii mahtua helposti median vähittäinen kiinnostuksen lakkaaminen, satunnaiskatsojien kiinnostuksen lakkaaminen ja lopulta kannattajatoiminnan näivettyminen) ääni kellossa olisi toinen.

Olen täysin varma, että jos kaikilla paikkakunnilla tiedettäisiin mistä taistellaan, eikä kilpailua rajoitettaisi kartellilla, lähtisivät katsojamäärätkin nousuun. Ei heti, ei näiden vuosien jälkeen, mutta pikkuhiljaa.

Just näin. Ja tätä minäkin olen koittanut tuoda esille aina silloin tällöin milloin X:ssä ja milloin täällä. Olen verrannut tilannetta Allsvenskaniin ja siihen, minkälainen tunnelma siellä on peleissä. Lähes poikkeuksetta olen saanut vastaukseksi, että ei toimi Suomessa, koska suomalainen ei kannusta ääneen.

Pidin tuota ja pidän edelleen paskapuheena. Kyllä siinä vaiheessa, kun peleissä alkaa olla panosta, löytää yleisö myös hallille. Kuten sanoit, ei heti, ei välttämättä vielä muutamaan vuoteen, mutta pikkuhiljaa. Jos joku muutos ei tapahdu hetkessä, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sitä muutosta kannattaisi tehdä.
 

Devon

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Mestiksessä tosiaan kannattajatoiminta on keskimäärin aika pientä. Olisi helppo ajatella, että seurat eivät vain kiinnosta, mutta helppo tie ei yleensä ole se oikea ja tässäkin pitää pohtia miksi näin on. Vastaus on (jälleen kerran) suljettu liiga. Sitä voi olla vaikea ymmärtää kokematta itse, mutta jos oma seura on vuodesta toiseen, hamaan tulevaisuuteen saakka, tuomittu vain pelailemaan vailla edes mahdollisuutta unelmaan siitä kaiken kohdalle menemisestä ja noususta parrasvaloihin, alkaa se jossain vaiheessa näivettämään ison massan kiinnostusta. Tätä seuraa jossain vaiheessa sen innokkaamman pienen porukan näivettyminen ja sitten ollaan siinä missä Mestiksessä on oltu jo pitkään monella paikkakunnalla. Hetkellisiä kiinnostuspurskeita voi tulla, mutta monet kysyvät "entä sitten".

Kuvitelkaapa tilannetta, jossa _tietäisitte_, että Jokerit on tuomittu pelaamaan Mestistä tästä ikuisuuteen samalla kun "kaikkia" kiinnostaa vain liiga. Se voi tuntua tässä alkuhypessä ihan siedettävältä, mutta uskoisin, että 5+ vuoden Mestis-tahkoamisen jälkeen (johon ehtii mahtua helposti median vähittäinen kiinnostuksen lakkaaminen, satunnaiskatsojien kiinnostuksen lakkaaminen ja lopulta kannattajatoiminnan näivettyminen) ääni kellossa olisi toinen.

Olen täysin varma, että jos kaikilla paikkakunnilla tiedettäisiin mistä taistellaan, eikä kilpailua rajoitettaisi kartellilla, lähtisivät katsojamäärätkin nousuun. Ei heti, ei näiden vuosien jälkeen, mutta pikkuhiljaa.
Erittäin hyvä kirjoitus. Esim. Kiekko-Vantaa ja Tuto ovat pelanneet SM-liigan sulkemisen johdosta perustettua Mestistä vuodesta 2000 lähtien. Siis käytännössä koko tämän vuosituhannen. Menossa on jo 24 . kausi tätä sarjaa. Tutolla oli jo sitä ennen liigasta putoamisen jälkeen alla neljä kautta I-divaria. Molemmilla seuroilla on Mestiksen ajalta muutama huippukausi ja muutama paha notkahdus, mutta yleensä kaudet ovat olleet jotain siltä välilltä. Ylös ei ole asiaa, putoamista yritetään välttää, eikä toivoa paremmasta ole. Kun tällä kaavalla vetää sen 25 kautta, niin innokkainkin fani alkaa hyytyä. Eikä uusia tule mukaan, koska jonkun täytyy palaa, jotta muut voivat syttyä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tätähän me maalaistollot ollaan kaivattu. Ihmeellisestä Helsingistä tulee erikoisasiantuntijat kertomaan miten pitää kannattaa.
No mutta ole hyvä. Kyllähän niistä kannattaakin ottaa mallia tai vähintään inspiroitua, jotka tuntuu tietävän miten asiat hoidetaan.

Nyt ihan vaan kaikkien jengien faneille: ei Espoon ja Jokerien "paine" Liigan suuntaan ole syntynyt itsestään.

Nyt on se etsikkoaika rakentaa oman jengin fanitoimintaa siihen kuntoon, että se itsessään on omiaan kasvattamaan kiinnostusta paikallisesti oman seuran ympärillä. Sitä kautta luodaan puitteet seuran kehittymiselle ja sitä kautta kasvatetaan painetta Liigan suuntaan.

Vaikka kabinettinousu onkin paskaa, niin nyt Jokerit ja Espoo ovat sillä tiellä. Ja aikaisemmin Sport, KooKoo ja Jukurit. Ei sinne ole "kasvettu" surkuttelemalla Mestiksen tilaa.

Reitti Liigaan on auki. Monelle seuralle se vaatii kasvua, investointeja ja kypsymistä. Vaan olisihan tässä ollut aikaa. Mutta se vaatii myös kannattajien aktivoitumista. Kuten sanoin, nyt on sille etsikkoaika.

Toki seurallakin pitää olla visio ja strategia, minkä nyt esim K-Vantaa on ilmaissut selkeästi. Sen suunnittelua helpottaa jos on aktiivinen kannattajien yhteisö taustalla.

Esimerkiksi Turun päässä toiminta oli ihan säälittävä farssi. Katsomossa oli rumpuja enemmän, kuin kannattajia. Rumpujen määrää lukuunottamatta tämä ei ole kritiikkiä kenellekkään katsomossa olleelle, vaan ihan kaikille muille. Säälittävää ja hävettävää, ettei edes tällaiseen peliin yksinkertaisesti löydy väkeä fanikatsomoon.

Tuton toimari oli ainakin ihan pähkinöissä fiiliksestä jota Jokerifanit halliin toivat. Monet junnut näyttivät myös viettävän isomman osan ajasta katsellen Jokerien kannattajia, kuin itse peliä. Toivon tuton puolesta, että nähty istutti johonkin pieneen tutolaiseen fiiliksen, että tehdään tämä sama meille.

5 innokasta "uutta naamaa" muuttuu pian kymmeneksi ja 30 hengellä saa jo hyvän menon päälle kotipeleihin.

Toivottavasti Liiga tulee lähiaikoina ihan julki uuden systeeminsä kanssa, eikä se ole sysipaska. Siitä polttoainetta uudelle renesanssille Mestikseen?

Mutta mä korostan, että älkää antako avaimia Liigalle. Se laittaa oven lukkoon ja avaimet meren pohjaan jos se pystyy. Taistelkaa vastaan, luokaa fanikulttuuria ja ravistelkaa systeemiä!
 
Viimeksi muokattu:

Swindon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän ylimielisen oloista heittää että jossain Mestis seurassa kannattaminen olisi säälittävää farssia. Ketjussa oli jo hienoja faktoja miksi Mestiksessä kannattajatoiminta on hiipuvaa monissa seuroissa ja on naurettava ajatus että se olisi joku automaatio että kun Jokerit saapuu vieraaksi se herättäisi nukkuvat kannattajat liikkeelle. Jokerit tulee vieraaksi onhan se varmasti monelle iso juttu ja tuo lisäarvoa, mutta se paluu arkeen jatkuu heti seuraavassa pelissä. Mestiksessä ei ole mahdollisuutta nousta, moni seura ei ylitä uutiskynnyksiä paitsi silloin jos ottelussa tapahtuu onnettomuus/törkeyksiä, ei ole sponsoreita, ei ole rahaa. Miksi sponssata jotain millä ei ole mitään näkyvyyttä missään valtakunnan mediassa? Jos Liiga pysyy suljettuna ja K-Espoo ja Jokerit sinne nostetaan niin mitä se merkitsee Mestikselle? Korpivaellus jatkuu.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Vähän ylimielisen oloista heittää että jossain Mestis seurassa kannattaminen olisi säälittävää farssia. Ketjussa oli jo hienoja faktoja miksi Mestiksessä kannattajatoiminta on hiipuvaa monissa seuroissa ja on naurettava ajatus että se olisi joku automaatio että kun Jokerit saapuu vieraaksi se herättäisi nukkuvat kannattajat liikkeelle. Jokerit tulee vieraaksi onhan se varmasti monelle iso juttu ja tuo lisäarvoa, mutta se paluu arkeen jatkuu heti seuraavassa pelissä. Mestiksessä ei ole mahdollisuutta nousta, moni seura ei ylitä uutiskynnyksiä paitsi silloin jos ottelussa tapahtuu onnettomuus/törkeyksiä, ei ole sponsoreita, ei ole rahaa. Miksi sponssata jotain millä ei ole mitään näkyvyyttä missään valtakunnan mediassa? Jos Liiga pysyy suljettuna ja K-Espoo ja Jokerit sinne nostetaan niin mitä se merkitsee Mestikselle? Korpivaellus jatkuu.
Tai sitten ylimielisyyden sijaan kyse on siitä, että mun omat odotukset tuton suuntaan oli kovemmat.

Ja viesteissä hyvin persteltiinkin sitä mikä kaikki nämä suoranaiset kuolonkorinat on aiheuttanut. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että pidän sitä ihan jäätävänä farssina jos katsomossa on ihan oikeasti enemmän rumpuja, kuin kannattajia. Ja kuten viestissänikin kirjoitin, syyllisiä saa varmasti hakea sieltä liigan lämpimästä officesta ja toki sen seurojen päättäjistä.

Kärjistän nyt, mutta mielestäni tässä on 2 toimintatapaa:

1) "Me halutaan Liigaan tai vähintään avoimet sarjat, jotta voidaan kehittyä ja viitsitään käydä hallilla ja kannustaa omaa jengiä ääneen. Kyllä me sitten kun..."

tai

2) "Kannustetaan niin perkeleesti ja tehdään hommia niin hyvin, että Liigalle syntyy paine avata sarja ja päästää meidät sinne."

Jokainen voi miettiä itse millä ajattelumallilla siinä omassa Mestis-seurassa ja sen faneissa on menty.


Mestis on näivetetty, siitä ei yli päästä ja syyttävä sormi on ehdottomasti Liigan suuntaan. Mutta onko Mestiksessä alistuttu tilanteeseen liian helposti? Jälkiviisastelu on aina vähän niin ja näin, mutta jos joku olisi tosissaan halunnut haastaa Liigaa, niin ovet olisi jouduttu avaamaan jo vuosia sitten.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Vantaa, HPK, symp. Haukat, divarit
Vai oliko tuossa 15 ihmisen parvessa oikeasti koko Ruutanoiden jäsenistö? Ihan vakavissani kysyn ilman sarvia ja hampaita, kun en tiedä minkä kokoluokan faniyhdistyksiä Mestiksessä pyöritellään.
Täällä on esitetty monta hyvää pointtia yleisellä tasolla Mestiksen kannattajakulttuurista ja sen huonosta tilasta, mutta lisättäköön että Vantaalla sen lisäksi (lähes ikuinen) farmiseuraidentiteetti on karkottanut vuosien varrella aktiiviporukkaa pois, jengi vanhenee, tulee muita mielenkiinnon kohteita, korona yms.

Olen ollut itse juuri KHL-farmiajan (silloin kun Vantaan peliasut, värit ja identiteetti muuttuivat Jokerien vastaaviin) suhteellisen passiivinen fani enkä ole juuri fanipäädyssä saati matseissa jaksanut käydä, joten itsenikin hieman yllätti kuinka monella Ruutanalla Jokerit menee seurana K-Vantaan edelle, nyt kun piti ensimmäistä kertaa ns. valita kumpaa kannattaa. Se heille toki sallittakoon eikä siinä ole mitään pahaa, päinvastoin osoittaa Jokerien brändin ja tehdyn työn vaikuttavuuden.

Itselle perjantain ottelu toimi hyvänä palautuksena maan pinnalle ja muistutti siitä, mitkä ne lähtökohdat Vantaalla fanitoiminnan kasvattamiselle on. Samaa ilmapiiriä havaittavissa myös täällä mistä turkulaiset palstaveljet jo kertoivatkin.

Edit. lisätty tarkennus KHL-farmiaikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Täällä on esitetty monta hyvää pointtia yleisellä tasolla Mestiksen kannattajakulttuurista ja sen huonosta tilasta, mutta lisättäköön että Vantaalla sen lisäksi (lähes ikuinen) farmiseuraidentiteetti on karkottanut vuosien varrella aktiiviporukkaa pois, jengi vanhenee, tulee muita mielenkiinnon kohteita, korona yms.

Olen ollut itse juuri KHL-farmiajan (silloin kun Vantaan peliasut, värit ja identiteetti muuttuivat Jokerien vastaaviin) suhteellisen passiivinen fani enkä ole juuri fanipäädyssä saati matseissa jaksanut käydä, joten itsenikin hieman yllätti kuinka monella Ruutanalla Jokerit menee seurana K-Vantaan edelle, nyt kun piti ensimmäistä kertaa ns. valita kumpaa kannattaa. Se heille toki sallittakoon eikä siinä ole mitään pahaa, päinvastoin osoittaa Jokerien brändin ja tehdyn työn vaikuttavuuden.

Itselle perjantain ottelu toimi hyvänä palautuksena maan pinnalle ja muistutti siitä, mitkä ne lähtökohdat Vantaalla fanitoiminnan kasvattamiselle on. Samaa ilmapiiriä havaittavissa myös täällä mistä turkulaiset palstaveljet jo kertoivatkin.

Edit. lisätty tarkennus KHL-farmiaikaan.
Tähän Jokeritkin on osaltaan syyllinen ja mä olen pahoillani siitä, joskin pelipaita-asia tehtiin talous edellä. Pahimmat farmivuodet hifk:n ja Jokerien kanssa olivat varmaan aika erikoista aikaa, kun jengissä lappasi porukkaa edestakaisin illasta toiseen. Näen Vantaalla kuitenkin potentiaalia nousta Mestis-tasolla nykyistä parempaan asemaan uuden johdon alaisuudessa.

Mä lähtisin luomaan tätä rakentamalla jotain omaa ja vähän erilaista; vantaalaista jääkiekko-identiteettiä. En anna tämän enempää vinkkejä, jokainen voikoon itse miettiä mitä kentällä voisi koittaa tehdä "vähän eri tavalla" houkutellakseen jengiä hallille.
 

saiman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes, Ilves
Mitäs Kokkolassa huudeltu? Liiga pelaaja ei saa mestishomoks toista, mutta mitä katsotsomosta huudeltu?
Ilmeisesti Kombelle on huudettu "Vitun ryssä" yhden henkilön toimesta joka on poistettu katsomosta otteluvalvojan ohjeistuksesta. Omaan korvaan kuulostaa aika pieneltä verrattuna siihen että uhataan tyhjentää katsomo.
 

LoneWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ilmeisesti Kombelle on huudettu "Vitun ryssä" yhden henkilön toimesta joka on poistettu katsomosta otteluvalvojan ohjeistuksesta. Omaan korvaan kuulostaa aika pieneltä verrattuna siihen että uhataan tyhjentää katsomo.
Meinasin jo aikaisemmin sanoa, että en keksi mitään muuta kuin Komben virolaisuuden, mihin joku idioottihuutelija voisi tarttua.

Onhan tuo pientä siihen nähden, että vuosia sitten erään vaasalaisseuran fanien mielestä ihan jo näin joensuulaisena olit ryssä. Noh, ajat ovat muuttuneet ja hyvä kun näihin puututaan isolla kädellä nykyisin.
 

Motti-Masa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, PeTo
Ilmeisesti Kombelle on huudettu "Vitun ryssä" yhden henkilön toimesta joka on poistettu katsomosta otteluvalvojan ohjeistuksesta. Omaan korvaan kuulostaa aika pieneltä verrattuna siihen että uhataan tyhjentää katsomo.
Ei kyllä ole mikään pikku juttu. Jos Kokkolassa tunnettaisiin yhtään Viron historiaa, niin eipä tulisi mieleen ryssitellä.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Vantaa, HPK, symp. Haukat, divarit
Tähän Jokeritkin on osaltaan syyllinen ja mä olen pahoillani siitä, joskin pelipaita-asia tehtiin talous edellä. Pahimmat farmivuodet hifk:n ja Jokerien kanssa olivat varmaan aika erikoista aikaa, kun jengissä lappasi porukkaa edestakaisin illasta toiseen. Näen Vantaalla kuitenkin potentiaalia nousta Mestis-tasolla nykyistä parempaan asemaan uuden johdon alaisuudessa.

Mä lähtisin luomaan tätä rakentamalla jotain omaa ja vähän erilaista; vantaalaista jääkiekko-identiteettiä. En anna tämän enempää vinkkejä, jokainen voikoon itse miettiä mitä kentällä voisi koittaa tehdä "vähän eri tavalla" houkutellakseen jengiä hallille.
Noh, ei siitä pahoillaan tarvitse olla. En syytä Jokereita/IFK:tai/Bluesia/Korealaisia tai heidän fanejaan, tuosta listauksesta voi jo päätellä että kyllä se "syyllinen" löytyy jostain muualta kuin menneistä yhteistyökumppaneista. Vantaalla on muutenkin todella omituinen kulttuuri mitä tulee urheilusta päättäviin tahoihin, ja liian isot egot ovat kaataneet/viivyttäneet monta projektia joista olisi ollut hyötyä koko Vantaalaiselle jääurheilulle.

En syytä kyllä vantaalaisiakaan, ei se oman kylän jengin kannattaminen helpoksi ole vuosien varrella tehty. Toivotaan että homma lähtisi Andyn ja kumppaneiden johdolla edistymään, itsellä ainakin riittää toivoa kun saatiin enemmän hartioita toimistolle, ja nimenomaan sellaista porukkaa ketkä siltojen polttamisen sijaan ennemmin rakentavat niitä, ainakin sellainen kuva kaikista on piirtynyt. Toivotaan että ruutanoihinkin löytäisi tämän uudistuksen myötä lisää ihmisiä, jotka olisivat nimenomaan tulleet sinne K-Vantaan perässä.

Kyllä täällä potentiaalia on, mutta itse uskon vasta kun näen omin silmin. Sattuneista syistä.

Edit. Tarkennus lauseen loppuun.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä mä näkisin, että Kiekko-Vantaalla on hankalin homma tässä. Pääkaupunkiseudun joukkue, joka ei koskaan ole pelannut korkeimmalla tasolla. Itselleni paljasjalkaisena vantaalaisena KiVa ei ollut koskaan edes vaihtoehto enkä ole tainnut koskaan käydä katsomassa edes heidän pelejään. Nyt varmasti tulee käytyä muutama peli katsomassa, mutta se taas johtuu yllättäen Jokereista. Vähän vaikea oikeastaan edes sanoa, mitä Vantaalla pitäisi tehdä ja minkä pitäisi muuttua, että väki löytäisi hallille. Ehkä siellä uudessa omistajaportaassa on (toivottavasti) joku näkemys asiasta.

Espoo on tietenkin paremmassa asemassa, koska kannattajakuntaa on Liigavuosien myötä siunaantunut suhteellisen paljon, vaikkakin heilläkin on sillä saralla vielä paljon tekemistä ja Jokerit sekä HIFK on vienyt myös espoolaisten sydämiä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoo on tietenkin paremmassa asemassa, koska kannattajakuntaa on Liigavuosien myötä siunaantunut suhteellisen paljon...

Tämä lause kertoo itseasiassa aika paljon kun sitä ajattelee. Sillä noinhan se juuri on. Espoossa on katsojapotentiaalia olemassa nimenomaan liigahistorian takia, ei siksi, että alue itsessään olisi jotenkin poikkeuksellinen. Ja tämän pitäisi sarjakeskustelukontekstissa herättää ihan jokaisen: Suomessa seura alkaa kerätä katsojia kärjistetysti kunnolla vasta kun se pelaa liigaa. Sen pitäisi olla kaikkien jääkiekon ystävien korjauslistalla ensimmäisenä ja lääke siihen on avoin sarja.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kyllä mä näkisin, että Kiekko-Vantaalla on hankalin homma tässä. Pääkaupunkiseudun joukkue, joka ei koskaan ole pelannut korkeimmalla tasolla. Itselleni paljasjalkaisena vantaalaisena KiVa ei ollut koskaan edes vaihtoehto enkä ole tainnut koskaan käydä katsomassa edes heidän pelejään. Nyt varmasti tulee käytyä muutama peli katsomassa, mutta se taas johtuu yllättäen Jokereista. Vähän vaikea oikeastaan edes sanoa, mitä Vantaalla pitäisi tehdä ja minkä pitäisi muuttua, että väki löytäisi hallille. Ehkä siellä uudessa omistajaportaassa on (toivottavasti) joku näkemys asiasta.

Espoo on tietenkin paremmassa asemassa, koska kannattajakuntaa on Liigavuosien myötä siunaantunut suhteellisen paljon, vaikkakin heilläkin on sillä saralla vielä paljon tekemistä ja Jokerit sekä HIFK on vienyt myös espoolaisten sydämiä.
Kiekko-Vantaan maine muiden PK-seudun jengien farmiseurana ei myöskään auta asiaa yhtään.

Olikin jo mainittu aiemmin tällä sivulla, my bad.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En tiedä kannattaako tätä kirjoittaa, mutta annan silti mennä. En oikein tykkää siitä että huudellaan toisiin pöytiin siitä että heidän pöydässään on ainoastaan kaksi raakaa perunaa ja puolikas porkkana, samalla kun itse on totuttu aina istumaan valmiiksi katettuun pöytään ja tämä vielä annetaan ymmärtää esimerkkinä omasta erinomaisuudesta.

Esim. Espoossa on tehty aivan helvetillinen duuni sen eteen mitä kannatustoiminta oli Blues-aikoina ja mitä se on nyt. Ilman sitä duunia homma olisi kuin Vantaalla nyt. Enkä todellakaan halua väheksyä vantaalaisten panostusta, päinvastoin otan hatun päästäni koska luulen ymmärtäväni ainakin ihan vähän niistä haasteista joita joudutte toiminnan kehittämisessä kokemaan.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Oli mielenkiintoista eksyä tähän ketjuun KOOVEE–FPS-ottelun erätauolla.

Vierailla on ehkä noin 20-30 katsojan fanifyhmä, joka pitää yllä varsin hyvää tunnelmaa perinteisillä kannustushuudoilla ja taputuksilla. Se monesti toimiikin parhaiten, kun ei ole isoa massaa liikkeellä. Saa korjata, jos arvioin porukan koon alakanttiin.

KOOVEE:llakin on selvästi nuorempien kannattajien eli käytännössä junnujen oma fanikatsomo lakanoineen ja rummulla varustettuna. Innokkaasti pitävät meteliä lähes taukoamatta, vaikka pääkatsomon yleisö ei siihen valitettavasti lähdekään mukaan. Hieman tempoilevaahan tuo on ja chäntit loppuvat aika lyhyeen, mutta selvästi mallia on otettu ainakin Ilveksen ja Tapparan kannattajapäädyistä.

Olen iloinen, että molemmilla joukkueilla on kannattajaryhmä paikalla. Jos en olisi leimallinen Ilves-kannattaja, niin liittyisin varmaan kilpurien junnujen joukkoon. Nyt se tuntuisi vähän kornilta.

Tsemppiä samalla kaikille Mestis-paikkakunnilla kannattajatoimintaa pyörittäville. Naisten jääkiekon puolelta on runsaasti omakohtaistakin kokemusta, millaista on muodostaa pahimmillaan yksin "kannattajaporukka" joko seura- tai maajoukkueen pelissä. Onneksi on kokemusta siitäkin, että kannustaminen houkuttelee monesti jossain muodossa mukaan muitakin, kun vähintään yksi kylähullu vaan ylittää sen ääneen kannustamisen "häpeäkynnyksen" ensiksi.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kannatus kait on niin monen sattumuksen summaa, ettei siihen ole mitään oikotietä onneen. Raha tietenkin ja sillä Crosby tai Connorien palkkaus, niin kyllä yleisöä saadaan paikalle. Mutta silloinkin yleisö tulee sinne näiden heppujen perässä, eikä seura saa siinä automaattisesti faneja. Pitkäjänteinen ja selkeä seuraidentiteetti täytyy luoda ja sen luominen on vuosikausien prosessi. Perinteisen Liigaseuran fanikuntaan kuuluu näitä sukupolvien ketjussa kulkevia kausarifaneja, jotka synnäriltä jo aloittaa Logotuttien suuhun laitolla ja ennen vauvan kotiinviemistä poiketaan siihen toiseen kotiin katsomaan peliä. Se ei synny yhdessä kaudessa eikä edes 20 kaudessa. Matka alkaa kuitenkin aina jostakin ja se vaatii positiivisen hengen luomisen seuran ympärille ja ne muutamat fanit, jotka todella syttyvät meininkiin ja omaavat vielä helposti lähestyttävän persoonan. Helppoa se tietenkin on, kun ei tarvi kuin olla uskottava, kiinnostava ja menestyvä sekä omata malttia. Jos tällä kaudella on yksi fani ja se tuplataan joka vuoden osalta, niin kyllä se korkoa korolle ilmiö hoitaa loput jos tuote pysyy kunnossa ja kurssi selkeänä kohti mestaruuksia.
 

Halkokari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Kokkola Mestis skenen ykkönen?
 

Liitteet

  • 0d6ad342-12d2-49ad-9474-8f0ab436ad92.jpeg
    0d6ad342-12d2-49ad-9474-8f0ab436ad92.jpeg
    154,3 KB · kertaa luettu: 308

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Täällä sitä kaihoisasti sivusta katsellaan, kuinka Jokerit täyttää Mestis-hallit turvoksiin.

Heinolasta kuuluu kuitenkin kummia. II-divisioonasta lähti Peliitojen uusi alku ja katsojamäärät ovat nousseet roimasti viime Mestis-kausiin verrattuna. Jokaisessa vieraspelissä myös faneja paikalla ja fanibussikin nytkähtää syksyn aikana kahdesti liikkeelle.

Viime kaudella 2022-2023 Mestiksessä yleisökeskiarvo 401
Tämän syksyn peleissä II-divisioonassa keskiarvo 533

Uskomatonta sinänsä, kun konkurssin myötä uusi alku on jouduttu aloittamaan kahta sarjaporrasta alempaa. Paikalliset tutut pelaajat ja inhimilliset lipun hinnat näköjään kiinnostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös