Katsomokulttuuri Mestiksessä

  • 318 855
  • 1 517

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pienen krediitin pystyi Mika lopulta kirjoittamaan myös Mikkelin suuntaan. Varovaisesti esittäisin kuitenkin mielipiteeni, että SarvisClub on ajanut niukasti KooKoon fanitoiminnan ohi.

Mitäs mittaria käytät fanitoiminnan mittaamiseen? Sen verran Mikkeliin pisteitä että teillä näyttää olevan paremman näköisiä pirkkoja matkassa mukana :)
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Mitäs mittaria käytät fanitoiminnan mittaamiseen? Sen verran Mikkeliin pisteitä että teillä näyttää olevan paremman näköisiä pirkkoja matkassa mukana :)

No onhan se toki haastavaa arvioida ja luulen että porukka nyt ei niin kiihkeästi halua mun analyysejä siitä edes kuulla. Jos tiivistäisin sen pelkästään tylsästi omaksi mielipiteekseni, mihin toki jonkun verran kompetenssia löytyy. Teitä vastaankin on tänä vuonna muutama matsi tullut hierottua :)

Olen kuitenkin aina kunnioittanut KooKoon fanitoimintaa, sen huomattavastikin radikaalimmasta otteesta versus meihin. Joka tapauksessa me molemmat ollaan selvästi edellä muita porukoita Mestiksessä.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Ilman sarvia ja hampaita on pakko myöntää, että Sarvisklub on mennyt toiminnassaan eteenpäin. Uusi pääjehu on tehnyt varmasti kovasti hommia sen eteen ja eihän sitä voi kun arvostaa.

Mun näkemyksen mukaan katsomotoiminnassa me ollaan Kouvolassa vielä aavistuksen edellä.

Sarvisklubille olen siitä kateellinen, kuinka hyvin organisoitua toiminta ja matkanjärjestämiset ovat sillä suunnalla. Bussi saadaan liikkeelle lähes aina ja käsittääkseni hinnatkin ovat olleet hieman meidän reissuhintoja alhaisemmat. Tällä saralla me tullaan jäljessä valovuoden verran.
 
Viimeksi muokattu:
Pienen krediitin pystyi Mika lopulta kirjoittamaan myös Mikkelin suuntaan. Varovaisesti esittäisin kuitenkin mielipiteeni, että SarvisClub on ajanut niukasti KooKoon fanitoiminnan ohi. Mikkelihän on käytännössä ainoa Mestispaikkakunta missä fanitoiminta on mennyt eteenpäin ja vielä selvästi. Toki Keravallakin on ilmeisesti syntynyt toimintaa.

Kuninkuus on peritty ja ansaittu, mutta sen kyllä voimme SarvisClubille luovuttaa ensi kauden jälkeen, kun siirrymme Liigaan. Eikö tämä kuullosta hyvältä diililtä?

Matkanjärjestämisestä teillä peukkuja, hyvät välit bussiyhtiöön ilmeisemmin ja näinhän sen pitää olla. Esimerkiksi me ei saatu kuin yksi bussi keskiviikoksi Mikkeliin. Siis vaikka ilmoja varmasti piisaisi, niin bussiyhtiö päätti näin.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Saa Suomessa juoda kaljaa katsomossa, se vain ei tunnu suomalaisilta sujuvan millään lailla.

Urheilutapahtumista en tiedä, mutta ainakin jotkut kesäisin avoinna olevat tanssilavat ovat Suomessa palanneet ihan vapaaehtoisesti siihen 80-luvun alkoholipolitiikkaan, että olutta kyllä myydään paikalla, mutta kaikki on vain ykkösolutta. On kuulemma vähentänyt järjestyshäiriöitä parhaiten, koska porukka ei paikan päällä juovu niin hullusti, mutta toisaalta ykkösoluen takia eivät juhlijat kuitenkaan älyttömästi ota pohjaa tai yritä tuoda omia juomiaan paikalle. Eikä myyntikatekaan ole huono kun hinta on mielekkäästi aseteltu.
Ehkä tuota voisi kiekkokatsomoissakin kokeilla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
jotkut kesäisin avoinna olevat tanssilavat ovat Suomessa palanneet ihan vapaaehtoisesti siihen 80-luvun alkoholipolitiikkaan, että olutta kyllä myydään paikalla, mutta kaikki on vain ykkösolutta. On kuulemma vähentänyt järjestyshäiriöitä.... Ehkä tuota voisi kiekkokatsomoissakin kokeilla.

Ei kannattaisi ainakaan taloudellisesti kokeilla. Kyllä sikakallis keskiolut tuo ainakin viikonloppuisin paljon rahaa seurojen kassoihin. Ja ei keskiolut järjestyshäiriöitä aiheuta, vaan juuri ennen peliä tankattu tiukempi viina.

Kävin helmikuussa Barcelonassa katsomassa FC Barcelonan La Liga -futispeliä ja Barcelonan korisjoukkueen Regalin Eurooppa -liiga- ja sarjapeliä. Niissä myytiin vain alkoholitonta olutta, vaikka muuten Espanjassa alkoholin myynti onkin hyvin vapaata. Ei se kyllä tunnelmaa haitannut pätkääkään.

Kun viime vuonna olin Lissabonissa katsomassa Benfican peliä niin siellä sai viedä katsomoon vahvaa olutta, jota ei kyllä kovin moni muu kuin minä ja poikani juonut siellä. Ja tunnelma oli loistava. Eli ei se oluen myyminen tai myymättömyys tunnelmaa nosta tai laske eikä aiheuta järjestyshäiriöitä. Tuo kylläkin köyhille seuroille Suomessa rahaa.
 
Viimeksi muokattu:

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Kappas, Turussa tapahtunut perjantaina myös katsomonkin puolella. Vähän näin jälkijunassa, kun ei ole kerennyt kiekkoa oikein seurata viikonloppuna. Mutta tosiaan, Marli Areenalla kuvien perusteella perseilty - ihan sanan varsinaisessa merkityksessä.

Nämä tapahtumat kun olisivat olleet Vaasassa, niin johan siitä oltaisiin kirjoitettu kissankokoisin kirjaimin pitkin iltapäivälehtiä ja täälläkin porukka räksyttäisi tapahtumista moninkerroin kovemmin. Klassinen klisee, että näitä ääliöitä mahtuu joka paikkakunnalle/porukkaan, pätee tähänkin - näin se vain on. Alkoholi luonnollisesti toimii yleensä katalyyttinä näille tapahtumille. Sitten mitä isompi porukka, niin sitä enemmän sattuu ja tapahtuu, kuten Vaasassa on aina Mestiksen mittapuulla ollut. Ja tätä kautta ollaan sitten päästy eniten otsikoihin, niin hyvässä, kuin pahassa.
 

makke246

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Välttämättä sillä oluella ei ole avoimelle espanjalaiselle niin suurta merkitystä, kun se uskaltaa avata suutaan ilmankin. Suomalainen on niin ujo, ettei joillakin suu aukea ennen kuin on vähintää promille veressä. Kyllä lauantai otteluissa on hyvin usein parempi tunnelma kuin arkipäivinä.

Turun tapaukseen ei voi toivoa muuta kuin sakkoja.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Minä oon sitä mieltä, että tämä faniporukoiden välinen pullistelu ja "meidän isi vetää teidän isiä turpaan" -meininki on usein vähän itsetarkoituksellista väkisin yrittämistä, ja sillä yritetään tehdä siitä fanittamisesta pääasiaa, itse pelin sijasta. Joskus näyttää siltä, että siellä katsomossa on tärkeämpää vetää jotain ihme karnevaaleja ja laulaa moniäänisesti mukanokkelia lurituksia, kuin seurata kaukalon tapahtumia ja yksinkertaisesti kannustaa omia. En aina oikein tajua. Siis ihan niinku minkään faniporukan suhteen, kaupungista riippumatta.
 
Minä oon sitä mieltä, että tämä faniporukoiden välinen pullistelu ja "meidän isi vetää teidän isiä turpaan" -meininki on usein vähän itsetarkoituksellista väkisin yrittämistä, ja sillä yritetään tehdä siitä fanittamisesta pääasiaa, itse pelin sijasta. Joskus näyttää siltä, että siellä katsomossa on tärkeämpää vetää jotain ihme karnevaaleja ja laulaa moniäänisesti mukanokkelia lurituksia, kuin seurata kaukalon tapahtumia ja yksinkertaisesti kannustaa omia. En aina oikein tajua. Siis ihan niinku minkään faniporukan suhteen, kaupungista riippumatta.

Mulle ainakin on yksi pääsyy juurikin tämä. Siis eihän kukaan voi väittää, että joku JYP-Akatemia peli marraskuussa kiinnostaisi paljon sitä legendaarista hevonvittuakaan enempää, mutta entäs jos katsomossa olisi hyvä breno ainakin? Se saa tämän perseen ainakin raahautumaan hallille ja heittämään ainakin läppää äijien kanssa.

Faniporukat tekevät duunia katsomossa tunnelman eteen ja joukkue jäällä pelin eteen. Muut sitten maksavat lipun ja tulevat nauttimaan tästä. Mitä parempi tuon duon show on sitä enemmän porukkaa tulee hallille. Aina ihaillaan kaikkia sveitsiläisiä ja saksalaisia faniporukoita, mutta kysymykseni kuuluukin, että miksi helvetissä sitten ei luoda sitä kulttuuria tänne? "Ei sovi mulle, haluan istua hiljaa pelissä ja analysoida." Mulle se on ok, mutta jos tuo on argumentti ei ole mitään syytä kommentoida faniasioita.

Muutama vuosikymmen ja Suomessa on jo kunnon fanikulttuuria. Silloin voin miettiä, että perkele olin luomassa tätä ja muut olivat väärässä. Ja miksikö näin? Sukupolvet vaihtuvat ja jyyrätkin kehittyvät joskus luolamiehistä eurooppalaisiksi.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Mulle ainakin on yksi pääsyy juurikin tämä. Siis eihän kukaan voi väittää, että joku JYP-Akatemia peli marraskuussa kiinnostaisi paljon sitä legendaarista hevonvittuakaan enempää, mutta entäs jos katsomossa olisi hyvä breno ainakin? Se saa tämän perseen ainakin raahautumaan hallille ja heittämään ainakin läppää äijien kanssa.

Faniporukat tekevät duunia katsomossa tunnelman eteen ja joukkue jäällä pelin eteen. Muut sitten maksavat lipun ja tulevat nauttimaan tästä. Mitä parempi tuon duon show on sitä enemmän porukkaa tulee hallille. Aina ihaillaan kaikkia sveitsiläisiä ja saksalaisia faniporukoita, mutta kysymykseni kuuluukin, että miksi helvetissä sitten ei luoda sitä kulttuuria tänne? "Ei sovi mulle, haluan istua hiljaa pelissä ja analysoida." Mulle se on ok, mutta jos tuo on argumentti ei ole mitään syytä kommentoida faniasioita.

Muutama vuosikymmen ja Suomessa on jo kunnon fanikulttuuria. Silloin voin miettiä, että perkele olin luomassa tätä ja muut olivat väärässä. Ja miksikö näin? Sukupolvet vaihtuvat ja jyyrätkin kehittyvät joskus luolamiehistä eurooppalaisiksi.
Minä istun mieluummin itsekseni, seuraan peliä, taputan kun oma jengi vetää hyvin, hurraan maalille. Ja tulen peliin nimenomaan sen PELIN takia, en oheisshow'n. Olen ehkä outo.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Faniporukat tekevät duunia katsomossa tunnelman eteen ja joukkue jäällä pelin eteen. Muut sitten maksavat lipun ja tulevat nauttimaan tästä. Mitä parempi tuon duon show on sitä enemmän porukkaa tulee hallille.

Tuskin nyt monikaan hallille raahautuu sen takia, että saa katsella siellä olevaa faniporukkaa. Eiköhän se ottelu ja pelaajat kiinnosta valtaosaa katsojista ylivoimaisesti enemmän, ja näin kuuluukin olla. Katsojia tulee lisää jos joukkue kiinnostaa ja menestyy, siinä se resepti - ei missään hc-faniporukoissa.

Kelpo kannatuksessa ei mitään vikaa ole, mutta kyllä kannatusporukoiden kuuluu olla selkeästi ottelutapahtumien renki, ei missään nimessä isäntä. Onhan se naurettavaa, että jostain "fanien luomasta show'sta" pitäisi tulla ottelutapahtumien keskeisimpiä asioita.

Ei minua kiinnosta, onko siinä marraskuisessa runkosarjaottelussa ainuttakaan vierasjoukkueen kannattajaa paikalla luomassa vastakkainasettelua tai luomassa tunnelmaa. Jos jostain syystä oman joukkueen faniryhmäkin puuttuisi, niin ei sekään mitään vaikuttaisi.

Oman porukan kannustus on toki plussaa ja onhan se kunnioitettavaa, että fanikatsomossa jaksetaan kannustaa, mutta jos tätä ei jostain syystä olisi ja ottelu pelattaisiin haudanhiljaisuudessa toppatakkien kahahdellessa, niin sekin sopisi mainiosti jos itse ottelu vain olisi pelillisesti viihdyttävä ja pelaajien otteet mielenkiintoista seurattavaa.

Vastaavasti vaikka hallilla olisi minkälainen karnevaalitunnelma ja tuhat chanttia raikaisi monimutkaisen koreografian saattelemana mutta itse ottelu olisi tylsää puurtamista, niin silloin ottelutapahtuma kokonaisuutena olisi epäkiinnostava. Ei jääkiekkotapahtuman show'ssa ole kuin yksi esiintyjäryhmä eli pelaajat. Joka muuta kuvittelee voi tehdä peilin edessä ns. reality checkin ennen kuin alkaa jakamaan sämpylöitään.

Ei sovi mulle, haluan istua hiljaa pelissä ja analysoida." Mulle se on ok, mutta jos tuo on argumentti ei ole mitään syytä kommentoida faniasioita.

Kannatuskulttuuria se on suomalainenkin, itse otteluun ja pelaajiin keskittyvä ja analyyttinen pelin seuraaminen. Ei kenelläkään ole yksinoikeutta sanoa, minkälaista on oikea kannattaminen ja että pitäisi vetää jotain show'ta ollakseen aito kannattaja. Keskiviikkona pronssipelissä tulee täyteen 33 TuTon ottelua paikan päällä katsottuna tällä kaudella, kolminumeroinen lukema euroja on palanut kauden aikana myyntipisteissä ja fanipisteessä ja viimeisen 20 peräkkäisen vuoden aikana on joka kausi oltu hallilla, oli TuTo sitten liigassa tai Mestis-karsinnassa. En tarvitse mitään tifoa, muovitorvea tai koreografiaa saadakseni luvan tai syyn osallistua katsomokulttuurikeskusteluun netissä.

Lehmänkelloja soittavia sirkussakemanneja emme ole, toisia faneja tappaviksi jalkapallohuligaanifaneiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia hillitympiä jääkiekkofaneja. Sekin on yhtä lailla eurooppalaisuutta, Suomi on yhtä lailla osa Eurooppaa kuin joku sellainenkin maa, joka ei jääkiekon arvokisoissa pärjää tosifaneistaan huolimatta.
 
Kyllähän täälläkin aina jaksetaan mainita, että kuinka pitää lähteä Ruotsiin tai Keski-Eurooppaan kokemaan se tunnelma mikä niissä matseissa on. Ei ikinä vaan satu tulemaan mieleen, että miksi me ei luoda sitä tänne? Ollaanko me oikeasti sellainen Perähikiä, että omia tunteita saisi näyttää missään yhteydessä?

On sääli, että Suomessa ei osata arvostaa sitä mitä hyvä tunnelma oikeasti pelille tekee. Jos kerran on ok, että hiiren hiljaisessa hallissa, missä kuulee karkkipapereiden rapinankin on kiva katsoa jotain matsia, niin asia kunnossa, mutta miksi ei haluaisi rahoilleen kunnon vastinetta ja sitä elämystä? Sitten lähdetään hakemaan sitä elämystä jostain Liverpoolin pelistä ja ollaan olevinaan niin Poolin miehiä tai muuta vastavaa. Minkä takia? Koska huomattiin kuinka kuullutaan siihen porukkaan ja minkälainen side kannattajillaan on toisiaan kohtaan. Se on suurimmalle osalle kuin toinen perhe, jossa peli ei tosiaankaan ole päämäärä vaan sivutuote. Oikeasti lähdetään pitämään kavereiden kanssa hauskaa ja nauttimaan siinä sivussa matsista. Täällä sitä ei osata arvostaa, koska sitä ei olla ikinä nähty. Luullaan, että pelikokemus on täydellinen, kun on saannut laskettua oman joukkueen syöttöketjut ja avattua pelikirjan ideologian kolmen euron kahvikupin ääressä, paskalaatuista otteluohjelmaa selatessaan.

Otetaan nyt vaikka tuosta klipistä esimerkkiä: Fenerbahce THE BEST FANS IN THE WORLD ? Amazing Show Fener Fans 2011 - YouTube Turkista ja Fenerbachen matsista. 99,9% keskustelijoista ei varmaan edes muistaisi, että tuolla pelataan futismatsia, kun olisi aivan haltioissaan pelkästä katsomomeiningistä, niin ja se loppu 00,1% olisi sokeita ja kuuroja.

Hienosti voi kärjistää, että radikaalimmat fanit ovat tappajia ja muita itsensä kaljapäissään nolaavia kellonsoittajia, mutta fakta se on, että nämä ääripään hulien oikea kanta on poliittinen, ei urheilullinen. Sitten jos puhutaan hillitystä suomalaisesta fanikulttuurista, niin voidaan puhua hillitystä suomalaisesta? On uskomatonta huomata kuinka me suomalaiset antaudumme valtiomme holhouksen ja rajoituksen edessä ja annamme heidän oikeasti viedä meitä kuin pässiä narussa. On käsittämätöntä, että joku pitää sitä normaalina, että ihmisen pitäisi "elää hillitysti ja käyttäytyä sen mukaan." Me elämme tällä planeetalla vain kerran, eikö se aika pitäisi käyttää muuhun kuin hillittyyn käyttäytymiseen? Onko se elämän kohokohta, kun on vakiduuni, farkkuauto ja kolme housuihin paskovaa kakaraa ja matokuurilla oleva kultainen noutaja? Niinpä niin...

Ei teistä kukaan sen oheisshown takia vielä peleihin tule, koska sitä ei ole. Sitä ei ole niin kauan kunnes asenteet muuttuvat ihmisillä ja suomalaisilla omaa käytöstään kohtaan. Silloin kuin tämä kansa alkaa näyttämään tunteensa se on ilon päivä. Tietäisittepä minkälaista on kokea se elämellinen primitiivisyys katsomossa, missä kaikki rajoitukset katoavat kehosta ja tunnet itsesi oikeasti joksikin. Tämä voi kuullostaa ihan helvetin tyhmältä, mutta on uskomaton fiilis, kun joukkueesi nousee tappioasemasta voittoon pelin lopussa ja sinä annat tunteillesi kaiken vallan. Se euforia mikä siitä syntyy on niin koukuttava, ettei parempaa olekkaan.

Antakaa itsellenne mahdollisuus ja vaikuttakaa oman joukkueenne fanitoimintaan. Pelaajat pelaavat palkkansa ja faniensa eteen. Kelle ne pelaajat tuulettavat tärkeän maalin tullessa? Niille HC-faneille juurikin, oli niitä 5 tai 5000 katsomossa. He tuulettavat niille, jotka pystyvät eläytymään siihen tunteeseen mikä heidänkin sisällään velloo. He juhlivat maalia niiden kanssa, jotka ovat heidän kanssaan samaa perhettään. Ne muut, jotka laskevat syöttöketjujaan ja tekevät muuta huuhaa-hommaa ovat pelkkiä palkanmaksajia ei muuta.

Syvällistä...
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
On sääli, että Suomessa ei osata arvostaa sitä mitä hyvä tunnelma oikeasti pelille tekee. Jos kerran on ok, että hiiren hiljaisessa hallissa, missä kuulee karkkipapereiden rapinankin on kiva katsoa jotain matsia, niin asia kunnossa, mutta miksi ei haluaisi rahoilleen kunnon vastinetta ja sitä elämystä?
Sinulle ei nyt tunnu menevän jakeluun, että minä, ja varmasti moni muukin, ei TARVITSE rahalleen sitä karnevaalimeininkivastinetta, vaan itse peli riittää? Siitähän tässä jo on moneen kertaan mainittu. Nimimerkki Musta Nuoli tuossa yllä kirjoittelikin varsin osuvasti, ja allekirjoitan sen kirjoituksen täysin.

Oikeasti lähdetään pitämään kavereiden kanssa hauskaa ja nauttimaan siinä sivussa matsista. Täällä sitä ei osata arvostaa, koska sitä ei olla ikinä nähty.
Se on varmaan kivaa niille jotka siitä tykkää, ei siinä sinänsä mitään pahaa ole. Mutta kun se EI OLE se ainoa oikea totuus. Ja kyllä minä tiedän, millaista se karnevaalifanitus on. Minua ei vaan KIINNOSTA.

Ei teistä kukaan sen oheisshown takia vielä peleihin tule, koska sitä ei ole. Sitä ei ole niin kauan kunnes asenteet muuttuvat ihmisillä ja suomalaisilla omaa käytöstään kohtaan. Silloin kuin tämä kansa alkaa näyttämään tunteensa se on ilon päivä. Tietäisittepä minkälaista on kokea se elämellinen primitiivisyys katsomossa, missä kaikki rajoitukset katoavat kehosta ja tunnet itsesi oikeasti joksikin. Tämä voi kuullostaa ihan helvetin tyhmältä, mutta on uskomaton fiilis, kun joukkueesi nousee tappioasemasta voittoon pelin lopussa ja sinä annat tunteillesi kaiken vallan. Se euforia mikä siitä syntyy on niin koukuttava, ettei parempaa olekkaan.
Tuossa taisi olla ensimmäinen kerta kun edes mainitsit tämän fanitushurmoksesi keskellä oman joukkueen ja itse pelin. Hyvä, että muistat välillä senkin. No, kuten sanoin, jos tuosta meiningistä tykkää niin siitä vaan, kaikilla on omat tapansa viihtyä. Mutta älä nyt herranjumala rupea arvottamaan, että kuka on parempi tai arvokkaampi kannattaja, vain sen perusteella että onko päädyssä tanssimassa, laulamassa ja lippua heiluttelemassa, vai istuuko jäähyaition yläpuolella toppatakki päällä ja taputtaa kolmesti erässä. Ei ole olemassa mitään mittaria, joka näyttäisi, kumpi on aidompi tai oikeampi fani.

Itse asiassa, mitä kaveripiiristäni erilaisiin faniporukoihin kuuluvilta tiedän, siellä ns. "hc-faniporukoissa" niitä hangaroundeja ja hännystelijöitä vasta pyöriikin, jotka tulevat paikalle vain sen bilefiiliksen, yhteisön ja yhdessä tekemisen, ei niinkään itse fanituksen kohteen, takia. Jos Pekka Perusjuntti tulee pari kertaa kaudessa katsomaan kotikylän jengin matsia, niin eikös se tule juuri sen "oikean syyn" takia hallille, eli katsomaan peliä?

No, kukin tavallaan.
 
Sinulle ei nyt tunnu menevän jakeluun, että minä, ja varmasti moni muukin, ei TARVITSE rahalleen sitä karnevaalimeininkivastinetta, vaan itse peli riittää? Siitähän tässä jo on moneen kertaan mainittu. Nimimerkki Musta Nuoli tuossa yllä kirjoittelikin varsin osuvasti, ja allekirjoitan sen kirjoituksen täysin.

Se on varmaan kivaa niille jotka siitä tykkää, ei siinä sinänsä mitään pahaa ole. Mutta kun se EI OLE se ainoa oikea totuus. Ja kyllä minä tiedän, millaista se karnevaalifanitus on. Minua ei vaan KIINNOSTA.

Menee toki jakeluun, mutta tarkoitan sitä, että ei suomalainen ihminen osaa edes vaatia mitään muuta kuin peliä. Samalla tavalla kuin suomalainen ihminen loppujenlopuksi ostaa sillä kolmella eurolla sen kahvin ja kitisee matkalla katsomoon.

Tuossa taisi olla ensimmäinen kerta kun edes mainitsit tämän fanitushurmoksesi keskellä oman joukkueen ja itse pelin. Hyvä, että muistat välillä senkin. No, kuten sanoin, jos tuosta meiningistä tykkää niin siitä vaan, kaikilla on omat tapansa viihtyä. Mutta älä nyt herranjumala rupea arvottamaan, että kuka on parempi tai arvokkaampi kannattaja, vain sen perusteella että onko päädyssä tanssimassa, laulamassa ja lippua heiluttelemassa, vai istuuko jäähyaition yläpuolella toppatakki päällä ja taputtaa kolmesti erässä. Ei ole olemassa mitään mittaria, joka näyttäisi, kumpi on aidompi tai oikeampi fani.

Ei siinä ole kahta sanaa kumpi on joukkueelle pelillisesti tärkeämpi kannattaja. Se on se ääntään käyttävä fani. He ovat ainoat, jotka pystyvät vaikuttamaan pelin kulkuun. Aina saa lukea lehdestä ties mistä lajista ja paikkakunnalta, kuinka "kotiyleisön kova kannustus sai joukkuee pelamaan kovempaa" jne. Ei ole kahta sanaa, etteikö kotiyleisön tuki olisi se juttu. Itsekin olen korkealla tasolla urheilua harjoittanut ja tiedän sen, että on ihan eri juttu pelata äänekkään yleisön edessä kuin pieruaan pidättävän. Se luo heti peliin omanlaisensa sähkön. Tiivistettynä: fani on pelillisesti aina arvokkaampi kuin tuulitakki-kannattaja.

Itse asiassa, mitä kaveripiiristäni erilaisiin faniporukoihin kuuluvilta tiedän, siellä ns. "hc-faniporukoissa" niitä hangaroundeja ja hännystelijöitä vasta pyöriikin, jotka tulevat paikalle vain sen bilefiiliksen, yhteisön ja yhdessä tekemisen, ei niinkään itse fanituksen kohteen, takia. Jos Pekka Perusjuntti tulee pari kertaa kaudessa katsomaan kotikylän jengin matsia, niin eikös se tule juuri sen "oikean syyn" takia hallille, eli katsomaan peliä?

No, kukin tavallaan.

On meilläkin käynnyt katsomossa ja käy väkeä, joka ei mieltään pahoita jos KooKoo häviää, mutta elää pelin ajan aivan täysillä tunnelmassa. Pekka saa käydä ihan miten lystää pelissä, mutta mitä jos Pekka kävisikin kerran pistäytymässä fanikatsomon kulmilla ja tuumaisi, että; "Ei jumalauta! Täällähän pelin katsominen on ihan erinlaista." Sellaista moni "peruskatsoja" on sanonut ennen fanitoimintaan liittymistään.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Itse asiassa, mitä kaveripiiristäni erilaisiin faniporukoihin kuuluvilta tiedän, siellä ns. "hc-faniporukoissa" niitä hangaroundeja ja hännystelijöitä vasta pyöriikin, jotka tulevat paikalle vain sen bilefiiliksen, yhteisön ja yhdessä tekemisen, ei niinkään itse fanituksen kohteen, takia.

Tuossa olet harvinaisen oikeassa. Allekirjoitan tuon 100%:sti. Joskus on tuntunut, että joillekin on ihan se ja sama miten itse peli menee ja etenee/päättyy. Pääasia, että on kaljaa ja itsellä ainakin olevinaan hauskaa.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Näyttää, että minun ja KKTigin välille ei yhteisymmärrystä synny, mutta sellaista se on. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. :)

Mutta sanotaan nyt tiivistyksenä, että jos se karnevaalitunnelma hallissa syntyy luonnostaan ja aidosti, kuten silloin "vanhoina hyvinä aikoina" Jukureilla, kun Mestis-menestys oli tuoretta ja buumi päällä, niin onhan se innostavaa ja hauskaa. Mutta vierastan sitä, että sitä tunnetta ja tunnelmaa yritetään väkisin luoda. Se ei vain istu minun pirtaani. Ja mitä enemmän keskittyminen menee fanittamiseen kuin fanituksen kohteeseen, niin sitä vähemmän ymmärrän pointtia.

Minä istun mieluummin hallissa 4000 Pentti Perusjuntin kanssa, kuin 4000 Heikki HC-fanin.
 
Tuossa olet harvinaisen oikeassa. Allekirjoitan tuon 100%:sti. Joskus on tuntunut, että joillekin on ihan se ja sama miten itse peli menee ja etenee/päättyy. Pääasia, että on kaljaa ja itsellä ainakin olevinaan hauskaa.

Keski-Euroopan urheilukatsomoissa ainakin 1/3 katsojista on tuollaisia. Miksi ei pitää hauskaa katsomossa, jos peli on aivan täyttä paskaa? Miksi ei nauttisi silloin pelin tunnelmasta ja koittaisi tehdä jotain uusia juttuja tai hauskoja juttuja?

Mun mielestä oli helvetin hauskaa, kun Heinolassa pelattiin silmäluomia raastavaa KooKoo - Peliitat peliä, kun vedettiin 15 jätkän kanssa letkajenkkaa ympäri Heinolan jäähallia. Samalla tavalla kuin n. 6-7 vuotta sitten Red Army ja Ultrasit vetivät Kouvolassa letkajenkkaa ympäri päätyä, kun peli oli 0-8 Sportille. Miksi ei tehdä kokemuksista vielä parempia? Miksi tyydytään aina siihen vähimpään? Tähän en vastausta saa.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Miksi ei tehdä kokemuksista vielä parempia? Miksi tyydytään aina siihen vähimpään? Tähän en vastausta saa.
Koska ei tuollainen voimistelu kaikkien mielestä tee kokemuksesta parempaa. Itselläni kaikki ylimääräinen akrobatia herättää vain myötähäpeää, oli kyse oman tai muun jengin faneista. Mutta toiset tykkää. Kaikki ei ole samanlaisia, kaikki ei tykkää samoista asioista. Käsitit sinä sitä asiaa tai et.
 
Koska ei tuollainen voimistelu kaikkien mielestä tee kokemuksesta parempaa. Itselläni kaikki ylimääräinen akrobatia herättää vain myötähäpeää, oli kyse oman tai muun jengin faneista. Mutta toiset tykkää. Kaikki ei ole samanlaisia, kaikki ei tykkää samoista asioista. Käsitit sinä sitä asiaa tai et.

Tarkoitin asiaa hieman enemmän yleisesti. Miksi me suomalaiset aina tyydytään joka asiassa siihen vähimpään ja miksi me ei tehdä mitään asioille? Tämä minun mielestäni varjostaa katsomokulttuuriakin. Kun siellä jossain on paska tunnelma, niin siellä tulee aina myös olemaan, koska "näin nyt vain on."
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Tarkoitin asiaa hieman enemmän yleisesti. Miksi me suomalaiset aina tyydytään joka asiassa siihen vähimpään ja miksi me ei tehdä mitään asioille? Tämä minun mielestäni varjostaa katsomokulttuuriakin. Kun siellä jossain on paska tunnelma, niin siellä tulee aina myös olemaan, koska "näin nyt vain on."

Mielestäni syynä on yksinkertaisesti se että ei viitsitä. On niin paljon helpompi vain katsoa vierestä ja tuhista partaan, kuin että laittaisi itsensä julkisesti likoon mm. naapureiden edessä.

Sen vuoksi kaikki aktiiviset faniporukat tekevät äärettömän arvokasta työtä ja mikkelissäkin aletaan heräämään mikä päädyn merkitys on koko ottelutapahtumassa. Osallistuin taannoin Kerttulan vetämään Jukurifoorumiin, missä oli Jukurijohtoa ja paikallisia silmää tekeviä / isoja tukijoita, hallituksen jäseniä jne. (ei mitään salaisuuksia nämä)

Kaikenlaista arvokasta asiaa käytiin läpi ottelutapahtuman parantamiseksi, katsojamäärän lisäämiseksi ja niin edelleen (kuten joka paikkakunnalla) Fanipääty ei olisi saanut edes sivuhuomiota ellei selostaja Sidi Siitonen olisi johdatellut Sarviksen puheenjohtajaa ääneen. Uskoakseni tämän jälkeen asiaa ymmärrettiin paremmin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni syynä on yksinkertaisesti se että ei viitsitä. On niin paljon helpompi vain katsoa vierestä ja tuhista partaan, kuin että laittaisi itsensä julkisesti likoon mm. naapureiden edessä.

Sen vuoksi kaikki aktiiviset faniporukat tekevät äärettömän arvokasta työtä ja mikkelissäkin aletaan heräämään mikä päädyn merkitys on koko ottelutapahtumassa...

Miksi minun pitäisi laittaa itseni likoon jääkiekko-ottelussa? Olen maksanut lipun, jolloin minulla on täysi oikeus vain katsella jääkiekkoa, huonoa tai hyvää. Minua ei kiinnosta vähäkään riehua tai esiintyä, ei kuulu minun luonteeseeni.

Minusta jääkiekko-ottelu on viihdetapahtuma, josta jokainen katsoja nauttii omalla tavallaan. On varsin yksisilmäistä moittia meitä normi katselijoita jotenkin heikommiksi faneiksi, kaikilla ei vaan ole halua aktiiviseen kannustamiseen. Monet meistä tavallisista katsojista tuomme huomattavia määriä rahaa seuran kassaan, mikä taas mahdollistaa paremman joukkueen kokoamisen, faniryhmät taas saavat usein erilaisia alennuksia kannustuksensa vastineeksi.

Faniryhmät ampuvat toistuvasti itseään jalkaan, kun luovat tämän kaltaista vastakkainasettelua. Tästä ei ole kenellekään mitään hyötyä, päinvastoin. Faniryhmien kannattaa tehdä omasta toiminnastaan niin kiinnostavaa, että ne ketkä haluavat tuon tyylistä touhua harrastaa, liittyvät mukaan. Peruskannattajien väheksymisellä te ette saa uusia jäseniä.

Ja minusta on hienoa seurata esim. RB:n kannustusta, se ei ole minulta mitenkään pois.
 
Sehän siinä on, kun on helvetin vaikea saada uutta verta katsomoon senkin takia, että asenteet ovat niuhoja, vaikka nyt pikkuhiljaa muuttumassa. Myös katsomorakenne tekee monella paikkakunnalla tuhojaan. Jos KooKoo Liigaan nousee, niin Kouvolaan tulee iso päätyseisomakatsomo, se olisi uusi alku kaikille.

Kouvolassa ainakin fanit ja seurajohto pitävät tiivistä keskusteluyhteyttä ja palaveraavat säännöllisesti. Näin on ollut jo vuosia ja seura on myöskin tukenut välillä rahallisesti faneja. Juujärvi totesi lehdistötilaisuudessa, kun KooKoo-fanit boikotoivat ensimmäiset 10 minuuttia Liiga-päätöksen jälkeen, että "avasi silmiä aika helvetisti, miten 5% hallin yleisöstä luo kaiken metelin halliin." Sen jälkeen Välimaakin totesi fanitapaamisessa julkisesti, että tuo halli tulee olemaan täysin kuollut, jos fanitoiminta joskus lopahtaisi.

Kyllä Mikkelin hyvän toiminnan kehittämisen näkee siinnä, että tänne on jo Dynamo saatu keskustelemaan ihan aiheestakin. Ennen lähinnä tämä oli vaasalaisten ja kouvolalaisten läpyjen heittelyä, jossa muut kävivät haukkumassa. Siitä ne asiat lähtevät, kun oikeasti perehtyy katsomokulttuuriin ympäri maailmaan.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Näin on ollut jo vuosia ja seura on myöskin tukenut välillä rahallisesti faneja.

Tuosta olisi mukava kuulla lisää. Mikkelissä JSC rahoittaa oman toimintansa kokonaan itse, ilman emoseuran taloudellista tukea.
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Kuinka noi juottolat saa edes olla päätykatsomoissa kun muualla noita ei ilmeisesti saa rakentaa?

Ekaan. Onko muualla kuin Kupittaalla näitä bissekatsomoita? Porissa oli muistaakseni -08 keväällä mutta sen kummempaa tietoa mulla ei ole.

Keravalla ei nyt varsinaista ravintola-juopottelu istumakatsomoa ole, mutta eteläpäädyssä on anniskelupiste kentän kulmauksessa, josta voi ja saa seisten katsoa peliä

Mikkelihän on käytännössä ainoa Mestispaikkakunta missä fanitoiminta on mennyt eteenpäin ja vielä selvästi. Toki Keravallakin on ilmeisesti syntynyt toimintaa.

Keravalla on tosiaan Viides Ketju-niminen kannattajaryhmä jolla on oma katsomon osa banderollilla merkittynä. Ryhmä ja toiminta kasvaa hiljalleen, mutta vielä aika lapsenkengissä toiminta on, mutta eipä Roomaakaan rakennettu päivässä. Rummulla annetaan tahtia kannustukselle ja joskus jopa aikalisän aikana intoutuu porukkaa ryhmälauluun jolla kannustetaan tietty omia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös