Kantasi Jouluun?

  • 7 424
  • 78

Kantani jouluun

  • Juu

    Ääniä: 142 72,4%
  • Ei

    Ääniä: 54 27,6%

  • Äänestäjiä
    196
Joulu vituttaa alusta loppuun. Ahneiden ihmisten materiaalijuhla, jonka suurimpia hyötyjiä ovat narsistiset lapset. Kyllähän muakin porukat tai sukulaiset anoo aattona ja joulupäivänäkin syömään yms, mutta mieluummin vedän himassa kaljaa verhot sekä puhelin kiinni. Se traditio on minun osaltani kuollut ja kuopattu.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joululle ehdoton ei. Joka vuosi taidan täällä asiasta marista, mutta kaikki täysin turha hössötys ja järjetön ostopakko joulun nimissä vituttaa vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. Jos vaan taloudellinen tilanne sen sallisi, viettäisin kaikki joulut helvetin kaukana Suomesta ja koko Euroopasta. Parhaat jouluaatot olenkin viettänyt shortsit jalassa auringosta nauttien normaalia ruokaa syöden. Vituttaa meinaan myös jo marraskuussa alkava väsyneiden laatikoiden ja kinkun tuputtaminen joka paikassa.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Vastasin juu. Lahjojen vastaan ottaminen tosin tuntuu nykyään hieman ahdistavalta, en tiedä miksi. Ainut mikä joulussa vituttaa on se että Liiga on tauolla.
 

Ralph

Jäsen
Helppo oli vastata "juu". En keksi mitään syytä, miksi joulua pitäisi vihata.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Joulusta en yksineläjänä pidä yhtään. Siksi toiminkin Joulupukkina ja saan nauttia muiden perheiden ilosta ja samalla tienaan aika helvetin hyvin.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
En saa enää samanlailla kiksejä joulusta kuin muinoin, mutta onhan se silti mukava juhla. Esteettisesti olen aina pitänyt pimeää tilaa valaisevasta joulukuusesta ja se säväyttää myös tulevaisuudessakin. Usko en mihinkään, mutta traditiona loistokas ja nykyään meidän joulut menevät tietyin rutiinein. Ensiksi riisipuurot, sitten saunotaan, haudalla käy ketkä haluaa ja tämän jälkeen jouluaterialle. Läsnäolo on usein vanhemmat, minä ja sisarukset, sekä tarpeeksi pitkään olleet puolisot. Jälkimmäisissä ei ole vaihtuvuuttakaan tapahtunut, joten kaikki on tähän mennessä toiminut oikein kivasti. Illalla sitten pelataan mm. Trivial Pursuitia Penan lanseeraamissa "seitinohuissa". Hauska juhla, värit piristävät mieltä ja perhe kokoontuu. Miksi en siis pitäisi ko. juhlasta?

Sanasta sanaan samoin traditioin sama. Ymmärrän toki niitä, jotka eivät joulusta piittaa, mutta itselleni on mukava tunne kun saa muutaman päivän täydellisen hengähdystauon hektisen syksyn jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Vastasin juu. Lahjojen vastaan ottaminen tosin tuntuu nykyään hieman ahdistavalta, en tiedä miksi. Ainut mikä joulussa vituttaa on se että Liiga on tauolla.
Joulu on melkein mukavaa aikaa vuodesta, kunhan tästä pimeästä ja kylmästä paskasta selvitään. Itse juhlasta en välitä, enkä varsinkaan siitä humusta sen ympärillä. Teen velvollisuuteni joulupöydän osalta, toimitan kummilapsille lahjat ja käväisen muutamassa osoitteessa pukkimassa. Omat lahjat olen koettanut kieltää jo vuosia ja viime vuonna onneksi meni sana jo melkein kaikille perille. Ehkä tänä jouluna saankin sen parhaan lahjan, kun ymmärtävät olla tuhlaamatta rahaa "lahjoihin" minulle?

Lahjattomien joulu voittaa kliseisen.

Valoa kohti ja marraskuun keksijän saa polttaa roviolla, seivästää, suolistaa ja elvyttää uutta kertaa varten joka hemmetin vuosi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ei. Ruoka ja vapaa on tietysti hienoa, mutta kaikki muu stressi, kiire ja hössötys ei kiinnosta. Olenkin jo 8 viime joulua viettänyt auringossa ulkomailla. Perinne jatkuu tänäkin vuonna.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Juu. Ainoa asia joulussa, joka "vituttaa" on maalle julkisilla matkustaminen, mutta se muutaman päivän rauhoittuminen tekee kyllä suoritusyhteiskuntalaiselle hyvää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oman perheen kanssa joulun viettäminen olisi oikein kiva juttu, kun sen joskus saisi aikaiseksi. Toki vuorovuosin vietettävät sukujoulutkin ovat ok, veljiä harvemmin yhdellä kertaa näkee muutoin kasassa, mutta onhan se meno armotonta kun muksujakin on jo vähän jokaisella. Itse tykkäisin nappailla laadukkaita oluita rauhallisen joulumusiikin siivittämänä hämyisessä valossa rauhallisesti leijailevia lumihiutaleita seuraillen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Itse tykkäisin nappailla laadukkaita oluita rauhallisen joulumusiikin siivittämänä hämyisessä valossa rauhallisesti leijailevia lumihiutaleita seuraillen.

Tämä varsin miellyttävä mielikuva - kenties oluet vaihdettuina glögiin - mutta menee tämäkin vuosi vaihteeksi itselläkin auringon alla.

Joulu ei kyllä ärsytä, onkohan tuossa väärinkäsitys mitä joulu on verrattuna vaikka vappuun ja juhannukseen jolloin erikseen lasketaan kuolleita.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Joulu on minulle ennen kaikkea mukava pikku hengähdyshetki työnäyteisen syksyn jälkeen ja toki sitä siivittää hyvä ruoka ja television hömppäohjelmat. Nyt vain on tullut käytettyä kaikki vapaat siviilielämän ponnistuksiin (lue= koulu), niin eipä tuo joulu"loma" kestoltaan ole kuin yksi pitkä viikonloppu. En ole juurikaan mikään jouluihminen, tai sitä hössöttämistä en ymmärrä. Toisaalta helppoahan sitä on olla ymmärtämättä, kun itse istuu valmiiseen pöytään. Apua kyllä äidilleni tarjoan aina. Saa nähdä missä laajuudessa sitä tänä vuonna otetaan vastaan.

Valoa kohti...

Kyllä. Fiilikseltään minulle uusi vuosi on aina ollut se tärkeämpi juhla. Ei siis viinanjuonnin takia, vaan sen, että aletaan liikkua ihan kalenterinkin mukaan keväässä.

edit: eiku hittolainen, aattohan on jo torstaina, niin kyllähän siihen tulee ihan mukavasti vapaita. :3
 
Viimeksi muokattu:

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Helppo oli vastata "juu". En keksi mitään syytä, miksi joulua pitäisi vihata.

Tähän sama. En osaa ottaa stressiä joulusta vaan mielellään miettii ihmisille jotain mukavia paketteja. Muuten sitten rauhallista yhdessäoloa ja katsella lasten riemua. Ruokaakin saa, joten hieno juhla. Toki näin juuri eronneena taas tiedä, että alkaako mieltä painaa nutta lähtökohtaisesti joulu on hieno juhla. Tykkään.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei. Lastenjuhla. Meillä tosin joulua vietetään, koska lapset uskoo joulupukkiin ja uskoo varmaan vielä muutaman vuoden. Minulle joulu ei merkitse mitään ja on lähinnä rasite. Sitä pidän hassuna, että aikuiset ostavat toisilleen joululahjoja. Jos hyvin käy niin saan olla töissä, mutta sielläkin voi olla vain sen 8 tuntia päivässä. Jouluruoat eivät ole hyviä.

Edit. Tapaninpäivänä pelataan jo liigaa.
 

julle-jr

Jäsen
Juu.

Oli pitkään vaarana, että joutuisin lähtemään eräälle työkeikalle Kaakkois-Aasiaan juuri joulun aikoihin. Onneksi tajusin kerrankin sanoa heti alussa jo riittävän jyrkästi että ei helvetissä onnistu, antakaa kenkää vaikka. Nyt kun paljastui, että vaimokin on vapaalla, niin saadaan perinteinen perhejoulu ilman töitä ja reissuja. Joulu tulee ehdottomasti olemaan tämän talven kohokohta. Lunta nyt tietenkin saisi vähän tulla.
 

-Junnu-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Mitä enemmän on ikää kertynyt niin sitä enemmän olen alkanut pitämään joulua kaupallisena hössötyksenä. Enemmän joulu on lasten juhla kuin aikuisten (pois lukien uskovaiset) En kuitenkaan vihaa joulua vaikka joku ehkä sellaisen kuvan ehti jo saamaan. Kaiken sen turhan hössötyksen keskellä on myös kiva rauhoittua joulun viettoon sekä syödä jouluruokia ja viettää aikaa perheen kesken. Eli joulu on ihan jees ja onneksi vain kerran vuodessa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joulu on aika huono keksintö. Olympialaiset ovat joka neljäs vuosi, eikö joulua voisi pitää sopivina kvadraatteina? Ei kärsisi niin pahaa pakonomaista inflaatiota.

Jotain ”hauskaa” joulusta. Olin varmaankin nelivuotias, kun odottelimme joulupukkia. Niin kuin asiaan kuuluu, olimme kaikki kolme nenä kiinni ikkunalasissa jo tuntia aikaisemmin. Kello tulee kuusi, eikä pukkia näy. Puoli seitsemältäkään ei näy pukkia. Viimein kuuluu auton hurinaa ja pukki saapuu. Isä menee häntä vastaan. Joulupukki hyppii tasajalkaa, huutaa vittusaatanaa ja osoittaa Simcansa liiskaantunutta lokasuojaa.

Joulupukki ei ymmärrä kellonaikoja ja puhuu sopimattomia. Pukki ei matkaa porojen vetämällä reellä, vaan todellisuudessa hänellä oli aikojen kolhima Simca tuhatsatanen. Saman värinen kuin Heikki –enolla.

Oma edit: Jeesus elää - pääsiäisloma peruttu.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo en ole ollenkaan jouluihminen. Tietenkin joulusta voisi tehdä itselleen kivan jutun. Ei ole mikään pakko ostaa pahaa kinkkua tai vielä pahempia pula-ajan laatikoita. Jos niistä oikeasti tykkäisi niin niitä kait ostaisi muulloinkin. En mä viitsi valehdella. Mutta noin muutenkin jos miettii kokonaisuutta niin tosi paljon miinuksen puolelle kääntyy. Kaupoissa on hirveä ryysis. Tykkääkö joku muka siitä? Joka puolella soi ärsyttäviä joululauluja. Tykkääkö joku niistä? Mä kuuntelen mielummin vanhaa rokkia tai olisi edes soimatta mitään. Kukaan ei kuuntele mielestään paskaa musiikkia vaan välttelee esimerkiksi tiettyjä radiokanavia tai jotain, mutta jouluvirret soi joka tuutissa, kaupoissa, mainoksissa jne. Yhdessäolo perheen kanssa nyt on tärkeää, mutta onko monissa perheissä toi juttu muuten sitten päin persettä kun erikseen oikein korostetaan? Tuolla ulkona kun katselee ihmisten kiirettä ennen joulua niin aika pitkään saa yhdessä olla että se kääntyy plussan puolelle. Meillä esimerkiksi pienenä mutsi siivoili tosi paljon ja laitteli hirveät määrät ruokia jne, ja sitten vielä ajettiin koko päivä mummolaan ja toinen päivä takaisin ihan vaan että pari hassua päivää on muka aikaa perheen kanssa. Jotkut koristelujutut nyt on ehkä kivoja lapsille, mutta ei oikein aikuisille, paitsi joillekin pinnallisille pissiksille. Ärsyttää oikein kaikki turhanpäiväinen rihkama ja myöhemmin roska. Hirveä määrä jätettähän kaikesta syntyy. Lahjoja nyt on kiva saada ja varsinkin antaa, mutta kun katselee monien aikuistenkin listaamia joululahjoja niin siellä on vaikka mitä paskaa. Eihän vaatetta esimerkiksi voi sokkona kellekään ostaa tai edes kirjaa. Jos toinen haluaisi just sen ostaa niin kait se muutenkin olisi sen jo ostanut, muuten sen hinnalle ei saa vastinetta ja olisi kannattanut jättää ostamatta. Toi on tylsä kierre, missä monet ovat. Ja rahaa menee hemmetisti. Se on kyllä kätevää jos sopii etukäteen mitä ostaa, mitä varmaan monet tekee, mutta kaikkein kivointa olisi ostaa itse mitä ikinä tarvitseekaan ja milloin tarvitsee eikä vaihtelis mitään ihan vaan perinteen vuoksi, jolloin pitäisi keksiä edes joku suht mieluinen.

Meidän suvussa kyllästyttiin siihen että aina tulee vaan paha mieli, joten aikoja sitten jo siirryttiin siihen että vaihdetaan keskenään kaljapäkeistä yks kaljapullo. Nyt tosin tuostakin perinteestä on onneksi luovuttu. Niin ja joulukonvehdeista tuli koiralle joku ihmeen syöpä. Nyt se Pandan rasian valikoima on vissiin vähän muuttunut ihmisillekin sopivammaksi. Lisäksi jouluna on pimeää ja maassa lunta tai täällä päin yleensä loskaa. Noihin nyt itse juhla ei varsinaisesti liity, mutta esimerkiksi kauppojen kiinniolot ja kaikki muutkin tosi huonot jutut liittyy. Jossakin vapussa taas kaikki voi tehdä mitä haluaa tai olla tekemättä. No onko kaupat yhden päivän kiinni tai jotain pientä. Julkisetkin kulkee jne.

Tietenkin jos mulla olisi lapsia niin niiden takia viettäisin vähän perinteisemmän joulun, mutta joskus ennen teini-ikää varmaan opettaisin niiden ajattelemaan omilla aivoilla. Joka asiaa ei tarvitse laput silmillä vetää ihan vaan koska muilla on niin tapana.

Mulle tulee joulusta ensimmäisenä mieleen feikkailu ja teeskentely. Vanhemmat esittää että joku hiton joulupukki on olemassa ja äskenkin tontut kurkisti ikkunasta blaa blaa. Lapset sitten esittää että muka uskoo vielä pukkiin ja kaikkeen tohon skeidaan. Mä muistan miten inhottavaa se esittäminen oli. Muutenkin aikuiset feikkaa toisilleen että joo just tätä Kalle Palanderin kirjaa mä toivoinkin jee ja ei tietenkään haittaa vaikka boksereissa on joku Viivi ja Wagner -hahmo. Meillä yksi joulun kohokohdista oli aina se kun eno veti kirjahyllystä edellisen joulun vanhentuneet suklaarasiat ja porukka nauroi ringistä ja totesi toisilleen että tätä paskaahan tää joulu aina on. Eniten tietenkin nauroi joka sen oli ostanut, paitsi mun mutsi. Muut arvostaa rehellisyyttä ja muita sellaisia hyviä juttuja.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitään lapsuustraumoja joulusta ei ole ja koskaan ei kusetettu. Äiti kertoi omista traumoistaan johtuen, että joulupukki on semmoinen joulusatu eikä sitä ole oikeasti olemassa. Silti aina pukki kävi ja oli kivaa arvuutella kuka naapurin setä sieltä tällä kertaa tulee. Toimin myös itse pukkina muutaman kerran. Onnellista aikaa se oli ja varmaan samasta syystä ei kiinnosta nykyään enää yhtään. Joulu on lasten juhla ja ei ole mitään tarvetta tai mielenkiintoa viettää sitä.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Joulu on hienoa aikaa nykyään. Teinivuosina oli, ehkä angstista johtuen, joulu melko tympeääkin aikaa, mutta opiskeluvuosina opin tykkäämään siitä uudelleen. Minusta on mukava koristella joulua varten, tehdä joulukortit ja miettiä mitä jouluruokaa tekisi. Lahjojen miettiminen on vähän raskaampaa, mutta kyllä sen kestää kun muuten on kivaa. Ilman joulua tämä pimein aika olisi todella tuskaista. Nyt oman lapsen kanssa myös siitä ihmettelystä ja aidosta odotuksesta pääsee nauttimaan taas.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mitään lapsuustraumoja joulusta ei ole ja koskaan ei kusetettu. Äiti kertoi omista traumoistaan johtuen, että joulupukki on semmoinen joulusatu eikä sitä ole oikeasti olemassa.

Ikävän monelle on jäänyt harmittomasta leikistä traumaa päälle.
Tottakai joulun tapahtumat ovat joskus kaksijakoisia. Tällainen ollut jo osa perinnettä.

Onnellista aikaa se oli ja varmaan samasta syystä ei kiinnosta nykyään enää yhtään. Joulu on lasten juhla ja ei ole mitään tarvetta tai mielenkiintoa viettää sitä.

Tokihan lapsuuden loppumiseen loppui suurin elämänilokin. Mutta sydämeeni joulun teen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Lahjat ja muutama ylimääräinen vapaapäivä eivät riitä tekemään joulusta kivaa juhlaa. Päällimmäinen tunne, jota tunnen jouluna, on ankara vitutus.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Äänestin "juu", kun jotkut diggaa (lapset ja oudot). Vaikka onhan se juhlaputki ihan kamala loppuen joskus aivan liian myöhään loppiaiseen kun kaikki toivo on jo mennyt. Muutenkin on hirvittävä pimeä vuodenaika ja siihen on sitten markkinamiehet tehneet tämän pimeyden juhlan valon juhlan paikalle. Kiitti. Vitusti.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehdottomasti kyllä. Perusteluitakin löytyy:

- Noin parin viikon loma juuri keskellä pimeintä vuodenaikaa ja sopivasti melkein puolivälissä kesälomien välissä. Jouluna on muutenkin rauhallista eikä kiire minnekään.
- Tunnelma. Keskellä pimeintä aikaa sopivasti valaistusta kaikkialla. Ja jouluinen värityskin on mukavan pirteä.
- Muistot lapsuusajoilta jolloin lahjat olivat ylivoimaisesti paras osa joulua. Kun on lapsena tykännyt joulusta, niin tottakai se on nostalgikolle edelleen tärkeä juhla.
- Hyvät jouluruoat.
- Yllämainituista syistä myös alkoholijuomien nauttiminen jouluaattona koska kännihän vain boostaa sitä hyvänolontunnetta ennestään. Eli erittäin tervetullut lisämauste. Ryyppääminen jouluaattona onkin ollut vakiotraditioni joulusta 2008 lähtien.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös