Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 405 269
  • 6 052

MikkoT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Canadiens
Ei ollut kehumista jokerien järkkäreissäkään, kun 2009 poffeissa ultrat myllyttivät tyyliin viis vastaan yks. En tarkoita, että tämän takia olisi oikeus mokailla oulussakaan. Epäammattimainen järjestyksenpito on valitettavan yleistä ja perseestä urheiluun liittyvissä meiningeissä.

Juu, varmasti parannettavaa löytyy kaikilta paikkakunnilta. Ja toivottavasti, kaikissa tapauksissa, faniyhdistykset laittavat näistä palautetta oikeille tahoille.

Tästä Oulun tapauksesta mulla ei siis ole mitään omaa tietoa. Ei kaverinikaan tiennyt, että mikä ko. menettelyyn oli johtanut. Ehkä tuo tyttö oli omalla käytöksellään edesauttanut tilannetta, mutta tällaista käytöstä ei kaverini ollut havainnut. :)

Varmasti lisätietoa saadaan jossain vaiheessa, jos jotain poikkeuksellisen urpoa toimintaa miltään taholta on esiintynyt.
 

MikkoT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Canadiens
Nojaa. "Oulun Kärpät, me teitä vihataan, ootte vain pieni paska susirajan takana jne..." Jo ennen peliä...

Ainoa Kärppä-provo taisi olla pelin jälkeen huudettu: "Te voitte lähtee!"

Kuten jo kirjoitin "Todennäköisesti sanallista provoamista puolin ja toisin". Uskoisin, että siellä on molemmista leireistä paljon muutakin huudeltu. Eikä siinä mitään, antaa poikien huudella.

Jos järkkärit ovat tähän osallistuneet, niin se ei ehkä kuulu asiaan. Onko näin tapahtunut, siitä en tiedä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Uskoisin, että siellä on molemmista leireistä paljon muutakin huudeltu.

Niin, nojoo. Siellä Jokerifanien vieressä tietenkin voinut tapahtua mitä vaan.

Mutta itse fanijoukkojen välisiä ei käsittääkseni ollut. Ainakaan Kärppäfanien puolelta. Jokerifanien huutoja ei luonnollisesti pelin aikana paljoa kuullut oman kannatuksen takia.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Odotettuja uutisia Oulusta. Tuollainen määrä vieraskannattajia ja paikallisten Jokeri-antipatiat tuntien, ei varmaan tule kellekään yllätyksenä, jos siellä on painiksi laitettu. Odotettua tai ei, kaikki larppaajamyllyttäjät voi haistaa vittua ihan seuraväreihin katsomatta.

Kuitenkaan en usko, että ne Raksilan satavuotiaat makkarapalkkajärkkärit kauheasti lähtisivät provosoimaan ketään. Kotikatsomon nuoriso-osastosta en sano juuta enkä jaata.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kuitenkaan en usko, että ne Raksilan satavuotiaat makkarapalkkajärkkärit kauheasti lähtisivät provosoimaan ketään. Kotikatsomon nuoriso-osastosta en sano juuta enkä jaata.

Eikös siellä vasta syksyllä ollut jotakin hämminkiä SaiPa-fanien kanssa järkkärien toimesta?
 

Salkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ass@ Pori
Ainakin joku nuori mimmi oli niskalenkitetty järkkärien toimesta vessaan mennessä ja ilmeisesti jonkinlaista huuteluakin oli näiden toimesta harrastettu.

Asiasta en tiedä, mutta luuletko että viikonloppupelissä järkkäreillä ei ole parempaa tekemistä kuin tuostavaan heittää joku mimmi niskalenkillä maihin. Tulee ainakin itselle sellainen olo, että voisi olla itse aiheutettua?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Eikös siellä vasta syksyllä ollut jotakin hämminkiä SaiPa-fanien kanssa järkkärien toimesta?

Tuolloin Kärppien nuorisonutipäät ja SaiPan kannattajat olivat painineet hallin edessä, ja järkkärit eivät tehneet asialle mitään vedoten siihen, että eivät olleet heidän reviirillään.

Joten eivät suoraan olleet osallisina.
 

MikkoT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Canadiens
Asiasta en tiedä, mutta luuletko että viikonloppupelissä järkkäreillä ei ole parempaa tekemistä kuin tuostavaan heittää joku mimmi niskalenkillä maihin. Tulee ainakin itselle sellainen olo, että voisi olla itse aiheutettua?

Kuten eräässä viestissäni kirjoitin, niin se on toki hyvinkin mahdollista (ehkä jopa todennäköistä). Varmasti reissusta myöhemmin kotiutuvat vierasfanit voivat asiaa valaista tarkemmin.
 

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanotaankonäin, että oon vähintään puolisen tusinaa kertaa käynyt Porissa ja Hämeenlinnassa, mutten muista koskaan kokeneeni yhtä mulkkua kotiyleisöä kuin tänään. Harmittaa sinällään, että muutama kärppäfani pilasi melko täydellisesti tämän illan keskittymällä täysin provoiluun.

e. Saunottiin muuten äsken (melko) hyvässä hengessä etäkärppien kanssa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Ketään ei vissiin pantu putkaan, joten ilmeisesti ei mitään vakavampaa kuitenkaan sattunut. Hyvä näin!

Mutta on näissä Oulun järjestelyissä kyllä parantamisen varaa. Täällä käy sen verran harvoin ketään muita faniryhmiä, että ei näköjään osata varautua ollenkaan näihin tappeluihin. Vieraskannattajat pitäisi olla omassa järjestysmiehien turvaamassa "osastossa" koko ottelutapahtuman ajan, aina bussin ovelta bussin ovelle asti. Minkäänlainen fyysinen kontakti kotiyleisön kanssa ei pitäisi olla mahdollista, tai ainakin olisi heti nämä järjestysmiehet siinä kimpussa.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ollut kehumista jokerien järkkäreissäkään, kun 2009 poffeissa ultrat myllyttivät tyyliin viis vastaan yks. En tarkoita, että tämän takia olisi oikeus mokailla oulussakaan. Epäammattimainen järjestyksenpito on valitettavan yleistä ja perseestä urheiluun liittyvissä meiningeissä.
2009? Murha ei vanhene koskaan. Eikä mikään Jokereihin liittyvä epäkohta.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Puhuuko (laulaako) satapäinen narrifanilauma paskaa, vai vihaako porukka oikeasti Kärppiä? Jos näin on, ja se mennään vielä Kärppien kotiin lauluin todistamaan, niin eipä kumma, että menee painiksi.

Lisää vain viha- ja vittuiluchantteja repertuaariin, niin saadaan ottelutapahtumiin hupaisaa seurattavaa myös katsomoon. Se ei ole keneltään pois, että idiootit opettavat toisia idiootteja olemaan ja mäiskivät toistensa aivottomia pääkoppia.

Sama pätee kuitenkin tähän leikkiin, kuin muihinkin kakaroiden leikkeihin. Niin kauan on kivaa kunnes oikeasti sattuu.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Toisen käden tietona reissusta kaverilta kuultuna Oulussa järkkärit toimineet hyvin "provokatiivisesti ja epäammattimaisesti" jokerifaneja kohtaan. Ainakin joku nuori mimmi oli niskalenkitetty järkkärien toimesta vessaan mennessä ja ilmeisesti jonkinlaista huuteluakin oli näiden toimesta harrastettu.

Kolmannen käden tietona voin todeta, että aika monissa halleissa on tullut käytyä ja koskaan ei ole edes ollut lähelläkään, että järkkärit olisivat halunneet minua "niskalenkittää" enkä muista että olisivat edes huudelleet minulle. Ottamatta sinänsä kantaa siihen onko tämän tapauksen "nuori mimmi" joutunut makkaramiesten kurmuutetuksi syyttään.

Kun oikeusvaltiossa eletään rikosilmoitus lienee tehty.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
pointti var, att du är kivasti hycklare.

No mitäs vittua tähän ketjuun sitten kirjoitellaan, jossei faktoja ja spekulointeja siitä, miten vapaan kasvatuksen saaneet, aivottomat tasaraha-arvit vittuilevat harrastuksenaan toisilleen ja lopuksi leipovat toisiaan dunkkuun. Mä lasken kyseisen toiminnan vahvasti otsikonkin mukaiseen häiriökäyttäytymiseen. Ja sitä paitsi aion jatkossakin vahvasti paheksua kaikkea yllämainittua toimintaa. Ja mitä enemmän sitä urpot keksivät puolustella, sitä enemmän paheksun.

Tsemppiä espooseen. Ensi kerran kun näet tarvetta vastata muiden puolesta, kirjoita kuitenkin edes suomeksi, jouduin nimittäin käyttämään sanakirjaa viestisi tulkkaamiseen.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Ei sinänsä yllättänyt että kaikista Suomen jäähalleista juuri Oulussa kuulee noin paljon vittuilua ja huutelua. Se yllätti että siihen eivät syyllistyneet vain räkänokat ja alkoholin vaikutuksen alaisena olleet keski-ikäiset äijät vaan myös seniorikansalaiset.

Olen toki Oulussa ihan hyviinkin ihmisiin törmännyt.
Olivat tosin ilmeisesti muualta muuttaneita.

Kauko Röyhkä - Paska kaupunki - YouTube
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Kolmannen käden tietona voin todeta, että aika monissa halleissa on tullut käytyä ja koskaan ei ole edes ollut lähelläkään, että järkkärit olisivat halunneet minua "niskalenkittää" enkä muista että olisivat edes huudelleet minulle. Ottamatta sinänsä kantaa siihen onko tämän tapauksen "nuori mimmi" joutunut makkaramiesten kurmuutetuksi syyttään.

Kun oikeusvaltiossa eletään rikosilmoitus lienee tehty.

Tähän vahvasti sama. Monesti on kuullut selityksenä sitä, että järkkärit provosoivat. Olen myös noin parikymmentä vuotta kierrellyt vierashalleja, eikä koskaan ole kukaan järkkäri tullut provosoimaan. Nekin vähät ongelmat mitä on kohdattu katsomoissa, on hyvin pitkälti ollut kuningasalkoholin kanssa kimpassa itseaiheutettuja.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli tuosta Oulun vittuilusta vaan mieleen, että huumorilla näistä yleensä selviää ihan ilman mitään konflikteja. Parin viikon takaisen Kärpät-SaiPa pelin jälkeen jotkut nuoret jantterit tuli siinä ovien jälkeen meidän seurueelle huutelemaan ja provosoimaan, että vituttaako. Räjähdettiin kaverin kanssa nauramaan ja todettiin jotain, että kyllä meidän maailma nyt kaatu tähän tappioon. Mitään tilannetta ei syntynyt.

Toki kun katsoo noita kuvia tuolta Jokereiden faniryhmästä eiliseltä, niin tuollaiset murrosiässä olevat keskaria näyttävät teinarit toki provosoituu helpommin.

Provosointi on tyhmää, mutta kaikkein idioottimaisinta on provosoitua jääkiekkomatsissa. Ei se niin vakavaa touhua ole.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei sinänsä yllättänyt että kaikista Suomen jäähalleista juuri Oulussa kuulee noin paljon vittuilua ja huutelua. Se yllätti että siihen eivät syyllistyneet vain räkänokat ja alkoholin vaikutuksen alaisena olleet keski-ikäiset äijät vaan myös seniorikansalaiset.

Olen toki Oulussa ihan hyviinkin ihmisiin törmännyt.
Olivat tosin ilmeisesti muualta muuttaneita.

Paikallisen silmin katsottuna Oulussa ja Raksilassa on normaalisti erittäin rauhallista, eikä vieraille keljuilla. Lauantai ja paljon tunnetta pelissä, joten ylilyönnit ovat mahdollisia. En puolustele näitä humalaisia aikuisia, jotka sortuvat lapselliseen ja sivistymättömään käytökseen, hyi teitä! Vieraita tulisi kohdella ystävällisesti.

Toinen asia on sitten se, miten vieraissa tulisi käyttäytyä. Nyt ei voi kaikille vierailijoille kehuja antaa. Ei se kyllä oikein mene, että tullaan kyläsille ja aletaan isäntää loukkaamaan. Törkeät vihalaulut olisi kyllä syytä jättää laulamatta, mikäli hyvässä yhteisymmärryksessä aiotaan iltaa viettää.

Hyvä Kaulasuoja, asenteesi Oulua kohtaan vaikuttaa kovin vihamieliseltä. Toisenlaisella asenteella voisi näköalasi vähän laajentua. Helsinki on mielestäni hieno kaupunki, vaikka Jokerikannattajat ovat joskus käyttäytyneet vieraita kohtaan loukkaavasti, uhkaavasti ja ikävä kyllä myös väkivaltaisesti.
 

Wiesellike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks & Kärpät
Varmasti oululaisille oli hienoa päästä vihdoinkin huutelemaan ja kuittailemaan vähän isommalle porukalle, kun normaalisti täällä käy yksittäisiä vierasfaneja. Itse katsoin pelin Kärppäfanien rummun vieressä, enkä kuullut mitä jokerifanit huutelivat ja lauloivat. Pelin päätyttyä ainakin jokerifanien kovaäänisjanari jotain kiroili, kun kärppäfanit huutelivat sitä "te voitte lähtee". Ja kun Kaulasuoja tuossa haukkui Oulun keski-ikäisiä, niin ei ollut ihan teini se jokerifani, joka näytti keskaria kameralle.

Mut paljon melua tyhjästä oli eilinen. Itse odotin paljon pahempaa.
 

Masentaja

Jäsen
"te voitte lähtee"

Siitähän se meteli nousis. Siellä tulis pamppua ja kyynelkaasua jos katsomosta lähtis ilman järjestävän tahon lupaa. Ja kun pidetään karsinassa jotta varmasti kaikki voi vittuilla ohimennessään, järkkärien ja edes poliisien puuttumatta siihen mitenkään matkanjohtajien pyynnöistä huolimatta, on mun mielestä melko edesvastuutonta toimintaa tapahtuman järjestäjän taholta. Oulusta tulleen kuvamateriaalin perusteella niiden järjestyksenvalvojien olisi isolta osin pitänyt olla turvallisuutta valvomassa jossain mummojen pitsinnypläyskilpailuissa, ei pääsarjatason jääkiekko-ottelussa. Jos keski-ikä on tuota luokkaa niin ei hyvää päivää. Oulussa ei ole nuorempia ihmisiä kuin seitenkymppisiä pappoja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös