Kannattaako totuutta tavoitella

  • 1 010
  • 3

Tavoitteletko totuutta

  • Kyllä, vaikka se saattaa vähentää mielihyvääni

    Ääniä: 12 70,6%
  • En, vaikka se saattaa olla haitaksi muille

    Ääniä: 5 29,4%

  • Äänestäjiä
    17

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Kannattaako ihmisen tavoitella totuutta vai onko parempi keskittyä elämiseen kyseenalaistamatta sitä? Kaikki ovat varmaan kuulleet toteamat Ignorance is bliss ja tieto lisää tuskaa. Miten näet aiheen? Elätkö elämäsi mieluummin onnellisempana, mutta tietämättömänä "kuplassa" vaiko tietoisena, mutta tietoisuuden mukana tuoman todellisuuden raadollisuuden myötä onnettomampana?

Ja kai tähän voi liittää oleellisena myös sen oletuksen, että yhden tietämättömyys on muille huonoksi: Jokaisen olisi hyvä tiedostaa ainakin tekojensa seuraukset, esim. mistä ostettava ravinto tulee ja miten se on päätynyt kaupan hyllylle. Monihan tuossa kohtaa kääntää tiedostaen päänsä totuudelta, koska out of sight out of mind.

Varmaan siitä ollaan yksimielisyydessä, että ainakin maailman johtohenkilöiden eli suunnanmäärittäjien olisi hyvä tietää totuus?
 
Riippuu tykkääkö totuuden tavoittelusta. Minä olen ainakin kiitollinen niille tuhansille ja miljoonille menneille ihmisille jotka ovat tavoitelleet totuutta ja tehneet elämästämme naurettavan helppoa. Siksi haluan itsekin tavoitella totuutta ikään kuin tehdäkseni saman tulevaisuuden ihmisille ja maksaakseni velan takaisin.

Mutta eihän kaikkien sitä tarvitse tehdä, sen kun vaan elelee kuin pellossa, jos siitä enemmän tykkää, kyllä me totuuden tavoittelijat sitten kerromme niitä totuuksia kun on se on ajankohtaista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos joku tavoittelee totuutta, niin ei ole kovinkaan paljoa vielä tietoutta kerännyt ymmärtääkseen sen mahdottomuuden.
 

Fordél

Jäsen
Mielestäni kannattaa aina kun totuus on tavoitettavissa. Paljon tärkempää olisi tavoitella oikeamielisyyttä. Olen ihmetellyt sitä, että esimerkiksi koululaitoksemme opettaa kyllä totuuksia tai keinoja kulkea totuutta kohti, mutta aika vähän annetaan eväitä oikeamielisyyden tavoitteluun ja kehittämiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös