Kannattaako HIFKin ajaa Jokerien sulkemista SM-liigasta heti?

  • 105 403
  • 299

Andrew

Jäsen
HIFK ei aja Jokereita ulos liigasta sen takia, että haluaa ne rahat mitkä paikallispelit tuovat kassaan ja toinen asia on, että olen varma, että HIFK poistuu itse SM-liigasta välittömästi, kun uusi halli on valmistunut.

Siinä vaiheessa Euroopan liiga toimii varmasti KHL:n alaisuudessa. HIFK:llä, Tapparalla ja Kärpillä on tässä semmoinen tarkkailijan asema, katsovat miten Jokerit suoriutuu tästä. Olen varma, että Jokerit, HIFK, Tappara ja Kärpät pelaavat 3 vuoden päästä samassa sarjassa ja se sarja ei ole SM-liiga.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Siinä vaiheessa Euroopan liiga toimii varmasti KHL:n alaisuudessa. HIFK:llä, Tapparalla ja Kärpillä on tässä semmoinen tarkkailijan asema, katsovat miten Jokerit suoriutuu tästä. Olen varma, että Jokerit, HIFK, Tappara ja Kärpät pelaavat 3 vuoden päästä samassa sarjassa ja se sarja ei ole SM-liiga.

Euroopan liiga taitaa se tulevaisuus olla. Onko se sitten liiga, jonka ohella ei pelata oman maan liigaa ollenkaan, vai olisiko euroopan liiga kansallisen liigan lisä, mutta arvoltaan huomattavasti nykyistä european trophyä isompi...

Veikkaan jälkimmäistä, ja toivon todella, ettei KHL ole se mihin mennään, vaan esim. ruotsalaisten, tsekkien/slovakien ja saksalaisten kanssa koitetaan tehdä nykyiselle meiningille jotain. Euroopan liigaa on koitettu pitkään toteuttaa, mutta eiköhän se saa aivan uutta potkua nyt, kun KHL elää tuota "it-kuplaansa", ja siihen pitää jotenkin koittaa yhtenäisesti muiden vastata.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä vaiheessa Euroopan liiga toimii varmasti KHL:n alaisuudessa.

Ihan varmasti. On kaikkien intresseissä pyrkiä muodostamaan yli-kansallinen KHL-AHL. Onko käynyt mielessä, että KHL:än vastustamiseen lännessä on ihan järkeviä syitä?

Halli on jo myyty ja budjetin kolminkertaistaminen ilman venäläistä rahaa on utopiaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että seura on näitten venäläisten talutusnuorassa.

Se mikä minua ihmetyttää on kannattajien luotto Harkimoon. Miksi
Harry/De chapelle haluaa venäjälle? Koska, muuten jokerit olisi ollut seuraava TPS. Tai, toki Henkka olisi voinut rahoittaa....

Täällä kirjottavat narrien kannattajat ovat harvinaisen sinisilmäisiä. Suurin osa tuntuukin olevan jostain Lahdesta tai Iisalmesta. Seuran funktio on jatkossa toimia jonain KHL:n lännen mannekiinina. Jokerit on ryssien talutusnuorassa ja täällä kuvitellaan, että tulevaisuus on niin vitun ruusuinen.

Jos teillä olisi järkeä päässä yrittäisitte estää seuranne tuhon, mutta valitettavasti ainoastaan unelmoitte hankinnoista, kuvittelette voittaneenne IFK:n ja puhutte jostain hämmentävästä organisaation tarpeesta kasvaa. Seuran urheilullinen menestys on aika vaatimatonta ja seura on tuottanut jatkuvaa taloudellista tappiota. Nyt seura on ihmisten käsissä, joihin ainkaan minä en luottaisi sekuntiakaan.

Otan osaa.
 

Andrew

Jäsen
Täällä kirjottavat narrien kannattajat ovat harvinaisen sinisilmäisiä. Suurin osa tuntuukin olevan jostain Lahdesta tai Iisalmesta. Seuran funktio on jatkossa toimia jonain KHL:n lännen mannekiinina. Jokerit on ryssien talutusnuorassa ja täällä kuvitellaan, että tulevaisuus on niin vitun ruusuinen.

Jos minuun viittaat niin olen useamman polven stadilainen ja asun Helsingin keskusta alueella, mutta nyt kun ollaan päästy tästä munan mittaamiskisasta niin mennään asiaan. Lisätään vielä sen verran, että minua ei myöskään kiinnosta mistä ihminen on kotoisin, vain henkilö merkkaa. Me olemme yksilöitä.

Kyllä suurin osa faneista ymmärtää realiteetit. KHL on tänään valovoimainen liiga, mutta mitä tapahtuu 10 vuoden päästä, kukaan ei tiedä, mutta silti aika on ajanut SM-liigasta ohi ja uudet tuulet puhaltavat.

Jos HIFK ei tähtäisi Euroopan liigaan niin HIFK ei myöskään suunnittelisi uutta jäähallia. Lisäksi HIFK:n puheenjohtaja Timo Everi on tehnyt paljon töitä Euroopan liigan saamiseksi lähivuosina. Kaikki faktat puhuvat sen puolesta, että HIFK suunnittelee lähtöä SM-liigasta.

HIFK:llä on itseasiassa suuri etulyönti asema siinä mielessä, että organisaatio on pystynyt tekemään vaikeassa tilanteessa voittoa ja voi tällä hetkellä tarkkailla tilannetta ennen kuin tekee lopulliset ratkaisut.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Outo tilanne. Kohta ei ole Jokereita...tai siis on, mutta ei SM-liigassa. On pitänyt oikein funtsata suhdetta Jokereihin ja sen seurauksena olen tullut tulokseen, että niitähän tulee ikävä. Suhde Jokereihin on jonkinlainen "viha-rakkaus-suhde" jota ei kohta enää ole. Paras kaverini on Jokeri-fani ; nyt ei voi enää pottuilla sillekään, mitä mä voi enää sanoa sille ku Jokerit häviää jollekin Nizhki Novgorodille, koska kaveri voi vastata "so what". Nyt sen huomaa, että pienet ns."vittuilut" ovat olleet asiaankuuluvia, eikä niin hirveen totisia, koska me olemme tarvinneet toisiamme ; Jokerit (ja fanit) meitä ja me heitä. Elämä ilman paikallisvastustaja Jokereita on huomattavasti tylsempää kuin elämä heidän kanssaan. Itse en olisi ajamassa Jokereita ulos nyt heti, haluan hieman toipua ja valmistautua "vihollisen" poistumiseen vielä parin paikallispelin verran...sittenhän meidänkin on kai aika poistua SM-liigasta laajemmille markkinoille...ja sehän on sitten kokonaan eri juttu.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Minä ainakin toivon että SM-liiga jatkaa mutta uskon että rinnalle tulee joku Euroopan liiga jossain muodossa, joka pelataan SM-liigan lisäksi. Ja en kyllä usko että IFK jättää SM-liigan heti kun uusi halli valmistuu. Kyllähän se maksava asiakaskunta on tässä Stadissa edelleen ja nämä ns. muita eurooppalaisia vastaan pelattavat matsit ovat edelleenkin ns. höntsäturnauksia, eikä tätä laivaa kyllä hetkessä käännetä. Kyllä minä edelleen haluan nähdä suomen muilta paikkakunnilta tulleet fanit möykkäämässä vieraskatsomossa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Euroliigalla on tulevaisuus ehkäpä kansallisten sarjojen rinnalla - tätäkin on kahdesti yritetty heikoin tuloksin(EHL selvisi neljä vuotta ysärin lopulla ja CHL yhden kauden muutama vuosi sitten).

Mitä esim. ruotsalaiset hyötyisivät suomalaisseurojen kanssa pelaamisesta? Viimeksi kun tarkistin, niin ruotsalaisseuroilla on reilusti suomalaisseuroja isommat budjetit, isompi yleisökeskiarvo, kolme kertaa rahakkaampi TV-sopimus ja vauraampi markkina-alue, jolla esim. sponsorirahan määrä urheilussa on moninkertainen. Sen mitä ruotsalaisia - ja oletettavasti ruotsalaisia lätkäfaneja - tunnen, niin he eivät juuri tunne Suomea, eivätkä ole kiinnostuneita Suomen asioista. Jop isot suomalaisseurat veisivät ruotsalaisseuroilta enemmän kuin antaisivat.

Ylikansalliset eurosarjat ovat utopiaa, ellei joku taho ole halukas heittämään vuosittain miljoonia ja miljoonia kankkulan kaivoon. Venäjältä tätä porukkaa tuntuu löytyvän, mutta tuskin ikuisesti. En ymmärrä, mitä venäläiset hyötyvät rahan lapioimisesta lätkäseuroihin - etenkin ulkomaalaisiin. Eikö heidän yhteiskunta hyötyisi hirveästi enemmän, jos nuo rahat laitettaisiin vaikkapa maan miljoonien katulasten elämien pelastamiseen?

Jokerit taas siirtyy KHL:ään vain ja ainoastaan sen takia, että Hjallis sai venäläisiltä tarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä. Tämän varmasti ymmärtää sinisilmäisimmätkin "Hjallis on messiaamme ja johdattaa meidät luvattuun maahan" -intoilijat.

Menee jo aika OT:ksi, pahoittelen.
 
Viimeksi muokattu:

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Euroopan liiga taitaa se tulevaisuus olla. Onko se sitten liiga, jonka ohella ei pelata oman maan liigaa ollenkaan, vai olisiko euroopan liiga kansallisen liigan lisä, mutta arvoltaan huomattavasti nykyistä european trophyä isompi...

Veikkaan jälkimmäistä, ja toivon todella, ettei KHL ole se mihin mennään, vaan esim. ruotsalaisten, tsekkien/slovakien ja saksalaisten kanssa koitetaan tehdä nykyiselle meiningille jotain. Euroopan liigaa on koitettu pitkään toteuttaa, mutta eiköhän se saa aivan uutta potkua nyt, kun KHL elää tuota "it-kuplaansa", ja siihen pitää jotenkin koittaa yhtenäisesti muiden vastata.

Euroopan liiga oli käsittääkseni myös Hjalliksen tavoitteena ja lopulta kyllästyi/luovutti, kun asiat eivät edenneet lähtöruutua pidemmälle n. 20 vuoden aikana, jolloin liigaa on yritetty kehittää. Ehdottomasti olisin halunnut nähdä myös Jokerit pelaamassa mieluummin ruotsalaisia ja suomalaisia joukkueita vastaan kuin KHL:n pääsääntöisesti venäläisiä joukkueita vastaan, joiden kotikaupungista en ole edes aikaisemmin kuullut. Uskoakseni jaan tämän näkemyksen valtaosan Jokereiden kannattajien kanssa.

Mikäli euroopan liiga joskus toteutuu, on sen rahoituksessa ne suurimmat haasteet ja tähän ongelmaan ovat kaikki suunnitelmat kaatuneet toistaiseksi. Vaikka lätkä onkin Suomessa ykköslaji, se ei ole sitä edes Ruotsissa puhumattakaan muista euroopan liigaan mahdollisesti mukaan tulevista maista. Fudis vie valtaosa niiltä markkinoilta, joihin lätkä olisi tulossa mukaan. Itse näkisin, että euroopan liigan onnistumisen edellytys olisi se, että se ei jäisi KHL:n varjoon ja kykenisi olemaan houkuttelevuudeltaan samassa tai hyvin lähellä KHL:n tasoa tai ainakin selkeästi edellä Elitserienin ja Sveitsin liigan tasoa puhumattakaan SM-liigasta. Muussa tapauksessa ruotsalaisten ja sveitsiläisten seurojen kannalta liigassa olisi hyvin vähän tai ei ollenkaan järkeä. Osa KHL:n joukkueista kykenee jo nyt tarjoamaan hyvin kilpailukykyisiä palkkoja ja pystyy kilpailemaan NHL:n kanssa. Tämä tuo sarjaan kiekkomaailman todellisia supertähtiä ja pystyy kilpailemaan niissä jatkossa todennäköisesti yhä kiihtyvällä tahdilla. Euroopan liigan tulisi pystyä kilpailemaan samoista pelaajista KHL:n kanssa, muussa tapauksessa olisi riskinä se, että sarjan arvostus kokisi nopeasti inflaation. Tällöin sarjan rooli muodostuisi nopeasti samaksi kuin kansallisten sarjojen, joista KHL ottaa haluamansa pelaajat. Itse uskon KHL:n, venäläisen öljy- ja kaasurahan avulla, jatkavan laajentumistaan, jolloin keinot sen kanssa kilpailemiseen ovat vähissä kun kyseessä on maailmanlaajuisesti marginaalilaji.

Uhkakuvia KHL:ssä on mahdollisuuksien vastapainona vaikka kuinka paljon. Pelkästään imagon kannalta töitä on paljon edessä, puhumattakaan siitä kuinka kauan oligarkit pumppaavat rahojaan harrastukseensa. Liiga on tällä hetkellä omasta mielestäni niin muovinen, että puistattaa. Jaksan vahvasti epäillä, että KHL:stä tulee koskaan löytymään seuraa, jonka kohtaamisella on edes puolet siitä merkityksestä mitä paikalliskamppailut HIFK:n kanssa ovat tuoneet elämysten tasolla vuosikymmenten ajat tälle narrikannattajalle.

edit. aquanqua jo samaa asiaa availi.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä esim. ruotsalaiset hyötyisivät suomalaisseurojen kanssa pelaamisesta?
------
Jop isot suomalaisseurat veisivät ruotsalaisseuroilta enemmän kuin antaisivat.

Vastaus kysymykseen: Suomalaiset ja ruotsalaiset joukkueet (ja liigat) eivät pärjää yksinään KHL:lle. Mutta yhdistettynä Suomesta ja Ruotsista voisi tulla hyvinkin kilpailukykyinen sarja haastamaan KHL:ää. Elits...SHL:ssä missälie on samalainen KHL-peikko kuin mitä SM-Liigassakin.

Suomen ja Ruotsin yhteinen pääsarja olisi oikein toteutettuna erittäin tasokas ja ennen kaikkea markkinaehtoisesti toimiva liiga, joka ei olisi riippuvainen rikkaiden taustavaikuttajiensa mielihaluista.

Itse uskon Pohjoismaalaisen liigan toimivuuteen. Tottakai jotkut ruotsalaisseurat ovat esim. HIFK-faneille ensin tuntemattomia. Mutta niin on myös Sport, KooKoo jne ja olipa myös jopa Kärpät vielä 2000-luvun vaihteessa oltuaan yli vuosikymmenen mutasarjoissa. Rivalryja syntyy ja kuolee.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastaus kysymykseen: Suomalaiset ja ruotsalaiset joukkueet (ja liigat) eivät pärjää yksinään KHL:lle. Mutta yhdistettynä Suomesta ja Ruotsista voisi tulla hyvinkin kilpailukykyinen sarja haastamaan KHL:ää. Elits...SHL:ssä missälie on samalainen KHL-peikko kuin mitä SM-Liigassakin.
...

Suomen ja Ruotsin yhteinen liiga olisi vähemmän kilpailukykyinen KHL:ään verrattuna kuin SHL on tällä hetkellä. En edelleenkään näe, miten ruotsalaisseurat hyötyisivät millään tavalla liitosta taloudellisesti heikompien suomalaisseurojen kanssa.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle siis Jokerit liigajoukkueena on kuollut. Toki paras tilanne olisi ajatellen naapurin kannattajia se, että Jokerit jatkaisi liigassa ja pelaisi kansallisesta mestaruudesta. Mutta mulle esim. jonkin joukkueen jäähyväiskausi on täysin vieras ajatus. Ja tulevilla otteluilla ei ole tulevaisuuden kannalta merkitystä, niillä ei ole historiaa. En pelkästään tältä kannalta näe järkeä, että Jokerit pelaisi ensi kaudella liigaa ja tässä en ota huomioon edes taloudellisia pointteja, jossa liigassa pelaa joukkue, joka kilpailee jatkossa SM-liigan fyrkista osittain. Jos HIFK jättäisi kansallisen sarjan, se olisi mulle yhtä kuin finito.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jos HIFK jättäisi kansallisen sarjan, se olisi mulle yhtä kuin finito.

Kumpi olisi finito, HIFK vai kansallinen sarja? Itselleni nimittäin tämä ensi kausi on ensiarvoisen tärkeä. Sen jälkeen kaikki jääkiekko kiinnostaa huomattavasti vähemmän. Höh, tuntuu kummallisesta kannustaa "surullisena" ensi kauden jälkeen...
 

Bulldog

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, St Pauli
Mun mielestä narrit voi pelata ensi kauden liigassa ennen siirtymistään KHL:ään. Taloudellisesti paikallispelit ovat luonnollisesti erittäin kannattavia. Mun fokus on kuitenkin fyffen lisäksi siinä tosiasiassa, että meillä on ainakin mun mielestä " kalavelkoja" maksettavana muutamasta viime kauden tapahtumasta. tarvitsisimme kuitenkin kunnon Goonien, jotta voisimme kuitata nämä kalavelat ajantasalle, ennen kuin narrit vaihtavat ryssien kelkkaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomen ja Ruotsin yhteinen liiga olisi vähemmän kilpailukykyinen KHL:ään verrattuna kuin SHL on tällä hetkellä.

Samalla logiikalla esim pelkkä NHL:n kaakkoisdivisioona olisi KHL:n suhteen kilpailukykyisempi kuin koko NHL?
Tai futiksen puolelta Saksan Cup on kilpailukykyisempi kuin UCL?


Tottakai kilpailukykyisyys kasvaisi jos liigoja yhdisteltäisiin. Sanotaan, että tällä hetkellä ns tähtiluokan pelaajia olisi Ruotsissa 15 ja Suomessa 10. Yhdistämisen jälkeen niitä olisi 25, joka ainakin tätä kirjoittaessa oli vielä enemmän kuin 15 tai 10. Vielä kilpailukykyisempi liiga olisi jos siihen saisi NLA:n ja DEL:n mukaan, mutta se on huomattavasti vaikeammin toteutettavissa, koska pitää olla myös realisti. Suomen ja Ruotsin liitto olisi lähempänä realismia eikä vaatisi mitän mahdottomuuksia.

---

Jokereiden siperiaankarkotuksessa on "Euro-HIFK:n" kannalta se etu, että HIFK pääsee tarkkailemaan tilannetta sen suhteen miten fanit reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen. Käytännössä koko homman ratkaisee se, että arvostavatko fanit KHL/Euroliigaa vai eivät. Jos Jokereiden visiitistä tulee floppi, niin HIFK voi kasvojaan menettämättä vetäytyä Eurohaaveistaan. Jos taas Jokerit onnistuvat (tyydyttämään fanit), niin kilpailevan Euroliigan toteuttaminen realisoituu. Joka tapauksessa HIFK on tällä hetkellä win-win -tilanteessa enkä itse näe mitään syytä puuttua Jokereiden KHL-haaveisiin.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Suomen ja Ruotsin liitto olisi lähempänä realismia eikä vaatisi mitän mahdottomuuksia.

Mielestäni se vaatisi yhden mahdottomuuden, eli ihmisille pitäisi saada markkinoitua ajatus että Kalle Kustaa Cupin voittaminen on hienompaa kuin suomen tai ruotsin mestaruuden voittaminen. Toisin sanoen kuvitteellinen Kalle Kustaa Cup pitäisi saada markkinoitua joksikin muuksi kuin muoviseksi tekeleeksi.

Tämä sama ongelma tulee vastaan myös kansallisista sarjoista irrallisen liigan perustamisessa, miksi tuon Kolmannes Euroopasta ilman Venäjää Cupin voittaminen olisi parempaa kuin saksan, tsekin tai sveitsin mestaruuden voittaminen.

Nähdäkseni ainoa tapa luoda uusi mestaruuspokaali, jolla on arvoa ihmisten silmissä on sama mitä on käytetty mm. jalkapallossa, koripallossa ja lentopallossa. Tämä tapa on jättää kansalliset sarjat rauhaan ja luoda seurajoukkueiden välinen Euro Cup.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni se vaatisi yhden mahdottomuuden, eli ihmisille pitäisi saada markkinoitua ajatus että Kalle Kustaa Cupin voittaminen on hienompaa kuin suomen tai ruotsin mestaruuden voittaminen. Toisin sanoen kuvitteellinen Kalle Kustaa Cup pitäisi saada markkinoitua joksikin muuksi kuin muoviseksi tekeleeksi.

Eihän tuo sarja estä pelaamasta Kanada-maljasta. Pelataan NHL:sskin konfrenssimestaruuksista ja Stanley Cupista.. Aika on näyttänyt, että SC on se selkeästi arvokkaampi. Eikä tuon välttämättä tarvitse olla edes yhtään sen hienompaa kuin kansallisen pytyn voittaminen. Esim. Euroopan futiskentillä toiset arvostavat liigamestaruuksia euro-cupeja enemmän ja osa toisinpäin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo euroliigahan tässä se olennaisin juttu on tulevaisuuden kannalta. Siihen venäläisten liigaan ei kyllä minkään itseään kunnioittavan joukkueen kannattaisi lähteä.

Ja ei mun mielestä tässä nyt mitään jokerifaneja kannattaisi ajatella. Miettikääs nyt vaikka jotain murhamiestä. Eihän vaan anneta sille mitään rangaistusta kun sen kavereille tulisi ikävä, eikä ne kaverit sitä murhaa tehneet. Ja Pertsallakaan ei olisi enää kalakaveria eikä Jartsalla ryyppykaveria.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Eihän tuo sarja estä pelaamasta Kanada-maljasta. Pelataan NHL:sskin konfrenssimestaruuksista ja Stanley Cupista.. Aika on näyttänyt, että SC on se selkeästi arvokkaampi. Eikä tuon välttämättä tarvitse olla edes yhtään sen hienompaa kuin kansallisen pytyn voittaminen. Esim. Euroopan futiskentillä toiset arvostavat liigamestaruuksia euro-cupeja enemmän ja osa toisinpäin.

NHL:ssä pelataan konferenssimestaruuksista, mutta se asian pihvi on ollut Stanley Cup jo silloin kun konferenssijakoa ei ole edes ollut olemassa. Toisin sanoen tuo on sama asia kuin Kalle Kustaa Cupissa, mutta vain toisin päin. Stanley Cup ei ole himoittu koska se on se viimeinen palkinto, vaan koska sen historia ulottuu kauteen 1892-93. Stanley Cup ei ole muovinen pokaali, vaan sen voittamisessa rinnastuu kaikkiin niihin huikeisiin pelaajiin ja joukkueisiin, jotka ovat sen voittaneet yli sadan vuoden aikana. Konferenssimestaruus taas ei liikuta juuri ketään, koska sillä ei ole vastaavaa historiaa.

Kalle Kustaa pysti olisi kuin konferenssimestaruudesta jaettava pysti, ketään ei kiinnosta, koska ne historialliset pystit on jo jaettu. Siis ne pystit, joiden voittaminen rinnastaa sinut kaikkiin niihin aiempiin huikeisiin pelaajiin ja joukkueisiin.

En toki kiistä että moinen Kalle Kustaa pytty ei voisi joskus olla kovankin kiiman kohteena, mutta se vie vuosikymmeniä aikaa.

Mitä tulee tuohon jalkapallon euro cup vastaan kansallinen mestaruus asetelmaan, tahtoisin todeta että uskon sinun olevan oikeassa; joillekin kansallinen mestaruus on kovempi juttu ja toisille euro cup. Huomauttaisin kuitenkin että mestareiden liigan voittaja on osoittanut olevansa koko euroopan kovin jalkapalloseurajoukkue tuolla kaudella. Ero on melkoinen jos verrataan tilanteeseen että osoittaa olevansa kovin ruotsalainen tai suomalainen seurajääkiekkojoukkue. Toisin sanoen jos kerran koko euroopan parhaimman jalkapalloseurajoukkueen arvo jakaa kannattajia kahtia, niin kuinka heikolla kantimilla olisi Kalle Kustaa Cupin arvostus?

Tahdon siis sanoa että ainoa tapa saada ylikansallinen liiga toimimaan, siten että se kerää suuria summia rahaa TV-sopimuksista ja sponsorisopimuksista, on varmistaa että sen voittaminen aiheuttaa suurta kiimaa kannattajissa. Se ei tule riittämään perusteluksi että suomalaiset ja ruotsalaiset ilmoittavat haluavansa kansainvälistyä ja etsiä uusia markkinoita. Ainoa peruste uudelle liigalle on se että ihmiset oikeasti välittävät siitä kuka liigan voittaa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Kuka tietää, miten tuon Jokerikuvion kanssa käy. Mutta jos Jokerit liigasta suljettaisiin, niin luulisi HIFK:n siirtävän kauden ainoan kotipelinsä Jokereita vastaan Tikkurilasta Nordikselle. Meinaa jos tosiaan olisi kauden ainoa peli kotona, niin varmasti vetäisi väkeä, vaikka olisikin "harjoitusturnauksen" peli.

Mitä tulee puheisiin kalle kustaa cupeista, niin kyllähän Suomen mestaruus varmaan pyrittäisiin pohjoismaisessa liigassa ratkaisemaan, aivan kuten Ruotsinkin mestaruus. Nämä mestarit sitten kohtaisivat lopullisessa finaalissa. Sehän olisi siinä tilanteessa periaatteessa aivan sama, arvostetaanko tuota viimeistä osaa Jyväskylässä, jos sinne asti tiensä raivaavat. Helsingissä uskoisin sen ainakin tuovan mukavan lisän, jos Suomen mestaruus olisi siinä vaiheessa jo kaupunkiin tuotu. Muussa tapauksessa varmaan kiinnostaisi yhtä paljon, kuin sm-liiga finaali, ilman HIFK:ta
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Kalle Kustaa pysti olisi kuin konferenssimestaruudesta jaettava pysti, ketään ei kiinnosta, koska ne historialliset pystit on jo jaettu. Siis ne pystit, joiden voittaminen rinnastaa sinut kaikkiin niihin aiempiin huikeisiin pelaajiin ja joukkueisiin.

En toki kiistä että moinen Kalle Kustaa pytty ei voisi joskus olla kovankin kiiman kohteena, mutta se vie vuosikymmeniä aikaa.

Mitä tulee tuohon jalkapallon euro cup vastaan kansallinen mestaruus asetelmaan, tahtoisin todeta että uskon sinun olevan oikeassa; joillekin kansallinen mestaruus on kovempi juttu ja toisille euro cup. Huomauttaisin kuitenkin että mestareiden liigan voittaja on osoittanut olevansa koko euroopan kovin jalkapalloseurajoukkue tuolla kaudella. Ero on melkoinen jos verrataan tilanteeseen että osoittaa olevansa kovin ruotsalainen tai suomalainen seurajääkiekkojoukkue. Toisin sanoen jos kerran koko euroopan parhaimman jalkapalloseurajoukkueen arvo jakaa kannattajia kahtia, niin kuinka heikolla kantimilla olisi Kalle Kustaa Cupin arvostus?.

Tuota... Jos luodaan yhteinen pohjoismaiden mestaruussarja, niin eikö asia oikeasti kiinnosta? Suomesta ja Ruotsista 10 joukkuetta. Sarja pelataan ristiin, mutta play-offeissa vain oman maan porukoita vastaan. Sitten kun konferenssimestaruus, eli kansallinen mestaruus, on ratkaistu, on vielä finaalit joissa pelataan pohjoismaiden herruudesta. Koska Jokereista päästään näköjään eroon ja Sport tuskin tuonne yltää, on helppo uskoa että aika iso osa kiekkosuomesta on vähintään sympatiatasolla tukemassa hurrienkaatoa.

EDIT: Omaa typeryyttä pois.
 
Viimeksi muokattu:

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Eihän tuo sarja estä pelaamasta Kanada-maljasta. Pelataan NHL:sskin konfrenssimestaruuksista ja Stanley Cupista.. Aika on näyttänyt, että SC on se selkeästi arvokkaampi. Eikä tuon välttämättä tarvitse olla edes yhtään sen hienompaa kuin kansallisen pytyn voittaminen. Esim. Euroopan futiskentillä toiset arvostavat liigamestaruuksia euro-cupeja enemmän ja osa toisinpäin.


Voihan vitsikirja. Ymmärrätkö sen, että konferenssimestaruus vaaditaan, jotta päästään kamppailemaan siitä kaikkien himotuimmasta, eli Stanley Cupista. Konferenssin kakkonen ei voi voittaa Stanleyä. Kun tässä keskustelussa taaseen ollaan keskusteltu siitä, miten saisi jääkiekkoilun kentästä Eurooppalaista jalkapalloilua vastaavan: jokainen iso seura haluaa voittaa oman maan mestaruuden(Valioliiga,La Liga,Serie A,Bundesliga), mutta silti kaikkien pelaajien mielestä suurin seurajalkapallotitteli on UEFAn mestareiden liiga.

Eli miten saada SM-liiga pysymään freesinä ja tavoiteltuna, mutta silti tehdä ylikansallinen liiga, jonka mielenkiinto olisi yhtä suuri/suurempi. Onko tämä sitten Suomen ja Ruotsin välinen Kalle Kustaa Cup, vai koko Euroopan Champions League, vai koko Euroopan Miinus Venäjän Champions League :) time will tell.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelleen uskon, että oli ratkaisu mikä tahansa, niin kansallinen liiga on tärkeässä osassa siinä.
Siksi esim KHL tyyppinen ratkaisu on merkittävä vain sellaisille tapauksille, joilla suurin merkitys on vain sillä, että joukkueet on kerätty mahdollisimman suurella rahalla ja täynnä ns tähtiä.

Itsellä ei tuon merkitys ole niinkään suuri, sillä muutenkaan ei ole ollut tapna hirveästi palvoa ketään, ja varsinkaan personoida kiekkoa jonkn tähden ympärille. Toki mielenkiinnolla seuraan sivusta, että kuinka paljon itse kukin ns tähti osaa arvostaa onnekkuuttaan ja osaa siten jakaa palkastaan myös järkevämpiin asioihin kuin mitä valitettavan usein nähdään. :-D

NHL:äkään ei ole riittävän kiinnostava kohde minulle -vaikka toki muodollisesti sieltä aina vähän valitsen jonkin suosikkijoukkueen- mutta ei siis riittävä siihen, että esim maksaisin siitä ilosta jollekkin TV-yhtiölle rahaa, jotta voisin sitä seurata. Miksi se minua kiinnostaisi, kun en siellä asu?

Siten mielestäni kaikki ylikansalliset liigat, joiden edestä kansalliset liigat poistuvat tahi menettävät merkityksensä ovat lähtökohtaisesti huonoja vaihtoehtoja vaikka en itse mikään erityisen isänmaallinen ihminen olekaan. Itseasiassa en asuisi suomessa enää hetkeäkään, jos se juuri nyt olisi mahdollista muuksi muuttaa. :-D

NHL vielä menee juurikin siksi, että kuitenkin on rajattu järkevästi ja siten säilyttää statuksensa. Vaan jos sinnekin oikeasti aletaan tunkemaan jotain eurrooppalohkoa, niin tervemenoa. Nyt vielä koen kuitenkin NHL:änkin ns kansalliseksi liigaksi. Toki sielläkin olisi syytä alkaa keskittymään enemmän siihen, että he rajaisivat ulkomaalaispelaajien määrää, sillä nykyinen malli tuo siihenkin vähän muovisen maun.

Tässä muovisuudessa kuitenkin KHL on ihan omassa luokassaan, koska se on niin täydellisesti näiden rahaa pesevien oligarkkien leikkikenttä, jossa ei ole mitään pohjaa minkäänlaisilla taloudellisilla realiteeteilla.

Pakko tähän väliin myösö todeta, että kummastuttaa kyllä tuo Hjalliksen ylimielisyys ja ilmiömäinen kyky asettaa itsensä jalustalle, kun otetaan huomioon se tosiasia, että torppasi tosiaankin Bluesin siirron yhdessä Kummelin kanssa, ja sitten omi itselleen samat ostajat, ja nyt sitten esiintyy julkisuudessa itkien että ei kukaan huomaa hänen suuruuttaan tässä asiassa kun Jokerit ovat edelläkävijöitä tässä hänen nerokkuutensa ansioista. Kellään muulla ei ollut bolsseja hänen mukaansa?? Huh huh!

Mutta takaisin asiaan. minusta siis ainoa oikeasti edes vähääkään kiinnostava vaihtoehto on juurikin joko jalkapallosta tuttu Championsliiga malli, joka täytyisi siis lanseerata merkittävästi parempnan tuotteena kuin aiemmin on tehty. Otetaan siten mallia vaikka jalkapllon puolelta.

Se toinen vaihtoehto on kuitenkin se vieläkin parempi. ELi se , jossa tehdään niinsanottuja eurolohkoja, joissa olevat joukkueet saavat näistäkin otteluista saamansa pisteet hyödykseen kansalliseenkin liigaan. Näin voisimme laskea kansallisen liigan pelien määrää esim kahteen kierrokseen ja vastaavanlainen sarja pelattaiisn euro-otteluita. Tämän jälkeen lyhyet ja ytimekkäät kansalliset playoffit, joiden jälkeen sitten kansalliset mestarit pelaisivat keskenään poffit ja sitten ns Euroopan seurajoukkuemestaruudesta.

Näin saadaan kaikki runkosarjaottelut merkittäviksi ja sekä kansallinen että euroliiga erittäinkin kiinnostaviksi sekä kaikille näitä otteluita. Tässäkin olisi sopivaa rajata jonkin verran tätä ulkomaalaispelaajien määrää kansallisesti, jolloin saamme palkkatasonnkin säilymään edes jotenkin järkevissä numeroissa.
Sponsoreille tämä avaa uudet isommat markkinat, ja ilman venäläistä leikkirahaa sasisimme siten ihan tasokasta mutta mielenkiintoista kiekkoa katsottavaksi.
KHL on täysin pystyyn kuollut jo lähtökohdiltaan ja siksi en todellakaan halua joidenkin toiveista huolimatta nähdä IFK:ta siellä koskaan.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Mulle narrien pelaaminen ensi kaudella menee sarjaan aivan sama. Ei HIFK:n kausi siitä miksikään muutu.

Ihmettelen miksi narrit ovat niin halukkaita roikkumaan yhden kauden lisää sarjassa josta he ovat poistumassa. Spinal Tapin jäähyväiskiertue ei ole kiva kokemus kenellekään, ei bändille eikä yleisölle.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen miksi narrit ovat niin halukkaita roikkumaan yhden kauden lisää sarjassa josta he ovat poistumassa.

Jos vaikka luulivat, että irrouttautiminen tapahtuu helpommin vuoden päästä, tai että liigalle siirto menisi läpi paremmin kun se tapahtuisi vasta vuoden päästä. Lisäksi narrien ensi kauden jengi/budjetit/aikataulut on jo käytännössä lyöty lukkoon, ja nyt vuosi enemmän aikaa valmistella khl-kuvioita. Ei ajniemillä yms. ole järkeä lähteä pelaamaan khl.ää, eikä näin äkkiä olisi kovin radikaaleja muutoksia varmaan pystynyt tekemään. Myös kausikortit jo myyty sm-liigaan, jos jengi nyt siirtyy khl.ään heti, niin tuskin ihan 99e hintaan haluaisivat kausareita myydä enää?
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot

Muotoilen kysymykseni. Miksi Ilmalassa kuvitellaan että yleisö haluaisi Spinal Tapin heittävän jäähyväiskiertueen? Kuka haluaisi rahoittaa sen ostamalla lippuja tai jakamalla tv-rahaa?

Bändi on paska ja viimeisestä hitistä on jo yli vuosikymmen. Asennetta bändissä edustaa folioon kääritty kurkku lahkeessa (JR). Pikainen kunniallinen siirtyminen muihin maisemiin olisi fiksu veto bändiltä.

Vaikka kasvattamaan niitä mini-hevosia Ukrainaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös