Kalamiehiä?

  • 504 987
  • 2 997

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Onko tällä palstalla jotakuta Pohjois-Karjalassa asuvaa joka osaisi valottaa Pielisen kalatilannetta tällä hetkellä? Itse kun olen sinne suuntaamassa parin päivän päästä niin olisi kiva tietää a) kuinka paljon kaloja sieltä löytyy, b) mihin aikaan kannattaisi heittää uistin/verkot/katiska veteen.
 

Kirvez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Anaheim Ducks
a) Miten ja mitä lajia kalastat?
Aika laajalla valikoimalla, mutta kuitenkin aktiivivälinein. Kalastan eri kalalajeja ja tavoitteena onkin rikkoa kymmenellä lajilla suurkalaraja rikki. Kova tavoite, mutta pakko se on yrittää. Tätä kirjoittaessa viidessä lajissa mennään. Suutaria ja kuhaa olet nyt kalastanut. Tänä kesänä suutarissa olen jo päässyt lähelle rajaa, mutta tämän vuoden kuhat ovat toistaiseksi olleet melko pieniä

b) Ennätyskalasi/saaliisii

Hauki 11.045kg, kuha 3.7kg, säyne 2.05kg, särki 580g, sorva 680g, ruutana 1,25kg, suutari 1,1kg, ahven 550g. Toi ahven on täysi vitsi! Useita tollasia saanut, mutta ei ikinä yksikään ylitä edes 600g.

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?
Itseäni ei kiinnosta verkkokalastus. Kunhan jokainen verkkokalastaja tajuaa merkata verkot oikein ja katsoa ne säännöllisesti, niin riittää itselleni mainiosti.

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

Peukutan. En koe tarpeelliseksi ottaa enempää kaloja mukaan kuin mitä omaan käyttöön tarvitsee. Valikoiva kalastus on hienoa. Pienemmät ruuaksi ja isoimmat yksilöt vapauteen jos vain mahdollista.

e) Erikoisin saaliisi?
Sain täkykalalla ison sorvan. Se tuli ensimmäisenä mieleen. Ehkä kuitenkin vuoden 2014 kaksi ensimmäistä uistelureissua ovat olleet ne erikoisimmat. Ensimmäinen reissu oli keliltään tyyni ja todella kuuma heinäkuinen iltapäivä. Ajateltiin kuhien nousseen jo pintaan ja yritettiin pintavaapuilla. Todettiin myös isojen haukien tavoittelu epätodennäköseksi ja unohdettiin syvänteet siltä päivää/iltaa. No jostain metrin vedestä ja pinnasta tulikin ennätyshaukeni 11.045kg/120cm. Pari päivää sen jälkeen ja toinen reissu. Keli oli ihan päinvastainen kuin viimeksi. Kova tuulta ja pilvinen keli. Ajateltiin koittaa nyt sitä isoa haukea syvästä ja palata kuhien jahtiin illemmalla, jos edes silloinkaan. Ei uskottu kuhan olevan syönnillä ollenkaan ennen hämärää. No syvästä nappaskin ennätyskuhani 3.7kg. Olin varma tota kelatessani, että nyt paukkuu kuhan suurkalaraja (5kg) rikki, mutta eihän se mennyt!
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mikä perkele ihmisiä ajaa merkkailemaan pikkukohoilla joitain paikkoja. Kun pimeässä ajaa isot plaanarin kelkat viritettynä johonkin mehukattipurtiloon niin ei paljon naurata. Ymmärrän hyvin jos merkataan vaikka joku metrin patti selkävesistä kun ei siihen kukaan kuitenkaan uistele, mutta eilen illalla törmäsin 5,5 metrinja 9,6 metrin vedessä oleviin kohoihin. Ensimmäisessä seissiossa kun väistin kohoa niin pohjaan jäi kolme vaappua, syväjä ja kaksi punttia.
Viime kesänä tuolta jälkimmäiseltä kohdalta sain naarattua takilalla vastaavanlaisen kupin kun en sitä pimeässä havainnut. Ympärillä on vettä +25m. Eikö nuo merkkaajat tajua, etteivät ole vesisöjen ainoita käyttäjiä? Kaikki pyydykset olivat taas erinomaisesti merkitty. Eilinen reissu meni siis vituiksi ja hermot kyrvähti.
Toissapäivänä sain naarattua 6 kuhaa, 3 ahventa ja 2 haukea. Eivät olleet isoja, mutta ainoastaan yksi kuha oli alamittainen. Suurin ehkä 1,2kg... Että sellaista. Kohta taas lähen vesille kun saa muksuille yöpuvut päälle.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nyt alkaa jo tuntumaan, että vika on ihan puhtaasti miehessä, ettei kalaa nouse... tai että nousee vain sellaista kalaa, joka joutaa takaisin kasvamaan, siis hauenpulikoita. On uisteltu syvältä painouistimella ja/tai painolla+vaapulla ja ei niin syvältä, jigillä naarattu pohjamudat ja muilla vieheillä sitten jotain pinnan ja pohjan väliltä, mutta laiha on tulos edelleen.
Jigeihin on tullut tärppejä niin minulle kuin vaimollekin ja pintaankin asti on joku noussut kurkaamaan karaten sitten taas takaisin syvyyksiin eli tarttumis-% on tosi vaatimaton. Aattelin, että pitänee vain jigirungon ja koukun kokoa pienentää ja lopulta päädyttiin aina kahteen tuumaan asti 2/0-koukulla.
No, auttoiko? Joo - kovasti, eilen vaimo lopulta veti pikkujigillä näytille yhden puolikiloisen lahnan(!), jota minäkin haavin varressa haavi auki ällistelin - takaisn uimaan pääsi sekin veijari.
Vaikuttaa siltä, etteivät pyynnnin kohteena olevat ahvenet saa otetta neljänkään tuuman jigistä kuin vain hännästä => tärppejä, mutta pienemmät eivät kuitenkaan kelpaa - oottakaahan, prkle, on mulla tallessa vielä verkkojakin...
Välineistäkään homman ei pitäisi olla kiinni, sillä nimenomaan jigi-kalastusta silmällä pitäen mulla on ihan huippukalusto aina Waken siimaa ja henkäyksen ohutta jigi-peruketta myöden - pakko käyttää haukien takia. Tekniikkaakin on hiottu ja hallussa(?), mutta ei vain tartu...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Nyt alkaa jo tuntumaan, että vika on ihan puhtaasti miehessä, ettei kalaa nouse....

Kyllä kala, etenkin ahven syö ihan oikeastikin hemmetin huonosti. Kävin perjantaina vähän aikaa yhdellä selkäpatilla jigaamassa ja kuppionkea koittamassa, mutta ei. Siihen tuli toinenkin vene samoissa aatteissa, mutta totesivat saman kuin minä. Ahven ei syö.

Kaveri tosin torstaina pyydysti täkyongella 13 ahventa jotka painoivat yhteensä 5,3kg. Käyttää elävää salakkasyöttiä siinä.

Hauki taas puree ihan hulluna. Eilen kävin kuuden vavan vetosession ja ensimmäiseen 40 minuuttiseen oli 6 haukea veneessä. (niitä oli täti pyytänyt koiralle keitettäväksi) Vielä muutaman niitä vetäsin ja sitten siirryin kuhapaikoille ja vaihdoin vaaput mutta samalla loppui kalan tulokin. Perkele luotain pullistelee paikoin kaloja näytön täydeltä, mutta kun ei niin ei.

Nuo torstai-iltaiset kalat sain kaikki 4-6m pinnasta, josta kuulema muutkin uistelijat on kuhansa saaneet. Jännä kun järven selkäkin tyyntyi ja pinnassa ui valtavia muikkuparveja niin siltikään pintakalvossa ei ollut syönnöksellään olevaa kalaa. Norppakin nauroi partaansa yritykselleni, ennen kuin puhelinvihjeen perusteella älysin pudottaa kaikki siimat syvempään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eilen illalla haettiin kaloja, ahvenia, jigien avulla siten, että annettiin ensin veneen ajelehtia hitaasti ja luotaimen piipityksen mukaan ankkuria pohjaan - olipa taas pirun hiljainen kalatutka...

Sain lopulta YHDEN vaivaisen ahvenen, reippaat 300 grammaa, joka tarttui tummanvihreään kolmen tuuman pituiseen kalajigiin - noh, parempi yksikin kun ei mitään. Tärppejä tuli myös, mutta ei tarttunut. Vaimolla lieneekin ehkä pikkuisen liian notkea vapa jigistelyyn, 90-luvun parimetrinen Kunnan, loistovapa Koillismaan virtaaviin vesiin harrin ja taimenen pyyntiin, mutta jigi-hommissa vastaisku voi olla liian heiveröinen turhan joustavan vavan takia.
Parhaaksi väriksi on näissä vesissä osoittautunut chartreusen vihreä hileellä terästetty kalajigi. Vahinko vain, että juuri tuosta väristä ei ole tarpeeksi pientä kokoa - tärppejä tulee, mutta roikkuvat pahaiset kiinni vain hännässä. No, kuhathan tosin purevat juuri koukun kohdalta - sitä odotellessa...

Mutta joo - voi olla, että tämä saalispuolikin tästä paranee, kunhan oppii löytämään nuo ahvenparvet ja saa tarjottua niille sopivan kokoista ja väristä pureskeltavaa. Kuhista ei ole kuin kuullut verkkomiesten puheita eli on niitäkin, kun vain nekin oppii löytämään. Muutama "jossi" vaan selätettäväksi...
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Joo, erikoinen vuosi. Haukea tuntuu tulevan mistä sattuu, ja pirusti. Ainoa vapavälinekuha tullut once in the lifetime -paikasta. Ahven ei ole syönyt juuri yhtään, vain pari pikkuista. Pohjoisessa taimen oli juhannuksen tienoolla yllättävän hyvällä syönnillä, mutta harjukset söivät tosi varovasti - n.90% harreista pääsi, ja yksi harvoista ylössaaduista ei ollut kiinni koukussa, vaan leukapielen takaa koukunmutkassa (joo, oli varovaisin väsytys ikinä, kun alla oli n. 15 pudotusta tunnissa).

Ja mitä tilastoja katsonut, niin tosi monella joella lohentulo ollut kortilla. Toissaviikolla meni muutamalla joella ihan hyvin. No, viikon päästä mennään sitten tarkistamaan tilanne.

Kuusamon kautta kun alaspäin ajettaessa poikettiin, kävi ilmi se tosiseikka, että vesi oli siellä - voisiko jopa sanoa - historiallisen korkealla. Vähän oli vaikea hahmottaa kiviä ja uomaa, kun veneellä kulki.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Korkkasin kalastuskauteni lopulta viime viikolla sukulaisten mökillä Savossa. Muutama kiloinen hauki nousi syötäväksi saakka, kun olivat niin syvälle nielleet uistimen, puolenkymmentä samankokoista ja pienempää päästin pois, kun siististi oli suupielessä kiinni. Laiturilta ei omistajan mukaan pitäisi tulla mitään koskaan, mutta sain mä siitä puolikiloisen ahvenen Calico-catilla. Tuo onkin merkittävin saaliini jokuseen vuoteen, kun on ollut aika vaatimatonta kalassakäynti ennen viime kesää.

Vaan tänään sain kyllä kalajutun aiheen, kun heittelin apen mökkitontin halkovalla purolla. Olen siellä useasti käynyt jelppimässä rakennuksella, mutta en ole kalastamaan asti alkanut, vaikka joskus appi, joka ei itse ole kalamiehiä, on ohimennen sanonut kyläläisten siitä jotain arvokaloja nostaneen joskus. Tänään talkoiden jälkeen päätin tappaa aikaa ennen kahvittelua ja heittelin pride-väreissä koreilleelle mini Fat Rapillä varovaisia heittoja rantapusikosta. Jumankauta, terävä ja voimakas nykäisy, ja siima katki Rapala-solmun lenkistä. Sinne meni affenille otollinen vaappuni, mutta enemmän toki harmitti se, ettei ollut mitään havaintoa, mikä otus tuon teki. Aivan pieni tahi heikko kala se ei ollut, koska iskussa oli voimaa. Siima on sattunut aika sopivasti hampaisiin taasen, joten välttämättä se ei haukea kummempi ollut, vaikken niitä virtaavista vesistä hirveästi ole itse nostellut. Mites noilla jalommilla kaloilla hampaat siimoja katkovat, onko yleistä?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sinne meni affenille otollinen vaappuni, mutta enemmän toki harmitti se, ettei ollut mitään havaintoa, mikä otus tuon teki. Aivan pieni tahi heikko kala se ei ollut, koska iskussa oli voimaa. Siima on sattunut aika sopivasti hampaisiin taasen, joten välttämättä se ei haukea kummempi ollut, vaikken niitä virtaavista vesistä hirveästi ole itse nostellut. Mites noilla jalommilla kaloilla hampaat siimoja katkovat, onko yleistä?
Harvemmin menee tuollai kerralla, jos siima ja solmu on vaan kunnossa. Lohikalat ennemminkin katkoo siiman pitemmään taistelun jälkeen, kun hieroo pohjan kiviin. Tuollainen kerralla leikkautuminen kertoo aika pitkälti hauen hampaa leikkauksesta. Solmuhan sinulla tietenkin oli kestävä ja kunnossa :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, hauki se on hyvinkin voinut olla, eikä tuohon miniin tartte kovin suuret leuat edes olla, vaikka nykäisy oli aika äkäinen verrattuna esim. noihin viime viikon kiloisiin luupäihin. Solmu oli kyllä kunnossa, kun olen tuota Rapala-solmua hieronut vaappuihin teinistä saakka. Siima oli mennyt poikki solmulenkin päästä hiukan sivusta ja itse solmu oli ehjä, lenkki oli vain siististi poikki.

No, ainahan kalajuttua voi elätellä eli himmeä örkki se oli. Pitää ottaa seuraaviin talkoisiin taas kamat mukaan...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jep, hauki se on hyvinkin voinut olla, eikä tuohon miniin tartte kovin suuret leuat edes olla, vaikka nykäisy oli aika äkäinen verrattuna esim. noihin viime viikon kiloisiin luupäihin. Solmu oli kyllä kunnossa, kun olen tuota Rapala-solmua hieronut vaappuihin teinistä saakka. Siima oli mennyt poikki solmulenkin päästä hiukan sivusta ja itse solmu oli ehjä, lenkki oli vain siististi poikki.
Hauki, kuten muutkin kalat, on virtavesissä aika paljon ärhäkämpi kuin jotkut järven lahdukoissa majailevat lötköt. Useimmiten ovat aivan eri näköisiäkin. Pulskia, voimakkaita ja kovia taistelijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jep, hauki se on hyvinkin voinut olla, eikä tuohon miniin tartte kovin suuret leuat edes olla, vaikka nykäisy oli aika äkäinen verrattuna esim. noihin viime viikon kiloisiin luupäihin. Solmu oli kyllä kunnossa, kun olen tuota Rapala-solmua hieronut vaappuihin teinistä saakka. Siima oli mennyt poikki solmulenkin päästä hiukan sivusta ja itse solmu oli ehjä, lenkki oli vain siististi poikki.

No, ainahan kalajuttua voi elätellä eli himmeä örkki se oli. Pitää ottaa seuraaviin talkoisiin taas kamat mukaan...

Kyllä se varmaan parista kilosta ylöspäin joka tapauksessa lähtee. Tai no, virvelistä ei ole peruspuikkarit kertaakaan honaissut yhdellä puraisulla siimaa poikki. Perhosta pari kertaa, mutta siinä ei olekaan ollut lukkoleikaria suojaamassa. Helppo keino määrittää, kuinka iso hauki katkaisi siiman, on pitää kolmen sivuperhon litkaa. Siitä sitten laskemaan, että kuinka monta perhoa lähti. 4 kiloa per perho.
 

HTEspi

Jäsen
Sinne meni affenille otollinen vaappuni, mutta enemmän toki harmitti se, ettei ollut mitään havaintoa, mikä otus tuon teki.

Ei muuta kuin fluorocarbonista peruketta kehiin. Itselläni ahvenen kalastuksessa 0,6mm fluorocarboniperuke, kerran on mennyt hauen hampaissa poikki, kun katkojaehdokkaita on sivuosumina veneeseen noussut satakunta. Vertikaalijigauksessa käytän jopa 1mm fluoroperukkeita. Hyvät perukkeet ja lukot lisäävät kalastuksen huolettomuutta huomattavasti, kun ei jokaisen hauen kohdalla tarvitse pelätä siiman katkeamista. Toki fluoroperukkeen kuntoa tulee seurata tarkemmin kuin esim. titaaniperukkeen, mutta sivuosumahauet eivät ainakaan niin helposti uistimia vie, kun käyttää edes 0,6 fluoroakin.
Ja perukkeen pituudet lähtevät sieltä 30 sentistä. Itsellä käytössä n. 50cm perukkeet lähes kaikessa kalastuksessa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ei muuta kuin fluorocarbonista peruketta kehiin. ...
Ja perukkeen pituudet lähtevät sieltä 30 sentistä. Itsellä käytössä n. 50cm perukkeet lähes kaikessa kalastuksessa.

Minulla on jigi-hommissa(-kin) 30cm:n ohuen ohut metalliperuke, mutta lähes kaikki artikkelit ja oppaat ym. puhuvat vain fluorocarbon-perukkeista jigi-kalastuksen yhteydessä. Tuossa aiemmin illalla vaimo naarasi jigeillä kolme haukea alle varttitunnin ja olimme kovin tyytyväisiä tuohon metalliperukkeeseen.

Siksi muutama kysymys:
- mitä hyötyä on paksuhkosta fluorocarbonista verrattuna "tavalliseen" perukkeeseen, eikö se esim. häiritse jigin uintia?
- kuinka ohut kuitusiima ja mainittu peruke yhdistetään toisiinsa niin, ettei tule huippupitkiä heittoja jigin kadotessa horisonttiin fluorocarbon häntänä perässä?
- häiritseekö tuo liitos heittotapahtumaa eli lyhentää heittojen pituuksia?
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Aika nihkeästi alkoi lomanavausviikolla tämä kalastuskausi. Uistelemalla yksi n. 10cm ahven kahden kerran saaliina, ja muikkuverkoilla nihkeästi kalaa myös. Toki muikkuja se parikymmentä per laaki tuli että syömään pääsee mutta savupönttöä ei viitsinyt kuumentaa kuin viime syksyisen hirvenvasan paistin savustamiseen. Muikkujen osalta voi kylmä vesi tehdä tehtävänsä ja kala ei ihan niin tiheään parveennukkaan kuin esim viime kesänä, mutta katsellaan parin viikon päästä uudelleen. Sillä välin käydään kokeilemassa vapaa meren äärellä.

Positiivista oli 4 isompaa paistiahventa harvemmista verkoista ja lisähavaintona se että säyneet vaikuttavat helkkarin kookkailta nyt meilläpäin.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Viikonloppuna menen uistattamaan Lappiin taimenta (jos ei tule ihan paska keli). Yksi tuttu oli saanut samaisesta järvestä pari viikkoa sitten 5 kg taimenen, Eli suurin odotuksin lähdetään.
 

HTEspi

Jäsen
Siksi muutama kysymys:
- mitä hyötyä on paksuhkosta fluorocarbonista verrattuna "tavalliseen" perukkeeseen, eikö se esim. häiritse jigin uintia?
- kuinka ohut kuitusiima ja mainittu peruke yhdistetään toisiinsa niin, ettei tule huippupitkiä heittoja jigin kadotessa horisonttiin fluorocarbon häntänä perässä?
- häiritseekö tuo liitos heittotapahtumaa eli lyhentää heittojen pituuksia?

Itse kun paljon kuhaa jigeillä kalastan, olen huomannut, että kuhaa häiritsee metalliperukkeet. Fluorocarbonperuke on vedessä näkymätön. Itse aikoinani tuskailin omien metalliperukkeiden kanssa ja fluoroon vaihtaessani saaliit kohenivat huomattavasti. Jigin uinnista en osaa sanoa, mutta fluorocarbon on todella notkeata, joten ei se ainakaan uintia heikennä. Itse olen lähinnä tykästynyt fluoroon juurikin saaliiden paranemisen vuoksi suhteessa metalliperukkeeseen. Fluoroperukkeissa suuri etu on myös se, ettei tarvitse tyytyä kompromisseihin, sillä koko perukkeen voi koota itse. Saa aina juuri käyttötarkoitukseen sopivan paksuisen ja pituisen perukkeen, mutta edelleen, jos ei halua haukien vievän pientä uistinta perukkeineen päivineen, on perukkeen hyvä olla vähintään 30 senttiä pitkä, mielellään pidempikin. Peruke on helppo koota, ei tarvitse holkkipihtejä eikä muita vehkeitä: puukolla poikki ja solmimaan.

Siima ja peruke voidaan liittää toisiinsa esimerkiksi albright-solmulla, mutta itse olen tottunut laittamaan perukkeen päähän leikarin siiman ja fluoron väliin.

Fluorocarbonperukkeella ei ole mitään vaikutuksia heittopituuksiin, kunhan liitoskohtaa ei kelaa "vavan sisään", jotta se ei heitossa tökkää tai hierrä vaparenkaisiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mielenkiintoista juttua tästä fluorocarbon-perukkeesta, en ollut ennen kuullut koko tuotteesta. Pitääkin kokeilla.

Kun täällä moni näyttää ahventa jigaavan, niin kuinka isoa (painavaa) jigiä oikein heitätte, entä olisiko suositella jotain "valmismallia", eli jos ei halua itse sählätä nopeiden muovisten matojen kanssa... Jigin painosta kysyn lähinnä sen takia, että en saa noita lentämään yhtään mihinkään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
"koko teksti".

Kiitos kokemuksistasi ja tiedoista - luulenpa, että minäkin (ja vaimoni) sitten siirryn noihin fluorocarbon-perukkeisiin, koska kuhahan se pääkohde jigi-kalastuksessa meilläkin on/tulee olemaan. Kuten sanottua, kaikissa artikkeleissakin on aina vain fluorocarbon-perukkeet, mutta kun ei ole kokemusta, en ole sitten edes yrittänyt moista.

...
Kun täällä moni näyttää ahventa jigaavan, niin kuinka isoa (painavaa) jigiä oikein heitätte, entä olisiko suositella jotain "valmismallia", eli jos ei halua itse sählätä nopeiden muovisten matojen kanssa... Jigin painosta kysyn lähinnä sen takia, että en saa noita lentämään yhtään mihinkään.

Tässä ketjussakin olen ottanut kantaa jigin kokoon näin sydän-Savon järviolosuhteissa eli alle nelituumaiset ovat ahvenille vain kelvanneet ja silloin painokaan ei voi olla juuri 10 grammaa isompi - merellä ja kovalla tuulella tilanne lienee täysin toinen eli >20 grammaa lienee minimi. Mallina minulla on ollut vain nk. kalajigi, mutta enpä voi juuri tuloksilla kehua eli siinä suhteessa olen aika huono sanomaan minkään mallin paremmuudesta.

Kevytkin jigi kyllä lentää, kun muut välineet ovat suhteessa siihen eli millään haukikepillä ei kolmituumaista jigiä kannata viskoa ja siimahan pitää olla venymätöntä (= punottua) ja mahdollisimman ohutta olosuhteisiin nähden - itse käytän Waken Nerve 0,16 siimaa kaikessa kalastuksessa, kun en viitsi edes puolaa vaihtaa esim. painouistelun ja jiggailun välissä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Jaahas, sain eilen mato-ongella, lipalla ja jigipäällä+hervottomalla matotukolla sellaisia 300-400g ahvenia kymmenkunta, ennenkuin kyrväkäs hauki söi mato-ongesta koukun. Ei sattunut olemaan yhtään koukkua mukana.... Lopetin siihen ja lähdin vetämään. Yksi kakspuokki hauki ja sitten se paska sattui tuulettimeen. Kala kiinni, melko vankalla vapakalastajan kokemuksella väitän, että oli +3kg ja kuha. (en tietysti ole tästä varma, voi olla haukikin, mutta tuskinpa oli) Hetki ennen, kun sain kalan haavin mittaan, se tietysti pakeni minulta. Kiitos.
Tänään kävin naapurin setukan kanssa ja saatiin vastaava annos ahvenia, ennen kuin lähdettiin vetämään. Uistelemalla ei saatukaan kuin yksi ahven lisää, muutama luupää ja n. 25cm kuha jolla oli koukut niskassa kiinni.

Ilahduttavaa tässä on se, että ahven on edes vähän syönyt ja varsin mukavan kokoisiakin ovat olleet. Suu tykkää...
Viikonloppuna pääsee taas isoille vesille joten eiköhän nuo kuhatkin joudu antautumaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eilinen jigi-sessio alkoi lupaavasti, kun jo muutamalla heitolla sain nostettua veneeseen näppi puolikiloisen ahvenen - kohotti mieltä ja odotuksia kummasti.
Joo, mutta sen jälkeen ei sitten tullutkaan enää kuin yksi alle kiloinen hauki, vaikka aina hoetaan, että ahven on parvikala ja että eikun heti vaan viehettä uudelleen sinne, mistä yksi on tullut. Noh, tuo yksikin tarrasi kiinni vasta, kun aloin jo kelaamaan jigiä veneen vierestä ylös uutta heittoa varten.
Vaihdettiin pari kertaa paikkaa ja lopulta, ihan tyvenessä säässä, annettiin veneen taas hiljalleen lipua pitkin järvenselkää syvimpien "monttujen" kohdilla. Tuli muutama vihainen tärppi jostain 9-10 metrin syvyydestä, mutta hieman arvoitukseksi jäi, keitä siellä mahtoi elellä ja oleilla - näin minun kokemukseni pohjalta sanoisin, että ahvenia, kuha ei "pyristele" niin intensiivisesti.

Palstaveli @Murkulan eilisiin ja omiin aiempien vuosien kokemuksiini nojaten nk. pohjaonki voisi olla ahvenen pyynnissä kova sana tällä hetkellä. Eihän siinä tarvita kuin vahvaa siimaa kapulan ympärillä, päässä paino ja koukku, jossa mato tai muu syötti. Tuolla pääsee niin syvälle kuin haluaa ja voihan tuon toki värkätä virvelin "nokkaankin", jos tykkää.

Tänään taas uudelleen...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Käytiin tänää vetämässä kuhaa, mutta mitä ihmettä. Saalis oli 2 kuhaa, 6 ahventa ja 32!!! haukea. On ne luupäät vaan hulluja fisuja.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Juu - hauki on kyllä otillaan täälläkin. On ahventa ja kuhaa silmällä pitäen fluorocarbonia perukkeet, vaimollakin erityisesti jiggaamiseen tarkoitettu vapa ja hieman on taas täydennentty niin jigipää- eli koukkulajitelmaakin kuin itse jigilajitelmaakin.
Eilen illalla kävimme vaimon kanssa tavan mukaan pikkuisen jiggaamassa ahvenia, mutta kuinkas ollakkaan...
Siirryimme jossain vaiheessa eräälle penkalle ihan rannan läheisyydessä, joka ei kuitenkaan penkan rinteestä syvän puolelta antanut edes tärppejä, joten - tuloksen hyvin tietäen - heitin jigini rantaviivaa pitkin yhden vesikasveja kasvavan "puskan" viereen. Ja PAM - heti oli hauki kiinni ja sen verran kookaskin, että otettiin. Vaimo totesi, että ilmeisesti hänenkin pitäisi kantaa vastuunsa meidän ruokakunnan syömisistä ja heitti viisi metriä sivummalle minun kohdastani - toinen hauki. Minä vuorostani heitin ja taas hauki, vaimo vielä ja eikun hauki...
Olisi kai tuota voinut jatkaa pidempäänkin ja varmaan jossain vaiheessa, aika piankin, hauen tulokin olisi hyytynyt, mutta tuumattiin, että meille riittää joksikin aikaa syömistä neljästä kilon paikkeilla olevasta luupäästä, joten nokka ja kokka kohti kotia ja fileerauspuuhiin.

No, eihän tässä mitään, hauki on ihan hyvä ruokakala... paremman puutteessa... ja ihan kelpo tappelijakin siiman päässä, mutta jotain vaihtelua pitäisi jo löytää. Tänä iltana käymmekin kokaisemassa taas ihan uuden paikan, joka voisi(?) tarjota niitä ahveniakin - hauet päästetään tänään kyllä kaikki takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vittu-joo...
Piti lähteä kesken kaiken pois, kun rupesi pikkuisen viiksettämään tapahtumat. Tänään nimittäin hauet kuittasivat eiliset tappionsa ja veivät enemmän jigejä mennessään kuin tähän mennessä koko kesänä yhteensä. Vaihdan molemille meille metalliperukkeet takaisin, eihän nuo fluorocarbonit näytä kestävän kuin pikkuhaukia, ehkä tuurilla isompia...

Eikä tänään takuulla yritetty yhtään haukea saada nappaamaan, päinvastoin, sillä kolusimme vain penkkoja syvältä ja välttelimme rantamatalia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös