Kalamiehiä?

  • 504 901
  • 2 997

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tätähän voi jokainen miettiä omalta taholtaan. Jäätkö mieluummin kitumaan loppuiäksi vai haluatko kitumisen sijaan lähteä tästä maailmasta....
Jääkö ne kalat kitumaan? Missä tämä varmuudella todettiin?
 
Tätähän voi jokainen miettiä omalta taholtaan. Jäätkö mieluummin kitumaan loppuiäksi vai haluatko kitumisen sijaan lähteä tästä maailmasta....
Tarkoitatko kitumisella tässä jotain henkistä kärsimystä joka traumatisoi kalaa (hymiö)? Minä kun olen ollut siinä käsityksessä, ettei oikeaoppisesta vapauttamisesta useimmiten jää mitään fyysisiä vaurioita, kunhan väsytystä ei pitkitetä, joka on se pahin vitsaus, ja kalaa käsitellään oikein. Joo, toki esim. vapautettu nousukala hylkää lentosuunnitelmansa ja saattaa paeta viikkokausiksi alavirtaan, mutta yhtä vähän se siellä pannullakaan kutee, eikä sieltä ainakaan enää palaa.
Älä tapa taimenta kuvaamalla « Läsäkoski

Hauki kestää C&R kalastusta todella hyvin, käytännössä kaikki kalat selviävät.
http://www.kalamiehet.fi/attachments/File/stipendi/Koski_Teemu.pdf

Lohikalat ovat hieman herkempiä. Kanadassa on tehty aiheesta hyvin tutkimusta, ja kuolleisuus asettuu eri tutkimuksissa tyypillisesti 5-10%, enint. 25%, ja jakautuu niin että suurin osa kuolevista on alle 60 cm ja sitä suuremmat harvoin kuolevat. Suomessa on tutkittu lohen vapauttamista rysästä, ja löydökset ovat samansuuntaisia.
Catch and Release Impact on Fishing - Fly Fish Ohio
http://www.rktl.fi/www/uploads/pdf/kt184verkko.pdf
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Onko Saimaalla kalastavia paikalla? Lähden heinäkuun alussa viikoksi suur-Saimaalle, tarkemmin kyläniemen seutuville ja ajattelin ottaa virvelin mukaan.
Millaista kalaa tuolla suunnalla liikkuu ja onko vieheistä mitään suosituksia?
Joskus olen itse kalastellut Suur-Saimaalla koska oma mökkimme on Taipalsaarella, lähinnä ongella, joten sen tarkempaa en osaa sanoa. Kaloja sieltä varmasti saattaa löytyä useita eri lajeja, järvitaimenta ja -lohta, saimaannieriää ja järvikutuista harjusta nyt ainakin näin pikaisella Googletuksella.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sillä on vissi merkitys, mitenkä sen kalan kanssa puljaat. Enempää en tästä aiheesta vänkää, yksimielisyyteen päästään vain kieltämällä kaikenlainen kalastus.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sillä on vissi merkitys, mitenkä sen kalan kanssa puljaat. Enempää en tästä aiheesta vänkää, yksimielisyyteen päästään vain kieltämällä kaikenlainen kalastus.
Tai sitten vaan tapetaan kaikki. Vaihdetaan C&R kalastus C&K kalastukseen. Ei ainakaan saatana jää kalat kitumaan.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kalastus ei ole urheilua, kalastetaan se mitä syödään.
Mitäs jos tulee yli tarpeiden? Jos mä vaan olen niin kova kalastaja. En halua myydä, en halua pakastoida, sukukulaiset ja tuttavat on perseestä ja niille en kalojani anna. Lokitkin vinkuu ikävästi.
Mitäpä jos olen allerginen kalalle, enkö siis saa kalastaa? Vai pitäisikö minun kalastaa ilman koukkua?

Mullakin oli aikanaan lävistys, ei ole enää. Eikä siitä ole jäänyt traumoja, en myöskään ole tuon lävistyksen vuoksi jäänyt kitumaan loppuelämäkseni.

Jos ajatus olisi kaikilla sama, että kalastetaan vain ruuaksi, niin kovin olisi hiljaista napapiirin alapuolella taimenkannan suhteen. Ja tähän sinä tartut, että miksi pitää kalastaa taimenta...
Vastaan, että taimen viihtyy virtavesissä ja minun harrastamani kalastusmuoto on parhaimmillaan virtaavan veden äärellä.

Siitä samaa mieltä, että kalastus ei ole urheilua. Se on harrastus. Joillekin ammatti. Myös niille C&R kalastuksen puolesta puhujille.

Ja tämä tästä. Aloittakaa inttäminen.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sunnuntaina lasken pari verkkoa ja katson mitä tulee. Lasken verkot uudestaan, kun edelliset kalat on syöty.
Minä kalastelen kanssa. Kirjolohet laitan pannulle ja taimenet jatkamaan sukua. Lohet sitten tilanteen/paikan mukaan. Tosin kaikkea ei sunnuntaina osu kohdalle.

Verkkokalastusta en ole harrastanut. Muistathan kuitenkin pitää alamitoista kiinni ja vapauttaa alamittaiset? Syöthän myös mahdolliset suutarit, lahnat, säyneet, yms. kalat? Vai minkä kokoisella verkolla kalastat ja missä?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sunnuntaina lasken pari verkkoa ja katson mitä tulee. Lasken verkot uudestaan, kun edelliset kalat on syöty.

Se on hemmetin hienoo.

Kenelle vittu kalastus on urheilua? Sit, kun siitä tulee urheilua, niin mä lopetan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Minä kalastelen kanssa. Kirjolohet laitan pannulle ja taimenet jatkamaan sukua. Lohet sitten tilanteen/paikan mukaan. Tosin kaikkea ei sunnuntaina osu kohdalle.

Verkkokalastusta en ole harrastanut. Muistathan kuitenkin pitää alamitoista kiinni ja vapauttaa alamittaiset? Syöthän myös mahdolliset suutarit, lahnat, säyneet, yms. kalat? Vai minkä kokoisella verkolla kalastat ja missä?

Itse olen ollut edesmenneen paikallisen kanssa Näätämöllä vetämässä verkkoa joen yli. Jes, kaksi lohta 24 tunnissa. On se melkoista.

Joo, roskakaloja tosiaan. Kyllähän nuita särkiä joskus tulee niitattua lokeille, mutta mieluummin nuo ahvenenkalastuksen sivutuotteet päästää takaisin hauen-, ahvenen-, mateen- tahi ravunruuaksi. Jälkimmäiset eivät paskanna laiturille.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Roskakalat lisäävät vesistöjen fosforikuormitusta ja aiheuttavat näin rehevöitymistä. Me verkkokalastajat puhdistamme vesistöjä.

Te verkkokalastajat. Jos tosissaan haluaa puhdistaa vesistöä, niin panee rannan täyteen katiskoja ja <30-millisiä verkkoja. Ja paras keino on mato-onki ja jätesäkki. Jos haluaa kiskoa kalaa kuin roskaa. T: joskus n. 150 särkeä pääsiäisenä päivässä Nässystä pois pilkkinyt.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Roskakalat lisäävät vesistöjen fosforikuormitusta ja aiheuttavat näin rehevöitymistä. Me verkkokalastajat puhdistamme vesistöjä.
Niinhän te teette.

Ihmettelin lähinnä kommenttiasi, että kalastetaan se mitä syödään ja sitten kuitenkaan et niin toimi.
Minäkin poimin kaikki hauet pois mitä koskista saan ja näin ollen parannan lohisukuisten mahdollisuuksia välttyä sukupuutolta.

Miten käy, jos sinun verkkoihisi osuu 45 cm taimen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Te verkkokalastajat. Jos tosissaan haluaa puhdistaa vesistöä, niin panee rannan täyteen katiskoja ja <30-millisiä verkkoja. Ja paras keino on mato-onki ja jätesäkki. Jos haluaa kiskoa kalaa kuin roskaa. T: joskus n. 150 särkeä pääsiäisenä päivässä Nässystä pois pilkkinyt.

Minulla on kaksi 30 metristä verkkoa 40 mm silmällä. Kalastaa hyvin, ahventa pääasiassa. Syksyllä saattaa joskus tulla joku siika ja keväällä haukea. Roskakalan pyytäminen ei ole päätarkoitukseni, mutta otan ne pois kun sivutuotteena tulevat.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Miten käy, jos sinun verkkoihisi osuu 45 cm taimen?

Ite vedän ainakin fileiksi, kun se on kuitenkin kuollut. Ainakin niin kauan kuin Nässyllä kalastusvalvojan näen. Kaikki tämä on tosin haaveilua, koska yhtään taimenta en tuosta ole verkolla saanut. Enkä mistään muualtakaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tuli muuten mieleen, että pari viikkoa sitten laitoin lähelle omaa rantaa yhden 45-millisen verkon, kun siitä on usein tullut joku siika. No, ajattelin, ettei sinne varmaan mitään muutamassa tunnissa mene, niin eikö ollut kolmetoista pannukarkeeta appuraa.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla on kaksi 30 metristä verkkoa 40 mm silmällä. Kalastaa hyvin, ahventa pääasiassa. Syksyllä saattaa joskus tulla joku siika ja keväällä haukea. Roskakalan pyytäminen ei ole päätarkoitukseni, mutta otan ne pois kun sivutuotteena tulevat.
Mutta et kuitenkaan syö kaikkea mitä kalastat?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja tämä siis on sun juttusi? Ei, en syö lahnan lisuja enkä särkiä, ne menee lokeille. Oletko nyt tyytyväinen? Miten tämä liittyy C&R kalastukseen?
No ei ole ei. Ehkä sen jo huomasitkin.

Koko tämä keskustelu lähti käyntiin siitä kuinka kerroit "kalastus ei ole urheilua, kalastetaan se mitä syödään".

Ilmiselvästi et siis itsekään toimi näin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ite vedän ainakin fileiksi, kun se on kuitenkin kuollut. Ainakin niin kauan kuin Nässyllä kalastusvalvojan näen. Kaikki tämä on tosin haaveilua, koska yhtään taimenta en tuosta ole verkolla saanut. Enkä mistään muualtakaan.
Mutta muista kuitenkin syödä sellainen, jos kohdalle osuu.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Paskamaisin tunne kalassa on se, kun koukuttamasi lohi näyttää virrassa raudulta. Peittoaa jopa rajusti vuotavat kahluuhousut. Päätän tämän osaltani tähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös