Kalamiehiä?

  • 504 901
  • 2 997

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Se alkaa olla niitä aikoja, että omakin vapakalastuskausi pitää avata. Kaverit vetivät järväriä ihan kohtalaisella menestyksellä heti jäiden lähdettyä, mutta itse päätin jättää ainakin täksi sesongiksi rasvaevälliset kalat rauhaan. (paitsi muikut) Ja sen varauksen pidän, että mikäli tulee tuonne Inariin lähdettyä niin sitten unohtuu taimenen"rauhoitus".
Tänään vasta lunastin itselleni ensimmäisen uistinluvan ja ajoin jo veneenkin rantaan. Jospa suunnuntaina kävisi luupäitä koittamassa. Kuhaa en vielä yritä, mutta aika otollista aikaa on vieläkin suurhaukien vetouisteluun.
Kalustoa, siis uistimia, on tullut hankittua pitkin kevättä, eli pääsee taas riemastumaan ja masentumaan sen mukaan mikä toimii ja mikä ei. Kaikki ei toimi varmasti.
Ensi viikolla puukko jalkaan ja sitten kuusi viikkoa paketti jalassa niin saattaahan se olla, että aika vähiin veneaika lähitulevaisuudessa jää.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Heitin tulvaveteen 10 kertaa uistinta, ei tullut mitään. Väkäset oli koukuissa, mutta en tuntenut tekeväni laittomuuksia. Toki olisin kaikki kalat vapauttanut. Lähdin vähin äänin pois.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ainiin, en tiedä moiko teistä miehittää myös sivustoa vetouistelu.com, mutta jos ette ole siitä tietoisia ja haluatte huokeasti hyviä vapaa-ajan uistinkalastajien kamoja niin sieltä keskuteluista ja myyntiosastolta kannattaa lähteä etsimään. Itse en ole myynyt siellä koskaan mitään, mutta ostelen silloin tällöin uistimia ym. Nytkin olen tainnut ostaa jo 17 uutta vaappua kesän kuhakemuihin.
Ei ne siellä mitään huonoja ole, vaikka halpoja tai edullisia ovatkin. Toiset vaan uskovat johonkin ja toiset toiseen. Kun porukka päättääkiin, että nyt vedetään pelkkää perzaa niin saattaa ostaa niitä 80 ja myydä saman määrän muita hyviä kapuloita pois, ihan vaan siksi, ettei ne ole perzoja.

Itelleni kyllä kelpaa kaikki hyvät uistimet, tosin sitten kun niitä (aina) on liikaa niin minulla on kyllä paljon pieniä kalamiehen alkuja joille niitä jaan.

Jostain syystä tämäkin on niin pirun taikauskoista hommaa, että mikäli ei johonkin luota niin sitä on turha pakissaan kuljetella. Uistin voi olla vaikka kuinka hemmetin hyvä jos ei siihen luota niin ei luota. Silloin se helposti myös päätyy poistoon.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma uistelukausi avataan viikonloppuna. Soutuveneellä kävin yhdellä vavalla terapialenkillä kuukausi sitten vetämässä tyhjää mutta nyt olisi isommalla kalustolla kausi avattavana. Vedet ovat tosi korkealla tällä hetkellä ja vieläkin noin 70 senttiä viime loppukesän tasosta. Mielenkiinnolla odottelen josko kuhaa alkaisi jo löytymään.

Niin ja juu, vetouistelu.comissa olen kirjoituellut vuosia sitten ja joskus jotain kauppaa käynytkin. Jos uistimille tarvetta niin meikäläiseltä löytyy kyllä ylimääräistä ja yv:llä voi kysellä lisää josko vaikka vaihtokauppaa joko toisiin peleihin tai euroihin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
70-luvun Abu Ambassadeur 5500 hyrräkela jäi nyt kakkoskelaksi kun Hong Kongin verkkokaupassa oli lyömätön tarjous.
Eli 6500 Pro Rocket Ambassadeur lähti tilaukseen. Innolla odotan että pääsee testaamaan. Kovia arvosteluja ja kehuja on kyllä tämä malli saanut ympäri maailman käyttäjiltä.
Lisäplussana näköjään sain klubilaisena ensimmäiseen ostokseen vielä ylimääräisen 10% alennuksen joten alle 120€ jäi hinnaksi. Noin 179€ hinnoissa näyttää olevan tarjouksen muualla.
Abu Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket Orange hyrräkela - Hong Kong Verkkokauppa
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

Hyvän näköinen kela ja luultavasti toimiva. Itse käytän myös vain ambassadeureja, pääasiassa perus 6000 mutta on siellä C3 powerhandlea ja joku 6500:kin.
Kaikkiaan mulla taitaa olla noita joku ~15kpl. Omat kelat on pääasiassa tuolta Ivalon kalakaupasta kun olen saattunut monena syksynä sinne -50% alennusmyynnin aikaan. Tai ei se ole mitään sattumaa, vaan siihen on osutettu kun se muutenkin on yleensä hyvään taimen aikaan.

Kyllähän näissä kalastushommissakin ihan kaiken a ja o on kunnolliset välineet, eritoten kela,vapa ja siima. Jos näistä joku on paskaa niin kalastusnautinto saattaa muuttua äkkiä tuskaisaksi raivoamiseksi ja riehumiseksi.
 

Klokoski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Finnish Defence Forces, Ukraine
Varsin mukavasti alkoi eilen kalakausi omalta osaltani, vaikkei kalaa mitä lähdin hakemaan(taimen) tullutkaan. Saaliksi jäi 3kpl haukia(6,5kg, 2,3kg ja 1,8kg) eli sinäänsä ei turha reissu ja kausi on saatu avattua myös saaliin osalta.
Vesi melko korkealla Keski-Pohjanmaalla joessa.
Pakko vielä avautua Rannikkovaapuista, todettu todella toimivaksi.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä ole taas ehtinyt / jaksanut edes tänne palstalle kirjoitella hetkeen. Kalakuume nousee kokoajan kesän reissuja odotellessa ja välineitä testaillessa. Perhoja ei kauheasti tarvitse sitoa, mutta pakko se silti on tehdä lisää, jos vaikka taas tarvitsee jotain uutta. Kalustoa on päivitetty ja hommattu taas yksi uusi vapa ja kela luokkaan 5#. Sitä luokkaa ei minulla vielä ole käytössä ollutkaan. Heittosiimat on lohikeppiä lukuunottamatta vaihdettu jokaiseen luokkaan. Tuossa lähilammella on heitelty ahventa ja välillä käyty kirjoa ja kuhaa etsimässä kuraojasta pahimpaan poltteeseen.
Kesän kohokohdat tullee olemaan Tornionjoki heinäkuun alussa, sieltä etsitään lohta, mutta myös harjus on tavoitteena. Sitten on tarkoitus käydä taimenia härnäämässä Keski-Suomessa ja mahdollisesti elokuun puolella Kuusingille. Siinäpä ne pääreissut ja lisäksi pistokeikkoja lähiseudulle.

On tää vaan homoa hommaa ja rahaa menee ihan vitusti.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Nyt tarvittais kalapaikkavinkkejä Tampereen seudulta. Turha teiltä on hyviä kalapaikkoja edes kysyä, koska eihän tosikalamiehet niitä tietenkään kerro, joten kertokaa edes vähän huonompia paikkoja Pyhäjärveltä tai Näsijärveltä. Kriteerinä on se, että pääsisi heittelemään rannalta, koska venettä en omista. Olisi myös mukavaa, että kyseisessä paikassa saisi kalastella myös kohtalaisen rauhassa ja saadut kalat voisi jopa syödä. Iidesjärvi näkyy omasta ikkunastani, mutta jotenkin kalastus siinä ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta. Lampiahan tuossa Tampereen seudulla näyttäisi jonkin verran olevan, mutta mitä nyt Retkikartasta olen katsellut, niin kovin paljon näyttää olevan asutusta jokaisen lammikon ja vesistön varrella.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Nyt tarvittais kalapaikkavinkkejä Tampereen seudulta. Turha teiltä on hyviä kalapaikkoja edes kysyä, koska eihän tosikalamiehet niitä tietenkään kerro, joten kertokaa edes vähän huonompia paikkoja Pyhäjärveltä tai Näsijärveltä. Kriteerinä on se, että pääsisi heittelemään rannalta, koska venettä en omista. Olisi myös mukavaa, että kyseisessä paikassa saisi kalastella myös kohtalaisen rauhassa ja saadut kalat voisi jopa syödä. Iidesjärvi näkyy omasta ikkunastani, mutta jotenkin kalastus siinä ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta. Lampiahan tuossa Tampereen seudulla näyttäisi jonkin verran olevan, mutta mitä nyt Retkikartasta olen katsellut, niin kovin paljon näyttää olevan asutusta jokaisen lammikon ja vesistön varrella.

Ratinassa on niiden uusien kerrostalojen takana pitkä laituri, jossa näkyy varsin usein virvelimiehiä ja -naisia. Eli välttämättä kovin rauhallinen paikka ei ole, mutta muut kriteerit täyttynevät. Tarkoitus olisi tuonne mennä tänä kesänä lasten kanssa virvelöimään.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Ratinassa on niiden uusien kerrostalojen takana pitkä laituri, jossa näkyy varsin usein virvelimiehiä ja -naisia. Eli välttämättä kovin rauhallinen paikka ei ole, mutta muut kriteerit täyttynevät. Tarkoitus olisi tuonne mennä tänä kesänä lasten kanssa virvelöimään.

Ei muuten välttämättä olisi huonokaan paikka käydä kokeilemassa. Saaliskin voi olla melkein mitä vain ahvenen ja taimenen välillä. Kiitos vinkistä, mutta lisääkin saa laittaa!
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt tarvittais kalapaikkavinkkejä Tampereen seudulta. Turha teiltä on hyviä kalapaikkoja edes kysyä, koska eihän tosikalamiehet niitä tietenkään kerro, joten kertokaa edes vähän huonompia paikkoja Pyhäjärveltä tai Näsijärveltä. Kriteerinä on se, että pääsisi heittelemään rannalta, koska venettä en omista. Olisi myös mukavaa, että kyseisessä paikassa saisi kalastella myös kohtalaisen rauhassa ja saadut kalat voisi jopa syödä. Iidesjärvi näkyy omasta ikkunastani, mutta jotenkin kalastus siinä ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta. Lampiahan tuossa Tampereen seudulla näyttäisi jonkin verran olevan, mutta mitä nyt Retkikartasta olen katsellut, niin kovin paljon näyttää olevan asutusta jokaisen lammikon ja vesistön varrella.
Takon Soutajien rannassa ja Rajasalmen sillan alla on kalastajia välillä näkynyt.


Onko joku päässyt kokeilemaan Raymarinen Dragonfly 4 pro sekä Lowrancen kaiku/plotteri yhdisteelmiä?

Ei varmaankaan isoja eroja ole?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Innoissani lähdössä ensi kertaa mökille ja haukea ajattelin narrata.

Syykin on selvä, näin YLEn kalastusohjelmassa mielenkiintoisen reseptin, jota ajattelin kokeilla, mikäli ahti suo antejaan! Eli haukifileitä, katkarapuja, yrttejä jne tehosekoittimeen, taputellaan pihveiksi korppujauhossa paneeraten ja sitten pannulle runsaan voin kanssa. Voi pojat!

Mitkä muuten ovat palstalaisten suosikit tv:n kalastukseen liittyvistä ohjelmista? @Virveliä kainaloon , @TosiFani ,@Oijennus , anyone?

Minä tykkään tästä YLEn näyttämästä Kalassa! -ohjelmasta (siitä näin tuon reseptinkin), sillä sen formaatti on yksinkertaisen selkeä. Eli yksi jakso on about 20 minuuttia, ensin käydään jollain tunnetulla kalapaikalla hakemassa jotain tiettyä kalaa (haukea Turun saaristossa, toutainta Siurossa) ja sitten annetaan vaikka jonkun paikallisen huippukokin tehdä siitä maistuva ruoka!

Toimii!
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitkä muuten ovat palstalaisten suosikit tv:n kalastukseen liittyvistä ohjelmista? @Virveliä kainaloon , @TosiFani ,@Oijennus , anyone?
Kyllähän tuo Kalassa on hyvä ohjelma, mutta jotenkin olen tykännyt eniten Haavi auki ohjelmasta. Joku aika sitten tuli YLEltä putkeen näitä jaksoja. Siinä on jotain sellaista Kummelin Selviytyjät (https://www.youtube.com/watch?v=LH_f4bL4NPQ) henkeä ja aika leppoista menoa melko monipuolisesti.

Lisäksi kyllä tuli seurattua Erätulilla Peltsin seikkailut kuin myös Korpela & Hietalahden seikkailut. Jälkimmäinen toimi paremmin, kun reissasivat pohjoisessa. Eurooppa kausi ei niinkään sytyttänyt.

Toki näitä kalastusohjelmia varmaan on muitakin joillain maksukanavilla joita en juuri käytä.

Niin ja linkki vie videopalvelu Youtubeen, josta jokainen voi käydä ottamassa mallia kesän kalareissuilleen tai ihan vaikka mökkilomalleen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mitkä muuten ovat palstalaisten suosikit tv:n kalastukseen liittyvistä ohjelmista? @Virveliä kainaloon , @TosiFani ,@Oijennus , anyone?

Justiin sopivasti heräsin. Öyh, Pancho ja Pojat oli oikein hyvä sarja, harmi ettei se tällä tietoa jatku. Tietysti Koukussa kalastukseen, eli Hooked( on fishing) oli kans ihan "huikea" näistä tv:stä tulleista. Hank Patterson nyt ei sinänsä ole mikään tv-ohjelma, mutta ehdottomasti paras "ohjelma" aiheesta. Henrik Mortensenin heittovideot, onhan näitä sitten.

Tuossa vielä linkki Hank Pattersonin sivuille. Huikeita pätkiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kyllähän tuo Kalassa on hyvä ohjelma, mutta jotenkin olen tykännyt eniten Haavi auki ohjelmasta. Joku aika sitten tuli YLEltä putkeen näitä jaksoja. Siinä on jotain sellaista Kummelin Selviytyjät (https://www.youtube.com/watch?v=LH_f4bL4NPQ) henkeä ja aika leppoista menoa melko monipuolisesti.

Lisäksi kyllä tuli seurattua Erätulilla Peltsin seikkailut kuin myös Korpela & Hietalahden seikkailut. Jälkimmäinen toimi paremmin, kun reissasivat pohjoisessa. Eurooppa kausi ei niinkään sytyttänyt.

Toki näitä kalastusohjelmia varmaan on muitakin joillain maksukanavilla joita en juuri käytä.

Niin ja linkki vie videopalvelu Youtubeen, josta jokainen voi käydä ottamassa mallia kesän kalareissuilleen tai ihan vaikka mökkilomalleen.

Mulla noissa kalastusohjelmissa toimii tuo Kalassa! sen takia hyvin, että siinä ei ole mitään turhaa: aamulla lähdetään kalaan, kalaa myös saadaan ja tästä mennään sitten tekemään ruokaa. Tuo lyhyt 20min on mielestäni ihan hyvä pituus ohjelmalle.

Toki poikien seikkailut pohjoiskaloteilla olivat kiinnostavia ja ihan hyvä ohjelma, mutta en sitten tiedä, onko kalastus nyt se pääjuttu, tuollaista hengailua kivoissa luontokohteissa enemmänkin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Toki poikien seikkailut pohjoiskaloteilla olivat kiinnostavia ja ihan hyvä ohjelma, mutta en sitten tiedä, onko kalastus nyt se pääjuttu, tuollaista hengailua kivoissa luontokohteissa enemmänkin.

Sitähän se touhu nimen omaan on. Tai no, kyllä se tietysti lohellla pitää tahkota sen 20 tuntia putkeen päivässä, ainakin, mutta ymmärrettävästi ei voida kuvausryhmääkään valvottaa ihan epäinhimillisesti.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Jos tähän saa heittää linkkejä kalastusvideoihin niin kannattaa käydä katsomassa tämä YouTube-kanava: Urpo Erämies, se on parin kaverini ylläpitämä ja tuolta löytyy melkoisen hauskoja kalastusvideoita. :)
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulla noissa kalastusohjelmissa toimii tuo Kalassa! sen takia hyvin, että siinä ei ole mitään turhaa: aamulla lähdetään kalaan, kalaa myös saadaan ja tästä mennään sitten tekemään ruokaa. Tuo lyhyt 20min on mielestäni ihan hyvä pituus ohjelmalle.

Toki poikien seikkailut pohjoiskaloteilla olivat kiinnostavia ja ihan hyvä ohjelma, mutta en sitten tiedä, onko kalastus nyt se pääjuttu, tuollaista hengailua kivoissa luontokohteissa enemmänkin.

Toisaalta itse pidän myös siitä, että näkee noita maisemia. Niitä kun pääsee muuten niin harvakseltaan itse ihailemaan paikan päällä. Lisäksi tietynlainen huumori ja häslääminen sopii myös minulle, sitähän nuo omatkin reissut tuntuu pääsääntöisesti olevan.

Kuten sanoin Kalassa! on hyvä ohjelma ja nimensä mukainen. Se juontaja on myös ihan loistava...VOE MAHOTON.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Jos joku löytää netistä sellaisen videon missä ruotsipoika salistaa haukea ja keulassa on kamera, niin linkittäkää se tänne. Veneessä on helvetinmoinen sähläys ja päästä lentää lippis, haavi sotkeutuu ja kala poukkoilee veneen ali.

Joku oli sen kerran linkittänyt sen vetouistelun sivulle, mutta en löydä sitä enää. Enkä muista missä keskustelussa se video oli.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän tuo Kalassa on hyvä ohjelma, mutta jotenkin olen tykännyt eniten Haavi auki ohjelmasta. Joku aika sitten tuli YLEltä putkeen näitä jaksoja. Siinä on jotain sellaista Kummelin Selviytyjät (https://www.youtube.com/watch?v=LH_f4bL4NPQ) henkeä ja aika leppoista menoa melko monipuolisesti.

Lisäksi kyllä tuli seurattua Erätulilla Peltsin seikkailut kuin myös Korpela & Hietalahden seikkailut. Jälkimmäinen toimi paremmin, kun reissasivat pohjoisessa. Eurooppa kausi ei niinkään sytyttänyt...

Samat ohjelmat miellyttävät. Näistä Erätulilla on paras.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Olin tuossa jokin aika sitten vanhojen valvojien kalastuksenvalvojakoulutuksessa, jossa riitti luennoitsijoina viranomaisia ja tutkijoita. Todella jyrkästi joka taholta tuomittiin tämä kalojen kiduttaminen nostamalla ne vain veneeseen, kuva ja takaisin järveen. Periaatteessahan asian voi viranomaisten mielestä tulkita eläinsuojelurikokseksi, varsinkin jos lakiin tehdään tarkennuksia. On siinä nämä Pääkköset ihmeissään, kun lopulta itse sitä tajuamatta voivat harrastaa rikollista toimintaa...

Kyse on siis jatkuvalla syötöllä asiaa tekevistä, eikä yksittäisistä alamittaisten vapauttamisista. Onhan tuo laki alamittaisten osalta koominen, kun kuollut alamittainen pitää laskea takaisin järveen...
 
Viimeksi muokattu:
Olin tuossa jokin aika sitten vanhojen valvojien kalastuksenvalvojakoulutuksessa, jossa riitti luennoitsijoina viranomaisia ja tutkijoita. Todella jyrkästi joka taholta tuomittiin tämä kalojen kiduttaminen nostamalla ne vain veneeseen, kuva ja takaisin järveen. Periaatteessahan asian voi viranomaisten mielestä tulkita eläinsuojelurikokseksi, varsinkin jos lakiin tehdään tarkennuksia. On siinä nämä Pääkköset ihmeissään, kun lopulta itse sitä tajuamatta voivat harrastaa rikollista toimintaa...

Kyse on siis jatkuvalla syötöllä asiaa tekevistä, eikä yksittäisistä alamittaisten vapauttamisista. Onhan tuo laki alamittaisten osalta koominen, kun kuollut alamittainen pitää laskea takaisin järveen...
Tässä onkin mielenkiintoinen keskustelunaihe.

Kun kalan käsittelyn proseduuri ja sen myötä kärsimys joka tapauksessa on siihen vapautukseen tai papittamiseen asti useimmiten sama (haaviin, veneeseen, koukut irti, mittaus), aikoi kalan vapauttaa tai ei, niin pyhittääkö/nollaako tuo kalan tappaminen ja kuolema sitten jotenkin sen juuri äsken aiheutetun kärsimyksen?

En ole mikään asiantuntija, toisin kuin tuota CR-touhua tilaisuudessasi arvostelleet, mutta näin äkkiseltään ajateltuna kalan huijaaminen puremaan koukkua, kelaaminen ylös, ja käsittely pinnalla on minusta tasan yhtä epäeettistä, huolimatta siitä päästääkö sen lopulta mahdollisimman vahingoittumattomana takaisin vai riistääkö siltä hengen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko Saimaalla kalastavia paikalla? Lähden heinäkuun alussa viikoksi suur-Saimaalle, tarkemmin kyläniemen seutuville ja ajattelin ottaa virvelin mukaan.
Millaista kalaa tuolla suunnalla liikkuu ja onko vieheistä mitään suosituksia?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tässä onkin mielenkiintoinen keskustelunaihe.

Kun kalan käsittelyn proseduuri ja sen myötä kärsimys joka tapauksessa on siihen vapautukseen tai papittamiseen asti useimmiten sama (haaviin, veneeseen, koukut irti, mittaus), aikoi kalan vapauttaa tai ei, niin pyhittääkö/nollaako tuo kalan tappaminen ja kuolema sitten jotenkin sen juuri äsken aiheutetun kärsimyksen?

En ole mikään asiantuntija, toisin kuin tuota CR-touhua tilaisuudessasi arvostelleet, mutta näin äkkiseltään ajateltuna kalan huijaaminen puremaan koukkua, kelaaminen ylös, ja käsittely pinnalla on minusta tasan yhtä epäeettistä, huolimatta siitä päästääkö sen lopulta mahdollisimman vahingoittumattomana takaisin vai riistääkö siltä hengen.

Tätähän voi jokainen miettiä omalta taholtaan. Jäätkö mieluummin kitumaan loppuiäksi vai haluatko kitumisen sijaan lähteä tästä maailmasta....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös