Kalamiehiä?

  • 504 952
  • 2 997

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En muuten ole muistini mukaan koskaan saanut kampelaa millään välineellä. En tiedä koko kalasta tuon taivaalliista kun sisävesissä niitä ei ui ja merellä olen harrastanut vain C&R hauen kalastusta ja josku jäämerellä käynyt turskaa riipomassa.

Pohjaongellahan noita ymmärtääkseni voisi myös pyydystää - en tosin tiedä onko niiden tarttuminen pohjaonkeen ennemminkin sattumaa, kuin mitään todellista kalamiestaitoa...
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Viime kesänä ollessani mökillämme Pielisellä faijan ja broidin kanssa eräänä iltana yökalassa voin kertoa että olin vähällä saada Kukkarosaaren kärjen läheltä uistimella kuhan jollei se olisi päässyt karkuun, tosin ei se mitään haitannut koska sekin taisi olla alamittainen tapaus.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kymmallako tavalla saa kalaa varmemmin ruokapöytää, aktiivi- vai passiivipyydyksellä niin riippuu nähdäkseni paljon siitä mitä kalaa haluaa. Siikaa- passiivi, ahvenia- aktiivi, muikkuja -passiivi, kuhaa - riippuu ihan vedestä, punaista lihaa - riippuu ihan miehestä jne. jne. Itse mm. uskon saavani kuhaa tai punaista lihaa helpommin vapavälinein kuin verkolla, (tosin en koskaan tanelia/lohta edes tavoittele .

Katiska ja pienisilmäiset verkot, niin saat varmasti ahvenia passiivisesti enemmän. Harvassa järvessä on kuitenkaan verkon silmäkoon alamittaa määritelty.

Itse olen nykyään vain laiska passiivikalastaja. Se myytti on tullut murrettua, etteikö muka kuha tai siika menisi katiskaan. Joka kesä sinne joitain eksyy....
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Katiska ja pienisilmäiset verkot, niin saat varmasti ahvenia passiivisesti enemmän. Harvassa järvessä on kuitenkaan verkon silmäkoon alamittaa määritelty.

Totta osin, mutta sitten kun käyn matolipalla, jigillä tai ihan kuppiongella nykimässä sankollisen ahvenia puoleen tuntiin niin aika hyvin pitää katista ja verkkohommien onnistua vastaavassa ajassa. Katiskat otan yleensä itse pois kutukalastuksen jälkeen, enkä nyt millään muikkuverkolla jaksa ahvenia näprätä. Aikamäärettä kohden on melko varmaa saada enemmän vapavälinein ahventa kuin verkolla tai katiskalla. Tämä väittämä nyt sitten riippuu taas mm. vuoden ajasta ja kalastajan omista kyvyistä kalastaa aktiivivälinein.

Kyseinen aihe nyt ei ole siltikään minulle mikään elämää suuremman väittelyn aihe ja kirjoitan ihan vain omasta näkökulmastani.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Nuorena jannuna pidin kalastamista lähinnä ajanhukkana, mutta pari vuotta sitten lähdin kavereiden kanssa hetken mielijohteesta kokeilemaan uistelua. Ja sehän kolahti kunnolla. Nyt on pari kesää menty aika ahkerasti uistellen ja virvelöiden. Kalaa ei juurikaan tule, kiitos järvialueen jossa suurimman osan harrastuksestani suoritan, mutta jostain syystä se ei haittaa. Se on se fiilis, kun laittaa sähköperämoottorin ryömintävaihteelle ja alkaa uittaa siimaa. Hiljainen kesäilta tai -aamu, tyyni järvi, aurinko... Eikä kiire minnekään. Tykkään.

Koira ei ole enää paikalla, kun heittelen laiturilta. Se hätääntyy, että miksi sä sen jutun sinne järveen heitit, ja meinaa hypätä ulos turkistaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tagaan tähän @TosiFani :n sillä hän on ymmärtääkseni verkoilla kalastellut. Näköhavaintoja kampelasta?...

Kampelaa ei käsittääkseni esiinny Porin pohjoispuolella, ainoa havaintoni kampelasta on kertausharjotuksista Öröstä. Kaverillani on mökki Pyhärannassa ja hän on kova verkkokalastaja. Hänen mukaansa kampela on vähentynyt tai oikeastaan kadonnut kokonaan.

Verkkokalastuksesta vielä sellainen huomio, että me puhdistamme kalavesiä joka kerta ns. roskakalasta ja vähennämme tällä tavalla vesistojen mm. fosfori määrää.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Onkos teistä jatkoajan kalamiehistä joku muu muuten kalastuksen valvoja? Ja jos on, niin oletko sinäkin tähän byrokratiaan saakelin tympääntynyt?
Jos/kun meitä koskee mm. lahjonnan suhteen virkamiessäännökset niin eiköhän valvojille pitäisi antaa oikeis muistutusmaksujen jakamiseen suoraan, jolloin valvonnasta tulisi tehokkaampaa ja toimivampaa. Pieni muistutusmaksu voisi hyvin olla vaikka 20€ ja sitten päälle näyttömääräys. Harvenisi ne riskin ottajat jotka luvatta kalastavat. Uskokaa tai älkää, vaikka meistä moni kalastaa lupien mukaan niin helvetin moni jättää ne maksamattakin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse olen valvoja ja olen varmaan niin pelottava, että vain kerran on joutunut tekemään näyttömääräyksen poliisille ja tyyppi sai 50 euron sakon. Muuten kaikilla luvat kunnossa. Pääasiassa huomautettu vituilleen merkattuja verkkoja ja heitetty varauskohoja rantaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Pääasiassa huomautettu vituilleen merkattuja verkkoja ja heitetty varauskohoja rantaan.

Näin pääasiassa itsekin toimitaan, mutta viittasin äskeisellä siihen, että mm. alamittaiset kalat pitäisi viedä poliisille ja karkuun lähteneestä veneestä pitäisi tehdä toimenpiteen keskeytysilmoitus Elylle. Esimerkiksi nämä kaksi edellämainittua seikkaa ovat mielipuolisuudessaan juuri sitä itseään.

Jossain aiemmin kirjoitin niin myös myyn valvomani alueen kalastuslupia ja täältä norsunluutornista on aika helppo vaan soitella porukalle, että käykääpäs luvat hakemassa niin ei tarvi muihin toimiin ryhtyä. Olen ollu uistelemassa ja nähnyt omia kavereitani toisen kaverin veneessä ja tiedän varmaksi, ettei lupia ole. Kilautus puhelimella, "en ole nyt kalastuksenvalvontatehtävissä, mutta suosittelen että ensi kertaan mennessä käytte luvat kuntoon". Oon siis tehny näin vaikka kyseessä on ollu omia hyviä kavereita.

Tämä ei mene näin minkään virallisen toimintamallin mukaan mutta toimii. Pääasia, että kaikki päivittävät lupansa asianmukaiseen kuntoon.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Murkula :n "toimintakertomukselle" tuossa yllä iso peukku. Jumalauta kun tässä maassa moni muukin valvoja/tarkastaja/byrokraatti toimisi suunnilleen saman ohjenuoran mukaisesti, eli maalaisjärjellä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Murkula :n "toimintakertomukselle" tuossa yllä iso peukku. Jumalauta kun tässä maassa moni muukin valvoja/tarkastaja/byrokraatti toimisi suunnilleen saman ohjenuoran mukaisesti, eli maalaisjärjellä.

Samaa mieltä, hyvää toimintaa @Murkula lta. Toisaalta ihmetyttää ihmisten välinpitämättömyys lupien suhteen, kyse on kuitenkin pikkurahasta, jolla niitä kalavesiä hoidetaan.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mutta kertokaas nyt joku, että millä perkeleellä sitä saisi kampelaa? Mielestäni ihan paras ruokakala, sulaa suussa valkoviinikastikkeessa. Tuntuu kokonaan hävinneen Turun saaristosta ainakin, tämä on surkea juttu. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin etelämpää kampelaa edelleen tulee, entä mikä mahtaa olla tilanne pohjoisempana?

Kampela on Helsingin alueellakin vähentynyt ihan selkeästi viime vuosikymmenen aikana. Esimerkiksi 2000-luvun alussa siikaongella se oli vuosittainen sivusaalis (useita tuli kevään aikana), mutta viime vuosina ei ole kertaakaan omaan onkeen osunut. Tiedän, että verkkomiehet niitä edelleen kappalemäärässä mitattuna saa kesällä ihan hyvin sellaisilta 4-5m+ syviltä hiekkapohjaisilta paikoilta (aina kymmeneen metriin saakka), keväisin löytää myös paljon matalammasta (jopa alle metrin vedestä). Keskikoko on pienentynyt jonkun verran - nykyisin se kämmenenkokoinen on valitettavasti täysin normaalia, kun vielä 10v sitten ne oli sellaisia parin kämmenen kokoisia. Omat kampelani on perkausten perusteella ollut pääosin simpukkaravinnolla ja paikat on löytänyt läheltä sellaisia rantoja, joilla näkee hietasimpukan tyhjiä kuoria reilusti.

Täytyy muuten huomioida, että Helsingissä on simpuista aika vähän haittaa kampelaverkoissa - esimerkiksi Airiston suunnalla kampelapaikoilla ei monet viitsi verkkoja edes pitää, kun härkäsimppuja on verkot täynnä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Täytyy muuten huomioida, että Helsingissä on simpuista aika vähän haittaa kampelaverkoissa - esimerkiksi Airiston suunnalla kampelapaikoilla ei monet viitsi verkkoja edes pitää, kun härkäsimppuja on verkot täynnä.

Simput ovat kyllä perkeleellinen ilmiö kampelaverkkoja laskettaessa. Kohta joku tulee varmaan sanomaan, että simpuneväkeitto, jee, mutta minua ei kyllä nappaa.

Täytyy silti todeta, että mielestäni simputkin ovat vähentyneet (alueena edelleen se Turun saaristo). Tai sitten en vain osaa laskea verkkoja enää. ;)

Myös silakkaverkot olivat tyhjää täynnä viime kesänä, tähän tosin tiedän syyn, eli oli niin hemmetin lämpimät vedet, että perinteiset verkkopaikat olisi pitänyt jättää suosiolla kokematta. Virolaiset troolimiehet - kyllä, nämäkin duunit on nykyään "ulkoistettu" - saivat kyllä ihan mukavasti silakkaa, viileämmistä ja syvemmistä vesistä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Itse olen valvoja ja olen varmaan niin pelottava, että vain kerran on joutunut tekemään näyttömääräyksen poliisille ja tyyppi sai 50 euron sakon. Muuten kaikilla luvat kunnossa. Pääasiassa huomautettu vituilleen merkattuja verkkoja ja heitetty varauskohoja rantaan.

Huomasin tuossa viime vuoden lopulla, siis hyvän matkaa kauden päättymisen jälkeen, että tyytyväisenä olin kalastellut väärän läänin luvalla koko kesän. Siis hankin väärään lääniin luvan keväällä. Olisin kyllä hankkinut oikean läänin luvan kesällä, jos tuon mokan olisin huomannut.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eilen oli verkoissa 0,45kg ahven, 1,2kg matikka, 2,24kg ja 2,53kg kuhat, 4kg, 3kg, 2,6kg, 1,6kg ja 4kpl 1kg haukia + muutama "rukkaslahna"

Ja voin kertoa kun paistetun kuhan kanssa löyty pakastimesta pannulle kanttarelliä niin on se vaan melkoista herkkua. Kyllä kalastaminen kannattaa.

Yksi tyyppi kävi ostamassa auton niin sille tuuppasin 2,6kg hauen, 3kg ja 4kg vein naapurin rouvalle ja viisi pienintä vedettiin kissoille fileeksi.
Ahvenesta ja matikasta teen huomenna sopan, toinen kuhafile meni isäukolle ja isompi kuha kalastuskommuunin kolmannelle kaverille. Lahnan lipukat jäi linnulle. Kaikki päätyi siis hyvään käyttöön.

Tää on kyllä penkkiurheilun ohella paras harrastus.
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Verkkokalastuksesta vielä sellainen huomio, että me puhdistamme kalavesiä joka kerta ns. roskakalasta ja vähennämme tällä tavalla vesistojen mm. fosfori määrää.

Jep, toivottavasti näin käy. Mutta suuri osa verkkokalastajista lyö verkot järveen, ja nostaa esim. kasvukokoiset hauet tunkiolle. Isot lahnat toki jää hyväksi saaliiksi. Sitäpaitsi, katiskoilla ne merkittävävt puhdistamiseen kohdistuvat saaliit saadaan, ei todellakaan iänikuisilla hauentumpinverkotuksilla.

Ps. "ette" ainakaan verkottamalla päästöjä vähennnä..?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Sitäpaitsi, katiskoilla ne merkittävävt puhdistamiseen kohdistuvat saaliit saadaan, ei todellakaan iänikuisilla hauentumpinverkotuksilla.

Minä käytän tähän tarkoitukseen pientä hoitopyyntirysää. Ja onhan se vielä vähän merkittävämpi puhdistusväline. Vapaa-ajan verkkokalastajien vaikutusta vesistöjen kuntoon ei ole mitään syytä aliarvioida. Katiskatkin ovat hyviä, mutta ei verkotuksessa mitään vikaa ole.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, toivottavasti näin käy. Mutta suuri osa verkkokalastajista lyö verkot järveen, ja nostaa esim. kasvukokoiset hauet tunkiolle. Isot lahnat toki jää hyväksi saaliiksi. Sitäpaitsi, katiskoilla ne merkittävävt puhdistamiseen kohdistuvat saaliit saadaan, ei todellakaan iänikuisilla hauentumpinverkotuksilla.

Ps. "ette" ainakaan verkottamalla päästöjä vähennnä..?

Tätä aihetta on käsitelty toistuvasti tässä ketjussa, kyse on kalastajien omista toimintatavoista.

Jos verkkokalastaja toimii kuten kuuluu, hän vähentää vesistöjen kuormitusta omalta osaltaan. "Roskakala", varsinkin särkikalat "tomuttavat" pohjaa ruokaa etsiessään ja vapauttavat näin pohjamutaan sitoutuneita ravinteita vesistöön ja edistävät tällä tavalla rehevöitymistä. Jos verkkokalastaja hävittää joka verkonnostollaan "roskakaloja", hän vähentää ravinteiden määrää vesistöissä.

Minun kaksi 30 metristä verkkoa eivät varmasti maailmaa pelasta, mutta kymmeniä kiloja lahnoja, särkiä yms. "roskakaloja" nousee kalastuskauden aikana. Minä en harjoita hoitokalastusta, nämä tulevat kotitarvekalastuksen sivutuotteena.

Viime viikonloppuna tuli harrastettua talvikalastusta verkoilla. Ensimmäistä kertaa minun aikanani vedet olivat auki Strömsön edustalla hiihtolomaviikolla. Saareen siirryttiin veneellä vettä ja jäätä pitkin, välillä ylitettiin vesistö ja sitten vedettiin venettä jäällä. Laskimme verkot pikkusalmeen, joka ei jäädy talvella lainkaan. Pakkanen kiristyi yöllä aina 15 asteeseen ja osa verkoista jäi jääkannen alle. Siinä joutui vähän tekemään töitä senttisen jään kanssa, tuloksena yksi hauentappi. Joka muuten paistettin sipulin kanssa kahden miehen ruuaksi, hyvää oli.
 

HTEspi

Jäsen
Parasta "hoitokalastusta" on ättää suuret petokalat vesistöön poistamaan "roskakaloja". Jos jollain alueella tarvitaan hoitokalastusta, on kalakantojen rakenne (usein ihmisen tekojen vuoksi) vääristynyt, kun petokalakantoihin kohdistuva kalastuspaine on liian voimakasta.
Sana roskakala on sinänsä outo, sillä esimerkiksi särjet ja lahnat ovat oivallista ruokaa, jonka hyödyntäminen on aika pientä.

Jep, toivottavasti näin käy. Mutta suuri osa verkkokalastajista lyö verkot järveen, ja nostaa esim. kasvukokoiset hauet tunkiolle.

Tuo on kyllä ikävä ilmiö, jossa ei ole järjen hiventäkään. Järkevä verkottaja ei kalasta kuin omiin tarpeisiin, pitää verkkojen kokemisvälin pienenä ja nostaa verkot rannalle, kun tarvittava saalis on saatu. Verkoilla voi kalastaa kestävästi ja viisaasti, mutta ikävän usein näin ei tapahdu. Toki ns. vauhtisokeus iskee myös joillekin vapamiehille ja saalista nostetaan liikaa, jonka seurauksena saalis jätetään roskiksiin mätänemään sen sijaan, että kalat vapautettaisiin.


Itselläkin alkaa siikakauden avaus lähenemään, vedet ovat jo avoinna viime kevään hot spoteilla, eiköhän tässä viikon sisään pitäisi käydä kausi korkkaamassa.
 

HTEspi

Jäsen
Kysyn kun ei ole kokemusta, että onkos siika näin aikaisin rannassa? Omat kokemukset huomattavasti myöhemmin.

Itselläkin kyllä parhaat kokemukset myöhemmältä ajalta. Sanotaanko näin, että työtä kalan löytämiseksi saa tehdä huomattavasti enemmän kuin huhtikuussa, mutta kyllä kohtalaisiin suorituksiin olen päässy helmi-maaliskuun taitteessakin. Toki nyt ollaan vielä siitäkin aikataulusta edellä, joten mielenkiinnolla itsekin odotan kauden avausta.

Edit. typo
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tätä aihetta on käsitelty toistuvasti tässä ketjussa, kyse on kalastajien omista toimintatavoista.

Jos verkkokalastaja toimii kuten kuuluu, hän vähentää vesistöjen kuormitusta omalta osaltaan. "Roskakala", varsinkin särkikalat "tomuttavat" pohjaa ruokaa etsiessään ja vapauttavat näin pohjamutaan sitoutuneita ravinteita vesistöön ja edistävät tällä tavalla rehevöitymistä. Jos verkkokalastaja hävittää joka verkonnostollaan "roskakaloja", hän vähentää ravinteiden määrää vesistöissä.

Juuri näin, tästä olen samaa mieltä. Asenne ratkaisee, jo verkkokokoa valittaessa. Esim. 45mm. verkkoon ei juuri "roskakalaa" jää, mutta petokaloja sitäkin enemmän. Ja jos kaikki kalat menee omaan käyttöön, niin en pahoita mieltäni kalastustavasta riippumatta. Pakkaseen tapetut ja naapurin kissalle syötetyt sen sijaa ärsyttää. Ollaan myös eri alueilla siinä mielessä, että ilmeisesti kalastat pääosin merellä, ja itse kalastelen lähinnä sisävesillä. On eri asia nostaa kaikki saadut petokalat pienestä järvestä kuin merestä. Pienemmässä ympäristössä yksittäisen kalastajan teot merkitsevät enemmän.

Edit. Lainaukset meni lahnoiksi
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaahas, nyt alkaa jo vähän tärisemään kun heittokalastuksen osalta kausi alkaa mun osalta tänään. Ja toki jos vain särkeä tms. täkykalaksi kelpaavaa niin tuolle kalapaikalle toimivaksi todettua täkykalastusta tulee harrastettua.

Veikkaanpa että vaikka ei kalan kalaa tulisi niin silti fiilis on illalla mitä mainioin.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Nonniin, kausi on avattu ja tuloksena yksi hauenpötkö 1,1kg. Tästä on hyvä jatkaa!

Aikasessa olet ollut...täällä vielä selailtiin talviverkkoja joissa oli pari kuhaa 1,1 ja 1,5kg ja hauet 4,2 ; 3,4 ; 2,9 : 2,3 1,8 ja 1,2kg
Toinen kuha omaan pöytään, toinen isukille. Pieni hauki kissoille ja isommat jakoon naapureille ja työkavereille.

Aika usein vien hauet naapureille ikäjärjestyksessä vanhemmista nuorempiin, ellen sitten jaksa alkaa niitä palastella kissoille. Tykkäävät muuten tuosta hauesta kuin hupsu puurosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös