Kalamiehiä?

  • 506 634
  • 3 007
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En ala vääntämään, sen vaan sanon, että verkkoon jäänyt kala on hyvin harvoin siinä kunnossa, että sitä voi takaisin laskea. Vapavälineillä huomattavasti useammin on, lähes aina. Eli verkko on tietyllä tapaa "ostopäätös". No, kuha ei Nässystä nykyisellä kalastuspaineella lopu, päinvastoin. Varsinkin, kun meikäläisen kaltaiset toropaiset yrittää niitä jigailla ja uistella. Kaksi vai kolme kuhaa tuli vapojen kanssa tänä kesänä. Kokeeksi pidettiin verkkoa vähän enemmän tänä kesänä (ei oikeastaan juuri lainkaan Nässyllä aiemmin) ja kyllä niitä kuhia siellä tuntui olevan. Eivät vaan pirulaiset ota onkeen. Ehkä ne on ne viuhkauistelijat erikseen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Pidän tätä talviverkkokalastusta muuten hemmetin mukavana ja liikunnallisena harrastuksena vaikka usein ajelenkin kelkalla.
Meidän kulmilla on 50mm pienin sallittu silmäkoko. Hauskaa hommaa on, mutta meidän kulmilla on järvi aika pahasti vesillä. Mönkkärillä kuljen ja ajamatta jäis, jos en ois auraillut tietä verkkopaikoille...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
No, kuha ei Nässystä nykyisellä kalastuspaineella lopu, päinvastoin. Varsinkin, kun meikäläisen kaltaiset toropaiset yrittää niitä jigailla ja uistella.

Mitenhän kävisi sitten jos tämän kaltaiset toropaiset yrittäisi....no ei loppuisi sittenkään mutta kalaa tulisi. Oli pakko takertua kun osui tuo kalastaja kuvailusi aika lähelle omaa nimeä, suurinpiirtein tavutarkasti ja kirjaimellisesti. heh heh joo.

Meillä tuohon silmäkokorajoitukseen liittyy sellainen hauska juttu, että se oli aikanaan tarkoitus asettaa myös 50mm mutta kokouksessa istui osakas joka oli juuri ennen kokousta ostanut itselleen uusia 45mm verkkoja niin tämän yhden miehen ja uusien verkkojensa takia päätettii sitten pitää tuo 45mm. (joka muuten sattuu olemaa madelitskuille aika passeli koko)
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Voisitko perustella tätä väitettäsi??

Voin. Kala voi tukehtua ja suomuja voi irtoilla. Evät myös voi hyvinkin ottaa osumaa, eikä verkoista irrottelukaan yleensä kalalle tee hyvää. En väitä, että koukkukaan tekisi, mutta tätä voisi verrata siihen, että puristutko tiukasti ohuiden siimojen väliin ja mahdollisesti kuristut mieluummin, kuin otat puuduttamattoman lävistyksen kieleen (väkäsetön koukku)? Kummasta selviät todennäköisemmin?

On totta, että esim. vapautetuista lohista vain pieni osa (oliko 25%?) jatkaa vaellustaan, mutta verkot niittää vielä kovemmalla kädellä (suhteessa saaliiseen).
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
En ala vääntämään, sen vaan sanon, että verkkoon jäänyt kala on hyvin harvoin siinä kunnossa, että sitä voi takaisin laskea. Vapavälineillä huomattavasti useammin on, lähes aina. Eli verkko on tietyllä tapaa "ostopäätös". No, kuha ei Nässystä nykyisellä kalastuspaineella lopu, päinvastoin. Varsinkin, kun meikäläisen kaltaiset toropaiset yrittää niitä jigailla ja uistella. Kaksi vai kolme kuhaa tuli vapojen kanssa tänä kesänä. Kokeeksi pidettiin verkkoa vähän enemmän tänä kesänä (ei oikeastaan juuri lainkaan Nässyllä aiemmin) ja kyllä niitä kuhia siellä tuntui olevan. Eivät vaan pirulaiset ota onkeen. Ehkä ne on ne viuhkauistelijat erikseen.
Anteeksi, että sanon rumasti, mutta viestisi on alusta loppuun asti aivan täyttä paskaa. Kuha säilyy isosilmäisessä verkossa oikein hyvin hengissä, kun pää mahtuu silmästä läpi ja kidukset toimii. Alle 45 senttiset olen päästänyt takaisin ja hyvin lähtevät uimaan. Kovin pienet ei 50mm ja sitä isompiin verkkoihin tartukaan. Vapahommissa ei alamittaisten tarttumista voi ehkäistä oikein mitenkään. Syvästä napannut kerralla pintaan noussut kuha on yleensä niin heikossa kunnossa, että lokki sen nappaa, vaikka kuinka yrittäisi elvytellä.

Uisteluhommissa ei todellakaan tarvii mitään viuhkaa vetää perässään. Parilla vavalla kiskoo melkoiset saaliit illassa. Toisekseen se on ihan sama, vaikka siellä olisi viisitoista vapaa. Saalista ei tule, jos homma ei ole hallussa...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Itekin olen vähän siinä ja rajoilla allekirjoittaisinko tuon kalojen paremman vapautusmahdollisuuden vapavälineistä, mutta taivun kevyesti sille kannalle, että näin on. Se on totta, että kuha ei esim. jigihommissa toivu jos se nopeasti syvästä vedetään ja toisaalta näen useasti kun uistelijat ottavat lohikalojakin haavilla veneeseen ja sitten vippaavat mittauksen jälkeen pois. Se irroittaa muuten suomuja vähintään yhtä paljon kuin verkkokin.

Pihdeillä kalan sitten saakin yleensä vedessä irti, täysin kalaan koskematta. Koukut jättävät aina arpia, mutta harvoin tappavia. Voi kalat monesti verkostakin päästää sen täysin vaurioitumatta, mutta yleensä kalaan täytyy koskea.

Yleisestiotten en silti pidä koko tästä vapakalastajat-verkkokalastajat vastakkainasettelusta kun olen kumpaakin yhtä paljon ja jatkuvasti vastaleirit suoltavat olemattomilla tiedoillaan täyttä paskaa toisten kalastamisesta ja sen haitallisuudesta.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Anteeksi, että sanon rumasti, mutta viestisi on alusta loppuun asti aivan täyttä paskaa. Kuha säilyy isosilmäisessä verkossa oikein hyvin hengissä, kun pää mahtuu silmästä läpi ja kidukset toimii. Alle 45 senttiset olen päästänyt takaisin ja hyvin lähtevät uimaan. Kovin pienet ei 50mm ja sitä isompiin verkkoihin tartukaan. Vapahommissa ei alamittaisten tarttumista voi ehkäistä oikein mitenkään. Syvästä napannut kerralla pintaan noussut kuha on yleensä niin heikossa kunnossa, että lokki sen nappaa, vaikka kuinka yrittäisi elvytellä.

Puhuin verkon yhteydessä kaloista yleensä, en kuhasta. Kuhalla säilyy nuo suomut jämäkämmin, joten ei niiden suhteen tule niin pahasti osumaa, kuin jonkun muun, esim. siian. Tietysti aika hypoteettista tämä, koska harvoin tulee verkolla liikaa kalaa, ja toisaalta harvoinpa tulee alamittaista (tai ylimittaista). Myöskään viestiini ei sisältynyt oletusta syvältä vetämisestä, eikä moottorilla väsyttämisestä. Jigillä en ikinä ole kuhaa saanut, niin ei sen vetämisestä tiedä hevon vittua. Nyt voit naureskella siellä etten tiedä mistään muustakaan. Ei vaan jaksa tästä asiasta vääntää, mä en kuitenkaan tiedä spesifisti kuhan kalastamisesta juuri mitään. Ja vaikka tietäisinkin. Mulle se verkkoon jäänyt kala on yleensä siika, ja ne on 8 kertaa kymmenestä kuolleita nostaessa.

Miksiköhän tähän edes alunperin tartuin...

E: Ja tarkoitus ei ollut kaataa paskaa minkään ryhmän niskaan. Tarkoitin vaan sitä, että verkon kanssa kalan käsittelyyn voi itse vaikuttaa paljon vähemmän. Jos sitten on niin juntti, että paiskoo vapautettavaa kalaa pitkin venettä, niin sille mä en voi mitään. Jos koukku osuu pahasti suoneen, niin ei siinä sitten ole mitään tehtävissä. Nää on näitä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mihin tämä perustuu?

Omaan kokemukseen? Ei saatana en jaksa tästä enää vääntää tällä palstalla. Se on nähty, ettei edes perhomiehet keskenään saa mitään tolkkua näihin juttuihin, niin vapa vs. verkko, täysin mahdotonta. Viimeinen viesti aiheesta "kalastus" ja kaikki siihen suoraan liittyvä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mihin tämä perustuu?
Täysin vääriin mielikuviin. Polaroidimiehet väkäsettömine koukkuineen ovat yhdenlaista sakkia näissä kalastuskeskusteluissa. On jos minkälaista mielikuvaa, mutta pienen keskustelun päätteeksi ilmenee yleensä, ettei itse asiasta ole oikein mitään hajua. Kovaäänisimpänä airueena Jasper Pääkkönen, joka kokee jonkinlaiseksi elämäntehtäväkseen vinkua lähes kaikesta kalastukseen liittyvästä. Suurilta osin on vaan pihalla kuin lintulauta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omaan kokemukseen? Ei saatana en jaksa tästä enää vääntää tällä palstalla. Se on nähty, ettei edes perhomiehet keskenään saa mitään tolkkua näihin juttuihin, niin vapa vs. verkko, täysin mahdotonta. Viimeinen viesti aiheesta "kalastus" ja kaikki siihen suoraan liittyvä.

En ymmärrä miksi kiukuttelet. Olet syyllistänyt kahdessa viestissä verkkokalastajia varsin erikoisilla perusteilla, siksi kysyin.

Jos verkot koetaan asiallisesti, kuolleita kaloja ei löydy. Väitteesi kuolleiden ja elävien kalojen suhteesta verkkokalastuksessa on hatusta vedetty.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Omaan kokemukseen? Ei saatana en jaksa tästä enää vääntää tällä palstalla. Se on nähty, ettei edes perhomiehet keskenään saa mitään tolkkua näihin juttuihin, niin vapa vs. verkko, täysin mahdotonta. Viimeinen viesti aiheesta "kalastus" ja kaikki siihen suoraan liittyvä.
Ja niin pulu voitti shakkimatsin...

Mä en edes ymmärrä, miksi sen kalan vapauttamisen täytyy olla se olennaisin asia? Miksi edes tartuttaa kalaa minkäänlaiseen aktiiviseen tai passiiviseen pyydykseen, jos se on oletusarvoisesti tarkoitus vapauttaa. Omilla valinnoilla pystyy vaikuttamaan todella paljon siihen millaista kalaa kiinni tarttuu. Verkkokalastuksessa ei isosilmäiseen verkkoon alamittaa pahemmin tartu, aktiivikalastuksessa pystyy vaikuttamaan viehevalinnoilla, pyyntipaikoilla ja pyyntisyvyyksillä. Loppujen lopuksi sitä vapautettavaa kalaa kertyy varsin vähän.
 
Kyllä mä ainakin painan väkäset lyttyyn kaikista vieheistä enkä todellakaan ole mikäään polaroidimies vaan totaalinen aloitteleva sunnuntaikalastaja joka pikkupöhnässä yrittää saada laadukasta ruokakalaa samalla kun nauttii komeista luonnon maisemista. Eikä ole ollut tartutuksessa mitään ongelmia terävillä koukuilla. Eikä se haittaisi vaikka olisikin, mieluummin sitä kalan päästää karkuun kun kaivaa niitä väkäsellisiä koukkuja sieltä ei-toivotun sivusaaliin nielusta.

Verkoista on tietenkin besserwisseröitävä vaikkei aiheesta juuri kokemusta olekaan, ettei moinen kovin arvostettava kalastustapa omissa kirjoissa ole, ainakaan jos saalista tulee enemmän kuin jaksaa itse syödä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Verkoista on tietenkin besserwisseröitävä vaikkei aiheesta juuri kokemusta olekaan, ettei moinen kovin arvostettava kalastustapa omissa kirjoissa ole, ainakaan jos saalista tulee enemmän kuin jaksaa itse syödä.

Olemme samaa mieltä, se mitä nostetaan, perataan ja syödään. Hienoa, että kotitarvekalastajia löytyy muitakin kuin minä. C&R kalastajia sen sijaan riittää tässä ketjussa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kyllä mä ainakin painan väkäset lyttyyn kaikista vieheistä enkä todellakaan ole mikäään polaroidimies vaan totaalinen aloitteleva sunnuntaikalastaja joka pikkupöhnässä yrittää saada laadukasta ruokakalaa samalla kun nauttii komeista luonnon maisemista. Eikä ole ollut tartutuksessa mitään ongelmia terävillä koukuilla. Eikä se haittaisi vaikka olisikin, mieluummin sitä kalan päästää karkuun kun kaivaa niitä väkäsellisiä koukkuja sieltä ei-toivotun sivusaaliin nielusta.
Mua kyllä ihmetyttää oikeasti miten joillekin kertyy sitä ei toivottua saalista niin paljon. Jos sitä kertyy paljon, on tehty aikamoisia virhearvioita kalapaikan tai kalastusmenetelmien suhteen...

Verkoista on tietenkin besserwisseröitävä vaikkei aiheesta juuri kokemusta olekaan, ettei moinen kovin arvostettava kalastustapa omissa kirjoissa ole, ainakaan jos saalista tulee enemmän kuin jaksaa itse syödä.
Edelleen sitä saalista saa paremmin aktiivivälineillä kuin verkoilla. Ja verkothan otetaan järvestä pois siinä vaiheessa kun pakkasesta ei kansi mahdu kiinni tai saalista on muuten yli tarpeiden. Aivan samoin kuin aktiivikalastus lopetetaan siinä vaiheessa kun ruokalat on pyydetty. Mitä niitä turhaan rääkkäämään ja pyytämään, jos ei ole mitään aikomusta ottaa saalista.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Hauska juttu, että kysymyksestä "onko muita talviverkkokalastajia" saatiin taas keskustely väännettyä aiheeseen "vapa vs. verkko"
 

HTEspi

Jäsen
Kovaäänisimpänä airueena Jasper Pääkkönen, joka kokee jonkinlaiseksi elämäntehtäväkseen vinkua lähes kaikesta kalastukseen liittyvästä. Suurilta osin on vaan pihalla kuin lintulauta.

Minä en ymmärrä, mistä tämä Pääkkösviha kumpuaa. Herra vetoaa aina tutkittuun ja parhaiten saatavilla olevaan tietoon, joten "Kala ei pyytämällä lopu" ja "Näin on aina tehty" -argumentit ovat käyttökelvottomia. Ja sekös vasta harmittaa. Pääkkönen haluaisi, että Suomen kalakannat saataisi parempaan kuntoon ja ennen kaikkea kalaston rakenne oikeanlaiseksi. Tästä hyötyisivät kaikki: Verkkokalastajat, vapakalastajat, ammattikalastajat, kalastusmatkailuyritykset jnejne. Vai haittaisiko se sinua?

Itse en lähde tuomitsemaan juuri mitään kalastusmuotoja, mutta olen todella vahvasti uuden kalastusasetusehdotuksen mukaisten ylä- ja alamittojen sekä saaliskiintiöiden kannalla. Mielestäni huutelu ilman järkeviä perusteluja (johon esimerkiksi Facebookin kalastussivuilla törmää) ja "Pääkkösten" mollaaminen on melko omituista.
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Edelleen sitä saalista saa paremmin aktiivivälineillä kuin verkoilla.

En nyt ehkä tiedä mitä kaikkea tarkoitat "aktiivivälineillä"(dynamiitti?), mutta ei veto- tai heittovehkeillä nosteta lähellekään samoja määriä kalaa kun passiivisilla pyydyksillä(varsinkaan suhteutettuna pyydystämiseen käytettyyn aikaan). Ei vaikka laskettaisiin poislasketutkin saaliit. Kalastan harrastuksena sekä verkoilla että vavalla, mutta jos ruoaksi täytyy kalaa saada, niin verkot on syytä järveen laskea, tai lähteä nuottaa vetämään. Paikkansa ja aikansa kaikilla, mukavaa ajanvietettä kaikin puolin. Järki on syytä pitää mukana kaikessa touhussa, "pienelläkin saa vahinkoa aikaan", taisi joku lainata Päätaloa jossain toisessa ketjussa.

Talviverkoilla kävin viimeksi viikko sitten, kuudesta verkosta nousi yksi matikka ja yksi hauki. Ruoaksi menivät molemmat. Madetta käytiin haralla jallittamassa myös, mutta saaliitta jäätiin. Osaa se olla ajanvietettä se tyhjänpilkkiminenkin. Tekniikka petti useampaankin kertaan, ja suunnistusvirhe meinasi viedä sulaan salmeen, mutta pakko se on nauttia kun vielä saa laillisesti matikkaa haralla narrata. Onneksi uuden lain mukana sekin on kielletty, koska toki se on yksi suurimmista vääryyksistä kalastuspolitiikan saralla. Ei muuten näkynyt harmiksi asti muita matikanpilkkijöitä lauantaiyönä, liekkö olivat pimpun perässä ravintelissa juoksemassa, tai muusta syystä estyneitä liian sankoin miehin samalla reiällä pyörimään?

Pääkköselle sen verran terveisiä, että hyvällä asialla olet, toivottavasti siihenkin petäjään tulee jotain järkeä, kun siihen päänsä riittävän monesti kolauttaa. Kun jokainen ajaa omaa asiaansa, eikä edes haluta ymmärtää muita, ollaan heikoilla jäille voiveitsi naskalina.

@Virveliä kainaloon toivottavasti pyörrät päätöksen, ja kirjoittelet iloksemme kalajuttuja jatkossakin. Jätä toki ikuiset vänkäämiset pois, mutta mukava se on kuulla kalajuttuja tälläkin palstalla.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kymmallako tavalla saa kalaa varmemmin ruokapöytää, aktiivi- vai passiivipyydyksellä niin riippuu nähdäkseni paljon siitä mitä kalaa haluaa. Siikaa- passiivi, ahvenia- aktiivi, muikkuja -passiivi, kuhaa - riippuu ihan vedestä, punaista lihaa - riippuu ihan miehestä jne. jne. Itse mm. uskon saavani kuhaa tai punaista lihaa helpommin vapavälinein kuin verkolla, (tosin en koskaan tanelia/lohta edes tavoittele verkolla)

Siinä olen samaa mieltä, että mitään muotoa ei kannattaisi tuomita (trooli ensimmäisenä tuli mieleen) Itse olen täysin puhtaasti harrastelijakalastaja, mutta on tullut kokeiltua, rysä, paunetti,(ranta)nuotta,verkot,lohisiima, perinteinen pitkäsiima, katiskat, mato-onki,perho,pilkki,virveli,kolkkakalastus,hara,tuulastus.iskukoukku ja syöttikoukku nyt ainakin.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Minä en ymmärrä, mistä tämä Pääkkösviha kumpuaa. Herra vetoaa aina tutkittuun ja parhaiten saatavilla olevaan tietoon, joten "Kala ei pyytämällä lopu" ja "Näin on aina tehty" -argumentit ovat käyttökelvottomia. Ja sekös vasta harmittaa. Pääkkönen haluaisi, että Suomen kalakannat saataisi parempaan kuntoon ja ennen kaikkea kalaston rakenne oikeanlaiseksi. Tästä hyötyisivät kaikki: Verkkokalastajat, vapakalastajat, ammattikalastajat, kalastusmatkailuyritykset jnejne.

Olen seurannut Pääkkösen esiintymistä "kala-aktiivina" ja "asiantuntijana". Tunnen myös aika lailla kalan kasvatusta ja istutusta ja myös tutkimusta. Pääkkösen ajatusmaailma lähtee luonnonsuojelullisista ja vihreistä arvoista. Tärkeintä hänelle on luontaisesti lisääntyvät vaelluskalakannat ja pyydystä- ja päästä kalastus. Hänelle näyttää olevan ainoa ja hyväksyttävä kalastusmuoto hänen oma harrastuksensa. Istutuksia hän ei näytä hyväksyvän. Hän ei suinkaan vetoa aina tutkittuun ja parhaiten saatavilla olevaan tietoon, vaan vetoaa pikemminkin mielikuviin. Vesivoimalaitosten purkaminen näyttää olevan hänen uusin intohimonsa.
Kalaston rakennetta ei paranneta varsinkaan järvialueilla vapakalastuksella, jos saalis vielä vapautetaan. Oikein kohdennettu ammattikalastus on parasta kalavesien hoitoa, ja tuo myös kotimaista kalaa myyntiin, kaikkihan eivät syömiään kaloja itse pyydä. Itse pidän tärkeänä myös vapaa-ajankalastajien harjoittamaa verkkopyyntiä kalavesien hoidossa. Verkkokalastus taitaa olla valitettavasti vain aika hiipuva harrastus.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Vesivoimalaitosten purkaminen näyttää olevan hänen uusin intohimonsa.

Kenenpä kalamiehen intohimo tämä ei olisi? Tai no, ei niitä ole pakko purkaa mutta toimiiko kalaportaat kuten vapaa koski. No ei toimi ei, ja jos kala ei luontaisesti lisäänny niin suoritetaan loputonta elvytystä ja tekohengitystä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kymmallako tavalla saa kalaa varmemmin ruokapöytää, aktiivi- vai passiivipyydyksellä niin riippuu nähdäkseni paljon siitä mitä kalaa haluaa...

Mutta kertokaas nyt joku, että millä perkeleellä sitä saisi kampelaa? Mielestäni ihan paras ruokakala, sulaa suussa valkoviinikastikkeessa. Tuntuu kokonaan hävinneen Turun saaristosta ainakin, tämä on surkea juttu. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin etelämpää kampelaa edelleen tulee, entä mikä mahtaa olla tilanne pohjoisempana?

Viime kesänä lähdettiin oikein tosissaan kokeilemaan kaikki mahdolliset keksityt tavat laskea kampelaverkko, karikon reunaan, hiekkapohjaiseen matalikkoon ulapalle jne, tulokset olivat kauniisti sanottuna laihoja.

Tagaan tähän @TosiFani :n sillä hän on ymmärtääkseni verkoilla kalastellut. Näköhavaintoja kampelasta?

Jotkut parhaista kalamuistoistani liittyvät kampelan pyyntiin verkolla, sehän on suorastaan maaginen hetki, kun sellainen pesuvadin pohjaa muistuttava läpyskä alkaa nousemaan verkkojen mukana kohti pintaa ja pitää huolehtia haavin kanssa sen kohtalosta (todennäköisesti ei kiinni missään, mutta uinut itsensä pussiin).
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kenenpä kalamiehen intohimo tämä ei olisi? Tai no, ei niitä ole pakko purkaa mutta toimiiko kalaportaat kuten vapaa koski. No ei toimi ei, ja jos kala ei luontaisesti lisäänny niin suoritetaan loputonta elvytystä ja tekohengitystä.

No on meitäkin kalamiehiä, jotka ymmärrämme vesivoiman tärkeyden yhteiskunnalle. Siinä olet oikeassa, että kalatiet eivät missään tapauksessa toimi kuten vapaa koski. Kalatiet voitaneen suunnitella niin toimiviksi, että niitä pitkin voisi nousta kaloja voimalaitosten yläpuolelle. Kutualueita ei rakennetuissa joissa juurikaan ole, toki Kemijoen vesistössä Ounasjoki ja Iijoella keski- ja yläosa. Mutta ei niistä entisten veroisia lohi- ja taimenjokia enää saa elvyttämälläkään. Mutta uskon, että kalateillä, ylisiirroilla ja tuki-istutuksilla ja tietenkin myös smolttien alasvaelluksen järjestämisellä sekä tiukalla merialueen kalastuksen säätelyllä noilla joilla saataisiin jonkinlainen luonnontuotanto aikaan. Kutevat kalat kyllä pitäsisi totaalisesti rauhoittaa kalastukselta. Niitä ei saisi edes Jasper Pääkkönen häiritä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mutta kertokaas nyt joku, että millä perkeleellä sitä saisi kampelaa? Mielestäni ihan paras ruokakala, sulaa suussa valkoviinikastikkeessa. .

En muuten ole muistini mukaan koskaan saanut kampelaa millään välineellä. En tiedä koko kalasta tuon taivaalliista kun sisävesissä niitä ei ui ja merellä olen harrastanut vain C&R hauen kalastusta ja josku jäämerellä käynyt turskaa riipomassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös