Kalamiehiä?

  • 506 361
  • 3 006

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos jengi täällä kalastanut kuhaa täkyllä?

Olen ahventa lapsuudessa kalastanut paljonkin täkyllä, mutta kuhaa en koskaan.

Jos olet, voitko antaa vinkkejä siitä miten homma toimii parhaiten tähän aikaan vuodesta:

- täkykalan koko
- ahven vai salakka?
- syvyys, millaisia painoja?
- muut ideat, joita kannattaa kokeilla?

Jupa
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos jengi täällä kalastanut kuhaa täkyllä?

Olen ahventa lapsuudessa kalastanut paljonkin täkyllä, mutta kuhaa en koskaan.

Jos olet, voitko antaa vinkkejä siitä miten homma toimii parhaiten tähän aikaan vuodesta:

- täkykalan koko
- ahven vai salakka?
- syvyys, millaisia painoja?
- muut ideat, joita kannattaa kokeilla?

Jupa

Muutama kesä sitten tuli vetouistelua harrastettua kaverin kanssa ja silloin käytettiin täkynä salakkaa. Salakan mitta oli noin 10-20cm. Syvyyshän sitten vaihtelee lämpötilojen mukaan. Useastihan kuha nousee lämpimällä säällä illasta pintaan syömään.
Ainakin tuolloin kun olen niitä käyttänyt, niin toimivat paremmin kuin vaaput.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vähän vesistöstä riippuen kannattaa kyllä kaikki vähänkin isommat hauet ottaa kyytiin. Se on ihan hyvä ruokakalakin, mutta ennen kaikkea syö järvestä älyttömän määrän muuta saaliskalaa ja se hauki ei sieltä kalastamalla lopu. Pahimmillaan on nostettu haukia joilla on 3 kpl istutettuja kirjolohen poikasia mahassa, ei ole kovin ihme, että jalokalaa tulee harvakseltaan.

Tämä on kyllä niin totta. Itsekin olen kyllä miettinyt samaa, mutta jos viikonlopun aikana saalis on 40 haukea, niin realismi iskee jossain vaiheessa vastaan syömisen kannalta. Ravintoketjun kuninkaina taitaa tuo elohopeapitoisuuskin iskeä jossain vaiheessa kapuloita rattaisiin terveellisyysmittarilla mitattuna.

Joskus olen miettinyt jalostamista haukipulliksi. Fileointi kun sujuu näppärästi, eikä kalan käsittely sinällään ole este siinä skenaariossa.

Asiasta toiseen. Nyt on hyvä kuhastusaika menossa, kun koiraat vartioivat vielä kutua ja iskevät hanakasti matalikoilta vieheisiin. Hetken kuluttua siirtyvät syvänteisiin ainakin järvissä, josta tulevat iltaisin pintaan ja syvänteiden reunoille syöpöttelemään.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hartza, suosittelen hauesta kalapullia. Kananmunia sekaan, mukaan kokonainen punainen chili, pari senttiä inkivääriä ja muutama kynsi valkosipulia. Valkopippuria ja ruokaöljyä. Suunnilleen näin, korppujauholla tai ilman, toimii :)

Jupa

PS. Kiitokset Oijennukselle!
 
Ei kannata tulla, Sysmän puoli me tyhjätään juhannuksen tienoilla ;).

Ai perkele, pitänee sitten käväistä heti alkuviikosta. Teillekin toki jää kalastettavaa, korkeintaan saan parin vanhoja saappaita.

Tuolla Sysmän puolella olen käynyt vain kerran. Jäi silloin vielä arvoitukseksi enempien virtaosioiden sijainnit, vaikka joku niistä muistaakseni täällä vinkkailikin. Sen saarimestan yhytin ja ja siitä jonkin verran eteenpäin toisen "poolin". Vissiin noita piti enemmänkin olla.

Hartolan puolella taas on aika ajoin käynnissä sen sortin hulabaloo ettei ole ihmekään jollei kalaa joka reissulla nouse. Saattavathan nuo hivenen häiriintyä jatkuvasta huiskinnasta. Eräskin ukko tapaa olla joka ikinen kerta yrittämässä liki samoilla jalansijoilla.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Tämä on kyllä niin totta. Itsekin olen kyllä miettinyt samaa, mutta jos viikonlopun aikana saalis on 40 haukea, niin realismi iskee jossain vaiheessa vastaan syömisen kannalta. Ravintoketjun kuninkaina taitaa tuo elohopeapitoisuuskin iskeä jossain vaiheessa kapuloita rattaisiin terveellisyysmittarilla mitattuna.

Joo, kyllä itsekin tulee alle kaksi kiloiset heiteltyä kasvamaan. Siitä ylöspäin ollaan pidetty "sopimusta" muiden kalastajien kanssa, että poimitaan pois. Onhan noita sitten jaettu sukulaisille ja kylänmiehille ja kalapulliksi väännetty myös. Haitta-ainepitoisuudet tietty rippuu paljonkin lähinnä maatalouden määrästä vesistön ympärillä ja toki niitä isoihin haukiin kertyy.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Melkoista vittuilua, kannattaisi varmaan edes alustavasti perehtyä kalastusmuotoihin ennen kuin alkaa vertaamaan uistelua ja verkkokalastusta. Ainakaan uistelijoiden läheisyydessä ei moisia sammakoita kannata päästellä, voi tulla nenä kipeäksi...

No mitä muuta se on, kun vene jossa on lähemmäs kymmenen vapaa pystyssä haravoi järvenselkää kaikuluotaimen avulla? Minusta urheilukalastusta on vapa ja mies taistelu, yletön tekniikan käyttäminen tekee touhusta verkkokalastukseen verrattavaa ruokakalan metsästystä.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Tuolla Sysmän puolella olen käynyt vain kerran. Jäi silloin vielä arvoitukseksi enempien virtaosioiden sijainnit, vaikka joku niistä muistaakseni täällä vinkkailikin. Sen saarimestan yhytin ja ja siitä jonkin verran eteenpäin toisen "poolin". Vissiin noita piti enemmänkin olla.

Itse kalastan vain siinä Kirveskosken voimalaitokselta Sysmään päin olevalla osuudella, käytännössä aina Keihäsjärvelle asti. Tuo lammikko onkin sitten sen verran matalaa, ettei siinä enää oikein voi uistella. Voisi kyllä tänä kesänä kokeilla painella sen verran alaspäin, että tsekkaisi tuon Keihäsjärven ja Nuoramoisten voimalaitoksen välisen pätkän. Vaikka onhan tuota vihernieriää tullut ihan kiitettävästi jo nykyiselläänkin.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
No mitä muuta se on, kun vene jossa on lähemmäs kymmenen vapaa pystyssä haravoi järvenselkää kaikuluotaimen avulla?

Ei kai näihin edes pitäisi vastata, mutta kysytään nyt kuitenkin. Montas kertaa olet ollut uistelemassa?
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Onhan tuota tullut harrastettua, virveli kulkee veneessä lähes aina mukana ja veneellä nyt olen liikkunut koko elämäni.

Ja haluat silti verrata uistelua verkkokalastukseen? Ja ilmeisesti vielä ihan tosissaan? Unohdetaan koko juttu, sun juttujasi lukeena luulen, ettei tässä maailmassa ratakisko riitä asiaa selvittämään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Appiukkoni oli/on kova kalamies, joten minäkin olen". TF:n peruskauraa...

Miksi vääntelet sanojani? Meillä on ollut mökki Vaasan saaristossa koko elinikäni. Olen viettännyt siellä aikaa joka elämäni kesä, joten virveliäkin on tullut muutaman kerran heiteltyä. Olen kuitenkin sen verran laiska, että kalastan ruokakalat verkoilla. Kesäkuun ensimmäisellä viikolla tuli 47 hyvän kokoista ahventa, tuli syötyä kalaa eri muodoissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja haluat silti verrata uistelua verkkokalastukseen? Ja ilmeisesti vielä ihan tosissaan? Unohdetaan koko juttu, sun juttujasi lukeena luulen, ettei tässä maailmassa ratakisko riitä asiaa selvittämään.

Lue nyt se viesti, mihin kirjoitin vastaukseni. Olen edelleen sitä mieltä, että vetouistelu, jossa veneessä on kymmenkunta vapaa vedessä ja kaikuluotain käytössä, on verkkokalastukseen verratava keino hankkia ruokakalat. Urheilukalastus on mielestäni kalastaja ja vapa systeemi, jossa kalastajan osaaminen ratkaisee onnistumisen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Miksi vääntelet sanojani?

Sori, nyt oli yksi paikka. Olet asiantuntija joka alalla ja tämä nauratti itseäni eniten. Olethan asiantuntija kasvatus, energiatalouden, kasvatuksen jnejne. alalla, joten onnea matkaan.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Olen edelleen sitä mieltä, että vetouistelu, jossa veneessä on kymmenkunta vapaa vedessä ja kaikuluotain käytössä, on verkkokalastukseen verratava keino hankkia ruokakalat.

Mutta kun ei ole, vaikka sitä mieltä olisi paavi. Toinen on aktiivinen kalastusmuoto ja toinen täysin passiivinen. Jos yrität väittää, että uistellessa sen kalan veneeseen saaminen eroaa jotenkin heittokalastuksesta, niin pystytkö perustelemaan? Kovin monella huvikseen kalastavalla tuskin on käytössä myöskään sen tason kaikua, että sillä mitään kaloja pystyisi saalistamaan, lähinnä se on veden syvyyden ja pohjanmuotojen tarkkailua varten. Kai sä ne verkotkin käyt vaan heittämässä randomilla jonnekin, tietämättä esim. veden syvyyttä, ja toivot, että tulee kalaa?
 
No mitä muuta se on, kun vene jossa on lähemmäs kymmenen vapaa pystyssä haravoi järvenselkää kaikuluotaimen avulla?

Meinaatko että kaikuluotain jotenkin ratkaisevasti parantaa saaliin tuloa uisteluhommissa? Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että luotain on pikemminkin apuväline pohjanmuotojen ja syvyyksien ym. luotaamiseen. Sitä paperikarttaakaan ei saa aina niin ylettömän millintarkasti tihrusteltua. Asia sitten erikseen jos jollain troolilla vetää ja bongailee muikku- ja silakkaparvia, mutta uistelukalastuksessa en ole kalan tuloon huomannut minkään valtakunnan merkitystä.

Ja vielä Tazelle: Kirveskoski-Keihäsjärvi väli ei sano oikein mitään. Kirveskoskella olen tainnut joskus käydä ihmettelemässä. Eikös tuo itse koski kuulunut rauhoitusalueeseen?

Uisteluhommat hoitelen noilla seutuvilla ollessani Kalkkisten Kymenvirran vesillä. Koskikalassa tulee Hartolan Tainiolla aika taajaan rampattua, mutta Sysmän puoli vielä tuntemattomampi.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
TosiFani on tainnut unohtaa, että lätkäkausi on ohi eli ihan jokaisessa ketjussa ei kannata alkaa vääntämään.

"Happamia, sanoi kettu pihlajan marjoista" -osastoa tämä monivapaisen uistelun leimaaminen passiivikalastukseksi. Hommahan menee niin, että sitä enemmän sitä jatkuvaa säätämistä veneessä on, mitä enemmän on vaappuja veneessä.

Palatakseni aiheeseen, saisiko vielä lisää vinkkejä kuhan täkykalastuksesta? Kyselin tätä ennen tätä vääntöä :)

Jupa
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Urheilukalastus on ihan helvetin huono sana, jotenkin ajastaan jäljessä lähes yhtä paljon, kuin "kotitarvekalastus". Verrataanpa verkkokalastusta ja uistelua. Verkkokalastus on urheilua, jos on raskaat ja pitkät verkot. Uistelu on urheilua, jos soudetaan. Se kalan kanssa touhuaminen käy urheilusta, vasta kun ne on isoja, vahvoja ja niitä tulee jatkuvasti(tai niin isoja että väsytys kestää tuntikausia).

Itse näen 10+ vavalla moottoriuistelun, jossa kalat väsytellään moottorilla enemmänkin veneilynä ja passiivisena kalastuksena. Ei toki pyydyskalastusta.
Ja "aktiivisista" kalastusmuodoista uistelu on heittämällä tylsintä. Ei silti mitenkään kurjaa hommaa.

Ja vielä siis tuo "urheilukalastus". Kalastaako joku oikeasti urheilun takia? Elämyskalastus olisi minusta se parempi termi, tai harrastekalastus. Kotitarvekalastuksesta en sano mitään, alkaa nyt jo vituttaa.

Kokeilisitte lohenkalastusta, jos urheilua haluatte. Jalat rakoilla, sormet halkeilee, selkä paskana ja soija päällä 24/7. Siinä on sitä jotain. Paitsi tietty jos käy tienvarsipaikoilla.

Ps. Kaikuluotaimesta ei ole muuta hyötyä, kuin syvyyden näkeminen. Kalapiippaukset antavat osviittaa, jos ympärillä on pientä silppua.
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Suurhaukia spinnerbaitilla!

Onkos täällä yhtään hauen spinnerbait kalastukseen hurahtaneita? Omalla kohdalla mielipide spinnerbaittien ylivoimaisuudesta kesä-aikaan on vain vahvistunut kesäkuun alun myötä. Kalaporukkamme on saanut kolmella lyhyehköllä reissulla merellä yhteensä 92 kpl haukia. Jakauma on seuraava:

Nokkahuiluja 20kpl
2-4kg 26kpl
4-5kg 14kpl
5-6kg 10kpl
6-7kg 12kpl

TOP 10
11000 gr
10200 gr
9162 gr
9000 gr
8800 gr
8320 gr
8100 gr
8000 gr
7882 gr
7000 gr

Top 70 haukien keskipaino lähemmäs viittä kiloa!

Muutama hassu jerkki ja shadi kala mukana, mutta kaikki isommat Dick Pearsonin spinnerbaiteilla eri väreissä vitaikkojen keskelät.

Tässä videonpätkää isoimmista hauista: Linkki

Linkki vie YouTubeen.
 

August

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikähän on onglemana, kun kuitusiima katkeilee koko ajan jigauksessa. Uusi siima kyseessä, mutta silti muutamat koukut jo järven pohjassa. Siima katkeilee jo heiton aikana. Pitänee siirtyä takaisin "normisiiman" käyttäjäksi, turhauttavaa epävarmuus siiman kestävyydestä.
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Mikähän on onglemana, kun kuitusiima katkeilee koko ajan jigauksessa. Uusi siima kyseessä, mutta silti muutamat koukut jo järven pohjassa. Siima katkeilee jo heiton aikana. Pitänee siirtyä takaisin "normisiiman" käyttäjäksi, turhauttavaa epävarmuus siiman kestävyydestä.

Kumma juttu. Onhan vetolujuutta riittävästi? Kuulostaa enemmän siltä että kelassa on ongelmia. Itsellä järeät 0,4 kuitusiimat katkeilee joskus kun kelaan sattuu paha "strasseli". Sitten taas toisaalta samoilla siimoilla vedetään kivistä/pohjasta uistinta irti niin että koukut vääntyy ennen kuin siima katkeaa...
 

August

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kumma juttu. Onhan vetolujuutta riittävästi? Kuulostaa enemmän siltä että kelassa on ongelmia. Itsellä järeät 0,4 kuitusiimat katkeilee joskus kun kelaan sattuu paha "strasseli". Sitten taas toisaalta samoilla siimoilla vedetään kivistä/pohjasta uistinta irti niin että koukut vääntyy ennen kuin siima katkeaa...

Voi tosiaan olla, että siima vahingoittuu jotenkin kelassa. Pitää tarkastaa lähemmin. Asiaan liittyen muuten, onko käytännön merkitystä jigauksessa käyttääkö kuitua vai tavan siimaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös