Kalamiehiä?

  • 504 952
  • 2 997
Ainakin Kitkajoella Harrikanta on vain parantunut alamitan noston jälkeen. Mittaharria on joessa hyvin, pitää vain tietää, mistä ja millä pyytää. Henkilökohtasesti pidän tikkuharrin rajana n 40cm ja joka reissulla saa syödä tuota mainiota kalaa.

Juu, tuota vähän niinkuin yritin hakeakin. Jos alamitta olisi vaikka Kuusingillakin sen 30cm kuten jossain eteläisemmillä mestoilla, voisi piankin olla ettei nousisi enää edes noita 35 sentin rajaa hätyytteleviä.

Tänä kesänä Kairijoelle. Saa nähdä minkä kokoista harria sieltä tulee vai tuleenko ollenkaan. Kääpiömäistä puronieriää sitten ainakin. Ehkä.

Kuusamo taitaa tänä vuonna jäädä väliin, mikä harmittaa kyllä jonkin verran. Kitkaan olen tutustunut lähinnä pienen karhukierroksen muodossa, eikä niiltä osin miellyttänyt kalastuksellisesti mitenkään hirveästi, mutta Kuusingilla kävisin mieluusti vaikka joka kesä.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En tiedä puhutko ylä- vai alaosista, mutta tämä on ihan totta, että kalojen koko on mennyt parempaan suuntaan. Muutama vuosi sitten kaikki olivat alle 20 senttisiä ja nyt tulee jo niitä 35 senttisiä, välillä mitallisiakin(harvoin kuitenkin vielä). Sitten jos oikeasti haluaa isoa harria, niin ne on ne isot vedet Lapissa mistä niitä tulee...

Alaosilta nimenomaan. Kokemusta tuolta reilut 25v, eli olen nähnyt miten harrin alamitan nosto 30cm - 35 cm on vaikuttanut. Ikävämpi homma on se, että olen myöskin nähnyt, miten taimenkanta on hiipunut. Onneksi nyt on aloitettu tutkimuksia liittyen tämän ainutlaatuisen taimenen pelastamiseksi ja kalamiehilläkin tuntuu jo olevan kiinnostusta tämän pelastamiseen. Kaikkia kaloja ei enää oteta ylös, niinkuin ennen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tänään sain vuoden ensimmäisen hauen, eli kausi avattu. Ei mulla muuta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vaasan seudun kuhapaikoista haluaisin vinkkiä. Jos täällä joku tietää ni ottaisin tiedon kiitollisena vaikka YV:nä.
Ei tuota kuhaa nouse kuin hyvin satunnaisesti. Vassorin lahden tuntumassa saattaa saada vetämällä mutta pientä. Ähtäri tai Lappajärvi on sitten toinen juttu.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
- Siima. Itse suosittelen normaalia monofiilia 0,20-0,25 mm. Tuntuma on parempi kuin kuitusiimoissa. Lisäksi hyvissä monofiileissa on hyvä hankauksen kesto.

Tahtoisin esittää eriävän mielipiteen tästä. Oman kokemukseni perusteella monofiilia huomattavasti venymättömämpi kuitusiima antaa ylivoimaisen tuntuman monofiilisiimaan verrattuna. Se kyllä pitää paikkansa, että hankausta monofiili kestää paremmin ja sopii siten koskikalastukseen enemmän kuin hyvin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tahtoisin esittää eriävän mielipiteen tästä. Oman kokemukseni perusteella monofiilia huomattavasti venymättömämpi kuitusiima antaa ylivoimaisen tuntuman monofiilisiimaan verrattuna. Se kyllä pitää paikkansa, että hankausta monofiili kestää paremmin ja sopii siten koskikalastukseen enemmän kuin hyvin.

Hyväksyn. Olin luultavasti humalassa, kun tuon kirjoitin. Kuitu antaa kyllä paremman tuntuman, mutta koskikalastuksessa monofiili on parempi tuon paremman hankauksen keston vuoksi.

Järvikalastuksessa, jigailussa yms. kuitu on parempi.

Tarkistin tuon lainaamasi viestin ajankohdan. Olin kännissä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Hyväksyn. Olin luultavasti humalassa, kun tuon kirjoitin. Kuitu antaa kyllä paremman tuntuman, mutta koskikalastuksessa monofiili on parempi tuon paremman hankauksen keston vuoksi.

Järvikalastuksessa, jigailussa yms. kuitu on parempi.

Ja hauenkalastuksessa kuitu on ihan must. Monofiili menee perhon kanssa puraisusta poikki. Tämä nyt voi toki olla itsestäänselvyys jollekin, mutta itse aloin edes puolitosissani haukea yrittämään perholla viime vuonna, ja yksi kala meni heti tärpissä 0,35 monofiilin napsahtaessa poikki, ei tullut edes vetoa. Sen jälkeen pidin kärjessä n. 30 cm kuitua. Ei mulla muuta, kiittäkää tiedosta.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitän. Tosin tiesin tuon. Olen huono kirjoittaja, kun en tuota huomannut esiin tuoda.
Toki jos jaksaa väsätä, niin monoa kiertämällä saa hyviä perukkeita myös hauelle. Notkeita ovat myös.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaisiko joku suositella Hämeenlinna - Lahti - Kouvola akselilla jotain mukavia koskikalastuskohteita? Tie vie itään ja matkan varrella olisi kiva pysähtyä onkimaan vaikka taimenta.
Heinolassa voi kalastella aivan kaupungin keskustan läpi kulkevassa Jyrängönvirrassa. Saalista ei välttämättä kovin hyvin tule, mutta juuri tuollaisena leppoisana läpikulkukohteena varmasti varsin pätevä, kun paikalle on todella helppo päästä ja kaupungin palvelut on aivan vieressä.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälläinen tyhmä kalastuslupa kysymys. Mulla on hankittu paikallisen kalastuskunnan viehelupa ja vielä tarttis ilmeisesti valtakunnallinen kalastuslupa hommata, niin maksanko "kalastuksenhoitomaksun" vai "läänikohtaisen viehekalastusmaksun"? Vai pitääkö kummatkin maksaa?
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osaisiko joku suositella Hämeenlinna - Lahti - Kouvola akselilla jotain mukavia koskikalastuskohteita? Tie vie itään ja matkan varrella olisi kiva pysähtyä onkimaan vaikka taimenta.

Hartolassa Lahden pohjoispuolella on Tainionvirta. Ei ole kalastajakiintiöitä ja saalista saadaan sieltä ihan mukavasti. Suosittelen.

Tälläinen tyhmä kalastuslupa kysymys. Mulla on hankittu paikallisen kalastuskunnan viehelupa ja vielä tarttis ilmeisesti valtakunnallinen kalastuslupa hommata, niin maksanko "kalastuksenhoitomaksun" vai "läänikohtaisen viehekalastusmaksun"? Vai pitääkö kummatkin maksaa?

Valtion kalastuksenhoitomaksu maksu on pakollinen kaikille (poislukien nuoret ja muistaakseni eläkeläiset, tosin eläkeläisistä en ole varma). Tämän lisäksi koskikohteissa pitää olla koskilupa ja sitten on nämä läänikohtaiset mitkä pitää maksaa mikäli kalastelee yleisillä järvillä. Sinun tapauksessa et tarvitse kuin tuon valtion kalastuksenhoitomaksun. Sen voi ostaa ja tulostaa osoitteesta mmm.fi
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tälläinen tyhmä kalastuslupa kysymys. Mulla on hankittu paikallisen kalastuskunnan viehelupa ja vielä tarttis ilmeisesti valtakunnallinen kalastuslupa hommata, niin maksanko "kalastuksenhoitomaksun" vai "läänikohtaisen viehekalastusmaksun"? Vai pitääkö kummatkin maksaa?
Kalastuksenhoitomaksu. Olisi pitänyt olla hankittuna jo ennen paikallisen luvan hankintaa. Myyjän pitäisi se kysyä ja katsella, mutta eivät taida kovinkaan usein nähdä vaivaa moiseen.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalastuksenhoitomaksu. Olisi pitänyt olla hankittuna jo ennen paikallisen luvan hankintaa. Myyjän pitäisi se kysyä ja katsella, mutta eivät taida kovinkaan usein nähdä vaivaa moiseen.

Kiitoksia nopeista vastauksista! Joo eipä se myyjä paljoa kysellyt lupia, saattoi jossain sivulauseessa mainita, että olisi hyvä olla..
 
Onko kenelläkään kokemuksia Talllinnassa sijaitsevasta lureshopista? Juuri nyt puljun kotisivut kyykyssä, mutta olisi aikomus laittaa piakkoin tilaus vetämään. Erinäisiäkin suosikkituotteitani Suomen hintoihin nähden hyvinkin edullisesti, eikä postikulujenkaan pitäisi hirveästi rasittaa pankkitiliä. Mutta lieneekö luotettava paikka; viipyilevätkö toimitukset ja mahtaako laatukaan olla a-luokkaa vai silkkaa sutta ja sekundaa?

Jostain olisi vielä keksittävä siima tai muu menetelmä, jolla viime kesänä tehtaanmyymälästä ostamani Kuusamon ul-lipat lentäisivät edes auttavasti. Hyvännäköisiä lippoja, jotka harjuksen pyyntiä silmällä pitäen tulin hankkineeksi, mutta minimaalisina aivan toivottomia heittää.
 
Jostain olisi vielä keksittävä siima tai muu menetelmä, jolla viime kesänä tehtaanmyymälästä ostamani Kuusamon ul-lipat lentäisivät edes auttavasti. Hyvännäköisiä lippoja, jotka harjuksen pyyntiä silmällä pitäen tulin hankkineeksi, mutta minimaalisina aivan toivottomia heittää.
Lureshopista ei ole kokemusta, mutta katsele sieltä samalla heittopainoja, jotka pujotetaan siimaan.

Kuusamo heittopaino kumitapilla - Hong Kong Verkkokauppa
 
Lureshopista ei ole kokemusta, mutta katsele sieltä samalla heittopainoja, jotka pujotetaan siimaan.

Kuusamo heittopaino kumitapilla - Hong Kong Verkkokauppa

Juu, toki heittopainot tuttuja. En ole erityisemmin viehtynyt niihin, vaikka kyllähän nuo puntit monesti ovat jotakuinkin ainoa toimiva ratkaisu mitä heittopituuksiin tulee. Vuoksella näin kalastajan, joka kiinnitti siimaan aivan järkyttävän kokoisia hojottimia. Kas kummaa, ukko sai saalista ja me muut jäimme tyhjin käsin. Heittokohoa olen käyttänyt perhon keralla, mutta se tuskin kovin järkevä ratkaisu lippoja tai lusikoita lingottaessa.
 

Jalasvaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja WSH Capitals
Onko kenelläkään kokemuksia Talllinnassa sijaitsevasta lureshopista? Juuri nyt puljun kotisivut kyykyssä, mutta olisi aikomus laittaa piakkoin tilaus vetämään. Erinäisiäkin suosikkituotteitani Suomen hintoihin nähden hyvinkin edullisesti, eikä postikulujenkaan pitäisi hirveästi rasittaa pankkitiliä. Mutta lieneekö luotettava paikka; viipyilevätkö toimitukset ja mahtaako laatukaan olla a-luokkaa vai silkkaa sutta ja sekundaa?

Voin suositella kyseistä kauppaa. Ainakin omat tilaukset ovat sujuneet kaikinpuolin hyvin. Tuotteet ovat juuri sitä mitä luvataan ja hinnat ovat sopivia.
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Kevään suurhaukia

Linkki vie YouTubeen. Kolme ja puoliminuuttiseen rokkipätkään koostettu meidän kalapoppoon tän kevään highlightit. Pari kymppiäkin jääny vilmille.

Suosittelen pahimpaan kalakuumeeseen tätä pätkää ;)

Itse olen tänä keväänä hurahtanut pahemman kerran isojen shad jigien heittelyyn hauen kalastuksessa. Kyllä komeita haukia on spinnereillä ja jerkeilläkin noussut, mutta kun muut ei pelitä niin kumilötköä kehiin ja PAM, kyllä nappaa. Big Mc Rubberilla tempaisin pari päivää sitten ekan kerhokalan ylös. Kuusi kertaa kävi samassa mestassa hauki tukistamassa busteria ja Savagen Soft4playtä, mutta vasta Big Mäkki toi hauen veneeseen saakka ihmeteltäväksi.

Tämä kevät on muutenkin ollut kyllä hauenkalastajan kulta-aikaa. Itse olen jo enkkaa parannellut kolme kertaa ja viime vuoden haukisaldot on jo rikottu reippaasti. Ja kyllä sitä tuli viime kautenakin vesillä viihdyttyä. Kokemus on valttia!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi helvetti.

Pikkuveli kävi eilen faijan kanssa Karhijärvellä vähän vetämässä uistinta ja heittelemässä. Kysyivät mukaan mutta sanoin että ei pysty, menin futiskentälle pelailemaan ja toteamaan että mäkäräisiä on niin paljon ettei jaksa siellä olla :D

Pikkubroidi kiskoi veneeseen 4kg ja 3,5kg hauet, faija nappasi kanssa jonkun reilun 3kg. Sen jälkeen vielä 3kpl 1,5kg-2kg kuhia.

Ei helvetti tää elämä on epäreilua. Ite en oo tartuttanut kuin maapallon pariin otteeseen, uistimet on onneksi vielä säästyneet. Pakko ottaa kohta yksi päivä vapaata ja käydä hakemassa edes se yksi hauen tappi.
 
Voin suositella kyseistä kauppaa. Ainakin omat tilaukset ovat sujuneet kaikinpuolin hyvin. Tuotteet ovat juuri sitä mitä luvataan ja hinnat ovat sopivia.

Onkos ollut pitkiä toimitusaikoja tuolta tilailtaessa? Tossa tilauksen pistin, ja viime maanantaina tuli viesti että ovat nyt lähettäneet. Vielä ei ole ainakaan saapunut tänne asti. Kyllä ensi viikolla jo pitäisi alkaa olemaan perillä...

Venekin saatu vihdoin onnellisesti vesille. Yksi Pien-Saimaan reissu takana ja tulihan sieltä sentään yksi hauenrohjake, ettei tyhjin käsin tarvinnut kotiin palata. Pulliksi jalostin ja perin herkullisia olivat.

Enää pari viikkoa odoteltavaa, ja sitten kohti Ruunaata. Kovastihan tuota jo odoteltukin, varsinkin kun en ennen ole käynyt kyseisellä mestalla.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Talvilomaa tuli vietettyä kulunut viikko pääasiassa mökillä kuntaliitosten jälkeen laajentuneella Mikkelin esikaupunkialueella. Yllättävän hyvin sai muikkua verkosta nyppiä vuodenaikaan nähden. Kyllä alkaa juhannusta ja lomia odottelemaan jos kanta on noin hyvä kuten tällä hetkellä näyttäisi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Poikkeuksellisesti nakkelin tänään inasen virppaa, eli koneonkea, eli virveliä. Kuhaa/ahventa vähän koitin jigata(en tajua siitä hommasta yhtään mitään). No sain sentäs päälle kilon hauen, ei niitä näillä vesillä liikaa ole. Ihan kivaa oli. Kesällä sitten voi jättää maastovärit pois. Toki ruskeakylkinenkin kelpaa.

Tuli mieleen hauska juttu. Vaikka olen lohissa saanut jo kympin rikki, harjuksella muutaman kerran 50 cm rikki ja taimenenkkakin melkein 80 cm, niin kirjolohta, tuota vesiemme lauantaimakkaraa, en ikinä ole edes siiman päähän saanut. Joskus näinkin päin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös