Kalamiehiä?

  • 506 866
  • 3 008

Jokke

Jäsen
Ajattelin herätellä vanhan harrastuksen henkiin kun sopivasti prismassa käydessäni huomasin, että kalastustarvikkeet ovat kaikki -30%. Ostin sitten Shimano Solstace 4000 kelan hintaan 46€ tjsp. Sopivaa vapaa en kuitenkaan tuolta löytänyt. Osaisiko joku suositella tuolle kelalle sopivaa vapaa.

Tarkoitus on kalastaa lähinnä merellä, joten jotain isompaakin saattaa joskus ottaa kiinni.

Lisäksi tuli ostettua hirveä kasa muuta aiheeseen liittyvää kun halvalla sai. :)
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jokke kirjoitti:
Osaisiko joku suositella tuolle kelalle sopivaa vapaa.

Tarkoitus on kalastaa lähinnä merellä, joten jotain isompaakin saattaa joskus ottaa kiinni.

Shimanon vavat on ainakin itsellä olleet erittäin toimivia, mutta kyllä muiltakin valmistajilta hyviä löytyy. Shimanon takuuta ei vain voi liikaa kehua (3v "tollotakuu" - katkaise vapa vaikka auton oven välissä, saat yhden kerran vaihtaa uuteen). 4000-kokoluokan kelalle ei kovinkaan kevyttä tai lyhyttä vapaa kannata hankkia, ettei setistä tule liian takapainoista. Itselläni on enemmän hyrriä kuin haspeleita, joten en suoraan uskalla mitään yksittäistä vapaa suositella, mutta 8-9-jalkaisia Shimanon vapoja itse harkitsisin. Shimanon Nexaven vapa kaverilla taitaa olla tuon kokoluokan kelassa, hän itse ainakin tykkää siitä. Enemmän se on kuitenkin itsestäsi kiinni. Käy kokeilemassa vapoja jossain, osta sellainen sinun käteesi sopiva.
 

Jokke

Jäsen
E kirjoitti:
Shimanon vavat on ainakin itsellä olleet erittäin toimivia, mutta kyllä muiltakin valmistajilta hyviä löytyy. Shimanon takuuta ei vain voi liikaa kehua (3v "tollotakuu" - katkaise vapa vaikka auton oven välissä, saat yhden kerran vaihtaa uuteen). 4000-kokoluokan kelalle ei kovinkaan kevyttä tai lyhyttä vapaa kannata hankkia, ettei setistä tule liian takapainoista. Itselläni on enemmän hyrriä kuin haspeleita, joten en suoraan uskalla mitään yksittäistä vapaa suositella, mutta 8-9-jalkaisia Shimanon vapoja itse harkitsisin. Shimanon Nexaven vapa kaverilla taitaa olla tuon kokoluokan kelassa, hän itse ainakin tykkää siitä. Enemmän se on kuitenkin itsestäsi kiinni. Käy kokeilemassa vapoja jossain, osta sellainen sinun käteesi sopiva.

Kiitos vinkistä, ostin sitten tuon Shimanon Nexavenin 8 jalkaa ja viehekoko 15-40g muistaakseni. Jos viikon päästä pääsis ekan kerran merille testailemaan. Siihen saakka pitää tyytyä pakin järjestelemiseen jossei jossain läheisessä järvessä käy uittamassa lusikoita. :)
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jokke kirjoitti:
Kiitos vinkistä, ostin sitten tuon Shimanon Nexavenin 8 jalkaa ja viehekoko 15-40g muistaakseni. Jos viikon päästä pääsis ekan kerran merille testailemaan. Siihen saakka pitää tyytyä pakin järjestelemiseen jossei jossain läheisessä järvessä käy uittamassa lusikoita. :)

Uskon, että teit fiksun valinnan. Itselläni on jigivapana itse asiassa 6-jalkainen Nexave pienemmässä kelassa, se on hyvä. Tuo vapa on erittäin monikäyttöinen - ei väsy hauen kanssa helposti, mutta ei ole myöskään huono esimerkiksi hieman isompaa jigiä heitellessä.

Antaisitko käyttökommenttia jälkikäteen?
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa olla aika optimistista kysellä, mutta osaisikohan kukaan vinkata, mihin tässä Helsingissä tai ihan lähistöllä kannattaisi mennä mato-ongelle. Saalistoiveena luonnollisesti ahvenet, mielellään pikkasen isommat.

Vaan kaikkihan tuollaisia taitavat jahdata, eli "varmat paikat" lienevät visusti salaisuuksia. Jotain mukavia paikkoja puolivakavaan ongintaan olisi silti kiva kuulla.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jippo kirjoitti:
Taitaa olla aika optimistista kysellä, mutta osaisikohan kukaan vinkata, mihin tässä Helsingissä tai ihan lähistöllä kannattaisi mennä mato-ongelle. Saalistoiveena luonnollisesti ahvenet, mielellään pikkasen isommat.

Vaan kaikkihan tuollaisia taitavat jahdata, eli "varmat paikat" lienevät visusti salaisuuksia. Jotain mukavia paikkoja puolivakavaan ongintaan olisi silti kiva kuulla.

Eipä noita hyviä isojen ahvenien onkipaikkoja ole itselläkään tiedossa. Melkein lähtisin ruokakalan toivossa hakemaan tavallista mato-onkea mieluummin pohjaongella (siis virveliin heittopaino ja tapsin päähän mato) keväisen siianonginnan tyyliin. Jos haluaa mato-onkeen tapahtumia, ei tarvitse kovin kauas kotoa mennä, mutta oikeita kunnon ruokakaloja voi joutua etsimään.

Jos vähän vihjaisisit, missä päin Helsinkiä mieluiten kalastelisit, voisin ehkä antaa jotain mahdollisia paikkoja. Helsingissä ei kuitenkaan keskikesällä ole omassa tiedossani yhtään sellaista paikkaa, johon kannattaisi toiselta puolelta kaupunkia ajaa tavallisen mato-onginnan vuoksi.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Aika hiljaista on ollut kalastusrintamalla ja liian vähiin on jäänyt tänä kesänä virvelin heittely. Mökillä toisin nappasi katiskan tarkastusreissulla ensimmäisellä heitolla parikiloinen hauki ja katiskalla on tullut jotain, mutta muuten on ollut tavallista hiljaisempaa. Viime viikonloppuna tuli kyllä vedettyä kesän pohjat tädin mökillä heitellessäni laiturilta kaislikon reunaan. Uistin ilmeisesti kopsahti haukea suoraan kalloon, koska säpinä oli aikamoista. Heitin tietysti uudestaan samaan kohtaan, jolloin kala nappasikin kiinni. Sain kelattua sitä pari metriä, kun vanha umpikelani laukesi osiin ja hauki tietysti karkuun. Ei muuten olisi vituttanut, mutta tyttäreni (5-v.) ei voinut käsittää miksi päästin kalan karkuun ja vaati vieressä tarkkaillen nappaamaan uuden. Yritin toisella kelalla, mutta ei sieltä tietysti enää mitään tullut.

Parasta kalaa olen saanut tänä kesänä Lieksassa rantanuotiolla, jossa tarjolla oli lohisoppaa ja muurinpohjalettuja. Sielläkin rannalta heittelyn seurauksena oli vain kaksi pohjaan jäänyttä uistinta, joten aika vituiksi on mennyt kalastaminen tänä kesänä. Pannaan helteiden piikkiin.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
E kirjoitti:
Helsingissä ei kuitenkaan keskikesällä ole omassa tiedossani yhtään sellaista paikkaa, johon kannattaisi toiselta puolelta kaupunkia ajaa tavallisen mato-onginnan vuoksi.

Niin, tuohon voisi lisätä, että erikoisluvalla kyllä Vanhankaupunginkosken suvannosta ovat kuulemma saaneet hyvin ahventa nyt viime viikkoina. Suvanto vaatii kalastuksenhoitomaksun lisäksi suvantoluvan (joko €3/päivälupa tai helsinkiläisille €17/vuosi / ulkopaikkakuntalaisille Helsingin matkailijakalastuslupa €34/vuosi).

Suvannolta on mahdollisuus saada myös nousutaimenia ja syksymmällä yli kympin lohiakin. Ison taimenen ja 12,4kg lohen nostot olen itse todistanutkin paikan päällä.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
E kirjoitti:
Jos vähän vihjaisisit, missä päin Helsinkiä mieluiten kalastelisit, voisin ehkä antaa jotain mahdollisia paikkoja. Helsingissä ei kuitenkaan keskikesällä ole omassa tiedossani yhtään sellaista paikkaa, johon kannattaisi toiselta puolelta kaupunkia ajaa tavallisen mato-onginnan vuoksi.

Joo, näinhän mä sen arvelinkin olevan. Helpommin pääsen tuohon Pikku-Huopalahti, Munkkiniemi, Seurasaari -alueelle, joista arvatenkin voi tuurilla jotain saada, mutta eivätpä ne taida mitään erityisiä ottipaikkoja olla. Täytyy silti käydä joskus kokeilemassa.

Nyt illalla olen itse asiassa menossa toiselle puolelle kaupunkia kokeilemaan ihan perusonkimista eli tuonne Vuosaareen suuntaan. Kaveri autoilee, joten jos sieltä Itä-Helsingistä ei hyvää paikkaa löydy, niin äkkiähän siitä hurauttaa Sipooseen tai jopa Porvooseen, joista saattaisi tuurilla jotain saadakin.

Onkimisessa on se jännä juttu, että jotkut tykkäävät siitä rentouttavana puuhana, vaikkei saaliista olisi tietoakaan. Ja onhan se renotuttavaa, ei siinä mitään. Mä olen niin kärsimätön luonne, että jotain actionia siellä koukun päässäkin pitäisi olla. Kaikista mukavinta homma on silloin, kun ahventaa saa nostella ylös koko ajan. Pieniähän ne yleensä on, kun mato-onkii, mutta ei sekään niin haittaa.

Tuo Vanhankaupunginkoski on kyllä hieno paikka. Oon joskus käynyt siellä virvelöimässä ilman suurempaa menestystä, mutta täytyypä katsella, jos syksymmällä kävisi taas kokeilemassa.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Jippo kirjoitti:
Onkimisessa on se jännä juttu, että jotkut tykkäävät siitä rentouttavana puuhana, vaikkei saaliista olisi tietoakaan. Ja onhan se renotuttavaa, ei siinä mitään. Mä olen niin kärsimätön luonne, että jotain actionia siellä koukun päässäkin pitäisi olla. Kaikista mukavinta homma on silloin, kun ahventaa saa nostella ylös koko ajan. Pieniähän ne yleensä on, kun mato-onkii, mutta ei sekään niin haittaa.

Itse olen ainakin sisäistänyt onkimisen nimenomaan rentoutumisen ja vapaa-jan vieton kannalta. Laitetaan paatti johonkin suojaisaan ja aurinkoiseen paikkaan, ja laitetaan kännykkä kiinni (jos joku on sen erehtynyt mukaan ottamaan). Sitten ei muuta nautitaan päivästä ja kesästä.

Sitten kun halutaan hiukan äksöniä, niin otetaan virvelit ja rensselit esille, ja aletaan katselemaan hyviä hauki-/kuhapaikkoja. Pakista otetaan hattuun roikkumaan iso kumikala (punainen), Meps:n 5 lippa (kirkas), sinertävä krokotiili ja sitten aloitukseen puna-/valkovaappu. Näillä pääsee jo pitkälle, ja melkein kaikissa sisävesistöissä. Jokerina voidaan pitää jotain kellertävää vaappua, syvyydestä hieman riippuen. =)

Näillä minä olen kalastanut, ja kyllä on tulostakin tullut. Ennenkuin ketään alkaa kritisoimaan valintojani. =D
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jippo kirjoitti:
Joo, näinhän mä sen arvelinkin olevan. Helpommin pääsen tuohon Pikku-Huopalahti, Munkkiniemi, Seurasaari -alueelle, joista arvatenkin voi tuurilla jotain saada, mutta eivätpä ne taida mitään erityisiä ottipaikkoja olla. Täytyy silti käydä joskus kokeilemassa.

Seurasaaressa on hyviä onkipaikkoja kyllä vaikka kuinka. Pikku-Huopalahti on sen verran suljettu, että siellä on käsittääkeni suhteessa särkikaloja enemmän kuin esimerkiksi Seurasaaren ympäristössä. Mikäli ihan rauhassa haluaisin noilla seuduilla onkia, menisin Seurasaareen johonkin sopivaan paikkaan (vähän kalliota, kaislikkoa jne). Tuppaa vaan olevan vähän päiväkohtaista tuo, missäpäin saarta kala liikkuu. Särkikaloja ja ahvenia löytää varmasti. Munkkiniemen suunnalla on ihan hyviä onkipaikkoja myös, Laajalahdelta voisi saada isoja lahnoja, jos on kohdillaan. Pohjaongella Seurasaaresta voisi hyvällä tuurilla tavoittaa vaikka ankeriaankin, koska niitä liikkuu Seurasaarenselällä. On vaan vaikea kalastettava (ja erittäin vaikea tapettava).

Itä-Helsingin suunnalla on paljonkin ihan kivoja onkipaikkoja, Mustikkamaa on erittäin hyvä onkipaikka noin yleisesti. Sielläkin tosin isompikokoiset saaliit saanee paremmin pohjaongella kuin tavallisella mato-ongella.

Muutenkin pohjaonginta on erittäin leppoisa ja mukava tapa juoda olu... eikun siis viettää aikaa. Saalista saa melkein mistä vaan, ja mahdollisuus oikeasti kunnon kaloihin on parempi kuin tavallisella mato-ongella. Jos joku ei ole kokeillut, mutta pitää leppoisasta kalastelusta, voisin suositella kyllä kokeilemaan.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
RedRave kirjoitti:
Näillä minä olen kalastanut, ja kyllä on tulostakin tullut.

Kysytäänpäs vähän yleisemminkin tuon RedRaven lausahduksen innoittamana, notta minkälaisia vonkaleita sitä itsekukin on rannalle/veneeseen nostanut?

Itse sain loman aikana hilattua haukiennätystäni jälleen pykälällä ylöspäin, vihertävää, n. 20cm vaappua haukkasi 3,3kg/83cm luupää. Hitaasti mutta varmasti kohti kymppiä..
Puolikiloisia ahvenia on tullut muutama. Etenkin ongella saatuna pistää mukavasti vastaan tuollainenkin.

Jalokalaosasto on omalla kohdalla vaatimaton huolimatta suhteellisen pitkästä kokemuksesta sekä perho-että virvelivälinein. On tullut kierrettyä Kuusamot, Keski-Suomen-ja Pohjanmaan kosket ja jonkin verran Lappiakin mutta montaa yli mitan täyttävää taimenta en ole saanut. Harjusta jonkin verran enemmän muttei mitään kehukaloja niidenkään suhteen. Pullalohia nyt tietysti saa nykyään joka paikasta.

Joten kertokaas omat rekorttinne!
 

sputnik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Vihdoin kalastuskesä käyntiin

Tiistaina kaverin kanssa Saimaalle uistelemaan (pienen-Saimaan puolella), joka kesä aloitus vaan myöhästyy. Nyt ihan kohtuullinen aloitus vajaa 2 tuntia ehdittiin uistella ja ylös tuli 2 n. 2,5 kg haukea. Ihan mukavalta tuntui mutta parin viikon päästä pitäisi lähteä tuonne Puumalan vesille kalastamaan pariksi päiväksi toivottavasti kalat vain suurenevat. Otti vaappu oli molemmilla kerroilla papukaijan värinen Rapala ShadRap 10 cm eli uistin ui n. 4-5 metrin syvyydessä.
 

Suburb Bully

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kustavissa

No niin.. Pitääpä lähettää historian ensimmäinen viesti Jatkoaikaan, kun nyt kerrankin on jotain kerrottavaa.

Oltiin tosiaan Kustavissa mökkeilemässä viikonloppuna ja tarkoituksena oli hieman tutustua paikkohin syksyn todellista kalastusreissua varten... Oletuksena kun oli ettei näin kuumilla ilmoilla kunnolla söisi.

Ajatukset kuitenkin muuttui kun naapurimökkiläiset nostivat matalasta kaislikosta 110cm ja 11kg painavan hauen puolipilvisenä perjantai päivänä. No meile illalla tarttui ainoastaan pari pientä (n.1kg) pulikkaa, mutta innostusta kuitenkin riitti vielä lauantaillekin kun kerran tiedettiin että isotkin saattaa olla syönnillä.

Lauantai päivä menikin sitten jo lähes pelkästään kalastaessa ja lopulta yritys palkittiin. Samalta paikalta ensin 2kg ja hetiperään 4kg hauet, näihin oltiin jo enemmän kuin tyytyväisiä. No kalat mökkiin ja vielä muutamat heitot matalaan kaislikkoon. Kymmenen minuutin väsyttelyn jälkeen veneeseen nousi 117cm n.10kg mörkö jolla maha aivan tyhjä, joten painoa olisi voinut olla huomattavasti enemmänkin.

Kuvassa pään vieressä on Coltin sytytin.
 

Liitteet

  • Mörkö.JPG
    Mörkö.JPG
    28,7 KB · kertaa luettu: 817

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
Suburb Bully kirjoitti:
No niin.. Pitääpä lähettää historian ensimmäinen viesti Jatkoaikaan, kun nyt kerrankin on jotain kerrottavaa.

Oltiin tosiaan Kustavissa mökkeilemässä viikonloppuna ja tarkoituksena oli hieman tutustua paikkohin syksyn todellista kalastusreissua varten... Oletuksena kun oli ettei näin kuumilla ilmoilla kunnolla söisi.

Ajatukset kuitenkin muuttui kun naapurimökkiläiset nostivat matalasta kaislikosta 110cm ja 11kg painavan hauen puolipilvisenä perjantai päivänä. No meile illalla tarttui ainoastaan pari pientä (n.1kg) pulikkaa, mutta innostusta kuitenkin riitti vielä lauantaillekin kun kerran tiedettiin että isotkin saattaa olla syönnillä.

Lauantai päivä menikin sitten jo lähes pelkästään kalastaessa ja lopulta yritys palkittiin. Samalta paikalta ensin 2kg ja hetiperään 4kg hauet, näihin oltiin jo enemmän kuin tyytyväisiä. No kalat mökkiin ja vielä muutamat heitot matalaan kaislikkoon. Kymmenen minuutin väsyttelyn jälkeen veneeseen nousi 117cm n.10kg mörkö jolla maha aivan tyhjä, joten painoa olisi voinut olla huomattavasti enemmänkin.

Kuvassa pään vieressä on Coltin sytytin.

Tohtiiko kysyä, että mihin uistimeen iso mörkö tarttui?
 

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
Suburb Bully kirjoitti:
Ei kai se mikään salaisuus ole...Taitaa olla joku hieman vanhempi Krokodile.

Joo, jos olisi pitänyt veikata niin sininen Krokodil olisi ollut mun valinta. Lähelle siis meni.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Osaisiko kukaan kertoa onko tampereen seutuvilla hyviä kalapaikkoja veneettömälle, tammerkoskea lukuunottamatta? Rannalta käsin olisi siis tarkoitus viskellä...
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Lahden Vesijärveen on tänä kesänä ilmestynyt uusi mukava tuttavuus eli Taimen. Taimenta järvessä on aina ollut, mutta todella harvassa. Kevään istutusten ansiosta Taimen kanta on nyt parempaan päin ja toivottavasti pysyy sellaisena.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Vähän päivitystä koskikalastustilanteeseen. Heinäkuun loppupuolella tuli sitten saatua tämän kesän viimeinen taimen. Painoa tällä kalalla oli 1450g. Koskivesi on nyt todella lämmintä ja veden pinta ennätysalhaalla. Virtaumaa ei juuri joessa ole. Ovat nuo taimenet tainneet paeta koskesta järviin viileämpien vesien perässä...
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jokeriarska kirjoitti:
Eilen tuli Suomenlinnan edustalta yksi keskikokoinen kuha. Siihen jäikin.

Miksi sieltä vedät? Kaveri veti eräältä Helsingin sisälahdelta (tarkkaa paikkaa en kerro, mutta siis kuitenkin käytännössä kutupaikkojen vierestä) tuossa sunnuntaina ihan keskellä päivää 2,3kg 64cm kuhan, syönti oli kuulemma erittäin hyvä muutenkin - kahteen veneeseen oli saaneet alamittaiset mukaan laskettuna melkein sata kalaa. Jostain kumman syystä itsestä tuntuu siltä, että kuhat on Helsingissä edelleen yllättävän sisällä. Koskaan ei olla kuitenkaan Mustikkamaan ja Laajasalon väliä ulompana vedetty (sitä Emäntää ja Nimismiestä kierretty uloimmillaan), kun mittakalaa on aina noiltakin sijoilta tullut useampiakin.

Ei ole tarkoitus dissata siis mitenkään, mielelläni jakaisin kommentteja Helsingin noinkin ulkoa saaduista kuhasaaliista, jos niitä on joskus ollut - kehittymistähän tämä on aina kaikille.

HIFK-manian kysymykseen taas voisi vastata, että on joku jostain - kuvia esmes kalastus.comin puolella on hyvinkin.
 

HIFK-Mania

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,San Jose Sharks,ManU
Täältä Pohijanmaan suunnalta kuhaa tulee aika paljonkin..Tosin kaikki järvistä joihin Pohjanmaa-cup ei kuulu...Perheen kanssa ollaan oltu pari kertaa yhdellä pienellä järvellä ja isojakin kuhia on tullut mm. 4,5;5,ja noin 5kpl 3 kiloisia...Missään kauempana ei olla päästy käymään joten eipä oo tietoa esim pohjoisen kalastustilanteesta..
 

Jokke

Jäsen
E kirjoitti:
Uskon, että teit fiksun valinnan. Itselläni on jigivapana itse asiassa 6-jalkainen Nexave pienemmässä kelassa, se on hyvä. Tuo vapa on erittäin monikäyttöinen - ei väsy hauen kanssa helposti, mutta ei ole myöskään huono esimerkiksi hieman isompaa jigiä heitellessä.

Antaisitko käyttökommenttia jälkikäteen?

Annan kommentteja heti kun pääsen vaan kalaan... Ei ole vielä ehtinyt, no 4vkon loma onneksi alkamassa, jos sitten.

Itse asiassa vapa vaihtui vielä 9 jalkaseen, koska olin kiireessä/epähuomiossa ottanut hyrräkelavavan joka ei oikein toimi avon kanssa kun liipasin sojottaa ylöspäin. :) Olivat pusseissa kaupassa ja katsoin vain sopivan mittaisen ja viehekoon.... No eipä onneksi vaihdon kanssa mitään ongelmia kun muovit oli vielä tupessa jne jne...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös