Kaikkien aikojen TOP10-biisit sinulle?

  • 5 287
  • 33

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Laitetaas tämmöinenkin.

1. Led Zeppelin - Stairway to Heaven
2. Rainbow - Stargazer
3. Bruce Dickinson - Tears of the Dragon
4. Tool - Lateralus
5. Pink Floyd - Comfortably Numb
6. Eagles - Desperado
7. Led Zeppelin - Since I've Been Loving You
8. Iron Maiden - Infinite Dreams
9. Deep Purple - Child In Time
10. Juice Leskinen - Syksyn Sävel

5 ensimmäistä tuli sen kummemmin miettimättä. Jokainen noista on noussut semmoiselle jalustalle minulle, että ne tulevat tämmöiseen listaukseen kuin automaattisesti. Sinne jalustalle ei pääse helposti ja siellä on vain harvat ja valitut. STH on pitänyt ainakin jo 15 vuotta tuota ykkössijan valtikkaa hallussaan, vaikkeivat nuo muut missään paremmuusjärjestyksessä olekaan, koska en niitä minkäänlaiseen järjestykseen osaisi laittaa. Tuo STH nousi jo nuorena minulle semmoiseksi teokseksi, että eipä sitä varmaan koskaan mikään tule tuolta pudottamaan.

Nuo 6-10 sen sijaan olivat jo vähän hankalampia, kun vaihtoehtoja keksisi nopeasti varmasti montakymmentä jotka voisi ihan yhtä hyvin tuohon laittaa. Peruste oli kuitenkin jokaisen noiden kohdalla se että jokainen taustalta löytyy joku merkitys. Infinite Dreams esimerkiksi oli biisi joka räjäytti minulle Iron Maidenin aivan uudelle tasolle. Tuo biisi toimi porttina Iron Maideniin minulla. Desperadon sanoitukset saa lähes joka kerta vieläkin kyyneleet silmiin, vaikka sen on kuullut satoja kertoja. Juicea kuuntelin vanhoilta c-kaseteilta jo pikkupoikana ja syksyn sävel oli ihan ehdoton suosikkini. No 7 ja 9 nyt ei oikeastaan mitään sen kummoisempia henkilökohtaisia juttuja pidä taustallaan, ne ovat vain helvetin hyviä teoksia.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
1. Rocket Queen

2. Out Ta Get Me

3. It's So Easy

4. You're Crazy

5. Nightrain

6. Welcome To The Jungle

7. Mr. Brownstone

8. Paradise City

9. Think About You

10. My Michelle

Bubbling under (in an alphabetical order): Anything Goes, Sweet Child O' Mine
 

Schadowan

Jäsen
Noniin, nyt on helppo yks per bändi/artisti:

Nirvana - Drain You
Radiohead - Paranoid Android
Egotrippi - Matkustaja
The Beatles - A Day in the life
Leevi and the Leavings - Kerro terveiset lapsille
The Strokes - Trying your luck
Korn - Blind
Queen - Innuendo
Kate Bush - Wuthering Heights
Michael Jackson - Rock with you

Kaikki biisit omalla tavallaan täydellisiä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänään varmaan tätä mieltä, ei nyt varsinaista järjestystä:

-Anathema - A Simple Mistake. Komea kertsi, hieno loppupaisutus. Muutenkin viime vuosien hienoimpia levytyksiä tuo We're Here, because We're Here.
-Pain of Salvation - A Trace of Blood. Gildenlöwien esikoisen keskenmenosta kertova, koskettava biisi.
-The Gathering - Even the Spirits Are Afraid. Uppoaa tämän bändin kohdalla jälkipään tuotanto enemmän. Hieno sävellys, komeat melodiat ja tietysti Anneke van Giersbergen.
-Devin Townsend Project - Numbered. Hienoja melodioita tässäkin. Deviniltä ja Annekelta myös huippuvedot.
-Porcupine Tree - Anesthetize. Aina yhtä upea järkäle. Gavin Harrisonin rumputyöskentely on upeaa.
-Opeth - Deliverance. Samat kuin edellisestäkin, rumpaliksi vain Martin Lopez. 14 minuuttia, joka menee kuin siivillä.
-Alice In Chains - Love, Hate, Love. Mustaakin mustempi biisi mustasukkaisuudesta. Cantrellin kitarointi upeaa.
-Pink Floyd - High Hopes. Ollut jo reilut parikymmentä vuotta näillä listoilla. Hieno biisi.
-Led Zeppelin - Rain Song. LedZepin parhaan levyn paras biisi mielestäni. Hienoa fiilistelyä.
-Tool - Schism. Hienosti tahtilajeilla kikkaileva biisi riidan ilmapiiriä puhdistavasta vaikutuksesta. Aikamoinen ihmismustekala tuo Danny Carey.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Tämäkin lista on helvetin vaikea, koska biisit vaihtelee kokoajan kahta ensimmäistä lukuunottamatta. Mutta mennään tämän hetken fiiliksellä:

1. Guns n' Roses - November rain. Kylmät väreet joka kerta kun kuulen. Tämän jos pääsisi livenä kuulemaan, niin voisin kuolla onnellisena.
2. Guns n' Roses - Estranged. Voimabiisi. Kaunis, monipuolinen, sykähdyttävä. Tästä saa apua jos elämä potkii päähän.
---
3. Red Hot Chili Peppers - Wet Sand. John Fruscianten taustalaulu ja kitarasoolo riittää yksinään nostamaan tämän biisin näin korkealle. Se soolo menee suoraan sieluun.
4. Dire Straits - Tunnel of Love. Täydellinen kappale kaikin puolin. Se loppusoolo on orgasmia korville.
5. Beatles - A day in the life. Lennonin masterpiece. Psykedeelinen teos joka iskee myös syvälle.
6. Bob Dylan - Girl from the North Country. Kaunista runoutta ja lyriikkaa. Dylanin paras.
7. Metallica - One. Ne ekat kitarasoinnut saavat jo ihon kylmille väreille. Nousujohteinen biisi jossa todella kaunis tarina takana.
8. Guns n' Roses - Welcome to the Jungle. Jos ei tästä saa adrenaliiniä ja energiaa niin ei mistään.
9. Bob Dylan - Like a Rolling Stone. Hyväntuulinen rallatus jossa kuitenkin suht melankoliset sanat. Saa hyvälle mielelle.
10. Eagles - Hotel California. Klassikko.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulle tämä lista ei ole vaikea, vaan täysin mahdoton tehtävä. Mulla on jo viime äänestyksestäkin top10 levyistä osa vaihtunut.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Mulle tämä lista ei ole vaikea, vaan täysin mahdoton tehtävä. Mulla on jo viime äänestyksestäkin top10 levyistä osa vaihtunut.

Sun pitääkin katsoa pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä suosikit vaihtelevat, mutta jotkut bändit ja biisit pysyvät aina korkealla ja niihin palaa aina vuosien jälkeen. Vai eivätkö pysy?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sun pitääkin katsoa pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä suosikit vaihtelevat, mutta jotkut bändit ja biisit pysyvät aina korkealla ja niihin palaa aina vuosien jälkeen. Vai eivätkö pysy?
Eikun tulee uusia kovempia tilalle. Niinkin voi siis käydä ja käykin. Esim. mulla on takuuvarma pitkän aikavälin suosikkibiisi, jonka kuulin ekan kerran viime vuonna. Kyseessä on Finkin Looking Too Closely, jos se jotain kiinnostaa.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Eikun tulee uusia kovempia tilalle. Niinkin voi siis käydä ja käykin. Esim. mulla on takuuvarma pitkän aikavälin suosikkibiisi, jonka kuulin ekan kerran viime vuonna. Kyseessä on Finkin Looking Too Closely, jos se jotain kiinnostaa.

Ajattelinkin, että tällanen argumentti saattaa tulla ja fair point.


No pari omaa suosikkia pystyy heittämään:

- Dire Straits - Sultans of Swing (ALCHEMY LIVE - ihan hullu live)-

- Led Zeppelin - When the Levee Breaks

- All Along The Watchtower. Tosin ei alkuperäinen eikä levytys, vaan joku kunnon live, jossa biisi pääsee kunnolla hengittämään: John Mayer - All Along the Watchtower (Live @Made in America 2014) (HQ) - YouTube

- Temple of The Dog - Hunger Strike


Kyllä mä usein palaan ns. klassikoihin, vaikka monta kertaa luulen, että olen varmasti löytänyt uuden parhaan artistin. Olenko jollain tavalla sitten kaavoihin kangistunut, enkä kykene antamaan uudelle musiikille tasavertaista mahdollisuutta? En mielestäni, koska on myös paljon vanhoja suosikkibändejä, jotka ei vaan pysy ns. ajattomina.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Apulanta - Mitä kuuluu
YUP - Meidän on annettu pudota
Leevi and the leavings -Jos helsinki on kaunis
Eppu Normaali - Joka päivä ja joka ikinen yö
Juice - Viidestoista yö
Kolmas nainen - Pyörteeseen
Ville Valo- Olet mun kaikuluotain
Zen Cafe- Todella kaunis
Anssi Kela - Nummela
Hector - Mandoliinimies
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
1. November Rain
2. Civil War
3. Estranged
4. This I Love
5. My Michelle
6. You Could Be Mine
7. Welcome to the Jungle
8. Lintumies
9. One in a Million
10. 14 Years
 

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
Vain yksi biisi per bändi.

1. Blind Guardian - And Then There Was Silence
2. Sonata Arctica - The Power of One
3. Wintersun - Starchild
4. Jethro Tull - Thick As a Brick
5. Symphony X - The Odyssey
6. Iced Earth - Dante's Inferno
7. Devin Townsend - Earth Day
8. Avantasia - The Tower
9. Nightwish - The Poet And the Pendulum¨
10. Dream Theater - Learning to Live

Monesti pitkät ja eeppiset biisit ovat parhaita ja näistä lyhinkin on kestoltaan 9:30 min. Pyrin tähän valitsemaan juurikin ikisuosikkeja enkä välttämättä juuri tällä hetkellä koviten iskevää biisiä.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Jottei tulisi samalta bändiltä liikaa biisejä, niin rajoitan yhteen biisiin per bändi:

1. Queen - Show Must Go On
2. Beach Boys - God Only Knows
3. Nightwish - Gethsemane
4. Beatles - Help
5. Iron Maiden - Starblind
6. Eternal Tears Of Sorrow - Tears of Autumn Rain
7. Epica - Blank Infinity
8. Aerosmith - Dream On
9. Rush - Free Will
10. Dream Theater - Pull Me Under
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
1. Led Zeppelin - Kashmir
2. CCR - Bad Moon Rising
3. ELO - Summer and Lightning
4. Who - Behind Blue Eyes
5. Steely Dan - Brooklyn Ows The Charmer Under Me
6. Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile
7. David Byrne - Girls on My Mind
8. Tom Petty & Heartbreakers - Great Wide Open
9. Glen Campbell - Wichita Linesman
10. Roy Orbison - You Got It

Ei paremmuusjärjestystä.

Salainen suosikki on Tapani Kansa - Eloise
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tämä on jo paljon vaikeampi kuin tuo bändijuttu, mutta yritetään.

1. Meat Loaf - I would do anything for love, but I won't do that (paras kaveri aikoinaan esitteli minulle Meat Loafin ja kävimme katsomassa tätä livenä Tukholmassa 1994. Hän teki itsemurhan elokuussa 1995.)
2. Larusso - Tu m'oublieras (Asuin lukuvuoden 1998-99 Ranskassa. Syksy oli ihan perseestä (vaikka sieltäkin jäi hyviä kavereita, joihin olen vieläkin yhteydessä) mutta kevät oli loistava ja tämä biisi muistuttaa aina siitä. Näin myös livenä Nizzan kansanjuhlassa, jossa (jostain syystä) oli myös joku Gloria Gaynor vetämässä I will surviveä noin jokusen kerran.)
3. Jope Ruonansuu - Ollaanko enkeleitä toisillemme (vaikka olen eronnut niin aikoinaan tämä biisi sopi loistavasti häätanssiksemme)
4 - 5. Zen Cafe - Todella Kaunis, Egotrippi - Unihiekkaa (opiskeluajan biisejä, ei erityisiä perusteluita)
6. Irwin - Rentun Ruusu (kun täytin 18, isäni vei minut Tirilän baariin (lähiöbaari Lappeenrannassa) laulamaan tätä hänen kanssaan duettona eli ensimmäinen karaokessa laulamani kappale)
7. Juice - Kaksoiselämää (en muista mistä tämä on tullut mutta bravuurini karaokessa)

Ei nyt millään tule mieleen enempää merkityksellisiä kappaleita, mutta jatkan tätä listaa sen 3 kappaletta kunhan mieleen moisia tulee.
 

Pekkis

Jäsen
Ei ollenkaan helppo tehtävä, mutta nämä nyt ainakin ovat kolahtaneet:

1. Genesis - Mama
2. George Michael - Killer
3. Huye Lewis and the News - I Wanna New Drug (1985 live Rock am Ring)
4, Stray Cats - Rumble in Brighton
5. Peter Gabriel - Sledgehammer
6. Fleedwood Mac - The Chain
7. Billy Idol - Flech for Fantasy
8. Pink Floyd - Another Brick in the Wall
9. Electric Light Orchestra - Last Train to London
10. Pentti Kurikan Nimipäivät - Viinamäki ( bändin ainoa biisi joka kolahtaa)

Sijalta kolme löytyy biisi, joka on vaikuttanut ylivoimaisesti eniten minun elämääni. Löytyi alun perin jostain kokoelmasta, ja siitä alkoi vuosia kestänyt fanitus. Kerrassaan loistavaa poljentoa, ja tämän livevedon kohdassa 3.47 alkaa sen luokan pompottelu ettei mitään rajaa! Kyllä musiikin kuuntelu on vaan aika siistiä.
 

JKyykka

Jäsen
Itse olen tämän vuoden ajan koonnut listaa kaikkien aikojen parhaista biisestä. Tällä hetkellä listalla on noin 1700 kappaletta. Tuhanteen olisi tarkotus karsia ja julkaista listaa blogimuodossa ensi vuodesta alusta lähtien. Voin sitten vuoden päästä kertoa top-10:n täällä. Tästä ketjusta on varmasti hyötyä, kun kuitenkin jotain biisejä listalta meinaa unohtua.
 

Pawe87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ura, Hermes
Pistetääs omakin lista tähän. Ei järjestykseen tosin pystyny näitä laittamaan...

Sonata Arctica - White Pearls, Black Oceans...
Nightwish - The Poet And The Pendulum
Eppu Normaali - Valkoinen Kupla
Dire Straits - Romeo And Juliet
Dire Straits - Brothers In Arms
Bob Dylan - Blind Willie McTell
Pink Floyd - High Hopes
Axel Rudi Pell - The Clown Is Dead
Avenged Sevenfold - Chapter Four
Iron Maiden - Fear Of The Dark
 

Courier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, HIFK, AS Roma
Eipä ole aiemmin tullut tehtyä tällaista listaa, tai ylipäätään mietittyä parhaita biisejä sen tarkemmin. Mutta musiikkia tulee kuunneltua aika paljon, ja näin perjantaina muutaman neuvoa antavan myötä olikin aika hauska katsoa mitä tulee. Aika mahdoton juttu loppujen lopuksi ja lista voisi olla ihan erinäköinen jos huomenna tekisi. Enivei, vain yksi biisi per bändi:


1. Rush - Jacobs ladder

2. Devin Townsend - Funeral

3. Shylmagoghnar - I am the abyss

4. Ensiferum - Token of time

5. Pink Floyd - Wish you were here

6. Dire Straits - Tunnel of love

7. Running Wild - Ballad of William Kidd


Tämän jälkeen meni ihan mahdottomaksi. Kolme viimeistä sijaa joillekin näistä am. biiseistä:


Treshold - Opium
Emerson, Lake & Palmer - Lucky man
CCR - Have you ever seen the rain
Journey - Don`t stop believing
Molly Hatchet - Fall of the peacemaker
Fleetwood Mack - Albatross
Bruce Springsteen - Downbound train
Mark Knopfler - What it is
Grateful Dead- Touch of grey
Led Zeppelin - Over the hills and far away
Porcupine Tree - Shallow
In Flames - Moonshield
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Scorpions - Send Me An Angel
Anna Eriksson - Kun katsoit minuun
Queen - Show Must Go On
The Police - Every Breath You Take
Jonna Geagea - Kotimatka
Survivor - Burning Heart
Susan Boyle - I Dreamed A Dream
AC/DC - T.N.T (Brian Johnsonin laulamana)
Madonna - Frozen
Leevi & Leavings - Teuvo, Maanteiden kuningas

Kunniamaininta: Bruce Springsteen - Born In The USA.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
The Smiths - There is a light that never goes out
Kraftwerk - Radio-activity
Dead Kennedys - Chicken Farm
Hassisen Kone - Tällä tiellä
Metallica: ...and Justice for all
Ismo Alanko: Kun Suomi putos puusta
Juice Leskinen: Per vers, runoilija
Lapinlahden Linnut: Aimon virsi
Piirpauke: Konevitsan kirkonkellot
Sielun Veljet - Volvot ulvoo kuun savuun

Kyllähän tuohon listalle olisi voinut nostaa esim. R.E.M:in tuotantoa, tai lisää Lintuja, joka tällä hetkellä on taas hiton tärkeä bändi.
 
Guns N' Roses - Sweet Child O' Mine
Kingston Wall - The Real Thing
Neil Young - Old Man
AC/DC - Let There Be Rock
Foo Fighters - Everlong
Bob Dylan - Tangled Up In Blue
Foo Fighters - Aurora
Pink Floyd - Coming Back To Life
City And Colour - Like Knives
Porcupine Tree - Trains

Helvetin vaikeaa kyllä tämmöisiä tehdä, kun todennäköisesti jo huomenna muutamat artistit ja biisit vaihtuvat. Näillä mennään nyt kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hyväksyn, mutta saanko udella miksi juuri Brianin versio?
Tottahan toki.

Johtuu siitä, että bändiin tuli tutustuttua nimenomaan tämän kappaleen kautta. Bon Scottin versio on eittämättä klassikko, mutta hivenen kieroutuneesti Brianin tulkinta on ikään kuin se alkuperäinen versio minulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös