Kadonneet elintarvikkeet

  • 322 210
  • 819

scholl

Jäsen
Joo no Trip-tetran poistumisen myötä Suomen lapset eivät enää taida saada mehua. Se muotohan nimittäin oli iso osa nautintoa. Aina piti varmistaa, että sai pillin ja se jännitys, että missäs se paikka onkaan, minne se pilli laitetaan.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti scholl
ja se jännitys, että missäs se paikka onkaan, minne se pilli laitetaan.
Toistui myöhemmällä iällä muissa haparoivissa kolmiomuodon läheisissä nautintoon pyrkimyksissä.

Vieläkö vanhaa kunnon oikeaa joka paikkaan tarttuvaa HubbaBubbaa on olemassa?
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Viestin lähetti Twite
Vieläkö vanhaa kunnon oikeaa joka paikkaan tarttuvaa HubbaBubbaa on olemassa?
Eikös Hubbista löydy vielä kaupoista. Muistan kuinka penskana treenattiin purkkapallon teloa yllättäen HubbaBubballa. Paketissa oli muistaakseni viisi palaa ja ne kaikki piti tietysti tunkea suuhun ja eikun puhaltelemaan.

Oliskohan ollut -93 Kreikassa, kun ostettiin kaverin kanssa purkit HubbaBubba-soodaa. Oli meinaan aika vinkeän makuista litkua etten sanoisi. Tuttifrutille maistuvaa äklöttävää liuosta. Jäipähän ainakin varsin erikoinen purkki kokoelmiin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Twite

Vieläkö vanhaa kunnon oikeaa joka paikkaan tarttuvaa HubbaBubbaa on olemassa?

Joka paikkaan tarttuvaa? Hubba Bubbahan oli ihan ehdotonta pallojen puhaltelussa juuri sen takia, että se ei tarttunut - taisi -80 luvun alun mainoksissa olla oikeen mainoslauseenakin "se ei tartu" tms. Hubba Bubballa sai pirunmoisia (melkein oman pään kokoisia) palloja, kunhan niitä vaan oli tarpeeksi monta suussa. Jos esim jenkillä koitti puhaltaa palloa, niin sitä sai kaapia naamasti irti ties kuinka kauan.

Punaista Hubba Bubbaa näkee vielä kaupoissa, mutta kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin, niin tyynyt paksuus on noin puolet alkuperäisestä.

Minä haluan ne aidot alkuperäset isot salmiakkimerkkarit takasin!

-ipa rules
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nasta juttu tää ketju, hei :)
Kuuskytluvulla faija osti mulle jäätelösoodaa (sittistä ja jätskiä) Valion baarissa, ja Ananas-Palma oli mun suosikkilimu Sittiksen lisäksi. Muistaakseni v. 1970 kohtasin ensimmäisen kerran Suomessa jugurtin - Valio myi neliönmuotoisessa repäisykantisessa purkissa mustikka-, mansikka- ja ananasjugurttia. Purkka oli Juicy Fruit tai sitten Chicago (maithohamphaat lähti juurineen, se oli niiiin tiukkaa). Ja ne mainitut Elannon lihikset/hillikset... nam! Tanskan kuninkaan Rintapastillit, Pectus (vaaleanpunaisia palleroita) kummallisessa alhaalta avautuvassa askissa - ne yleensä vierivät pitkin leffateatterin lattioita :) Ja alkuperäinen Pantterikin oli samalaisessa viritelmässä? Myöhemmistä tervapastirol oli mun suosikki, mutta ylivoimainen ykkönen mainosmielessä oli Katarol - muistan vieläkin sen laulun: 'Katarol katarässä, kiva maku ompi tässä'
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Trip-mehun lisäksi oli myöskin olemassa Trap-mehu. Oliko se sitten jonkin kilpailevan firman tuotos? Perunalastuja on tullut ja mennyt useitakin, mutta mieleen ovat jääneet sloganit: "Taffel Macks on perunasnacks!", sekä "Ringo, reilu lännenlastu!".
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti tant gredulin
Muistaakseni v. 1970 kohtasin ensimmäisen kerran Suomessa jugurtin - Valio myi neliönmuotoisessa repäisykantisessa purkissa mustikka-, mansikka- ja ananasjugurttia.

Ton mä muistan kanssa ja ne Elannon lihikset. Mä asuin 65-72 vartsikassa (Porvoontie 2) Kiviportintien risteyksen vastapäätä, siinä KOP:n talossa. Samassa talossa oli sellanen pikkuruinen Elannon myymälä ja aina, kun sai jostakin markan, heti törsäämään se Elantoon.(Sillon sai markalla saman, kun nyt 10 ekellä). Sitten oli niitä nelikulmasia toffee karkkeja en muista nimee, aski makso 15p ja oli hyvvää. Muistan myös "pula-ajan eskimopuikot", tai niin mä ainakin niitä nimitin, kun niissä ei ollu suklaakuorta ollenkaan, vaan pelkkä jätski.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niitä vinegar-sipsejä saa ainakin jostain etnisistä kaupoista (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla). Kannattaa käydä kysymässä, jos niistä hirvityksistä tykkää.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Bora Bora , persikanmakuinen olut! Miksi sitä ei enää tehdä? Siis minkä muun takia kuin sen, että minä olin ainoa juoja?

Luojan kiitos Dr.Pepper iä saa nykyään taas yleisemmin. Muuten asiat olisivat todella huonosti.

Ja muistaako joku Wild Brew -nimistä omituisen loistavan makuista guarana-alkomaholijuotavaa 90-luvun lopusta. *snif*
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Dougie KillMore


Ja muistaako joku Wild Brew -nimistä omituisen loistavan makuista guarana-alkomaholijuotavaa 90-luvun lopusta. *snif*

Joku intiaani-olut oli myös olemassa. En muista sen nimeä. Varmaan 80-luvulla.
 

ossian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kaipaan:

- Pluto-limsaa. Oranssia, passion-hedelmän makuista herkkua. Disney-limppareita oli aikanaan muitakin, muun muassa Pikku-Hukan ja Helunan kuvilla varustettuna, makuina oli muistaakseni punainen kirsikka-vadelma ja sitten keltavihreä versio...

-Tutti-Frutti-lipsi-mehujäitä. Päällä iso keltainen ja alla pieni punainen osio. Molemmat oli hyviä.

- Roger Rabbit -mehujäitä. Vadelmainen makupommi, jossa hauskaa hyytelöä sisällä.

-Ruuti-bubbis-purukumeja. Hyvät jauhot sisällä.

-Valion lohkeavaa sitruunaista Balkan-jogurttia. Vihreässä purkissa aivan taivaallista tavaraa, jota yhtä muistelen kaiholla.

-Roope-sedän rahoja pienessä pussissa. Taisi näitäkin jossain kaupassa äskettäin olla, mutta hinta oli saman euroissa kuin joskus ennen markoissa.

-Grillimaustettuja Taffel Chipsejä. Niitä, joita sai ruskea-keltaisissa pussukoissa, joiden kuvituksessa seikkailivat kädelliset perunat. Pelkät suolatut sipsit olivat vastaavasti punakeltaisissa pusseissa.

-Ritz-perunalastut. Hienostunut, hieman sieniin vivahtava maku. Hyviä olivat silti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti tant gredulin
Pectus (vaaleanpunaisia palleroita) kummallisessa alhaalta avautuvassa askissa - ne yleensä vierivät pitkin leffateatterin lattioita :)
Pectukset pitkin lattiaa - been there, done that :D

Tanskan kuninkaan rintapastillien hauskin ominaisuus oli kielen väri, kun oli tuhonnut koko askin. (vai olinkohan jo maininnut tästä)

Tuoreista katoamisista eniten harmittaa Taffelin Taco-pähkinät. Niitä sai ainakin Tampereella juuri niin kauan, että addiktio oli valmis. Ja sitten ne hävisivät. Chili-pähkinöiden aatelia. Olisivat hukanneet Rainbow'n surkeaakin surkeammat "chili"-pähkinät. Suolapähkinätkin ovat tulisempia. Pirkan vastaavat ovat sentään laatukamaa. Ja vinegar-maustetut chipsit olivat muuten oikeasti hyviä. Ettäs tiedätte.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Dougie KillMore
Bora Bora , persikanmakuinen olut! Miksi sitä ei enää tehdä? Siis minkä muun takia kuin sen, että minä olin ainoa juoja?
Eikös tuo Kopparbergs tee jotakin persikanmakuista olutta? Tosin enemmän tuo mielestäni joltakin siideriltä tms. maistuu. Tuota Bora Boraa en muista maistaneeni.
Viestin lähetti Dougie KillMore
Luojan kiitos Dr.Pepper iä saa nykyään taas yleisemmin. Muuten asiat olisivat todella huonosti.
Näin on. Mutta hieman liian kallista se on. Miksi ihmeessä Dr. Pepperiä ei tehdä esim. 1,5 litran pulloissa? Kyllä mulle kelpais.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti scholl
Joku intiaani-olut oli myös olemassa. En muista sen nimeä. Varmaan 80-luvulla.

Mahdatkohan muistella Indian-nimistä litkua, jota sai ainakin vielä 90-luvun alussa. Oli muistaakseni maissiolutta. Sellainen vihrertävä etiketti taisi olla pulloissa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti Dougie KillMore
Bora Bora , persikanmakuinen olut! Miksi sitä ei enää tehdä? Siis minkä muun takia kuin sen, että minä olin ainoa juoja?

On meitä kaksi mutta tähän se taitaa jäädä. Omissa porukoissa jopa ne pahimmat juomamiehet kammoksuivat tuota. Se oli vielä vähän halvempaa kuin tavallinen olut mutta syy taisi olla se että se oli jotain 4,3 %. Oliko tuohon aikaan muuten vielä siidereitä olemassakaan? Muistelisin vaan että ostin itse Bora Boraa vaihteluksi normaalille oluelle.
 

Lexa

Jäsen
Viestin lähetti scholl
Joku intiaani-olut oli myös olemassa. En muista sen nimeä. Varmaan 80-luvulla.

Se oli varmaankin Wild Indian Corn Beer. Tunnettiin meilläpäin tuttavallisemmin nimellä "Inkkari". Kehuivat aikanaan hyväksi (90-luvun alkupuolella). Itse en tuota väitettä voi allekirjoittaa. Kauheaa litkua se oli.


Muistaako kukaan vanhoja TuttiFrutti-namuja? Joku ***keleen älykääpiö viisaudessaan muutti niiden reseptiä ja kokoa. Olivat ennen hieman isompia ja paremman makuisia. Muutoksen jälkeen niistä tuli enemmän saippuan makuisia, vaikkakin niitä uusiakin pystyi vielä syömään. Ne vanhat kunnon TuttiFrutit, LiigaLätkien kanssa olivat valloittamaton yhdistelmä. Ja näitähän ei pusseissa myyty vaan irtokarkkeina, kuten vaan kaikki tietävätkin.

Ja kun aiemmin tuli mieleen ne kadonneet Kickersit, niin nyt alkoi oikein **tuttaa, että miksi ne piti markkinoilta vetää pois? Vai oliko ne suun rikkovat mausteet kenties aiheuttaneet jollekin sairaskohtauksen, tahi oliko ne kenties valmistettu saippuasta??
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti InSideHockey
Muistelisin vaan että ostin itse Bora Boraa vaihteluksi normaalille oluelle.
Sama juttu. Eikä se tainnut yhtään hassumpaa ollakaan, kun sitä kerran tuli useamminkin ostettua.
Tulihan sitä tosin tuohon aikaan ostettua kaikenlaista muutakin, jonka nykyään kiertäisi kaukaa, joten liekö maku muuttunut ajan myötä. Kokeilla voisi tuotakin toki uudelleen.
 

JsL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks
Viestin lähetti Lexa

Ne vanhat kunnon TuttiFrutit, LiigaLätkien kanssa olivat valloittamaton yhdistelmä.

Kyllä! Molempia yhtä monta samaan aikaan suuhun ja aah. :)
 

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Viestin lähetti Gagne
Kaipauksen kohteita lisää. Onko niitä kovia salmiakkipötköjä, n. 10 cm pituisia, sisällä salmiakkijauhetta turkinpippurin tapaan, enää olemassa? Olivat pakattu "päistä vedettävään" muovikelmuun. Kova salmiakki oli tulista ja makeata.

"Salmiakki-Patu, on niin hyvä maku.." ..tai jotain sinne päin..

Nimeksi vaihtui Turkinpippuritanko ja sitten hävisikin markkinoilta.


Jäätelö, jossa riks-raks-poksuva kuori oli Superin muotoinen, mutta mielestäni sillä oli joku paremmin siihen vaaleanpunaiseen imagoon sopiva nimi. Mainoksessa ainakin roikkua pimeydestä sälekaihtimia, joiden välistä joku kurkki..
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Pelimise
Jäätelö, jossa riks-raks-poksuva kuori oli Superin muotoinen, mutta mielestäni sillä oli joku paremmin siihen vaaleanpunaiseen imagoon sopiva nimi. Mainoksessa ainakin roikkua pimeydestä sälekaihtimia, joiden välistä joku kurkki..

Pinkki

Taisi olla hitti joskus 83-85. Muistan vaan kun silloin 3-5 -vuotiaana söin tuota jäätelöä ja ihmettelin, kun päässäni "naksui" joka kerta. Selitin tuosta vanhemmilleni ja sukulaisilleni, mutta he eivät muuta kuin naureskelleet. Vasta joskus muutama vuosi sitten tuo arvoitus selvisi. Ne saamarin paukkurakeet aiheuttivat tuon.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Re: Myrskyluodon Maijan musta ruisleipä & co.

Viestin lähetti Uleåborgir


Ja parasta ruisleipää, mitä koskaan on tehty: Myrskyluodon Maijan mustaa ruisleipää! Mummoni väitti että kyseisen liebushkan taikinaan oli lisätty verta, jotta siitä saatiin niin perkeleen tummaa. Sentin kerros VOIta tuon käntyn päälle niin jo vot.


Niin, siis, tuohan on varmaankin ahvenanmaalaista mustaa leipää (svarta / svart bröd tms.). Maku todellakin on hyvä. Ahvenanmaalta sitä saa ostaa. En tiedä saako sitä mantereelta. Olen myös kuullut, että siihen lorautetaan verta sekaan. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, väliäkö sillä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sulatejuusto, joka myytiin vihreässä lasissa. Käytön jälkeen lasin saattoi pestä ja ottaa käyttöön juomalasina. Jotenkin muistelisin että tuotteen nimi oli Viola, voi mennä väärinkin. Joka tapauksessa noita juomalaseja sitten oli melkoisesti paitsi kotona niin myös naapurissa ja sen naapurissa.
 

Oates

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Muutama huomio, en tiedä vaikka näihin olisi aiemmin jo kommentoitukin..

-Africolaa myydään ainakin Saksassa edelleen.

-Nykyinen Helmi-limonadi on muistaakseni suklaa-appelsiinin makuista, joten aika vähän tekemistä Pyynikin Helmen kanssa.

-Amiraaliahan on saanut jo varmaan vuoden päivät kaupasta. Hyvä niin.

-Aurinko-Jaffa taisi kadota aikoinaan Lahden Mallasjuoman (?) kaatumisen mukana.


Jos jotain 80-luvulta kaipaan, niin Dr Pepper saisi ilmestyä taas kaikkien kauppojen hyllylle ihan isoissa pulloissakin ja pakastealtaaseen toivoisin taas Midi-puikkoja :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös