Kärppien peliesitykset kaudella 2023–2024

  • 1 334 952
  • 25 669

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Kaiken kaikkiaan vakuuttava viikonloppu maalierolla 10-1. Ehkei HPK taas ollut se paras mittari, vaan se on tulossa vasta ensi torstaina, mutta jos Ilves kaadetaan, vieläpä Nokia-Arenalla, saattaa jo mopo alkaa täälläkin päässä ujosti keulia.

Mutta pakko pitää toistaiseksi rattaat maassa, olla hyvillään näistä voitoista, ja ennen kaikkea varsin ehjistä 60-minuuttisista sekä onnistujien laajasta rintamasta. Sen verran monesti on Marjamäen aikana saanut pettyä loistavienkin matsien jälkeen, että nyt kaivataan pidempää nousujohteista jatkumoa.

Sitä kohti, toiveissa ainakin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
(1)
  • Tykkää
Reactions: 1971

Old referee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, tuomarit
Rike oli ennen punasta. Vieläkö tämä sääntö voimassa
Ei, jos hyökkäävä pelaaja on ylittänyt puolustussiniviivansa rankkari on mahdollinen, mikäli rike tapahtuu takaapäin eikä pelaajan ja maalivahdin välissä ole muitapuonudtavia pelaajia ja on todennäköistä että rikottu pelaaja olisi saanut kiekon haltuunsa tai se on jo hänen hallussaan.
 

castin_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kaksi voittoa kuntopuntarin viimeisestä joukkueesta kotona viikonloppuna, JEE! Ja samalla viikolla saatana hävittiin pystyyn munattomalla esityksellä saman kuntopuntarin toiseksi viimeiselle joukkueelle
 

Vide68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, RoKi
Kaksi voittoa kuntopuntarin viimeisestä joukkueesta kotona viikonloppuna, JEE! Ja samalla viikolla saatana hävittiin pystyyn munattomalla esityksellä saman kuntopuntarin toiseksi viimeiselle joukkueelle
Herranen aika sä olet väsynyt. Joku maalisiepon uusi tuleminen kenties? Hyvät yöunet alle niin ehkä maailma näyttää aamulla hieman paremmalta :)
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Kaiken kaikkiaan hyvä viikko jälleen. 7/9 pistettä ja olemme ihan iskuetäisyydellä kuitenkin vielä jopa runkosarjan voittotaistelussa.

Pelillisesti paljon jäi mietittävää. Gunlerin loukkaantuminen on vakava takaisku. Rosterin yksipuolisuus näkyy selvemmin ja selvemmin. Jostain pitäisi taikoa sentteri ja laituri ja varmasti pakistoon tarvitaan jotain. Berglundin parantuneet otteet oli hieno juttu.

Suunta on surkean alkukauden jälkeen käännetty ja minusta usko ja toivo on palannut Raksilaan. Pientä säätöä vielä ja olemme valmiita voittamaan kärki joukkueita. Kuitenkin, ilman joukkueen vahvistamista emme voi kuin haastaa kärkijoukkueita.
 

Ukkopekka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Carolina Hurricanes
Kyll minuaki harmittaa pehmeä ja löysä Turuuuuuun peli. Heidän Piste Kerhon voitoista ei sen enempää voi sanua, kuha 3 pistettä tulee. Ilvestä vastaan on ensi viikolla Tampereel matsi, voittoa himoittais mutta taitaa Kärpät tarjoilla kylmää kärkkäriä
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Ehkä odotetustikin hieman vähämaalisempi peli.

Kärpät pelasi ihan ok, mutta jälleen kerran tuo tehottomuuden peikko meinasi nostaa päätään.

Peli lopulta ratkesi ylvoimaan, joka syntyi Turusen filmaamisesta. Olen aiemmin jo tuonut tämän puolen miehestä esiin, enkä vain voi tätä piirrettä arvostaa.

Mutta, Westerholm oli hyvä, ja puolustettiin hyvin. Hyökkäyksessä oli aihioita, mutta jotenkin meinasi jäädä piippuun.

Tärkeät 6 pistettä, jotka pitikin nyt ottaa.

Koivisto on edelleen yllättävän huono.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ilmassahan se luistin oli.
Nykyään Liigassakin on ns. kolmiulotteinen siniviiva eli luistin voi olla myös ilmassa, kunhan se on sinisen alueella. Kovin helposti tuota en kyllä löytänyt, mutta parin vuoden takainen juttu HIFK:n nettisivuilta vahvistaa tämän:


"Toinen merkittävä muutos on siniviivan muuttuminen kolmiulotteiseksi paitsiotilanteissa. Luistimen ei tarvitse enää koskettaa jäätä linjatuomarin tulkitessa paitsiota."
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Vesa

Sturba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken imuri, Kärpät, Carolina Hurricanes
Peli lopulta ratkesi ylvoimaan, joka syntyi Turusen filmaamisesta.
Oliko kuitenkaan filmaus? Aika rajustihan Turusta pideltiin siinä laidalla. Ja Turusta nyt muutenkin saa rikkoa niin helvetisti, että ihan oikein jos joskus korostaa rikkeitä.

Sellainen on voittava pelaaja joukkueelleen. Ei kuitenkaan läheskään mikään Henriikka Haapala.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oliko kuitenkaan filmaus? Aika rajustihan Turusta pideltiin siinä laidalla. Ja Turusta nyt muutenkin saa rikkoa niin helvetisti, että ihan oikein jos joskus korostaa rikkeitä.

Sellainen on voittava pelaaja joukkueelleen. Ei kuitenkaan läheskään mikään Henriikka Haapala.
Turusta rikottiin kyllä härskisti ja selvästi jäähyn arvoisesti useamman kerran ottelun aikana. Tuomarilinja oli aivan paska ja poikkesi paljon kauden aiemmasta linjasta. Luulen, että vähäinen maalimäärä oli osin tuosta johtuvaa. En olisi aivan mahdottoman yllättänyt, jos komento löysästä linjasta olisi tullut perjantai-illan jälkeen tuomarikaksikolle ylhäältä päin.
 

Sturba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken imuri, Kärpät, Carolina Hurricanes
Luulen, että vähäinen maalimäärä oli osin tuosta johtuvaa.
Toisaalta eilen tuli vain yksi ylivoima vähemmän kuin perjantaina. Kyllä se vähäinen maalimäärä johtui viimeistelyn tasosta. Perjantaina Kärpillä onnistui maalinteossa kaikki - Antosen golflyönnistä, Turusen viimeisimpään maaliin, jonka Markkanen imuroi täysin. Eilen sitten päinvastoin. Onneksi saatiin pisteet, se on pääasia.

***

@Goner katsoin tuon Turusen tilanteen uudestaan. Turunen yritti päästä kiekkoon, mutta Järvelän maila oli hänen jaloissaan ja muutenkin tiellä. Tasapaino meni ja Turunen kaatui. Pelaaja on vastuussa mailastaan ja jos Järvelä sen tuonne tunkee, jäähyn todennäköisyydet kasvaa.

Itse en ole muutenkaan pannut merkille räikeää rikkeiden korostamista Turuselta. Turunen tekee usein nopeita käännöksiä, joissa ei sitten terät pysy mukana, mutta en minä sitä laske filmaamiseksi. Ja kuten sanottu, Turusta saa rikkoa - paljon. Syytä ei kukaan tiedä.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
@Goner katsoin tuon Turusen tilanteen uudestaan. Turunen yritti päästä kiekkoon, mutta Järvelän maila oli hänen jaloissaan ja muutenkin tiellä. Tasapaino meni ja Turunen kaatui. Pelaaja on vastuussa mailastaan ja jos Järvelä sen tuonne tunkee, jäähyn todennäköisyydet kasvaa.

Itse en ole muutenkaan pannut merkille räikeää rikkeiden korostamista Turuselta. Turunen tekee usein nopeita käännöksiä, joissa ei sitten terät pysy mukana, mutta en minä sitä laske filmaamiseksi. Ja kuten sanottu, Turusta saa rikkoa - paljon. Syytä ei kukaan tiedä.

Tein saman, edelleen oli kyllä härski ylikorostaminen Turuselta, eikä vihellys ollut pelin linjan mukainen. Ja vastaavia "joutsenen poikasia" on kyllä ollut Teemulta pitkin kautta. Näistä en itse pidä yhtään.

Kuuntelin myös lehdistötilaisuuden, ja Masokin näemmä tölväisi Turusta hieman asiasta.

Mutta peliesitys oli edelleen ihan ok, eikä 3 pistettä vääryys missään nimessä ollut lauantainakaan. Tuosta vihellyksestä olin vain vahvasti eri mieltä, ja se lopulta ratkaisi matsin.

Martelille muuten propsit, Ohtamaan hienon pommin jälkeen oli luistimilla noin kahdessa sekunnissa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Turusta on saanut rikkoa jo HPK:ssa pelatessaan ihan törkeän paljon ja rikkeitä ei ihan kamalasti olla vihelletty. Tässä kotimaan paskaliigassa tuo "hieman" salliva tuomarilinja on juurikin näitä taitopelaajia vastaan, joten Turusen kaltaisen pelaajien on pakko joskus korostaa niitä rikkeitä että edes joku niistä tuhannesta vihellettäisiin.
 

Sturba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Myllykosken imuri, Kärpät, Carolina Hurricanes
Tein saman, edelleen oli kyllä härski ylikorostaminen Turuselta
Eli siis Turusen olisi pitänyt vaan todeta, että "Oho, sulla on tuo maila tuolla mun jaloissa. Otatko sen pois, ja ota kiekkoki samalla niin päästään jatkamaan?"

No katsoin uudestaan, ja kyllähän se Turunen taitaa ihan tarkoituksella luistella eteenpäin ja korostaa sitä kiinnipitämistä, mutta miksi hän ei niin tekisi? Kun vastustajan pelaaja antaa mahdollisuuden jäähyyn, miksi sitä ei hyödyntäisi. Tämä on kuitenkin ihan eri maata kuin päivänselvät sukellukset.

eikä vihellys ollut pelin linjan mukainen.
Tästä kyllä samaa mieltä. EIpä siellä mitään linjaa ollut edes.
 

JPL

Jäsen
Turusen kohdalla muna-kana ilmiö.
Tuomarit joutuu aina miettimään, että oliko oikeasti rike, vai korostiko Turunen rikettä. Siksi välillä jää selvät rikkeet viheltämättä ja toisaalta välillä tulee jäähy kevyen näköisesti.
Itse tuon osin aiheuttaa, joten turha niistä sen enempää murista. Teemu osaa myös aika hyvin itse hämmentää, ottamatta niistä itse jäähyjä. Tilanteiden ulkopuolella vetäsee kevyttä poikkaria tai muuta vastustajiin ja luistelee pois, kun saanut keppiä nilkoille tai muuta. Hyvä peluri ja nostaa tunnetta puolin ja toisin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuomarilinja oli aivan paska ja poikkesi paljon kauden aiemmasta linjasta. Luulen, että vähäinen maalimäärä oli osin tuosta johtuvaa.

Tapasin hiljattain erään syntyjään ämerikkalaisen kiekkofanin, jonka mielestä eurooppalainen hockey on ihan järkyttävää mailan käyttöä ja kahvaamista NHL:ään verrattuna. Olen samaa mieltä Turusen tilanteesta, ihan ansaittu jäähy kun käsi kyynärpäätä myöten kainalossa.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Tapasin hiljattain erään syntyjään ämerikkalaisen kiekkofanin, jonka mielestä eurooppalainen hockey on ihan järkyttävää mailan käyttöä ja kahvaamista NHL:ään verrattuna. Olen samaa mieltä Turusen tilanteesta, ihan ansaittu jäähy kun käsi kyynärpäätä myöten kainalossa.
Hän on täysin oikeassa. Muita liigoja ei tule juuri seurattua kuin kotimaista, niin vaikea näiden osalta sanoa, mutta ainakin Liiga on lähes täysin mailahäirintä-sarja, eikä esimerkiksi taklauksilla ole juuri ollenkaan jalan sijaan sarjassa. Enkä tarkoita edes mitään hirmu avojääpommeja, vaan aivan tavalliset taklaukset loistavat poissaolollaan. Tästä linjasta kärsivät etenkin taitopelaajat ala Turunen ja kumppanit.

Sen verran täytyy kyllä kehaista Liigaa, että nyt sentään pahimmat mailahäirinnät otetaan pois. Eli viime kauteen verrattuna muutos on hyvinkin iso. Ainakin omaan silmään katsottuna. Välillä tulee kuitenkin vieläkin otteluita, joissa tuomarit antavat "kamppailla", eli hakata ja koukkia mailalla. Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa.
 

Arthur Morgan

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu, Kärpät, Huuhkajat
Sen verran täytyy kyllä kehaista Liigaa, että nyt sentään pahimmat mailahäirinnät otetaan pois. Eli viime kauteen verrattuna muutos on hyvinkin iso.
Sitten saavat taas pelaajat porukalla miettiä pleijareissa kun yhtäkkiä saa taas tehdä kaikkea muuta paitsi heittää kiekon katsomoon. Suurin asiahan olisi saada sama linja koko kauden ajaksi. Tällä hetkellä se saadaan hädintuskin edes pelin ajan pidettyä, harvoin siinäkään onnistutaan.
 

Redimor

Jäsen
Sitten saavat taas pelaajat porukalla miettiä pleijareissa kun yhtäkkiä saa taas tehdä kaikkea muuta paitsi heittää kiekon katsomoon. Suurin asiahan olisi saada sama linja koko kauden ajaksi. Tällä hetkellä se saadaan hädintuskin edes pelin ajan pidettyä, harvoin siinäkään onnistutaan.
Tuomariksi hakeutuvia liian vähän = arvostus tekemistä kohtaan nolla kaikilla ympärillä toimivilla + palkkaus täyttää kuraa ylimmällä tasolla saatuun paskaan nähden.

Vieläkö pitää ihmetellä miksei sinne hakeudu niitä parhaimpia? Ketä kiinnostaa lähteä 5 -10 vuoteen syljettäväksi, hankkimaan kokemusta ja sitä kautta kehittymään laadukkaaksi tuomariksi?

Ai niin ja ohituskaistalle kun pääsee vielä nämä entiset "huippupelaajat" jotka toisella toimintavuodellaan ovat jo mestiksessä kun isojen alueiden kaveripiirit näin haluavat.

Suomalaisen jääkiekkoilujärjestelmän sisällä on niin paljon mätää ettei mitään rajaa. Turha tässä on ihmetellä miksi se ei pärjää muille ympäristössään. Onneksi siittä huolimatta lajia pystytään vielä kohtuullisella tasolla harrastamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös