Kärppien maalivahtitilanne

  • 606 706
  • 2 002

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Katsoin eilisen pelin maalikoosteen. Ihmettelen nyt, mikseivät Kärppien maalivahtitilanteesta niin perin huolestuneet pari nimimerkkiä ole täällä vakavina kertomassa, että Kärppien ykkösmaalivahti päästi eilen pari helponlaista maalia. Jos maalilla olisi ollut kakkosmaalivahti, ja hän olisi päästänyt tuollaisia maaleja, niin tämä ketju olisi liekeissä. Kovin outoa, että kakkosmaalivahdista, jonka rooli on ratkopeleissä yleensä lähinnä statistin rooli, ollaan usein niin huolestuneita, mutta ykkösmaalivahdin heikentyneistä otteista ei olla. No, mehän tiedämme syyn: agendamiehet ovat juuri tuollaisia. Asiat eivät peilaudu realismin kautta, vaan sen kautta, että pitää olla oikeassa ja kirjoitukset ovat sen mukaisia.

Minä en ole edelleenkäään huolestunut Kärppien maalivahtitilanteesta. Toki se on tosiasia, että Rynnäkselle on viime aikoina mennyt enemmän helpompia maaleja, sellaisia, joita ei syyspuoliskolla mennyt. Hän on siirtynyt ainakin väliaikaisesti ikään kuin jumalmoodista tavalliseksi hyväksi Liiga-maalivahdiksi.

Ei minulla tästä aiheesta mitään muuta.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Mitä olen lukenut, niin ei siellä Tappara fanien keskuudessa tuo Metsola, niin kovin kovassa huudossa ole. Siellä jotkut kirjotteli jopa, että kiva kun saadaan maalivahti kun Chiodo tuli. No sekin ammuttiin eilen reikäjuustoksi.

Kyllähän Metsola pelaa jo toista kautta putkeen erittäin vakuuttavalla tasolla. Ei ole juuri jäljessä Rynnäksestä tilastojenkaan valossa. Lievä kysymysmerkki on ehkä paineensietokyky kovassa paikassa, Metsola ei yltänyt parhaimpaansa viime kevään finaaleissa. Toisaalta ei Jussillakaan ole kokemusta miesten palyoffs-peleistä. Kevät kertoo kuitenkin kaiken. Maalivahtipeliin kärpät ei kaatune tänä vuonna.
 

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
Kyllähän Metsola pelaa jo toista kautta putkeen erittäin vakuuttavalla tasolla. Ei ole juuri jäljessä Rynnäksestä tilastojenkaan valossa. Lievä kysymysmerkki on ehkä paineensietokyky kovassa paikassa, Metsola ei yltänyt parhaimpaansa viime kevään finaaleissa. Toisaalta ei Jussillakaan ole kokemusta miesten palyoffs-peleistä. Kevät kertoo kuitenkin kaiken. Maalivahtipeliin kärpät ei kaatune tänä vuonna.

Kyllähän Jussilta löytyy taustaa Mestiksestä miesten pudotuspeleistä kaudelta 2008-2009 Kiekko-Vantaa riveistä 5 pelistä torjuntaprosentin ollessa 94,1 ja päästettyjen maalien keskiarvo 2.22 per peli.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Katsoin eilisen pelin maalikoosteen. Ihmettelen nyt, mikseivät Kärppien maalivahtitilanteesta niin perin huolestuneet pari nimimerkkiä ole täällä vakavina kertomassa, että Kärppien ykkösmaalivahti päästi eilen pari helponlaista maalia. Jos maalilla olisi ollut kakkosmaalivahti, ja hän olisi päästänyt tuollaisia maaleja, niin tämä ketju olisi liekeissä. Kovin outoa, että kakkosmaalivahdista, jonka rooli on ratkopeleissä yleensä lähinnä statistin rooli, ollaan usein niin huolestuneita, mutta ykkösmaalivahdin heikentyneistä otteista ei olla. No, mehän tiedämme syyn: agendamiehet ovat juuri tuollaisia. Asiat eivät peilaudu realismin kautta, vaan sen kautta, että pitää olla oikeassa ja kirjoitukset ovat sen mukaisia.

Minä en ole edelleenkäään huolestunut Kärppien maalivahtitilanteesta. Toki se on tosiasia, että Rynnäkselle on viime aikoina mennyt enemmän helpompia maaleja, sellaisia, joita ei syyspuoliskolla mennyt. Hän on siirtynyt ainakin väliaikaisesti ikään kuin jumalmoodista tavalliseksi hyväksi Liiga-maalivahdiksi.

Ei minulla tästä aiheesta mitään muuta.

Minulle ainakin henkilökohtaisesti on aivan sama, vaikka meidän maalivahti päästää pari-kolme per peli ja vaikka kaikki helppoja. Se mikä minua kiinnostaa on se, että tämä Jussi maalilla tulee niitä voittoja. Eli Jussi päästää niitä helppoja silloin, kun niitä kestää päästää, eli eilen 5-1 tilanteessa. Toki oli tuo 2-1 myös otettavissa, mutta kun Jokerit meinasi oikeasti alkaa kirimään, laittoi Jussi taas luukut kiinni. Yllätys, yllätys, pelin jälkeen Jussin voittotilasto kaunistui taas.

Voittotilasto on ainoa tilasto mikä maalivahdilla on pakko olla huippua, jos aikoo pärjätä. Ameriikan maalla tuo on liki ainoa tilasto millä on loppujen lopuksi mitään painoarvoa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minulle ainakin henkilökohtaisesti on aivan sama, vaikka meidän maalivahti päästää pari-kolme per peli ja vaikka kaikki helppoja.
Otin tuon talteen, koska se pilkkaa huippu-urheilua. Toki lisäsit, että pääasia jos voittaa. Mutta kun pidemmän päälle ei voita, jos noin pelaisi.

Pidemmän päälle yksikään joukkue ei pärjää, jos päästää 2-3 helppoa per peli. Yksittäisiä pelejä tietenkin voi voittaa. Tosin, tuo on ihan teoreettinen ajatuskehitelmä, ei kumpikaan maalivahti tuossa tilassa ole. Paitsi ehkä Karhunen voi olla pahimpien agendamiesten lätinöissä, mutta pysykäämme realismissa.

Rynnäs pääsi Kärppien erinomaisen vireen ansiosta kaunistelemaan voittoprosenttitilastoaan paremmaksi kuin mitä Rynnäs itse tavallaan on. Tietenkin Rynnäs on erinomainen maalivahti ja osa voitoista johtui siitä, että hän pelasi erittäin hyvin. Monet peleistä olisi voitettu Karhusenkin kanssa. Voittoprosentti olisi parantunut. Karhusen pelimäärä on pieni. Pidemmän päälle voittoprosenttitilastoissa ei olisi noin suuri ero. Sitä pidän selvänä asiana, että Rynnäksen voittoprosentti olisi pidemmän päällekin parempi, mutta ei läheskään noin suuresti parempi. Karhunen joutui kaiken lisäksi pelaamaan monet pelinsä silloin alkukaudesta, kun Kärpät oli pelillisesti ihan kuutamolla. Ja esimerkiksi Turussa pelattu ottelu meni ihan kenttäpelaajien perseilyn piikkiin. Tietenkin agendamiesten mielestä se alkukauden taaperrus johtui Karhusesta, että joukkue ei päässyt vastustajan hyökkäysalueelle, mutta ne lätinäthän tiedetään. Esimerkiksi alkukauden pelissä Jokereita vastaan Kärpät voitti 2-3 ja Karhunen torjui 47 kertaa. Hän voitti sen pelin.

Kärpät on tällä hetkellä tekemässä jopa Liigan runkosarjan piste-ennätystä, maalivahtitilanne on erinomainen ja alla on mukava voitto Jokereista. Kohtuullisen pöljää valittaa yhtään mistään Kärppiin liittyvästä!
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
NHL:ssä tärkein maalivahdin prosentti on voittoprosentti. Sanot mitä hyvänsä, niin pitkässä juoksussa vain sillä on merkitystä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
NHL:ssä tärkein maalivahdin prosentti on voittoprosentti. Sanot mitä hyvänsä, niin pitkässä juoksussa vain sillä on merkitystä.
Nimenomaan. Pidemmän päälle. Tämän kauden tilastot eivät ole tilastollisesti suuria otoksia, varsinkaan Karhusella. Hyvä, että meillä on asiasta yhteisymmärrys: pidemmän päälle.

Karhunen voisi pelata nyt puolet runkosarjan lopuista peleistä. Jussille lepoa, sopiva pelituntuma päällä ja loukkaantumisriskikin pienenisi. Sitten pudotuspeleissä Karhunen voi aukoa luukkua ja Jussi pelaa kaikki pelit jos mitään kummaa ei satu.
 

elmorautio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal vs Toronto, KHL-Jokerit
Karhunen voisi pelata nyt puolet runkosarjan lopuista peleistä. Jussille lepoa, sopiva pelituntuma päällä ja loukkaantumisriskikin pienenisi. Sitten pudotuspeleissä Karhunen voi aukoa luukkua ja Jussi pelaa kaikki pelit jos mitään kummaa ei satu.

Kunhan Tappara kaadetaan tiistain pelissä ja Kärpät kairaa voitot lopuistakin tasoittavista, voi Karhunen puolestani pelata vaikka koko loppukauden. Paitsi siis jos näyttää, että runkkarin voittaja saa vastaansa HIFK:n tai Ilveksen. Blues/Pelicans olisi mieluisampi vastus puolivälieriin.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Otin tuon talteen, koska se pilkkaa huippu-urheilua. Toki lisäsit, että pääasia jos voittaa. Mutta kun pidemmän päälle ei voita, jos noin pelaisi.

Eli olet siis kanssani samaa mieltä, mutta halusit irrottaa juuri tuon lauseen asiayhteydestään.

Nooh, eipä mittään. Pääasia, että Kärpät voittaa. Maalivahtiongelmaa meillä ei toistaiseksi ole.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eli olet siis kanssani samaa mieltä, mutta halusit irrottaa juuri tuon lauseen asiayhteydestään.
En missään nimessä ole samaa mieltä. Älä edes yritä. Enkä ole mitään irrottanut asiayhteydestä. Täytyy jättää tämä keskustelu omalta osaltani kanssasi tältä erää, koska sinulta jäävät tasot ymmärtämättä.
Kunhan Tappara kaadetaan tiistain pelissä ja Kärpät kairaa voitot lopuistakin tasoittavista, voi Karhunen puolestani pelata vaikka koko loppukauden.
No ei sekään hyvä olisi, jos Rynnäs olisi useita viikkoja pelaamatta. Ensin runkosarjan lopun ja sitten säälipelien ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Krutov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Katsoin eilisen pelin maalikoosteen. Ihmettelen nyt, mikseivät Kärppien maalivahtitilanteesta niin perin huolestuneet pari nimimerkkiä ole täällä vakavina kertomassa, että Kärppien ykkösmaalivahti päästi eilen pari helponlaista maalia.

Peli voitettiin


Jos maalilla olisi ollut kakkosmaalivahti, ja hän olisi päästänyt tuollaisia maaleja, niin tämä ketju olisi liekeissä. Kovin outoa,

Jos edes yrittäisit olla objektiivinen ja unohtaa fanipoitsuilun niin ymmärtäisit miksi kyseenalaistin Karhusen jatkosopimuksen
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Käyttäjänimettömän on pakko olla joku Karhusen kummisetä tai jotain, ei tuossa hommassa ole muuten mitään järkeä.
 

Krutov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sitten ihan yleisesti keskusteluun. Kun on ollut puhetta parhaista maalivahtikaksikoista, niin eihän sitä voi sanoa, että koska Tapparan Chiodo on parempi kuin Karhunen, niin Tapparalla olisi parempi kaksikko. Eihän sitä nyt sen huonomman maalivahdin perusteella voi päättää kumman kokonaisuus on parempi. Kyllähän tuosta elmorautionkin listasta näkee, että hyvä jos kakkonen saa monessakaan joukkueessa edes 15 % peliajasta. Kyllä minusta maalivahtikaksikkoa kun arvioidaan, niin ykköstä pitää painottaa suunnilleen 75/25 kakkoseen suhteutettuna, koska pelijakauma on lähellä tuota monessa joukkueessa suunnilleen ja normaalisti poffit mennään ihan pelkästään yhdellä maalivahdilla.

Näinhän se periaatteessa on, mutta kun maalivahtikaksikkoa arvioidaan niin painotuksen tulee olla 100/100 sillä kakkosen pelatessa hän on ykkönen. ts. kun tarve tulee keväällä niin pelejä on enää vähän ja niistä jokainen on arvokas. Runkosarja on valmistautumista tähän ja siellä pelejä onkin enemmän. Arvio pitää mielestäni kuitenkin tehdä kevättä ajatellen

Kyllä minusta väärään paikkaa on tuupattu rahaa, jos porttia availee joku kallispalkkainen kakkonen. Minusta hyvä tilanne on silloin, kun kakkoseen ei mene hirveästi rahaa ja siellä on kuitenkin sellainen mokke jonka takia ei pelejä varsinaisesti hävitä.

Maalivahti on puoli joukkuetta, sen loukkaantuessa jäädään heikolle. Eli ns yhden kortin varassa
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sitä "win the right games"-sanontaa mukaillen voisi todeta, että "päästä oikeat maalit".

Tarkoitan siis sitä, että Rynnäs päästää helpompia maaleja lähinnä silloin, kun joukkue on joka tapauksessa voittamassa pelinsä.

Sitten kun on tiukkaa, niin Jussi ei päästä maaleja, kuin sen 0-2 kpl. Tällaista kutsutaan myös voittavaksi maalivahtipeliksi, joka ei tosiaan suoraan ole sidonnainen päästettyyn maalimäärään, vaan enemmänkin siihen että päästää vähemmän, kuin vastustajan maalivahti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Hyvältä muuten näyttää Kärppien tilanne, kun ainoa "huolenaihe" on muutaman (vai peräti vain yhden?) nimimerkin harmitus Rynnäksen päästämistä helpoista Jokereita vastaan. Siis pelissä, jonka Kärpät voitti. :)
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Käyttäjänimettömän on pakko olla joku Karhusen kummisetä tai jotain, ei tuossa hommassa ole muuten mitään järkeä.
Mukavasti kommentoit itse asiaa. Tuo on aina se sukulaisuuskortti, joka nostetaan esille, kun argumentit loppuvat.

Olen sanonut moneen kertaan, että Rynnäs on maalivahtina parempi kuin Karhunen. Se on ihan selvä asia. Olen sanonut, että Karhusen ei mielestäni pidä pelata pudotuspeleissä yhtään peliä (ellei jotakin kummaa satu). Ainoa juttu on se, että 13 pelin otos ei anna aivan oikeaa kuvaa todellisesta tasosta. Siis ainakaan voittoprosentista. Vähänkään tilastomatematiikkaan perehtynyt ymmärtää sen. Ainakin Liigan sivujen mukaan Karhunen on pelannut 13 peliä. Tuohon vaikuttaa liian paljon joukkueen vire eli satunnaiset muuttujat. Olen myös sanonut, että aivan varmasti se voittoprosentti olisi Karhusella heikompi kuin Rynnäksellä, jos otos olisi suurempi.

Sinä ilmeisesti kommenttiesi perusteella oletat, että olisin tässä nostamassa Karhusta ykkösmaalivahdiksi tai jotakin muuta älytöntä. Minä en voi sille mitään, ettet ymmärrä lukemaasi. Jokunen muu saattaa onneksi ymmärtää.

Onhan se jo suorastaan koulukiusaamista, että Karhusen pieninkin mahdollinen virhe on kaamea virhe ja Rynnäksen kämmeistä tuo sama jengi on aivan täysin hiljaa. Kyllä minä koulukiusaajatyypit tunnistan. Siitä tässä on kyse.

Toivottavasti MustatKortit ei tarkoittanut minua viittauksellaan. En minä ole huolestunut Rynnäksen otteista pätkääkään. Sen olen täälläkin jo kertonut, ja moneen kertaan.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Toivottavasti MustatKortit ei tarkoittanut minua viittauksellaan. En minä ole huolestunut Rynnäksen otteista pätkääkään. Sen olen täälläkin jo kertonut, ja moneen kertaan.

Nääh, minähän vaan ihan vilpittömästi ja hurtilla huumorilla kommentoin näitä Kärppien ja Kärppä-kannattajien "huolenaiheita".

Monella paikkakunnalla on tällä hetkellä talousasiat sekaisin ja oma jengi taas on sukeltanut pelillisellä puolella...

...nauttikaa te nyt aidosti menestyksestä, niin kauan kuin sitä kestää!
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
No niin, tänään on Karhusella näytön paikka kun on sarjakakkonen vastassa ja panoksena runkosarjan voitto. Kestääkö pää? Meneekö helppoja? Tarttuuko maalivahdin epävarmuus kenttäpelaajiin?

Tämän kunniakkaasti hoitamalla saisi nyt tukittua arvostelijoiden suut. Onpa erittäin mielenkiintoista nähdä miten käy.
 

Kalabalik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki, Luleå, Kärpät, Donskoi
Saapa nähä miten käy, vastus on kova ja puolustusestakin puuttuu Lehtonen ja Kukkonen luonnollisesti.

Rynnäksellä mennyt kahdessa edellisessä pelissä muutama maali helposti, toivottavasti ei sula kevättä kohden. Hyvä että Karhunenkin saa mahdollisuuden.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Omituista kyllä, että kärkikamppailuun pannaan maalille kakkosmaalivahti, joka on pelannut tänä vuonna Liigassa yhden pelin. Onhan sitä lentsuakin paljon liikkeellä (kokemusta on itselläni juuri nytkin), liekö siinä syy, kunhan arvailen. Ja tosiaan, vähän (= ei paljon) haparointiakin Rynnäksellä ollut, mutta en silti olisi kärkipeliin kakkosmokkea maaliin asettanut.

Karhusen syyhän se illalla on, vaikka peli päättyisi voittomaalikilpailun jälkeen Tapparalle 0-1. Ja jos voitto tulee, niin se tulee Karhusesta huolimatta. Näinhän se aina menee.
 

Maaginen 56

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Kajaanin hokki
Hieno juttu,että karhukin saa kovia pelejä vyölleen. Lentsua tai ei,ehdottomasti viisasta. Kyllä kahta mokkea tarvitaan,tämä ei ole mitään yhden miehen showta,kuten rynkkykin sanoi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Omituista kyllä, että kärkikamppailuun pannaan maalille kakkosmaalivahti, joka on pelannut tänä vuonna Liigassa yhden pelin. Onhan sitä lentsuakin paljon liikkeellä (kokemusta on itselläni juuri nytkin), liekö siinä syy, kunhan arvailen. Ja tosiaan, vähän (= ei paljon) haparointiakin Rynnäksellä ollut, mutta en silti olisi kärkipeliin kakkosmokkea maaliin asettanut.

Karhusen syyhän se illalla on, vaikka peli päättyisi voittomaalikilpailun jälkeen Tapparalle 0-1. Ja jos voitto tulee, niin se tulee Karhusesta huolimatta. Näinhän se aina menee.
Eiköhän se ole päivänselvää että Rynnäs on sairastunut tai jokin muu este tullut jos Tapparaa vastaan lähdetään Karhunen/Eskelinen kaksikolla. Karhunen aloittajana ei ole mikään maailman ihme mutta se että Rynnäs ei ole edes penkillä on merkki siitä että jokin este pelaamiselle on tullut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös