Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 523 643
  • 3 096

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Onhan siinä tietysti puolensa, että pystyisi siirtymään parkkihallista jäähalliin katetussa tilassa jotain putkea pitkin, tai jos parkkihalli olisi lähes kyljessä kiinni, mikä lisää katsojakokemuksen mukavuutta. Tuntuisi vain, että Hippoksen alueella ruuhkia ei pystyisi välttämään mitenkään, edes parkkihallin hyvällä suunnittelulla ja sijainnilla.
Sehän riippuu täysin siitä millaisa liikenteellisä muutoksia on valmis tekemään, ei tuo nyt kumminkaan sellainen sumppu ole, periaatteessa Hippokselta pystyy järjestämään liikenteen saapumisen ja poistumisen useampaan suuntaan.
Sekä sitten mihin sitä ruuhkaa sitten vertaa mikä on suuri ja mikä ei. aikoinaan 5h ollut jonossa espanjassa 3 km tieosuudella, joten pieni jono keskisuomalaisessa parkkipaikalla ei tuota tuskaa :-)
 

Hexa

Jäsen
Sehän riippuu täysin siitä millaisa liikenteellisä muutoksia on valmis tekemään, ei tuo nyt kumminkaan sellainen sumppu ole, periaatteessa Hippokselta pystyy järjestämään liikenteen saapumisen ja poistumisen useampaan suuntaan.
Sekä sitten mihin sitä ruuhkaa sitten vertaa mikä on suuri ja mikä ei. aikoinaan 5h ollut jonossa espanjassa 3 km tieosuudella, joten pieni jono keskisuomalaisessa parkkipaikalla ei tuota tuskaa :-)
Periaatteessa pystyy kyllä uusimaan Hippoksen alueen liikennejärjestelyt lähes joka ilmansuuntaan, mutta se rikkoisi myös sitten osittain nykyisen idyllisen ympäristön. Sekä miten paljon kaupunki on valmis sijoittamaan liikenneyhteyksien parantamiseen alueella. Kuitenkaan ei monikaan mielellään halua varsinkaan arkipäivän peleissä kovin kauan viettää aikaa jonossa molempiin suuntiin. Silti ei nyt tolkuttomista ruuhkista ja jonotusajoista puhuta kuitenkaan tällä hetkelläkään.
 

moelsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika paljonhan noita liikennejärjestelyjä on laitettu uusiksi keskusta-Hippos-Keskussairaala alueella ja kunhan vielä nuo Hippoksen ja keskussairaalan alueet tulee kuntoon niin onhan tuossa jo paljon vaihtoehtoja. Toki sitten oma ongelmansa se, että kaikki kaavoihin kangistuneina yrittää väkisin tuon keskustan läpi mennä kun voisi kiertää myös keskussairaalan/Keljon ja Mattilanpellon kautta.

Keskustassa viimeinkin ne parit vanhan aikaiset liikennevalot, jotka perustuivat puhtaasti ajastimen käyttöön päivitetty hieman nykyaikaisempiin malleihin (ja samalla hieman paremmat kaistajärjestelyt). Lisäksi tuohon Rautpohjankadun risteykseen liikenneympyrä joka varmasti aika paljon nopeuttaa liikennettä. Unohtamatta että jatkossa myös Keuruuntien kautta pääsee uuden kaistan kautta suoraan keskussairaalan suuntaan ja Hannikaisenkatukin vedetty uusiksi Aalto -museon suunnasta.
 
Viimeksi muokattu:

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Jos tarkoitit Keskussairaalantien ja Rautpohjankadun risteystä, niin kiertoliittymä siinä on väliaikainen. Siihen tehdään kevytliikennettä varten alikulkua ja autoliikenteen osalta se tulee jatkossakin olemaan valo-ohjattu.
Valitettavasti, liikenneympyrä toimisi paremmin, siinäkin ja oikeastaan toimii aina paremmin jos tilaa sille vaan on se tehdä. Uuden sairaalan lähellä olisi myös saanut jäädä se kolmas liikenneympyrä eli keskussairaalantien ja Savelan kadun risteykseen.

En yhtään ihmettele jos lopulta päätetään tuo muokata vielä ympyräksi ja sama olisi toiveissa tuossa rautpohjankadun ja keskussairaalantien risteyksessäkin. Valo-ohjattu risteys ei vaan toimi niin hyvin ja sujuvasti.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Valitettavasti, liikenneympyrä toimisi paremmin, siinäkin ja oikeastaan toimii aina paremmin jos tilaa sille vaan on se tehdä. Uuden sairaalan lähellä olisi myös saanut jäädä se kolmas liikenneympyrä eli keskussairaalantien ja Savelan kadun risteykseen.

En yhtään ihmettele jos lopulta päätetään tuo muokata vielä ympyräksi ja sama olisi toiveissa tuossa rautpohjankadun ja keskussairaalantien risteyksessäkin. Valo-ohjattu risteys ei vaan toimi niin hyvin ja sujuvasti.

Siinä valimon risteyksessä auttaa jo paljon kun kevyt liikenne saadaan tunnelin kautta kulkemaan. Mutta tulee se jatkossakin olemaan melko sumppu pelistä lähdettäessä valitettavasti. Edelleen taitaa olla paras taktiikka poistua hallilta n. 5-10min ennen pelin loppua jolloin on täysin vapaat reitit joka suuntaan.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Omasta mielestäni sekä liikenneruuhka että hallilta muutama minuutti ennen pelin loppua poistuvat ihmiset ovat osa Hippoksen tunnelmaa.

Vahva peukku liikenneympyröille silti.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ainahan voi poistua hallilta toisella erätauolla jos haluaa välttää ruuhkat ottelun jälkeen.
Kyllähän lätkämatsin tunnelmaa kuuluu pienoiset ruuhkat pelin jälkeen sekä erätauolla lihapiirakkaa jonottaessa, vessajonoasta puhumattakkaan. jättäkää nyt edes jotain jos ne p***een tolpat viedään pois, mitkä piti jäädä pystyyn vaikka halli olisi räjäytetty.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Osaako joku lyhyesti kuvailla, millaista saneerausta Jyväskylän alkuperäiseen vuonna 1982 valmistuneeseen jäähalliin tehtiin vuosina 2007-08? Esim. laajennettiinko hallia ”siirtämällä” seiniä?

Kysyn tätä siksi, että Joensuun vuonna 1982 valmistuneeseen jäähalliin tulee mahdollisesti samankaltainen saneeraus 2020-luvulla. Samana vuonna 1982 valmistuneet Jyväskylän ja Joensuun jäähallit lienevät olleet aikoinaan aika samanlaisia, kapasiteetti siellä noin 5000:n kantturoilla.

Joensuun kilpajäähallin saneerausta suunniteltiin vuosina 2012-2013, mutta suunnitelmat ovat jääneet katsomon ja yleisön tilojen osalta toteuttamatta ja mahdollisesti näitä vanhoja suunnitelmia toteutetaan jollain tapaa 2020-luvulla.

Jokipojat ja kaupungin edustajat kävivät vuonna 2012 tutustumassa Jyväskylään jäähalliin, jonne oli tehty vastaavanalainen laajennus jäähalliin.

Ylen uutisessa) "Mehtimäen jäähalliin suunnitteilla remontti" 12.10.2012 kerrottiin, että kaupunki ja Jokipojat suunnittelevat Mehtimäen jäähallin remonttia, jossa yleisökapasiteetti nousisi yli viiden tuhannen. Jutussa Jokipoikien silloinen toimitusjohtaja Timo Kupiainen kertoo, että halli "laajennetaan molemmista päistä ja Länsikadun puolelle 8 - 10 metriä. Sinne tulisi sitten uusia ravintolapalveluja, kioskeja, fanituotemyymälää niin, että yleisö viihtyy paremmin."

Joensuun kaupungin tilauksesta jäähallin tarveselvityksen laati vuonna 2013 Arkkitehtitoimisto LPV Jyväskylä Oy. Tämä selvitys ei ole julkinen eikä sen sisältöä täten tiedetä. Oliko sama firma toteuttamassa Jyväskylän hallin saneerausta?

Kommentteja ja vastauksia voi kirjoitella myös suoraan JoKP:n halliketjuun, jos ei haluta niitä tätä ketjua sotkemaan.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelin jälkeiset "ruuhkat" ovat Jyväskylässä ihan oikeasti aika minimaaliset. Jos 10-15 minuuttia pitää seistä autojonossa ja se ahdistaa, niin vieläkin pienempiä kaupunkeja löytyy Suomesta kyllä.

Samaa mieltä. Aika nopsaan ne jonot kuitenkin purkaantuu ja varsinkin hyvän ja voitokkaan matsin jälkeen niin mikäs siinä musiikkia luukuttaessa hyvillä fiiliksillä.

Itse mielummin katson matsin loppuun ja lähden hidastetusti pois, jos siis "ruuhkat" ärsyttäisi, mutta eipä ole koskaan haitanneet. En ole koskaan ymmärtänyt poistumista kesken matsin välttääkseen "ruuhkan", mutta jokainen tyylillään.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Samaa mieltä. Aika nopsaan ne jonot kuitenkin purkaantuu ja varsinkin hyvän ja voitokkaan matsin jälkeen niin mikäs siinä musiikkia luukuttaessa hyvillä fiiliksillä.

Itse mielummin katson matsin loppuun ja lähden hidastetusti pois, jos siis "ruuhkat" ärsyttäisi, mutta eipä ole koskaan haitanneet. En ole koskaan ymmärtänyt poistumista kesken matsin välttääkseen "ruuhkan", mutta jokainen tyylillään.

Niin jos asut 120 km Jyväskylästä ja seuraavana päivänä aamu kuuteen töihin niin ei siinä hirveästi viitsi jäädä ylimääräistä jonoihin odottamaan. Mutta jokainen tyylillään ja ymmärrän kaikkia osapuolia, itsekin jopa tykkään siitä ruuhkasta kunhan hurrikaani soi!.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin jos asut 120 km Jyväskylästä ja seuraavana päivänä aamu kuuteen töihin niin ei siinä hirveästi viitsi jäädä ylimääräistä jonoihin odottamaan. Mutta jokainen tyylillään ja ymmärrän kaikkia osapuolia, itsekin jopa tykkään siitä ruuhkasta kunhan hurrikaani soi!.

Sehän on ihan ymmärrettävää, jos pitää lähteä vaikka työvuoroon tai muuhun missä aikataulu ei jousta. Vähän tuntuu vaan, että siellä on nämä vakkarit jotka aina poistuu ennen summerin soimista. Mikäs siinä, ei se minulta ole pois, itse vaan tykkään olla loppuun asti ja kiittää joukkuetta, kun kiertävät jään ympäri pelin jälkeen.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä en oo koskaan ymmärtänyt niitä jotka lähtee muutaman minuutin ennen pelin loppumista pois. Ensin käytetään 2,5-3h siihen että tullaan peliin ja sit se 5min ylimääräinen aika mikä mahdollisesti menee ruuhkassa, on niin paha että pitää lähteä kesken pelin pois. Itsekin noin 30km päässä asun, niin ei ole kyllä mitään merkitystä kestääkö se kotimatka 25min vai 30min ja ainakin mun ajatusmaailmassa mitä pidempi se matka on niin sitä pienemmäksi se muutaman minuutin jonotuksen merkitys muuttuu.

Mun mielestä vaan hyvä jos tulee parkkihalli missä olisi reilusti tilaa ja mielellään suora yhteys halliin jollain tavalla. Sinne saisi sitten auton ne jotka on siitä muutaman euron valmiita maksamaan, ja sitten taas muiden alueiden ilmaisille paikoille ei olisi niin hirveästi tunkua niin vapautuisi niitä semmoisille jotka mieluummin kävelee vähän kauempaa kuin maksaa pysäköinnistä.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole koskaan ollut parkkihallissa, mistä on monta sataa autoa yrittämässä samaan aikaan ulos. Enkä haluakkaan.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
En ole koskaan ollut parkkihallissa, mistä on monta sataa autoa yrittämässä samaan aikaan ulos. Enkä haluakkaan.
Ei tuo kummallista ole, jos vaan liikennejärjestelyt suunnitellaan hyvin. Keskieuroopassa monia toimivia tuollaisia ratkaisuja. Mielummin sieltä haluaa lähteä kuin nykyisestä lähitapsan parkista, kaikki taas kiinni suunnittelusta ja liikennejärjestelyiden toteutuksesta. Ei pitäisi kuitenkaan olla vaikeaa suunnitella parempia ratkaisuja kuin nykyinen.
 

Hexa

Jäsen
Ei tuo kummallista ole, jos vaan liikennejärjestelyt suunnitellaan hyvin. Keskieuroopassa monia toimivia tuollaisia ratkaisuja. Mielummin sieltä haluaa lähteä kuin nykyisestä lähitapsan parkista, kaikki taas kiinni suunnittelusta ja liikennejärjestelyiden toteutuksesta. Ei pitäisi kuitenkaan olla vaikeaa suunnitella parempia ratkaisuja kuin nykyinen.
On kuitenkin melko haastavaa suunnitella semmoinen ratkaisu Hippoksen ympäristöön, kun koko alue on eräänlainen pullonkaula tällä hetkellä. Vaatisi melko isoja muutoksia liikennejärjestelyihin, että liikenne saataisiin vetämään todella sujuvasti yleisötapahtumien aikaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mä en oo koskaan ymmärtänyt niitä jotka lähtee muutaman minuutin ennen pelin loppumista pois. Ensin käytetään 2,5-3h siihen että tullaan peliin ja sit se 5min ylimääräinen aika mikä mahdollisesti menee ruuhkassa, on niin paha että pitää lähteä kesken pelin pois. Itsekin noin 30km päässä asun, niin ei ole kyllä mitään merkitystä kestääkö se kotimatka 25min vai 30min ja ainakin mun ajatusmaailmassa mitä pidempi se matka on niin sitä pienemmäksi se muutaman minuutin jonotuksen merkitys muuttuu.
En tiedä onko korona hälventänyt ihmisten muistikuvat Hippoksen ruuhkista, mutta ei siellä ole ennen viidellä minuutilla selvinnyt edes marraskuisessa tiistain läpsyttelyssä. Jos kyseessä on ollut perjantain tai lauantain huippupeli, on siellä saatettu olla äkkiä vartinkin verran jumissa. Ensimmäiset viisi minuuttia menee pahimmillaan siinä, että koitat saada auton pois ruudusta, jos kukaan ei anna tilaa. Siitä sitten sen jälkeen metsästämään tietä ulos parkkipaikalta ja sitten kohti Hippoksen alueen ruuhkista.

Olen itse joskus harrastanut tätä pelistä karkaamista etuajassa, koska olen jatkanut pelin jälkeen töihin yövuoroon. Enää ei onneksi sellaisia rasitteita ole, mutta ymmärrän hyvin miksi tätä karkaamista harrastetaan.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
On kuitenkin melko haastavaa suunnitella semmoinen ratkaisu Hippoksen ympäristöön, kun koko alue on eräänlainen pullonkaula tällä hetkellä. Vaatisi melko isoja muutoksia liikennejärjestelyihin, että liikenne saataisiin vetämään todella sujuvasti yleisötapahtumien aikaan.
Itseasiassa oikeasti vetävä ratkaisu on hyvinkin helppo suunnitella, kun lähellä on kuitenkin Länsi-Päijänteentie ja sen lisäksi löytyy monia pienempiä teitä erisuuntiin. Mikäli hippoksen alueella olisi vain yksi tie, suunnittelu olisi huomattavasti vaikeampaa.

Se on toki totta, että isoja muutoksia nykyisiin liikennejärjestelyihin pitäisi tehdä, että tuo saataisiin toimivaksi. Käsittääkseni alkuperäisen ja sittemmin kaatuneen Hippos2020 projektissa tuo oli yksi osa myös, tai ei sinänsä itse projektissa, mutta sen jälkeen oli toiveissa muutokset, että koko hanketta voidaan mahdollisimman hyvin hyödyntää. Puheissa oli muun muassa köyhälammen alitus ja siitä suora liittymä Länsi-Päijänteentielle.

Nykyisen projektin tiimoilta, en ole kuullut onko toiveissa myös liikennejärjestelyjen muutokset, toivottavasti sillä tuo Hippos on nykymuodossa sumppu, mutta se kyllä pystyttäisiin toteuttamaan myös erilailla jos on tahtoa sellaiseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole koskaan ollut parkkihallissa, mistä on monta sataa autoa yrittämässä samaan aikaan ulos. Enkä haluakkaan.
Minä olen ollut Hartwallin hallissa ja oikein sujuvasti se on purkautunut, vaikka areena oli lähes loppuunmyyty tuolloin. Jos parkkihalli tehdään tällaista tarkoitusta varten, niin se varmasti myös sunnitellaan siten, että liikenne on sujuvaa, vaikka iso osa autoista lähtisi pois samaan aikaan.
 

Shakesbeers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Boston Bruins ja NhlÄn suomalaiset.
Mä en oo koskaan ymmärtänyt niitä jotka lähtee muutaman minuutin ennen pelin loppumista pois. Ensin käytetään 2,5-3h siihen että tullaan peliin ja sit se 5min ylimääräinen aika mikä mahdollisesti menee ruuhkassa, on niin paha että pitää lähteä kesken pelin pois. Itsekin noin 30km päässä asun, niin ei ole kyllä mitään merkitystä kestääkö se kotimatka 25min vai 30min ja ainakin mun ajatusmaailmassa mitä pidempi se matka on niin sitä pienemmäksi se muutaman minuutin jonotuksen merkitys muuttuu.

Allekirjoitan. Mun mielestä osa pelinautintoa on kylmä auto pakkasella, jossa tuntee kun penkit alkaa lämpiämään samalla kun radiosta voi kuunnella loppuhaastattelut yms.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sehän on ihan ymmärrettävää, jos pitää lähteä vaikka työvuoroon tai muuhun missä aikataulu ei jousta. Vähän tuntuu vaan, että siellä on nämä vakkarit jotka aina poistuu ennen summerin soimista. Mikäs siinä, ei se minulta ole pois, itse vaan tykkään olla loppuun asti ja kiittää joukkuetta, kun kiertävät jään ympäri pelin jälkeen.
Minäkään en ymmärrä niitä, jotka _aina_ poistuvat hallista ennen loppua, mutta ymmärrän niitä, jotka lähtevät, mikäli peli on ratkennut hyvissä ajoin ennen loppua JYPin kannalta epäedullisesti. Ei sitä loppumatsia ole tuossa tilanteessa yleensä kovin mukava seurata, eikä pelin jälkeisiä haastatteluitakaan välttämättä ole kiva kuunnella, jos pelistä on muutenkin paska fiilis. On siis ihan ymmärrettävää, että haluaa välttää suurimmat ruuhkat ja saada ajatukset nopeasti muualle.

Itse olen lähtökohtaisesti aina pysynyt loppuun asti, jos JYP on voittanut ottelun ja lähtenyt viimeisten joukossa, mikäli en sitten ole sellaisessa seurassa, että muut haluavat syystä tai toisesta lähteä nopeammin. Elän niin tunteella JYPin mukana, että fiilis tappion myötä on aina niin paska, että on pakko yrittää unohtaa peli nopeasti ja suunnata ajatuksia muualle, jonka vuoksi saatan lähteä ennen loppua, mikäli peli on mennyt päin seiniä. Tiukat pelit toki aina seurataan loppuun saakka.

Jokainen toki tyylillään. Ymmärrän kaikkia muita, paitsi niitä jotka tosiaan lähtevät jokaisesta pelistä ennen loppua. Samat kaverit yleensä poistuvat katsomosta myös erätauolle ajoissa, koska kaljan juominen on tärkeämpää kuin itse peli. Välillä on vieressä ollut sellaisiakin ihmisiä, jotka ovat tulleet paikalleen jokaiseen erään 5-10 minuuttia (peliaikaa) myöhässä, sekä lähteneet 5-10 minuuttia ajoissa erätauolle. Ovat siis nähneet livenä ehkä 10-15 minuuttia peliajasta koko ottelun aikana. On meitä moneen junaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jotenkin olen mieltänyt Jyväskylän kaupungiksi.. mutta onko niin, että kuntaliitosten jälkeen siitä onkin tullut maaseutua?

Meinaan, kun halutaan parkkihallia keskustaytimessä sijaitsevaan jäähalliin?

No maajusseilla on tietty hyvin rahaa, eihän autohallipaikka maksa kuin sen 30-60k€ per auto, joten toki sellanen kannatta rakentaa..

…toki sitten Kaupungeissa asia järjestetään yleensä fiksusti joukkoliikenteen varaan, kun ihmiset ei ole kiinnikasvaneita traktorinpenkkiinsä… siis yleensä… ja viä enemmän yliopistokaupungeissa, pitäsköhan Jyväskylänkin hankkia sellanen? ei ku hetkinen…



tervetuloa 2020 –luvulle vaan keskisuomessakin
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Ilmeisesti saksalaiset ja berliiniläiset on myös maalaisia, kun heidän Mercedes-benz Arenan vieressä on iso parkkihalli? Okei ei ole ehkä ihan Berliinin ytimessä tämä, muttei kyllä kaukanakaan. Tšekin ja Prahan O2 Arena on käytännössä ihan ydinkeskustassa ja katsos kummaa myös siellä on iso parkkihalli autoille olemassa, vaikka toki paikalle pääsee myös julkisilla kulkuneuvoilla ja nämä vain kaksi todella nopeaa esimerkkiä, vastaavia pystyisi löytämään lukuisia vielä lisää.

Mikäli Tampereella ei ole älyä rakentaa parkkihallia myös autoileville, niin ei siitä kannata mieltänsä noin pahoittaa ja väittää, ettei sellaista muuallakaan kannata rakentaa. Mikäli Jyväskylään saadaan Helsingin tai Tampereen veroinen joukkoliikenne asia saattaa olla eri, toki silloinkin järkevänä pidän myös parkkihallia ja yksityisautoilevan kansan huomioimista.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin olen mieltänyt Jyväskylän kaupungiksi.. mutta onko niin, että kuntaliitosten jälkeen siitä onkin tullut maaseutua?

Meinaan, kun halutaan parkkihallia keskustaytimessä sijaitsevaan jäähalliin?

No maajusseilla on tietty hyvin rahaa, eihän autohallipaikka maksa kuin sen 30-60k€ per auto, joten toki sellanen kannatta rakentaa..

…toki sitten Kaupungeissa asia järjestetään yleensä fiksusti joukkoliikenteen varaan, kun ihmiset ei ole kiinnikasvaneita traktorinpenkkiinsä… siis yleensä… ja viä enemmän yliopistokaupungeissa, pitäsköhan Jyväskylänkin hankkia sellanen? ei ku hetkinen…



tervetuloa 2020 –luvulle vaan keskisuomessakin
Väittäisin, että vähintään puolet JYP-kannattajista asuu Jyväskylän ulkopuolella. Jyväskylän sisällä joukkoliikenne toimii hyvin, mutta ulkopuolella rajoitetummin.

Sitä voi miettiä, että kiinnostaako käyttää matkaan 2h suuntaansa, kun omalla autolla menisi alle puolessa tunnissa. Etenkin arki-iltana ero on aika merkittävä... Eikä sitä riittävän toimivaa joukkoliikennettä todellakaan ole helppo toteuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös