JYPin taloustilanne

  • 724 848
  • 2 905

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
McWerkko kirjoitti:
Bilteman puolelta lopullinen päätös tehdään Ruotsissa, mutta en usko tuon olevan ongelma.
Anteeksi asiaan sekaantuminen, mutta aika paljon noita asioita pyöritelleenä sponsorin ominaisuudessa, niin sallittakoon muutama kommentti.

Lähtökohtaisesti molempien pitää sponsoroinnissa voittaa, ja jos ajatellaan Bilteman kaltaista yritystä, niin minkälaisia palvelua he mahtaisivat odottaa Jypiltä? Yritys myy puhtaasti kuluttajille suunnattuja tuotteita, eikä näin ollen ns."hostis-palveluja" suuremmin kaipaa. Henkilökunnan virkistykseen 1-2 kertaa vuodessa jotakin on varmasti tarpeen, mutta siihen se sitten jää.

Uskoisinkin, ko yrityksen haluavan paikallista näkyvyyttä alueen ykkösjoukkueen "hyvissä hetkissä". Mikä tarkoittaa sitä, että ostetaan pala jäätä tai kaukalon reunaa, eikä näin ollen rahaa paljonkaan Jypille heru.

Päätös sponsoroinnista tehdään varmasti täällä Suomessa, siitä ei ole varmasti epäilystäkään, koska yrityksellä on varmasti oma markkinointibudjettinsa täällä jo pitkään toimineena käytössä.
 

McWerkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Metro4ever kirjoitti:
Anteeksi asiaan sekaantuminen, mutta aika paljon noita asioita pyöritelleenä sponsorin ominaisuudessa, niin sallittakoon muutama kommentti.

Lähtökohtaisesti molempien pitää sponsoroinnissa voittaa, ja jos ajatellaan Bilteman kaltaista yritystä, niin minkälaisia palvelua he mahtaisivat odottaa Jypiltä? Yritys myy puhtaasti kuluttajille suunnattuja tuotteita, eikä näin ollen ns."hostis-palveluja" suuremmin kaipaa. Henkilökunnan virkistykseen 1-2 kertaa vuodessa jotakin on varmasti tarpeen, mutta siihen se sitten jää.

Uskoisinkin, ko yrityksen haluavan paikallista näkyvyyttä alueen ykkösjoukkueen "hyvissä hetkissä". Mikä tarkoittaa sitä, että ostetaan pala jäätä tai kaukalon reunaa, eikä näin ollen rahaa paljonkaan Jypille heru.

Päätös sponsoroinnista tehdään varmasti täällä Suomessa, siitä ei ole varmasti epäilystäkään, koska yrityksellä on varmasti oma markkinointibudjettinsa täällä jo pitkään toimineena käytössä.

1. JYP saa kaikki tulot jäähallin mainosmyynnistä, näin ainakin oli viime kaudella. (vai oliko tuossa pointtina ylipäätään noiden mainospaikkojen hintataso?)
2. Päätös Bilteman sponsoroinnista tehdään Ruotsissa. Fakta homma.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
McWerkko kirjoitti:
1. JYP saa kaikki tulot jäähallin mainosmyynnistä, näin ainakin oli viime kaudella.
Näin todellakin on, mutta ei varmaankaan yhden mainoksen hinta ole kovinkaan suuri. Uskoisin tätä Metro4everin tarkoittaneen. Jos olen väärässä niin hän varmaan korjannee sanomisiani.
 

McWerkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkos Metro4everillä tai jollain muulla muuten tietoa missä järjestyksessä noiden mainospaikkojen arvot suurinpiirtein menee? Siis että missä suhteessa nuo pelipaidan mainokset on jäämainoksiin tai kaukalon laitamainoksiin?

Tuota Dansken sopimustahan kuvailtiin merkittäväksi, onkos niitä mainoksia muualla kuin sukissa ja yksi pala kaukalon laitaa?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
McWerkko kirjoitti:
Tuota Dansken sopimustahan kuvailtiin merkittäväksi, onkos niitä mainoksia muualla kuin sukissa ja yksi pala kaukalon laitaa?
Sukissa, kaukalon laidassa ja paidassa. Jatkoajan otteluraporttien yhteydessä olevista kuvarapsoista voi asian tarkistaa.
 

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
Pakkipari kirjoitti:
Näin todellakin on, mutta ei varmaankaan yhden mainoksen hinta ole kovinkaan suuri. Uskoisin tätä Metro4everin tarkoittaneen. Jos olen väärässä niin hän varmaan korjannee sanomisiani.
Kiitos Pakkipari näkemykseni selkeyttämisestä.

Mitä muuten tulee eri näkyvyyspaikkojen hintatasoon, hinnat vaihtelevat kovin, varsinkin mitä "syvemmälle" maakuntaan (anteeksi kielikuva) mennään, sitä edullisemmaksi ne ylipäätään muodostuvat. Pahimmillaan käymissäni palavereissa organisaation edustajat eivät kuitenkaan tiedä eri mainospaikkojen hintoja, vaan joutuvat niitä arpomaan.(vetämään stetsonista) Siksi näkyvyyden hinnoittelulla ei ole juurikaan mitään logiikkaa eri SM-liigapaikkakuntien välillä. Olenkin puhunut SM-liigan kokonaisvaltaisen, koko maan kattavan sponsorointiyhteistyön syventämisestä kaiken kaikkiaan. Mutta tässä kohtaa ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi muodostuu näiden eurojen jyvitys tasapuolisesti yritysten (ja ry:n) välillä.

Mitä tulee Bilteman Suomen organisaatioon päätäntävaltaan markkinoinnin suhteen, uskon edelleen sen olevan täällä. Joskin usein helpoin vastus myyntipuheeseen ja klousaukseen on: "tätä pitää esittää hallitukselle".
 

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
McWerkko kirjoitti:
Onkos Metro4everillä tai jollain muulla muuten tietoa missä järjestyksessä noiden mainospaikkojen arvot suurinpiirtein menee? Siis että missä suhteessa nuo pelipaidan mainokset on jäämainoksiin tai kaukalon laitamainoksiin?
Arvot (=pyynnit) vaihtelevat arvioidun, mahdollisen näkyvyyden mukaan, tai ainakin näin niitä yritetään perustella. Eli ns. TV-laitamainoksen hinta on moninkertainen "pimeään" puoleen verrattuna. Jäämainokset ovat, ainakin omasta mielestäni, kovin arvokkaita saatuun huomioarvoon nähden. Peliasunäkyvyyden hinnoittelu riippuu taas myös koosta ja paikasta, mutta verrattuna esim. laitamainoksiin ovat tietysti arvokkaampaa tavaraa, koska personoituvat enemmän joukkueeseen ja pelaajaan. Yksiselitteistä vastausta McVerkolle on vaikea antaa, varsinkaan kun en voi/halua kertoa kustannustasoja.

Hyvästä paikasta ja ideasta voi sitten maksaakin hieman enemmän, esim. Zeppin Eri Keeper- ja Jokerimaalivahtien Hästens -patjat mainioina esimerkkeinä vain muutamia mainitakseni.
 
Viimeksi muokattu:

-MMH-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Tana-Jyrät valmisteta Vaajakoskella? Jyrä mainokset sopisivat varsin hyvin esimerkiksi Marttisen, Jääskeläisen ja Kangasniemen peliasuhin. Tosin en kyllä tiedä mitä Oy Tanacorp Ltd tälläisesta mainonnasta hyötyisi, koska käsittääkseni Tanan kaatopaikka jyrät taitaa olla Suomessa se "ainoa" vaihtoehto. Toisaalta onhan JYPillä myös Valtra vaikka jääkiekkoa seuraava yleisö ei taida kauhean potentiaalinen asiakasryhmä Valtralle olla.

JYPin imago ja peliasut ei valitettavasti ole kauhean mediaseksikäs tuote tällä hetkellä. Tietyllätapaa voisi sanoa että JYPin imago on kärsinyt osakeyhtiön ja järkevän taloudenpidon myötä. JYP taisi olla ensimainen liigaseura joka lähti tervehdyttämään taloutta raskaalla kädellä ja toki tämä on ollut elinehto JYPille. Jotenkin JYPistä tulee mieleen makkarakojut ja talkoohenki. Ei täällä ole "porilaista hulluutta" tai "HIFKiläistä pelityyliä". Tarvittaisiin jotakin perijuurin Keski-Suomalaista ideaa punaisen, mustan ja valkoisen lisäksi.

Itse muuttaisin JYPissä ainakin peliasun ulkonäköä, pelityyliä ja olisin jopa valmis muuttamaan joukkueen nimeä ja logoa. Kaiken kaikkiaan muutosta pitäisi joka osaalueella tapahtua huomattavasti räyhäkkäämpään suuntaan. Eli äijämäisyyttä touhuun ja reilusti niin pelaajiin kuin johtoportaaseen. Media kyllä tarttuu pieniin provokaatioihin mutta sanojen takana pitää myös pystyä seisomaan.
 

jym

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Metro4ever kirjoitti:
Peliasunäkyvyyden hinnoittelu riippuu taas myös koosta ja paikasta, mutta verrattuna esim. laitamainoksiin ovat tietysti arvokkaampaa tavaraa, koska personoituvat enemmän joukkueeseen ja pelaajaan.

Olen seurannut muutamia vuosia yritystä, jolla on brändi Suomen TOP 20 joukossa ja jonka johdon tiedän ainakin toistaiseksi linjanneen 90-luvulta lähtien, ettei liigajoukkueiden peliasuista osteta mainoksia ja näkyvyyttä haetaan ainoastaan laitamainoksilla lähinnä Suomen suurimissa jäähalleissa. Itse olen tästä päätellyt, että mahdollisesti profiloituminen tiettyyn joukkueeseen koetaan myös riskinä hinnan lisäksi.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos yhteistyökumppaneita haetaan soittamalla firmoihin, niin sitä saa mitä tilaa. Ei juuri mitään. Suurissa yrityksissä rahaa ei kuitenkaan jaeta ihan puhelinsoittojen perusteella. Mäkisen Nakki Ky:ltä voi tosin tuolla tavalla muutama saturainen irrota.

Ja kuten tässäkin ja kymmenissä muissa ketjuissa on sanottu, varsinkaan listattu osakeyhtiö ei voi jakaa rahaa kaikkeen kivaan. Omistajat eivät pidä siitä, että rahoja laitetaan johonkin kohteisiin missä ne tuottavat vähemmän tai ei mitään.

Tilanne ei kuitenkaan ole sellainen, että JYP:kään olisi täysin sellaisessa tilanteessa, että se ei voisi tehdä sitä sijoitusta kannattavammaksi. Harvan, varsinkaan ison, firman muutenkaan kannattaa ostaa jotain pientä mainosta laidasta tai peliasusta. Se miksi maksetaan koostuu paljon muustakin. Ja se on se halli, ja erityisesti se, mitä sen hallin avulla voidaan tarjota. Foorumi tavata ja tehdä yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Ja käyttää hallia ja sen palveluita yrityksen omien yhteistyökumppanien kanssa toimimiseen. Virkistystoiminta ym. kuuluu myös kuviohin, mutta sen merkitys on aika pieni.

Mitä tulee mainoksiin, niin pieni mainos esim. peliasussa on aika hyödyttömän ja hyödyttömän välissä. Ihmiset kyllä alitajuisesti huomioivat paljon enemmän mainoksia kuin luulevat, mutta se edellyttää silti sitä, että sen mainoksen voi edes huomaamatta nähdä. Joukkueiden peliasuissa on niin paljon, ja niin pieniä mainoksia, että edes kovimmat fanit eivät osaa niitä kaikkia luetella, saati sitten rivikatsoja. Ja tämä on vain mainosten yksi puoli.

Yksinoikeus peliasuun tyyliin Euroopan suuret jalkapalloliigat voivat olla todella tehokkaita. Ongelmaksi varsinkin pienessä maassa voi kuitenkin muodostua liiallinen profiloituminen yhteen seuraan, tai jopa lajiin.

Ja jos mainoksia myydään tosiaan siten, että hinnat voivat olla hatusta vedettyjä, niin ei voi kuin nauraa. Silloin on ihan oikein, että jääkiekko on juuri sellaista "bisnestä", kuin se Suomessa nyt on.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
KalPakin aloitti oman "missionsa" esittelemällä strategiasuunnitelmansa kausille 2006-2009. Monilta osin suunnitelma noudattelee JYPin vastaavaa korkeine "omavaraisuusasteineen" pelaajiston suhteen ja taloudellisten realiteettien huomioon ottamisineen, mutta strategiasta pistivät silmään kaksi kohtaa: ulkoisen liiketoiminnan kehittäminen sekä jäähallin korjaus ja laajentaminen.

"KalPa-yhteisön eri liiketoiminnat tuottavat voittoa, jota käytetään joukkueiden toiminnan rahoitukseen": ulkoinen liiketoiminta kuulostaa kovin raumalaiselta, ja onkin mielenkiintoista nähdä, mitä liiketoimintaa tämä tulee tarkoittamaan. Joka tapauksessa kiinnostava linjaus ja kehitysidea - onko tämä pienten seurojen tulevaisuutta, kun sponsorointi muuttuu yhä enemmän vastinetta vaativien investointien kuin lahjoitusten suuntaan? Mennee kuitenkin useita vuosia, ennen kuin liiketoiminta kehittyy niin merkittäväksi, että se todella tulouttaa jääkiekkojoukkueen kannalta suuria summia.

"Jäähallin kehittäminen monitoimihalliksi alkaa": tällaisia uutisia haluaisin kuulla myös JYPin suunnalta, vaikka kuten tiedetään, lähtökohta ei ole helppo. Tätä asiaa varmasti mietitään Voionmaankadulla kuumeisesti. Ilmeisesti vanhan hallin remontointi on näillä näkymin myös Jyväskylässä se realistisin vaihtoehto?

Näyttää siltä, että pikkuveli on kovasti kasvamassa yhä suuremmaksi, ja paine toiminnan tehostamiseksi ja liiketoiminnan kasvattamiseksi kasvaa myös Jyväskylässä. Miten tähän haasteeseen vastaavat Seppänen & co?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huerzo kirjoitti:
"Jäähallin kehittäminen monitoimihalliksi alkaa": tällaisia uutisia haluaisin kuulla myös JYPin suunnalta, vaikka kuten tiedetään, lähtökohta ei ole helppo. Tätä asiaa varmasti mietitään Voionmaankadulla kuumeisesti.

Lienee aivan sama vaikka mietittäisiin kuinka kuumeisesti; jos ja kun kaupunki ei halua vanhaa hallia - ainakaan kunnolla - uudistaa, saati rakentaa uutta pyhättöä, niin eipä siinä paljoa pelkät JYPin suunnitelmat - olivatpa ne sitten millaisia tahansa - taida auttaa...
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pee kirjoitti:
Lienee aivan sama vaikka mietittäisiin kuinka kuumeisesti; jos ja kun kaupunki ei halua vanhaa hallia - ainakaan kunnolla - uudistaa, saati rakentaa uutta pyhättöä, niin eipä siinä paljoa pelkät JYPin suunnitelmat - olivatpa ne sitten millaisia tahansa - taida auttaa...
Mutta miksi asenne ympäri maata, Harwall-Areenaa lukuunottamatta, on tämä vanha, että kaupunki ei kuitenkaan sitä ja tätä. Ei kaupungin pidäkään. Kaupungin tulisi toki olla yhtenä osakkaana mukana, mutta esim. siten, että JYP kolmannes, yritykset kolmannes ja kaupunki loput.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
tkks kirjoitti:
Mutta miksi asenne ympäri maata, Harwall-Areenaa lukuunottamatta, on tämä vanha, että kaupunki ei kuitenkaan sitä ja tätä. Ei kaupungin pidäkään. Kaupungin tulisi toki olla yhtenä osakkaana mukana, mutta esim. siten, että JYP kolmannes, yritykset kolmannes ja kaupunki loput.

Jyväskylän kohdalla tuskin päästäisiin tuohonkaan osaan. Esim. Jyväskylää pienemmässä Hämeenlinnassa kaupungin panostus jääkiekkoiluun lienee aivan eri tasolla kuin täällä päin, jossa mm. hallivuokrat ovat suuremmat kuin millään muulla ns. pikkuseuralla. Ja olleet vain nousemaan päin viime vuosina. Siitä on kovin pitkä matka siihen, että kaupunki haluaisi kunnolla ehostaa nykyistä hallia, saati rakentaa kokonaan uutta.

Muokkaus: Tai muotoillaan näin päin: Siitä on kovin pitkä matka siihen, että kaupunki haluaisi avustaa nykyisen hallin ehostuksessa tai uuden rakentamisessa.
 

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
jym kirjoitti:
Itse olen tästä päätellyt, että mahdollisesti profiloituminen tiettyyn joukkueeseen koetaan myös riskinä hinnan lisäksi.
Juuri näin monessa yrityksessä ajatellaan, varsinkin jos kyseessä on valtakunnallinen toimija, kuten vaikkapa keskustelun alla oleva Biltema. Silloin pyritään, mahdollisuuksien mukaan, olemaan mukana yhteistyökuvioissa kaikilla SM-liigapaikkakunnilla, joissa ko. ketjun liike löytyy. Tasapuolisuuden nimissä...

tkks kirjoitti:
Ja jos mainoksia myydään tosiaan siten, että hinnat voivat olla hatusta vedettyjä, niin ei voi kuin nauraa. Silloin on ihan oikein, että jääkiekko on juuri sellaista "bisnestä", kuin se Suomessa nyt on.
Monella, varsinkin pienemmällä paikkakunnalla, toimitaan juuri näin. Varsinkin kun talousalueella ei ole vertailukohtaa. Jopa Tampereella (2 liigaseuraa) hinnat vaihtel(e/i)vat kovasti. Mutta jos kontaktipohjalta (OTS) tehtäisiin näkyvyyshinnoittelua, niin kaikkien joukkueiden hintataso putoaisi varmasti, myös pk-seudulla. Erityisesti juuri nyt, kun TV-lähetykset ovat siirtyneet pääosin maksulliselle puolelle.

Pee kirjoitti:
Esim. Jyväskylää pienemmässä Hämeenlinnassa kaupungin panostus jääkiekkoiluun lienee....
En usko, että JKL:n yritystoimintaa kannattaa verrata ry-meininkiin. Olette oikealla tiellä, varsinkin kun muistetaan vaikeat aikanne. Hitaasti kiiruhtaen hyvä tulee, kunhan jaksetaan kehittää toimintaa pitkäjänteisesti koko alueen voimavaroja hyväksikäyttäen. Tähän kuuluu myös kaupungin mukaantulo, mutta se ei voi olla ainoa tapa toimia. Uskoisin Porin esimerkin varmasti nostavan kaupungin isien, sekä paikallisien yrityksien, kiinnostusta panostaa alueen ykköurheilulajiin. Jos menestys on mahdollista Porissa, niin se on varmasti mahdollista myös Jyväskylässä.

Nyt tarvitaan vain uskoa, tahtoa ja kovaa työtä.


edit: menneellä kaudella Ässien tietä "tasoitti" myös Jokerien ja TPS:n konttaaminen, jonka en usko jatkuvan ensi kausilla. Isot palaavat kärkikahinoihin takuuvarmasti.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Oikeaan ketjuun..

Hele kirjoitti:
Itseasiassa se on ylittynyt ainakin kahden viimeisen kahden kauden aikana. Tällä kaudella ylittyi hienosti 208 katsojaa/ottelu (tavoite 3600). Tämä tarkoittaa myös sitä, että jos toimistolla on tehty hommat oikein, lopullinen tulos on positiivinen. Edellisen kauden lukuja en muista.

Huippukauden katsojakeskiarvo taisi olla myös aikalailla tavoitteessa. Mutta ei se asia nyt ole noin yksiselitteinen, lähinnä juuri tuon hallivuokra-homman takia. Mutta totuus nyt kuitenkin lienee se, että kannattajista tämä asia ei ole kiinni.
 

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Huippukauden katsojakeskiarvo taisi olla myös aikalailla tavoitteessa. Mutta ei se asia nyt ole noin yksiselitteinen, lähinnä juuri tuon hallivuokra-homman takia. Mutta totuus nyt kuitenkin lienee se, että kannattajista tämä asia ei ole kiinni.

Yleisökeskiarvon ja yhteistyösopimusten mukaan tuo budjetti rakennetaan ja lasketaan, joten jos ei ole tullut ylimääräisiä menoja, tulos on vähintään nolla. Kyllähän tuo hallivuokrakin on laskettu budjettiin.
 
Viimeksi muokattu:

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
siirto oikeaan ketjuun

kummitus kirjoitti:
Jos Jyp aikoo menestyä pitkällä tähtäimellä, tarvitaan uusi, nykyaikainen halli. Sitä ennen sen tarve täytyy osoittaa rahoittajille (kaupunki, suuryritykset, yksityissijoittajat?). Menestyksen myötä Hippoksen tulisi olla loppuunmyyty illasta toiseen ja kaupungilla jokatoisella jampalla JYP-vermeet niskassa. Kahvipöytäkeskustelujen puheenaihe Keski-Suomessa tulee olla 66 prosenttisesti JYP! *(siis tietenkin positiivisessä merkityksessä, eikä tyyliin "JYP-fanin kymmenen käskyä")
Köpi kirjoitti:
Joo, tämähän varmasti auttaakin. Suuryrityksen johdolle ei tuolla ole hevon perseen merkitystä, jos paikallisessa Eetun kuppilassa istuu amisjanarijengi lippalakit päässä ja verkkarit jalassa ja puhuvat JYPistä.
Tosikko. Yritän tuossa puhua jääkiekkokulttuurista.

Köpi kirjoitti:
Meinaatko sinä siis, että tämä resurssiongelman syy on meissä kannattajissa?
Siellä missä ei ole tarpeeksi kiinnostusta jääkiekkoon ei sitä myöskään pelata. Kysy vaikka pattijokelaisilta tai gambialaisilta. Kysy vielä varmuuden vuoksi montrealilaisilta. Ja puhun edelleen jääkiekkokulttuurista. Me teemme sitä tai jätämme tekemättä. Talouteen tämä liittyy niin, että siinä kysynnän volyymi määrää tarjonnan, jos joku ei hokaa.
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
kummitus kirjoitti:
Tosikko. Yritän tuossa puhua jääkiekkokulttuurista.

Ei se silti merkkaa isoille sponsoreille yhtään _mitään_, millainen jääkiekkokulttuuri tai kuinka kova puheenaihe JYP jossain kahvilassa on.

Ensin JYPin seurajohdon pitää taistella kasaan menestyvä ja taloudellisesti tuottava joukkue. Ollaanko siinä oikealla tiellä, sen näyttää pari seuraavaa vuotta.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Ei se silti merkkaa isoille sponsoreille yhtään _mitään_, millainen jääkiekkokulttuuri tai kuinka kova puheenaihe JYP jossain kahvilassa on.
Lue täydennykseni. Onko vielä jotain mitä et tajunnut tai olisit eri mieltä? siis:"Ja puhun edelleen jääkiekkokulttuurista. Me teemme sitä tai jätämme tekemättä. Talouteen tämä liittyy niin, että siinä kysynnän volyymi määrää tarjonnan, jos joku ei hokaa."

Täydennystä:
Kyllä se varmasti merkkaa mennäänkö pystyttämään jäätelökioski Grönlantiin vai aurinkorannalle.
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
kummitus kirjoitti:
Lue täydennykseni. Onko vielä jotain mitä et tajunnut tai olisit eri mieltä? siis:"Ja puhun edelleen jääkiekkokulttuurista. Me teemme sitä tai jätämme tekemättä. Talouteen tämä liittyy niin, että siinä kysynnän volyymi määrää tarjonnan, jos joku ei hokaa."

Niin, jääkiekkokulttuuri on kannattajien puolelta taloudellisessa suhteessa kunnossa (vai voitko toista väittää?), muualla sen sijaan on tekemistä.

Vaikeahan toki on hallivuokrien kasvaessa kokonaisbudjettia kasvattaa, mutta eipä se sponsoritulotkaan ole kolmen vuoden aikana merkittävästi lisääntynyt.

Kai se on sit paskaa jääkiekkokulttuuria täällä, minusta syyt on muualla.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Köpi kirjoitti:
Niin, jääkiekkokulttuuri on kannattajien puolelta taloudellisessa suhteessa kunnossa (vai voitko toista väittää?), muualla sen sijaan on tekemistä.

Vaikeahan toki on hallivuokrien kasvaessa kokonaisbudjettia kasvattaa, mutta eipä se sponsoritulotkaan ole kolmen vuoden aikana merkittävästi lisääntynyt.

Kai se on sit paskaa jääkiekkokulttuuria täällä, minusta syyt on muualla.
Sponsoreita kiinnostaa näkyvyys. Näkyvyyttä on siellä missä jääkiekko on arvossaan, eli elävässä kiekkokulttuurissa. Siellä viihtyy myös media ja siitäkös sponsorit tykkää.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
kummitus kirjoitti:
Sponsoreita kiinnostaa näkyvyys. Näkyvyyttä on siellä missä jääkiekko on arvossaan, eli elävässä kiekkokulttuurissa. Siellä viihtyy myös media ja siitäkös sponsorit tykkää.
Nykyään näkyvyys nousee parhaimmillaan kolmasosaan siitä mikä sponsoreita kiinnostaa kokonaispaketissa. Muita asioita ovat hallipalvelut ja seuran tarjoamat muut palvelut. Enää ei sponssata auttamisen ilosta vaan nykyään ostetaan palveluita ja näkyvyys on siinä sopassa aika pieni osa.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakkipari kirjoitti:
Nykyään näkyvyys nousee parhaimmillaan kolmasosaan siitä mikä sponsoreita kiinnostaa kokonaispaketissa. Muita asioita ovat hallipalvelut ja seuran tarjoamat muut palvelut. Enää ei sponssata auttamisen ilosta vaan nykyään ostetaan palveluita ja näkyvyys on siinä sopassa aika pieni osa.
Kiitos valaistuksesta. Mutta ei tämä muuta sitä mihinkään, että sponsorit ovat siellä missä markkinatkin ja jääkiekon markkinakenttä lepää parhaiten innokkaassa jääkiekkokulttuuriympäristössä. Mitä voimakkaampi kiekkokannattajakulttuuri, sen parempi markkinoille ja sponsseille. Tämä kulttuuriympäristö koostuu siis meistä jääkiekkoihmisistä. Niin ja puhehan oli nimenomaan uuden hallin rahoittajien houkuttelusta. Mitään houkutusta ei ole, jos kourallinen happamia faneja narisee JYP- tai Jatkoaikaforumilla ja toinen kourallinen hakkaa kannua ja huutaa JYP-lippis päässä "jäähallin" nurkassa. Loput istuvat hanskat kädessä hiljaa ja lähtevät kolmannen erän puolivälissä välttääkseen ruuhkat, vaikka olisi playoffit ja peli tasan.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
kummitus kirjoitti:
Kiitos valaistuksesta. Mutta ei tämä muuta sitä mihinkään, että sponsorit ovat siellä missä markkinatkin ja jääkiekon markkinakenttä lepää parhaiten innokkaassa jääkiekkokulttuuriympäristössä. Mitä voimakkaampi kiekkokannattajakulttuuri, sen parempi markkinoille ja sponsseille. Tämä kulttuuriympäristö koostuu siis meistä jääkiekkoihmisistä. Niin ja puhehan oli nimenomaan uuden hallin rahoittajien houkuttelusta. Mitään houkutusta ei ole, jos kourallinen happamia faneja narisee JYP- tai Jatkoaikaforumilla ja toinen kourallinen hakkaa kannua ja huutaa JYP-lippis päässä "jäähallin" nurkassa. Loput istuvat hanskat kädessä hiljaa ja lähtevät kolmannen erän puolivälissä välttääkseen ruuhkat, vaikka olisi playoffit ja peli tasan.

Tästä täytyy kyllä antaa jo tunnustusta. Jyväskylän ja JYPin paska hallitilanne on siis Jatkoajan keskustelupalstan pessimististen JYP-ihmisten syytä. Todella, todella mielenkiintoista.

Taannoinhan JYPin tj (Hassinen tai Seppänen, en muista) totesi, että firmat tekevät mieluummin jotain muuta kuin tulevat meidän makkarajonoomme tjsp. Eli vaikka Hippoksella olisi tarjota kunnolliset yrityspalvelut aitioineen kaikkineen, tuskin firmat olisivat kiinnostuneita, koska nettiforumien ilmapiiri on hapan?

Mitä seuraavaksi, joko meidän kannattajien on itse tarrattava vasaraan ja ruvettava uutta kiekkopyhättöä Jyväskylään pykäämään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös