Jussi Halla-aho

  • 753 470
  • 6 265

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Työyhteisö puhuu suomea ja se on työyhteisön vika kun eivät osaa ulkopuolelta tulevan kieltä?

Eihän tuossa tuota tarkoitettu, esimerkillä haluttiin vain alleviivata työllistymisen monimutkaisuutta. Vaikka kielitaito ei olisi itse työn tekemisen kannalta mitenkään oleellinen, sillä saattaa saattaa olla muuten vaikutusta työssä olemiseen. Kinkkinen tilanne eikä välttämättä kenenkään vika.
 
Tämä kyllä typeryydessään kuulostaa jo provolta. Työyhteisö puhuu suomea ja se on työyhteisön vika kun eivät osaa ulkopuolelta tulevan kieltä?
No onhan se niin, että vain suomalainen rasismi on esteenä sille, että esim. sadan hengen työyhteisö ei löydä yhteistä kieltä vain siksi, että 99 suomalaista eivät ole halukkaita opettelemaan somalia. Ei ole oikein antaa syntyä edes sellaista ajatusta, että somalin olisi hyödyllistä opetella suomea.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
On oikeasti, eri syistä johtuen

Onhan se mahdollista. Olisi kiva kuulla etta miksi niin on. Siis ihan aitoja tapauksia eika spekulaatiota.

Tuo oli vain esimerkki siitä kuinka rajattujen mahdollisuuksien kanssa maahanmuuttajat työmarkkinoilla ovat vaikka täällä jotkut ylistävätkin kuinka täydelliset mahdollisuudet heillä kaikkeen kuten suomalaisillakin. Ei ole.

Tahdotko sanoa etta jos ulkomaalainen haluaa suomessa opiskella paikallista kielta, hanelle ei sita suotaisi? Tai etta hanta ei siina tuettaisi?

Eikä se johdu vain kielikysymyksistä vaan siitä että kaikkiin työpaikkoihin ei lähtökohtaisesti haluta vääränvärisiä.

Tuo on selkeaa rasismia joten sellaisissa tapauksissa taytyy ottaa yhteytta viranomaisiin.

Jos tätä ongelmaa nyt sitten halutaan lievittää positiivisen diskriminaation mahdollisuudella, niin sen ei pitäisi olla kovinkaan monelta pois.

Sina et ensinnakaan tieda kuinka monelta se on pois, mutta se ei saisi olla keneltakaan pois. Ei taalla valtion tai kaupunkien taholta anneta kaskyja olla palkkaamatta "vaaranvarisiakaan" joten ei sielta myoskaan saisi tulla toiseen suuntaan eriarvoistavia kehotuksia. Kumpikin on vaarin, ja sen tukeminen eriarvoistamisen hyvaksymista vaikka kuinka itse kuvittelisi etta hyvaahan tassa tehdaan. Ei tehda. Se luo lisaa rasismia, lisaa ihmisia jotka eivat halua "niita saatanan etuoikeutettuja pummeja". Road to hell is paved with good intentions, two wrongs don't make a right.

Mutta näköjään se on teiltä halla-aholaisilta joita ei kiinnosta ongelmien ratkaisu vaan niiden luominen.

Painvastoin, minua kiinnostaa ongelmien ratkaisu, mutta ongelmat pitaa ratkaista niin ettei siina samalla synnyteta lisaa rasismia, tai poljeta joitain toisia. Ulkomaalaista tai suomalaista. Ihmista pitaa auttaa, mutta ei polkemalla muiden oikeuksia ja mahdollisuuksia. Ihmiset toimivat tietylla tavalla, ja eriarvoistaminen ei ole maailman historiassa luonut mitaan muuta kuin eripuraa, eika tule koskaan luomaan. Vaikka sita kuinka koittaisi kutsua "positiiviseksi" ja kuvitella hyvien puolien oikeuttavan teon. Ei se eriarvoistaminen itsessaan miksikaan muutu vaikka sita kutsuisi "janikseksi" tai "koirankopiksi" tai "positiiviseksi". Samaa paskaa eri paketissa. You can't polish a turd.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä kyllä typeryydessään kuulostaa jo provolta. Työyhteisö puhuu suomea ja se on työyhteisön vika kun eivät osaa ulkopuolelta tulevan kieltä?

Siis tuolla logiikalla voin mennä ranskaan johonkin duuniin ja alkaa vittuilemaan heille heidän "rajallisesta kielitaidosta" ja vaatia heitä opettelemaan suomea.
Tai edes englantia. Ranskalaiset ovat eittämättä yksi kansakunta, jossa omien mollaajat eivät juhli eikä omien kansalaisten heikosta vieraiden kielten osaamisesta välitetä paskan vertaa. Paremminkin päinvastoin. Kyllä tuo ylimieliseltä tuntuukin. Joka kerta saa tästä muistutuksia kun Ranskassa vierailee ja tapaa ranskalaisjuntteja. Niitä siellä riittää.

Englanti on vieraista kielistä se jota Suomessa puhutaan varsin yleisesti, vähintään tasolla tyydyttävä tai auttava. Näin on nykyään jopa monissa duunarimestoissakin. Ihan kaikki työikäiset eivät tietysti puhu englantiakaan, mutta nuorempi polvi on tässä suhteessa vahvemmilla. Ei suomalaisten tarvitse mielestäni yhtään hävetä nykyistä kieliosaamistaan, vaikka tällä enemmistö ei hallitsekaan suvereenisti vaikkapa ranskaa, espanjaa ja venäjää. Englantia osataan laajasti, ja se on hyvä asia. Enempi olisi tietysti parempi, mutta kyllä maailmalla tapaa erittäin usein yksikielisyyttä laajemmassa mittakaavassa kuin mitä Suomessa esiintyy.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tahdotko sanoa etta jos ulkomaalainen haluaa suomessa opiskella paikallista kielta, hanelle ei sita suotaisi? Tai etta hanta ei siina tuettaisi?

En tietenkään tahdo koska se ei pidä paikkaansa, mahdollisuuksia suomen oppimiseen on kyllä tarjolla. Se on sitten eri juttu onko niitä tarpeeksi, onko opetus tarpeeksi laadukasta ja huomioidaanko siinä riittävästi eri maahanmuuttajaryhmien tarpeet. Voidaanko esimerkiksi venäläinen ja somalialainen laittaa samalle kurssille ja odottaa että he oppivat suomea samalla tavalla ja aikataululla? Suomi tuskin on kovin helppo kieli oppia.

Oma lukunsa on se, mitä kurssien ulkopuolella tapahtuu. Tässä tutkimus, toinen tutkimus, kolumni ja lehtijuttu aihepiiriin liittyen. Oikeastaan kaikissa sivutaan samaa asiaa: maahanmuuttajat eivät opi kieltä koska heille ei puhuta, ei ainakaan tai varsinkaan suomea. Myytti tuppisuista suomalaisista pitää siis ainakin osin paikkansa ja jokainen vieraita kieliä opiskelluthan tietää, että opittu kieli kehitty vain ja ainoastaan aktiivisessa käytössä.

Tietysti maailmassa on monta muutakin maata jossa ihmisten halu kommunikoida muualta tulleiden kanssa on vaillinainen, esimerkkinä vaikka toisaalla mainittu Ranska. Ei suomalaisilla ole mitään syytä tolkuttomaan itseruoskintaan. Hiukan enemmän voisivat ihmiset kyllä miettiä asioita myös toisten näkökulmasta, tuomitsevan kritiikin sijasta. Liian helposti mamuja itseään syyllistetään siitä että he eivät ole oppineet kieltä vaikka tähän oppimattomuuteen voivat vaikuttaa monet tekijät.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En tietenkään tahdo koska se ei pidä paikkaansa, mahdollisuuksia suomen oppimiseen on kyllä tarjolla. Se on sitten eri juttu onko niitä tarpeeksi, onko opetus tarpeeksi laadukasta ja huomioidaanko siinä riittävästi eri maahanmuuttajaryhmien tarpeet. Voidaanko esimerkiksi venäläinen ja somalialainen laittaa samalle kurssille ja odottaa että he oppivat suomea samalla tavalla ja aikataululla? Suomi tuskin on kovin helppo kieli oppia.

Oma lukunsa on se, mitä kurssien ulkopuolella tapahtuu. Tässä tutkimus, toinen tutkimus, kolumni ja lehtijuttu aihepiiriin liittyen. Oikeastaan kaikissa sivutaan samaa asiaa: maahanmuuttajat eivät opi kieltä koska heille ei puhuta, ei ainakaan tai varsinkaan suomea. Myytti tuppisuista suomalaisista pitää siis ainakin osin paikkansa ja jokainen vieraita kieliä opiskelluthan tietää, että opittu kieli kehitty vain ja ainoastaan aktiivisessa käytössä.

Tietysti maailmassa on monta muutakin maata jossa ihmisten halu kommunikoida muualta tulleiden kanssa on vaillinainen, esimerkkinä vaikka toisaalla mainittu Ranska. Ei suomalaisilla ole mitään syytä tolkuttomaan itseruoskintaan. Hiukan enemmän voisivat ihmiset kyllä miettiä asioita myös toisten näkökulmasta, tuomitsevan kritiikin sijasta. Liian helposti mamuja itseään syyllistetään siitä että he eivät ole oppineet kieltä vaikka tähän oppimattomuuteen voivat vaikuttaa monet tekijät.

Maahanmuuttajien tehtävänä on sopeutua uuteen kotimaahansa, ei edes osittain päinvastoin. Ei tässä sen vaikeammasta asiasta ole kyse.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
maahanmuuttajat eivät opi kieltä koska heille ei puhuta[/B], ei ainakaan tai varsinkaan suomea. Myytti tuppisuista suomalaisista pitää siis ainakin osin paikkansa ja jokainen vieraita kieliä opiskelluthan tietää, että opittu kieli kehitty vain ja ainoastaan aktiivisessa käytössä.

No sitten tutkimukset ovat ns. taytta paskaa. Itse olen oppinut englannin kielen koulussa alunperin, ja osittain telkkaria katsomalla (aantamista sun muuta). Kohtuullisen kielitaidon saa jo koulussa, se kun hiotaan aksenttia pois ja harjoitetaan osaamista on eri asia, silloin tarvitsee oikeasti kayttaa kielta paljon. Minulle ei koulun ulkopuolella kukaan puhunut englantia, ja olin siina taidossa jo erittain hyvalla tasolla ennen kuin ensimmaista kertaa ulkomaille muutin.

Suomalaiset oppivat englantia koulussa. Miksei ulkomaalainen voi oppia suomen kielen perusteita koulussa? Sitten voi harjoittaa sita taitoaan vaikka kaupassa jne. missa ihmisten on PAKKO puhua sinulle, tai opiskella aantamista telkkarista.

He ovat ihan yhta fiksuja ihmisia, eiko? Ja viela niin paljon sosiaalisempia (olen ymmartanyt), joten heilla ei luulisi olevan mitaan ongelmia loytaa juttukumppaneita verrattuna normaalisuomalaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomalaiset oppivat englantia koulussa. Miksei ulkomaalainen voi oppia suomen kielen perusteita koulussa?

Varmaan siksi että monet heistä ovat aikuisia ihmisiä jotka eivät käy enää koulua ja joiden kielen oppiminen on kielikurssien varassa.

Linkittämiäni tutkimuksia en halua sen enempää puolustella, mutta lähtökohtaisesti uskon enemmän tutkimustietoon kuin jonkun JA:n nimimerkin mutuiluihin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Maahanmuuttajien tehtävänä on sopeutua uuteen kotimaahansa, ei edes osittain päinvastoin. Ei tässä sen vaikeammasta asiasta ole kyse.

Tietyssä mielessä olen täysin samaa mieltä, maahanmuuttajalta on vaadittava sitä sopeutumista ja halua pyrkiä osaksi vallitsevaa kulttuuria, mutta toisaalta ajattelen asioita myös siten, että kantaväestön on hyvä oppia vähäisessä määrin ymmärtämään sellaisten maahanmuuttajien kulttuuria joiden kanssa joutuvat päivittäin tekemisiin esim. töissä tai opiskellessa, mutta pääsääntöisesti maahanmuuttaja on se joka sopeutuu ja kantaväestöön kuuluva tukee häntä siinä ja tämän avulla oppii maahanmuuttajan kulttuuria hiukan. Painotan vielä sitä, missään nimessä en kuitenkaan tarkoita sitä, että ryhdytään elämään maahanmuuttajien ehdoilla, ei missään nimessä.

vlad.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuolla logiikalla meillä ei tälläkään hetkellä olisi Suomessa yhtäkään maahanmuuttajaa.

Tiedät itsekin aivan hyvin kuinka naurettava ja paikkansapitämätön väite tuo on. Itse asiassa jopa ihmettelen kovasti, että miksi edes sen kirjoitit. Luuletko minun tarkoittavan kaiken tarjotun sopeuttamisavun (lähinnä kielenopetus) lopettamista, vai mistä tämä purkauksesi oikein alkujaan tulee? Joka tapauksessa, vaikka Suomessa ei tarjottaisi kerta kaikkiaan minkäänlaisia yhteiskunnan palveluja maahanmuuttajille, ylivoimainen enemmistö varsinkin työperaisistä maahanmuuttajista saapuisi maahan siitä huolimatta. Mutta, kuten jo luullakseni sen riittävän selkeästi ilmaisin, en ole tätä edes ehdottamassa.

Se, mitä tarkoitan on yksinkertaisesti muutos yhteen maahanmuuttopolitiikan perusasenteeseeseen, eli siihen kenen tulee sopeutua ja mihin. On maahanmuuttajien tehtävä oppia uuden kotimaansa tavoille, niin kielen kuin muutenkin kulttuurin osalta. Tässä heitä toki voidaan auttaa jossain määrin yhteiskunnan tuella, mikäli asia nähdään tarpeellisena. Mutta suomalaisten itsensä ei tarvitse ryhtyä mihinkään sen kummempaan, kuin hyväksymään vähän erinäköisempienkin tyyppien ilmaantumiseen työpaikoille. Se mitä yksityiset yritykset tekevät firman sisällä asian suhteen on tietysti heidän omassa päätäntävallassaan ja harkinnassaan.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Se, mitä tarkoitan on yksinkertaisesti muutos yhteen maahanmuuttopolitiikan perusasenteeseeseen, eli siihen kenen tulee sopeutua ja mihin.

Kyllä se on itsestäänselvää jokaiselle ns. maahanmuuttopolitiikan parissa työskentelevälle että maahanmuuttajat ovat ensisijaisesti niitä joiden tulee sopeutua. Kenelläkään suomalaisella ei myöskään ole mitään erityisvelvollisuutta auttaa yhtään ketään. Ihmisten sopeuttaminen ei vain tapahdu pakolla, toisin kuin Halla-aho ja kumppanit vaativat ja odottavat.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tietyssä mielessä olen täysin samaa mieltä, maahanmuuttajalta on vaadittava sitä sopeutumista ja halua pyrkiä osaksi vallitsevaa kulttuuria, mutta toisaalta ajattelen asioita myös siten, että kantaväestön on hyvä oppia vähäisessä määrin ymmärtämään sellaisten maahanmuuttajien kulttuuria joiden kanssa joutuvat päivittäin tekemisiin esim. töissä tai opiskellessa

Eikä tarvitse edes ymmärtää kulttuuria, riittää kun sietää puutteellista suomen kielen taitoa ja halua kommunikoida vaillinaisesta kielitaidosta huolimatta.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ihmisten sopeuttaminen ei vain tapahdu pakolla, toisin kuin Halla-aho ja kumppanit vaativat ja odottavat.

No sen taytyy tapahtua valinnalla. Jos he haluavat parempia duuneja joissa tarvitaan hyvaa suomen kielta, heidan taytyy opetella se. Tai sitten tyytya niihin duuneihin mita he saavat huonommalla kielitaidolla. Tai sitten muuttaa jonnekin missa heidan olemassaoleva kielitaitonsa riittaa niihin duuneihin.

Vai oletko tastakin eri mielta?
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä se on itsestäänselvää jokaiselle ns. maahanmuuttopolitiikan parissa työskentelevälle että maahanmuuttajat ovat ensisijaisesti niitä joiden tulee sopeutua. Kenelläkään suomalaisella ei myöskään ole mitään erityisvelvollisuutta auttaa yhtään ketään. Ihmisten sopeuttaminen ei vain tapahdu pakolla, toisin kuin Halla-aho ja kumppanit vaativat ja odottavat.

Päinvastoin, pakko on juuri kaikkein paras sopeuttaja. Ei se sitä tarkoita, että ihmisiä pitäisi olla kenenkään komentelemassa oppimaan suomea tai tekemään asioita suomalaisen kulttuurin mukaisesti, vaan sitä ettei muita mahdollisuuksia ole. Suurin osa siirtolaisista oppii hyvin pian maan tavoille, järkeviä ihmisiä kun enimmäkseen ovat. Ei aikuisia ihmisiä tarvitse lasten lailla paapoa, siirtolaisuutta on tapahtunut maailman sivu tämän periaatteen mukaisesti ja ihmiset tapaavat sopeutua. Itse asiassa turha siirtolaisten erityiskohtelu ainoastaan heikentää heidän integroitumistaan.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Itse asiassa turha siirtolaisten erityiskohtelu ainoastaan heikentää heidän integroitumistaan.

Ja aiheuttaa suuria ongelmia kantavaeston kanssa, koska ihmiset eivat sulata eriarvoisuutta ja usein tama viha kohdistuu sitten juuri naihin maahanmuuttajiin eika niihin typeryksiin jotka ovat taman eriarvoisuuden mahdollistaneet.

Hyysari tarkoittaa hyvaa, mutta heidan toimintansa vain vaikeuttaa ulkomaalaisen elamaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No sitten tutkimukset ovat ns. taytta paskaa. Itse olen oppinut englannin kielen koulussa alunperin, ja osittain telkkaria katsomalla (aantamista sun muuta). Kohtuullisen kielitaidon saa jo koulussa, se kun hiotaan aksenttia pois ja harjoitetaan osaamista on eri asia, silloin tarvitsee oikeasti kayttaa kielta paljon. Minulle ei koulun ulkopuolella kukaan puhunut englantia, ja olin siina taidossa jo erittain hyvalla tasolla ennen kuin ensimmaista kertaa ulkomaille muutin...


Sinun englannin osaaminen on todettu toisessa ketjussa hieman epävarmaksi, mutta antaa sen olla. Suomi on yksi maailman vaikeimmista kielistä ja sen oppiminen on monta kertaa vaikeampaa kuin telkkarista jatkuvasti nähtävän kielen oppiminen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eikä tarvitse edes ymmärtää kulttuuria, riittää kun sietää puutteellista suomen kielen taitoa ja halua kommunikoida vaillinaisesta kielitaidosta huolimatta.

Uskaltaisin omien kokemusteni kautta sanoa, että on hyvä oppia ymmärtämään edes hiukan toisenlaisesta kulttuurista tulevan tapoja sellaisessa tapauksessa, jossa työskentelee samassa työpaikassa hänen kanssa. Tärkeää on tietenkin se, että pyrkii ja haluaa kommunikoida vieraasta kulttuurista tulevan puutteellisella kielitaidolla varustetun henkilön kanssa.

Toimiessani edellisessä työpaikassani työhön perehdyttäjänä/-kouluttajana, opastin työtehtäviin useita vieraisiin kulttuureihin kuuluvia henkilöitä ja saamani palaute oli positiivista. Pyrin siihen etten arvottanut ihmisiä heidän taustansa tähden vaan jokainen oli yhtä tärkeä työntekijänä tulipa hän sitten Suomesta, Venäjältä tai Somaliasta. Välillä sitä joutui keksimään keinoja ilmaista asiansa kun opastettava ei puhunut suomea kunnolla, eikä muutakaan yhteistä kieltä ollut esim. englanti mutta aina kiperistäkin paikoista selvittiin kun annoin opastettavalle riittävästi aikaa ja pyrin huomioimaan hänen erityistarpeensa. Voi olla, että täällä olen antanut itsestäni tylyn kuvan suhtautumisesta ulkomaalaisiin mutta työelämässä heidän kanssa ei ole ollut ongelmia ja olen myös oppinut heiltä paljon - niin hyvässä kuin myös pahassa.

vlad.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Sinun englannin osaaminen on todettu toisessa ketjussa hieman epävarmaksi, mutta antaa sen olla.

Vielako joku oikeasti jaksaa jauhaa tuota paskaa, vain siksi etta yksi palstalta jo poistettu nimimerkki EPAILI minun kielitaitoani? Minun englanninkielen taitoni on ollut ala-asteelta saakka AINA luokan parasta, pelkkaa 9-10 arvosanaa, ylioppilaaksi asti. Sen jalkeen olen asunut ulkomailla yhteensa noin 7 vuotta, englanninkielissa maissa. Tyoskentelen englanniksi (jostain syysta koko Kanadaa ei pakotettu opiskelemaan suomea kun muutin tanne, ovat ne perkele julkeita ja epareiluja), kotona puhun englantia, vaimoni ja lapseni puhuvat englantia. Joten ihan oikeasti, etko voisi keskustella asioista ihan asiallisesti? Ehka tuolla JAPA ketjussa on muutama pitkaan P-Amerikassa asunut joka kestaa vertailun kanssani tuossa aiheessa, mutta sina et niihin kuulu.

Suomi on yksi maailman vaikeimmista kielistä ja sen oppiminen on monta kertaa vaikeampaa kuin telkkarista jatkuvasti nähtävän kielen oppiminen.

Suomi on suomessa paa-asiallinen telkkarikieli, ja englantia osaava ulkomaalainen voi opetella tekstityksen kautta oikeinkirjoitusta, ja taas aantamista suomenkielisista ohjelmista. Eli kylla sita suomenkielista ohjelmaa voi ulkomaalainen suomessa katsoa enemman kuin muilla kielilla tehtya ohjelmaa.

Ja jos suomen kieli on liian hankalaa, silloin tulee kyseeseen ne toiset vaihtoehdot jotka esitin. Joko tyytyy heikompiin hommiin tai sitten hakeutuu sellaisille markkinoille joissa olemassaoleva kielitaito on riittava, tai missa kieli on helpompi opiskeltava. Minakaan en hae toita quebecista koska ranskan taitoni ovat heikot.

Vaihtoehtoja on.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tutkimuslinkkiä tästä?

Oletko koulussa edes ollut Suomen kielen oppitunneilla? Jo viisitoista sijamuotoa tekee Suomen kielestä indoeurooppailiin kieliin verrattuna todella vaikeaa. Samoin verbien taivutukset ovat ulkomaalaisille painajainen. (Linkki vie verbitaivutussivulle.)

Ei aina kannata tivata joka asiaan vahvistavia linkkejä. Usen hereillä olo peruskoulussa riittää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suurin osa suomalaisistakaan ei osaa kirjoittaa suomea oikein, mutta sillä asialla ole merkitystä. Suomessa tule toimeen suomen kielen perusmuodoilla, jos ei muuhun rahkeet riitä. Suomen kieli on myös siitä mukava, että ei tarvitse miettiä miten sanat äännetään. Tulet ymmärretyksi, kun sanot asiat niin kuin ne kirjoitetaan, ja voit unohtaa jopa sen äng-äänteen. Kaikki ymmärtävät mitä ken-gät tarkoittaa...

Minä halua nyt aamupala. Minä iso nälkä. Ilta minä mennä syödä kebab. Ei kovin vaikea tämä suomi. Vaatii perusanasto oppia.
 

julle-jr

Jäsen
Jo viisitoista sijamuotoa tekee Suomen kielestä indoeurooppailiin kieliin verrattuna todella vaikeaa. Samoin verbien taivutukset ovat ulkomaalaisille painajainen. (Linkki vie verbitaivutussivulle.)
Sijamuodot ja verbien taivutukset ovat varmaankin ongelma, jos ulkomaalainen hakeutuu töihin peruskouluun taikka lukioon opettamaan suomea, tai vaikkapa kielitoimistoon jakamaan neuvoja suomen oikeinkirjoituksesta.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Ei aina kannata tivata joka asiaan vahvistavia linkkejä.

Kiinnostaisi kyllä tietää lisää perusteita, joilla suomen kielestä saadaan yksi maailman vaikeimmista kielistä. Sijamuotojen runsaus ja verbien personointi lienevät vähemmistössä maailman kielissä, mutta paljon tarvittaisiin vielä lihaa luiden ympärille.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Uskaltaisin omien kokemusteni kautta sanoa, että on hyvä oppia ymmärtämään edes hiukan toisenlaisesta kulttuurista tulevan tapoja sellaisessa tapauksessa, jossa työskentelee samassa työpaikassa hänen kanssa.

Niin, olen siis täysin samaa mieltä, olen vain jo ajat sitten luopunut toivosta sen suhteen että esim. tähän ketjuun voisi kirjoittaa mitään tuollaista ilman että 4-5 nimimerkkiä on saman tien vänkäämässä ettei meidän tarvitse ymmärtää yhtään mitään, niiden vain tarvitsee.

Yleisemmin en usko että joidenkin suomalaisten nuivat asenteet maahanmuuttajia kohtaan johtuisivat niinkään kroonisesta rasismista kuin arkisesta haluttomuudesta ja kyvyttömyydestä uusien asioiden kohtaamiseen. Kaikilla ei vain ole vladin. kärsivällisyyttä ja koska laajamittaisempi maahanmuutto on verraten uusi ilmiö Suomessa, on selvää että kasvukipuja esiintyy.

Näille pakkosopeuttajille sanoisin edelleen että ei ole mitään hyysäreiden porukkaa jonka mielestä olisi ihan ok että mamut eivät opi suomea eikä suomen osaamattomuus ole missään mikään säädetty erityisoikeus. Suomi vain on suhteellisen vapaa maa ja jos vaikka somalainen perheenäiti ei joko halua tai saa opiskella suomea, siihen on paha mennä viranomaisten sanomaan että opettele suomi tai häivy maasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös