Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 617 219
  • 13 538

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Julkisilla kulkuvälineillä matkustaminen, pl lentäminen
Autolla saapuminen Helsingin keskustaan, jos asuu hyvillä mestoilla, joista voisi saapua helposti metrolla, sporalla tms. ja tämän jälkeen ruuhkista/parkkipaikan löytämisen vaikeudesta valittaminen. Jopa säälittävää.
Kumpi näistä nyt onkaan juntimpaa? Eikös henkilöautoilu ole nimenomaan maalaisten touhuja ja näin lähempänä perinteistä käsitystä junttiudesta?

Junttimaista on röyhtäily kesken lauseen. Siis niin, että suusta tuleva lause keskeytyy kehnosti peiteltyyn röyhtäykseen ja pahimmillaan sitä seuraavaan pieneen ähkäisyyn, jonka jälkeen lause jatkuu siitä mihin jäi.

Junttimaista on myös valittaa kaupan pullokoneen jättäneen antamatta esim. 0,10€ pantin jostakin pullosta ja räyhätä asiasta kaupan henkilökunnalle. Erityisen junttimaista on räyhätä menetetystä pantista silloinkin kun palautettu pullo ei edes ollut panttipullo.

Junttimaista on kieltäytyä tarkistamasta omia mielipiteitään vaikka sinänsä asiallinen keskustelu/väittely osoittaisikin ne vääräksi. Toisin sanoen liiallinen jääräpäisyys tai jopa härkäpäisyys on junttimaista.

Junttimaista on nauraa keskustelukumppanille päin naamaa tämän kertoessa tekemisistään tai mielipiteistään, etenkin kun tämä kertomus ei käsittele autoja tai naisia, siinä ei pilkata homoja tai neekereitä eikä puhuta ryyppäämisestä jne., eli on ns. asiallista, vakavampaa asiaa. Tähän liittyy myös keskustelunaiheen vaihtaminen kun keskustelu kääntyy kevyemmistä aiheista asiallisiin. Tuollaisten ihmisten kanssa keskustellessa ainakin tämä nimimerkki näkee punaista. Huumori on sitten asia erikseen.

Lopuksi pitää vielä sanoa, että olen monessa asiassa hyvinkin juntti. Eikä se minua haittaa. Juntti tai ei, pääasia että on hyvissä väleissä itsensä kanssa ja uskaltaa olla oma itsensä.

EDIT: Unohtui mainita vielä lenkkareiden käyttäminen farkkujen kanssa. Toki tuohonkin voi olla monia muitakin syitä kuin tyylitajuttomuus.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Eikös henkilöautoilu ole nimenomaan maalaisten touhuja ja näin lähempänä perinteistä käsitystä junttiudesta?

Juuri näin. Ja jos nyt kuitenkin on juntti ja henkilöautoilee, on erityisen junttia olla käyttämättä vilkkua ja olla päästämättä jalankulkijoita suojatien yli, jos he ovat sinne astumassa.

Aivan äärimmäisen junttia ja naurettavaa on pitää vyöllä kännykkää ja jotain helvetin monitoimiveistä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
-Esimerkkeinä vain yhden asian ylistäminen ja muiden dissaaminen siitä aihepiiristä (mm. jalkapallo,rap,jauhelihapizza) antamatta muille (jääkiekko,rokki,kinkkupizza) edes mahdollisuutta yllättää positiivisesti.
-Jonkun tietyn asian vihaaminen vailla selkeä tai järkevää syytä, samalla muiden ihmisten, mielipiteiden tai aatteiden kunnioittamattomuus (homot,ulkomaalaiset,puolue X)

Tässä on pari oikein hyvää yleisellä tasolla olevaa junttiuden määritelmää. Mitä vittua oikeasti siitä vaikka olisi mäyräkoiran pahvit päässä, sukat sandaalien päällä ja lahkeet punteissa vaikka housut onkin kainaloissa ja puhutaan suomea ulkomailla ja sitten kehua retostellaan siitä lentokenttäbussissa, jos muuten on suvaitsevainen ja ennakkoluuloton ihminen. Ulkoinen junttius on ihan eri juttu kuin sisäinen.
 

Hirmumyrsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei Mitään Käyttöä Jätkät ja Märkä Uni Rosterit
chooselife ja FASlapsi:

En tunne edes mitään yhtä jätkää joka olisi näihin erehtynyt vaan pari porukkaa joilla on näitä. Todennäköisesti on vieläkin.

Ammattikoulussa muistan kun yksi kaveri tuli kouluun shortseissa (toinen jäi kotiin lintsaamaan, tämä seppä oli vielä hiukan kännissäkin) ja kieltämättä se hakaristi ja kaljamerkki hakattuna pohkeeseen... seksikästä kuin mikä. Oli kuulemma sitä kaljamerkkiä alkanut itse hakkaamaan ja kaveri tehnyt loput (ja vähän ylimääräistä) kun ei pystynykkään. Toisella oli jotain töherrystä kyynävarressa, sitten olikin siirrytty olkapäähän tai jonnekkin. Ja se muistaakseni oli jotain tasoa kyrpä. Yllättyneet käsi ylös, mutta tietääkseni molemmat noista on myöhemmin sitten hiukan istuneet linnassakin. Nämä kaksi tunsin siitä porukasta. En tiedä niistä muista, millaisia kehonkaunistuksia on.

Ja taso oli tosiaan kuin ekaluokkalaisten kuvis tai kirjoitustunneilla ilman viivapaperia.

Toisen porukan tunnen vielä etäisemmin, ja enemmän niistä tatskoista olen kuullut juttuja ja vain yhtä olen osittain todistanut. Oli tekstiä yritetty tehdä ns. kaarelle ja osa lipsahtanut niskaan. Vitun hieno, tyyliä KÄNIBILeeT en muista enää mitä siinä tarkalleen lukee. Huhuista täytyy mainita että nämä jampat oli kuulemma uskaltautuneet intiimialueille.

EDIT: Niin ja eipä unohdeta sitä (kieltämättä myös junttiuden) legendaa täältäpäin, tyypin olen kerran nähnyt kaupassa omassa kotikylässä, ja täytyy sanoa, että silloin olin vielä liian nuori tietämään millaisessa tilassa kaverin otsaan olikaan hakattu "Tästä aukeaa helvetin portit" tai "Helvetin Portit" ja kaulassa meni katkoviiva ja teksti "Leikkaa tästä" tjsp. Paikallinen poliisikin tarjosi pullakahvit kun tyyppi kuoli.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Jaa Suojasto? Hieno mies. En laskisi juntiksi, ehkä enempikin riutuneeksi sieluksi, joka elämän myrskyissä teki enemmän kuin yhden väärän valinnan ja loppu on kaupunkilegendaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Junttimaista on myös se, että on itse juntti, eikä suostu sitä hyväksymään vaan pitää anti-junttimaisia asioita juntteina.

Totta. Unohtui listata junttiuden tunnusmerkiksi myös anonyymillä keskustelupalstalla kanssakirjoittajan leimaaminen juntiksi. Kiitos muistutuksesta!

Tätähän harrastetaan täällä ainoassa kohtuuisossa kaupungissa, joten eikös se ole ihan anti-junttia silloin, koska junttiushan liittyy maalaisiin ihan wikipediankin mukaan.

Ammuu!
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En tunne edes mitään yhtä jätkää joka olisi näihin erehtynyt vaan pari porukkaa joilla on näitä. Todennäköisesti on vieläkin.
Ammattikoulussa muistan kun yksi kaveri tuli kouluun shortseissa (toinen jäi kotiin lintsaamaan, tämä seppä oli vielä hiukan kännissäkin) ja kieltämättä se hakaristi ja kaljamerkki hakattuna pohkeeseen... seksikästä kuin mikä. Oli kuulemma sitä kaljamerkkiä alkanut itse hakkaamaan ja kaveri tehnyt loput (ja vähän ylimääräistä) kun ei pystynykkään. Toisella oli jotain töherrystä kyynävarressa, sitten olikin siirrytty olkapäähän tai jonnekkin. Ja se muistaakseni oli jotain tasoa kyrpä.
Toisen porukan tunnen vielä etäisemmin, ja enemmän niistä tatskoista olen kuullut juttuja ja vain yhtä olen osittain todistanut. Oli tekstiä yritetty tehdä ns. kaarelle ja osa lipsahtanut niskaan. Vitun hieno, tyyliä KÄNIBILeeT en muista enää mitä siinä tarkalleen lukee. Huhuista täytyy mainita että nämä jampat oli kuulemma uskaltautuneet intiimialueille.
EDIT: Niin ja eipä unohdeta sitä (kieltämättä myös junttiuden) legendaa täältäpäin, tyypin olen kerran nähnyt kaupassa omassa kotikylässä, ja täytyy sanoa, että silloin olin vielä liian nuori tietämään millaisessa tilassa kaverin otsaan olikaan hakattu "Tästä aukeaa helvetin portit" tai "Helvetin Portit" ja kaulassa meni katkoviiva ja teksti "Leikkaa tästä" tjsp. Paikallinen poliisikin tarjosi pullakahvit kun tyyppi kuoli.

*siivoaa kahveja näppikseltä* (juntti-ilmaus!:) Pakko kysyä vielä, että missä helvetissä sä oikein asut/asuit?? Tai ehkä minen edes halua tietää:).

Ex-valmentajalla oli tatuoituna hyvin omatekoisen näköisesti käteensä hautaristi ja oma nimi sen alla. Joku erehty joskus kysymään, että mikä ton tatskan tarina on. Vastauksena syvää hiljaisuutta, tuijotus ja vastakysymys: "Etkö muka ite oo kännissä tehny koskaan mitään typerää?"

Tässä tapauksessa suosikkijoukkue selvensikin asuinpaikan, kai. Mutta no offense nimimerkille, tai Ässillekään.

edit: Juu, ei junttius paikkaa tms. katso. Tosin koutsin kansalaisuus aiheutti tietyn "jaha, tämä selittääkin paljon" -reaktion:).
 
Viimeksi muokattu:

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
*Tässä tapauksessa suosikkijoukkue selvensikin asuinpaikan, kai. Mutta no offense nimimerkille, tai Ässillekään:).

Tää tapahtu villeinä Helsingin vuosina ja valmentajaki oli englantilainen. Kyllä, juntteja löytyy sieltäkin. Lisäjunttimaisuus, minkä hän teki myös;

- lähteä Tallinnaan pelimatkalla huomatakseen että tuulee liikaa, jolloin katamaraani kääntyy takas. Kääntää tilanne voitoksi toteamalla, että vaimo luulee kaikkien olevan pelaamassa, joten eiköhän ruveta aamulla klo 10 ryyppäämään. Homma viimeistellään saapumalla yöllä klo 4.30 kotiin vaimolle ilmoittamatta, pudottamalla housut nilkkoihin, pieraisemalla, ja sammumalla sängylle poikittain.

Hieno mies, junttiudesta huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
-Vauhkoaminen ja/tai jeesustelu jostain aiheesta, kuten nyt vaikkapa homoista. Puolesta tai vastaan, ei mitään väliä.

-Alushousujen näkyminen on edelleen junttia, vaikka joku muotiguru jossain on keksinyt, että pitää saattaa kaikkien tietoon se, että on Björn Borgin kalsarit.

-Björn Borg, se jamppa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
EDIT: Niin ja eipä unohdeta sitä (kieltämättä myös junttiuden) legendaa täältäpäin, tyypin olen kerran nähnyt kaupassa omassa kotikylässä, ja täytyy sanoa, että silloin olin vielä liian nuori tietämään millaisessa tilassa kaverin otsaan olikaan hakattu "Tästä aukeaa helvetin portit" tai "Helvetin Portit" ja kaulassa meni katkoviiva ja teksti "Leikkaa tästä" tjsp. Paikallinen poliisikin tarjosi pullakahvit kun tyyppi kuoli.
Omasta mielestäni tuollainen ei ole enää edes junttia, vaan ihan silkkaa ääliömäisyyttä. Mielestäni juntteus ei ole sinänsä synonyymi sille, että joku on totaalityperys tai ääliö.

Miellän juntiksi ihmisen joka ei ole sillä tapaa hienostunut, eli joka tyytyy aika yksinkertaisiin ja ehkä massahenkisiin ilmiöihin, vaatteisiin ja muihin juttuihin. Eli ei ole tyylitajua. Se ei ole siis välttämättä huono asia, etenkään jos tälläinen ihminen ei ole mikään yleinen häirikkö ja riesa. Eli se juntteus on usein seurausta pienistä piireistä (syrjäinen asuinsijainti, pieni paikkakunta) tai tietämättömyydestä, minkä takia ei ole hajua muista vaihtoehdoista. Toki siihen voi määrättyä yksinkertaisuuttakin liittyä, mutta sellaisia nyt osa vaan on.

Toki joku elitistikin voi olla omalla tavallaan juntti, mutta silloin puhutaan snobista, sinänsä ihmistyyppinä yhtä rasittava tapaus.

Itsehän olen juntin ja snobin välimuoto, eli pahinta laatuaan.
 

Viljuri

Jäsen
[...] Itsehän olen juntin ja snobin välimuoto, eli pahinta laatuaan.

Ei välttämättä liity millään tavalla sinuun tai muihinkaan ansiokkaasti tässä ketjussa kantaa ottaneisiin, mutta juntin ja snobin yhdistelmästä tulee ainakin itselleni mieleen 'dude'.

Siis katsokaa tuota Wikipediassa esiintyvää kuvaa, ja mietitään samalla Applen kulutuselektroniikkaa fanittavia ihmisiä. Junttius ja snobius samassa paketissa? Mielestäni se voisi kuvata jotakin sellaista, jossa ei olla ihan vielä friikin tasolla, mutta ollaan selvästi jotakin muutakin kuin vain nörttejä.

Kansainväliseen kielenkäyttöön pitäisi lanseerata jokin uusiotermi, esimerkiksi "iPingviinit", kuvaamaan tätä ryhmää tai meemiä.
 
Viimeksi muokattu:

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ehkäpä kaikista junteinta on käytöstapojen puute. Mikä omituisinta, tämä tulee vastaan eritoten Helsinkiläisessä käytöksessä. Ja siellä on vieläpä tapana kutsua porukkaa "junteiksi". Peiliin katsomisen paikka.

Toisiksi junteinta voisi olla vaikkapa tämä "suorapuheisuus" mitä jotkut juntit pitävät jopa hyveenä. "Mää ainaki sanon suoraan" ja "kyllä mää puhun suuni puhtaaksi, vaikka mitä tulis" on omallakin työpaikalla usein kuultuja lauseita. Todella typerää ja junttimaista.

Niin, ja minäkin kai olen jonkun mielestä juntti. Hyvä niin :)
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Ehkäpä kaikista junteinta on käytöstapojen puute. Mikä omituisinta, tämä tulee vastaan eritoten Helsinkiläisessä käytöksessä.

Perustelun paikka? Ja miksei samalla oikeinkirjoituksenkin ;)

E: Tuli mieleen yks junttimaisuus lisää, yleistäminen. Raumalaiset on suippokorvia, tamperelaiset hitaita, porilaiset hitsareita jne.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Perusteluna kolme vuotta yökerhon ovella stadissa. Siinä sitä näki melko laajan kuvan elämän kirjosta. Tosin hyvin suuri osa asiakkaista oli luonnollisesti kotoisin muualta kuin Helsingistä.

Ja oikeinkirjoitus on tietty hankalaa alikoulutetulta nakkisormelta :) Tosin, mitenkäs se menikään? Jotenkin että kun toinen alkaa puuttumaan pieniin kirjoitusvirheisiin, niin silloin tiedän olevani vahvoilla, tjsp :)
 
Viimeksi muokattu:

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Perusteluna kolme vuotta yökerhon ovella stadissa. Siinä sitä näki melko laajan kuvan elämän kirjosta. Tosin hyvin suuri osa asiakkaista oli luonnollisesti kotoisin muualta kuin Helsingistä.

Mulla perusteluna 25 vuotta siellä asuneena... Sanoin vähän huonosti aluks, tarkotin siis että tarkentaisitko mitä tarkoitat helsinkiläisten käytöstapojen puutteella?

Ja lisänä, ett ootko ollu sen jälkeen esim Porissa ovella, missä asiakkaat ois käyttäytyny paremmin?

Ja kirjoitusvirheistä, oisit itteki kuitannu jos ois ollu noin hyvä paikka ;)
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pakko käydä sanomassa että ne yökerhojen ovilla seisovat sitruunan nielaisseet kaljupäiset bodarit ovat kyllä myös aikamoisia juntteja.

Mutta minähän olen kaukana kaljusta :) Ja nyt muuten päästiin tuohon nimimerkki Patajokerin esittämään yleistykseen. Eli sinäkin olet aikamoinen juntti kun noin yleistelet :) Onneksi siis en ole juntti kun en tee ovihommia enää, enkä ole kalju. Iso silti olen. Oikein perhanan leveä roikale. Vaikka en olekaan bodari, vaan voimanostaja.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Porilaiset helvetin isot voimanostajat jotka on ennen vartioinu ovia ja joilla on tukkaa päässä. Perusteluina.. no, oikeastaan jos jo tuo ensimmäinen sana osuu kohdalle niin se on ihan sama mitä sen jälkeen kirjoitetaan, juntti mikä juntti silti.

Esim.

"Porilainen, hyväkäytöksinen, siististi pukeutuva, empaattinen ja humoristinen hyväntekijä." = juntti, koska porilainen.
 
- Antti Pihlströmin fanittaminen.
- Riemunhuudot jaffalassa kun screenissä lukee "HIFK 2 - Ilves 5 n. 58min" ja toistepäin. Kannustakaa vain ja ainoastaan omaa joukkuetta.
 

PuTi

Jäsen
Junttimaisinta on se kun amikset ryyppää jonkun pahvilaatikonkokosessa kämpässä ja ahtautuu koko 7 hengen porukka samalle kahden istuttavalle sohvalle ryhmäpotrettia varten. Sohvan edessä olevan pöydän pitää ehdottomasti olla täynnä puoliksitäysiä karjalatölkkejä ja vähintään parilla tyypillä kieli mahdollisimman lähellä kaverin suuta. Onpas hupaisaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Junttimaisinta on se kun amikset ryyppää jonkun pahvilaatikonkokosessa kämpässä ja ahtautuu koko 7 hengen porukka samalle kahden istuttavalle sohvalle ryhmäpotrettia varten. Sohvan edessä olevan pöydän pitää ehdottomasti olla täynnä puoliksitäysiä karjalatölkkejä ja vähintään parilla tyypillä kieli mahdollisimman lähellä kaverin suuta. Onpas hupaisaa.

Ja kun tämän saman tekevät lukiolaiset niin se on aivan helvetin viileetä ja oikeasti hauskaa. Yleensäkin tamperelaiset voivat vastata näihin opiskelijapöljäilyihin...ovatko ne kaikki juntit ammattikoululaisia?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
ovatko ne kaikki juntit ammattikoululaisia?

Ei! Näin kampuksen välittömässä läheisyydessä päivittäin aikaani viettävänä voin vilpittömästi todistaa, että yksi koko maailmankaikkeuden pahimmista myötähäpeän aiheuttajista on se kelmeäihoinen narukäsi elämäntapa-opiskelija kerran vuodessa nostaa päänsä kirjojen ja harppien keskeltä, kuuden olutpullon voimalla huutaen "YYYAAAAARRRRR, we rock this town!" voimiensa huumassa. Se on pahaa katsottavaa se. Mikä sitten on vahvasti junttimaista jota esiintyy myös omassa tuttavapiirissäni, muistella tätä "villiä nuoruutta" tosin lisäillen muutamia pikku yksityiskohtia värin vuoksi. Ja vähän enemmänkin, aivan kuin tässä olisi jonkinasteista legendanpoikasta kaupungin nuorisoskenessä oltu. Ei oltu, kun ihan niitä tavis-riviteinejä siinä missä kaikki muutkin, mutta toisilla se aika vain muuttaa näitä muistoja, milloin on "otettu haltuun" mitäkin. Joo, kivaa muistella vanhoja mutta vieläkin kivempaa kun pysytään oikeasti eletyssä elämässä...
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
EDIT: Niin ja eipä unohdeta sitä (kieltämättä myös junttiuden) legendaa täältäpäin, tyypin olen kerran nähnyt kaupassa omassa kotikylässä, ja täytyy sanoa, että silloin olin vielä liian nuori tietämään millaisessa tilassa kaverin otsaan olikaan hakattu "Tästä aukeaa helvetin portit" tai "Helvetin Portit" ja kaulassa meni katkoviiva ja teksti "Leikkaa tästä" tjsp. Paikallinen poliisikin tarjosi pullakahvit kun tyyppi kuoli.

Suojaston Kale Irjanteelta...

Otsassa tosiaan luki, että "Helvetin portit" ja kaulassa katkoviivan yläpuolella "avaa tästä jos uskallat".

Eurajoella koulua käydessämme tuo Irjanteen komistus tuli usein samassa linja-autossa Irjanteelta Eurajoelle. Todella rasittava tyyppi.

Niin. Junttimaista on myös räkiä Porin Sokoksen hissin seiniin ja muihin yleisiin tiloihin. Kerran kun näen jonkun niistä mopoautoilijoista niin tekevän, niin pyyhin ne räät niiden naamalla.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Julkisilla kulkuvälineillä matkustaminen, pl lentäminen
Autolla saapuminen Helsingin keskustaan, jos asuu hyvillä mestoilla, joista voisi saapua helposti metrolla, sporalla tms. ja tämän jälkeen ruuhkista/parkkipaikan löytämisen vaikeudesta valittaminen. Jopa säälittävää.
Kumpi näistä nyt onkaan juntimpaa? Eikös henkilöautoilu ole nimenomaan maalaisten touhuja ja näin lähempänä perinteistä käsitystä junttiudesta?
Molemmat yhtä junttia. Pitää kävellä trendikkäästi (jos käytät sauvoja niin mahtavaa kuntoilua).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös