Junnujen kalastelu

  • 38 851
  • 151

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Kankkunen vai podetko ummetusta?

dude kirjoitti:
Markus Mattsonin poika pelasi Ilveksen junioreissa, joten Kimikin on siis Ilveksen mies? Logiikka, missä pelaa?

Markus Mattson tiedetään julkisuudessa yhdeksi Tapparan taustavaikuttajista. Mutta mistä minä tiedän vaikka hän olisikin Ilveksen Tapparan toimintaan sijoittama "myyrä". Ainakin näin on syytä epäillä, koska hänen poikansa pelaa Ilveksessä.

Jos vaivautuisit edes lukemaan mitä olen kirjoittanut, niin huomaisit en ole kaltaisia sisäpiiriläisiä enkä osannut aiemmin yhdistää Korkia tapparalaiseksi.

dude kirjoitti:
Niin, ja Toni Rajalalla ei ole agenttia, tai jos on, niin silloin agentti rikkoo pelaajayhdistyksen sääntöjä reksiteröidyistä agenteista. Eli kuka kusettaa?

Ota selvää yhteyksiesi kautta onko Rajalalla agentti ja soita sitten Juujärvelle keneltä hän oli saanut tiedon että Rajalla oli kiinnostusta seuran vaihtoon. Sitten voit tulla tänne kertomaan kuka kusettaa.

edit.

lisätty toiseksi viimeiseen virkeeseen "tiedon"
 
Viimeksi muokattu:

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TM kirjoitti:
Et voi olla tosissasi? SS:n ei tarvitse kirjoittaa Aamulehteen enää yhtään enempää paskaa. Salon Tapsan jne. jutut ovat sentään vielä lukemiskelpoisia mutta koko Aamulehden kiekkotoimitus on varsin huono, sen on todennut myös eräs tässäkin viestiketjussa esiintyvä keskustelija naapurin puolelta.

Toki voi olla montaa mieltä Silvennoisen kirjoituksista ja mielipide riippuu pitkästi minkä laisilla laseilla asioita katsoo. Tuossa jutussa, mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle, ei ilman kiihkotapparalaisuutta voi löytää juurikaan valittamista. Valittaminenhan sitä kohtaa perustuu pelkästään siittä, ettei uskalleta tunnustaa tämän ikävän tilanteen olemassa oloa.

Jutussa itsessään annettiin molemmille osapuolille mahdollisuus sanoa kantansa ja tiedän, että jos Tapparalla olisi asiasisältöön ollut oikeasti korjattavaa, niin siihen korjaamiseen olisi ollut nyt jo kuukauden verran aikaa. Tällaista "oikaisua" ei kuitenkaan ole missään näkynyt ja se jo itsessään todistaa tilanteen olevan kirjoitetun kaltainen.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Vai vaivaako ripuli ja kankkunen?

dude kirjoitti:
Tämä viesti osoittaa karusti sen, miten vähän olet ollut tekemisissä kiekkojunnujen ja heidän vanhempiensa kanssa. Ne yleensä nimenomaan eivät tiedä mikä oikeasti on pojan parhaaksi, niin kaukalossa kuin sen ulkopuolella. Varsinkin jos kyse on lupaavasta junnusta, jolle on jossain Vierumäen leirillä tungettu Suomi-verkkarit kouraan kotiin lähtiessä...

En ole tekemisissä kiekkojunnujen enkä heidän vanhempiensa kanssa. En ole pelaaja, en edes entinen junioripelaaja, eikä minun sukulaisissani ole entisiä tai nykyisiä pelaajia. En ole kiekkomaailman sisäpiiriläinen. Olen jääkiekon katsoja ja seuraan jääkiekkoa suhteellisen aktiivisesti. Sinun mielestäsi minun kaltaisieni amatöörien pitäisi jättää mielipiteiden kirjoittelu kaltaistesi ajatusten tonavoiden leveille harteille. Sehän ei tapahdu ennen kuin saat hankittua minulle pelikiellon tälle palstalle.

Viittaatko ne-pronominilla pelaajiin ja heidän vanhempiinsa? Jos viittaat, niin hiukan ihmetyttää. Uskon pelaajilla ja heidän vanhemmillaan olevan jonkinlainen käsitys siitä mikä on "oikeasti" 16-vuotiaan pojan elämässä tärkeää. Ainakin yhtä hyvä käsitys kuin tamperelaisen jääkiekkoseuran junioripäälliköllä. Kaukalon tapahtumien arvioimiseen nuorukaisen muutaman kerran kaudessa nähneellä junioripäälliköllä voi olla kompetenssia, mutta epäilen että kaukalon ulkopuolisetkin asiat hän tietäisi paremmin kuin pelaajan vanhemmat.

edit. lisätään tämä tähän.

dude kirjoitti:
Yleensä lahjakkaan pelaajan kannalta on parempi lähteä pienestä seurasta isompaan isompien resurssien perään, mutta mitä järkeä on siirtyä isosta isoon, ellei henkilökemiat ole edellisessä paikassa totaalisesti ristissä?

Jos siinä toisessa isossa on paremmat etenemismahdollisuudet, niin silloin siinä on järkeä.
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
the SNIPER kirjoitti:
Markus Mattsonin poika on pelannut myös Tapparassa, mestari a-junnuissa 2004. Kimi taas on itse Ilveksen junnu ja pelasikin aina seurassa liigaan asti, joten se siitä logiikasta.

No älä saatana, kerro toki lisää.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
heikkik kirjoitti:
En ole tekemisissä kiekkojunnujen enkä heidän vanhempiensa kanssa. En ole pelaaja, en edes entinen junioripelaaja, eikä minun sukulaisissani ole entisiä tai nykyisiä pelaajia. En ole kiekkomaailman sisäpiiriläinen. Olen jääkiekon katsoja ja seuraan jääkiekkoa suhteellisen aktiivisesti. Sinun mielestäsi minun kaltaisieni amatöörien pitäisi jättää mielipiteiden kirjoittelu kaltaistesi ajatusten tonavoiden leveille harteille. Sehän ei tapahdu ennen kuin saat hankittua minulle pelikiellon tälle palstalle.

En ole kai väittänyt, ettei tällä palstalla saa kuka tahansa keskustella? Älä pistä sanoja suuhun. Totesimpahan vain, että ei kannata olla hirveän sinisilmäinen sen suhteen mitä vanhemmat ja pojat ymmärtävät/osaavat.

heikkik kirjoitti:
Viittaatko ne-pronominilla pelaajiin ja heidän vanhempiinsa? Jos viittaat, niin hiukan ihmetyttää. Uskon pelaajilla ja heidän vanhemmillaan olevan jonkinlainen käsitys siitä mikä on "oikeasti" 16-vuotiaan pojan elämässä tärkeää. Ainakin yhtä hyvä käsitys kuin tamperelaisen jääkiekkoseuran junioripäälliköllä. Kaukalon tapahtumien arvioimiseen nuorukaisen muutaman kerran kaudessa nähneellä junioripäälliköllä voi olla kompetenssia, mutta epäilen että kaukalon ulkopuolisetkin asiat hän tietäisi paremmin kuin pelaajan vanhemmat.

Viittaan.

Vanhemmat ovat 90%:ssa tapauksista sokeita oman poikansa vahvuuksille/heikkouksille. Ja kuten sanottu, se sokeus vain kasvaa siinä vaiheessa, kun se poika tulee sieltä Vierumäeltä Suomi-verkkarit päällä ja agentin puhelinnumero kännykän muistissa.

Anteeksi vaan yleistys ja stereotypiointi, mutta uskallan vielä väittää, että mitä pienemmästä kylästä ollaan kotoisin, niin sitä suurempaa se sokeus on. Poikkeuksia toki löytyy. Onneksi.

Tiedän monia tapauksia, jossa seuran valmennuspäällikkö, niin Ilveksen kuin Tapparan ja parin muunkin seuran, on ihan oikeasti patistanut c-b-ikäistä poikaa käymään koulua loppuun, kun vanhemmat ovat vain valkkailleet Mersun väriä, kun NHL-varaus on agentin tai jonkun muun huuhaaäijän mukaan ihan tuossa nurkan takana.

Toinen ääripää on ne vanhemmat, jotka eivät ymmärrä pojan lahjakkuutta, vähättelevät tämän mahdollisuuksia ja kahlitsevat poikaa kotiin, koska pelkäävät jotain maitojunia jne.

Kyllä juniori- ja valmennuspäälliköillä on isoissa seuroissa aika hyvä käsitys siitä, mikä pojalle on oikeasti hyväksi ja he harvoin ovat "sokeita" heikkouksista tai vahvuuksista.

Samalla tavalla olen nähnyt ja kuullut valmennus- ja junioripäälliköiden sunnittelevan pelaajan kannalta parempia siirtoja seuratasollakin, vaikka oma organisaatio siitä hetkellisesti kärsisikin. Ja ihan mietitty mikä sarja on paras tietyn tyyppiselle pelaajalle, alkaen Kanadan juniorisarjoista.

Kaikki kuitenkin ymmärtävät, että kun asiat hoitaa kunnolla, niin routa porsaan kotiin ajaa, jos ei muuten, niin sitten kolmekymppisenä liigakiekkoilijana...


Eikä vaivaa ripuli, eikä kankkunen. Entä siellä?


edut: vastaus edittiin:
heikkik kirjoitti:
Jos siinä toisessa isossa on paremmat etenemismahdollisuudet, niin silloin siinä on järkeä.

Kyllä, mutta onko ne etenemismahdollisuudet oikeasti paremmat ja realistisemmat vai maalaillaanko kuvia paremmista paikoista, vaikka tiedetään, että ne etenemismahdollisuudet tuskin ovat sen paremmat kuin toisessakaan seurassa.

Jos palataan näihin kahteen seuraan, niin kummassa on panostettu junioreihin ja kummassa yritettiin pyörittää omaa jäähallia, joka kaatui kaupungin ja muiden seurojen niskaan?
 
Viimeksi muokattu:

blazee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kärpät, Ducks, Capitals, Red Wings, Penguins!
heikkik kirjoitti:
Ota selvää yhteyksiesi kautta onko Rajalalla agentti ja soita sitten Juujärvelle keneltä hän oli saanut tiedon että Rajalla oli kiinnostusta seuran vaihtoon. Sitten voit tulla tänne kertomaan kuka kusettaa.

Sori, mutta ei ole Rajalalla agenttia edelleenkään. Ja kysytty suoraan häneltä, joten se siitä sinun tiedostasi.

Ei muuta.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Artsi kirjoitti:
Jutussa itsessään annettiin molemmille osapuolille mahdollisuus sanoa kantansa ja tiedän, että jos Tapparalla olisi asiasisältöön ollut oikeasti korjattavaa, niin siihen korjaamiseen olisi ollut nyt jo kuukauden verran aikaa. Tällaista "oikaisua" ei kuitenkaan ole missään näkynyt ja se jo itsessään todistaa tilanteen olevan kirjoitetun kaltainen.

Oikaisu nyt olisi muutenkin yhtä tyhjän kanssa, pari riviä tekstiä ehkä. Kaikista huvittavinta jutussa on se kuinka SS:n mukaan Tappara on herättänyt pahaa verta Tampereen ympäristökunnissa. Tuo SS varmaan alkaa kirjanpidon siitä, kuinka monta pelaajaa siirtyy vuosittain pirkanmaan alueen pienemmistä paikoista Tampereelle, on se niin kauhea asia.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
15-vuotiaat kaverit tekevät toki suuria päätöksiä valitessaan jatko-opiskelupaikkoja ym. peruskoulun jälkeen. Korviini ei kuitenkaan ole kantautunut tapauksia, joissa rehtori olisi soitellut parhaille oppilaille mukavia kuiskutellen. Jos tuossa vaiheessa kavereita aletaan kalastelemaan minkäänlaisilla taloudellisilla hyödyillä, niin on kyllä peiliinkatsomisen paikka.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
TM kirjoitti:
Oikaisu nyt olisi muutenkin yhtä tyhjän kanssa, pari riviä tekstiä ehkä. Kaikista huvittavinta jutussa on se kuinka SS:n mukaan Tappara on herättänyt pahaa verta Tampereen ympäristökunnissa. Tuo SS varmaan alkaa kirjanpidon siitä, kuinka monta pelaajaa siirtyy vuosittain pirkanmaan alueen pienemmistä paikoista Tampereelle, on se niin kauhea asia.

SS yritti vain kalastella pikkupaikkakuntien sympatioita. Ja omaan lahjakkaaseen tyyliinsä "hieman" oikoi parissa kohtaa. Samanlaisia oikomisiahan on nähty Aamulehdesssä pitkin kevättä, mitä siitä onko Jukka Rautakorpi Linköpingin vai Leksandin valmentaja....
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
dude kirjoitti:
Samalla tavalla olen nähnyt ja kuullut valmennus- ja junioripäälliköiden sunnittelevan pelaajan kannalta parempia siirtoja seuratasollakin, vaikka oma organisaatio siitä hetkellisesti kärsisikin. Ja ihan mietitty mikä sarja on paras tietyn tyyppiselle pelaajalle, alkaen Kanadan juniorisarjoista.

Kiitos selventävästä vastauksesta.

Tuo oli yllättävä tieto, että valmennuspäällikkö suunnittelisi pelaajan siirtymistä esim. Kanadan junnusarjaan. Minä olen ajatellut että esim. Ilveksessä haluttaisiin pitää samissandelit ja nikosnelmannit omassa organisaatiossa ja heidän siirtymisensä Pohjois-Amerikkaan olisi pelaaja-agenttien tekosia.

dude kirjoitti:
Eikä vaivaa ripuli, eikä kankkunen. Entä siellä?

Perjantaina tuli syötyä Tillikassa pyttipannu, jossa taisi olla jotakin vikaa koska eilen päätä jomotti ja mahakin oli hiukan löysällä. Nyt olo on jo normaali, kiitos kysymystä. Siksi lähdenkin tästä koneen ääreltä rannalle ottamaan aurinkoa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
heikkik kirjoitti:
Kiitos selventävästä vastauksesta.

Tuo oli yllättävä tieto, että valmennuspäällikkö suunnittelisi pelaajan siirtymistä esim. Kanadan junnusarjaan. Minä olen ajatellut että esim. Ilveksessä haluttaisiin pitää samissandelit ja nikosnelmannit omassa organisaatiossa ja heidän siirtymisensä Pohjois-Amerikkaan olisi pelaaja-agenttien tekosia.

Ei nyt sentään suunnittele mitään siirtoja Kanadan junnuliigoihin, kyllä siitä huolehtii ihan agentit sun muut, mutta kyllä Ilveksessä ja muuallakin neuvotaan, että "kun nyt kerran jokatapauksessa lähdet, niin kannattaa ehkä lähteä ennemmin tähän sarjaan kuin tähän sarjaan, koska olet tämän typpinen pelaaja.."
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
TM kirjoitti:
Oikaisu nyt olisi muutenkin yhtä tyhjän kanssa, pari riviä tekstiä ehkä. Kaikista huvittavinta jutussa on se kuinka SS:n mukaan Tappara on herättänyt pahaa verta Tampereen ympäristökunnissa. Tuo SS varmaan alkaa kirjanpidon siitä, kuinka monta pelaajaa siirtyy vuosittain pirkanmaan alueen pienemmistä paikoista Tampereelle, on se niin kauhea asia.

Minä kun muistelen, että Tappara ei herättänyt pahaa verta SS:n mukaan vaan SS:n haastattelemien henkilöiden mukaan.

Itsekään en toki maakuntaseurojen poruja käsitä. Jos korkein sarjataso, jolle pelaaja voi maakunnassa kehittyä on kakkosdivari, lienee ihan järkevää tehdä siirtoja ylemmäs, kunhan harkinta on mukana.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ghost kirjoitti:
Minä kun muistelen, että Tappara ei herättänyt pahaa verta SS:n mukaan vaan SS:n haastattelemien henkilöiden mukaan.

Itsekään en toki maakuntaseurojen poruja käsitä. Jos korkein sarjataso, jolle pelaaja voi maakunnassa kehittyä on kakkosdivari, lienee ihan järkevää tehdä siirtoja ylemmäs, kunhan harkinta on mukana.

No Ruoveden Ruoskan pj Marko Kivi siinä vähän itki SS:n haastattelemana. Ketään muuta ei haastateltu mutta silti SS on sitä mieltä kuin on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kirjoitan ottamatta kantaa sen enempää Tapparan ja Ilveksen välisiin vääntöihin junioripelaajista, vaan yleisesti junioripelaajien värväyksestä.

Lähtökohtana alaikäisten kohdalla vanhempien kanssa keskustelu. Ei yhdenkään valmentajan tai agentin pidä mennä alaikäiselle pojalle soittelemaan tai juttelemaan. Nuori poika rakentaa nopeasti itselleen NHL uran päässään ja päättää panostaa kaiken jääkiekkoon. Vanhempien vastuullisena tehtävänä on tehdä lapsiaan koskevat päätöksen aikuisen kokemuksella. Toisaalta on usein totta, että kiekkovanhemmat eivät välttämättä katsele omaa poikaansa objektiivisesti ja siksi ammattilainen olisi avuksi. Tämä ammattilainen pitäisi olla oman seuran valmentaja tai junioripäällikkö.

Nykyinen suomalainen agenttisysteemi on taas syvältä. Nyt on onneksi saatu rekisteröityminen käyntiin, mutta silti ollaan vasta alussa. Varsinaisista agenteista ei mielestäni ole niinkään suurta vaivaa, vaan heidän apupojistaan. Jokainen, joka jäähalleilla on pyörinyt tietää nämä "ala-agentit", jotka haluavat olla kuuluisuuksien kavereita ja päästä MM kisoihin oikean pelaajan kanssa juttelemaan. Näitä riittää ja he ovat pelaajien kimpussa, yrittäen saada näitä keskenkasvuisia lupauksia "omaan talliin".

Toinen asia, mikä on erikoista, on se ettei sopimuksia kunnioiteta. Jos lupaava pelaaja on agentilla X, pyrkivät agentit Q,W ja H hankkimaan sen omaan talliinsa. Luvataan matkaa Amerikkaan, annetaan takkia ja paitaa jne.

Mielestäni seuran tehtävä olisi kouluttaa junioripelaajia ja vanhempia tällä saralla. Seuran pitäisi esitellä Suomessa toimivat agentit, kertoa keskiarvoja kuinka monta Selännettä tai Koivua vuosisadassa syntyy ja kertoa rehellisesti mikä on pelaajan mahdollisuudet. Seuran pitäisi pitää huolta omistaan.

Taustaksi sen verran, että olen valmentanut ja toiminut joukkueenjohtajana useiden vuosien ajan ja seurannut tätä touhua aitiopaikalta.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
dude kirjoitti:
Jos palataan näihin kahteen seuraan, niin kummassa on panostettu junioreihin ja kummassa yritettiin pyörittää omaa jäähallia, joka kaatui kaupungin ja muiden seurojen niskaan?

Molemmissa panostettu junioreihin, mutta Ilves on onnistunut pelaajien kehittämisessä paljon paremmin. Tapparassa yritettiin pyörittää omaa jäähallia, joka kaatui kaupungin ja muiden seurojen niskaan.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
blazee kirjoitti:
Sori, mutta ei ole Rajalalla agenttia edelleenkään. Ja kysytty suoraan häneltä, joten se siitä sinun tiedostasi.

Ei muuta.

Jos tarkoitit ensimmäisellä kerralla kommenttisi Rajalan agentista / agentin puuttumisesta minulle, niin kohdista viestisi suoraan minulle, äläkä lainaa jotakin muuta.

Alkuperäinen teksti meni:

heikkik kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää keneltä Juujärvi on kuullut Rajalan väitetystä siirtohalukkuudesta. Rajalan agentilta?

Pääasia ei muutu miksikään: Minua kiinnostaisi tietää keneltä Juujärvi on kuullut Rajalan väitetystä siirtohalukkuudesta.

Jollei Rajalla kerran ole agenttia, niin keneltä Juujärvi oli saanut tiedon? Se on selvää, ettei ainakaan blazeelta, mutta mistä? Luotettavasta lähteestä? Hevosmiesten tietotoimistolta? Omasta päästään?

Aamulehden alkuperäinen artikkeli oli niin epämääräinen, ettei siitä saanut selkeää kuvaa asiasta.

Silvennoisen artikkelin Rajalaa koskeva kohtahan meni:

"Tapaus Rajala ärsyttää eniten

Pirkanmaalaisseuroilla on keskinäinen herrasmiessopimus, jonka mukaan alle C-juniori-ikäisiä pelaajia ei saa houkutella uuteen seuraan.

Kenties kaikkein eniten tupsukorvia on närästänyt paikallisvastustajan kiinnostus vuonna 1991 syntynyttä Toni Rajalaa kohtaan.

- Rajalalle luvattiin paikka Tapparan A-nuorista, Pakarinen sanoo.

Tapparan junioripäällikkönä tästä keväästä lähtien työskennellyt Juujärvi ottaa kritiikin tyynesti.

- Olen saanut kuulla, että hänellä voisi olla kiinnostusta, ja olen tiedustellut asiasta, mutta konkreettisiin tarjouksiin se ei ole johtanut puolin tai toisin.

- Kannatamme avointa linjaa pelaajan lähtöseurasta riippumatta."

Koska sinulla on suora yhteys Rajalaan, niin kysyppä häneltä mitä Juujärvi sanoi hänelle soittaessaan. "Olen kuullut että olet kiinnostunut vaihtamaan seuraa" (tjsp.) Ja kertoiko mahdollisesti mistä on kuullut asiasta? Vai kysyikö vaan "Oletko kiinnostunut vaihtamaan Tapparaan?" ja kertoi miksi siirto kannattaisi.

Soittiko Juujärvi monta kertaa vai uskoiko kertakiellolla? Ja ottiko yhteyttä vain Rajalaan vai myös Rajalan vanhempiin?

Jollei Rajala halua puida asiaa julkisuudessa, niin homma OK.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oletteko miettineet miksi tämä asia tuli julkisuuteen? Soittiko värvärit heti värväyksiensä jälkeen lehtitoimittajille? Miten Ilveksen valmennuspäällikkö tiesi yhteydenotoista? Niinpä.

Itse toin aihetta esille tänne reilu kuukausi ennen kuin asia tuli julkisuuteen. Totesin tuolloin, että alaikäisiin kohdistuvat toimet ja tarjoukset ovat kuvottavia. Nuorukaiset valittelivat jopa kesken kilpailukauden tapahtuneita yhteydenottoja.

Täällä jotkut miettivät, että onko Ilveksellä ja Tapparalla aiheesta sopimusta. Voin vakuuttaa, että on. Olin sitä itse rakentamassa 90-luvulla. Junnujen värväämisestä tehtiin sopimukset ja todettiin, että suorat kalastelut ovat kiellettyjä. Jos pelaaja itse halusi siirtyä, oli se mahdollista, mutta tuolloinkin asiat sovittiin seurojen kesken. Seurojen yhteistyö oli mallillaan. Kustannustehokkuutta haettiin järjestämällä yhteisiä kiekkokouluja jne.

Nyt täytyy muistaa, että juuri karvansa saaneet menevät aivan sekaisin melko pienistäkin lahjuksista. Puhumattakaan vanhemmista, jotka menevät vielä nopeammin sekaisin, kun heille kerrotaan, että NHL:n keskipalkka on miljardeja ja teidän kullannuppu on ainutlaatuinen. Näin saadaan suomalainen junnutyö nopeasti sekaisin.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Saana kirjoitti:
Mutta joskus näiden nuorten pelaajien on oltava itsekkäitä ja ajateltava omaa tulevaisuuttaan. Jos haluaa ammattilaiseksi on elettävä sille. Nykyään kilpailu on jo niin kovaa, että ei ole enää Raimo Helmisiä ja Janne Ojasia, jotka luistelevat jäällä sydän ilveksen tai kirveen muotoisena. Niin se vaan on, että maailma muuttuu ja urheilu sen mukana. Ratkaisu on monesti nuorelle pelaajalle vaikea ja kannattajien asenne ei paranna tilannnetta yhtään. Joskus voisivat seuran uskolliset kannattajat pysähtyä katsomaan elämää pelaajan silmin ja huomata mitä jääkiekko on. Minä sen olen nähnyt ja se ei aina ole hienoa katsottavaa. Mieluummin näen omat kaverini pelaamassa missä tahansa joukkueessa kuin kaupungilla kännissä. Olkaamme ylpeitä omista junioreista ja kannustamassa heitä urheilun kivikkoisella tiellä!

Toivottavasti olet totaalisen väärässä. Siinähän se veri punnitaan ja kannattajien arvostus ansaitaan, että vaikeinakin hetkinä pitää kiinni periaatteistaan ja seurauskollisuudestaan! Tuollainen edellä esiintyvä sosiaalihöpönlöpö on juuri sitä tasapäistämistä joka vie tätä lajia huonompaan suuntaan ja sitten sitä perustellaan jollain helvetin kuluneilla kliseillä, että maailma muuttuu jne. Tapparasta vain ei mennä Ipaan eikä toisin päin, muut jengit onkin sitten ihan oma lukunsa.
 

McCracken

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koiraporin Marsut
Kirveellä töitä kirjoitti:
Toivottavasti olet totaalisen väärässä. Siinähän se veri punnitaan ja kannattajien arvostus ansaitaan, että vaikeinakin hetkinä pitää kiinni periaatteistaan ja seurauskollisuudestaan! Tuollainen edellä esiintyvä sosiaalihöpönlöpö on juuri sitä tasapäistämistä joka vie tätä lajia huonompaan suuntaan ja sitten sitä perustellaan jollain helvetin kuluneilla kliseillä, että maailma muuttuu jne. Tapparasta vain ei mennä Ipaan eikä toisin päin, muut jengit onkin sitten ihan oma lukunsa.

Enpä kuule usko Saanan olevan asiassa väärässä. Hän taitaa itse asiassa omata paljon enemmän faktatietoa tässä asiassa kuin esim. sinä. On aina hienoa huomata, että näitä "jos ei tulokset parane, niin kuolkoot vaikka Pyynikin portaissa" -asenteella surffaafia Tappara-kannattajia riittää.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Paitsi että 95% A-junioreissa tapahtuneista pelaajasiirroista pl. joukkueesta tippuneet tai tippumassa olevat tapahtuvat rahan tai vastaavien etujen perässä. Eli lopetetaan paskanjauhanta jostain "kiva kun urheilette, ettekä ole kaupungilla potkimassa mummoja"-asenteesta, se kuuluu 12-14-vuotiaille ja Nuori Suomeen. Tämä on bisnestä.
 

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kärjistetyststi voidaan siis heikkik:n tekstien perusteella todeta, että lehtikirjoituksessa joko Pakarinen tai Juujärvi puhuu paskaa - eikö totta? Molemmilla tahoilla on omat mielipiteensä ja suurelle yleisölle faktat eivät tulle koskaan täysin julki.

Niin monesti olen omassa elämässäni todennut, että riippuu paljon toimittajasta miten asiat tulkitaan ja kaikki mitä lehdessä lukee voidaan käsittää vähintäänkin kahdella eri tavalla. Lisäksi vaikka Juujärvi olisi soittanut kymmenen kertaa ja rukoillut Ilves-junnuja Tapparaan, niin totta helvetissä hän kertoisi samat jargonit alueen päälehdelle tyyliin "olin kuullut xx pelaajan halukkuudesta siirtyä Tapparaan". Johan siinä alkaisi Leinosen posket punoittamaan jos asian kertoisi niikuin asiata olisi. Kuka sen pystyy tarkistamaan onko hän sitä halukkuutta mistään kuullut vai onko lähtenyt koittamaan tikulla jäätä tarjoten erilaisia porkkanoita. Ei Juujärvikään tuollaisessa tilanteessa niin tyhmä olisi - eihän heikkik?

Ehkäpä olisikin vain asiallista pohdiskella sitä, että onko yleensä tälläiset "herrasmiessopimukset" enää minkään arvoisia? Vai ajaako nykyinen NHL-tilanne siihen, että näillä sopimuksilla pyhjetään perseet.

Sitten loppuun omat spekulaatiot vailla mitään tietopohjaa:

Jostain asiat kuitenkin lähtevät liikkeelle ja itsellä ei ole varmaa tietoa mistä. Toteanpahan vain että Hölli, Antonen, Lehtivuori, Rajala ovat kaikki lahjakkaita junioreita joilla saataisiin tulevaisuudessa kirstun pohjalle massia sekä vahvistettua välittömästi omaa toimintaa. Varmasti Snellmankin olisi kovasti kiinnostanut, mutta perheeseen iskostunut Ilves-henkisyys on tehnyt hänestä mahdottoman saatavan. Kärjistystä peliin perkele.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Janis kirjoitti:
Kuka sen pystyy tarkistamaan onko hän [Juujärvi] sitä halukkuutta mistään kuullut vai onko lähtenyt koittamaan tikulla jäätä tarjoten erilaisia porkkanoita.

Jos Juujärvi kuullut muualta Rajalan kiinnostuksesta ja tarkistanut häneltä asian todenperäisyyden, niin homma on minusta OK. Mutta jos Juujärvi on ollut asiassa täysin yksin aloitteentekijänä ja valehtelee Aamulehdessä, niin Tapparan pitäisi ulostaa mies ASAP.

Janis kirjoitti:
Ehkäpä olisikin vain asiallista pohdiskella sitä, että onko yleensä tälläiset "herrasmiessopimukset" enää minkään arvoisia? Vai ajaako nykyinen NHL-tilanne siihen, että näillä sopimuksilla pyhjetään perseet.

Taitaa asiallisesti keskusteleminen olla vaikeaa, kun mukaan tulee fanitus ja seurauskollisuus. Itse en usko herrasmiessopimuksiin bisnesasioissa. Homma paperille ja kunnon sanktiot sopimuksen rikkojille.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuten jo edellisissä kirjoituksissani totesin, niin parhaan kuvan saatte tästä Tapparan viime kauden junnukoutsista kyselemällä Tapparan viime kauden A-junnupelaajilta. Olisi keskittynyt omiin maajoukkueessakin tasonsa näyttäneisiin pelaajiin, ettei olisi tarvinnut yrittää pelastaa nahkaansa yrittämällä onkia tökerösti vastustajan leiristä.

Lopputulokseksesta taisi tulla kuitenkin nolo. Junnut suurimmaksi osaksi jäivät Ilvekseen ja toivat ilmi kaverin toimenpiteet. Samalla taidettiin loukata Tapparan tämän hetkisessä ringissä olevia nuoria. Olo ei tunnu kovin arvostetulta, kun tiedetään, että useita yritetään värvätä naapurikopista.

Itseäni harmittaa hedelmällisen yhteistyön todennäköinen romahtaminen. Ulkopaikkakuntalaiset eivät varmasti tienneet tästä arvokkaasta yhteistyöstä, eikä niistä ponnisteluista, joilla yhteistyö rakennettiin. Todennäköisesti lähiakoina ponnistellaan jälleen kuvion korjaamiseksi ja nämä ulkopaikkakuntalaiset eivät ole silloinkaan mukana (toivottavasti).

Rajalalla ei ollut aikeitakaan siirtyä. Kuvottavien (ja houkuttelevien) tarjousten myötä päänupissa pyörii varmaan monia ajatuksia.
 

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
heikkik kirjoitti:
Taitaa asiallisesti keskusteleminen olla vaikeaa, kun mukaan tulee fanitus ja seurauskollisuus. Itse en usko herrasmiessopimuksiin bisnesasioissa. Homma paperille ja kunnon sanktiot sopimuksen rikkojille.

Näinhän se kutakuinkin menee. Luulisin, taas vailla tietopohjaa, että tällaiset sopimukset eivät liene kovin hyvin pykälät täyttäviä ja näin ollen on päädytty tekemään suullinen "herrasmiessopimus". Ongelmahan on juuri siinä kun raha kiiltää toisessa silmässä eikä kirjallista sopimusta ole niin helposti kiusaus "helppoon" rahantekoon kasvaa.

Useasti kuitenkin juniorimenestykset tulevat tietyissä sykleissä ja ennemmin tai myöhemmin tulee taas hyvät Tapparan ikäkaudet. Silloin nämä asiat jälleen uudelleen punnitaan ja silloin toivoisi, että ihmiset jotka tätä soppaa keittävät ovat myös silloin vastaamassa tekemisistään.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
heikkik kirjoitti:
Taitaa asiallisesti keskusteleminen olla vaikeaa, kun mukaan tulee fanitus ja seurauskollisuus. Itse en usko herrasmiessopimuksiin bisnesasioissa. Homma paperille ja kunnon sanktiot sopimuksen rikkojille.
SM-liiga on täynnä herrasmiessopimuksia. Ulkomaalaiskiintiöt ja siirtokorvaukset varmasti näistä useimmin esiintyvät.

Asiallinen keskustelu tästä aiheesta voi olla vaikeaa myös silloin, jos ei ole itse ollut työtä tekemässä tamperelaisen junnukiekkoilun puolesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös