Juniorin kasvatus maksaa 87 000 euroa – joko raha sanelee kuka pääsee pelaajaksi?

  • 26 064
  • 64

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Miksi ei jaettaisi tasoryhmiin? Kun harjoittelee ja pelaa samantasoisten pelaajien kanssa, on se kaikille hauskempaa ja mielekkäämpää. Paremmat sitten parempien kanssa - taas on hauskempaa ja mielekkäämpää myös heillä. Ja miten hienoa onkaan kun tekee paljon töitä, ja sitten nostetaan siihen parempaan ryhmään.

Ja miksi liikunta on kilpaurheilua? Miksi ei? Ihminen on luonteeltaan kilpailuhenkinen, varsinkin joukkuekilpailuhenkinen, lapset eivät ole tässä mikään poikkeus. Toisekseen kilpailu on aivan loistava keino opettaa lapselle työnteon merkitystä. Meilläkin vanhempi kiekkojuniori laitettiin heti kiekon aloitettuaan mamman luistelukouluun, itku+huuto+hampaidenkiristykset olivat ohjelmassa jopa enemmän kuin se luistelu. Sitten jossain vaiheessa kautta kaveri tuli hiukan huuli pyöreänä treeneistä ihmetellen että hän on joukkueen paras sirklaamaan joka suuntaan. Ei ole tarvinnut sen jälkeen motivoida treenaamaan, oppi kerrasta että hiukan kärsimällä vaan saavuttaa enemmän. Ja kun saavuttaa enemmän, se on KIVAA!
Ongelma on vain se, että kaikki ihmiset eivät ole kilpailuhenkisiä. Toisia ei kilpaileminen vain kiinnosta ja pahimmillaan se voi tappaa innon lajia ja liikkumista kohtaan. Tai voi myös olla, että kilpailu kiinnostaa kyllä jossain muussa asiassa tai lajissa mutta jotain tiettyä lajia haluaisi harrastaa ihan vain omaksi iloksi ilman kilpailemisen tuomia paineita. Itse lopetin aikoinaan lapsena erään lajin, koska seuralta tuli käsky, että pitäisi alkaa kilpailemaan. Kansanterveydellisesti olisi parempi, että löytyisi muukin vaihtoehto niille, joita ei kilpaileminen kiinnosta.
 

Carlos

Jäsen
Ongelma on vain se, että kaikki ihmiset eivät ole kilpailuhenkisiä. Toisia ei kilpaileminen vain kiinnosta ja pahimmillaan se voi tappaa innon lajia ja liikkumista kohtaan.

No sorry mutta jos pelaa lajia jossa on tarkoitus tehdä enemmän maaleja kuin vastustaja, mutta ei kuitenkaan halua kilpailla, niin ehkä siinä on hiukan lajivalinta väärä. Varsinkaan jos ei hyväksy että kukaan muukaan saisi kilpailla. Ehkä sitten ennemmin kannattaisi valita joku yksilölaji, juoksu, kävely, suunnistus, uinti, pyöräily, tjsp, ja ei osallistu mihinkään kilpailuihin.

Se nyt vaan on osa sen liikunnan iloa, että mitä enemmän treenaa, sen paremmaksi siinä tulee, ja sitä kivempaa se on. Ja on nyt sitten kilpailevaa tyyppiä tai ei, niin harva haluaa olla hännänhuippuna missään lajissa koko ajan, eihän se ole kivaa (ellei ole sitten joku masokisti).
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
No sorry mutta jos pelaa lajia jossa on tarkoitus tehdä enemmän maaleja kuin vastustaja, mutta ei kuitenkaan halua kilpailla, niin ehkä siinä on hiukan lajivalinta väärä. Varsinkaan jos ei hyväksy että kukaan muukaan saisi kilpailla. Ehkä sitten ennemmin kannattaisi valita joku yksilölaji, juoksu, kävely, suunnistus, uinti, pyöräily, tjsp, ja ei osallistu mihinkään kilpailuihin.

Se nyt vaan on osa sen liikunnan iloa, että mitä enemmän treenaa, sen paremmaksi siinä tulee, ja sitä kivempaa se on. Ja on nyt sitten kilpailevaa tyyppiä tai ei, niin harva haluaa olla hännänhuippuna missään lajissa koko ajan, eihän se ole kivaa (ellei ole sitten joku masokisti).

Kyllä joukkuelajejakin voi pelata vähemmän tosissaan. En näe mitään syytä miksi kilpajoukkueiden lisäksi esimerkisi jääkiekossa ei voisi olla joukkuetta, jossa homma on enemmän samanlaista kuin liikuntatunneilla, pelata kyllä voidaan, mutta ei kukaan ota sitä niin tosissaan. Omalla kohdallani muuten kyseessä oli yksilölaji, mutta siltikin seura oli sitä mieltä, että kilpailu on pakollista.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Kyllä joukkuelajejakin voi pelata vähemmän tosissaan. En näe mitään syytä miksi kilpajoukkueiden lisäksi esimerkisi jääkiekossa ei voisi olla joukkuetta, jossa homma on enemmän samanlaista kuin liikuntatunneilla, pelata kyllä voidaan, mutta ei kukaan ota sitä niin tosissaan. Omalla kohdallani muuten kyseessä oli yksilölaji, mutta siltikin seura oli sitä mieltä, että kilpailu on pakollista.
Tarkoitatko tuolla, että ei ota niin tosissaan, jotain selkä suorana löysäilyä vai mitä? Kyllä jääkiekkoa lähtökohtaisesti aina pelataan tosissaan, tavoitteena voittaa jokainen tilanne ja ja kaksintaistelu. En vain ymmärrä millä muulla tavalla joukkueurheilu voi toimia. Minäkin pelaan vain kolmella harrastetasoisella höntsävuorolla viikossa, ja ei sielläkään hyvällä katsota jos joku ei jaksa puolustaa ja tyytyy vain pelailemaan löysällä kullilla. Joku lenkkeily tai uinti on eri asia, siellä voi vetää mukavalla tahdilla eikä tarvitse aina vetää itseään piippuun.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Tarkoitatko tuolla, että ei ota niin tosissaan, jotain selkä suorana löysäilyä vai mitä? Kyllä jääkiekkoa lähtökohtaisesti aina pelataan tosissaan, tavoitteena voittaa jokainen tilanne ja ja kaksintaistelu. En vain ymmärrä millä muulla tavalla joukkueurheilu voi toimia. Minäkin pelaan vain kolmella harrastetasoisella höntsävuorolla viikossa, ja ei sielläkään hyvällä katsota jos joku ei jaksa puolustaa ja tyytyy vain pelailemaan löysällä kullilla. Joku lenkkeily tai uinti on eri asia, siellä voi vetää mukavalla tahdilla eikä tarvitse aina vetää itseään piippuun.
Ei vain tarkoitan sitä, että ei tarvitse olla reenejä kuusi kertaa viikossa ja joka viikonloppu pelejä. Tarkoitan sitä, että mielestäni lapsillekin olisi hyvä olla mahdollisuus harrastaa lajia höntsäjoukkueessa, jossa pelataan ihan vain pelaamisen ilosta eikä kilpailla pisteistä.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Ei vain tarkoitan sitä, että ei tarvitse olla reenejä kuusi kertaa viikossa ja joka viikonloppu pelejä. Tarkoitan sitä, että mielestäni lapsillekin olisi hyvä olla mahdollisuus harrastaa lajia höntsäjoukkueessa, jossa pelataan ihan vain pelaamisen ilosta eikä kilpailla pisteistä.

Tästä ihan samaa mieltä. Lätkässä pitäisi pystyä tarjoamaan junnuillekin lepsumpia pelailujoukkueita.

Mutta alkuperäinen pointtihan oli se, että miksi junnut jaetaan tasoryhmiin siinä ja siinä iässä. Tässä puhutaan siis vähän eri asiassa. Ei ole mitään syytä ns pilata niiden lajista ja kilpailemisesta kiinnostuneiden kilpailua sillä, että nämä enemmän pelailemassa ja jumppaamassa olevat väkisin siellä seassa selkä suorana pyörisivät. Ehdoton yläpeukku siis tasojoukkueille. Mitään lukittua ikää on vaikea ehkä määrittää, mutta sen pitäisi mielestäni tapahtua heti silloin kun alkaa näkyä näitä päinvastaisia lajiinsuhtautumisia. Kiekkokoulussa ei vielä sen aika ole.
 

Carlos

Jäsen
Ehdoton yläpeukku siis tasojoukkueille. Mitään lukittua ikää on vaikea ehkä määrittää, mutta sen pitäisi mielestäni tapahtua heti silloin kun alkaa näkyä näitä päinvastaisia lajiinsuhtautumisia. Kiekkokoulussa ei vielä sen aika ole.

Ja itse taas kysyn että jaa miksi ei ole? Kenellekään ei ole hyväksi treenata liian hyvässä tai liian huonossa ryhmässä omaan tasoonsa nähden. Jos kaikki muutkin ryhmässä ovat suunnilleen samalla tasolla, voi harjoitteiden teettäjä pitää huolta että homma on kaikille mielekästä ja juuri oikeaan tarpeeseen. Tottakai niiden ryhmien välillä pitää sitten pystyä liikkumaan edelleen järkevästi, jos joku kehittyy yli oman ryhmänsä tason niin sitten vaan ylempään.

Tämä ei ole keneltäkään pois, ei vie keneltäkään motivaatiota, päinvastoin. Tottakai sitten kun ei jaksa treenata oman ryhmänsä tasoon nähden tarpeeksi ja tiputetaan porrasta alasäpäin, se ottaa koville. Usein johtaa myös koko lajin lopettamiseen. Mutta se on sitten eri asia, ei sekään olisi fiksua roikkua mukana jossain porukassa missä ei vaan pysy mukana.

Ylipäätänsä en pidä yhtään huonona että lapsi oppii jo pienestä pitäen että maailma ei ole kaikille sama, toiset tekevät enemmän tai vähemmän, tai jopa kokonaan eri asioita, ja menevät siten eri teitäkin. Ja tuossa vaiheessa kuitenkin kaikille on kaikki mahdollista, mille tahansa tielle voi yrittää lähteä ihan optimistina.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Ja itse taas kysyn että jaa miksi ei ole? ...

Hyvää asiaa tuossa oli paljonkin, mutta poimin tämän kysymyksen.

Oma näkemys on se, että kk-aika on vielä sellaista tunnustelua. Siinä nimenomaan on hyvä ja mielekäs ympäristö miettiä ja haistella sitä omaa lajiin suhtautumista. Sitä mille polulle sitten itseään lähtee ohjaamaan. Ihan ekan jään jälkeen tasoryhmiin jakamalla vedetään turhan hätäilevä linja noihin tasoihin.

Joo, kiekkokoulu jossa itse olen mukana tekee tiettyjä jakoja kyllä. Ne tehdään iän mukaan, eli esim -10-syntyneet toisessa päässä ja -09t toisessa. Näissäkin voi sitten siirtyä päästä toiseen jos se on selkeästi fiksumpi ratkaisu omaan tasoon suhteutettuna. Mutta ei siinä vielä 09-ikäisiä aleta eri tasoryhmiin jakamaan. Sen aika tulee myöhemmin.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Kyllä sanelee. Saneli "jo" minun lapsuudessani. Kävin joskus 7-8 vuotiaana 10 kertaa kiekkokoulussa. Siellä opetettiin mm. luistelemaan etu-, ja takaperin, sirklaamaan, syöttämään (Muistakaa syötön pitää tulla kovaa mutta hiljaa, ettei vastustaja kuule!), ja ohjaajana toimi paikallisen kiekkoseuran kapteeni.

Sitten kun koulu loppui valmentaja sanoi vanhemilleni mun olleen toiseksi paras, ellen jopa paras mukana olleista. Tämä tapahtui mun kuulleen. Mulla olisi ollut intoakin alkaa pelaamaan lätkää tosissaan, tämän sanoin vanhemmillenikin, mutta asia ei vain ottanut edetäkseen. Olen miettinyt syitä asiaan jo vuosia. Valmentajan paskapuheen talentistani olen tyrmännyt ajat sitten. Mä muistan itsekin että mun ei tarvinnut pistää parastanikaan, niin silti veivailin miten tahdoin. Ainoa järkevä syy on raha. Elin lapsuuteni keskituloisessa perheessä, joten ymmärrän syyn vaikka se pahalta tuntuukin.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Kyllä sanelee. Saneli "jo" minun lapsuudessani. Kävin joskus 7-8 vuotiaana 10 kertaa kiekkokoulussa. Siellä opetettiin mm. luistelemaan etu-, ja takaperin, sirklaamaan, syöttämään (Muistakaa syötön pitää tulla kovaa mutta hiljaa, ettei vastustaja kuule!), ja ohjaajana toimi paikallisen kiekkoseuran kapteeni.

Sitten kun koulu loppui valmentaja sanoi vanhemilleni mun olleen toiseksi paras, ellen jopa paras mukana olleista. Tämä tapahtui mun kuulleen. Mulla olisi ollut intoakin alkaa pelaamaan lätkää tosissaan, tämän sanoin vanhemmillenikin, mutta asia ei vain ottanut edetäkseen. Olen miettinyt syitä asiaan jo vuosia. Valmentajan paskapuheen talentistani olen tyrmännyt ajat sitten. Mä muistan itsekin että mun ei tarvinnut pistää parastanikaan, niin silti veivailin miten tahdoin. Ainoa järkevä syy on raha. Elin lapsuuteni keskituloisessa perheessä, joten ymmärrän syyn vaikka se pahalta tuntuukin.

En tiedä milloin tämä on ollut mutta Tapparalla ainakin oli 80- ja 90- luvuilla todella edullista harrastaa kiekkoa. Edustustasolla sitten jossain C-junnuissa noustiin 10 000mk kausimaksuihin mutta niistäkin suurin osa tehtiin ainakin alkupuoliskolla talkoilla.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Talkoilla sitä tehtäisiin nykyäänkin vaika kuinka isot osat noista maksuista, mutta aina niin kärkäs verottaja on kohtuullisen tehokkaana esteenä ainakin isommissa seuroissa, joissa kaikki rahaliikenne pitää käydä ns toimiston kautta ja on verottajan silmän alla. Sieltä verottaja sitten tarkastelee mitä kulueriä on maksettu ja millä rahoilla. Kylläs ekäsi käy nykypäivänä aika pitkälti omalla takataskulla.
 

Glove

Jäsen
Saahan niitä talkoita toki tehdä nykyäänkin, tekijät voi toki olla tiukassa. Tulohan pitää mennä koko porukan hyväksi, eikä sitä voi jyvittää vain osallistujien kesken.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
En tiedä milloin tämä on ollut mutta Tapparalla ainakin oli 80- ja 90- luvuilla todella edullista harrastaa kiekkoa. Edustustasolla sitten jossain C-junnuissa noustiin 10 000mk kausimaksuihin mutta niistäkin suurin osa tehtiin ainakin alkupuoliskolla talkoilla.
Tapahtumat sijoittuvat johonkin vuosiin 2005-2006. Joskus sitä onkin toivonut olevansa kasarin lapsi, joskus.
 

Glove

Jäsen
Paljonko tunti jäätä maksaa eri puolilla Suomea? Varmasti mennään moninkertaisiin summiin "kotihallini" reilusta parista kympistä. Naapurikunnissa hinta junioreille luokkaa 35-95 €/h.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös