Jouluvalot ja muut talven valokoristeet

  • 6 149
  • 31

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Alkaa olla taas se aika vuodesta, että kömmitään varastojen hyllyille ja yläkomeroiden takanurkkiin poimimaan ihmeteltäväksi niitä aiempia talvia valaisseita koristeita joihin nyt ei tahdo saada mitään eloa. Muistelen jonkin tällaisen ketjun joskus täällä olleenkin, mutta haullakaan en sitä löytänyt, joten avasinpahan uuden.

Mitenkäs keskivertojatkoaikalainen koristelee pihansa tai parvekkeensa taikka terassinsa taikka minkä nyt asumismuodosta riippuen koristeleekaan.

Omaan makuuni täytyy sanoa että noista monivärivaloista ja erivärisistä valoletkuista noin 90% on todella mauttomasti toteutettuja. Tai sanotaan että jos niillä tehdään valokoristeita niin täytyy todellakin olla silmää ja taitoa. Ne parvekkeen kaiteen ympärille tai ikkunan karmeihin ripustetut punaiset tai vihreät valoletkut eivät ainakaan allekirjoittaneen silmään ole mitään somisteita.

Oma ehdoton suosikkini ovat jäälyhdyt. Niitä olen tuohon kolme jo saanut jäädytettyä ja jos vaan sää sallii niin huomenna on kaksi uutta pihassa. Huomenissa olisi tarkoitus tuolla varaston perukoilla käydä ja viritellä tuohon talon vieressä oleviin pensaisiin "normaalit" pienillä polttimoilla olevat valosarjat.

Old TJ
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Minä olen lyhtyihminen. En virittele mitään "sähköhärpättimiä" Muutoma lasilyhty on, joihin laitan kynttilöitä. Joka talvi on myöskin ollut sen verran pakkasia, että on saanut jäälyhtyjä tehdyksi. Minusta on mukavaa katsella sähkövalon sijasta, kun toistakymmentä kynttilälyhtyä valaisee pihapiirin.

Polttelen muuten mahdollisuuksien mukaan noita lyhtyjä pitkin talvea, en ainoastaan Jouluna. Olen myöskin öljylamppuja (2kpl) poltellut, mutta ei ole lamppuöljyä. Täytyykin muistaa ostaa. Öljylampun valo on mukavan tunnelmallinen, kellertävä ja lepattaa jännästi.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä olen lyhtyihminen. En virittele mitään "sähköhärpättimiä" Muutoma lasilyhty on, joihin laitan kynttilöitä. Joka talvi on myöskin ollut sen verran pakkasia, että on saanut jäälyhtyjä tehdyksi. Minusta on mukavaa katsella sähkövalon sijasta, kun toistakymmentä kynttilälyhtyä valaisee pihapiirin.

Polttelen muuten mahdollisuuksien mukaan noita lyhtyjä pitkin talvea, en ainoastaan Jouluna. Olen myöskin öljylamppuja (2kpl) poltellut, mutta ei ole lamppuöljyä. Täytyykin muistaa ostaa. Öljylampun valo on mukavan tunnelmallinen, kellertävä ja lepattaa jännästi.

Joo - tuo jäi mainitsematta kun ajatukset olivat liikaa tuossa maan tasalla. Itse asustelen kaksikerrokisista omakotitaloa, jossa avokuisti ja parveke. Niihin totta kai ripustetaan joko öljylamput tai kynttilälyhdyt. Tai ne on ripustettu jo tuossa jokunen viikko sitten. Parvekkeella kaksi öljylamppua ja alakerran avokuistilla kaksi kynttilälyhtyä.

Silti noihin pensaisiin nuo sähkösarjat viritän huomenissa.

Old TJ
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parille haudalle vien kynttilän, siinä se joulunvietto.

Oma suosikkini on sähkövalo. Joka, parhaassa tapauksessa pilaa jeesustelijoiden viritysten valotehon.
Ollaan me ateistit sitten sikoja. Eikö vaan (irviö)
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kerrostalossa asustelen ja parveketta koristaa kaiteeseen kiedottu 40-lamppuinen sininen ledisarja. Löytyy tuolta sitten myös kynttilälyhty, jossa palaa neljä tuikkua eri tasoissa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Meillä on ollut jo jokunen viikko tuossa keittiön ikkunassa sellainen missä on kolme suorakulmion muotoista valkoista kehystä, minkä sisällä on sellainen valokuvio.. Ei välttämättä tulekkaan mitään muita valoja kun sitten vasta joulukuuseen valot...
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Minun antini tälle ketjulle on lyhyt ja ytimekäs - värilliset jouluvalot ovat saatanasta ja ken niitä ripustelee ja virittelee lienee muutenkin mauton ja omistaa paljon muitakin junttimaisia tavaroita.

Amerikkalaistyyliset jouluvalohelvetit ovat ihan perseestä nekin, mutta ne sentään kilpailuhenkiseen tyyliinsä vetää ne ihan överiksi. Jos joku luulee, että se parvekkeelle tehty sininen/vihreä/punainen/jne. "neliö" tai ns. "heitto" on hieno, mars mielisairaalaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Osaisiko joku auttaa kun omistan tuollaisen Kodin1:stä ostetun normaalin valosarjan sisälle ja nyt siitä palaa vain neljä viimeistä lamppua. Muistaakseni viime vuonna oli sama ongelma aluksi, mutta jollain ilveellä sattumalta näprättyäni (muistaakseni sitä viidenneksi viimeistä, joka ei siis pala) sain lamput palamaan. Nyt kuitenkaan en ole onnistunut kultaista kosketusta järjestämään, joten onko neuvoja...? Lamput ovat 'ei vaihdettavia' paketin mukaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Perhana, hautausmaa on paikka jossa kunnioitetaan kuolleita, ei pyritä päkertämään niille diskotunnelmaa.
Kunnioitetaan kuolleita sammuttelemalla kynttilöitä haudoiltaan tai vielä pahempaa, siirtelemällä niitä toisten haudoilta? Älä ota henkilökohtaisesti, mutta sehän ei ole sinun päätettävissäsi, että minkälaisilla kynttilöillä ihmiset kuolleita läheisiään kunnioittavat. Vai onko?

Itse en muistaakseni kyllä ole koskaan kenenkään haudalla nähnyt värillistä kynttilää. En kiellä, etteikö sellaisen haudalle vieminen olisi normikristillisesta näkökulmasta ehkä hieman groteskia, mutta mielestäni ei silti ole suotavaa suorittaa tuollaisia omavaltaisia sammutteluja ja muita.
 

scholl

Jäsen
Olisihan se mukavaa, jos niitä olisi, mutten ole koskaan saanut aikaiseksi hankkia. Ts. tyydyn polttamaan kynttilöitä himassa.

Meillä on taloyhtiössä kyllä pihalla ja rapussakin taas jossain vaiheessa joulukuuset.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Värilliset jouluvalot on itsensä perkeleen keksimiä, varsinkin kaikki vilkkuvat sellaiset. Vituttaa ihan yli kaiken sellaiset amerikkalaistyyliset valohärdellit joissa koko piha on koristeltu jollain vilkkuvalla valomerellä jossa jokainen puu ja pensas on eri väriseksi valaistu ja koko torpan seinät vuorattu vilkkuvilla valoilla. En tajua kuinka kukaan voi asua ja säilyttää mielenterveytensä sellaisen valoshow'n keskellä. Vai onko sellaisen pystyttäminen juuri merkkinä siitä että se mielenterveys on jo järkkynyt?

Jos jotain sähkövaloja pitää viritellä niin ihan yksiväriset, mielellään ihan basic-kirkkaat, lamput pihakuuseen (jos sellainen on) tai -pensaaseen. Ja nekin hyvin aselteltuna eikä siten että se valorimpsu on vain heitetty siihen pensaan päälle jotenkin. Itse suosin ihan "luomuvaloja" eli kynttilöitä. Ulkotulia, lyhtyjä ja kynttilöitä tulee polteltua talven aikana iso läjä, eikä pelkästään jouluna koska ei joulu minulle normipäivää kummempaa oikeastaan merkitse. Kyllä siinä lepattavassa liekissä on vaan enemmän tunnelmaa kuin kylmässä sähkövalossa.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pihapensaaseen virittelen valosarjan. Ikkunoissa on niitä perus puisia sähkökynttiläsettejä.Tavallisia kynttilöitä menee sisällä iso kasa näin kaamoksen aikaan. Kynttilän liekki on mukavan tunnelmallinen. Pihalla kynttilöitä tulee polteltua jalallisissa lyhdyissä, joita tuli tuossa syksymällä tökittyä kulkureittien viereen.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Olen nyt poltellut iltaisin lasilyhdyissä kynttilöitä, kun jäälyhdyistä ei kannata edes haaveilla. Kuudessa lyhdyssä olen kynttilöitä poltellut ja ihan mukavalta nekin tuolla synkkyydessä näyttävät, tosin edes pieni määrä lunta nostaisi noiden näyttävyyttä huomattavasti. Eilen muuten sytytin kahteen lyhtyyn öljykynttilät jo aamuhämärässä. Nuo palavat vieläkin, eli yli 30h ovat jo kestäneet, saas nähdä kauanko palavat?

Pikkusen kun saisi pakkasta ja lunta, niin tulisi valoisampaa ja saisi tehtyä jäälyhtyjä edes Jouluksi. Turha toive taitaa täällä ranikkolla olla.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Ai että ovat rumia nuo valoköydet vai mitä lie valokaapeleita ovatkaan! Laittavat johonkin ränniin sen killumaan, ja kaiken lisäksi köysi on liian lyhyt tai liian pitkä ränniin nähden.

Valoköydet roskiin!
 

dwarfish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen ollut pienestä pitäen meidän perheen jouluvalovastaava, ja nykyään taidan toimittaa samaa roolia minun ja kämppikseni residenssissä.

Parilla ikkunalla on kyntteliköt, olohuoneessa kotiseutumme perinnevalot usko, toivo ja rakkaus (risti, ankkuri ja sydän). Omalle ikkunalle teippailin kirkkaat ja sinisiset tavalliset pienet jouluvalolamput. Tuohon sini-valkoiseen ikkunaan rajoittuu minunkin intoni värivaloja kohtaan.

Niin, ja parvekkeenkaidetta koristaa tavalliset kirkkaat jouluvalot.


Johan siinä sitten onkin jo valoja alta 50 neliön asuntoon ;)
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Hienostunutta valaisua

Niin, itse virittelin tässä männä viikolla hillityn hienostuneen ja ohjesäännönmukaisen koruttoman 80-lamppuisen ledivalosysteemin terassin tukipalkkiin.

Täytyy kyllä sanoa, kun tätä teosta vertaa naapureiden virityksiin, että kyllä siinä silmä ja sielu lepää.

Täältä tähän
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Old TJ kirjoitti:
Silti noihin pensaisiin nuo sähkösarjat viritän huomenissa.

No, virittelitkö? Vieläkö kipinöi ja savuaa? Onko kenelläkään noista öljykynttilöistä kokemusta. Ne on nyt palanut yli 34 h ja näyttäis, että vähän yli puolet olis palanut? Tähän asti olen nimittäin poltellut tavallisia lyhtykynttilöitä, kesto n.12 h. Nyt vaan satuin noita hankkimaan ja en lainkaan turhaan.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Onko hanmissään näkynyt paristokäyttöisiä kynttelikköjä tai muita jouluvaloja? Normaalit johdolliset eivät kissojen takia oikein sovellu (ovat ikkunalaudalta lattialta alta aikayksikön), joten yksi vaihtoehto olisi laittaa sellainen kahden ikkunen väliin, jossa ovat poissa tieltä.

Tiedä sitten riittääkö tässä tapauksessa sisä- vai ulkokäyttöön tarkoitettu, kun laite on sisätiloissa mutta kuitenkin vain yhden ikkunan takana enemmän kylmässä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Olkku kirjoitti:
Onko kenelläkään noista öljykynttilöistä kokemusta. Ne on nyt palanut yli 34 h ja näyttäis, että vähän yli puolet olis palanut?

Aika "riittoisia" olivatten nuo öljykynttilät. Toinen paloi yli 49 h ja toinen 51 h. Aika iso ero muuten, melkein 2h täsmälleen samanlaisilla kynttilöillä, samoissa olosuhteissa. Yhtä kirkas valo noista ei tule, kun tavallisesta lyhtykynttilästä, mutta kestossa onkin sitten eroa noin nelinkertaisesti.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Perhana, hautausmaa on paikka jossa kunnioitetaan kuolleita, ei pyritä päkertämään niille diskotunnelmaa.

Itse en muistaakseni kyllä ole koskaan kenenkään haudalla nähnyt värillistä kynttilää. En kiellä, etteikö sellaisen haudalle vieminen olisi normikristillisesta näkökulmasta ehkä hieman groteskia, mutta mielestäni ei silti ole suotavaa suorittaa tuollaisia omavaltaisia sammutteluja ja muita.

Hautakynttilöiden väri taitaa riippua vähän myös kristilllisyyden suunnasta ja maasta. Esimerkiksi täällä Baijerissa (katolisilla) hautausmailla ovat käytännössä kaikki kynttilät punaisia. Valkoisten hautakynttilöiden löytäminen kaupastakin on täällä erittäin vaikeaa.

Punaiset hautakynttilät näyttivät irvokkaalta ensimmäisenä talvena, mutta äkkiä niihin tottui. Enemmän totuttelua on vaatinut täällä kukoistava tapa viedä pieniä, punaisilla kynttilöillä koristettuja joulukuusia haudoille.

Olen kyllä osittain irGGun kanssa samoilla linjoilla, että mihinkään moniväriseen diskovalaistukseen ei ole tarvetta, vaan arvokkuuden ja tyylikkyyden takaamiseksi kynttilöiden tulisi ainakin pääosin olla väritykseltään yhteneviä. Hautakynttilöiden sammuttamista vierailta haudoilta pidän kuitenkin jotakuinkin yhtä typeränä kuin hautakivien kaatamista, onneksi tuosta ei kuitenkaan seuraa pysyvää vahinkoa.

-tt
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Täyttä pahennusta aiheuttaa ainakin toisissa tuttavissa tapani, jonka takia hautausmaalla jouluna käydessäni sammutan järjestäin kaikki värilliset hautakynttilät. Jos värillinen kynttilä on ainoa kyseisellä haudalla, siirrän paikalle tavallisen kynttilän joltakulta kenellä niitä on paljon. Perhana, hautausmaa on paikka jossa kunnioitetaan kuolleita, ei pyritä päkertämään niille diskotunnelmaa.
Diskotunnelma ei liene mielessä niillä, jotka käyvät omaistensa haudalle laittamassa värikkään hautakynttilän. Miten ihmeessä sinulla on mielestäsi valta päättää, millä tavalla ihmiset muistavat läheisiään? Vähän kunnioitusta muita ihmisiä - eläviä ja vainaita - kohtaan, kiitos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös