Joulukortti kuorella vai ilman?

  • 5 099
  • 21

Joulukortti kuorella vai ilman?

  • Suosin joulukortteja ilman kuorta

    Ääniä: 63 54,8%
  • Suosin joulukortteja kirjekuoressa

    Ääniä: 15 13,0%
  • Ihan sama / Kortin kuva menee muodon edelle

    Ääniä: 37 32,2%

  • Äänestäjiä
    115

scholl

Jäsen
Nyt alkaa olla aika ostaa joulukortit ja laittaa ne postiin.

Minkälaisia joulukortteja suositte?
Oletteko henkilöitä, joiden mielestä ainoa oikea joulukortti on sellainen, missä kuva toisella puolella ja kääntöpuolelta löytyy teksti ja postimerkki vai pitääkö teidän mielestänne joulukortti olla ehdottomasti sellainen kirjekuoressa lähetettävä a la Unicef kortti, jonka voi laittaa pöydälle pystyyn seisomaan?

Itse harrastin aiemmin ehkä enemmän niitä kirjekuoressa lähetettäviä, mutta täytyy myöntää, että Suomessa tuonhenkiset joulukortit ovat melko vässykkäkuvaisia, joten olen siirtynyt nyt sellaisiin kortteihin, missä kääntöpuolelle lätkäistään se postimerkki. Pyrin löytämään aina jonkun sellaisen kortin, mikä näyttää suht ok:lta ja ostan niitä pienen nivaskan. Tänään tuollainen kortti löytyi eräästä pienestä kaupasta P-Espalta ja huomenna kun ostaa vielä ne postimerkit niin taas tuo valtava hieman yli viiden joulukortin lähetysrumba on suoritettu.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Mä en joulukortteja lähettele mutta jos lähettäisin niin varmaankin sitten kuoressa. On nimittäin aina semmoinen fiilis että jokainen välikäsi (esim. postinkantaja) sitten lukee sen kortin jos teksti on näkyvillä. Ketäänhän se tuskin kiinnostaa mutta minä tykkään siitä, että kirjesalaisuus on ehdoton.
 

scholl

Jäsen
tilliliha kirjoitti:
Mä en joulukortteja lähettele mutta jos lähettäisin niin varmaankin sitten kuoressa. On nimittäin aina semmoinen fiilis että jokainen välikäsi (esim. postinkantaja) sitten lukee sen kortin jos teksti on näkyvillä. Ketäänhän se tuskin kiinnostaa mutta minä tykkään siitä, että kirjesalaisuus on ehdoton.

Toimitko samoin myös ulkomailta postikortteja lähettäessä?

Tervetuloa postinkantaja lukemaan hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta '06.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Joulukorttejahan nykyään nuoriso vähemmässä määrin kaiketi lähettelee. Itse niihin kymmeniseen en ikinä ole kuoria laittanut. Riippuu onko kortin sisältö kuinka intiimiä..
 

scholl

Jäsen
puuha-pete kirjoitti:
Joulukorttejahan nykyään nuoriso vähemmässä määrin kaiketi lähettelee.

Itse en kuulu nuorisoon, mutta mikseivät lähettele? Ai siksi koska kirjoittavat nimensä automaattisesti vanhempiensa lähettämiin kortteihin. No kyllä sitten alkavat lähetellä itsekin, kun muuttavat kotoaan pois.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
scholl kirjoitti:
Toimitko samoin myös ulkomailta postikortteja lähettäessä?

Hyvä kysymys. Tällöin voi lähettää postikortin ilman kuorta mutta valitettavasti mitään muodollisuuksia suurempia juttuja siihen ei voi laittaa. Tietenkin voi muistuttaa millaisia pallinaamaisia lainrikkojia tietyt Postin työntekijät ovat.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sekä että.

Sillä ei ole väliä onko kortti kuoressa vai ei, tärkeintä on kortissa oleva kuva. Tänä jouluna olen lähettänyt muutaman kuoressa ja muutaman ilman kuorta. Minua ei haittaa vaikka postinjakaja tai -lajittelija sattuisikin lukemaan korttiin raapustamani tekstin:

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2006!

Tosiasia on vieläpä se ettei jouluruuhkan aikaan korttilajittelijoille juurikaan jää aikaa lueskelle korttien sisältöjä, ruuhka on sellainen ettei siellä paljoa viitsi jäädä nyhräämään ja lukemaan mitä itsekukin kortteihinsa kirjoittelee - etenkin kun tekstit toistavat itseään ja harva niihin muuta kuin oman nimensä raapustaa.

vlad.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Lähetin tänä vuonna kortin vain yhdelle henkilölle, joka on minulle erittäin tärkeä. Ostin sattumoisin taitettavan kortin, joka siis tarvitsi myös kuoren. Kortti kuoressa Saksanmaalle - ääni vaihtoehdolle numero kaksi.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kunnostauduin tänä vuonna yllättävän hyvin askartelemalla itse joulukortin. Tarkoitus olisi lähettää se entisen tyttöystävän vanhemmille, joiden kanssa olin todella hyvissä väleissä. Pitää vaan muistaa laittaa se postiin melko pian, ilmeisestikin huomenna. Mutta jokatapauksesa kortti pitää lähettää kuoressa, joten vaihtoehto b.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Sekä että.

Jos kirjesalaisuus mietityttää, niin kokeile kirjoittaa kortin viestiosioon "HAISTAKAA V*TTU KOKO POSTIN VÄKI!". :)
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman kuorta. Yksinkertaisempaa vaan läiskäistä se postimerkki ja osoite sinne kortin taakse. Vielä en ole kortteja lähetellyt, mutta onhan tässä aikaa. Tämä postikorttiperinne taitaa olla Suomessa niin vahva traditio, etteivät meilit ja tekstarit korvaa kortteja. Hyvä niin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Gellner kirjoitti:
Tämä postikorttiperinne taitaa olla Suomessa niin vahva traditio, etteivät meilit ja tekstarit korvaa kortteja. Hyvä niin.

Vaikka meilejä ja tekstareita taidetaankin lähetellä joulunaikaan runsaasti ei joulukortin suosio ole todellakaan tipahtanut mihinkään viimeisimpien vuosien kuluessa - itseasiassa määrä on edelleen noussut kaikista uhkatekijöistä huolimatta. Ja, eiköhän tämänkin joulun alla suomalaiset lähetä postitse yli 50 miljoonaa joulutervehdystä.

vlad.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Minä en itse yksikseni ole varmaankaan koskaan lähettänyt joulukortteja, mutta siskon kanssa tulee askarreltua kortit. Siitä syystä niihin on pakko laittaa kuoret, jos vaikka liimaukset pettää. Tänä vuonna on huovutusteema. On se näprääminen vaan kivaa.

Tykkään saada itsetehtyjä kortteja itsekin, ne on niin paljon henkilökohtaisempia, kuin valmiit kortit. Se, onko kortti kuoressa vai ei, on minulle toissijainen asia.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Itse en oikeastaan lähettele joulukortteja yksikseni, mutta perheen kanssa yleensä väsätään iso kasa kortteja ja laitetaan ne sitten samaan aikaan postiin.

Ja sitten itse kysymykseen. Laitoin siihen, että muodolla ei ole väliä, kuva on tärkein. niin elikkä ainakin mulle itselleni kuva/teksti on kaikkein tärkein. Lähetän yleensä kortit kuoressa...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ohjesäännönmukainen korttiskene

Niin, alkuun vinkkinä mainittakoon, että eihän joulukortteja tarvitse ostaa, koska postihan tuo joka syksy kotiin hivakan jotain rampojen tahi muiden rujojen maalaamia kortteja.

Itse olen ainakin tullut niillä toimeen vallan mallikkaasti, koska en kuitenkaan lähetä yli viittä (5) joulukorttia. Muutenkin olen sitä mieltä, että jos joulukortin pistää kirjekuoreen, niin se jos mikä on tuhlausta.

Poislukien tietysti tilanne, jos havittelee jonkun porvarikinkun vällyihin, josta johtuen kannattaa antaa itsestään kultivoitunut kuva ja lähettää joulukortti kirjekuoressa.

Täältä tähän
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kortit on askareltu ja kuoret kirjotettu. Nyt enää merkkejä ja postitusta vaille valmis. Eli kyllä niissä kuori pitää olla. Tiimarin 10 sentin (ennen muuten 10 pennin) kortit voi laittaa ilman, jos niitä harrastaisi.

Saako enää sellaisia nuoltavia postimerkkejä? Näistä liimattavista on kaikki hauskuus häipynyt. Ennen oli hienoa kun se liiman maku oli suussa vielä loppiaisena. Vasta kun se häipyi tiesi joulun olevan ohi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ilman kuorta, yksi työvaihe vähemmän. Lähetin tänä vuonna parikymmentä.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On pitänyt aika kiirettä ja joulukortit tuli laitettua nyt kieltämättä hieman vasemmalla kädellä... Tiimarista valikoin erilaisia kortteja, perinteisiä sekä myös eläinaiheisia. Ihan hauskoja olivat. Tänään sitten neljän jälkeen postiin - ah, mikä ruuhka ja kuumuus. Siellä kirjoitin, ostin merkit ja laitoin siihen yhteen isoon joulukorttikuoreen kaikki kymmenen. Kuori laatikkoon ja äkkiä ulos.

Tämänvuotiset korttini ovat ilman kuoria. Aiempina vuosina olen myös suosinut kuorettomia kortteja. Olen tosin tehnyt muutamille henkilöille kortit itse ja tällöin olen sulkenut kortit kuoriin. Tänä vuonna ei vain ollut aikaa eikä jaksamista korttien väsäämiseen. Askartelu on muutenkin itselleni hieman sellainen taiteenlaji, että jaksan näpertää alkuinnostuksen vallassa kenties pari korttia, mutta sitten loppuu sekä jaksaminen että hermot.
 
Yleensä en joulukortteja lähettele, muistan harvoja ystäviäni tekstiviestillä jos toivottelun tarvetta ilmenee.

Jos kuitenkin syystä tai toisesta haluan ihmisille jouluja ja uusiavuosia kortilla toivottaa, niin kannan kortin lahjoineen ilman postin väliintuloa suoraan henkilön kotiovelle. Tuttuja minulla ei nimittäin missään kaukomailla ole. Hyvä kun lähiseudullakaan.

Korttina toimii itse askarreltu tai vähintäänkin halvalla jostain noudettu kartonki. Nytkin väsäsin töissä oikein hienon kortikkeen, jonka tekemiseen meni useita minuutteja. Luulen naapurini parempine puoliskoineen olevan siihen oikein tyytyväinen.

Kuorista viis siis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös