Joulukinkku

  • 198 415
  • 888

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Alamummo kirjoitti:
Ei tuottaisi pientäkään ongelmaa. En syö kinkkua, se on pahaa.

Lapsuuteen kinkku kyllä kuului ehdottomasti mutta vuosien vieriessä suhteeni kinkkuun on etääntynyt melkoisesti, nykyään riittää kun saa maistaa tätä "herkkua" sen kaksi tai kolme siivua joulussa - sen enempää sisääni sitä en saa. Josta voinee päätellä etten itselleni kinkkua jouluna osta.

Onneksi valikoimaa löytyy muutakin kuin kinkkua; on kalaa, kalkkunaa, broileria, lammasta etc.

vlad.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän sitä kinkkua aattona jaksa syödä kunnolla, mutta voi jukra kun sitä pääsee seuraavina päivinä syömään kylmänä!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vai että ilman kinkkua jäätäisiin...enpä usko. Ensi viikonloppuna hakemaan pikkujoulukinkku jostain marketista ja sitten taas perinteiseen tapaan eka kinkku valmistukseen heti joulukuun alussa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kinkut on ostettu, joten siinäpähän menette lakkoon, *!#:n politrukit.

Tänä vuonna sellainen 5,5 kg harmaasuolattu suomalainen juhlakinkku, jonka syön mitä pisimmälti yksin. Hah. Mietin tässä vain, että pitäisiköhän tavoistani poiketen paistaa kinkku jo hyvissä ajoin ennen joulua monien muiden ja-laisten tapaan, kun sijaintini ko. juhlan aikaan on vielä avoinna. Vai vasta joulun jälkeen, kun tänne mahdollisesti saavun. Ensimmäinen vaihtoehto houkuttelisi, mutta voiko sitä nyt perinteistä luopua?
 

scholl

Jäsen
Voisin antaa vinkiksi sellaisen, että mitä sitä rajoittaa aloitusmeininkiä itsenäisyyspäivän alle. Suosittelen saman tien, että syö jouluruokia ympäri vuoden. Tonttulakkikin voi olla päässä. Tulee lämmin tunnelma kesäiltaan.

Itse sen sijaan syön jouluruokia oikeastaan vain Jouluaattona. Se on ns. tapana. En nyt erityisemmin diggaa niiden safkojen mausta, mutta vedän kyllä aluksi silliä, rosollia, graavilohta ja perunoita + ehkä siivu tummaa leipää ja sen jälkeen toisilta lautasilta kinkkua, kalkkunaa, lanttu- ja perunalaatikkoa sekä salaattia. Kinkun syöminen useamman päivän olisi aikamoinen kärsimysnäytelmä ja täytyy toivoa, että ne, jotka nyt kuun vaihteessa urakan aloittavat, eivät ole kirjautuneet Niuvanniemeen tai Lapinlahteen aaton koittaessa.
 

scholl

Jäsen
Grome kirjoitti:
Eihän sitä kinkkua aattona jaksa syödä kunnolla, mutta voi jukra kun sitä pääsee seuraavina päivinä syömään kylmänä!

Meillä se on kyllä aattonakin kylmää. Käsittääkseni joulukinkku kuuluu syödä kylmänä. Se on paistettu edellisenä yönä ja jääkaapista se siinä vaiheessa otetaan, kun safkaamaan aletaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen pahimpina jouluina työn vuoksi joutunut osallistumaan muistaakseni 11 jouluaterialle ennen joulua. 12. jouluateria aattona ei silloin enää säväyttänyt - onneksi nykyään on tajuttu se, ettei kaikilla kokkareilla tarvitse aina tarjota jouluruokaa. En erityisemmin pidä kinkusta, mutta kyllähän se jouluna menee.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meidän kinkku on kyllä kalkkuna. Helevetin hyvää ja riittää kyllä välipäivillekin naposteltavaa. Kinkku ei ole hyvää, kalkkuna on taivaallista. Siihen sitten vaikka peuraa kylkeen ja vaikka savustettu fasaani niin ei jää kakkoseksi millekkään.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
lintu kirjoitti:
Meidän kinkku on kyllä kalkkuna. Helevetin hyvää ja riittää kyllä välipäivillekin naposteltavaa.

Riippuu luonnollisesti tietenkin lihojen suuruuksista, mutta ihan samassa määrin sitä kinkkuakin riittää vielä välipäivillekin naposteltavaksi ja uuden vuoden jälkeen hernekeiton lihaksi.

Kyllähän lienee kinkku joulupöydän kunkku. Vaikka meillä kyllä joulupöydässä tänä vuonna nähdään luultavammin juhlarulla. Tässä kun on vähemmän hukkaan heitettävää.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
vilperi kirjoitti:
Kyllähän lienee kinkku joulupöydän kunkku. Vaikka meillä kyllä joulupöydässä tänä vuonna nähdään luultavammin juhlarulla. Tässä kun on vähemmän hukkaan heitettävää.
Tähän lankaan minäkin menin muutama vuosi sitten, mutta onneksi olen nyt viisaampi. Ostamani rulla ei muistuttanukaan kinkun makua, rakennetta tai oikeastaan muutakaan kinkkuun viittaavaa, ja hukkaan heitettävää jäi kyllä noin puolet. Pahaa oli se. Lisäksi vetistä. Älä nyt hyvä mies kinkkurullaan sorru!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Master God kirjoitti:
Tänä vuonna sellainen 5,5 kg harmaasuolattu suomalainen juhlakinkku, jonka syön mitä pisimmälti yksin. Hah. Mietin tässä vain, että pitäisiköhän tavoistani poiketen paistaa kinkku jo hyvissä ajoin ennen joulua monien muiden ja-laisten tapaan, kun sijaintini ko. juhlan aikaan on vielä avoinna. Vai vasta joulun jälkeen, kun tänne mahdollisesti saavun. Ensimmäinen vaihtoehto houkuttelisi, mutta voiko sitä nyt perinteistä luopua?
Suosittelen lämmöllä joulukinkun valmistamista hyvissä ajoin. Pikkujoulukinkku se vasta perinne onkin! Kaikillahan se aattona kinkku on, mutta tosimiehillä silloin jo toinen tai kolmas menossa. Usko pois!

Master God kirjoitti:
Tähän lankaan minäkin menin muutama vuosi sitten, mutta onneksi olen nyt viisaampi. Ostamani rulla ei muistuttanukaan kinkun makua, rakennetta tai oikeastaan muutakaan kinkkuun viittaavaa, ja hukkaan heitettävää jäi kyllä noin puolet. Pahaa oli se. Lisäksi vetistä. Älä nyt hyvä mies kinkkurullaan sorru!
Mene ja osta Chef Wotkinin kinkkurullaa tehtaanmyymälästä Tukkutorilta Helsingin Sörnäisistä ja tule sitten sanomaan että se on vetistä. Kyllähän kinkkurulla joulupöytään kuuluu, kylmäleikkeiden kanssa, mutta ei siitä tönkön korvaajaksi ole.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sen vitun joukukinkun ei kuulu olla mikään omassa uunissa paistettu paskakasa vaan tietenkin palvattu kinkku. Ja sekin siis luonnollisesti kylmänä. Sitä sitten painetaan leivän pääle jne. Aattona on joulupöydässä sitten joku pienempi lihamöykky, yleensä kalkkunaa.
 
Pakko vetää kotiinpäin, meidän isi nimittäin paistaa parhaimmat kinkut. Ukko tuohaa 10kg+ potkan yleensä niin kypsäksi, että siitä ei voi enää leikata kovin nättejä siivuja, vaan kinkku murenee käsiin. Todella mehevää, kypsää eikä läskireunuksista tai sitkeistä kohdista tietoakaan.

Kinkku onkin mielestäni parhaimmillaan juuri aattona sopivasti viilentyneenä, ei liian kuumana eikä missään nimessä kylmänä. Seuraavina päivinä ei kinkku tahdokaan enää maistua kuin pieninä annoksina ruisleivän päällä.

Mummo taasen paistaa kinkkua huomattavasti vähemmän ja siinä on tallella aina monta senttiä paksu läskikerros. Toki maistuuhan se possuressu niinkin, mutta kyllä murea on aina mureaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en itse tykkää jouluruuista tai muistakaan jouluperinteistä. Siis kyllä mä noin yleisesti ottaen lihasta tykkään, mutta kinkkua en tänäkään jouluna paistele. Enkä koske muihinkaan jouluruokiin.

Mua oikeasti ärsyttää tämä jouluhössötys. Mä en aio hommata ainuttakaan joulukoristetta tai muutakaan jouluun viittaavaa tähän kämppään tai mun arkeeni. Itseasiassa, todennäköisesti mä vedän tänäkin jouluna yksikseni perseet vitutukseen.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vilperi kirjoitti:
Riippuu luonnollisesti tietenkin lihojen suuruuksista, mutta ihan samassa määrin sitä kinkkuakin riittää vielä välipäivillekin naposteltavaksi ja uuden vuoden jälkeen hernekeiton lihaksi.

En tietenkään tarkoittanut etteikö kinkusta riittääisi välipäiville, päinvastoin. Aiemmin ketjussa oli kuitenkin valitettu kuinka kalkkunasta ei riitä ja sehän on täyttä bullshittiä, tottakai riittää kun ostaa tarpeeksi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Master God kirjoitti:
Tähän lankaan minäkin menin muutama vuosi sitten, mutta onneksi olen nyt viisaampi. Ostamani rulla ei muistuttanukaan kinkun makua, rakennetta tai oikeastaan muutakaan kinkkuun viittaavaa, ja hukkaan heitettävää jäi kyllä noin puolet. Pahaa oli se. Lisäksi vetistä. Älä nyt hyvä mies kinkkurullaan sorru!

No ei olisi ensimmäinen kerta, kun olemme kinkkurullaa jouluna syöneet. Ei se toki kinkkua korvaa, mutta kokemukset ovat silti ihan hyviä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä onnistunut harmaasuolattu skingu on ehdoton jouluruoka. Mutta jouluruoaksi se sitten jääkin, ja sellaisenakin kohtuudella nautituksi.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Meikäläinen käy aina isän ja äidin herkkupöydässä jouluna. Tampereen kauppahallista on aina etukäteen varattu ja haettu tuore kinkku, missä on potka. Sitä on sitten aatonvastaisena yönä paistettu ja aattoaamuna kuorrutettu.

Muutoinkin meidän jouluruokatraditioon kuuluu hakea viimeiset kalat ym. tuoreena aattoaamuna kauppahallista. Isän kanssa häivytään ennen kahdeksaa halliin hakemaan ennalta varatut tuotteet ja juomaan rauhassa aamukahvit. Siitä sitten kotiin aamupalalle ja hautausmaille ym.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
No niin, tästä se sitten lähti. Kuten aiemmin ketjussa kerroin, viikonloppuna hain marketista pikkujoulukinkun. Siitä tuli tällä kertaa 6,5kg tanskalainen juhlakinkku, joka meni uuniin klo 16:30 eli tänään kello 23:00 maissa sitä pääsee sitten maistelemaan. Minä paistan omani paistopussissa kypsäksi miedolla lämmöllä n. 100 astetta ja sitten teen sinappihunnun ja käytän vähän kovemmassa lämmössä. Saas nähdä mitä tästä tulee, pääasia että olutta ja glögiä riittää paistamisen ajaksi.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Viljakinkku jouluna ja kalkkuna uutena vuonna. Siinä ne ko. pyhien tärkeimmät perinteet onkin.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Perinteisesti äidin + veljen tekemään joulupöytään joulupäivänä maistelemaan jouluherkkuja. Velipoika on kokki ja varsinkin alkupalat kala + mätiherkkuineen ovat loistavia. Yleensä kotiin tulee lisäksi vaimokkeelle yksi pienempi kinkku.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Pikkujoulukinkku on jo syöty ja itsepäisyyskinkku tehhään itsenäisyyspäivänä. Molemmissa tapauksissa kyseessä on 2,5-3kg juhlakinkku, joista siis eka meni kolmessa päivässä kahden ihmisen ja kahden kissan suihin. Paitsi kissoille ei saa antaa paljoa päivässä, kun on niin suolaista.

Ensimmäinen tehtiin perinteisin menoin paistopussissa ja perinteisellä sinappikorppujauhohunnulla kuorrutettuna miedolla lämmöllä, n.80 astetta. Btw. joku jossain väitti että sana sinappihuntu on Juicen luomus, joka mainittiin ekan kerran Sika-levyllään, mene ja tiedä, saattaa olla urbaanilegendakin.

Seuraavassa kinkussa aion sitten kokeilla hieman uutta, ehkä. Perinteisen korppujauhoversion voi korvata ruisjauhoilla tai jopa siten, että hommaa kaupasta valmista ruistaikinaa ja levittää sen tiiviisti kinkun päälle sinappihunnun sijasta. Saas nähdä..
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pete2004 kirjoitti:
Mä en itse tykkää jouluruuista tai muistakaan jouluperinteistä. Siis kyllä mä noin yleisesti ottaen lihasta tykkään, mutta kinkkua en tänäkään jouluna paistele. Enkä koske muihinkaan jouluruokiin.

Mua oikeasti ärsyttää tämä jouluhössötys. Mä en aio hommata ainuttakaan joulukoristetta tai muutakaan jouluun viittaavaa tähän kämppään tai mun arkeeni. Itseasiassa, todennäköisesti mä vedän tänäkin jouluna yksikseni perseet vitutukseen.
On täällä näköjään ainakin yksi hengenheimolainen. En ole minäkään moneen vuoteen ostanut kinkkua jouluksi enkä raahannut kuusta sisälle. En voi sietää mitään jouluun viittaavaa, sillä se on jo aikoja sitten mennyt liian kaupalliseksi.

Jouluksi lähden perheeni kanssa lappiin piilopirtille ja yritän unohtaa koko jouluhössötyksen. Jotain pientä juhlaa järjestämme keskenämme, mutta se ei liity mitenkään jouluun. Uudeksi vuodeksi tulemme taas ihmisten ilmoille ja juhlimme kuten muutkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä en täysin ymmärrä valitusta joulun kaupallisuudesta ynnä muusta juhlallisuuksien teennäisyydestä, kun kaiketi jokainen voi rakentaa traditioistaan mieleisensä. Joulusta saa olla pitämättä, samoin jouluruuista. Silti, miksi joulua ei voi ottaa rauhallisena perhejuhlana, haluamillaan elementeillä maustettuna ja sitä kautta mieleisenä kokemuksena?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tässä ketjussa oli tarkoitus keskustella vain joulukinkuista, ei muusta jouluun liittyvästä. Elikäs niinku ruokaketju. Jos haluaa toisenlaisen ruokaketjun, voi avata viherpiperrysketjun ihan vapaasti. Tai jos haluaa avata "en tykkää joulusta"-ketjun, niin antaa palaa.

Siksipä voin ylpeänä kertoa, että ruistaikinakuorrutettu joulukinkku on sairaan hyvää, ainakin vaihtelun vuoksi. Eli kinkku paistetaan normaalisti muuten, mutta vain 71-72 asteeseen kun se muuten on 74 astetta. Kinkku otetaan uunista pois ja putsataan kuten muutenkin, ja laitetaan kevyesti mustapippuria ja sinappia pintaan.

Tuntia ennen on pitänyt ottaa tällainen valmis ruistaikinalevypaketti sulamaan. Siitä kaulitaan, mieluummin heti kun pystyy ettei se ole ihan jäässä, semmoinen 5mm levy joka sitten painellaan kinkun päälle. Varoituksen sana: jos päästät ruistaikinan lötköksi, on sinulla ongelma. Se kun liimaantuu joka paikkaan eikä sitä oikein pysty käsittelemään.

Sitten kun olet saanut pyöriteltyä kinkun ruistaikinan sisään, kinkku uuniin n. 275 asteeseen n. 20 minuutiksi ja voilá. Kuumana hyvää ja veikkaan että kylmänä vielä parempaa. Aamulla tietää sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös