Joukkueen rakennus kaudelle 2009-2010

  • 1 547 506
  • 4 530
Tila
Viestiketju on suljettu.

Stigu

Jäsen
Mä ymmärrän, että jengi on turhautunutta ja janoaa menestystä. Mutta ihan sitä mä en ymmärrä, että täällä ollaan ranteet auki ennen kuin liiga on ehtinyt edes käynnistyäkään. Onhan tässä taas pitkä talvi aikaa itkeä ja potkia. Vai onko se niin, että näitä kaikesta vinkujia jännittää ennen kautta se, että mitäs jos tulevalla kaudella ei ollakaan enää ihan paskoja. Sitten mä ymmärrän. Lapsetkin pelkää usein kaikkea uutta ja vierasta.
Itse olen huomannut, että kaikkein eniten täällä vingumme me ns. "vanhemman siiven" edustajat, jotka ovat nähneet aikoinaan IFK:n joka menestyi, ja jolta saattoi odottaa menestystä. Vinkumisemme johtuu varmasti pitkälti siitä, että nuo menestysodotukset eivät ole laantuneet, vaikka organisaatiosta on vuosien varrella hävinnyt kaikki ammattitaito ja särmä. Faktahan on se, että IFK on tätä nykyä keskikastin joukkue, ja siltä pitäisi odottaa keskivertosuoritusta, eli sijoja 4-8. Tätä faktaa vasten tuo nykyjoukkue ei itse asiassa näytä hullummalta: se on keskivertojengi, jossa ei ole tähtiä, kokemusta tai värikkäitä pelaajia, mutta ainakin siellä on sentään paljon noita nuoria pelaajia. Itse katselen paljon mieluummin nuoria lupaavia pelaajia, kuin kokeneita kehäkettuja.

Enpä oikein jaksa uskoa, että IFK:n organisaationkaan (julkinen tai sisäinen) tavoite olisi ensi kaudella mestaruus, sen verran ohut on tuo kokemusosasto ja varsinkin alakerta. Mutta veikkaanpa, että Nybarin skouttaustaidot optimoituvat juuri tuollaisen junnupitoisen jengin kokoamisessa, jonka ei ole tarkoituskaan taistella ihan liigan kärkisijoista. Isoin kysymys kuuluukin: Miten KJ pystyy kehittämään tuota joukkuetta? Uskon, että jo peliajan takia moni nuorukainen kehittyy ensi kaudella, mutta saako KJ hiottua joukkueeseen jonkin a) järjellisen ja b) viihdyttävän pelityylin, toisin kuin viime kaudella?

Ja Sopasen huhuttu siirto olisi ainakin meikäläisen mieleen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen huomannut, että kaikkein eniten täällä vingumme me ns. "vanhemman siiven" edustajat, jotka ovat nähneet aikoinaan IFK:n joka menestyi, ja jolta saattoi odottaa menestystä.

Näinhän se. Ranteita en avaa, mutta tottakai huolettaa muutama seikka - se, ettei sitä kokenutta liideriä ole, se, että avauspeli on samanlaista kuin viime kaudella ja se, että päästettyjä maaleja tulee noin paljon. Parhaassa tapauksessa huutaa siis yhtä pelaajaa - kokenutta ja rauhallista pakkia.
Huonoimmassa tapauksessa kolmea eri pelaajaa.

Jäähyt koukkaaminen/estäminen -linjalta kertovat myös omaa karua kieltään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten totesin, kyllä mä ymmärrän, että jengi alkaa olla kurkkuaan myöten täynnä IFK:ta ja menestymättömyyttä. Kyllä kritisoida saa, mutta olisi mielekkäämpää, jos olisi oikeasti joskus jotain muutakin kuin pelkkää huonoja asioita kirjoitettavanaan. Tai ylipäänsä jotain sanottavaa. Vaikka kokonaisuus on viime vuosina ollut heikko, onhan siellä yksittäisiä valonpilkahduksiakin ollut. Ja mä ymmärrän sen, ettei se paljon lohduta, mutta jostainhan se riemu on revittävä. Muussa tapauksessa en oikein ymmärrä, miksi sitä vaivautuu seuraamaan koko touhua, jos siinä ei ole ollenkaan mitään positiivista.

Suurimmalla osalla kritisoijista on onneksi ajoittain jotain positiivistakin kirjoitettavaa ja paljon omia hyviä näkemyksiä. Mutta sitten on näitä "mixuja", joilla ei ole oikeastaan esittää muuta kuin vaatimuksia ja joiden kirjoituksista ei kukaan saa juuri mitään irti. Mutta koko yhteiskunnan kirjohan täälläkin varmasti luuraa, joten mikäs ihme se nyt on, että moisia tännekin eksyy.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Juuri noin, kolmeen kauteen en ole hallille eurojani kantanut. Säästyy eurot ja hermot.

Ja mitään et ole menettänyt. ( Paitsi ehkä Wärnin noususuhdanteisen uran alun..) Sellaista pirun tissiposkikiekkoa, mikä vanhempaa kannattajakuntaa oikein hävettää. Ei saa tapella, ei saa ottaa kovaa tai sitten joutuu suoraan koirankoppiin.
Toisaalta, ymmärrän vähän tätä pelitapaa tulevalla kaudella, kun pelaajamäärää supistetaan, mutta siltikin, eihän se oikeaa lätkää enään muistuta. Jännä nähdä, että millaiseksi peli muuttuu, kun niitä jäähyjä ei oikein voi hirveesti ottaa. Koville joutuu pakit, kun pitää vetää kuudella peli läpi.

Se pelityyli ja asenne, mistä ennen joukkue tunnettiin on vain kaunis muisto.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
BoredOldLady on ilmeisesti joku uusi palstapoliisi joka kertoo mitä saa tehdä ja kirjoittaa. Taitaa olla ihan Hifk johdon nimittämä henkilö tähän tehtävään.
Edelleen olen sitä mieltä että hankintoja pitää tehdä koska jo nyt kaapitaan laarin pohjia että saadaan täysi miehistö kentälle ja ollaan vasta elokuussa. Ja mitä Nyholmiin tulee niin hän ei vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi hyvä pelaaja kakkosketjun laitaan. Ei ainakaan menestyvään joukkueeseen. Toinen asia on sitten se että BoredOldLadylle ja monelle muullekin riittä että höntsäillään kausi toisensa jälkeen ilman mitään edellytyksiä mestaruuteen. Itse olen Hifk-fani vuodesta -74 ja moni vielä minua vanhempi fani on samassa tilanteessa että me kasvoimme siihen että Hifk oli suurin ja kaunein ja mielestäni tilanne pitää palauttaa ennalleen niin pelaajabudjetin kuin menestyksenkin suhteen. Vain se riittää eikä mukanaolo liigassa.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Lähtökohtaisesti joukkueeseen tulee käsittääkseni enää vain ja ainoastaan yksi hyökkääjä. Jos loukkaantumisia tulee paikkaajat haetaan ensisijaisesti nykyisestä jengistä. Sen sanelee ennen kaikkea lompakko.

Nettisivujen mukaan jengin nykyinen koostuumus on 2 + 8 + 13 = 23-pelaajaa. Kun 3-5 loukkaantumista ja/tai sairastumista sattuu, ehkäpä jopa samaan aikaan, niin tästäkö jengistä haetaan sitten korvaajat? Vai menikö minulta jokin ohi?

No, katsellaan miten kausi etenee ja milloin vastustaja laittaa niitä B-junnuja kehiin, jotta edes yksi voitto tulisi. ;-)
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Itse olen Hifk-fani vuodesta -74 ja moni vielä minua vanhempi fani on samassa tilanteessa että me kasvoimme siihen että Hifk oli suurin ja kaunein ja mielestäni tilanne pitää palauttaa ennalleen niin pelaajabudjetin kuin menestyksenkin suhteen. Vain se riittää eikä mukanaolo liigassa.

Olen samaa mieltä Mixun kanssa että vaatimustaso ei ole vain pelata sarjassa vaan taistella mestaruudesta. HIFK on tipahtanut kehityksestä. Kiinnostavuus on loppunut, HIFK ei ole enää maakunnissa iso paha vaan kissimirri jota retuutetaan turkista kunnolla ja naatitaan. Nykyisessä joukkueessa on potentiaalia mutta sinne kaivataan kokemusta. Pelaajia on paljon ilman sopimusta, ei voi ainakaan sanoa että ei löydy. Toinen asia on että jos rahat finito niin hommatkaa sitä lisää. Tietääkö joku jo kuka oli tuo toinen sijoittaja?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BoredOldLady on ilmeisesti joku uusi palstapoliisi joka kertoo mitä saa tehdä ja kirjoittaa. Taitaa olla ihan Hifk johdon nimittämä henkilö tähän tehtävään.
Edelleen olen sitä mieltä että hankintoja pitää tehdä koska jo nyt kaapitaan laarin pohjia että saadaan täysi miehistö kentälle ja ollaan vasta elokuussa. Ja mitä Nyholmiin tulee niin hän ei vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi hyvä pelaaja kakkosketjun laitaan. Ei ainakaan menestyvään joukkueeseen. Toinen asia on sitten se että BoredOldLadylle ja monelle muullekin riittä että höntsäillään kausi toisensa jälkeen ilman mitään edellytyksiä mestaruuteen. Itse olen Hifk-fani vuodesta -74 ja moni vielä minua vanhempi fani on samassa tilanteessa että me kasvoimme siihen että Hifk oli suurin ja kaunein ja mielestäni tilanne pitää palauttaa ennalleen niin pelaajabudjetin kuin menestyksenkin suhteen. Vain se riittää eikä mukanaolo liigassa.

Kiitokset mixulle vastauksesta. Taisi olla pitkiin aikoihin ensimmäinen kirjoitus, jossa oli jotain sisältöäkin. Ja ei, en ole palstapoliisi enkä missään tekemisissä HIFK:n johdon kanssa. Niin, seuran nimi muuten kirjoitetaan suurin kirjaimin, kirjoitettiin jo v.-74.

Ymmärrän erinomaisesti sen, että Nyholm ei ole mielestäsi riittävän hyvä kakkosen laitaan, ei ehkä edes kolmoseen. Siis lähtökohtaisesti. Teot ja kemiat muiden ketjunsa pelaajien kanssa sen kuitenkin taitaa ratkaista, mikä lopullinen rooli joukkueessa on. Tulokset ratkaisevat.. Kyllä minäkin lähtökohtaisesti odotan hieman kovempia nimiä ensimmäiseen kahteen ketjuun. Ja niin meillä onkin.

Jos joku kuvittelee, että mulle riittää, että hengataan vaan liigassa mukana eikä edes haeta menestystä, on täysin hakoteillä. Olen enemmän kuin käärmeissäni hukatuista vuosikymmenistä ja vääristä ratkaisuista, joita seurajohdossa on tänä ajanjaksona tehty. Olen kasvanut ympäristössä, missä IFK on ollut yksi tärkeä tekijä. Olen harvinaisen tietoinen IFK:n loistavista perinteistä, mutta tiedän myös, miten hommat hoidettiin 80-luvun kultaisten vuosien jälkeen. Sieltähän niitä syitä voidaan etsiä myös siihen, miksi IFK putosi jo ajat sitten kelkasta, pl. Keklun aika. Vain resurssit pitivät tämän seuran edes paperilla The Suurena Ja Mahtavana. Toiminta kentällä ja kulisseissa söivät sittemmin tämänkin edun verrattuna muihin. IFK kiinnostaa toki edelleenkin, mutta surkeat vuodet sekä heikko yleinen taloudellinen tilanne ovat vaikuttaneet tähänkin negatiivisesti. Moberg-Matikaisen aika on suurin mahdollinen perseennäyttö IFK-faneille, mitä kuvitella saattaa. Kaiken kruunaa 2000-luvun taloudellisesti lihavat vuodet, jolloin toimintaa olisi ollut helpompi kehittää ja tehdä puhtaasti tulevaisuuteen tähtääviä toimia. Näin ei tehty, lopputuloksena se, että IFK:n kassa on tyhjä.

80-lukuun voi toki aina verrata, mutta muuttujia on niin paljon, että se ei lopulta ole kovin mielekästä. Kekäläisen aikakin poikkesi nykyisestä, mutta sille pohjalle olisi ollut hyvä perustaa pidempiaikaista menestystä, jos olisi ollut näkemystä ja ammattitaitoa. Sitä ei ollut ja nyt ollaan tässä.

IFK:lla ei ole muuta mahdollisuutta kuin menestyä. Kaiken pitää olla kunnossa myös organisaation puolella. Oman näkemykseni mukaan tämä ei täysin toteudu vieläkään. Perinteet ovat hieno ja kannatettava asia, mutta niin kauan, kun joukossa ja vallankahvassa heiluu ihmisiä, jotka ovat osa metsään mennyttä aikakautta, hyvät perinteet ovat vaarassa jäädä kaiken sen paskan ja vallanhimon alle. Operatiivinen johto voi tehdä vain sen, mihin valtuudet riittävät. Juuri nyt tämä samainen johto tekee töitä sen eteen, että edellytykset menestyksekkääseen urheilutoimintaan ja kannattavaan liiketoimintaan olisivat olemassa. Olisi helppoa elää vain tätä päivää, eikä ajatella huomista. Kaikki mulle heti nyt. Mutta tähänkään ei ole mahdollisuuksia, koska muuten tämän seuran osalta voidaan panna lappu luukulle. Viimeinen sammuttaa valot. Eikä se ole vaihtoehto, kauhuskenaario kylläkin. Uudet omistajat ovat sijoittaneet siihen, että seuralla olisi jatkossakin edellytykset olla olemassa ja menestyä.

Jonkinlaiset realiteetit olisi faninkin hyvä pitää mielessä. Meillä on kasassa ihan hyvä runko. Tokihan minäkin ottaisin sinne muutaman pelaajan lisää, mieluiten niitä kokeneita johtohahmoja, jotka kykenevät pisteiden tekoon ja ratkaisemaan henk.koht. panoksellaan ottelut eduksemme. Sellaisia vain ei ole hirveästi tarjolla. Tai jos onkin, he eivät ole taloudellisesti mahdollisia. Näin ollen näenkin, että nyt on oiva sauma ajaa nuoria pelaajia sisään ja antaa vastuuta heille. Kaikkein parhaimmassa tapauksessa joku nousee tasolle, missä NHL osoittaa kiinnostustaan ja siirtorahaa kilahtaa kassan pohjalle. Mutta me tarvitsemme myös sellaisia pelaajia, jotka kykenevät pelaamaan Liigassa hyvällä tasolla, eivätkä halaja muille maille muihin sarjoihin. Yksi IFK:n ongelma on se, että huiput maksavat meille enemmän kuin monille muille seuroille. Pelaajien hinta-laatusuhde on usein ollut heikko. Nyt siihen on mahdollisuus vaikuttaa, kiitos kiristyneen markkinatilanteen. Tätäkin taustaa vasten joukkue tarvitsee menestystä enemmän kuin koskaan. Jos tässä onnistutaan, tulevaisuus näyttää ihan hyvältä. Mutta ei se itsestään tule, sen eteen pitää tehdä duunia.

Missään ei käsittääkseni sanottu, että joukkue on tässä. Missään ei ole sanottu, ettei mahdollisiin loukkaantumisiin tulla reagoimaan millään tavalla. Eiköhän se riipu aika paljon loukkaantuneen pelaajan roolistakin, löytyykö korvaaja omasta jengistä vai pitääkö etsiä muualta. Jos maalivahdeista toinen loukkaantuu, en näe muuta vaihtoehtoa kuin hakea korvaaja muualta. Joku Lennu pystyttäneen korvaaman omistakin. Sentteritilanne on myös sen verran hyvä, että ulkopuolisille hankinnoille ei liene tarvetta. Mutta jos kolme sentteriä loukkaantuu, ollaankin jo erilaisessa tilanteessa.

Ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin menestyä.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
OKiinnostavuus on loppunut, HIFK ei ole enää maakunnissa iso paha vaan kissimirri jota retuutetaan turkista kunnolla ja naatitaan.
Tämä häiritsee minuakin, fanimatkoilla vastustajien fanit kertovat että HIFK on se toinen suosikki. Minusta HIFK:n pitäisi olla vihattu ja vittumainen joukkue josta ei maakunnissa kukaan tykkää paitsi omat fanit. Narrejakin varmaan vihataan, mutta käsittääkseni paljon ulkojääkiekkoilullisten asioiden takia.
Tulevalla kaudella pitäisi harjoittaa sellaista pelityyliä joka saa vastustajat taas miettimään miten kiva se HIFK oikein onkaan. Lisäksi vielä pinnat kotiin maakuntamatkoilta, niin eiköhän me kohta olla ykkösinhokki taas.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Taisi olla pitkiin aikoihin ensimmäinen kirjoitus, jossa oli jotain sisältöäkin. Ja ei, en ole palstapoliisi enkä missään tekemisissä HIFK:n johdon kanssa. Niin, seuran nimi muuten kirjoitetaan suurin kirjaimin, kirjoitettiin jo v.-74.

Omaatte selkeästi poliittista ainesta. Lähes samassa lauseessa kumoatte kieltämänne ominaisuuden. Huikeata. :)

Olen tässä odotellut Jonne Virtasen palkkaamista. Onhan luonnollisesti tavoitteena olla edellä Jokereita ja tarjota puritaaneille kiekkonujakoita. Millään muullahan ei luonnollisesti ole mitään perkeleen merkitystä.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
En olisi parin tuomareiden pilaaman harkkamatsin perusteella kovin huolissani joukkueen rakentamisesta. Kakkosen laitaan jos ei löydy mitat täyttävää kaveria omista niin siihen riittänee hillot kauden aikana ulkomailta. Maalivahtiosasto on ainoa joka enemmän huolettaa, mutta Nieminen parhaimmillaan on passeli kaveri sille tontille. Turusen olisin kernaasti nähnyt kokoonpanossa hyvän viime kauden jälkeen. Toivoa sopii että Melart ja pojat täyttävät puolustavan peruspakin roolin.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis kaikkein suurin ongelma tämän hetken joukkueessa on se, että meillä on yksi liigan huonoimmista maalivahtitilanteista vaikka kuinka Niemisen potentiaalia hehkutetaankin. Ainoastaan Ilveksellä, TPS:llä ja Saipalla on huonompi maalivahtitilanne kuin meillä ja me lähtökohtaisesti ainakin(tuokin on vähän niin ja näin nykyään...) havittelemme oikeata menestystä sm-liigasta, mutta joka kausi aivan väärin reseptein. Joukkueen tärkein pelaaja on maalivahti, ja kun tämä on kiistaton fakta niin miksi meidän pitää, joka kausi jättää joukkueen tärkein aspekti epävarmaksi?

Toivottavasti Nieminen lyö luun kaikille kurkkuun ja osoittautuu huippuveskariksi... Vittu, miksi toi kuulostaa niin tutulta?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niemisessähän on just se, että kaveri on riittävä veska kun pelaa parhaimmillaan. Ikävä kyllä syksyn pitkinä iltoina, kun ne kriittiset pisteet on jaossa kevättä ajatellen, ei yksikään sm-liigan pelaaja ole joka pelissä parhaimmillaan. Näin ollen kysymykseksi jääkin, mihin asti riittää Hatun 'ihan ok' ja 'ei huono muttei mikään huippukaan'- tasot. Jos meillä olisi vielä Bono ja esim. Majesky/Lupa/Kudroc, en olisi ollenkaan huolestunut.

Mutta meillä on mitä on. Ja toisaalta, onko tämä veska tilanne tosiaankin jotain uutta? Periaatteessa pisteet jengille luotosta omaa kasvattia kohtaan. On vaan menestystä ajatellen hieman väärä kohta säästää fyrkkaa tuo veskan tontti.

Alluun mä en luota yhtään ja voisin luopua milloin tahansa. Ketäs veskoja markkinoilla nyt on vielä vapaana?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Siis kaikkein suurin ongelma tämän hetken joukkueessa on se, että meillä on yksi liigan huonoimmista maalivahtitilanteista...

No, itse ainakin olen kassaritilanteesta tyytyväisempi, kuin monena muuna vuonna. Lundelli tai Housu, niin itkisin, mutta Hattu on tehnyt hyvää työtä maalilla ja ansaitsee täysin mahdollisuutensa.

Kuinka pahana sitten näet oikein tilanteen? Olisiko Nieminen pitänyt myydä heti jonnekkin, kun alkoi päästä S/M tasolle pelaamaan?

Itse olen helvetin tyytyväinen, että Niäminen on nyt maalilla, mutta edelleen peräänkuulutan sitä maalivahtivalmentajaa seuraan! Vaikka sinne laitettaisiin kuka, niin pygmi ryssii tavalla tai toisella asiat. Pygmi täytyy siirtää hienovaraisesti korvista roikottaen vaikka bussikuskiksi ja hommata sinne ihan oikea maalivahtivalmentaja.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jere#3 puhuu silkkaa asiaa. Mv-valmentajahan HIFK:n pitäis hommata. Kelatkaa nyt helvetti mitä J.Ropponen olis jo saanu aikaan Hatun kanssa, jos jäbä olis viimekaudella hälytyspalkattu sen jälkeen kun viimeinenkin sielu tajus, ettei Housusta mitään tule. Nieminen byyrissä ja Ropposen magia taustalla, avot. Siinä sivussa olis vielä Allukin kehittyny päteväksi(siis sanan alkuperäisessä tarkotuksessa) kakkoseksi. Housu olis voinu loukkaantumisesta toivuttuaan hioa tekniikkaansa Ropposen kanssa, jolloin HIFK olis saanu ihan passelin tradeobjektin miehestä.

Pitäs taas kai herätä.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka pahana sitten näet oikein tilanteen? Olisiko Nieminen pitänyt myydä heti jonnekkin, kun alkoi päästä S/M tasolle pelaamaan?

Minä näin tilanteen juuri niin pahana kuin tuossa aiemmin mainitsinkin. HIFK on ajanut itsensä niin syvään kuoppaan näinä viime vuosina, että menestyksen paineet ovat aivan järkyttävät, joten miksi ei helpotettaisi taakkaa hommaamalla jääkiekkojoukkueen tärkein elementti kuntoon kysymysmerkkien sijaan?

HIFK-fanin on vaikea analysoida oman joukkueen tilaa objektiivisesti, mutta kysytäänpä muilta kuin HIFK-faneilta mitä he ovat mieltä HIFK:n maalivahtitilanteesta. Jos muiden joukkueiden kannattajat viitsisivät vastata tuohon niin saataisiin vähän verrokkia. Oma mielipiteenihän on juuri se, että näillä veskareilla ei pitkälle pötkitä, vaikka kuinka omia kasvatteja ovatkin(pl. Aake).


EDIT: Maalivahtivalmennuksesta olen täysin samaa mieltä. Pygmin olisi pitänyt saada monon kuva perseeseen ainakin 3 kautta sitten.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niemisessähän on just se, että kaveri on riittävä veska kun pelaa parhaimmillaan. Ikävä kyllä syksyn pitkinä iltoina, kun ne kriittiset pisteet on jaossa kevättä ajatellen, ei yksikään sm-liigan pelaaja ole joka pelissä parhaimmillaan.

Tuossa onkin kiteytettynä pelkkää asiaa. Tasalaatuisuus, illasta toiseen. Ja lähtötilannehan on taas täysin erilainen kun mistä nieminen tuli ja pelasi itsensä fanien sydämmiin kahden edellisen kauden aikana/lopulla.
Nyt on ykkösen paineet, odotukset ja myöskin mahdollisuus breikata kunnolla kaverilla, mikäli taidot/tahto riittää.

Ei taida olla maailman mukavin paikka pelata IFK:n maalivahdin paikalla...
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ei taida olla maailman mukavin paikka pelata IFK:n maalivahdin paikalla...
Niinpä, ja sitten jos mietitään IFK:ssa oikeasti pärjänneitä maalivahteja: Thomas, Ari Ahonen ja Vokoun (sanokaa mitä sanotte! Vokoun oli kuitenkin runkosarjassa SM-liigan parhaita maalivahteja, mutta sitten pleijareissa dyykkasi joukkueen mukana). Näitä em. hemmoja yhdistää tietynlainen särmikkyys! Vokoun vetäisi Petri Varista kilvellä päähän, taklasi kärkikarvaajia ja Narrien pyhä Metropolitkin sai terveisiä, kun luisteli liian läheltä Vokounin maalialuetta. Ahonen lenteli suihkuun usein, ja lähti omasta päästä mukaan myllyttämään Manchester Stormia vastaan. Thomasin tiputanssit Kiprusoffille ja muut tempaukset ovat kaikki klassikoita. Lisäksi em. herrat olivat kaikki erinomaisia maalivahteja (harmi vaan, että Ahosen ura on ollut lievässä laskusuunnassa. Toivottavasti Kalpassa ura lähtee taas nosteeseen).

IFK:n trendi on kuitenkin ollut viime aikoina hommata maalipuiden väliin ikuisia luusereita kuten Lundell, Housu, Laaksoharju etc. Näiden herrojen selkäranka katkesi usein jo yhden takaiskun jälkeen, ja lisäksi kun joukkue pelasi huonosti nämä herrat varsin harvoin olivat avuksi.

IFK:n maalivahdilla pitää olla kova luonne. Symppikset (kuten Janne) eivät täällä pärjää!. Itse ainakin uskon Jani Niemiseen! Jotenkin vaan tästä pienisuuresta miehestä paistaa ulospäin sellainen "katujätkämäinen" luonne, mitä IFK:n maalivahdilta vaaditaan. Kunnollinen maalivahtivalmentaja mallia J.Ropponen ei tietenkään olisi haitaksi.
 

Fist of God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charleston Chiefs
Niinpä, ja sitten jos mietitään IFK:ssa oikeasti pärjänneitä maalivahteja: Thomas, Ari Ahonen ja Vokoun (sanokaa mitä sanotte! Vokoun oli kuitenkin runkosarjassa SM-liigan parhaita maalivahteja, mutta sitten pleijareissa dyykkasi joukkueen mukana). Näitä em. hemmoja yhdistää tietynlainen särmikkyys! Vokoun vetäisi Petri Varista kilvellä päähän, taklasi kärkikarvaajia ja Narrien pyhä Metropolitkin sai terveisiä, kun luisteli liian läheltä Vokounin maalialuetta. Ahonen lenteli suihkuun usein, ja lähti omasta päästä mukaan myllyttämään Manchester Stormia vastaan. Thomasin tiputanssit Kiprusoffille ja muut tempaukset ovat kaikki klassikoita. Lisäksi em. herrat olivat kaikki erinomaisia maalivahteja (harmi vaan, että Ahosen ura on ollut lievässä laskusuunnassa. Toivottavasti Kalpassa ura lähtee taas nosteeseen).

IFK:n trendi on kuitenkin ollut viime aikoina hommata maalipuiden väliin ikuisia luusereita kuten Lundell, Housu, Laaksoharju etc. Näiden herrojen selkäranka katkesi usein jo yhden takaiskun jälkeen, ja lisäksi kun joukkue pelasi huonosti nämä herrat varsin harvoin olivat avuksi.

IFK:n maalivahdilla pitää olla kova luonne. Symppikset (kuten Janne) eivät täällä pärjää!. Itse ainakin uskon Jani Niemiseen! Jotenkin vaan tästä pienisuuresta miehestä paistaa ulospäin sellainen "katujätkämäinen" luonne, mitä IFK:n maalivahdilta vaaditaan. Kunnollinen maalivahtivalmentaja mallia J.Ropponen ei tietenkään olisi haitaksi.

Oma unelma oli aikanaan saada Pasi Nurminen IFK: n tolppien väliin. Elävänä vielä mielessä se mieletön vastaantulo ja hyökkääjän taklaus mm -kisoissa. Sen lisäksi oli aikalailla "tulta ja tappuraa" muutenkin tolppien välissä...
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
IFK:n trendi on kuitenkin ollut viime aikoina hommata maalipuiden väliin ikuisia luusereita kuten Lundell, Housu, Laaksoharju etc. Näiden herrojen selkäranka katkesi usein jo yhden takaiskun jälkeen, ja lisäksi kun joukkue pelasi huonosti nämä herrat varsin harvoin olivat avuksi.
Tuossa nyt faktatietoa mutun lisäksi IFK:n maalivahdeista mestaruuden jälkeen.

1998-99:
Niklas Backstrom GP 16 Min 923 GAA 1.69 9-5-1
Jan Lundell GP 25 Min1508 GAA 1.79 17-6-1
Tim Thomas GP 14 Min 834 GAA 2.23 8-3-3 91,7%

1999-00:
Mikko Strömberg 20 peliä, en löytänyt tilastoja
Niklas Bäckström 21 peliä, ".
Parris Duffus 31 peliä. Floppi.

2000-01:
Ari Ahonen GP 37 Min 2101 GAA 2.77 18-13-4
Sakari Lindfors GP 23 Min 1258 GAA 3.24 8-10-3

2001-02:
Juuso Riksman GP 21 Min 1248 GAA 2.50 8-7-6 91,2%
Sakari Lindfors GP 32 Min 1787 GAA 2.99 10-16-4 90,2%
Mikko Stromberg GP 7 Min 354 GAA 3.89 1-3-1 87,4%

2002-03:
Dave Stathos GP 37 Min 2196 GAA 2.46 14-14-9 91,7%
Timo Laaksoharju GP 14 Min 822 GAA 3.21 3-6-4 87,6%
Tom Draper GP 7 Min 374 GAA 3.85 2-2-2 87,9%

2003-4:
Dave Stathos GP 46 Min 2729 GAA 2.37 25-12-7 91,6%
Jan Lundell GP 7 Min 376 GAA 2.40 2-3- 1 90,1%
Timo Laaksoharju GP 5 GAA 3.20 3-2- 0 88,5%

2004-5:
Tomas Vokoun GP 19 Min 114 GAA 1.83 11-4-4 94,0%
Jan Lundell GP 23 Min 1325 GAA 1.90 12-7-3 92,5%
Dave Stathos GP 17 Min 1013 GAA 2.94 6-6-5 90,4%

2005-06:
Jan Lundell GP 31 Min 1831 GAA 1.93 18-5-8 93,7%
Mikko Rämo GP12 Min 678 GAA 3.73 2-5-5 89,0%

2006-07:
Jan Lundell GP 50 GAA 2.50 92,8%
Aleksis Alhqvist GP 8 GAA 1.88 93,0%

2007-08:
Jan Lundell GP 47 GAA 2.56 91,6%
Aleksis Ahlqvist GP 9 GAA 3.18 91,1%

2008-9:
Jani Nieminen GP 45 Min 1739 GAA 2.35 15-9-4 92,3%
Aleksis Ahlqvist GP 29 Min 645 GAA 2.70 3-6-2 91,8%
Juha Pitkamaki GP 42 Min 1118 GAA 3.22 7-8- 89,5%

Laaksoharju oli selkeä back-up, Lundellin voittojen määrä runkosarjassa on kova, lisäksi kannattaa huomioida hopeakauden Thomas vs. Lundell-tilastot.

Suurimmat flopit ovat olleet kokeneet maalivahdit Duffus, Draper ja Lindforsinkin tilastot ovat surkeita.

Suurimmat kyvyt Ahonen, Bäckström ja Riksman ovat löytäneet huippunsa muualla.

ps. pahoittelen, en osannut koodata tilastoja parempaan muotoon ja osaa tilastoista en löytänyt.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n maalivahdilla pitää olla kova luonne. Symppikset (kuten Janne) eivät täällä pärjää!. Itse ainakin uskon Jani Niemiseen! Jotenkin vaan tästä pienisuuresta miehestä paistaa ulospäin sellainen "katujätkämäinen" luonne, mitä IFK:n maalivahdilta vaaditaan. Kunnollinen maalivahtivalmentaja mallia J.Ropponen ei tietenkään olisi haitaksi.

Allekirjoitan jokaisen lauseen edelläolevasta. Kyllä joukkueen pelillinen kuva ja joukkuestatus pitää näkyä myös maalivahdissa. Jos vastustajan hyökkääjä mätkii sormille, niin eikun kilpeä vaan perään! Lisäksi maalivahdin karismaattinen pelinjohtaminen ja puolustajien ohjaaminen tuo sen yhden lisäulottuvuuden hyvään joukkueeseen. Frankien tavoin näen Niemisessä potentiaalia ja pitää toivoa, että saa hyvän startin kauteen ja sitä kautta edelleen itseluottamusta.

Milloin viimeksi on muuten Nordiksella maalivahdit ottaneet yhteen vai onko tällaista tapahtunut koskaan?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Milloin viimeksi on muuten Nordiksella maalivahdit ottaneet yhteen vai onko tällaista tapahtunut koskaan?

Ahosella oli ainakin EHL-pelissä Manchesteria vastaan kovasti haluja :).
Mielenkiintoista muuten, että JP Jalo vaikutti olevan jossain määrin jopa innostunut kyseistä nujakasta. Tuo oli tietysti EHL-peli, mutta kyllähän nykyisestä SM-liigasta on aika tehokkaasti kaikki suuret persoonat, yllätyksellisyys, tunne, fyysisyys ja nujakat tapettu pois. Tuolloin vuosisadan vaihteessa esimerkiksi paikallispelit olivat paljon nykyistä tunteikkaampia ja IFK:stakin todellista taklauspeliä ja kovuutta esitti useampi kuin yksi tai muutama pelaaja(nykyään Petrell). Olen täysin samaa mieltä siitä, että IFK:hon tarvittaisiin maalille joku kunnon persoona ja isojen pelien mies. Viime vuosien maalivahdeista Janne Lundell ja Aleksis Ahlqvist edustavat täysin vastakkaista tyyppiä.
 
Viimeksi muokattu:

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolloin vuosisadan vaihteessa esimerkiksi paikallispelit olivat paljon nykyistä tunteikkaampia ja IFK:stakin todellista taklauspeliä ja kovuutta esitti useampi kuin yksi tai muutama pelaaja(nykyään Petrell).

Kun katsoo tonkin pätkän ja kuuntelee yleisön reaktioita, niin monessako pelissä viime vuonna oli vastaavaa meteliä kuin tuossa? Kaikki kotimatsit katsoneena voin todeta, että ei yhdessäkään. Jos kysyy faneilta, millaisen HIFKin he haluavat nähdä, niin aika moni vannoo ns. vanhan kunnon ajan brändikiekon nimeen. Eli joukkue tarvitsee persoonia jotka sytyttävät oman joukkueen ja fanit ja tuovat sen fiiliksen, jota hallilta haetaan.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
niin aika moni vannoo ns. vanhan kunnon ajan brändikiekon nimeen. Eli joukkue tarvitsee persoonia jotka sytyttävät oman joukkueen ja fanit ja tuovat sen fiiliksen, jota hallilta haetaan.

Varmastikin totta. Mutta kyllä sitä urheilullista menestystä kaipaa varmastikin moni ns wanhanliiton kannattaja. Onhan tätä menoa jengistä tulossa ihan hmv-joukkue, enkä nyt tällä tarkoita, että pelkkiä hurtajgooneja tarvitaan, mutta jotain mikä tosiaan sytyttää jengiä ja sitä myötä joukkuetta, eikä pistä ykköspakkeja lausumaan televisiossa jotain yleisön tuesta.

Ei se että joukkueessa on persoonia ja sitä vanhaa tietynlaista ylpeyttä ja sen mukaista pelityyliä, sulje pois voittamisen kulttuuria. Kun taas vastaavasti toisinpäin, jos joukkue kootaan täyteen joka toinen vuosi jengiä vaihtavia hyvä jos eht-tason kavereita, ja sen mukainen valkku pelikirjansa kanssa, ei myöskään ole tae mistään muusta kun loppujenkin wanhojen perinteiden ja sitä myötä myös pitkässä juoksussa yleisön kiinnostuksen häviämisen.

Ja joo, pelaajille tämä on vaan duunia kuten valmentajallekin, mutta fanille ei. Joillekin tämä on iso osa elämää...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös