Jos pakkoruotsia ei olisi, niin...

  • 1 538
  • 19

Jos saisin itse valita toisen vieraan kielen mitä koulussa opiskelisin, niin se olisi

  • Saksa

    Ääniä: 37 32,5%
  • Ranska

    Ääniä: 11 9,6%
  • Venäjä

    Ääniä: 11 9,6%
  • Espanja

    Ääniä: 21 18,4%
  • Italia

    Ääniä: 3 2,6%
  • Kreikka

    Ääniä: 1 0,9%
  • Portugali

    Ääniä: 0 0,0%
  • Hollanti

    Ääniä: 2 1,8%
  • Ruotsi

    Ääniä: 15 13,2%
  • Arabia

    Ääniä: 2 1,8%
  • Japani

    Ääniä: 9 7,9%
  • Jokin muu, mikä?

    Ääniä: 2 1,8%

  • Äänestäjiä
    114

Taateli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ottawa Senators
Jos olisit itse saanut valita, minkä toisen vieraan kielen Englannin lisäksi peruskoulussa olisit saanut opiskella, niin mikä se olisi ollut?

Oma valintani olisi ollut pakkoruotsin sijasta ehdottomasti venäjänkieli. Tokihan tuon kielen voisi vieläkin opiskella, mutta nykyään revitään vähän joka suuntaan, joten aika ei yksinkertaisesti tällä hetkellä riitä uuden kielen opiskeluun. Ehkäpä jonain kauniina päivänä...
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Methetehethethethethehehe, boutrosboutrosghali!
Sminkipinki bängbäng!
Skorzio!

Äänestin kreikkaa.
Tosin olisin ehkä itse ottanut ranskan koska ainakin meidän ylä-asteella siellä oli tyttöjä enemmän kuin saksan valinnaisessa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ranska tuntui jo yläasteella kiinnostavimmalta kakkoskieleksi enkun jälkeen. Ja jos C-kielen olisin valinnut niin se olisi ollut joko saksa, ruotsi tai espanja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ennen (80-lukua) oli kaikki paremmin. Ruotsi oli ainoa pakkokieli, toiseksi vieraaksi kieleksi sai valita englannin tai saksan. Muutamassa erikoiskoulussa myös ranskan tai venäjän. Tosin joissain koulussa joutui puoliväkisin opiskelemaan latinaa.

Äänestin espanjaa.

I ne znajet prohozhij,
v etot den´nepogozhij,
potshemu ja vesjolyi takoi...
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Deutschland, Deutschland über alles...

Tai ei oikeastaan äänestyksen aiheen mukaisesti, koska itse luin A-saksan. Äänestin kuitenkin tuota saksaa, koska aikoinaan sekä saksa että ruotsi olivat yht'aikaa opiskeltuna aivan liikaa, joten erityisesti saksa kärsi siitä - asia josta olen lähes ikuisesti katkera.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Ranska tai latina. Ranska - koska kuullostaa niin hassulta, ja latina, koska se tuntuu niin tärkeältä..

Viestin lähetti finnjewel
I ne znajet prohozhij,
v etot den´nepogozhij,
potshemu ja vesjolyi takoi...

Wow... Venäjää tuli luettua, ymmärtääkseni tämä ote on jostain vanhasta venäläisestä laulusta.. ja by the way, miksi se 'minä' on niin iloinen? Kerro... :)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hieman vaikea kysymys, mutta jos olisin tiennyt tämän päivän tilanteen ollessani valinnan edessä - olisin valinnut Japanin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti ozo
Wow... Venäjää tuli luettua, ymmärtääkseni tämä ote on jostain vanhasta venäläisestä laulusta.. ja by the way, miksi se 'minä' on niin iloinen? Kerro... :)

"Ja igraju na garmoshke" eli "Minä soitan harmonikkaa", mm. M.A.Nummisen esittämänä tunnettu lastenlaulu.

"Minä" on iloinen kun hänellä on syntymäpäivä.

Huumorimielessä voi iloinen kännikalakin sateisena päivänä näin laulella ohikulkijoille.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Jos aikaa pakkoruotsin poistuessa vapautuisi muiden kielien opiskeluun, olisi varmasti järkevää lukea vaikkapa espanjaa, jota sentään puhutaan koko lähes koko Etelä-Amerikassa. Myös ranska on maailmankieli ja sellaisena vaihtoehtona hyvä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ranskaa minulle merci! Epsanjan alkeita olen opiskellut, kohta on vuorossa francais.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tjaa... Toiseksi vieraaksi kieleksi? Itse ehdin ainakin lukea peruskoulunkin aikana kolmea vierasta kieltä, joten eihän ruotsin takia sinänsä tarvitse mitään pudottaa pois.

Saksa oli kolmas vieras kieleni ja huonosti meni. En silti parempaakaan vaihtoehtoa keksisi, vaikka valinta olisi vasta nyt edessä.
 

Taateli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ottawa Senators
Viestin lähetti Moto
Tjaa... Toiseksi vieraaksi kieleksi? Itse ehdin ainakin lukea peruskoulunkin aikana kolmea vierasta kieltä, joten eihän ruotsin takia sinänsä tarvitse mitään pudottaa pois.

Saksa oli kolmas vieras kieleni ja huonosti meni. En silti parempaakaan vaihtoehtoa keksisi, vaikka valinta olisi vasta nyt edessä.

Nykyään voi lukea kolmeakin kieltä, mutta ei ennen (ihan vaan tiedoksi). Niin se maailma muuttuu veliseni.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se nyt kovin uusi homma kuitenkaan ole, sillä itse aloitin c-kielen (ei ohjelmointikielen...) opiskelemisen vuonna... hmmm... 1990, eikä c-kieli muistaakseni silloinkaan mitenkään uusi asia ollut.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Todennäköisesti joko pitäytyisin siinä ruotsissa tai valinnut espanjan. Ainakin tässä vaiheessa näin sanoisin. Espanjaa on tullut lukioaikana opiskeltua kaksi alkeiskurssia ja oli mielenkiintoinen kieli monin puolin.

Saksaa en enää ottaisi, mikäli etukäteen tietäisin mitä on edessä. Viidenneltä luokalta asti luin saksaa ja lyhyestä onnistuin been kirjoittamaan. Ja siihen olin todella tyytyväinen.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olettaisin lukevani italiaa ruotsin tilalla. Tällä hetkellä luen jo venäjää ja saksaa ylimääräisenä, ja italia oli juuri se, jonka jouduin pakosti tiputtamaan pois. Jos nimittäin olisin vielä italian valinnut, olisi minun pitänyt pystyä olemaan saman aikaisesti kahdessa luokassa. :)
 

MissCool

Jäsen
Valitsin tuon ranskan ihan sen perusteella, että englannilla pärjää ihan suhteellisen hyvin muualla Euroopassa, paitsi Ranskassa. Nooo, ehkä tämä on viimeisten vuosikymmenten mukana häipynyt jo suurimmaksi osaksi, mutta vielä jossain päin Ranskaa elellään yhteiskunnassa, joka ei ole tunnistavinankaan kieltä englanti - ranskalaiset kun tunnetusti ovat hieman itsensä aluksi näkevää kansaa.
No, onhan tuo muutenkin ihan mukava kieli tuo ranska.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ruotsin tilalle pistäisin selkeästi ranskan. Saksaa on tullut jo luettua, joten ranska voisi olla mielenkiintoista. Joskus sitä yritinkin itseopiskeluna kokeilla, mutta ei siitä mitään tullut, kun ei into riittänyt. Nykyisin toinen innostuksen aihe on venäjä. Sinänsä sekin voisi olla mielenkiintoinen kieli.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Äänestin saksaa. Mutta, saksa oli minun A-kieleni sillä englannin opiskeluni alkoi vasta viidennellä luokalla. Ruotsi meni sitten saksan ohella, vaikkakin kieliopit sekoittuivat lukion koeviikoilla kerran jos toisenkin.

Nykyään ollaan taas palattu vanhaan järjestelmään, jossa englantia pakko-opiskellaan kolmannesta luokasta asti ja viidennellä saa sitten aloittaa toisen kielen opiskelun jos haluaa. No, ihan ok järjestelmä kai tuokin. Minun aikaan olimme ehkä paremmin motivoituneita lukemaan saksaa kun englannin lukijat kohtelivat meitä jotenkin huonompina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös