Jokerit-Suomenruotsalaisten rahajyskyjen lippulaiva

  • 40 247
  • 395

Punalippu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Pentin pojat (kukkuu-osasto)
Asia josta ei pahemmin ole puhuttu on se, että itseasiassa ilman suomenruotsalaisia Jokerit pelaisi edelleen mestis-kiekkoa jos sitäkään. Suomenruotsalaiset rahamiehethän (pääasiassa Henrik de la Chapelle) ostivat Jokerit ja nousu alkoi. Itse olen umpisuomalainen ja kannatan siis vailla kielitaustaa pääkaupungin toista joukkuetta jolla on vahva ruotsalaistausta, itseäni ei ruotsalaistausta ole häirinnyt, nyt kiinnostaisikin tietää onko Jokeri-kannattajilla jotain traumoja siitä että suomenruotsalaiset edelleenkin omistavat enemmistön seurasta?

Jos kielitausta on tärkeä, eivätkö Jokeri-kannattajat potki itseään kannattaessaan suomenruotsalaisseuraa? Sitten aina nähdessäni tämän fanikatsomon kamelikuskin jokeri-paita päällä olen ihmetellyt huutakoo hänkin Soomi-Soomea?

Mites on narrifanit, kannatteko ilomielin rahanne suomenruotsalaisille ja samaan aikaan huudatte Suomea, eikös siinä ole aikamoinen ristiriita, kun Jokerit on ollut jo yli kymmenen vuotta kuitenkin suomenruotsalaisten omistama seura. Eikö sananlaskukin sano ettei ruokkivaa kättä pidä purra, olisko omistajien mieliksi aihetta vaihtaa loru vaikkapa muotoon: Heissan Jookkerit?
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Ketjun avaajalta on näemmä ainakin unohtunut täydellisesti Stadin paikallispelien tämänhetkinen pistetilanne, ainakin mitä tuosta allekirjoituksesta voi johtopäätöksiä vetää.

Itse ketjun aihehan on ihan hyvä käytännön pila. Totuushan on, että Jokerit on lähtöjään supisuomalainen seura, toisinkuin HIFK. Minulle ei ole juuri merkitystä sillä, onko nykyinen Jokeripomo suomenruotsalainen, suomalainen vai kenties barbadokselainen. Ja MINÄ en huuda noita "Suomi, Suomi!" huutoja siellä katsomossa. Tuntuu, että ainakin punalippu on joskus vetänyt herneet syvälle klyyvariin noiden huutojen takia.

Luulenpa, että tästä saadaan vielä mehevä keskustelu aikaiseksi, vaikka omasta mielestäni ketju onkin varsin turhanpäiväinen. Jatkakaa.
 

Boomhauer

Jäsen
Jatkan tätä "turhaa" ketjua seuraavasti.

Jokereillahan on (tai oli ainakin vielä viime kaudella) kotiotteluissaan niitä "hauskoja" pätkiä, jossa vierasjoukkuetta pilkataan. HIFK-pätkässä kaksi ukkelia istuu HIFK-purjeet omaavassa veneessä ja sanovat "spela ishockey" tai jotain vastaavaa. Sitten narri saapuu porvarimoottoriveneellään, porhaltaa uppoavan purjehdusveneen ohi ja kaikilla on hauskaa.

Hauskaksi tämän mainoksen omalta osaltani teki se, että seuraavalla pelikatkolla mainostetaankin "Ota riski, rakastu suomenruotsalaiseen - Hufvudstadsbladet".

Itse olen suomenruotsalainen, mutta kyseiset pilkkaamispätkät eivät minua haittaa. Tuli vain tämäkin juttu mieleen kun tiettyjen jokerifanien "Suomi, Suomi"-huudot nostettiin esiin.

Kuinka kauan näitä huutoja on muuten kuulunut? Muistan jo ensimmäisissä HIFK-Jokerit- ja Jokerit-HIFK-peleissäni reilut kymmenen vuotta sitten kuulleeni näitä huutoja.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Punalippu

Ennen kuin ketju suljetaan saatat keretä korjaamaan asiavirheesi tekstissäsi.

"Jokerit pelaisi edelleen mestis-kiekkoa jos sitäkään. Suomenruotsalaiset rahamiehethän (pääasiassa Henrik de la Chapelle) ostivat Jokerit ja nousu alkoi."

Oletko varma, että Hjallis kavereineen osti Jokerit kun ne pelasi divaria, vai estikö tämän svedupetteripoppoon ostos Jokereiden putoamisen?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Niin, itseäni kiinnostaisi lähinnä tietää viittaako nimimerkki ”Punalippu” itse asiassa jo edesmenneeseen naapuriimme. Ja en tällä tarkoita sitä naapuria, johon viittaavat nuo omat sympatiani.

Itsellenihän ei ole mitään merkitystä kuka seuran omistaa. Minulle merkitsee ainoastaan se mitä tapahtuu kentällä.
 

Jeffrey

Jäsen
Kummankohan joukkueen se oleellinen, eli nimi on enemmän ruotsaslainen? Voi hitsi kun ei tule millään mieleen? Vai mitäköhän sana ífk mahtaa edes tarkoittaa? Kuinkahan moni julli tämän oikeasti tietää..

Jos joskus käyt Jaffalla kattomassa jonkun muun pelin kuin paikallispelin niin huomaat jotain mullistavaa.. Menet ostamaan hodarin niin se on HogDog eikö mikään "nakkisämpylä" tai "bröd med korv". Samainen kulttuuri ero pätee myös paikalla vallitsevaan kieleen. Usko pois, mutta bunkkerissa kuulee huomattavasti suuremman osan ihmisistä puhuvan ruotsia kuin Jaffalla..

Lainaan uskaliaasti Jokerifanit.net sivuston keskustelusta nimimerkki äijä:n kirjoitusta.


"Olipa kerran kaksi urheiluseuraa kaupungista, jota kutsuttiin Helsingiksi.
Toinen oli jo silloin 56-vuotias ja tämä toinen seura vasta 49-vuotias.
Tämä ensin mainittu päätti alkaa pelaa jääkiekkoa. Elettiin vuotta 1949 ja kenelläkään ei ollut liikaa fyrkkaa. Hoki oli ja on edelleekin kuitenkin suht tyyris laji harrastettavaksi joten rakkaat ruotsalaiset ystävät antoivat heille pelikuteet ihan lahjaksi.

Samalla kentällä, siis tuolla Helsingin Kalliossa sijaitsevalla Brakun kentsulla, aloitti uransa myös tuo toinen seura; Töölön Vesa. Elettiin vuotta 1956 ja sotavelat oli maksettu viimeistä ruplaa myöten pois. Siltikään ei ollut liikoja fyrkkoja, joten piti duunata itse pikahokkareista skrinnarit allensa jos meinasi skulata.

Kului aika ja kannattajat leimautuivat, joukkueista nyt puhumattakaan.
Sitten koitti 2000-luku ja brandi.
Tätä mantraa toitotettiin joka kerta kun kosketus vain saatiin...
Ja tulostahan se tuotti: saatiin aivopestyjen armeija, jotka pikkupileistään huolimatta uskollisesti jaksoivat toitottaa väsynyttä mantraansa perinteistä, kovista taklauksista, ylemmyydestään ja ties mistä muusta."


Keep it real...
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Jeffrey

Lainaan uskaliaasti Jokerifanit.net sivuston keskustelusta nimimerkki äijä:n kirjoitusta.


"Olipa kerran kaksi urheiluseuraa kaupungista, jota kutsuttiin Helsingiksi.
Toinen oli jo silloin 56-vuotias ja tämä toinen seura vasta 49-vuotias.
Tämä ensin mainittu päätti alkaa pelaa jääkiekkoa. Elettiin vuotta 1949 ja kenelläkään ei ollut liikaa fyrkkaa. Hoki oli ja on edelleekin kuitenkin suht tyyris laji harrastettavaksi joten rakkaat ruotsalaiset ystävät antoivat heille pelikuteet ihan lahjaksi.

Samalla kentällä, siis tuolla Helsingin Kalliossa sijaitsevalla Brakun kentsulla, aloitti uransa myös tuo toinen seura; Töölön Vesa.

Kannattaa äijän hieman tutustua historiaan paremmin. Siis, tuon toisen seuran. Minun tietojeni mukaan tuo toinen seura, joka sai äijän mukaan avustusta ruotsalaisilta pelasi ensimmäisen jääkiekko-ottelunsa 1929. Ja kotikenttänä oli Väiskin kenttä Väinämöisenkadulla. Se siitä äijän "tiedoista".

Boomhauer:
Hauskaksi tuo pätkä tekee myös siinä mielessä, että eräs Hjördis oli itse kova purjehtija ja purjehti IFKn paita päällä ja mm. muaailman ympäri ihan yksin, jossa päätti ryhtyä jääkiekkojoukkueen omistajaksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Kielitausta tai omistajan nimi ei ole tärkeä. Vain seura.

Aivan. Kaiken lisäksi Jokerit on tukevasti SanomaWSOY:n käsissä. Yhtiö omistaa Jokerit HC:stä 36.4 prosenttia ja JHC Arena Holdingista 30 prosenttia.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ihmettelin suuresti perinteikkään suomenruotsalaisen seuran HIFK:n kannattajan huolta Jokereiden omistussuhteista, mutta vähän aikaa mietittyäni asia valkeni minullekin. Tottakai naapuria sapettaa ja pelottaa, kun perinteisesti HIFK:n vaikutusalueella liikkunut raha ja rahamiehet ovatkin Jokereissa löytäneet huomattavasti enemmän kiinnostavuutta. Taitaa pelko olla puserossa; onko meitä kohta enää olemassa? Finns vi snart mera kvar?

Älä Punalippu, sirpein ja vasaroin tahi ilman, huolestu. Kyllä teillekin tilaa on. Det finns nog plats åt er också.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Kieltämätä harkimon mukaantulo aluksi inhotti. kyse ei ollut " suomenruotsalaisuudesta", vaan ihan Harkimon persoonasta, joka ihastutti tai vihastutti suurinta osaa kansaa.

eikä Harkimo ole pettänyt..suuntaan tai toiseen. Harkimon hyvät teot ovat kuitenkin huonoja parempia. ja nythän joukkue alkaa taas tuntua urheiluseuralta eikä "koko perheen jääkiekkoviihteeltä".
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Svante
Kannattaa äijän hieman tutustua historiaan paremmin. Siis, tuon toisen seuran. Minun tietojeni mukaan tuo toinen seura, joka sai äijän mukaan avustusta ruotsalaisilta pelasi ensimmäisen jääkiekko-ottelunsa 1929. Ja kotikenttänä oli Väiskin kenttä Väinämöisenkadulla. Se siitä äijän "tiedoista".
Svante, mitä sanot tähän, vai onko tässä joku asiavirhe?

Kotiareenat
Ensimmäisenä kotikenttänä toimi Väinämöisen kenttä Töölössä. Ensimmäinen kausi "Väiskillä" oli 1946-47. Sen jälkeen kotiotteluita pelattiin Jäästadionilla, joka avattiin 2.11.1958. Kun sen paikalle aloitettiin hallin rakennustyöt, pelasi HIFK otteluita Velodromilla. Helsingin Jäähalli avattiin 1.10.1966 ja sen jälkeen on se ollutkin HIFK:n pelaajien kotina.

Löytyy täältä
 

Jeffrey

Jäsen
Viestin lähetti Svante
Kannattaa äijän hieman tutustua historiaan paremmin. Siis, tuon toisen seuran. Minun tietojeni mukaan tuo toinen seura, joka sai äijän mukaan avustusta ruotsalaisilta pelasi ensimmäisen jääkiekko-ottelunsa 1929. Ja kotikenttänä oli Väiskin kenttä Väinämöisenkadulla. Se siitä äijän "tiedoista".

Boomhauer:
Hauskaksi tuo pätkä tekee myös siinä mielessä, että eräs Hjördis oli itse kova purjehtija ja purjehti IFKn paita päällä ja mm. muaailman ympäri ihan yksin, jossa päätti ryhtyä jääkiekkojoukkueen omistajaksi.


Tässä ensimmäisessä asiassa ei ole tärkeintä menkö vuosi luvut oikein.. Itse asia on tärkein..

Mulla ei nyt ole fakta tietoa tässä, mutta mun käsitykseni mukaan itse Hjallis omistaa Jokereista aika pienen siivun..
 

Balderis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk + Edmonton Oilers
Tää on aika turha ketju etten sanoisi. Kysyn vaan että mitä väliä?? Onhan minuakin solvattu hurriksi koska kannatan Hifkiä, mutten ota herneitä nenään moisesta. Itsetunnossa taitaa olla "glappia" jos ei kestä pientä piruilua. Sitäpaitsi Hifkillä ei ole Ruotsalaistaustaa vaan Suomenruotsalaistausta. Siinä on helvetinmoinen ero! Olen samalla linjalla Boomhauerin kanssa, olen itse Suomenruotsalainen ja kestän pilkat.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jag måste säja att det spelar ingen roll vem är den som äger ditt lag, eller hur? Eli tavallaan turha ketjuhan tämä on, mutta silkkaa faktaa on se, että Henkka & Hjalmari ovat pesukestäviä hurreja, samoin hallille nimensä antanut Hartwall-yhtymä ja koko suku. Mutta toisaalta; jos joku on faktisesti valinnut jengikseen nikerit suomalaisuuskortilla ennen näiden turakaisten paikalletuloa, niin eihän sitä jengiä sovi vaihtaa kuin paitaa, vai? Samalla logiikallahan minun pitäisi luopua suomalaisuudestani, jos joku maa, vaikkapa Venäjä, valtaisi Suomen huomenna. Syy; olen venäjävastainen (ja pysyn, aloitin urani jo neuvostovastaisena) ja silloinhan heiluisin venäläisten "omistamassa" Suomessa suomalaisuuskorttini kanssa. Ja kumpi olisi mulle isompi juttu; venäläisvastaisuus vai Suomi-myönteisyys? Niinpä. Ja jos HIFKin ostaisi huomenna joku venäläinen liikemies, pysyisin silti HIFK-fanina JAvenäläisvastaisena. Näin simppeliä. Tietenkin ne amisviikset, jotka ovat tulleet jokerifaneiksi kevään -92 aikana / jälkeen ja edelleen sillä oletuksella että "me ollaan suomalaisia, noi ei", voisivat hieman miettiä uskottavuuttaan, ellei sitten ikä ole asettanut omia rajoituksiaan. Koskee lähinnä aikuisina mukaan tulleita.

Ganska mycket språk av nånting som har ingenting att göra med det vad som händer i lådan...
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Viestin lähetti Jeffrey
Kummankohan joukkueen se oleellinen, eli nimi on enemmän ruotsaslainen? Voi hitsi kun ei tule millään mieleen? Vai mitäköhän sana ífk mahtaa edes tarkoittaa? Kuinkahan moni julli tämän oikeasti tietää..


No onko Blues sitten Englantilainen tai Usalainen seura?
Entäs Pelicans?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Todellisuudessa Jokerit on vahvasti suomalaisuuden yhden tärkeimmän yhtiön eli SanomaWSOY:n käsissä. Monille tämän ketjun kirjoittajille - ja aivan erityisesti ketjun avaajalle - tekisi varmasti hyvää tustustua hieman Sanoma Oy:n ja WSOY:n historiaan noin kielipoliittisessa merkityksessä eli mikä on ollut ko. yritysten rooli suomen kielen, suomenkielisyyden ja suomalaisuuden vaalijana. Onnea tutkimusmatkalle!

Mitä itse asiaan tulee, onko Jokereiden omistajataustan äidinkielellä merkitystä esimerkiksi minun Jokeri-kannatukseeni, niin vastaan näin: sillä on yhtä vähän merkitystä kuin jos Jokereissa olisi savolainen tai karjalalainen päävalmentaja. Mitä väliä?

Oma faniuteni juontaa 1970-luvulle, jolloin lähes jokainen valitsi HIFK:n. Minullekin sitä tyrkytettiin, koska "HIFK nyt vaan menestyy." Siihen aikaan Jokerit menestyi tunnetusti tavalla, jolloin jokainen voitto sarjassa oli kuin Suomen mestaruus. Ja oikeastaan sieltä 1970-luvulta asti aina 1990-luvun ensimmäiseen vuoteen HIFK:n faneja oli kaikki paikat täynnä. Se oli niin helppoa kun seura oli selkeä ykkösseura Helsingissä ja lähialueillakin.

Vaati luonnetta oli Jokereiden kannattaja. Luuserijengi, jonka jokainen tuleva kausikin oli aina uhattu. Milloin ei ollut rahaa, milloin ei pelaajia, jääaikoja, valmentajia tai omistajia.

Virmasen legendaarisin sanoin: näillä mennään! Vaikka taustalla olisi eskimomafia.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Näin tässä hieman ulkopuolisena kysyn väliin, että mitä pahaa on tässä useiden kammoksumassa suomenruotsalaisuudessa tai edes ruotsalaisuudessa?
 
Suosikkijoukkue
JOKERIT, D.I.F., Sergei Fjodorov
Töölöläinen lätkäjengi

Viestin lähetti Punalippu
nyt kiinnostaisikin tietää onko Jokeri-kannattajilla jotain traumoja siitä että suomenruotsalaiset edelleenkin omistavat enemmistön seurasta?

Minulle ei ole. Mulle tärkeää on se että Jokerit on seura joka polveutuu Töölön Vesasta. Myös silmää iskevä narrilogo on helmi, sen muuttaminen olisi isku vyön alle. Tärkeää ei itselleni ole se kuka/ketkä/mitkä tahot pumppaavat fyrkkaa seuran toimintaan ja minkälaiset ovat omistussuhteet. Toki jossain on raja, töölöläisen sielun myyminen esim.venäläiselle öljyrahalle vituttaisi kyllä (vrt. Chelsea).

Esitän vastakysymyksen kaikille paljasjalkaisille ja useamman polven stadilaisille hifk-kannattajille (tiedän sellaisiakin olevan:)); eikö ole mitään ristiriitaa kutsua vantaalaiseksi, sipoolaiseksi tms. seuraa joka on perustettu teidän kotihallin naapurikortteleissa? (tämä tapahtui aikaan jolloin teidän TJ don Pentti Pohjois-Karjalassa amista kävi ja viiksiä kasvatti)
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Minusta on paljon törkeämpää olla ry-läinen kuin hurri. Olisivatpa kaikki joukkueet vuorotellen sarjakärjessä niin saisimme kaikkien vääryydet tapetille.
 

MikeM

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Jokerit vuoteen 1994,
Maajoukkue (jalkapallo),
Kyllähän tässä on identiteetistä kysymys.

Miksi kannattaisin HIFK:ta, selkeästi suomenruotsalaisuuteen sidoksissa olevaa seuraa? En katso ruotsinkielisiä ohjelmia, en lue ruotsinkielistä mediaa, enkä äänestä RKP:tä, en myöskään käy svenska teaternissa, olen pakkoruotsin poistamisen ja kaikenmaailman "affirmative actionia" vastaan (suomenruotsalaisten suosiminen työmarkkinoilla ja opiskelumaailmassa).

Hjallis Harkimon "faniudesta" voidaan olla montaa mieltä, mieshän kiersi maailman meriä iiefkoopaita päällään, mutta urheilubisnekseen päästyään käänsi takkinsa ja on tehnyt he-le-ve-tis-ti rahaa Jokereilla. Kyllä siinä takki kääntyy, kun pelimerkit ovat kyseessä. Hjarkimolla on business korvannut sydämen.

Viimevuotisia muistelisin, niin suomi-huudot ovat olleet aikamoinen piikkilihassa kisumisujen faneille.
 

Ukko

Jäsen
Arvoisa nimimerkki Punalippu. Saat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi peruskoulun viimeisellä luokalla. Maltathan odottaa vielä kolme vuotta...
 
Suosikkijoukkue
Ex-Jokeri, anonyymi yleisfani
Jokerius - eihän sitä edes ole

Mielestäni ei ole turhaa puhua joukkueiden kulttuuritaustoista, koska ne ovat iso osa sitä tuotemerkkiä, jonka vuoksi kannattajat raahautuvat hallille.

Yleispätevästi voisi sanoa, että HIFK:lla on brändi, mutta Jokereille ei ole. HIFK:lla on selkeä identiteetti ja sen vuoksi myös vakiintunut kannattajakunta. Jokereilla ei ole kuin identiteetin rippeitä, minkä vuoksi kannatajaepäyhteisö on hallissa hiljaa kuin kirkossa, ne jotka ovat sinne vaivautuneet syystä tai toisesta.

Jokereille vinkki: Rekrytoikaa ryhmä ns. brändäyksen ammattilaisia. Ei välttämättä ole vielä liian myöhäistä.
 
En jokereiden taustaa tiedä sen tarkemmin, mutta aika intensiivisesti olen lätkää kymmenkunta vuotta seurannut. Ja nassikana myös (alle 18) mutta sitä ei lasketa, koska silloin en kyennyt objektiivisuuteen.

Eli pointti on siinä. Eli jos se olisi lippulaiva niin kyllähän he olisivat asiaa mainostaneet. Itselle ei tule mieleen kertaakaan, että jokerit olisivat mainostaneet itseään suomenruotsalaisena seurana. Ja aika suomalaisvoiminhan he ovat porskuttaneetkin. Kaikilla tosin ulkomaalaisia on. Taasen HIFKsta näkyy ensimmäisenä nimi. Se taas taitaa olla aika vahvasti toista kotimaista. Mutta siltikin pidän hifkiäkin suomalaisena seurana.

Vastaankin vain tähän.. että onkohan turhaa ruveta HIFK-fanin "syyttämään" jokereita suomenruottalaisiksi (en siis tarkoita syyttämään syyttämään)

P.S. Tunnen pari suomenruotsalaista HIFK fania vai pitäisikö sanoa ruotsinsuomalaista :D ja ihan ok julleja ne on siinä missä muutkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös