Jokerit KHL:ssä 2014–2015

  • 680 384
  • 1 783

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä viesti on pitkälti omien mielipiteideni perusteella kirjoitettu, mutta antaa ehkä vähän osviittaa KHL:n joukkueita vähemmän tunteville. Hieman harmittaa, että Magnitkaa ei Helsingissä ensi kaudella nähdä, koska KHL:n kovin hyökkäysketju pelaa siellä ja valmentajan ainakin pitäisi olla vielä ensi kaudella "Iron-Mike".

Ja varsin tervetullut viesti. Tänä kesänä on nimittäin itse kullakin edessä uusien seurojen opiskelua, joten hyvä saada pientä taustoitusta.

Itselläni ei ole tällä hetkellä mitään kompetenssia arvioida seurojen pelillistä tasoa, mutta on selvää, että helpoiten oppii tuntemaan joukkueet, joilla on selvä ulkoinen piirre (eli kotimaa), joka erottaa ne välittömästi muista. Ihmisaivot eivät myöskään ole kovin hyviä käsittelemään sormien lukumäärää ylittävää määrää uusia kohteita, joten tiukahko divisioonajako on/olisi tervetullut.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Vähän eri mieltä tuosta Läntisen lohkon pelillisestä kovuudesta. Riippuu toki täysin mitkä ne moskovalaisjoukkueet ovat, vai onko niitä edes. Varsinkin jos Oslo liittyy, niin eipä tuohon taida yhtään moskovalaisjoukkuetta mahtua. Jos taas ei liity, niin voi tosiaan olla että yhden sijaan laitetaan kaksi, jotta paikallispelejä olisi enemmän.

Mutta tosiaan kun tuossa muodossa esitettyä lohkoa katsoo, niin pikkuseuroja on paljon: Jokerit, Slovan, Dinamo Riika, Dinamo Minsk, Medvescak. Nämä kaikki KHL:n mittapulla ihan köyhimpiä joukkueita, mutta toki kaiken mennessä nappiin heilläkin on mahdolisuudet playoffeihin. Tällä kaudella Riika ja Zagreb on varsinaisessa lennossa, mutta siitä ei isompia johtopäätöksiä tehdä, paitsi että kaikki on mahdollista tietenkin. Minsk taas flopannut, vaikka on näistä mainituista seuroista rikkain.

Donbass ja Lev ovat budjeteiltaan ylempää keskitasoa ja SKA tietysti ihan kärkikastissa. Eli kyllä se sen Moskovan Dynamon ja ZSKA:n vaatisi, että lohkosta kovan saisi, jotka siis ovat suurseuroja kumpainenkin.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mutta tosiaan kun tuossa muodossa esitettyä lohkoa katsoo, niin pikkuseuroja on paljon: Jokerit, Slovan, Dinamo Riika, Dinamo Minsk, Medvescak. Nämä kaikki KHL:n mittapulla ihan köyhimpiä joukkueita, mutta toki kaiken mennessä nappiin heilläkin on mahdolisuudet playoffeihin. Tällä kaudella Riika ja Zagreb on varsinaisessa lennossa, mutta siitä ei isompia johtopäätöksiä tehdä, paitsi että kaikki on mahdollista tietenkin.

Eikös Zagreb pelaa pienessä NHL-mitoissa olevassa kaukalossa? Kanukki vielä valmentajana niin noilla lähtökohdilla on helpompaa lähteä taistelemaan varsinkin kotikaukalossa nimekkäämpiä joukkueita vastaan.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Eikös Zagreb pelaa pienessä NHL-mitoissa olevassa kaukalossa? Kanukki vielä valmentajana niin noilla lähtökohdilla on helpompaa lähteä taistelemaan varsinkin kotikaukalossa nimekkäämpiä joukkueita vastaan.

Kyllä, mutta yhden kauden pohjalta en vielä uskalla arvioida kuinka paljon hyötyvät tuosta. Arvioin siis lähinnä taloudellista kilpailukykyä, koska se lienee pitkässä juoksussa se paras mittari. Yksittäisillä kausilla sitten muut asiat korostuu. Tietysti jos Zagreb pelaa pari seuraavaakin kautta keskikastissa pienestä budjetista huolimatta, niin tilannetta voi arvioida uudestaan. Se ei ole edes mikään mahdoton skenaario, mutta en henkilökohtaisesti vain usko siihen.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Johan NHL:nkin lohkojako aiheutti keskustelua ja joku hassu poikkeus piti tehdä että saatiin otteluohjelma kuntoon mutta että yhden lohkon pitää pelata otteluohjelmansa ihan erilailla ei kuulosta järkevältä. Itse en pidä että kaikkia joukkueita ei edes kohdata, olisi edes yksi peli per vuosi kaikkia vastaan joka toisella vieras ja koti.

Itse laittaisin kahteen konferenssiin ja 3 peliä omaa vastaan ja 1 toisen konferenssin joukkueita vastaan. Tai konferenssi 3 divisioonaan ja omaa divisioonaa vastaan 4 ja muita oman konferenssin divisioonia 1+1 toisen konferenssin.

14*3=42
15*1=15
=57

tai
4*4=16
10*2=20
15*1=15
=51
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Matsimäärä vaatii kieltämättä säätöä.

Länsi/Itä:
Neljä kierrosta omia vastaan -> 4*9 = 36
Kaksi kierrosta Keskistä vastaan -> 2*10 = 20

Yhteensä 56

Keskinen:
Kaksi kierrosta omia vastaan -> 2*9 = 18
Kaksi kierrosta Läntistä vastaan -> 2*10 = 20
Kaksi kierrosta Itäistä vastaan -> 2*10 = 20

Yhteensä 58
Eikös tämä nyt ole helppo juttu?
Länsi ja Itä pelaavat Tammikuun tasauksen, kaksi ottelua lisää ja 36 + 20 + 2 = 58.
Mieluiten tietty oman divisioonan joukkuetta vastaan, mutta eksoottinen valinta olisi, että vastustaja pitäisikin valita sieltä kaukaisimmasta divisioonasta.

Playoffs? No viisi jengiä suoraan pleijareihin per divisioona ja paras kuudes.
Keskisen divisioonan playoff-joukkueet jaetaan Länteen ja Itään siten, että Keskisen ykkönen menee joko itään tai länteen ja siitä vuorotellen sitten kakkonen toiseen suuntaan, kolmonen taas samaan kuin ykkönen jne.
Jos Keskisen divisioonan voittaja on huonoin divisioonan voittaja, se menee KHL:n parhaan runkosarjajoukkueen playoff-kaavioon. Jos se on KHL:n paras, tai toiseksi paras divisioonan voittaja, se menee kolmanneksi parhaan divisioonan voittajan playoff-kaavioon. (Näin KHL:n runkosarjan paras ei saa toiseksi parasta lohkovoittajaa omaan playoff-kaavioonsa.)
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Söderholm jatkaa IFK:ssa. Kaikkien osapuolten kannalta varmasti parempi näin.

Luojan kiitos! Kunhan myös Petrell pysyy kaukana Jokereista, niin olen todella tyytyväinen.

Ruutu tuskin KHL:ssä jatkaa ja ilmeisesti Jerenkin sopparineuvottelut ovat vaiheessa. Jullivapaa Jokerit KHL:ssä?
 

gcz_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JHC, NYI, Suomen NATO-jäsenyys
Luojan kiitos! Kunhan myös Petrell pysyy kaukana Jokereista, niin olen todella tyytyväinen.

Ruutu tuskin KHL:ssä jatkaa ja ilmeisesti Jerenkin sopparineuvottelut ovat vaiheessa. Jullivapaa Jokerit KHL:ssä?

Tuskinpa. Petrell ja Melart lienevät edelleen Jokereiden toivelistalla, samoin kuin Jeren jatkosoppari. En näe mitenkään mahdottomana sitä, että ensi kaudella Jokereissa on enemmän IFK-kasvatteja, kuin "omia poikia".
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kaikin puolin hyvä että Söde ei tule Jokereihin, mutta toistaiseksi on liian aikaista lipaista. Puhtaan joukkueen rännistä saattaa nimittäin tipahtaa. Itse en lepää ennen kuin on varmaa ettei Janne Pesonen tule lähellekään Jokereita. Mieluummin 30 Söderholmia kuin edes desilitra Pesosta.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en lepää ennen kuin on varmaa ettei Janne Pesonen tule lähellekään Jokereita. Mieluummin 30 Söderholmia kuin edes desilitra Pesosta.

On muuten ihan aiheellinen huoli. Pesonenhan on näitä luottoeht- kavereita ja Kurrin mjgm-tausta…1+1.

Petteri Wirtanen pelaa vielä taatusti teillä. Saa ottaa talteen.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tämä nyt ole helppo juttu?
Länsi ja Itä pelaavat Tammikuun tasauksen, kaksi ottelua lisää ja 36 + 20 + 2 = 58.

Auttakaa, nyt on yleissivityksessä aukko. Onko missään muussa sarjassa tällaista Tammikuun Tasausta￾￾™? Siis ei yksin jääkiekosta vaan kaikki lajit ja maat kelpaa. Veikkaan, että KHL ei ole apinoimassa tätä viritystä, ainakin toivon niin.
 

Kobe24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Los Angeles Lakers, FC Barcelona
Tuskinpa. Petrell ja Melart lienevät edelleen Jokereiden toivelistalla

Onko sulla tästä ihan jotain sisäpiirin tietoa, vai mutuiletko vain? Melartin saattaisin pelitaitojensa perusteella vielä hyväksyäkin meille, mutta Lennua en ikinä.
 

SirKepola

Jäsen
Suosikkijoukkue
AS Roma
Petteri Wirtanen pelaa vielä taatusti teillä. Saa ottaa talteen.

Tämä kelpaisi erittäin hyvin! Itselläni Wirtanen on realistisista hankinnoista ihan kärkipäässä. Aivan loistava Hahlin paikkaaja tai sitten Hahlin kanssa johtamaan 3/4 kenttiä KHL:ään. Laadukasta sentteristöä ei voi ikinä aliarvioida ja sen ovat tämän kauden aikana mm. Jokerit ja HIFK tunteneet nahoissaan.
 

Tertsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
(...) Itse en lepää ennen kuin on varmaa ettei Janne Pesonen tule lähellekään Jokereita. Mieluummin 30 Söderholmia kuin edes desilitra Pesosta.

Ja Karalahdenkin sainaus olisi luokkaa Selänteen paluu verrattuna Pesosen hankintaan. Toivotaan, että Kurrilla on edes hitunen järkeä päässä ettei moinen uhkakuva toteudu. Siinä vaiheessa nimikin voitaisiin meikäläisen puolesta vaihtaa Suomen Jokereiksi.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en lepää ennen kuin on varmaa ettei Janne Pesonen tule lähellekään Jokereita. Mieluummin 30 Söderholmia kuin edes desilitra Pesosta.

Vahva sama tähän. Pesosta en haluaisi koskaan nähdä Jokeripaidassa, täysin arvojeni vastainen pelaaja.

Uskon, että muutamien vuosien päästä (mikäli Jokerit KHL:ssä ja HIFK liigassa ja kaikki suunnilleen ennallaan) tuo HIFK-pelaajien tulo ei ole enää ongelma Jokeriveljille, siis koskien niitä pelaajia, jotka ovat kehittyneet liiga/KHL-kelpoisiksi sen jälkeen, kun Jokerit on liigasta poistunut.

Mun henkilökohtainen mielipide on se, että kun KHL:ään siirrytään, siirrytään samalla hierarkiassa askel ylöspäin, eli pitäisi ennemminkin katsoa, ettei mitään SKA:n tai Omskin "legendapelaajia" loikkaa meidän riveihin. En näe syytä, miksi ensi kaudella tai ensi kauden joukkueen suhteen pitäisi olla mitään antipatioita heikommasta sarjasta tulevia pelaajia kohtaan.

Okei, ollaan pelattu HIFK:ta vastaan vasta viime kaudella, mutta historiaa se on silti, nyt ollaan sen asian yläpuolella.


Kai ollaan pidetty huolta (tai ainaki nostettu meteli), ettei meidän riveissä oo pelannu Jokipoikien entisiä pelaajia, ku kuitenkin divarissa oli kova vastus? No, tää viimeinen oli vähän tämmöinen loppukevennys (=älkää ottako vakavasti), ymmärtänette pointtini kuitenkin. P.S. luojan kiitos Kerälä ei pelaa enää meillä ;)
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Vahva sama tähän. Pesosta en haluaisi koskaan nähdä Jokeripaidassa, täysin arvojeni vastainen pelaaja.
Mulle pitää kyllä selittää, miksi esimerkiksi Nagy nauttii täällä erittäin suurta suosiota, mutta Pesonen olisi pahinikinämissään. Samanlaisia kitiseviä taiteilijasieluja valtavalla taitomäärällä varustettuna. Julli- ja kärppätausta on miinus, jopa aika iso sellainen, minunkun papereissani, mutta aika kaksinaismoralistista antaa Pesoselle paskaa jostain filmaamisesta ja tuomareille huutelusta ja samaan aikaan ylistää Nagyn esityksiä. Onko se sanonut jotain ikävää?

Silloin SSL-ketjun aikaan vastakkainasettelu toki oli vahvaa, koska meillä oli täysin identtinen pelaaja omassa jengissä ja näiden välisestä paremmuudesta toki piti väitellä, mutta eiks se oo vähän menny juttu jo?

Enkä mä nyt väitä, että Pesonen pitäisi hankkia. Mielummin ei. Ihmettelen vain tätä ilmiötä.
 
Viimeksi muokattu:

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mutta Pesonen olisi pahinikinämissään. Samanlaisia kitiseviä taiteilijasieluja valtavalla taitomäärällä varustettuna. Julli- ja kärppätausta on miinus.

Vieraisiin pöytiin jne. ja menemättä tässä sen enempää siihen mitä HIFK-tausta teille merkitsee/ei-merkitse niin älkää nyt herranjestas menkö Pesosta mieltämään HIFK-taustaiseksi. Jos on kolmekymppisenä pelannut puoli kautta HIFKissä niin kovin vaikea on siitä punaleimaista tehdä.
 

P.R. 33

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit & Colorado Avalanche
Onko se sanonut jotain ikävää?

2007 finaaleissa tuuletteli maalejaan vilkutellen ja naureskellen Eteläpäätyyn. Se on oikeastaan oksettavinta, jota urheilussa voi tehdä. Älkää nyt edes kehdata verrata Nagyn filmaamisia Pesosen vastaaviin. Naurettavin yritys Pesoselta oli 2012 playoffien kuuluisalla jatkoajalla kun näytteli tuomareille kuinka Nordlundin puhdas pystyynajo olisi ollut päähän kohdistuva jne.. Tuon pelin jälkeen muuten tapahtui eräs tapahtuma, josta vieläkin haluaisin tietää mitä oikein tapahtui ja sanottiin? Pesonen nimittäin jäi Hardtin jatkoaikamaalin jälkeen istumaan IFK:n penkille ja huuteli sieltä meidän pelaajien suuntaan aika kuumentuneen oloisesti. Erityisesti asiaa taisi olla Nichlas Hardtille, joka näytti kädellään vain "mussutus"-merkkiä takaisin Pesoselle naureskellen..

Niin täysin vastenmielinen pelaaja kuin voi vain olla ja varsinkin Kärppä-vuosina muodostui minullekin ehdottomasti yksittäisistä pelaajista viholliseksi numero 1. En ikinä haluasi häntä Jokereihin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Varis: mä voin yrittää selittää.

Pesonen ensinnäkin filmasi paljon enemmän ja räikeämmin kuin Nagy tai kukaan muu tuon ajan kenttäpelaaja Jokereista tai Kärpistä. Raivostuttavinta oli se jatkuva neiteily, sukeltelu, tuomareille urputtaminen ja näyttely, että nyt sattui. Seuraavassa vaihdossa kaikki oli taas hyvin.

Yksi teko, joka on jäänyt verkkokalvoille kenties pysyvästi, oli finaalissa Pesosen tuuletus maalin jälkeen. Se saatanan paska meni suoraan Eteläpäädyn kohdalle tuulettelemaan, kun oli vain muutamaa hetkeä aiemmin saanut (taas) huutomyrskyn kaatuiluistaan.

Janne Pesonen on naurettavan neitikiekkoilun äiti, isä, poika ja kummi. HIFK-vuodella ei tosiaan tässä katsannossa ole sen enempää merkitystä paitsi tietysti Maston taklauksen muodossa, mikä oli aivan mahtavaa nähtävää. Kerrankin lensi niin että sattui oikeasti.

Pesosen synti on raskain nimenomaan Jokereita vastaan, sillä tuo 2007 finaalisarja oli hänen pelleilynsä riemukkain voittokulku. Sen ajan tekoja ja olemusta Pesonen ei saa koskaan anteeksi
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vieraisiin pöytiin jne. ja menemättä tässä sen enempää siihen mitä HIFK-tausta teille merkitsee/ei-merkitse niin älkää nyt herranjestas menkö Pesosta mieltämään HIFK-taustaiseksi. Jos on kolmekymppisenä pelannut puoli kautta HIFKissä niin kovin vaikea on siitä punaleimaista tehdä.

Eiköhän tuo HIFKissä pelaaminen ole vain piste i:n päälle. Onhan täällä esim. Kousakin monelle yhtä kuin julli. "Kerran julli, aina julli"-ajattelutapaa siis.

En itsekään suhtautuisi todellakaan ilolla Pesosen mahdollisuuteen Jokereissa pelaamisesta, mutta erinäisistä syistä enää ei oikein osaisi järkyttyä mistään - tai oikeastaan yllättyä.
 

SilkySmooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Arsenal FC
Mulle pitää kyllä selittää, miksi esimerkiksi Nagy nauttii täällä erittäin suurta suosiota, mutta Pesonen olisi pahinikinämissään.
Mulle Pesonen lienee viimeinen pelaaja maailmassa, jonka haluaisin nähdä Jokereissa. Aiheuttaa mulla oksennusreaktioita MJ:nkin puolella. Syitä on kyllä kosolti:

1. Kärppä-tausta, joka ei itsessään ole niin paha, vaan juontaa lähinnä niistä monenmonista hävityistä pleijari-sarjoista. Pesonen on niistä väännöistä jonkunlainen puolen Suomen joukkueen pelityylin pimeän puolen (esitellään muutamassa seuraavassa kohdassa) ruumiillistuma.

2. Pesonen on Suomen jääkiekkoilun filmaaja #1. Filmaus on juurtunut (Sm-)Liigaan, koska sitä ei ole yritettykään kitkeä, mutta mulle Pesonen on Rosan ja Kärppien ohella 2000-luvun osalta filmauksen ruumiillistuma. Nagy on tähän verrattuna aika pientä, annettakoon vähän anteeksi hänelle myös slaavi-veren vuoksi ;)

3. En sanoisi Pesosen käyttäytymistä tuomareille huutelemiseksi, vaan ihan vaan itkemiseksi. Kaikki varmaan muistaa toissa kevään IFK-sarjasta Maston pommin Pesoseen, jonka seurauksena kaveri jäi ensin jään pintaan jäähyä kalastelemaan. Kun jäähyä ei sitten tullutkaan, alkoi Pesonen kitisemään dumareille ja näyttämään hanskalla että "osui päähän". Tähän päälle nähtiin vielä hävityn playoff-mittelön jälkeen kitinä-encore, kun Pesonen tuli yksin valittamaan tuomareille muiden IFK-pelaajien ollessa jo pukukopin puolella.

4. Suomen Top-2 yliarvostetuimpien jääkiekkoilijoiden joukossa muuan Juhiksen seurassa.

Mun mielestä tota enempää syitä ei kyllä tarvita.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Varis: mä voin yrittää selittää.

Pesonen ensinnäkin filmasi paljon enemmän ja räikeämmin kuin Nagy tai kukaan muu tuon ajan kenttäpelaaja Jokereista tai Kärpistä. Raivostuttavinta oli se jatkuva neiteily, sukeltelu, tuomareille urputtaminen ja näyttely, että nyt sattui. Seuraavassa vaihdossa kaikki oli taas hyvin.
Kiitoksia selvennyksistä. Kaikille tasapuolisesti. Kyllä mä näitä jonkin verran ymmärrän.

Sen verran mulla on kuitenkin 07-08 kaudesta muistikuvia, että väitän kyllä ihan pokkana Leinon filmanneen ainakin melkein yhtä paljon. Sai se kyllä keppiäkin enemmän kuin kukaan, mutta oli oikeasti paljon vahvempi kulmavääntäjä kuin miltä välillä näytti. Siinä on vaan fanille aika vissi ero filmailla oman joukkueen, tai pahimman kilpakumppanin paidassa. Vastustajan tähtipelaajat ovat aina fanien hampaissa ja esimerkiksi vanhempi Koivu ja Granlundkin saivat aikoinaan aika kovaa huutelua Eteläpäädyltä/Jokerifaneilta, vaikkei heissä kiekkoilijoina hirveästi vikaa ole. Mä ymmärrän sen vastakkainasettelun tilanteen ollessa päällä, mutta mulle Pesonen lakkasi olemasta kärppätähti ja MG jullien ruumiillistuma sillä hetkellä kun he lähtivät P-Amerikkaan. Enemmän menestystä sitä toki aina toivoo jokerikasvateille, mutta kaikki muut ovat mulle aika neutraaleja, mitä nyt Bergenheim aiheuttaa nykyisin enimmäkseen vitutusta.

Kärppävuosien jälkeen Pesonen on kuitenkin ollut ratkomassa maailmanmestaruutta, voittanut KHL:n ja noussut siellä joukkueensa varakapteeniksi. Ihan turhasta äijästä ei siis ole kyse ja vähän mua häiritsisi mikäli tuollainen pelaaja päästettäisiin menemään siksi, että on seitsemän vuotta sitten provosoitunut Eteläpäädyn vittuilusta. Pelityyli ei oikeasti voi olla ongelma kellekään, koska sen luokan neideille täälläkin on joukolla hurrattu. Ja minä olen hurrannut muiden mukana.

Mutta kuten sanottua en ole tässä masinoimassa Pessiä Jokereihin, joten ollaan tästä asiasta edelleen täysin yksimielisiä. Todennäköisesti Jokereilla ei häneen ole edes varaa, mikäli muut ykköskentän pelaajat tosiaan ovat sitä tasoa Osala/Immonen. Sainpahan selvyyden yleiselle mielipiteelle.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2007 finaaleissa tuuletteli maalejaan vilkutellen ja naureskellen Eteläpäätyyn. Se on oikeastaan oksettavinta, jota urheilussa voi tehdä.

Eikös Jerekin ole useammassa ottelussa näytellyt ties mitä merkkejä Jokereiden fanikatsomolle? Minusta Pesonen olisi erittäin sopiva palanen ensi kauden Jokereihin, vaikka inhosinkin häntä meidän nutussa.
 

P.R. 33

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit & Colorado Avalanche
Eikös Jerekin ole useammassa ottelussa näytellyt ties mitä merkkejä Jokereiden fanikatsomolle?

Täytyy ihan rehellisesti sanoa, että en kyllä tiedä tällaisesta mitään. Voi hyvin tosin ollakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös