Jokereiden kannattajat pk-seudun ulkopuolella

  • 3 773
  • 25

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulipa tuossa mieleeni kysellä kuinka paljon Jatkoajassa kirjoittelee pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvia Jokeri-kannattajia?

Itse siis kuulun tuohon otsikon porukkaan. Olen asunut koko elämäni poissa Helsingin välittömästä läheisyydestä, mutta silti Jokerit on aina ollut se ainoa kannattamani joukkue liigassa. En tarkkaan muista milloin aloin tuntemaan suurta sympatiaa joukkuetta kohtaan, mutta aivan 90-luvun alkuun se sijoittuu joka tapauksessa ja on jatkunut yhtäjaksoisesti tähän päivään saakka. Voin jopa kutsua itseäni faniksi.

Tälläisenä ulkokannattajana on saanut huomata monia asioita. Ensinnäkin todella monet pitävät minua gloryhunterina, joka on vain valinnut sen seuran joka menestyy. Lienee mahdotonta olla uudemman ajan Jokeri-kannattaja ilman, että tuota saisi kuulla. Toiseksi Jokereiden vastustajia löytyy runsaasti ja usein huomaan olevani todellakin vähemmistössä ellen jopa ainut. Annas olla kun joukkue putoaa playoffeissa; seuraava päivä varsinkin tulee olemaan melkoisen kiva. Lisäksi termit kuten ostojoukkue ovat tulleet vastaan todella usein. Itse en ainakaan ole havainnut yhdellekkään muulle liigajoukkueelle vastaavaa vastustusaaltoa (voin siis puhua vain omista asuinpaikoistani).

Tilanteesta en kuitenkaan valita. Jokerit on ja pysyy kannattamanani joukkueena. Kaiken edellisessä kappaleessa mainitsemani kestän, eikä se itse asiassa ole edes kovinkaan ikävää. Pieni väittely aiheesta 'Jokerit' jaksaa aina innostaa ja kun asioihin suhtautuu huumorilla niin hyvin menee. Taito provoilla on ainakin kehittynyt. Aina kun mainitsee "omat pojat-projektin" niin joku älähtää. Se on menoa silloin.

Jatkoajassa ei ole tullut kirjoiteltua Jokerit-puolelle juuri mitään. Syy lähinnä siinä, että monesti samat asiat on jo sanottu moneen kertaan. En jaksa alkaa toistamaan sitä mitä edellä on sanottu jo moneen kertaan, vaikka olisinkin samaa mieltä. Lisäksi vaikeampi tehdä mitään syviä analyyseja kun pelejä ei pääse paikanpäällä seuraamaan kovinkaan usein. Tämä alue on kuitenkin toiminut parhaana tietolähteenäni mitä Jokereihin tulee. Paljon hyviä kirjoittajia ja monenlaista keskustelua. Kiitos teille! Hyvä kun ehdin edes lukea suurtakaan osaa viesteistä.

Ja niin, itse majailen nykyisin Lappeenrannassa. Täällä päin ei ainakaan tietääkseni ole muita Jokereita kannattavia jatkoaikalaisia...?
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Nääsvillessä on ainakin yksi narri-fani/jatkoaikalainen. Vaikka Pirkanmaan sydämmessä oleilen fyysisesti niin tuttavapiiriin kuuluu ylättävän vähän Tapparan tai Ilveksen kannattajia, hyvä niin :) Porukkamme saa aikaiseksi verbaalista kädenvääntöä kiekkoasioista helposti sillä vastakkainasettelu on täälläkin tuttu ja turvallinen Jokerit vs. HIFK.

Toistaiseksi en ole törmännyt muihin "Jokereiden miehiin" Tampereella, jos omaa kaveriporukkaa ei lasketa. Taidamme olla katoava luonnonvara kehä kolmosen ulkopuolella.

edit. ja kaikki sai alkunsa siitä, kun Markus Ketterer siirtyi Jokereihin...
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nykyisin tosin asun pääkaupunkiseudulla, mutta alunperin olen lähtöisin pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Jokerikannattaja musta tuli joskus ensimmäisellä luokalla vuonna '91 kun kaverikin oli. Perusteluna tietysti myös se, että Helsinkiin oli matkaa noin 75km, eikä Lahtea lukuunottamatta lähempää löytynyt joukkueita. Helsingin joukkueista Jokerit siksi, että en ole suomenruotsalainen. (hymiö)

Kiekon seuraaminen vuosien varrella on muuttunut paljon. Nykyisin pääsee helpommin matseihin paikanpäälle, jatkoaikaa tulee luettua päivittäin jne. Pienenpänä kuuntelin ottelut radiosta, ja luin hesarista raportit. Muutamalta vuodelta tein leikekirjaa, johon leikkasin hesarista kaikki Jokereita koskevat uutiset.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistelisin että tätä samaa aihetta on sivuttu jossakin liigaosion aikaisemmassa ketjussa. Silloin tosin taidettiin keskustella lähinnä siitä, millä joukkueella on eniten faneja muilla paikkakunnilla.

Omista kokemuksistani on vaikea sanoa, koska olen opiskeluaikaani lukuun ottamatta aina asunut Helsingissä. Silloisella opiskelupaikkakunnallani (Vaasa) en muista tavanneeni yhtään paikallista aboriginaalia, joka olisi ollut Jokerien kannattaja. Saattaa hyvinkin olla niin, että Teemun ja Maken "kulta-aikoihin" Helsingin ulkopuolelta löytyi paljonkin Jokeri-faneja. Tällä hetkellä tilanne on luultavasti juuri niin kuin Teacup kirjoitti, Helsingin ulkopuolella asuvat Jokeri-kannattajat ovat yksinäisiä mohikaaneja. Voimia kaikille teille.

Ps. Tuomas, Ilmala tai joku muu fanipuolen paremmin tunteva voisi heittää kehiin vähän lukuja. Löytyykö (rekisteröityjä) faneja paljonkin Helsingin ulkopuolelta.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Viestin lähetti bozik
Ps. Tuomas, Ilmala tai joku muu fanipuolen paremmin tunteva voisi heittää kehiin vähän lukuja. Löytyykö (rekisteröityjä) faneja paljonkin Helsingin ulkopuolelta.
Mä tossa nopeasti vilkaisin jäsenrekisteriä niin kyllähän rekisteröityneitä faneja näytti olevan Lappia myöten. Selvästi suurin osa kuitenkin stadista/läheisyydeltä.

Kun pääsen illalla duunista himaan niin voin katsoa tarkemmin että mistäpäin JF-clubiin rekisteröityneet ovat.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Ei täältä Laitilassakaan montaa Jokereiden kannattajaa meikäläisen lisäksi löydy. Tiedän kyllä yhden vuotta nuoremman kaverin joka "kehtaa" näyttää sen julkisesti, esim Jokerit-pipo ja -kännykkäkuoret on kaverilla näkynyt olevan.

Oma kannatukseni "alkoi" joskus kakarana kun näki Urheiluruudussa hienon logon. Nikolai Makarovin muistan ainoana pelaajana mainitun joskus tv:ssä. Koulussa melkein kaikki kannattivat Tapparaa joten ei silloin kehdannut tunnustaa kannattavansa ns. jumbojengiä, joten "gloryhunttasin" Hifkiä jos joku kysyi. SM-liiga ei yleensäkään kiinnostanut silloin niin paljon, seuraamien telkkaristakin oli aika vaikeaa. Itseasissa futis kiinnosti silloin aika lailla enemmän.

Joskus 90-luvun alussa homma muuttui kun näin Teemu Selänteen pelaavan jossain tv-matseissa pari kertaa. "Käännöstyö" täydentyi kun näin tv:stä TPS-Jokerit matsin kauden 90-91 lopussa jonka Jokerit hävis jotain 5-0. Silloin piti alkaa seuraamaan lehtiäkin ja tekstitv:tä tarkemmin. Sillä tiellä ollaan edelleen.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilmoittaudun

Olen ollut Jokereiden kannattaja 80-luvun alkupuolelta ja olen edelleen. Olen viettänyt Helsingissä joitakin lyhyitä jaksoja elämästäni, mutta en ole asunut siellä koskaan pidempään, enkä ole sieltä kotoisin.

Tällä hetkellä majailen Oulussa (josta en ole myöskään kotoisin) vain ja ainoastaan töiden ja ilmeisesti ikuisesti jatkuvien opintojeni vuoksi. Alaani ei ole mahdollista opiskella missään muualla Suomessa kuin Oulussa. Suuren suuri haave olisi päästä täältä parin-kolmen vuoden sisällä E-Suomeen. Oulu ei viehätä.

Miksi helvetissä kulttuuripitäjästä kotoisin oleva maalaispoika kannattaa jo kolmatta vuosikymmentä Jokereita? Luultavasti hieno nimi, hieno logo ovat yksi syy. Aivan helvetin sama loppujen lopuksi miksi Jokerit on minun joukkueeni, mä rakastan tätä seuraa aina ja ikuisesti, olen pirun ylpeä siitä.

Silloin tällöin ihmiset ihmettelevät miksi Jokerit - mitäpä siihen sanomaan. Jukka Pakkanen on viisas mies ja sanoo, että mies voi rakastua elämässään moneen naiseen, mutta vain yhteen jalkapallojoukkueeseen. Sama pätee minun kohdallani jääkiekkoon yhtä hyvin kuin jalkapalloon. Jalkapallossa esimerkiksi minulla on suosikkijoukkue ja suosikkimaa (Argentiina), joita en vaihda koskaan. Aivan sama vaikka MM-finaalissa (ei tule tapahtumaan) olisi vastakkain Suomi ja Argentiina, minä liputan siinäkin Argentiinaa. Niin myös liputan aina ja kaikkialla Jokereita, ylpeänä, vihreävioletti tai sininen paita päälläni, virnuilevan narrin kuva lipussa.

Helsinkiläiset Jokeri-fanit ovat pääsääntöisesti mielenkiinnolla suhtautuneet muualta tulevaan Jokereiden kannattajaan, muutama halveksuja on ollut, mutta ei montaa näiden vuosien aikana. Siitä kiitos kaikille.
¨
Minä koen olevani yhtä hyvä ja oikea Jokeri-fani kuin kaupungin omat pojatkin. Toivottavasti olen sitä myös muiden silmissä, sillä meillä sykkii sama narri-sydän ja silmissämme on sama virne. Aina, ikuisesti ja ylpeänä Jokereita kannattaa,

Oiva.
 

herttakurko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma Jokerijoukkueeseen samaistumiseni on tapahtunut joskus vuosina 89-90 esikouluikäisenä. Mielessäni ovat muistot siitä, kun me pikkunassikoina pelasimme tossupalloa pihalla ja edustamani joukkueen nimen oli aivan pakko aina olla Jokerit :).

Mistä sitten lienee alle kouluikäisen kaverin päähän moinen hairahdus tulleen. Varmaan joskus urheiluruudussa Tuhannen markan setelin soidessa nähnyt nauravan narrilogon ja se oli siinä.

Asuessani 130 km Helsingistä itään, olen joutunut huomaaman jokerifaniuden olevan paljon harvinaisempaa kuin IFK:n tai TPS:n kannattamisen. Kouluun ei tosiaankaan ole ollut koskaan kiva mennä edes tappiollisen runkosarja-, saati sitten play offs -ottelun jäljiltä: kaikki kun tietävät itseni kovaksi Jokereiden mieheksi.


Viestin lähetti bozik
Löytyyhän niitä mohikaaneja sittenkin, hieno juttu. Lisääntykäämme.

Mitähän kummaa mahtaisi seurata ulkopaikkakuntalaisen jokerifanin ja Espoolaisen töpseleitä tunnustavan hunajapupun lisääntymispuuhista..? Armoton IFK- vaiko kenties Tapparafani?
 

#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varsinaiseen Fan Clubiin en kuulu, mutta Jokereita kannatan täältä Oulun lähellä olevasta pikkukaupungista.

Jokeri-fani olen ollut ekaluokalta asti. Minun lisäksi näin äkkiseltään huomaan kaksi muuta Jokereiden kannattajaa. Muutama TPS-fani ja loput kannattaa Kärppiä. Ennen kuin Kärpät nousi liigaan, täällä suunnilleen kaikki liputtivat Jokereille, mutta Kärppien nousun jälkeen on Jokerit ollut sieltä itsestään ja syvältä. Ei varmaankaan tarvitse mainita nykyistä suosikkia. Tosifaneja :(

Kuittailua on kuulunut ja kuuluu edelleenkin, tosin puolin ja toisin, riippuu siitä kumpi voitti viimeksi, joten siinä missä pääkaupungin Jokeri-fanit voittaa mieluiten HIFK:n, minulle Kärppien päänahka on se suurin ilon aihe.

Ensi kevättä odotellessa. Jos pääsisi vaikka kuittailemaan. :)

Hyvät kesät sinne etelän faniporukalle.

#7
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti KalleK
Mitähän kummaa mahtaisi seurata ulkopaikkakuntalaisen jokerifanin ja Espoolaisen töpseleitä tunnustavan hunajapupun lisääntymispuuhista..? Armoton IFK- vaiko kenties Tapparafani?
Jaahas, siellä on selvästi epäröivä pohdinta käynnissä. Mutta nou hätä, uusi Jokeri sellaisesta tulee. Ihan pienen pienenä 0-2 v. jotakin Bluesiin viittaavaa saattaa suusta kuulua tyyliin blyääh. Tästä ei kannata huolestua, se menee nopeasti ohi, eikä pienokainen oikeastaan edes tavoittele sanaa Blues. Tepsiin pikkuinen ei osaa samaistua millään. Kunhan hän ensimmäisen kerran näkee mustiin puetun Kiprun haastattelun, mistä hän ei kielen vuoksi ymmärrä mitään, niin siihen unohtuu Tps. Toki jos mamma on kunnon hunajapupu, Musta Kobrat voi hyvinkin nousta suosikiksi ja tämähän on isukin näkökulmasta jopa suotavaa. Nämä ovat juuri niitä juttuja, joista mediassa puhutaan isän ja pojan yhteisinä harrastuksina. Seuraamalla yhdessä Mustien Kobrien liikehdintää, vietät lapsesi kanssa paljon puhuttua laatuaikaa ja emäntä voi rauhassa seurailla Kiprun otteita kaukalossa. Ehdoton win-win-win tilanne.

Näinhän se siis menee, että vauva/vaippaiässä saattaa pienokaisen suusta kuulua jotakin Bluesiin viittaavaa, mutta sitten - kuin salama kirkkaalta taivaalta - pomppaa narri boxista ja Tä-Dää!!! Se on siinä. Siitä hetkestä ja ikuisesti.

Hauska ketjuhan tästä muodostui. Todella mukava oli lueskella kaikki erinomaiset kirjoitukset tähän asti. Jatketaan samaan malliin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No kai sitten minäkin.

Jokerifani olen ollut tuolta 80-luvun loppupuolelta, sitä ennen seurasin lätkää lähinnä maajoukkueen kautta. Teemu Selänne oli se viimeinen kipinä joka sai lopullisesti allekirjoittaneen tunnustamaan väriä.

Helsingissä en ole koskaan asunut, enkä tietenkään ole siis sieltä kotoisinkaan. Nykyinen kotipaikkani on tämä suuri ratapiha, Riihimäki mutta en ole sieltäkään lähtöisin vaan olen syntynyt Valkeakoskella, vaikka väestörekisteriin onkin merkattu vanhempien silloinen kotipaikka Turku, josta tie siis vei Valkeakosken kautta Viialaan ja sieltä edelleen Kotkaan ja lopulta Riihämäelle joka on ollut kotikuntani nyt reilut 20 vuotta. Ja niille joille Riihimäki ei ole paikkana tuttu niin sieltä on siis matkaa Helsinkiin ja Hartwall Areenalle n. 70 km, joka moottoritietä pitkin sujahtaa helposti alle tunnissa.

Ja täältä Riihimäeltä löytyy jonkin verran Jokerifaneja ja kaveripiirissäni niitä on muutamia. Toinen jonka kannattajia täällä (ja kaveripiirissäni) on tuo Tampereen Tappara, myös IFK kerää hieman kannatusta. Eniten Riihimäeltä kuitenkin löytyy HPK:n kannattajia kun tuo Hämeenlinna on tuossa kivenheiton päässä ja onhan tuo Kerhon valmentaja, Jutta Jalonen, näitä paikallisia alkuasukkaita.

Se että en ole paljasjalkaisia stadilaisia ei ole haitannut minua, eikä se ole tuntunut haittaavaan muitakaan, vaan Jokerifanien porukkaan on aina siitä huolimatta sopinut loistavasti, josta virtuaalinen hatunnosto koko porukalle. Ja kuten Oiva jo oivasti totesikin niin se sama virnuileva narrisydän täälläkin sykkii. Ainut haittapuoli tuosta muu paikkakuntalaisena on että yhteisille fanimatkoille lähteminen on hankalaa ja tuo kulkeminen koti- ja vieraspeleihin onkin tapahtunut pääsääntöisesti kavereiden kesken kimppakyytinä.


Väriä tunnustaen,
Flintstone
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: No kai sitten minäkin.

Viestin lähetti flintstone
Nykyinen kotipaikkani on tämä suuri ratapiha, Riihimäki mutta en ole sieltäkään lähtöisin vaan olen syntynyt Valkeakoskella, vaikka väestörekisteriin onkin merkattu vanhempien silloinen kotipaikka Turku
On kyllä ollut vittumainen henkikirjoittaja. Panitko nimen muistiin ?

Niin, tuosta asuinpaikan vaikutuksesta kannatukseen. Missään nimessä siinä ei ole mitään negatiivista, jos asuu jossakin muualla kuin Helsingissä ja kannattaa Jokereita. Itse asiassa hommahan on niin, että silloin tuo Jokeri-sydämen omaaminen vasta arvostettavaa onkin. Täytyy olla todellinen sisäinen sankari, jos jostakin muutaman sadan kilometrin päästä havaitsee oman seuransa pelailevan Helsingissä ja olevan Jokerit. Se on syntymälahja perkele.

Oma tarinani ei oikeastaan ole mitenkään ihmeellinen. 70-luvun lopulla se alkoi, Jokerien junioreissa pitkään pelaanneena ja opiskeluaikaa lukuun ottamatta aina Helsingissa asuneena mulla ei yksinkertaisesti ollut vaihtoehtoa. Ei täällä ole muita lätkäjengejä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Re: Re: No kai sitten minäkin.

Viestin lähetti bozik
Oma tarinani ei oikeastaan ole mitenkään ihmeellinen. 70-luvun lopulla se alkoi, Jokerien junioreissa pitkään pelaanneena ja opiskeluaikaa lukuun ottamatta aina Helsingissa asuneena mulla ei yksinkertaisesti ollut vaihtoehtoa. Ei täällä ole muita lätkäjengejä.

Olen minäkin hieman tuota lätkää pelannut ja olenpahan myös käynyt yhden Suomen jääkiekkoliiton valmentaja kurssin ja sitä myöden olen muutaman kauden ajan valmentanut täällä Nikkarien kanadasarjassa pikkujunnuja, en tosin ole enää mukana kyseisessä touhussa.
 

strato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muinoin asuessani Hyvinkäällä jostain kumman syystä jääkiekko ei ollut suuressa huudossa. Ahmat tallasi tukevasti kakkosdivarissa. Paikkakunnan vaihto toi eteen itselleni uudenlaisen tilanteen. Ensimmäiseksi kun meni uuteen kouluun tuli kysymys, mitä jääkiekkojoukkuetta kannatat? En heti osannut sanoa, mutta kiva logo ja Teemu Selänne aiheuttivat minulle ensi rakkauden. Teemu Selänteen nimessäkin oli yhtäläisyyksiä minun nimeeni. Siitä lähtien olen ollut jokerifani ja asia ei tunnu yhtään kolmentoista vuoden jälkeen helpottuvan. Sitä joskus miettii, että mitenhän sitä ihminen jaksaakin pohtia jääkiekkoa jatkuvasti.

Nyttemmin kun asuu Helsigissä niin ottelut ovat käyneet tutuksi, mutta silloin nuorempana oli iso juttu kun pääsi kerran kaksi kaudessa peliin katsomaan. Eipä minullekaan ole jokerifaneilta jotka alunperin ovat Helsingistä ole pahemmin tullut mitään sanomista. Kerran kun joku katsoi, että minulla oli Selänteen paita päällä ja kaverillani Säilynojan niin kävi siinä jotain aukomaan, että ai te olette tota sukupolvea jokerifaneja. No vaikea se on olla jotain muuta kun on syntynyt sellaisena ajankohtana kuin on. Luonnollisesti kotipaikkakunnalla on tuhanteen kertaan kuultu ostojoukkue ja muut jutut.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Re: No kai sitten minäkin.

Viestin lähetti flintstone
Nykyinen kotipaikkani on tämä suuri ratapiha, Riihimäki mutta en ole sieltäkään lähtöisin vaan olen syntynyt Valkeakoskella, vaikka väestörekisteriin onkin merkattu vanhempien silloinen kotipaikka Turku, josta tie siis vei Valkeakosken kautta Viialaan ja sieltä edelleen Kotkaan ja lopulta Riihämäelle joka on ollut kotikuntani nyt reilut 20 vuotta.

Hauskaa lukea, että en ole ainoa syntyperäinen valkeakoskelainen, joka tunnustaa Jokereiden värejä. Myllykylässä satoi kyllä paljon *askaa niskaan siitä hyvästä, että "seurani" oli Jokerit...
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No onhan tänne ketjuun löytänyt jokunen jo tiensä.

Itse taisin jo jossain toisessa ketjussa mainita miksi Jokerit aikanaan kolahti, mutta pistetään vielä kertaalleen kun kerran muutkin ovat alkaneet pohtimaan syntyjä syviä. Eli kiittäminen kohdistuu suurelta osin Selänteen suuntaan; miehen etunimellä varsinkin oli melkoinen vaikutus aikoinaan pikku-Teacupin suuntauksen valintaan. Samantien kuitenkin pidin koko Jokeri-joukkueen pelistä, peliasuista, logosta jne. Se vaan yksinkertaisesti tuntui omalta jutulta heti alusta lähtien.

Ajatus joukkueen vaihtamisesta ei tunnu millään lailla mahdolliselta. Kai sitä vaan hitsautuu kiinni yhä tiukemmin ja tiukemmin. Tyttöystävä liputtaa kovasti toisen joukkueen värejä, mutta pienintäkään kääntymystä ei ole tapahtunut eikä tapahdu.

Itse en kuulu Fan Clubiin enkä juurikaan tunne muita Jokeri-kannattajia. Pitää katsoa jos sitä vaikka ensi kaudeksi rekisteröisi suhteensa Jokereihin.. :-)
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Asuin 1980-luvulla pääkaupungin lähellä Siuntiossa jolloin omistin Jokereiden kausikortin.Nyt seuraan pelejä täältä Etelä-savosta Virtasalmelta käsin lähinnä Tv:sta ja radiosta.
 

Boogeyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS
- 1990 tammikuussa näin joukkueen ensimmäisen kerran tv:n urheilukoosteesta. Pelipaita ei ollut hirveän kaunis ja kyseisenä iltana tuli Tapparalta kuonoon 2-9.

- 1- ja 2-luokilla en ollut vielä mikään lätkäfriikki, mutta 1992-finaaleissa, joita kuuntelin ainakin radiosta, olin jo selvästi Jokereiden puolella

- Ensimmäisen kerran näin joukkueen livenä Hämeenlinnassa tammikuussa 1993.

- Toinen selkeä suosikkijengini kymmenisen vuotta sitten oli Ilves.

- Jo 90-luvun finaalien aikaan oli kovaa kädenvääntöä muutamien sukulaismiesten kanssa jotka jo periaatteesta olivat Jokereita vastaan (silloin siis TPS:n puolella). Näistä suurimman antijokerifanin (47 v.) kanssa istun nykyäänkin vierekkäisellä kausikorttipaikalla FPS:n mestispeleissä. Jokereiden pelejä paikanpäällä seuraan 1-2 kaudessa.

- Suurimmat suosikkipelaajani narreissa ovat olleet Otakar Janecky ja itseäni tasan 10 päivää vanhempi Kari Lehtonen.
 

Alkiolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue ja Jokerit
Minä ja Jokerit

Pikkupojasta saakka olen ollut innokas penkkiurheilija: jo 3-vuotiaana muistan Moskovan olympialaisten aikaan puhuneeni "tervatuista miehistä" kesämökkinaapurillemme, kun Kaarlo Maaninka ja Lasse Viren juoksivat afrikkalaisia vastaan suuressa ja mahtavassa Neuvostoliitossa.

Jääkiekkoon liittyvät muistikuvani alkavat Wienin MM-kisoista vuodelta 1987. Calgaryn olympialaisissa saavutettu hopeamitali tuntui hienolta saavutukselta - varsinkin kun Neuvostoliitto kaatui kisojen päätöspelissä 2-1.

1980-luvun lopusta aina vuoden 1991 kevääseen olin innokas JyPHT-fani. Kotipaikkakunnaltani Joutsasta käsin kävin kymmenkunta kertaa kaudessa huutamassa ääneni käheäksi Hippoksella. Hannu Aravirran valmentaman joukkueen esitykset olivat hienoa katseltavaa. Erityisesti on jäänyt mieleen tappavat tehokas ylivoimapeli.

Keväällä 1991 kuulin Urheiluruudusta, että yksinpurjehtijana tunnettu Hjallis Harkimo on ostanut Jokerit omistukseensa. Kiinnostuin joukkueesta heti. Innostuneisuuteni ainoastaan kasvoi, kun kesän aikana selvisi, että joukkueeseen tulee TPS:n kultavahti Ketterer ja Teemu Selännekin jatkaa kiekkouraansa vielä kauden narripaidassa ennen NHL:ään siirtymistään. Yhtäkkiä huomasin olevani ikään kuin vahingossa Jokeri-fani.

Kun SM-liiga syksyllä -91 käynnistyi kaikki kaverini olivat enemmän kuin ihmeissään meikäläisen ilmoitettua siirtymisestä Jokeri-leiriin. On hyvä muistaa, että JyPHT oli tuolloinen "kestomenestyjä" ja Jokerit se, joka onnistuessaan pääsee play-offeihin. Kavereiden ihmetys katosi lopullisesti finaaleissa, joissa Teemun ja Maken johdolla Jokerit kaatoi jyväskyläläis-ylpeyden - oliko se otteluvoitoin 4-1.

Tuosta keväästä 1992 asti olen saanut kuulla olevani jatkuvaa pottuilua Jokeri-faniudestani. Varsinkin viimeiset vuodet ovat olleet vaikeita, kun isosta ja komeasta hallista huolimatta menestys on jäänyt paria poikkeusta lukuunottamatta varsin vaatimattomaksi.

Paitsi, että näiden runsaan kymmenen vuoden aikana olen huomannut, että Jokeri-fanius Keski-Suomessa synnyttää kriittisiä äänepainoja ja ihmettelyä, olen havainnut myös sen, että tuntemani harvat pääkaupunkiseudun ulkopuoliset narrifanit ovat sielunveljiä keskenään. Tiedänpähän senkin, että Jokereita kannustetaan aina Lapuan lakeuksilla saakka.
 

JokeriJätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ylösnoussut
Re: Minä ja Jokerit

Viestin lähetti Alkiolainen
Tiedänpähän senkin, että Jokereita kannustetaan aina Lapuan lakeuksilla saakka.

Jokereita kannustetaan sekä Lapuan että Kauhavan lakeuksillä. Itse kuulun "puukkoopitäjän" yhden miehen faniporikkaan. Viime kausi tuli tosin vietettyä niin Keski-Suomessa opiskelujen takia. Siellä tosiaan tuli JYP -faneilta palautetta kyseisestä asiasta, mutta sen kanssa pystyi elämään. (Ja nakkaamaan rantapallon jäälle.)
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Minä myös

Jokereita on tullut kannatettua jostain 80 ja 90 luvun taitteesta, en tarkalleen edes muista. Kiinnostuksen jääkiekkoon sain maajoukkueesta ja kun isäukolla oli pari albumia täynnä vanhoja jääkiekkokortteja ( tarroja..? ) jostain 70 luvulta ja niitä tuli selattua ja sitä kautta oppi tuntemaan SM-Liigaa. Jostain sen potkun sitten sieltä Jokereihin sai.. Jos siis Jokerit ei olis pelannut liigaa tuolloin, en välttämättä edes jokerifani olisi. Pienestä se on kiinni.

Nuoruuteni vietin tuolla suomen chicagossa eli pieksämäellä ( a.k.a. Spänkhill ) ja tällä hetkellä majailen Jyväskylässä, ja täällä varmaan pysynkin vielä opiskelujen ajan. Käsittääkseni täällä on vain kourallinen Jokerifaneja mutta ainakin 3 olen saanut tunnustamaan. Mutta yllättävän hauskaa se on täällä elellä Jokerifanina, kun käytännössä kaikki vihaa ( ja syystä ) täällä Jokereita. Taisin ehkä olla hallin ainoa ihminen joka huuti jotain toisen säälipleijariottelun jälkeen keväällä ja heti meinas tulla tilanteita. ( No okei, olin Jypin fanipäädyssä =) ) Mutta pitää vaan ottaa tollaset tilanteet huumorilla. Tosin Jokeripaita päällä en ole vielä baariin uskaltautunut, rajansa kaikella. =)
 
Viimeksi muokattu:

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokereita olen kannattanut siitä lähtien kun olen jääkiekkoakin seurannut eli jostain puolivälistä 90 lukua suunnilleen. Ehkä kallistuu vähän yli. En tiedä mikä Jokereissa silloin veti, mutta Jokereita olen aina kannustanut ja tulen aina kannustamaan.

Tänne Jatkoaikaan en ole hirveän paljon kirjoitellut, juuri senkin asian takia minkä Teacup mainitsi, että on vaikea tehdä mitään analyyseja peleistä kun ei niitä paikanpäällä näe. Eikä tuota aikaakaan niin kamalasti aina ole.

Mutta mukava on ollut lukea tätä palstaa kyllä. Kiitoksia vaan kaikille kirjoittelijoille.

Ja ei kyllä meikäläisenkään lähipiiristä tai yleensäkään ympäristöstä missä oleskelee löydy Jokeri kannattajia. Monena vuotena saa kuulla v*ttuilua siitä että "miten se Jokerit meni häviämään" ja jos sattu tippumaan pleijareista niin oli kyllä semmonen kuittailu että huh, huh.

Pari matsia olen yleensä käynyt katsomassa paikan päällä kaudessa. Täältä Mikkelistä kun on ihan kohtuullinen matka ja kun ei omaa autoakaan vielä ole. Rahaakin yksi reissu syö mukavasti.

No mutta hyvät kesät vaan kaikille Jokerifaneille ja muillekin jatkoaikalaisille! :)
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
En oo minäkään vielä pääkaupunki seudulta, mutta jos asiat menee niin kun on suunniteltu, niin heinäkuun jälkeen asun jo Helsingissä tyttöystävän kanssa yhdessä.
Tällä hetkellä asun siis Varkaudessa. Täällä olen vaikuttanut koko elämäni ajan tähän menessä, mutta tänä kesäni siis tulee suuria muutoksia sen suhteen elämässä eteen.

Varkaudessa jokeri fanina on ollut suht helppoa, koska täällä jääkiekko ei todellakaan ole se ykkös urheilulaji. Jääpallo, jalkapallo ja jopa lentopallo menee helposti edelle.
Täällä suurin osa 20 - 30 vuotiaista kannattaa joko jokereita tai tps:ää. Johtuu varmaan 90 luvun vastakkain asettelusta hyvinkin pitkälti.
Suurin osa nuorista (12 - 16v) tytöistä ja pojista sitten kannattaakin jokereita lähinnä Jukka Hentusen ansiosta. Sitä en tiiä mitä joukkuetta tuohon väliinputoajat kannattaa, mutta kait niilläkin suosikki joukkue löytyy.

Sikäli mikäli kun saadaan Helsingistä asunto, niin kauden aikana pitää pari kertaa käydä peli katsomassa paikan päälläkin. Opiskelijan tuloilla ei ihan kausikorttia voi ostaa, mutta jos pariin paikallispeliin vaivautuu paikalle, niin eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi menoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös