Jetlag

  • 3 611
  • 16

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Kuinka selvitä aikaerosta?

WHC finaali pelataan täysin epäinhimilliseen aikaan, 1:30 aamulla. Miten suoritat samalla normaalit elintoimintoja ylläpitävät rutiinit ja seuraat jännittävän finaalin. Entä jos Suomi voittaa? Klo 5am torille?

Itse aioin ottaa keskiviikon puolittain vapaaksi. Tiistaina nukun pienet nokoset illalla ja valmistan keven lounaan puolilta öin. Kahvia ja Calvadosta on hyvä olla saatavilla. Hikoilusta johtuvan nestehukan taltutan vedellä ja jos tuntuu pirteältä, niin oluella.

Suurin ongelma tuleekin mahdollisen voiton myötä. Mihin helkattiin voi lähteä juhlimaan kansainvälistä nakkikattilaa aamuyöstä?

Kertokaa ihmiset, viisaat.

Älkää tuomitko kirjoitusvirheistä, uskon löytäväni ne tänään myöhemmin.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niin, ongelma on paha, jos sen pahaksi katsoo.

Minulla on vedenpitävä suunnitelma niinkin onnettoman tapauksen kuin Suomen voiton varalle. JOS me voitamme, menen aamupäivällä normaalisti opinahjooni, siellä kokoontuu porukka ja jonka kanssa mennään kaupungille.

Sitten riehutaan, möykätään ja kännätään yöhön asti. Huuuh rankkaa tulee, jos kulta on värimme. Mutta miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mistähän asti se USA lensi? Vaikutti siltä että Jetlag puri heihin paljon julmemmin kuin suomalaisiin.. hehe..

Tästälähtien käytän aina tätä ottelua esimerkkinä jos joku alkaa viittaamaan johonkin saatanan Jetlaagiin. Eihän tällaista ilmiötä edes LÖYDY suomenkielestä...
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Tuskin tulee ongelmaa. World Cup on jo kääntänyt vuorokausirytmin sellaiseksi, että valvominen ei ensimmäisten yöpelien jälkeen ole tuottanut mitään vaikeuksia.

Ensimmäisten pelien aikaan kahvi oli tärkeässä osassa, jotta jaksoi valvoa. Liian mukavaa asentoa ei myöskään kannata ottaa kun peliä katsoo. Ja mainostauoilla pieni jaloittelu, kenties pihalla hieman virkistävää happea.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Viestin lähetti Uncle Becker
Kuinka selvitä aikaerosta?

WHC finaali pelataan täysin epäinhimilliseen aikaan, 1:30 aamulla. Miten suoritat samalla normaalit elintoimintoja ylläpitävät rutiinit ja seuraat jännittävän finaalin?

Nyt peräänkuluutetaan sellaisia aisioita kuin tahto, motivaatio ja sitoutuminen. Jos jääkiekko-ottelun seuraaminen tuottaa väsymyksen takia vaikeuksia, ei voi väittää olevansa aidosti kiinnostunut lajista.

Sitoutumiseen kuuluu tietysti myös olosuhteiden järjestäminen niin, että on hyvässä iskussa tärkeillä hetkillä.

Itse pidin lomaa turnauksen aikana, jotta täysin häiriötön seuraaminen oli mahdollista. Loma päättyy nyt, mutta työssäkäynti ei ole finaalin seuraamisen kannalta ongelma. Tiistaina menen nukkumaan klo 20. Herätys klo 1.40, jotta ehdin hyvissä ajoin nousta seuraamaan studio-osuutta klo 1.45.

Nukkuminen ottelun jälkeen ennen töihin menoa ei ole eikä saa olla välttämätöntä. Pisin näkemäni maailmancup-ottelu kesti nimittäin viisi tuntia (CAN-SWE 1996) ja Stanley Cupista muista yli kuuden tunnin matsinkin. Liukuva työaika mahdollistaa matsin katsomisen loppuun, vaikka se kestäisi aamukymmeneen.

Kaikkeen pitää varautua. Tunnetila on matsin jälkeen joka tapauksessa sellainen, ettei matsin jälkeen nukutuksi saisikaan riippumatta siitä, voitetaanko vai hävitäänkö.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Helposti selviän. Jos Suomi voittaa, lintsaan koulusta ja lähden juhlimaan, jos Suomi häviää, lintsaan koulusta ja yritän nukkua pettymyksen pois. Se tuskin tulee onnistumaan, mutta on kivempaa olla masentunut virkeänä kuin kuolemanväsyneenä.
 

lihaani

Jäsen
Ei hätiä. Käyn tiistai-iltana seitsemältä nukkumaan ja laitan kellon soimaan klo 1.30. Peli voi puolestani kestää aina 7.30:een asti. Sitten on pakko vääntäytyä sorvin ääreen.

Jos Suomi sattuisi voittamaan, niin päivä menee iloisessa euforiassa. Jos (kun?) ei, niin aina voi lohduttautua kaikkien aikojan menestyksellä :)
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti finnishninja
Tästälähtien käytän aina tätä ottelua esimerkkinä jos joku alkaa viittaamaan johonkin saatanan Jetlaagiin. Eihän tällaista ilmiötä edes LÖYDY suomenkielestä...

Kyllä jos suomeksi puhuu "aikaeroon sopeutumisesta" niin kaikki ymmärtävät mistä on kyse... Henk. koht. menee yleensä 2-3 päivää valvomisrýtmin vaihdoksesta toipumiseen.
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
Ei oo tällä kertaa mitään ongelmia ton pelin alkamisajalla, oon sopivasti iltavuoroissa ti ja ke. Eli peli voi mun puolesta kestää vaik sen 12 tuntia.

Toisin oli toi välierämatsi. Usa pelin jälkeen piti lähteä jo töihin melkein heti kun peli loppu. Kuudelta sunnuntain aamulla piti olla jo kustannuspaikalla. Meinas töis jonkin verran alkaa pilkityttämään, mutta Suomen voiton ansiosta sitä jaksoi helvetin hyvin painaa hommia.

-All my support to the Pelicans lads-
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
itse en ota edes niin typerää riskiä, kuin nukkuminen ennen matsia. Nukkuu vielä pommiin. Sen verran tärkeä häppeninki on kyseessä, että tokkopa sitä unta saisikaan.


Joku lääkärinrenttuhan jossain sirkutti, että kannattaa illalla ottaa semmoset vartin torkut mutta ei missään tapauksessa monen tunnin unia. Kyllä sitä sitten haudassa ehtii koisimaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Pressiboxi
Kyllä jos suomeksi puhuu "aikaeroon sopeutumisesta" niin kaikki ymmärtävät mistä on kyse...
Jep, ja kumma kyllä eniten siitä puhuvat juuri jääkiekkoilijat, nämä timantit ammattimiehet jotka eivät juuri muuta teekkään kun matkustelevat aikavyöhykkeiltä toisille.

Forsbergilta muuten kysyttiin miten hänen laitansa oli luistimien hakureissun jälkeen. Hän viittasi juuri siihen että on tottunut matkustamaan paljon ja pelaamaan välittömästi perille päästyään.

Joka mies on väsynyt pitkän lentomatkan jälkeen. Itse olen hieman poissa seuraavana päivänä, sen jälkeen en edes tiedä että olen ollut toisella puolella maapalloa. Tuntee kai sitä kaiken maailman jetlalaageja jos päättää että sellainen ilmiö kuin jetlag nyt yhtäkkiä on olemassa.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Joka mies on väsynyt pitkän lentomatkan jälkeen. Itse olen hieman poissa seuraavana päivänä, sen jälkeen en edes tiedä että olen ollut toisella puolella maapalloa. Tuntee kai sitä kaiken maailman jetlalaageja jos päättää että sellainen ilmiö kuin jetlag nyt yhtäkkiä on olemassa.

Itse muistan joskus kersana kun ensimmäisen kerran lensi Atlantin yli, niin oli ihan hajalla. Nykyisellään sitten kun mannertenvälisistä on tullut jo rutiinia, niin se on juuri näin kuin suomalainen ninja ruotsista kommentoi. Jotenkin sitä oppii siihen että nukkumaan voi mennä melkein mihin aikaan päivästä tahansa, ja unta voi vetää palloon sen 8h/vrk jos on aikaa, ja sitten lähteä reippaana töihin.

Ja oikeasti, joku 7 tunnin aikaero ja Atlantin ylilento on ihan peanuts-osastoa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Carlos
Ja oikeasti, joku 7 tunnin aikaero ja Atlantin ylilento on ihan peanuts-osastoa.
Kollegani muuten hinkkaavat väliä USA - Ruotsi jatkuvalla syötöllä, lähes joka toinen kuukausi, eivätkä ole moksiskaan. Kukaan ei edes mainitse sanaa aika-ero. Ämmät tosin joskus ovat hieman ihmeissään moniksiensa kanssa:-)
 

JsL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks
Näillä mennään:

1. Töitten jälkeen olutta koneeseen.

2. Hyvä oluen aiheuttama väsymys ja nukahdus ajoissa.

3. Herääminen? Pari kaljaa ja kahvit.

4. Peli ja töihin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Viestin lähetti finnishninja
Kollegani muuten hinkkaavat väliä USA - Ruotsi jatkuvalla syötöllä, lähes joka toinen kuukausi, eivätkä ole moksiskaan.

Enpä usko että aika-ero on tavalliselle tallaajalle kovinkaan iso juttu. Itse olen huomannut vain hieman väsymystä sen johdosta mutta minä en olekaan huippu-urheilija jonka pitää tehdä huippusuoritus pian matkustamisen jälkeen. Kyllähän se jossain voi näkyä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Pari kertaa Euroopasta Torontossa vierailleena olen huomannut, etta iltasin alkaa vasyttaa kun isantaperhe alkaa vasta illallistamaan ja kaljottelemaan :D

Ihaillen siis katselin kuinka Suomi-pojat painoivat Jenkeilta jalat alta, vaikka varmasti jetlag vaikutti omissa jaloissa. Aikaero on 7 tuntia ja kun peli alkoi paikallista aika klo 7pm, niin suomalaisella kellit oli silloin jo klo 2 yolla. Ja pari paivaa ei riita kunnon jetlagin poistamiseen.

Kovia jatkia siis koko jengi!
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti Punainen 18!
Aikaero on 7 tuntia ja kun peli alkoi paikallista aika klo 7pm, niin suomalaisella kellit oli silloin jo klo 2 yolla. Ja pari paivaa ei riita kunnon jetlagin poistamiseen.


Jetlag saattaa myös pompsahtaa yhden-kahden päivän yli ja rankaista vasta myöhemmin, jotkut taas eivät kärsi tästä vitsauksesta juuri mitenkään. Ihmiskroppa reagoi näihin juttuihin kovin tapaus- ja persoonakohtaisesti?

Se on totta, että jetlagiakin kovempi rasite uudella mantereella ovat paikalliset vankkoine ennakkokäsityksineen. "Olet siis Euroopasta? Mitä kaikkia 7-8 kieltä puhut? Onko kulttuurinne niin vanhaa kuin väitetään?" AAAAAAAARGH!!!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös