Jere Karalahti Jokereihin

  • 654 152
  • 1 664

ARGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit?
Eli Poukkulan olisi pitänyt aavistaa, että Karalahti tulee taklaamaan häntä poikki kentän?
Kun katsoo eteenpäin niin näkee mitä sieltä edestä on tulossa. Vertaa vaikkapa teidän Perriniin niin Poukkolan tilannetaju on lähes lapasen luokkaa tuossa tilanteessa, liigan linjaus on nyt se että jos juoksee pää edellä seinään se on seinän vika.
 

Js11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

enigma

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuusKi, Nikerit
Vertaa tähän Eric Gryban taklaukseen josta Brendan Shanahan antoi pelikieltoa:
Brendan Shanahan His 2 Game Suspension. - YouTube

Huono vertaus siltä osin, että Grybanin oli täysin puhdas ja jääkiekkomedioissa Shanahanin tuomio todettiin suorastaan oikeusmurhaksi. Tuomio tuli pelkästä seurauksesta (Eller loukkaantui). Toki siinä mielessä hyvä vertaus, että jos täysin puhtaasta taklauksesta, joka johtaa loukkaantumiseen saa 2 ottelua pelikieltoa niin Karalahden 4 ottelua on hyväksyttävä tuomio.
 
M.O.T

Jään odottamaan tyhjentävää vastaustasi. Kyllä tuollaiset jättäsyötöt pitäisi onnistua omaa henkeä vaarantamatta tai sitten jättää kokonaan tekemättä.
Ei, vaan taklaukset on osattava tehdä toisten henkiä vaarantamatta tai jättää kokonaan tekemättä. Poukkulan asento oli normaali, katse kylläkin väärässä suunnassa. Mutta Karalahdella ei ollut mitään syytä taklata päähän. Olisi itse vähän laskenut asentoaan, niin osuma olisi tullut pelkästään kroppaan. Ei kovin vaikeaa, kun se monilta muiltakin onnistuu.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jeren taklaus oli mielestäni rikkeetön, ehkä olen puolueellinen, noh Jere saa 4 ottelua huilata ja toivottavasti vielä kovemmassa kunnossa tauon jälkeen kuin nyt, jos Jere pelaa jokaisen pelin kevääseen asti niin voi alkaa väsymys pannaan tuon ikäisellä miehellä jo joten ihan tervetulleita nämä tauot ovat jos koittaa jotain positiivista hakea.

Liigan kurinpito on munatonta ja paskoo heti alleen samalla tavalla kuin edellisellä kaudella.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei, vaan taklaukset on osattava tehdä toisten henkiä vaarantamatta tai jättää kokonaan tekemättä. Poukkulan asento oli normaali, katse kylläkin väärässä suunnassa. Mutta Karalahdella ei ollut mitään syytä taklata päähän. Olisi itse vähän laskenut asentoaan, niin osuma olisi tullut pelkästään kroppaan. Ei kovin vaikeaa, kun se monilta muiltakin onnistuu.

Samaa mieltä. Ihme meininkiä Action Bronsonilta. Jerellä ei tosiaan ollut mitään syytä taklata päähän. Nuo tällit ovat helvetin komeaa katseltavaa silloin kun ovat puhtaita, mutta nämä päähän tulevat menevät kyseenalaiselle puolelle. Nämä pitääkin teilata, ja Poukkula olisi varmasti voinut tehdä paljon toisin mutta sillä ei ole mitään väliä koska Karalahti taklasi häntä päähän. Jos taklaus olisi ollut sääntöjen mukainen ja Poukkula olisi silti loukannut, olisi tuo argumenttisi validi. Nyt Karalahati sai ansaitun kakun, ja Poukkulan syyllistämiselle ei ole mitään pohjaa koska itse taklaus on tuomittu sääntöjen vastaiseksi.
 
...
Liigan kurinpito on munatonta ja paskoo heti alleen samalla tavalla kuin edellisellä kaudella.
Ja olisit samaa mieltä edelleen, jos joku vaikka Teräväistä pamauttaa kupoliin vastaavalla tavalla?

Tässähän nimenomaan kurinpito toimi kuten pitääkin, väärä taklaus sanktioidaan, ja kuten kauden alla ilmoitettiin, kovemmalla rangaistuksella kuin viime kaudella.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä videoita Jeren taklausta puolustelevat ovat oikein katsoneet? Iltasanomien sivuilla olevasta videosta ainakin näyttäisi siltä, että Jere ojentaa käsivartensa suoraan Poukkulaa päähän tehden taklauksestaan laittoman. Poukkula toki itsekin toimii vastuuttomasti tilanteessa jäädessään ihailemaan jättöään, mutta ei se seikka silti tee Jeren taklauksesta yhtään puhtaampaa. Jos Jeren kädet olisivat olleet alhaalla kontaktitilanteessa niin kenelläkään ei olisi oikeutta nokan koputtamiseen, mutta kuten jo perustelin yllä niin ainakin Iltasanomien sivujen pätkästä näyttäisi siltä, että Jeren ojennettu käsivarsi osuisi Poukkulaa päähän.

Onko tästä tapahtumasta jotain muuta tietoa vai mistä tämä yltiöpäinen Jeren taklauksen puolusteleminen johtuu?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onko tästä tapahtumasta jotain muuta tietoa vai mistä tämä yltiöpäinen Jeren taklauksen puolusteleminen johtuu?

Varmaankin ihan samasta syystä kuin silloin, kun Karalahti pelasi HIFK:ssa tai Bluesissa. Omat ovat täysin mehuissaan ja muut pääsääntöisesti vastaan. Ihan sama meininki oli silloin, kun Jere pelasi punaisissa, kaikki muut olivat miespilluja, kun eivät osanneet ottaa taklauksia vastaan jne.. Jere oli kovin jätkä ikinä missään ja landet vain itkivät.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko tästä tapahtumasta jotain muuta tietoa vai mistä tämä yltiöpäinen Jeren taklauksen puolusteleminen johtuu?
Niin kai siinä siitäkin kyse, että minun mielestä (olen sitten sokea taikka en), mistään videosta ei voi varmuudella näyttää, että Jere olisi osunut päähän siis sillä ensimmäisenä kontaktina kuin se on lausunnossakin kirjoitettu. Toki näen sen, että Jeren kädet nousee, mutta se osumakohta se ei ole minulle varmuudella 100% auennut. Ja kun Mastollekkin viime vuonna arvottiin se kaksi peliä rankkua, niin 100% luottoa minulla ei ole siihen, että Liusjärvellä oikeasti olisi tuosta tilanteesta sellaista materiaalia mitä vielä ei ole nähty (vaikkakin Liusjärvi olisi viime vuonna päästänyt Maston rangaistuksetta).

Mutta tää on ihan fine mulle kuitenkin kun tällä pohjalla vedettiin myös se linja että, jos jotain oletataan sattuneen niin silloin pitääkin todistaa syyttömyys eikö syyllisyys, siis toisinpäin mihin minä olen tottunut. Ja enkä ihmettele, että vaikka Jokereille olisi annettu ukaasi, että annatte sitten tämän tilanteen olla.

Tosiaan se NHL tyyppinen malli toimisi tässäkin erittäin hyvin, kerroittaisiin tilanne kuinka se meni ja sitten tuollainen tuomion julistaminen vielä päälle - olisin erittäin tyytyväinen.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Kuinka moni palstaveli vetää myös esim. liikenteessä ns. opetusajon päälle, jos joku syöksyy kolmion takaa alle?

Jere nosti kyynärpään ja se osui päähän. Vaikka Vesa Rantasen mielestä on sivuseikka, jos osuu päähän taklaus, niin minun mielestäni se on juuri ratkaiseva tekijä miksi tästä penalttia piti tulla. Olisi voinut töötätä puhtaasti, mutta kun ei taida vain osata.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin kai siinä siitäkin kyse, että minun mielestä (olen sitten sokea taikka en), mistään videosta ei voi varmuudella näyttää, että Jere olisi osunut päähän siis sillä ensimmäisenä kontaktina kuin se on lausunnossakin kirjoitettu. Toki näen sen, että Jeren kädet nousee, mutta se osumakohta se ei ole minulle varmuudella 100% auennut..
Tuolla kurinpito-ketjussa on KSML:sta Poukkulan kommenti tapahtuneesta. Sieltä voi käydä tarkemmin lukemassa mutta lyhennettynä hän tiesi joutuvansa taklatuksi kun näki jonkun tulevan vastaan mutta odotti vartalokontaktia eikä osumaa päähän(leukaan)...
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuolla kurinpito-ketjussa on KSML:sta Poukkulan kommenti tapahtuneesta. Sieltä voi käydä tarkemmin lukemassa mutta lyhennettynä hän tiesi joutuvansa taklatuksi kun näki jonkun tulevan vastaan mutta odotti vartalokontaktia eikä osumaa päähän(leukaan)...

Juu, mutta eikös päähänkin "saa" osua, kun vaan ensikontakti (suurin osa voimasta kohdistu muualle) esim. yläkroppaan. Tuota ensikontaktia mä tässä olen miettinyt.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, mutta eikös päähänkin "saa" osua, kun vaan ensikontakti (suurin osa voimasta kohdistu muualle) esim. yläkroppaan. Tuota ensikontaktia mä tässä olen miettinyt.
"Saa" kai mutta ei ole pakko... Jos Jerellä olisi kädet olleet selvästi alhaalla niin tästä ei edes keskusteltaisi. Poukkulan kommenteista sen verran että en itsekään usko että Karalahti tahallaan yritti päähän ajaa. Tilanne tuli eteen nopeasti ja Jerelle kävi pieni virhearvio.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kertokaa joku mulle yksi ainoa asia. (Ja ihan siis siksi etten mitenkään ymmärrä; mä en halua puolustella Jereä nyt mitenkään sen enempää, eikä mulla ole varsinaista mielipidettä siihen pitäisikö sen saada kakkua vai ei.)

Jos Jere ja Poukkula törmäävän tuolla vauhdilla toisiinsa, jää Poukkula väistämättä törmäyksessä alakynteen, koska hän on paljon pienempi. Tämä näkyi oikein hyvin siinä, että Poukkula lensi aivan linkkuun Jeren pommista. Jos näihin kahteen edellämainittuun faktaan ynnätään se, että Jere taklasi kyynerpäällä Poukkulaa päähän, minkä voimasta kaveri lentää rullalle, luulisi että jälki olisi paljon pahempaa ja pelikielto paljon pidempi.

En suoraan sanottuna edes ymmärrä, miten olisi vähääkään mahdollista lentää tuolla tavoin volttia, mikäli pää olisi ollut eniten liike-enegriaa Karalahden kyynerpäästä/-varresta vastaanottanut kohta Poukkulan kehosta.
 

Koohottaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertokaa joku mulle yksi ainoa asia. (Ja ihan siis siksi etten mitenkään ymmärrä; mä en halua puolustella Jereä nyt mitenkään sen enempää, eikä mulla ole varsinaista mielipidettä siihen pitäisikö sen saada kakkua vai ei.)

Jos Jere ja Poukkula törmäävän tuolla vauhdilla toisiinsa, jää Poukkula väistämättä törmäyksessä alakynteen, koska hän on paljon pienempi. Tämä näkyi oikein hyvin siinä, että Poukkula lensi aivan linkkuun Jeren pommista. Jos näihin kahteen edellämainittuun faktaan ynnätään se, että Jere taklasi kyynerpäällä Poukkulaa päähän, minkä voimasta kaveri lentää rullalle, luulisi että jälki olisi paljon pahempaa ja pelikielto paljon pidempi.

En suoraan sanottuna edes ymmärrä, miten olisi vähääkään mahdollista lentää tuolla tavoin volttia, mikäli pää olisi ollut eniten liike-enegriaa Karalahden kyynerpäästä/-varresta vastaanottanut kohta Poukkulan kehosta.

Hyvä pointti jota myös mietin. Toki luuletko että Liusjärvi miettii.. Helpompi antaa 4 peliä kakkua vaikka olisikin ollu rajamailla puhdas vai ei. Auta armias mikä polemiikki olisi tullu jos tuomio olis ollu 0 peliä koska taklaus ei kohdistu suoraan päähän vaan Jerellä on käsi vartalossa kiinni ja Poukkulalla pää alhaalla. Savossa oltais taas herätty:)) Mun mielestä vieläkin ne "pallit" puuttuu kurinpitäjältä. NHL:ssä tuli 10 peliä kun hyppäs aitiosta tappelemaan, odottelen koska täälläkin todellisista vääryyksistä alkaa tulla KUNNOLLA penalttia. Huitomiset sun muut on jo nähty, esim törkeä keihästäminen 6-8 peliä. Huidot törkeästi kaverilta ranteet poikki, 8 peliä. Törkeä päähän kohdistunu taklaus 10-15 peliä. Tolla tyylillä sikailut loppuu...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En suoraan sanottuna edes ymmärrä, miten olisi vähääkään mahdollista lentää tuolla tavoin volttia, mikäli pää olisi ollut eniten liike-enegriaa Karalahden kyynerpäästä/-varresta vastaanottanut kohta Poukkulan kehosta.

No kai se nyt jatkaa matkaansa tuolla tavalla, kun mikään ei ole sitä lentorataa estämässä. Syy, miksi Poukkula lentää tuolla tavalla on se, kun Karalahti osuu vain puolittain ja osuma suunnattu ylävartaloon. Ei osu keskivartaloon, jolloin liike-energia pysähtyisi siihen. Ei tuo nyt kovin vaikeaa luulisi olevan ymmärtää, riittää, kun katsoo miten tuo taklaus suoritetaan. Nämä puolittaiset osumat aiheuttavat pahimmat loukkaantumiset, kun taklattu pelaaja lähtee holtittomaan ilmalentoon ja lopputuloksena hyvin usein lyö vielä päänsä jäähän. Suurimmat vammat yleensä johtuvat tuosta jäähän tippumisesta.

Ja minkä helvetin takia jaksat jankata kyynärpäästä, kun kyseessä ei ollut kyynärpäätaklaus ja tuomiossakaan ei puhuttu siitä.
 
Hyvä pointti jota myös mietin. Toki luuletko että Liusjärvi miettii.. Helpompi antaa 4 peliä kakkua vaikka olisikin ollu rajamailla puhdas vai ei. Auta armias mikä polemiikki olisi tullu jos tuomio olis ollu 0 peliä koska taklaus ei kohdistu suoraan päähän vaan Jerellä on käsi vartalossa kiinni ja Poukkulalla pää alhaalla. ...
Mutta kun ei sillä Poukkulalla ollut pää alhaalla. Tämä on älytön väite. Poukkulan peliasento on täysin normaali! Karalahti on yksistään ja vain ja ainoastaan syypää siihen, että osuma tulee päähän. Onko Jerellä selkä ja polvet niin huonona, ettei yhtään alemmas päässyt? Ei olisi paljoa tarvinnut yrittää, niin olisi päässyt alemmaksi ja saanut puhtaan kroppaosuman. Mutta ei ole tainnut Jeren vahvuus olla koskaan tuo kropalla taklaaminen, vaan kädet tulevat aina mukaan.

Ja edelleen, Karalahden kyynärpää osuu Poukkulan ylävartaloon, ehkä olkapäähän, mutta kyynärvarsi osuu leukaan. Sen näkee videosta, sen sanoi Poukkulakin.
 

Koohottaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta kun ei sillä Poukkulalla ollut pää alhaalla. Tämä on älytön väite. Poukkulan peliasento on täysin normaali! Karalahti on yksistään ja vain ja ainoastaan syypää siihen, että osuma tulee päähän. Onko Jerellä selkä ja polvet niin huonona, ettei yhtään alemmas päässyt? Ei olisi paljoa tarvinnut yrittää, niin olisi päässyt alemmaksi ja saanut puhtaan kroppaosuman. Mutta ei ole tainnut Jeren vahvuus olla koskaan tuo kropalla taklaaminen, vaan kädet tulevat aina mukaan.

Ja edelleen, Karalahden kyynärpää osuu Poukkulan ylävartaloon, ehkä olkapäähän, mutta kyynärvarsi osuu leukaan. Sen näkee videosta, sen sanoi Poukkulakin.

Et varmaan ole pelannu peliäkään itse kun noin "hyvin" on peliasennot hallussa.. Näytä yksikin samanlainen vastapallo missä mikään ruumiin osa ei osu päähän missään vaiheessa?? No totta vitussa aina osuu joku osa ruumiista. Kysymys onkin siinä taklataanko PELKÄSTÄÄN PÄÄHÄN vaikka olkapäällä tai kyynärpäällä.
 
Et varmaan ole pelannu peliäkään itse kun noin "hyvin" on peliasennot hallussa.. Näytä yksikin samanlainen vastapallo missä mikään ruumiin osa ei osu päähän missään vaiheessa?? No totta vitussa aina osuu joku osa ruumiista. Kysymys onkin siinä taklataanko PELKÄSTÄÄN PÄÄHÄN vaikka olkapäällä tai kyynärpäällä.
No ilmeiseti ainakin enemmän on pelejä takana kuin sinulla, jos tästä kommentista voi jotain päätellä.
Ei, olet väärässä, kyse ei ole siitä. Se on täysin eri asia, taklaako vaikka olkapäällä olkapäähän ja sitten taklatun pelaajan pää heilahtaa ja osuu johonkin. Tässä tapauksessa pää oli kontaktin kohteena. Se on sitten se ja sama osuiko vähän rintaankin samalla, koska Karalahti suuntaa taklauksensa ylös (kun olisi voinut taklata alemmaskin), ja näin ollen osuu myös päähän. Eli päähän kohdistunut taklaus. Ei ole kovin vaikeaa, ellei pahasti korvien välissä sakkaa.

Edit: Eli sinun mielestä voi täräyttää vaikka olkapäällä kupoliin, kunhan samalla osuu vähän johonkin muuallekin?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Et varmaan ole pelannu peliäkään itse kun noin "hyvin" on peliasennot hallussa.. Näytä yksikin samanlainen vastapallo missä mikään ruumiin osa ei osu päähän missään vaiheessa?? No totta vitussa aina osuu joku osa ruumiista. Kysymys onkin siinä taklataanko PELKÄSTÄÄN PÄÄHÄN vaikka olkapäällä tai kyynärpäällä.

Pakko huudella, kun on niin voimakas mielipide. Olin ihan samaa mieltä, että puhdas taklaus, kunnes näin yleensä niin epäpätevät pysäytyskuvat. Niistä näkee päivänselvästi, että ensimmäinen osuma tulee nimenomaan päähän. Ellei sitten Poukkula halua väistää päällään sillä tavalla väärään suuntaan. Joskaan ei näytä kovin luonnolliselta asennolta. Muu kroppa liikkuu vasta pään jälkeen. Fysiikan lakeja et varmaan sinäkään pysty kumoamaan?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
No kai se nyt jatkaa matkaansa tuolla tavalla, kun mikään ei ole sitä lentorataa estämässä. Syy, miksi Poukkula lentää tuolla tavalla on se, kun Karalahti osuu vain puolittain ja osuma suunnattu ylävartaloon. Ei osu keskivartaloon, jolloin liike-energia pysähtyisi siihen. Ei tuo nyt kovin vaikeaa luulisi olevan ymmärtää, riittää, kun katsoo miten tuo taklaus suoritetaan. Nämä puolittaiset osumat aiheuttavat pahimmat loukkaantumiset, kun taklattu pelaaja lähtee holtittomaan ilmalentoon ja lopputuloksena hyvin usein lyö vielä päänsä jäähän. Suurimmat vammat yleensä johtuvat tuosta jäähän tippumisesta.

Mun pointti olikin vähän se, että jos taklaus osuu pääasiallisesti päähän, pää retkahtaa taaksepäin. Jos taas taklaus kohdistuu ylävartaloon, lentää usein niin kuin Poukkula lensi.

Ja minkä helvetin takia jaksat jankata kyynärpäästä, kun kyseessä ei ollut kyynärpäätaklaus ja tuomiossakaan ei puhuttu siitä.

Tämän takia:

Ja edelleen, Karalahden kyynärpää osuu Poukkulan ylävartaloon, ehkä olkapäähän, mutta kyynärvarsi osuu leukaan. Sen näkee videosta, sen sanoi Poukkulakin.

Jere nosti kyynärpään ja se osui päähän. Vaikka Vesa Rantasen mielestä on sivuseikka, jos osuu päähän taklaus, niin minun mielestäni se on juuri ratkaiseva tekijä miksi tästä penalttia piti tulla. Olisi voinut töötätä puhtaasti, mutta kun ei taida vain osata.

Nyt on pakko kirjoittaa itsekin tänne. Kyynärpää nousee kyllä turhankin korkealle. Kyllä tuomio on mielestäni ihan oikea, vaikka Jere-fani olenkin. Mene ja tiedä sitten, osuiko päähän, mutta jos kyynärpää ylhäällä tulet ja kaveri loukkaantuu, on tuomio mielestäni linjassa. Osuiko sitten ihan päähän tai leukaan, niin olisi pitänyt kyynärpään alhaalla. Tosin ihmettelen itsekkin, miten voidaan tuomita päähän kohdistuneesta taklauksesta, jos ei parempaa videota ole. Voihan se olla, että kurinpidolle on toimitettu muitakin videoita.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Ja minkä helvetin takia jaksat jankata kyynärpäästä, kun kyseessä ei ollut kyynärpäätaklaus ja tuomiossakaan ei puhuttu siitä.
Johtuisikohan vaikka siitä, että suurin osa kirjoittajista on yhä sitä mieltä, että Jere taklasi Poukkulaa kädet ylhäällä ja/tai kyynärpäällä. Tämä lienee kuitenkin puhdasta paskaa, koska ainakaan Liusjärvi ei tällaisesta tuomiossaan mainitse. Toteaa taklauksen olleen pääosumaa lukuunottamatta puhdas.

Tuomio on kova, mutta ymmärrettävä kun tarkoituksena on vähentää päähän kohdistuneita taklauksia. Toivottavasti linja pysyy tulevaisuudessa samanlaisena.

Jerestä vielä sen verran, että parempi olisi jättää isojen pommien hakeminen kokonaan pois, kun ne järjestäen johtavat pelikieltoon. Ei ole taklaustekniikka todellakaan Karalahden suurimpia vahvuuksia.

Edit. Tuossa ylhäällähän se vastaus jo tulikin.
 

SjV

Jäsen
Onko Jerellä selkä ja polvet niin huonona, ettei yhtään alemmas päässyt? Ei olisi paljoa tarvinnut yrittää, niin olisi päässyt alemmaksi ja saanut puhtaan kroppaosuman.
Kaikki varmaan on jo nähnyt tämän Youtube version tilanteessa. Päätykameralla kuvatusta osuudesta kyllä saa sellaisen kuvan, että Jeren polvet vielä taipuu. Taklauksen alku vaiheesa Jere on sen verran kyyryssä, jossa taklaus olisi osunut Valtran merkkin, mutta törmäysvaiheessa jalat onkin jo lähes suorana (Kypärä melkein vastakkaisen päädyn potkulevy kohdalla ja törmätessä laidan yläpuolella). Se sitten, olisiko tuo kyyrymmästä ajaminen johtanut järkevämpään lopputulokseen, on täysin jossittelua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös