Jeesus-kuvani ja ajatuksia Jeesuksesta

  • 20 441
  • 353
G

Guest

Kuulin puhuttavan paljon Jeesuksesta jo lapsena. Tätini pitämässä pyhäkoulussa minulle muodostui hänestä tietty kuva. Muistan kuinka yhdistin Jeesuksen aina mehuun ja pikkuleipiin, joita me lapset saimme pyhäkoulun jälkeen, jos olimme istuneet kiltisti :). Muistan myös Jeesusta esittäneet maalaukset. Niissä esiintyi aina pitkä, komeahko ja hoikka mies, jolla oli parta ja pitkä tukka ja vakava/surullinen/hellä ilme naamallaan. Koskaan en muista nähneeni kuvaa Jeesuksesta, joka oli lyhyt, lihava tai kalju! Usein Jeesuksella oli vielä sylissään pieni karitsa, josta hän piti hellästi huolta. Hän oli eräänlainen Markus-sedän tai Pelle Hermannin hengenheimolainen. Lastenhoitaja, hellä paimen, joka taputtaa lapsia päälaelle ja hymyilee heille.

Myöhemmin, kun ymmärrys kasvoi, tuli mukaan kosminen Kristus. Jeesus-hahmo laajentui lapsenmielen synnyttämästä paimenkuvasta paljon laajemmaksi. Jeesuksesta tuli Kristus, Kaiken Keskus, jonka ympärillä kaikki pyörii, kaikkea ylläpitävä Voima. Evankelinen kristillisyys painotti voimakkaasti Jeesuksen jumaluutta. Usein kuulin saarnamiesten puhuvan viimeisestä tuomiosta, jolloin jokainen saa ansionsa mukaan. Kuulin heidän puhuvan, kuinka meidän tulisi solmia henkilökohtainen suhde Jeesukseen. Nämä puheet osittain kiehtoivat, mutta osittain myös pelottivat. Kuka on tämä Jeesus, johon minun pitäisi uskoa? Onko hän todella kaikkivaltias Jumala? Miksi n. 2000 vuotta sitten Palestiinassa elänyt mies pitäisi olla minulle niin tärkeä?

Tämä kysymys oli mielessäni muutaman vuoden ajan, kunnes se unohtui. Maailma vei minut mennessään enkä paljoakaan enää ajatellut Jeesusta. Mutta n. 1,5 vuotta sitten asia alkoi uudelleen vaivata mieltäni. Aloin uudelleen kiinnostua Jeesuksesta. Nyt minulla oli kuitenkin miehen mieli lapsen mielen sijasta. Halusin vastauksia useisiin kysymyksiin. Mielessäni oli vielä tässä vaiheessa perinteinen protestanttinen evankelinen kuva Jeesuksesta. En ollut paljoakaan tutkinut Raamattua, eikä evankeliumien Jeesus ollut tullut minulle vielä tutuksi.

Viime pääsiäisenä näin Paulo Pasolinin elokuvan Matteuksen evankeliumi. Tämä julkihomo ohjaaja oli eräänä iltana ensimmäistä kertaa tutustunut hotellihuoneessaan Uuteen Testamenttiin, ja Matteuksen evankeliumi hätkähdytti häntä niin paljon, että Pasolini päätti tehdä siitä elokuvan. Pasolini käytti elokuvassaan vuorosanoina vain Matteuksen evankeliumissa mainittuja vuorosanoja. Mitään omaa Pasolini ei lisännyt mukaan. Mustavalkoisessa filmissä näytellyt kiihkomielinen ja rävähtämättä tuijottava Jeesus, sekä amatöörimäisen tökerösti näytelleet opetuslapset tekivät minuun kaikesta huolimatta valtavan vaikutuksen. Elokuvassa Jeesus laukoo vertauksensa ja muut lauseensa lyhyinä ryppäinä ryntäillessään paikasta toiseen.

Se kuva, minkä elokuva välitti Jeesuksesta, poikkesi melkoisesti siitä kuvasta minkä olin saanut kirkon kautta. Jouduin uudelleen arvioimaan Jeesus-kuvani. Jeesus suosi sellaisia ihmisiä, joiden ulkoinen olemus tai käytös olisi todennäköisesti herättänyt paheksuntaa niin tänään kuin silloinkin. Omien aikalaistensa joukossa Jeesus onnistui hankkimaan juopon ja ahmatin maineen. Uskonnollisten ja poliittisten vaikuttajien silmissä hän oli kiusankappale ja häirikkö. Hän toimi kuin vallankumouksellinen. Hän viittasi kintaalla maineelle, sukulaisille, omaisuudelle ja muille perinteisille omaisuuden mittareille. Huomasin, ettei Pasolinin elokuvan sanoma juuri ollenkaan vastannut aiempaa kuvaani Jeesuksesta, vaikka vuorosanat oli otettu suoraan Matteuksen evankeliumista.

Kuka tämä Kristus loppujen lopuksi oli? Olin tietyllä tavalla aina uskonut Jeesukseen. Mutta nyt jouduin kysymään itseltäni: Uskonko tosiaan siihen? Olenko vain osa turvallista, perinteistä systeemiä joka pitää kaikkea uutta uhkana itselleen? Eikö Jeesus juuri ollut tällaisten järjestöjen silmätikku aikanaan?

Historiallinen totuus on, että Jeesus tuomittiin kuolemaan rikollisena. Millainen hallitus tuomitsisi kuolemaan Pelle Hermannin tai Markus-sedän? Tällaiset ajatukset varmasti luokkaisivat monien kristittyjen mieltä ja myös aiheuttaisivat monia kysymyksiä. Jeesuksessa on paljon ominaisuuksia, joista kristillinen kirkko on enimmäkseen hiljaa.

Kun äsken avasin tietokoneeni niin ruutuun ilmestyi teksti Windows 1998. En sitä silloin vielä ajatellut, mutta nyt huomasin että kaikki tämän planeetan tapahtumat ovat tapahtuneet joko ennen tai jälkeen Kristuksen. Näin merkittävä oli siis Jeesuksen syntymä vaatimattomassa ja saastaisessa eläinsuojassa Beetlehemin yössä 2000 vuotta sitten.

Nykyisin Jeesuksen nimeä käytetään jopa kirosanana. Harvoin kuulet kenenkään huutavan "Mahatma Gandhi", kun hän lyö varpaansa oven kynnykseen. Näyttää siltä, ettei tästä Jeesus-nimestä pääse millään eroon! Eräs ei-kristitty tutkija kysyi kerran arvioidessaan yksittäisen ihmisen historiallista merkittävyyttä: "Mitä kasvavaa hän jätti jälkeensä? Saiko hän ihmiset ajattelemaan uudella tavalla ja oliko näillä ajatuksilla elinvoimaa vielä hänen jälkeenkin. Näin mitattuna Jeesus on numero yksi!"

Minä en kuitenkaan kirjoita tätä kaikkea siksi, että pitäisin Jeesusta suurmiehenä joka muutti koko historian. Silloin voisin yhtä hyvin kirjoittaa Julius Caesarista. Jeesus vetää minua puoleensa aivan eri syistä. Jeesus on tavallaan asettanut itsensä elämäni vedenjakajaksi: "Totisesti minä sanon teille: Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen on Ihmisen Poika tunnustava omakseen Jumalan enkelien edessä". Toisin sanoen: Iankaikkisen kohtaloni ratkaisee se, mitä ajattelen Jeesuksesta ja millaisessa asemassa hän on elämässäni.

Joskus hyväksyn Jeesuksen uskaliaan (jonkun mielestä varmaan myös narsistisen) väitteen kyselemättä, mutta joskus taas mietin, että onko se sittenkään totta. Miten tämä epäilemisen ja rakastamisen ristiriita on ratkaistavissa?

Vanhan Testamentin puolella olen huomannut tuntevani suurinta sympatiaa niitä kohtaan, jotka rohkenevat väitellä Jumalan kanssa: Mooses, Jeremia, Habakuk, Job, psalminkirjoittajat jne. Noita kertomuksia lukiessa tuntuu kuin olisi keskellä suurta näytelmää. Nämä Raamatun henkilöt huusivat Näkymättömälle: "Sinä et tiedä millaista täällä on!" Job, heistä kaikista häpeämättömin, heitti Jumalaa kohtaan tämän syytöksen: "Onko sinulla samanlaiset silmät kuin meillä, näetkö sinä samalla tavalla kuin ihminen näkee?" Vähän väliä kuulin kaukaisen äänen jylisevän näyttämön takaa: "Etkä sinäkään tiedä, millaista täällä on!" Näin lausuttiin Moosekselle ja profeetoille, mutta ehkä kaikkein äänekkäimmin Jobille.

Kun sitten pääsee evankeliumeihin, syyttävät äänet vaikenevat. Jumalalle "selvisi", millaista on elämä maapallolla. Jeesus tutustui henkilökohtaisesti suruun ja murheeseen lyhyen ja huolen täyttämän elämänsä aikana. Jumalan ihmiseksi tulon Jeesuksessa yksi suurin syy oli varmasti se, että Jumala halusi vastata Jobin syyttävään kysymykseen: "Onko sinulla samanlaiset silmät kuin meillä?" Jonkin aikaa Jumalalla oli ihmisen silmät...

Jatkan lisää Jeesuksesta myöhemmin.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Special version

Viestin lähetti Jagr68
Kun äsken avasin tietokoneeni niin ruutuun ilmestyi teksti Windows 1998. En sitä silloin vielä ajatellut, mutta nyt huomasin että kaikki tämän planeetan tapahtumat ovat tapahtuneet joko ennen tai jälkeen Kristuksen. Näin merkittävä oli siis Jeesuksen syntymä vaatimattomassa ja saastaisessa eläinsuojassa Beetlehemin yössä 2000 vuotta sitten.

Onko sulla joku erikoisversio Windowsista. Mulla
on Special Edition ja siinä ruudulle ilmestyy teksti
Windows 98.

Kiinassa siihen pitäisi ilmestyä Windows 87, kun
niiden ajanlasku alkaa samana vuonna, kun me Eurooppalai-
set elettiin vuotta 1911.

Voidaan sanoa myös, että kaikki maailman tapahtumat ovat
tapahtuneet ennen tai jälkeen Helsingin Olympiakisojen
(ja lisäksi pieni osa niiden aikana).

Siitäkin syntyikö Jeesus saastaisessa eläinsuojassa on
monia eri käsityksiä. Siihen aikaan ihmiset ja niiden
kotieläimet elivät saman katon alla, enkä tiedä, asuivatko
mielestään saastan keskellä.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Länsimaisessa kristinuskossa jeesus kuvataan lähes arjalaiseksi vapahtajaksi. Tosiasiassa hän oli ns. ähly eli kotoisin sieltä missä edelleenkin tapetaan ihmisiä jonkun hihhuliasian takia. Tosiasissa jeesushan olisi tänä päivänä pitsan myyjä Kontulassa eikä mikään tekopyhien idoli kirkossa.
 

sani

Jäsen
Suosikkijoukkue
lukko, kärpät, ujk
Kiva et olit noin lyhyesti ja ytimekkäästi saanut kerrottua asiasi.

Ei tietenkään pitäis tähän juttuun nyt puuttua, mut ku mua ärsyttää kaikki ns. uskovaiset jutut. Oli ne sitten mitä lahkoa tahansa. Aina tullaan tuputtamaan omia mielipiteitä jostain vapahtajasta tai muusta niin kuin se olisi ainoa oikea. Ja millä te perustelette asianne? Ette ainakaan millään faktalla. Uskotteko te kaikki sadut ja tarinat vai valikoitteko ne mihin haluatte uskoa?

Itse en kuulu mihinkään uskonlahkoon, en edes tähän meidän ihanaan kirkkoomme. En silti tuputa omia mielipiteitäni kenellekkään. En kulje ovelta ovelle saarnaamassa ateisimista tai tiputtele postiluukusta ateismi-sanomalehtiä. Toivoisin samaa myös siltä toiselta puolelta. Kiitos!
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tähänkin viestiketjuun...

...ja sen aiheeseen pätee mielestäni sama periaate kuin muihinkin "ei-kiinnostaviin" -aiheisiin eli ei niihin ole pakko regoida, jos kerran ei ole mitään kommentoitavaa. Siksi en, ainakaan nyt, ryhdy kovin vakavasti pohtimaan näitä juttuja, kun tärkeämpiäkin asioita on menossa...Luulisi Jagr58:kin keskittyvän tshekkien menestykseen tuolla kiakkokaukalossa....Tämä ei ollut v---uilua, vaan harmiton "heitto".....Jatketaan, kukin tyylillään.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua ainakiin Jeesuksessa hätkähdyttää se, että Jeesus oli on ja tulee olemaan ainoa ihminen maan päällä, joka ei tehnyt syntiä. Silti ihmiset teurastivat hänet julkisesti. Kun nykyään sanotaan että joku jeesustelee, niin tarkoitetaan että kaveri puhelee tekopyhiä juttujaan ja pitää itseään parempana muita... Jeesuksen jeesustelu oli vain aitoa, kun hän "ojensi" ja neuvoi ihmisiä niin hän todella tiesi mistä puhui...

Ja jos Jeesus olisi syntynyt tähän aikaan, hän todennäköisesti olisikin joku pitsanmyyjä tai rekkakuski... Tavallisissa oloissa elävä ihminenhän hän oli aikansa elettyään....
 
Onhan tuolla Jeesuksella hieno hämmästellä asioita; "Voi Jeesus!", "Jeesus sentään!" jne.

Ja Soundgardenin "Jesus Christ Pose" on hieno biisi!

Tai mitä se minulle kuuluu.
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Viestin lähetti cosmic_rodeo


Ja Soundgardenin "Jesus Christ Pose" on hieno biisi!


Unohtamatta Ugly Kid Joen vähintäänkin kuunneltavaa "Jesus built my hot rod" -rokkipläjäystä.


Tai mitä se minulle kuuluu.

Eipä kuulu mullekaan, juolahtipa vaan mieleeni.


SPÄM!
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuputtamisesta

Viestin lähetti sani
[B... En silti tuputa omia mielipiteitäni kenellekkään.
[/B]

Eikö tuo tekstisi kuitenkin ole jo toisaalta aika lähellä jonkinlaista tuputusta? Pidät toisia hölmöinä oman varman uskonsa kanssa, mutta itse olet ihan yhtä varma omasta oikeassaolostasi ja sitä kautta paremmuudestasi. Etkö omasta mielestäsi tuputa kirkkoihin kuulumattomuutta ainoana järkevänä ja oikeana vaihtoehtona? Oletko ihan varma?
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Tuputtamisesta

Viestin lähetti Jip Pii


Eikö tuo tekstisi kuitenkin ole jo toisaalta aika lähellä jonkinlaista tuputusta? Pidät toisia hölmöinä oman varman uskonsa kanssa, mutta itse olet ihan yhtä varma omasta oikeassaolostasi ja sitä kautta paremmuudestasi. Etkö omasta mielestäsi tuputa kirkkoihin kuulumattomuutta ainoana järkevänä ja oikeana vaihtoehtona? Oletko ihan varma?

Niin, tämä vaara näissä jutuissa aina on, että samalla, kun puolustaa ja perustelee omaa kantaansa, tulee herkästi ilmaisseeksi itsensä siihen tapaan, että loppujen lopuksi "tämä meikäläisen näkökanta on se oikea"...Tämä "ongelma" tekeekin tällaiset aiheet haasteelliseksi. On helppo kutsua itseään suvaitsevaiseksi teoriassa, mutta käytäntö on usein muuta. Toisaalta, huumoriakin saa viljellä; kullakin on tyylinsä...

Minulla ei tähän viestiketjuun taida olla kovin paljon alkuperäisen teeman mukaista sanottavaa, joten siirryn takavasemmalle häiritsemästä. Ja keskustelu aiheesta jatkukoon...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Syvemmin asiaan perehtymättömänä...

Käsitykseni mukaan taide kuvaa Jeesuksen väärin. Kuvissa ja veistoksissahan hän on laiha ja kärsineen näköinen.
Jeesushan oli ammatiltaan rakennusmies. Siihen aikaanhan talot tehtiin kivestä, joten Jeesus on todellisuudessa ollut paljon rotevampi mies.

Toinen asia on naulat hänen joilla hänen naulittiin ristille. Joissakin kuvissa naulat ovat lyöty ranteiden läpi, toisissa kämmenien.

Muistelen että raamatussa lukee (?) että ristiin naulaamisen jälkeen Jeesus eli vielä kauan, mutta miten kauan? Luin eräästä lehdestä; Jos ihminen roikutetaan käsistään samalla tavalla kuin Jeesus, seuraa kuolema tukehtumalla välittömästi.

Olen usein ajatellut ihmisten hyökkäävää reaktiota uskovaisia kohtaan. Monelle jo asiasta maininta on kuin punainen vaate.
Uskosta puhuminen koetaan tyrkytyksenä ja painostuksena. Tapahtuuhan toki sellaistakin tahdittomalta papilta, mutta miksi karvat pystyssä välittömästi?

Työmaalla uskon mies saa usein koko jengin vastaansa. Varsinkin siitä syystä että hänellä on aina vastaus valmiina joka asiaan.
- On lähes mahdotonta puhua uskon miestä kumoon!

Minulla on ollut pari uskovaista kolleegaa. Suureksi ilokseni he eivät ole olleet mitään saarnaajia, vaan ihan tavallisia ihmisiä joiden kanssa on ollut antoisaa keskustella. Tästä johtuu myönteinen suhtautumiseni heihin.

Kaikki uskovaiset eivät tosin ole inhimillistä joukkoa. Esim. Lestadiolaiset, jotka eivät hyväksy edes edestä ladattavaa pesukonetta kun alusvaatteet näkyvät...
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jeesuksesta en tiedä, mutta tälläkin viikolla on ainakin kahteen kertaan pari jotain laukkuhyypiötä käynyt soittamassa ovikelloa. Todennäköisesti jotain vartiotornia tarjoamassa takan sytykkeeksi. Mun puolesta saavat tehdä mitä tykkäävät, kunhan jättävät kunnon kansalaiset rauhaan! Tietenkään en avannut ovea.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Finnishninja hei... ei pitäisi sotkeutua yksityiskohtiin, mutta sotkeudunpa nyt kumminkin. Nimittäin jos ne naulat olisi hakattu Jeesuksen kämmenten läpi, niin ei mies olisi siinä ristillä roikkumassa pysynyt. Eiköhän siinä ranteen kohdalla ole tukevampaa luuta... tiedä sitten mitä verisuonia siinä samalla on mahdollisesti katkennut, siinähän kulkee nimittäin tiukassa nipussa kaikenlaista valtimoa...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Predator
Finnishninja hei... ei pitäisi sotkeutua yksityiskohtiin, mutta sotkeudunpa nyt kumminkin. Nimittäin jos ne naulat olisi hakattu Jeesuksen kämmenten läpi, niin ei mies olisi siinä ristillä roikkumassa pysynyt. Eiköhän siinä ranteen kohdalla ole tukevampaa luuta... tiedä sitten mitä verisuonia siinä samalla on mahdollisesti katkennut, siinähän kulkee nimittäin tiukassa nipussa kaikenlaista valtimoa...

Totta, jäi mainitsematta, ja jos naulat lyödään ranteiden läpi niin kädet ovat aina nyrkissä - eikä auki rautakangellakaan.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jagr68

Taas sinä teit sen! Odotit hieman aikaa, että edellisen käyntisi jälkeinen pöly on laskeutunut, eikä kukaan enää muista niitä kiusallisia kysymyksiä, joita sinulle esitettiin ja joihin et vastannut.

Muistin virkistämiseksi muutama keskeinen pointti:

1. Kuinka voit väittää edellisessä huuhaa-ketjussasi esittämiä asioita todeksi, vaikka itsekin myönnät asioiden olevan erittäin salaisia? Kuinka sinä niistä tiedät?

2. Miksi esität muiden ajatuksia omissa nimissäsi? Eikö se mielestäsi ole syntiä? Minun mielestäni on.

3. Ovatko käyttämäsi viittaukset mielestäsi tieteellisesti päteviä ja jos ovat, miksi? Eikö sinunkin mielestäsi argumentoivaan asiatekstiin kuulu asianmukaiset viittaukset?

On erittäin valitettavaa, että tuollaisella Jagsin käyttämällä tyypillisellä hihhulikirkon propagandalla jo niin monia ihmisiä on sumutettu ja pahimmissa tapauksissa rahojen ryöväämisen jälkeen ihminen on jätetty oman onnensa nojaan. En väitä, että juuri Jagsin edustama lahko niin tekisi, mutta joka tapauksessa tuo näennäisen pätevä ja todisteleva kirjoitustyyli on havaintojeni mukaan saanut kannatusta jo täälläkin. Eihän se minulle kuulu, mutta sääliksi käy noita ihmisiä. Paitsi että he antavat sumuttaa itseään, he tekevät itsestään naurunalaisia.

Mitä omaan Jeesus-suhteeseeni tulee, se on niin henkilökohtainen asia, että minä en käy sitä yleisillä keskustelupalstoilla setvimään.
 
G

Guest

Jatketaanpa pohdiskelua...

Nykyinen tutkimus sotkee ihmisten Jeesus-kuvaa entisestään. Jeesuksesta on tehty poliittinen vallankumouksellinen, Maria Magdaleenan nainut temppujen tekijä, galilealainen karismaatikko, juutalaisrahvaasta noussut kyynikkofilosofi, fariseus, fariseuksia vastustanut essealainen, kommunisti, lopun ajan julistaja tai hippi. Monet tutkijat kirjoittavat tällaista aivan tosissaan anteeksipyytelemättä. Miten kaiken tämän sekamelskan keskellä voisi vastat kysymykseen: Kuka Jeesus oli?

Historiankirjoista tuskin löytää vastausta kysymykseen. Onkin ironista, että maailmanhistorian merkittävin henkilö onnistui välttämään lähes kaikkien oman aikansa oppineiden ja historioitsijoiden huomion. Nekin neljä miestä, jotka kirjoittivat evankeliumit, jättivät pois paljon sellaista mikä kiinnostaisi nykyajan ihmisiä. Yksikään heistä ei sanallakaan kuvaa Jeesuksen ulkoista olemusta (hyvä pointti finnishninja!). Hänen perheestään kerrotaan niin niukasti, että tutkijat ovat eri mieltä siitä, oliko hänellä sisaruksia vai ei. Sellaisilla tekijöillä, joita meidän aikanamme pidetään tärkeinä, ei näyttänyt olevan mitään merkitystä evankeliumien kirjoittajille.

Paras keino löytää Jeesus onkin palata evankeliumien ääreen. Eräs J.B Phillips kirjoittaa: "Olen lukenut kymmenittäin myyttejä kreikaksi ja latinaksi, mutta tässä ei ollut vähäisintäkään myytin makua...Yksikään ihminen ei olisi kyennyt laatimaan noin kaunistelemattomia ja avoimia selontekoja, ellei niiden takana olisi ollut joku todellinen tapahtuma."

Monien uskonnollisten kirjojen yllä leijuu propagandan haju - ei kuitenkaan evankeliumien. Evankelista Markus kirjasi maailmanhistorian merkittävimmän tapahtuman, jota teologit kuvaavat sanoille "hyvitys", "sovitus" tai "uhri". Markus kuittasi asian yhdellä lauseella: "Mutta Jeesus huusi kovalla äänellä ja heitti henkensä". Esiin nousee paljon kummallisia ja odottamattomia kohtauksia, joissa esimerkiksi Jeesuksen naapurit ja omaiset luulivat häntä mielenvikaiseksi. Miksi ottaa tällaisia mukaan, jos kirjoitellaan pyhiä kirjoituksia?

Jeesus ei koskaan esittänyt vastaansanomattomia todisteita henkilöllisyydestään, kun sitä häneltä vaadittiin. Hän toki antoi johtolankoja ja viitteitä, mutta hän myös sanoi: "Autuas se, joka ei loukkaannu minuun".


Suomisalaman kysymyksiin nopeat vastaukset:

1. Vaikka kyseessä on salaiset ja peitellyt asiat, pystyy asiasta hakemaan tietoa jos halukkuutta ja tarmoa riitttää. Ei näistä tietenkään julkisuudessa kukaan puhu, mutta onneksi on olemassa paljon tiedonhaluisia ihmisiä joiden tutkimukset ovat tuoneet esiin paljon hätkähdyttävää tietoa. Ei ole sattumaa, että useat toisistaan riippumattomat tahot ovat tutkimuksissaan tulleet samoihin tuloksiin. On tekeillä jotain, josta kukaan ei puhu ääneen, mutta jonka luonne ja merkitys on valtava.

2. En esitä ajatuksiani omissa nimissäni. Kai nyt jokainen tajuaa, etten itse ole lähdetietojen takana.

3. Selitä mitä tarkoittaa tieteellisesti pätevä? Onko esimerkiksi Suomen tietotoimiston uutinen "tieteellisesti pätevämpi" kuin yksityisen ihmisen uutisoima tapahtuma? Molemmat ovat loppujen lopuksi ihmisten käsialaa, olkoonkin että toinen tulee "virallisemmalta" taholta.

Voit tutustua Suomen Adventtikirkkoon ja sen toimintaan. Itse en ole koskaan joutunut minkäänlaisen painostuksen tai aivopesun kohteeksi. Päinvastoin, seurakuntani on esimerkiksi avustanut minua taloudellisesti kun minulla on ollut tiukka rahatilanne. Olen äärettömän kiitollinen, että olen onnistunut löytämään ihmisiä, jotka oikeasti välittävät kanssaihmisistään aidolla tavalla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ainoa kuvani Jessestä on se legendaarinen lähes ottamatta jäänyt.
Pari kertaa sitten nimittäin näin kyseisen heebon harjoittelemassa vedenpäälläkävelyä paikallisella uimarannalla ja riensin hakemaan kameraani autosta. Siinä aloin sitten mittailemaan valoa ja pyysin kauniisti että venaisi paikallaan sen aikaa että saan aukot ja ajat kohdilleen ja juuri kun aloin tarkentamaan niin eikös se hiiivatin hyväkäs pistänyt juoksuksi ja painanut lyhyen teleni kantamattomiin. Eipä sitten tullut pikaräpsättyyn kuvaan kun jessen selkä n.100 metrin päästä ja arvaa vaan uskooko kukaan että se oli Hän, eikä lentävä lakana.
Viddu, seuraavalla kerralla otan mukaan hirvikiväärin ettet pääse luikkimaan, huusin vielä perään.
 
Mad E, kiitos vinkistä, Kerrassaan loistava tuo Jesus.com. Tekisi mieleni tilata lippalakki sieltä!

Jags sitten palasi takaisin pelikentälle ja puhuukin nyt asioista heti niiden oikeilla nimillä.Propsit siitä. Siinä salaliitto-ketjussa Jeesuksen mukaan vetäminen kun vei pohjan koko keskustelulta ja romutti mm. minun silmissäni juttujen uskottavuuden.

Nyt aiheena on sitten Nasaretilainen itse ja homma on ihan ok. Eihän tätä kenenkään ole pakko lukea, vastaamisesta puhumattakaan. Vapaan keskustelun puolella lienee uskonnollinen käännytystyökin sallittua ja Jagsilla on selvästi tarve jakaa itselleen hyväksi osoittautunut juttu koko ympäröivän maailman kanssa. Ei siinä mitään, kunhan et ovelleni tule. :) Tosin ettehän te adventistit sitä kai pahemmin harrastakaan.

Mitä Jesseen tulee niin, kyseessähän on aidosti historiallinen henkilö.Oman aikansa kapinallinen ja toisinajattelija.Eli tyyppi jollaisia sympatiseeraan suuresti. Tänä päivänä Jeesus voisi olla Rock-tähti ja hippi tai Attac-aktivisti ja globalisaation vastustaja...
Joitain esimerkkejä mainitakseni, älkää nyt takertuko noihin. Ja jos Jeesus nyt eläisi, niin samoinhan sille kävisi. Henki pois, ei ihminen valitettavasti mihinkään ole muuttunut.

-Buddy

Ps. Mielenkiintoista kun etenkin Hifk-faneista tuntuu löytyvän uskovaisia (Jags ja Parkhurst). Kumma juttu, minä kun olen vakuuttunut,että saan sitten helvetissä viettää aikaa nimenomaan seuraamalla HIFK:n ja Broad street bullies aikaisen Philadelphian pelejä!! Ainakin nuo sinne kuuluisivat! :D Looking forward to it..
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jesus saves and Moses got...

Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että Jeesus voisi olla tänäpäivänä rockmies vailla vertaa. Olenkin tässä vuosien mittaan tullut siihen tulokseen, että re-jesus-inkarnaatio on Angus Young. Siinä sitä on elämän eliksiiriä täyslaidallinen, eikä tarvitse kiistellä eikä sotia Youngin todistusten takia. Siitä Gibson SG:stä lähtee sen verran aitoa asiaa jolla pötkitään pitkälle!

Joku mainitsi nuo Larsin pojat, mutta minulla on sellainen kuva, että tämä Jehovan todistajien homma on todellista kusetusta ihmistä itseänsä vastaan ja manipulointia äärimmilleen vietynä.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jagr68

"1. Vaikka kyseessä on salaiset ja peitellyt asiat, pystyy asiasta hakemaan tietoa jos halukkuutta ja tarmoa riitttää. Ei näistä tietenkään julkisuudessa kukaan puhu, mutta onneksi on olemassa paljon tiedonhaluisia ihmisiä joiden tutkimukset ovat tuoneet esiin paljon hätkähdyttävää tietoa. Ei ole sattumaa, että useat toisistaan riippumattomat tahot ovat tutkimuksissaan tulleet samoihin tuloksiin. On tekeillä jotain, josta kukaan ei puhu ääneen, mutta jonka luonne ja merkitys on valtava."

Kysyn edelleen, millä perusteella voit pitää VARMANA, että näiden mainitsemiesi tahojen "tutkimukset" pitävät paikkansa? Ei pelkkä "virallisen totuuden" kyseenalaistaminen riitä todistukseksi sille, että "virallinen totuus" olisi pelkkää puppua. Tarvitaan pitäviä todisteita ja niitä sinulla ei ole esittää. Mainitsemasi asiat ovat pelkkiä spekulaatioita, joilla ei ole mitään muuta arvoa. Et voi esittää väitteitäsi tosina tai edes todennäköisyyksinä, ainoastaan uskomuksina.

"2. En esitä ajatuksiani omissa nimissäni. Kai nyt jokainen tajuaa, etten itse ole lähdetietojen takana."

Toivottavasti tajuaa. Viimeistään sen jälkeen, kun joku toi edellisessä viestiketjussasi esille lähteitä, joita et itse syystä tai toisesta katsonut aiheelliseksi esille nostaa...

"3. Selitä mitä tarkoittaa tieteellisesti pätevä? Onko esimerkiksi Suomen tietotoimiston uutinen "tieteellisesti pätevämpi" kuin yksityisen ihmisen uutisoima tapahtuma? Molemmat ovat loppujen lopuksi ihmisten käsialaa, olkoonkin että toinen tulee "virallisemmalta" taholta."

Tieteellisesti pätevä on sellainen viittaus, joka voidaan tarkistaa ja jollaiseen tulokseen voi periaatteessa kuka tahansa päätyä suorittamalla tutkimuksen samanlaisella metodilla. Kaikki tulokseen vaikuttaneet seikat tulee olla saatavissa näkyville, eikä pelkistä spekulaatioista ole vedetty johtopäätöksiä. Eikä varsinkaan sattumista! "Tieteellisesti pätevä" viittaus tai tutkimus kestää kriittisen tarkastelun. Sen argumenttien tulee olla uskottavasti puolustettavissa. "Tieteellisesti pätevä" ei ole välttämättä sama asia kuin "totuus", koska varsinkin ihmistieteissä mitään totuutta ei oikeastaan edes ole vaan ainoastaan perusteltuja olettamuksia ja teorioita, jotka saattavat vaihtua sitä mukaa, kun joku ne vääriksi todentaa. Mutta joka tapauksessa "tieteellisesti pätevän" argumentin sanoma perustuu edellä mainitsemiini seikkoihin. Sinun käyttämäsi argumentit tai lähteet eivät siis ole "tieteellisesti päteviä".

Jos sinä esimerkiksi VÄITÄT, että George Bush kuuluu illuminaattiin, ei väitettä voi tukea mainitsemalla epämääräisiä com ja net - päätteisiä nettiosoitteita tai australialaista juorulehteä, yms. Asiaa parantaisi, jos ilmoittaist ainoastaan USKOVASI Bushin illuminaatin jäsenyyteen. Silloin voisit koettaa tukea uskomustasi viittaamalla kyseisiin lähteisiin. Olisi jokaisen oma asia, missä määrin noihin juttuihin sitten uskoo. Tähänhän perustuu esimerkiksi television sensaatiohakuiset ufo-ohjelmat, yms. Hölynpöly puetaan näennäisesti asialliseen kontekstiin. Tiedettä ja uskomuksia ei pitäisi kuitenkaan sekoittaa keskenään.

"Voit tutustua Suomen Adventtikirkkoon ja sen toimintaan."

Kiitos, mutta minulla ei ole tarvetta tutustua sen tarkemmin ainakaan siinä mielessä, että tuntisin tarvetta etsiä siitä lohtua. Toki yleisemmällä tasolla lahkokirkkojen toiminnan tutkiminen saattaisi olla mielenkiintoistakin, mutta tällä hetkellä minulla ei ole siihen aikaa. Kuten jo totesin, en väitä juuri sinun lahkoasi tekopyhäksi ihmisten hyväksikäyttäjäksi, mutta kuten tiedämme, sellaisiakin löytyy. Sinussa ja mahdollisesti lahkossasi minua riepoo tuo lahkolaisille kuitenkin yleisesti tyypillinen uskomisen sanoman EHDOTTOMANA TOTUUTENA syöttäminen, missä keinoina käytetään mitä vain. Myös puhtaan spekuloinnin pukemista näennäisesti asiatekstiin oikeana totuutena. Tämä tuntuu olevan tyypillistä kaikille lahkokirkoille.
 
G

Guest

Viestin lähetti Buddy Langwitz


Mitä Jesseen tulee niin, kyseessähän on aidosti historiallinen henkilö.Oman aikansa kapinallinen ja toisinajattelija.Eli tyyppi jollaisia sympatiseeraan suuresti. Tänä päivänä Jeesus voisi olla Rock-tähti ja hippi tai Attac-aktivisti ja globalisaation vastustaja...
Joitain esimerkkejä mainitakseni, älkää nyt takertuko noihin. Ja jos Jeesus nyt eläisi, niin samoinhan sille kävisi. Henki pois, ei ihminen valitettavasti mihinkään ole muuttunut.



Jeesus toki vastusti aikansa vallanpitäjien väärinkäytöksiä, siinä mielessä häntä voitiin pitää eräänlaisena kapinallisena ja toisinajattelijana. Kuitenkin hän siinä sivussa väitti olevansa Jumala...Tämä tekee Jeesuksesta poikkeuksellisen jokaisen muuhun nähden. Hän on ainoa koskaan elänyt ihminen, joka on väittänyt olevansa Jumala, ja joka on otettu tosissaan vuosituhansien ajan. Jeesuksen ympärille muodostui joukko eri yhteiskuntaluokista olevia ihmisiä, jotka uskoivat hänen jumaluuteensa. Uskoivat jopa siinä määrin, että olivat valmiit kärsimään marttyyrikuoleman uskonsa tähden. Tässä joukossa oli lukuisa joukko "järkeviä" ja oppineita ihmisiä: lääkäri Luukas, fariseus Saulus (myöhemmin Paavali), Korkeimman neuvoston jäsenet Nikodemos ja Joosef Arimatialainen jne.

Jeesus on siis ainutlaatuinen. Hän oli köyhään työläisperheeseen syntynyt poika, jonka ympärille muodostui uskonnollinen liike, joka uskoi hänen jumaluuteensa ja hänen ylösnousemukseensa. Mistään jokapäiväisestä ja tavallisesta ilmiöstä on siis turha puhua. Vai kuinka monta ihmistä sinä tiedät, joka väitti itseään Jumalaksi ja jonka kerrotaan nousseen kuolemansa jälkeen ylös haudastaan? :)

Jeesus on jotain kummallista, jota ei ihmisjärjellä voi oikein ymmärtää...ei ihme, että Paavali nimitti evankeliumia "hullutukseksi", joka pitää saarnattaman kaikille pakanoille...
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Viestin lähetti cosmic_rodeo


Eikös se ole Ministryn biisi? Vai onko Ugly Kid Joellakin tuollainen biisi? Toivottavasti!

Joo, oikeassa olet. Mulla meni Ministryt ja UKJ:t sekaisin. Tarkoitin kyllä Jesus Rode a Harley -kipaletta, mutta samapa tuo, loistavia viisuja molemmat.

Jeesus tulee - ota koppi!
 

JanJ

Jäsen
Jos kerran kappaleita lainataan, niin tässä Jagr68:lle lainaus suoraan Juustopäiltä:

"Voit sä lopettaa, mä en jaksa kuunnella sun typeriä lauseitas, joo joo joo joo joo sä tosi kova jätkä oot."

Tai sitten Bad Religion:
"But I'll believe in god when one to one is five"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös