Jatkoajan visailuiden jälkipuinti, suunnittelu yms.

  • 47 664
  • 489

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi sentään. Nyt osui moneen kysymykseen "ajattelin ensin noin, mutta vastasin kuitenkin toisin". Seuraa kootut selitykset.

Etenkin työsulku ärsyttää. Jostain syystä vain päässä oli vahvasti 2003 työsulkukeväänä ja 2004 mestarin muistan, koska silloin tein juttuja aiheesta työn puolesta.

Ja situshedelmissä sain 8 helposti, jonka jälkeen mietin pomeloa, mutta sitten järkeilin, että äh, se on pomme-sanasta johdettu eli mikä lie iso omena.

McDonaldsista oli varma mielikuva, ettei ollut oikeasti McD, mutta sinne päin. No taisivat ne kuitenkin olla ihan omalla nimellään liikkeellä.

Dali-ansaan kävelin suoraa päätä, mutten olisi oikeaa vastausta muistanut kuitenkaan. Ja yliopistovastaukseni on silkkaa hätäistä dadaa, olisi pitänyt muistaa tuo siirto. Voi mua, joka luulin itseäni hyväksi näissä. :)
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Luulisi, että on helppo luetella 10 sitrushedelmää, niitähän on kaupan hyllyt täynnä. Mutta ei niin ei.. Veriappelsiini ei taida olla oikein. Perkema..

John Ronald Reuen Tolkien ei liene kovin kaukana totuudesta, ja Unilever meni näköjään oikein veikkaamalla. Mitä Unilever ei tekisi..

Koulutuksesta ja taiteesta en tiedä mitään. Cosmo löytyy kotoa. En lue (enpä).
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hieman hymyilytti, kun kurkkasi viestin lähettämisen jälkeen yllä olleen Sistiksen vastaukset. Siellä ei kovin montaa sanaa eroa ollut, kumkvattikin oli molemmilla viimeisenä sitrushedelmänä - ainakin mulla ihan puhtaasti ankaran pähkäilyn jälkeen turhautuneena ensimmäisenä mieleen tulleella eksoottisen hedelmän nimenä.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Aina innoissaan avaa ketjun kun uusi vegen visa on ilmestynyt ja sitten käy kysymykset läpi ja ajattelee, että annan hautua hetken ja vastaan sitten myöhemmin. Sitten seuraavassa hetkessä aukaiseekin tämän ketjun, kunnes muistaa mitä mietti juuri äskettäin. Aivot, mitä vittua nyt taas -ketjun kamaa.

Muutenkin pitäisi vastata samatien, koska esim. tuo hedelmäkyssäri hyppää helposti silmille kauppareissun aikana, vaikkei haluaisikaan. Tai saattaisi vaimokin pudistella päätä kun ukko työntää kärryjä hedelmäosaston läpi silmät kiinni ja mutisee jostain vegen visasta.

Eli seuraavan osan avaan vasta silloin kun meinaan vastata siihen välittömästi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Suunnitelmissa on jo vähän aikaa ollut väsätä massiivinen elokuva-aiheinen visa useammassa osassa. Suorien kyssärien lisäksi mm. yhdistelytehtäviä sekä tunnistelua kuvista ja ääninäytteistä. Olisiko tuollaiselle tilausta?

Jokunen viikko varmaan menee että saan visan valmiiksi, kysymyksiä syntyy pikku hiljaa aina kun inspiraatio iskee. Koitan keksiä mahdollisimman laajalla skaalalla kysymyksiä, mutta väkisinkin omat mieltymykset puskevat läpi, eli luultavasti visa sisältää enemmän kyssäreitä scifistä kuin länkkäreistä.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Suunnitelmissa on jo vähän aikaa ollut väsätä massiivinen elokuva-aiheinen visa useammassa osassa. Suorien kyssärien lisäksi mm. yhdistelytehtäviä sekä tunnistelua kuvista ja ääninäytteistä. Olisiko tuollaiselle tilausta?

Olisi. Yrtä tosiaan tehdä semmoinen että kuukelista ei olisi hyötyä. Esim. juuri nuo kuva- ja ääninäytteet.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Aion järjestää kesä-heinäkuussa oman, 20-osaisen tietokilpailun. Neljäsosa kysymyksistä on jo valmiina ja sen verran voin jo paljastaa, että osaan tehtävistä on hyvin vaikea, ellei jopa mahdotonta, löytää Googlella vastausta.

Unohdin kysyä, että löytyykö kiinnostusta tällaiseen vai tuleeko liian nopeasti V-G-:n kisan jälkeen? Oma kisani olisi myös aika yleistietopainotteinen, mutta siihen sisältyisi juuri noita videoita, kuvia, ääninäytteitä ja lisäksi eri luonnontieteisiin liittyviä tehtäviä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mikähän helevetti tuo sinappi-hammastahna-Risifrutti -kysymyksen vastaus on?

Tavallaan ainakin itseäni häiritsee nämä hieman avoimeksi jäävät kysymykset. Yhdistäviä asioita voi olla vaikka kuinka, mutta tavallaan täytyy hakea juuri sitä "oikeaa" yhdistävää tekijää. Toki yleensä se saattaa olla melko selkeä, mutta ei välttämättä aina. Esimerkiksi tässä kyssärissä tuo Risifrutin yhteys oikeaan vastaaseen tuntuu nyt VG:n lausunnon jälkeen vähän siltä, että tässä piti juurikin arvata se oikea vastaus. Ei muuten, mutta oikea vastaus on mitä ilmeisimmin peruja kauempaata historiasta ja "jälkipolville" ei hirveän paljon "arkistotietoa" ole tarjolla.

Missä muuten menee "pisteraja" näiden "useita vastauksia" sisältävien kyssärien osalta? Olisiko esimerkiksi tästä saanut pisteet kotiin jos olisi vastannut kaikkien olleen vasenkätisten perustamia ja kaivanut vielä todisteet pöytään?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Unohdin kysyä, että löytyykö kiinnostusta tällaiseen vai tuleeko liian nopeasti V-G-:n kisan jälkeen? Oma kisani olisi myös aika yleistietopainotteinen, mutta siihen sisältyisi juuri noita videoita, kuvia, ääninäytteitä ja lisäksi eri luonnontieteisiin liittyviä tehtäviä.
Pidä ihmeessä! Jos pidän lisää näitä omia skabojani, tulee taukoa tämänkertaisen jälkeen n. vuosi. Ja uskon että vastaajia kyllä riittää.

Tavallaan ainakin itseäni häiritsee nämä hieman avoimeksi jäävät kysymykset. Yhdistäviä asioita voi olla vaikka kuinka, mutta tavallaan täytyy hakea juuri sitä "oikeaa" yhdistävää tekijää. Toki yleensä se saattaa olla melko selkeä, mutta ei välttämättä aina. Esimerkiksi tässä kyssärissä tuo Risifrutin yhteys oikeaan vastaaseen tuntuu nyt VG:n lausunnon jälkeen vähän siltä, että tässä piti juurikin arvata se oikea vastaus. Ei muuten, mutta oikea vastaus on mitä ilmeisimmin peruja kauempaata historiasta ja "jälkipolville" ei hirveän paljon "arkistotietoa" ole tarjolla.
Tässä netin kautta pidettävässä tietovisakonsemptissa ollaan alituisesti kahden yhtä suuren ongelman äärellä: Miten tehdä rakentaa kysymys, jonka vastausta ei voisi tarkastaa netistä, ja kuinka jättää siihen riittävästi varaa "todisteille". Toisaalta ongelmana on mahdollisuus moniin oikeisiin vastauksiin. Olen tarkoituksella tehnyt sellaisia kysymyksiä, joissa on olemassa sekoitus itse löytämääni tietoa ja tietämääni tietoa. Tarkoitan, että esimerkiksi Montreux-kysymyksen Rose d'Orin ja Smoke on the Waterin tiesi varmasti moni, mutta Freddie Mercury toi kysymykseen epävarmuutta, koska tämän linkki ko. kaupunkiin oli varmasti harvemmalla tiedossa. Sama juttu on meneillään tämän hetkisen osan RisiFrutti-kysymyksessä: jos olisin valinnut Maillen, Pepsodentin ja vaikka Omon, olisi kysymys ollut liian helppo ja helposti etsittävissä. Myönnän, että välillä tämä systeemi ei toimi, ja kysymykset lakkaavat olemasta ovelia ja niistä tulee kömpelöitä.

On ihan hemmetin aikaavievää yrittää rakentaa kysymysmallia, joka olisi edes jossain määrin turvassa Googlelta ja Wikipedialta. Harmittaa ihan tosissaan se, että koko se Wikipedia-keissi tapahtui, koska olin lapsellisen sinisilmäisesti toivonut ettei huijailua tapahtuisi. Toisaalta koko visan fokus meni pitkäksi aikaa ihan muuhun kuin leppoisaan mittelöintiin.

Missä muuten menee "pisteraja" näiden "useita vastauksia" sisältävien kyssärien osalta? Olisiko esimerkiksi tästä saanut pisteet kotiin jos olisi vastannut kaikkien olleen vasenkätisten perustamia ja kaivanut vielä todisteet pöytään?

Juurikin näin. Tarkastan aina sellaiset vastaukset, jotka voivat ollakin oikein oman vastaukseni ohella. Eli jos vastaus ei ole yksiselitteinen, tarkistan annetun vastauksen, ja jos se on oikein, annan siitä pisteet. Näinkin on jo muutaman kerran käynyt.

Ylipäätäänkin haluan korostaa, alleviivata ja teroittaa, että en ole likeksikään niin paljon dumari, kuin kysymysten laatija. Tämä visa on yhtä lailla ennemmin kilvoittelua ja itsensä mittaamista kuin hampaat irvessä taistelemista. Tai näin ainakin toivon.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
On ihan hemmetin aikaavievää yrittää rakentaa kysymysmallia, joka olisi edes jossain määrin turvassa Googlelta ja Wikipedialta.

Juu, tämähän on selvä ja hyvää duunia olet jaksanut tehdä. Pakko nostaa hattua ja kiittää jo tässä vaiheessa, noitahan uusia kyssäreitähän on jo ihan tullut odotettuakin. Tämä "jälkiviisastelu" taas on omalla tavallaan osa hupia, ei tässä sentään haudanvakavien aiheiden keskellä olla.

Harmittaa ihan tosissaan se, että koko se Wikipedia-keissi tapahtui, koska olin lapsellisen sinisilmäisesti toivonut ettei huijailua tapahtuisi. Toisaalta koko visan fokus meni pitkäksi aikaa ihan muuhun kuin leppoisaan mittelöintiin.

Äläs nytten! Mielestäni tuo Wikipedia-case oli aivan mahtava toteutus kaikkinensa. Tuolla saatiin melkoisen paljon palstahuumoria luotua, saatiin muistutus googlauksen "vaaroista" ja samalla heräteltiin hieman väkeä. Toki harmittavasti tiettyjen nimimerkkien piti työnpuolesta huijata, mutta näitähän sattuu aina. Henkilökohtaisesti pidän enemmän omien tietojen mittaamisesta ja "jälkinapinoista" kuin mitalisijojen tavoittelusta, joten niiltä osin mulle nuo huijarit ovat se ja sama.

Ylipäätäänkin haluan korostaa, alleviivata ja teroittaa, että en ole likeksikään niin paljon dumari, kuin kysymysten laatija. Tämä visa on yhtä lailla ennemmin kilvoittelua ja itsensä mittaamista kuin hampaat irvessä taistelemista. Tai näin ainakin toivon.

Tässä vain poikien kesken mietittiin "käänteispreveleitä" ja väännettiin valmiiksi matskua tukemaan pankin räjäyttävää vastausta... ;)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juurikin näin. Tarkastan aina sellaiset vastaukset, jotka voivat ollakin oikein oman vastaukseni ohella. Eli jos vastaus ei ole yksiselitteinen, tarkistan annetun vastauksen, ja jos se on oikein, annan siitä pisteet. Näinkin on jo muutaman kerran käynyt.

Toihan on ihan perseestä. Noihin on lapsellisen helppo keksiä vastauksia, jotka ovat oikein, esim tässä viimeisimmässä kaikkia voi ostaa vähittäiskaupasta. Tai ihan mitä vaan dorkaa kuten suuhun pistämistä.

Lisäksi sisäinen kansakoulunopettajani* vaatii, että sitruskysymyksessä etuliitekikkailleilta miinustetaan kikkailuiden lukumäärän verran pisteitä, koska se oli erikseen ja nimenomaisesti kielletty.

*huoli pois, se on hyvälaatuinen ja voidaan poistaa päiväkirurgisessa operaatiossa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
benicio: en mä lähde mistään vauvatason hassutteluista tietenkään vastaajia pisteillä palkitsemaan. Eli siis mukahassuttelut sikseen.

Ps. Olen tänään sukulaispoikaa vahtimassa joten uudet kysymykset jää huomiselle.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Yhdeksäs osa V-G:n skabassa oli kyllä paha. Tasan yhteen kysymykseen tiesin vastauksen, muuten joutui puhtaasti mutuilemaan. Kahdeksannesta osasta nappasin kyllä ihan kivat pojot. Itellaa koskevan kysymyksen muistin siitä, että se vaihtui siihen aikaan, kun olin kauppaopistossa, niin sieltä toi sitten muistui mieleen.

Mutta joo. Katellaa!
 

Nick Neim

Jäsen
Ei ollut mitään hajua Paltrowin ja Pittin yhteydestä, mutta nuo on näemmä olleet ihan kihloissakin. Mä muistan Pittin vaan Jennifer Anistonin ja Angelina Jolien äijänä. Saatan jopa saada tuolla arvauksella täydet pisteet, olettaen, että Brad Pittiä siinä haettiin.

Niinkin historiallisesta ja kiinnostavasta aiheesta kuin Troija tulee ekana mieleen se leffa...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heh, kirjoittelin vastaukset pikana ja jäi ulosanti hiukan vajavaiseksi tuossa jalat edellä -kysymyksessä. En yhtään varmaksi tiedä miksi vainajia on tapana kyyditä jalat edellä, mutta ajattelin että elävän ihmisen käsiä ja jalkoja pitää varoa, varsinkin jos tämä on tajuton tai muutoin kyvytön huolehtimaan itsestään. Raajat ovat paremmin turvassa, jos raihnaista ihmistä viedään pää edellä. Kuolleella taas ei ole väliä...

Olen kuullut, että joskus historiassa itsemurhan tehneet on haudattu eri suuntaisesti kuin muut. Ei tietenkään pystyyn tai poikittain, mutta 180 astetta vaakatasossa eri suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jaa satsuma ei ollut sitrushedelmä?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
PK186 on muuten jäljillä tuon itsemurhasysteemin suhteen, joskin itse veikkaus on puissa. Ysikysymyksestä olen ehkä kaikkein ylpein, mitä nyt näiden visakysymysten osalta olen ollut ja samalla se on osoittautunut sopivan vaikeaksi. Vaikein kysymys kun on ja kaikkea. Kasikysymys sen sijaan vaikuttaa päästävän liian helpolla.

Ps. Miten toi 1. kysymys ei mene kaikilla oikein?
 

motamoro

Jäsen
Argh... Meni hermot tossa kun vastauksien jälkeen alkoi metsästämään oikeita vastauksia. Toi James Bond-kysymys oli hämärästi muotoiltu kun siinä oli tuo EON ja puhuttiin sarjasta. Luulin, että siitä on tehty joku nevehööd tv-sarjakin niin arvasin vain 10. Ei tullut mieleenkään että siinä puhuttiin elokuvista.

Noniin ja nyt kun luin vielä kerran niin siinähän lukee otsikkona ELOKUVAT. Voisi ottaa sen silmän käteen joskus.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kuka noita vanhoja muistaa tai tietää, jos siinä on joku kompa. Mutta Liverpoolille veikataan pariakymmentäkin kannua. Aikamoista.

En ole ottanut tähän visaan osaa tai yleensäkään visoihin osaa varmaan vuosikymmeneen täällä Jatkoajassa, mutta omasta puolesta voisin sanoa etten edes tietäisi mikä Premier League on jollei mainittaisi Liverpoolia, josta voisin veikata puhuttavan jalkapallosta, mutta sen jälkeen kaikki olisi aivan totaalista arpapeliä. Voisin olettaa, että Liverpool on voittanut sen joskus, mutta kun en tiedä mikä sarja Premier League on, niin olisi aivan mahdotonta veikata, että kuinka monta kertaa Liverpool sen on voittanut - joten minun(kin) veikkaukseni olisi ihan mitä tahansa yhdestä ylöspäin.

Näissä visoissa tietäjien on syytä huomioida se, että on visailijoita joilla ei välttämättä ole edes havaintoa mistä puhutaan, joten arvaukset voivat olla sen mukaisia. Minua ei esim. kiinnosta mikään muu laji kuin kiekko ja sekin hyvin spesifisesti, joten en edes tiedä kuka voitti menneiden olympialaisten suurmäen - ei mitään havaintoa vaikka kisoista on vain jokunen kuukausi aikaa.

vlad.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
PREMIER leaguen aikana oli tosiaan kysymys.

Nyt tuli tyhmä olo. Meni tuo Valioliiga täysin ohi tuossa ja tätä kautta mietittyä "ylimmän sarjatason mestaruuksien" kautta asiaa. Heittämällähän tuon olisi saanut oikein JOS kysymyksen olisi lukenut huolellisesti. Sitä hieman perinteisempää "kompaa" etsin tuosta viimeisestä kysymyksestä (esim. Turkin liira) ja nyt kävi nolo moka. Noh, näitä sattuu ja elämä jatkuu. Eipä tuo helppojen pisteiden menetys oikein stressaa, huvikseenhan tätä tehdään ja oma sijoitus tuskin tuon takia enää paljoa heilahtaa.

Jännä juttu kyllä. Periaatteessa tällä kertaa kysymykset tuntuivat paria arpaa lukuunottamatta helpohkoilta. Ja se nyt on aivan selvä, että tuo tunne tarkoittaa aina helppoja ja tyhmiä virheitä.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Näissä visoissa tietäjien on syytä huomioida se, että on visailijoita joilla ei välttämättä ole edes havaintoa mistä puhutaan, joten arvaukset voivat olla sen mukaisia. Minua ei esim. kiinnosta mikään muu laji kuin kiekko ja sekin hyvin spesifisesti, joten en edes tiedä kuka voitti menneiden olympialaisten suurmäen - ei mitään havaintoa vaikka kisoista on vain jokunen kuukausi aikaa.

Niinpä. Itse en seuraa oikeastaan mitään muuta lajia kuin jääkiekko ja formula 1. Futista en ole koskaan katsonut 15 minuuttia enempää. Kaikesta muusta urheilusta kuin jääkiekko ja F1 mun tietämys on aika nollatasoa. Jääkiekostakin eniten seuraan pohjois-amerikan meininkiä ja olympialaisia sekä joskus mm-kisoja, jos sattuu kiinnostamaan.

Aiheeseen liittyen, tuli muutama päivä sitten tuttavan kanssa puhe jääkiekon liigasta ja mm-kisoista. Ei mulla ollut mitään hajua ketä "Jyppiläisiä" maajoukkueessa nyt pelaa. Enhän mä tiedä liigastakaan kuin joukkueet ja pari pelaajaa. Niemisen Ville on tuttu kaveri ja Kasperi Kapanen, kun se on ilmeisen kova lupaus. Enkä edes ole varma, pelasiko Kasperi menneellä kaudella paljonkin Liigaa. Näitä ~10 vuoden takaisia vakiopelaajia jonkin verran tietää, muttei ole mitään käsitystä missä tyypit pelaa nykyaikana.

Nyt, kun sattuu noi mm-kisat kanavapaketin vuoksi näkymään, niin katson mm-kisoja. Eilen katsoin USA - Valko-Venäjä -peliä. USA:n joukkueessa pelaa Coyotesista tuttu Peter Mueller. Mulla ei ollut mitään hajua, että mies pelaa nykyään Sveitsissä.

Että silleen... Tosiaan kaikki ei seuraa läheskään kaikkia lajeja/sarjoja. Joten vähän turhaa joidenkin on naureskella toisten arvailuille. Joo, en ajatellut, että tuo aiempi keskustelu liittyi minuun, mutta otin vain puheeksi.

Mutta joo. Katellaa!
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Että voi ihminen olla tyhmä.. Suomen itsenäisyyspäivä, allekirjoittanut pohti ansiokkaasti julistuksen antopäivää , joka ei ole itsenäisyyspäivä. Perkema. Vien itseni saunan taakse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös