Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 150 781
  • 844
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen aina tykännyt kuvata. Aikaisemmin pokkarilla, mutta viime vuonna ostin ensimmäisen järjestelmäkameran eli Nikonin D50:n.
Nykyään tulee kuvattua eniten lintuja ja lentokoneita, tosin nekin ovat motivaation puutteessa jääneet viimeaikoina vähemmälle. Toivottavasti intoa löytyy taas kuvaamiseen vaikka juuri aloittamani lintujen talviruokinnan innostamana. Tuolla on pari ottamaani kuvaa: http://www.flickr.com/photos/21123649@N06/
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Olen aina tykännyt kuvata. Aikaisemmin pokkarilla, mutta viime vuonna ostin ensimmäisen järjestelmäkameran eli Nikonin D50:n.
Nykyään tulee kuvattua eniten lintuja ja lentokoneita, tosin nekin ovat motivaation puutteessa jääneet viimeaikoina vähemmälle. Toivottavasti intoa löytyy taas kuvaamiseen vaikka juuri aloittamani lintujen talviruokinnan innostamana. Tuolla on pari ottamaani kuvaa: http://www.flickr.com/photos/21123649@N06/

Mikäs putki sulla on D50 kaverina? Ja missä käyt HKI-Vantaalla kuvaamassa? Itse en oikein tiedä muuta paikkaa kun Lemminkäisen kalliot, mut ei nekään kauheen hääppöset ole...

Tuossa oli hyvä luonnollinen kuva, kamera lienee järkkäritasoa näin syväterävyydestä pääteltynä? Käsitteletkö kuvien väriarvot jollain RAW-palikalla? Joku joskus opetti mua että värit kannattaa käpistellä haastavissa kohteissa suoraan kennon väriavaruudessa, ja sitten vasta esikorjattuna siirtää varsinaiseen kuvankäsittelyohjelmaan.

D70 tais olla, tai sitten 300D, muutama vuosi aikaa niin ei pysty muistaa. Mä en jaksa RAW-kuvien kanssa leikkiä vaan kuvaan suoraan jpeg, eikä ole koskaan edes aikaa kun pitää kuvat toimittaa nopsaan eteenpäin. Eri asia jos vapaa-ajalla joskus viitsisi kokeilla ja hifistellä. Lopputuloksen kannalta on ihan vitun oleellista kuitenkin että laittaa kuvauspaikalla valkotasapainon kohdalleen, ettei sitten tarvitse samaa tehdä tietokoneella (turhaa työtä). Eri asia tietenkin on haasteellisemmat kohteet kuten jos vallitseva valo vaihtaa värilämpöään miten sattuu...
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
No annetaan kuitenkin ainakin täältä päin ruusuja.. Mun mielestä ihan törkeen hyvän näkösiä kuvia.. Kyllä löytyy taiteellista silmää ja varmaan ihan hyvä kuvaskalustokin..

Kiitos. Kalustona tällä hetkellä Nikon D50 ja siihen muutama kakkula keulille. Pääasiassa tulee kuvattua Nikkorin 50mm/1.8 linssillä ja muutama kuukausi taaksepäin tuli hankittua Sigman 17-35mm/28.4 DG EX, johon itse olen ainakin kovin tykästynyt. Lisäksi laukussa mukana on yleensä vanha Nikkorin 35-80mm/4-5.8 D ja Sigman halpistele 70-300mm/4-5.6 DG.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäs putki sulla on D50 kaverina? Ja missä käyt HKI-Vantaalla kuvaamassa? Itse en oikein tiedä muuta paikkaa kun Lemminkäisen kalliot, mut ei nekään kauheen hääppöset ole...
Objektiiveinä on Sigman 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro ja Sigman EX 100-300mm DG F/4.0 HSM. Molemmat kompromisseja, Nikonin vastaavat eivät sovi minun lompakolle.

Kuvaamispaikka määräytyy koneiden kiitotien perusteella. Kuuntelen skannerilla kulloinkin käytettävät kiitoradat ja päätän sitten menenkö kuvaamaan nousevia vai laskevia koneita. Tässä linkki "spottauspaikkoihin" http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=http://www.fap.fi/EFHK_spotting_points.kmz
Tuon Flickrissä olevan kuvan olen kuvannut paikasta 8a. Jos koneiden kuvaaminen enemmänkin kiinnostaa niin kannattaa käydä tutustumassa ilmailusta kiinnostuneiden keskustelupalstaan: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php#9
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Mites on, otitteko uutenavuotena raketeista kuvia? Itse otin muutaman, mutta kuvat on veljen koneella. Vois laittaa tänne niitä, kun pääsee koneelle..
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Aikas hiljaista on täällä ketjussa. Kesä lähenee ja meikäläisellä alkaa polttelemaan lompakossa, kun katselee uusia objektiiveja. Tämä kyllä kelpaisi, mutta taloudelliset realiteetit saattavat ajaa tähän. Kesällä olisi myös mukava ottaa vauhdikkaita kuvia ja tämä korjaisi mukavasti kuvaajan krapulatutinaa... Laskeskelin tuossa jokin aika takaperin, että objektiivien tilaaminen jenkeistä ei näilläkään kursseilla vaikuta järkevältä, eli hinnannaksi tulee kaikkinensa sama kuin Suomesta ostettuna.

Talven suosikkiobjektiivi on ollut Sigman 30/1.4, jolla on ollut mukava räiskiä sisätiloissa ilman salamaa. Itse ainakin olen ollut tähän ostokseen erittäin tyytyväinen, kun tuollaisella aukolla pääsee myös syväterävyyden kanssa leikkimään kunnolla.

P.S. Kummelin rakettikuvia odotellessa...
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Täältähän löytyi tämmöinenkin topic, juuri sopivasti.

Sivuunkirjoittanut on pidellyt kameraa kädessään edellisen kerran todennäköisesti menneen vuosituhannen puolella, ja nyt on sormet ja varpaat suussa, kun pitäisi sellainen härveli hankkia.

Haussa on siis kohtuuhintainen peruskamera, jolla saa kohtuullisia kuvia, ja joiden siirtäminen koneelle ei vaadi tutkintoa ydinfysiikasta. Koska kameralle tuskin tulee suurta käyttöä, ei siitä viitsisi paljoa 300 eukkaa enempää maksaa. Puolisko oli katsellut tätä, onkohan mistään kotoisin? Parempia ehdotuksia sun muita vinkkejä otetaan kiitollisina vastaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Puolisko oli katsellut tätä, onkohan mistään kotoisin? Parempia ehdotuksia sun muita vinkkejä otetaan kiitollisina vastaan.

Ei varmaankaan mikään hassumpi peruspokkari. Kympin zoomilla pystyy tiirailemaan vähän naapurin rouvaakin. Jos kuitenkin löytyy satkun verran lisää pelivaraa, eikä koolla ole niin väliä, niin tämä pykälää järeämpi malli olisi myös paljon monipuolisempi. Zoomaillessa tuo kuvanvakaaja on oikein kätevä keksintö ja joskus kuvaaminen alkaa kiinnostaa enemmän, niin manuaaliset säädöt tulevat tarpeeseen. Tuossa kolmosessa niitä ei vissiin ole?

Kuvat saa helposti koneelle kamerasta kuin kamerasta.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Löytyykö keneltäkään kuvapareja, jotka on otettu samasta paikasta, mutta eri aikoihin? Kuvissa pitäisi näkyä jotenkin ilmastonmuutoksen vaikutukset. Esimerkkinä vaikkapa joku talvella kuvattu järvi, joka on toisessa kuvassa sula ja toisessa jäässä. Tämän tyylisiä kuvia hakisin. Yhteen koulutyöhön tarvisin.

Jos joltakin tuontyylisiä kuvia löytyy ja olet niitä valmis luovuttamaan käyttööni, nin ota vaikka yksityisviestillä yhteyttä?
 
Aikas hiljaista on täällä ketjussa. Kesä lähenee ja meikäläisellä alkaa polttelemaan lompakossa, kun katselee uusia objektiiveja.

Tuota Tamronia on kyllä joka käänteessä kehuttu, joten on kyllä taatusti hintansa arvoinen.

Itse olen ihan vähän harkinnut Canon EF 200mm f/2.8L:n hankintaa. Ja mitä olen jenkkiläisen B&H-Photon hintoja katsellut, niin selvästi halvemmaksi tulisi tilaaminen sieltä, kuin mistään muualta. Rahdit, alvit ja tullit mukaan laskettunakin.

Onneksi on sen verran kiireellisempiäkin kuluja, ettei tarvitse oikeasti mitään vielä tilata.

PS. Tuo Amazon ei muuten taida postitella objektiiveja Suomeen, jos oikein muistan.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ostinpas ensimmäisen oman kamerani. Pokkarilla aloitetaan kehnon rahatilanteen takia.

Ostos oli kehuttukin(?) Canon Powershot A720 IS. Kamera kiinnosti erityisesti kohtalaisen hyvän zoomin(6x) ja hyvien makrokuvausominaisuuksien vuoksi. Optinen kuvanvakainkin on plussaa. Ja hintaahan tälle kapistukselle ei tullut kuin 206€ postikuluineen.

Ilokseni huomasin, että makrokuvausominaisuudet tosiaan ovat kohdallaan. Tämä hyvä, sillä tarkoitus olisi päästä kuvaamaan läheltä hämähäkkiäni :) Muutenhan kamera on ihan peruskäyttöön, sillä en ainakaan toistaiseksi valokuvausta voi sanoa harrastavani.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli menneenä lauantaina käytyä kuumailmapalloilemassa ensimmäistä kertaa ja pakkohan se oli kamera mukaan raahata ja nappailla hieman kuvia, tässä muutama otos:

Kuva 1, Kuva 2, Kuva 3, Kuva 4.

edit: Kommentit ovat tervetulleita, niin negatiiviset kuin positiivisetkin
 
Viimeksi muokattu:

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
Kivan näköisiä kuumailmapallokuvia! Itse yritän opetella käyttämään tuota omaa kameraani, joka on Canonin 400D. Kittiputken kaverina mulla on Canonin 70-200 mm f/4L USM. Aikasemmin räpsin kuvia Canonin S2:lla, mutta sitten alko tuntuun, että ei siitä oo mihinkä. Lähinnä tulee kuvailtua koiria ja kaverin lapsia, liikkuvat kohteet on kivoja. Itsesensuuri on sitä luokkaa, että enpä taida laittaa kuvia esille.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Mun mielestä noi kuumailmapallo kuvat oli ihan hienoja, mutta vähän isompina ne olis päässyt paremmin oikeuksiinsa..
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuli menneenä lauantaina käytyä kuumailmapalloilemassa ensimmäistä kertaa ja pakkohan se oli kamera mukaan raahata ja nappailla hieman kuvia, tässä muutama otos:

Kuva 1, Kuva 2, Kuva 3, Kuva 4.
Pidin kovasti uudesta näkökulmasta Helsinkiin. Etenkin kuvat 1 ja 3 ovat sommittelultaan hienoja. Mitä laitteita käytit? Meillä on tuore Canon 400D ja lähinnä ihmettelen vielä laitetta.
 

Taklaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Komeitahan nuo ilmakuvat olivat, aina kun jonkun uuden perspektiivin "löytää" niin voi olla tyytyväinen. Täytyy kyllä sanoa, että tämä kevät on taas herättänyt sen uinuneen valokuvaajan ainakin meikäläisessä. Monet kerrat tässä kevään edetessä on tullut kirottua kamera puutetta kun on ollut liikkeellä milloin missäkin. Pitkän talven jälkeen värit ja kontrastit tuntuvat suorastaan huikeilta valon määrän lisääntyessä.
 

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
No laitetaan nyt sittekki yks kuva. Mun luottomalli syö pullaa , mitä enemmän tuijotan jotain ite ottamaani kuvaa, niin sitä enemmän löydän asioita, jotka ärsyttää. Olis kiva saada joskus otettua edes yks kuva, jossa on kaikki omasta mielestä kohdillaan.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Pullan syönnissä itseäni hämää eniten se, miten kaikki on kuvan keskellä. Spaden mustavalkoisissa kuvissa on mukavaa suomalaista tunnelmaa, toimivat varmasti kehystettyinä esim. sisustuselementteinä oikeassa tilassa.
 
Viimeksi muokattu:

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
Noni, pitääkö mun viedä kamera johki puhdistettavaks vai mitä teen? Joka kuvassa on tämmönen musta iso piste. Toi kuva nyt on mitä sattuu, mutta toi läiskä erottuu hyvin kun on vaalea tausta. Putkessa ei oo roskaa, koska tulee molemmilla putkilla.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Noni, pitääkö mun viedä kamera johki puhdistettavaks vai mitä teen? Joka kuvassa on tämmönen musta iso piste. Toi kuva nyt on mitä sattuu, mutta toi läiskä erottuu hyvin kun on vaalea tausta. Putkessa ei oo roskaa, koska tulee molemmilla putkilla.

Jos roska ei ole putkessa niin sitten sensorilla (arvaus). Paineilmakylpy saattaisi auttaa asiassa. Jos ei sitten lähde niin ei muuta kuin liikkeeseen.
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Noni, pitääkö mun viedä kamera johki puhdistettavaks vai mitä teen? Joka kuvassa on tämmönen musta iso piste. Toi kuva nyt on mitä sattuu, mutta toi läiskä erottuu hyvin kun on vaalea tausta. Putkessa ei oo roskaa, koska tulee molemmilla putkilla.

Kennossahan toi pölypallero on.. ei muuta kun objektiivi irti ja pruuttaat kennoon ilmaa siihen tarkoitetulla pumpulla. Hommaa vaikka Giottos Rocket Bloweri. Tosin voihan sitä yrittää suullaki puhaltaa, mutta empä suosittele kovin räkiä sinne.
 
Viimeksi muokattu:

mainio

Jäsen
Hankin tuossa järjestelmäkameran, niin muistikorttiasiaa. Kun nyt tämä kyseinen Nikon tukee näitä nopeampia sdhc-kortteja, niin kannattaako sellainen kortti hommata? Vai riittäneekö tavallinen sd? Onko suurta merkitystä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös