Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 151 630
  • 844

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ajatellut ostaa uuden digikameran. Anttilan mainoksessa huomasin Nikon Coolpix L110 -kameran (linkki), joka vaikuttaisi melko sopivalta minulle. Tuo 200 euroa kuulostaa sopivalta hinnaltakin, mitään järkkäriä kun en tarvitse. Olisiko kellään kokemuksia tuosta tai muita suosituksia?

Megapikseleitä en paljoakaan tarvitse, mutta zoomi olisi kiva (10+). Lisäksi tykkään tuosta merkistä ja tuo sentään näyttäisi kameralta. Videokuvaakin tulisi varmaan otettua enemmän. Ja mieluiten haluaisin, että kamera toimisi pattereilla. Ja vasta ostin sd-muistikortin, mutta toisaalta ne nyt eivät paljoa maksa. Tuohon tulisi vielä laukkukin mukaan, niin sitä ei erikseen tarvitsisi ostaa.

Nyt pari viime vuotta mä olen kuvaillut ihan vaan halvalla ja vanhalla digipokkarilla. Joskus pari vuotta sitten mulla oli parempikin kamera, mutta koin sen silloin jotenkin liian isoksi, joten sitä ei joka paikkaan viitsinyt ottaa mukaan, ja esim. reissuissa piti tosi tarkasti katsoa repun perään ja koko ajan sai varoa kolhimasta sitä reppua. Huvittavaa tuossa tapauksessa oli se, että kun möin sen paremman kameran pois käytettynä, niin sillä rahalla en ihan edes saanut tuota halpaa pokkaria. Nyt taas kuitenkin tekisi mieli ostaa "vähän" parempi kamera.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisi joku päivä laittaa nettiin kuvia, joita voisi jokusen esimerkiksi tännekin linkittää. Facebookkiin olen kyllä joitain lisäillyt, mutta noin yleisesti ottaen ne ovat varmaankin melko hölmöjä.

Tallinnan vanhakaupunki on muuten yllättävänkin valokuvauksellinen. Siellä usein kiertelen ja kuvailen.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuli siirryttyä itsekin järkkäriaikaan viime viikolla. Pakettiin laitoin Canonin 50d + 70-200 vakaajallinen putkentynkä. Lähinäköä pitäisi hankkia lisää lähitulevaisuudessa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Pitäisi joku päivä laittaa nettiin kuvia, joita voisi jokusen esimerkiksi tännekin linkittää. Facebookkiin olen kyllä joitain lisäillyt, mutta noin yleisesti ottaen ne ovat varmaankin melko hölmöjä.

Laita vaan ihmeessä kuvat esille, eipä niitä liikaa täällä ole.

Oma kamerahomma on siinä vaiheessa, että kamera on edelleen tulossa, mutta eilen kävin ostamassa 4 gigan muistikortin ja ladattavat patterit.
Joo, varmaan joitakin ihmetyttää nuo patterit enää nykyaikana, niin minä itsekin ihmettelin aluksi. Ei kuitenkaan enää paljoa haittaa, kun siinä Pentaxissa on patterit, koska valmistaja lupaa kestoksi jopa 1900 kuvaa yhdellä setillä ja Pentaxin käyttäjätkin ovat ottaneet n. 800 kuvaa vaihtamatta paristoja, mikä on sekin monta kertaa enemmän, kuin vanhalla kamerallani, jossa oli sentään akku.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Omia otoksiani voi käydä katselemassa täällä. Linkki vie flickr-palveluun.

Ihan mukavaa katseltavaa nuo kuvat. Pitäisi kyllä itsekin joskus pimeämmällä lähteä tuonne Naistenlahteen kuvailemaan tuota voimalaitosta, kun vaan saisi aikaiseksi. En ole kauheasti pyörinyt siinä lähellä, niin en edes tiennyt, että siitä pääsee noinkin lähelle ottamaan kuvia. Sen takia olenkin ajatellut joskus meneväni talvella jäältä kuvaamaan, mutta sekin on jäänyt.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Ihan mukavaa katseltavaa nuo kuvat. Pitäisi kyllä itsekin joskus pimeämmällä lähteä tuonne Naistenlahteen kuvailemaan tuota voimalaitosta, kun vaan saisi aikaiseksi. En ole kauheasti pyörinyt siinä lähellä, niin en edes tiennyt, että siitä pääsee noinkin lähelle ottamaan kuvia. Sen takia olenkin ajatellut joskus meneväni talvella jäältä kuvaamaan, mutta sekin on jäänyt.

Kävele Armonkalliosta Kekkosentien alitse ja satamatoimiston oikealta puolelta puusillalle, josta pääsee voimalaitoksen "takapihalle" ja kävelytielle, joka vie satamaan.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikähän olisi sellainen perushyvä digipokkari? En voi väittää harrastavani valokuvausta, mutta fotojen napsiminen on ihan kivaa hommaa ja varsinkin eri reissuilla tulee tarpeeseen. Tällä hetkellä meikäläisellä on Canon Digital IXUS 60, mutta jotenkin parempaa kuvanlaatua ja hiukan parempia ominaisuuksia sitä kaipailisi. Olisiko syytä pysyä Canonissa ja ostaa esimerkiksi joku uudempi IXUS, tai sitten mikä tuo PowerShot-tuotesarja on?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olen ajatellut ostaa uuden digikameran. Anttilan mainoksessa huomasin Nikon Coolpix L110 -kameran (linkki), joka vaikuttaisi melko sopivalta minulle. Tuo 200 euroa kuulostaa sopivalta hinnaltakin, mitään järkkäriä kun en tarvitse. Olisiko kellään kokemuksia tuosta tai muita suosituksia?

Megapikseleitä en paljoakaan tarvitse, mutta zoomi olisi kiva (10+). Lisäksi tykkään tuosta merkistä ja tuo sentään näyttäisi kameralta. Videokuvaakin tulisi varmaan otettua enemmän. Ja mieluiten haluaisin, että kamera toimisi pattereilla. Ja vasta ostin sd-muistikortin, mutta toisaalta ne nyt eivät paljoa maksa. Tuohon tulisi vielä laukkukin mukaan, niin sitä ei erikseen tarvitsisi ostaa.

Nyt pari viime vuotta mä olen kuvaillut ihan vaan halvalla ja vanhalla digipokkarilla. Joskus pari vuotta sitten mulla oli parempikin kamera, mutta koin sen silloin jotenkin liian isoksi, joten sitä ei joka paikkaan viitsinyt ottaa mukaan, ja esim. reissuissa piti tosi tarkasti katsoa repun perään ja koko ajan sai varoa kolhimasta sitä reppua. Huvittavaa tuossa tapauksessa oli se, että kun möin sen paremman kameran pois käytettynä, niin sillä rahalla en ihan edes saanut tuota halpaa pokkaria. Nyt taas kuitenkin tekisi mieli ostaa "vähän" parempi kamera.

On kokemusta. Loistava peli hintaansä nähden ja on ns point and shoot kamera. Ei oikeastaan mitään manuaalisia säätöjä, mutta valmiita kuva-asetuksia on paljon, kuten muotokuva, vastavalo, maisema jne. Istuu hyvin käteen, kuvanlaatu riittävä tai erittäin hyvä kun oppii valitsemaan oikean ohjelman oikeaan paikkaan. Mukana tulevat lithium-paristot kestiät reippaasti 2000 kuvaa. Videokuvaus on yllättävän hyvää ja äänikin tarttuu riittävän hyvin. Ainoa mikä hiukan häiritsee on pieni punaisen sävyn korostuminen HD-videoissa. Kuvanvakaaja toimii hyvin kuvatessa ja myöskin videokuvatessa, jonka aloittaminen on saakeilin helppoa, painat nappia ja kamera kuvaa.
Suosittelen.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kamera tuli eilen ja tuli joitakin kuvia otettua jo. Tähän mennessä en ole vielä oikeastaan huonoja puolia löytänyt, kun on otettu n. 200 kuvaa.

Galleriaan latailin 6 testikuvaa, mitään valokuvauksellisia ihmeitä siellä ei ole, mutta nuo onkin ihan testimielessä otettu.

Galleriaan! Kuutoskuvassa kummipoika innostui vähän poseeraamaankin, kun näki että oli iso kamera. :)

Tänään täytyy mennä illemmalla taas vähän katselemaan josko löytyisi jotain kuvattavaa ja sitten viikonloppuna pääsee luultavasti kuvaamaan autoja.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kävin ulkoiluttamassa kameraa savun keskellä, alla olevassa linkissä on tulos:

http://pics.1g.fi/kuvat/Pentax+K-x/Manse-Cruising+21.8.2010/

Kovin oli hämärää, jonka takia jotkin kuvat kohisee aika tavalla. Eipä tosin mitkään kuvat noista taida olla mitään valokuvauksellisia ihmeitä, mutta on sentään jotain.

Joka tapauksessa opin sen, että paljon täytyy vielä harjoitella tuon kameran kanssa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Jottei teidän tarvitsisi kahlata tuota (pienehköä) galleriaa läpi, niin laitan linkkeinä omat "helmet" sieltä.

M5
M5 ja kipinät
Mustaa savua

Vähän harmittaa tuo kohina, mutta ei mahda mitään. Onko mitään hyvää sanottavaa?
 

Juuso74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Sellaista kyselisin, että mitä valokuvapaperia olette käyttäneet digikuvien tulostuksessa/ mistä saa tilattua halpaa & laadukasta?

Peruskauppaketjujen valikoimat tuntuu olevan kohtalaisen hanurista ja törkeän ylihinnoiteltuja (jostain ifolorilta tilaaminenkin tulisi halvemmaksi..)
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Sellaista kyselisin, että mitä valokuvapaperia olette käyttäneet digikuvien tulostuksessa/ mistä saa tilattua halpaa & laadukasta?
Riippuu aika paljon mihin tarkoitukseen tulostaa. Laajimmat valikoimat löytyy näistä isommista erikoisliikkeistä kuten www.rajalacamera.fi ja www.telefoto.fi sekä www.verkkokauppa.com. Jos asuu lähistöllä niin noissahan voi käydä vaikka paikan päällä kysymässä neuvoa.

Ja halpa ja laadukas on myös valokuvapapereissa aika suhteellinen käsite...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös