Onko sinulla jotain näyttöä siitä, että tämä tutkimus olisi tehty jonkin tahon (minkä?) mittatilaustyönä, vai oletatko vain asian olevan niin tutkimuskohteen vuoksi?
En tiedä lasketaanko "mittatilaukseksi" sitä, että tutkimuksen vetäjä on itse homoseksuaali ja sateenkaariperheen toinen vanhempi.
En ole tutkija, eikä minulla ole siten varaa lähteä arvioimaan itse tutkimusta. Minua kiinnostaisi kuitenkin kuulla tähän tutkimustulokseen täysin luottavilta kantaa muutamaan asiaan, joiden osalta tätä tutkimusta on kritisoitu.
Tuntuuko oikealta verrata samaa sukupuolta olevien lapsia kaikkien muiden perhemuotojen lapsiin. Siis koko kirjoon, jossa ovat mukana niin yksinhuoltajien lapset, biologisten vanhempiensa kasvattamat, adoptoidut ja niin edelleen? Onko siinä mitään kyseenalaista, että satunnaisotannan sijaan, tutkimukseen haettin vapaaehtoisia LGBT-median ja -järjestöjen kautta? Voidaanko puhua yleistäen samaa sukupuolta olevien parien lapsista, jos tutkittavista perheistä 80%:ssa vanhempina oli naispari ja 18%:ssa miespari?
Edelliset ovat tutkimusta ja tutkijaa googlettamalla havaittua kritiikkiä, jotka voivat olla jopa täysin väärää tietoakin, ja julkaistu hyvin arvokonservatiivisilta vaikuttavilla sivustoilla.
Varsinaisesti minua mietityttää ihmisten suhtautuminen mihin tahansa omaa arvomaailmaa tai aatetta sivuaviin tutkimuksiin. Käykö helposti niin, ettei omia arvoja tai käsitystä tukeva tutkimustulos ole vain mukava uutinen, vaan sitä voidaan myös julistaa faktana - ilman pienintäkään kyseenalaistamista ja epämiellyttävämmät tulokset puolestaan joutuvat, joko suurennuslasin alle, tai ne tyrmätään välittömästi tarkoitushakuisina tai oman vakaumuksen vastaisena propagandana.