Jatkoajan tupakkilakkolaiset

  • 160 141
  • 845

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Joskus 10 vuotta takaperin tuli ihastuttua nuuskaan. Säännöllisesti tuota ei tullut otettua, mutta aina ns. "juhlahetkinä" sai hankittua. Lopulta sekä hinta että saatavuus eivät enää kohdanneet omia tarpeita, joten tupakka astui kehiin. Kolmisen vuotta tuota tavaraa on palanut ja suoraan sanoen 3 vuotta on vituttanut. Kuka vittu aloittaa polttamisen aikuisiällä?

Nyt on tarkalleen ottaen 4 päivää viimeisestä tupakasta. Himoa on tullut hillittyä purukumilla ja "henkisillä treeneillä". Nikotiini itsessään ei aiheuta kovia haluja, mutta tiettyihin hetkiin tupakka on tullut osaksi. Esimerkiksi tänään olisi tullut "normi-iltana" poltettua ~8 röökiä viimeisen tunnin sisään aivan vain dösäreilla venatessa ja "muiden aktiviteettien" jälkeen tai aikana.

Taidan kyllä kovasti kuulua siihen väestönosaan, jolle tapa on se suurin kynnys. PES tuli jätettyä aikanaan osittain sen takia, että peli ilman nuuskaa ei vain tuntunut oikealta.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mietin että mitähän helvettiä tässä on luvassa kun tupakkilakon aloitin. Nuuska on onneksi pahimpaan hätään korvikkeena ja tsemppiä tulee kotona avovaimolta, mut luulen että vielä tässä hiuksia revitään päästä ennen kuin voitolla ollaan. Ei sitä reilun 10 vuotta kestäneestä harrastuksesta niin vain eroon pääse.

Ei ole ensimmäinen kerta kun yritän lopettaa, mutta ensimmäistä kertaa tuntuu oikeasti siltä että nyt minä pääsen irti tupakasta. Mennään päivä kerrallaan.

Näin siis maaliskuussa. Ja vituiksihan tuo yritys meni. Reilun kuukauden kituutin nuuskan ja nikotiinipurukumin voimalla, muutaman savukkeen kuukauden aikana poltellen ja sitten repesi. Eräs alkoholintäyteinen viikonloppu ja se yhden askin ostaminen sai korttitalon sortumaan.

Nyt on taas taistelu käynnissä. Reilu viikko sitten ostin viimeisen tupakka-askini, nyt ollaan menty pelkästään purukumin voimalla eteenpäin ja niitäkin olen syönyt vain 3-4 per päivä. Ajattelin pureskella tämän 4mg paketin loppuun ja ostin jo 2mg paketin odottamaan näiden vahvempien loppumista. Ja sen jälkeen mennään ilman nikotiinituotteita.

Alku on tuntunut lupaavalta, vaikka tiedossa on että pahimmat ajat ovat vielä edessä päin. Yllätys on kuitenkin se, miten paljon helpommin ensimmäinen viikko on sujunut verrattuna keväiseen yritykseen. Hermot ovat muutamaan kertaan olleet aika lujilla, ja muutamaan otteeseen on todella tarvittu tahdonvoimaa että olen onnistunut pysymään erossa savukkeesta, mutta noin muuten tämä on ollut suorastaan helppoa. Luja usko on onnistumiseen, mutta palaan asiaan sitten muutaman (toivottavasti savuttoman) viikon jälkeen.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Nyt on taas taistelu käynnissä. Reilu viikko sitten ostin viimeisen tupakka-askini, nyt ollaan menty pelkästään purukumin voimalla eteenpäin ja niitäkin olen syönyt vain 3-4 per päivä. Ajattelin pureskella tämän 4mg paketin loppuun ja ostin jo 2mg paketin odottamaan näiden vahvempien loppumista. Ja sen jälkeen mennään ilman nikotiinituotteita.

Tsemppiä.

Riippuvuus, vieroitusoireet jne. ovat aina hyvin yksilöllisiä, mutta omien kokemusten pohjalta sanoisin, että kannattaa olla itselleen hyvin lempeä noiden nikotiinipurukumien kanssa. Virallisena ohjeenakin kai on, että yleensä paras tulos saavutetaan tarpeeksi pitkällä ja runsaalla käytöllä. Ei siis ehkä kannata liian aikaisin siirtyä miedompiin valmisteisiin tai vähentää käyttöä. Ainakin mainitsemasi 3-4 purukumin päivittäinen käyttö kuulostaa aika pieneltä, varsinkin jos et polttanut hyvin vähän. Paljon parempi on mussuttaa purkkaa aina kun vähänkin tekee mieli kuin sortua nikotiininhimon vuoksi polttamaan. Nikotiinipurukumin syöminen kuitenkin on aina parempi vaihtoehto kuin tupakointi, ja siitä pääsee myöhemmin myös paljon helpommin eroon.

Itse toki olet oman lopettamisesi paras asiantuntija.

Terv. viimeinen rööki syttyi 15.11.2011. Sitä ennen paloi aski päivässä tai enemmänkin 20 vuotta.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Perjantaina iltasella polttanut viimeksi ja päättänyt nyt tosissaan yrittää tätä lopetusta. Tämä lienee hieman fuskausta, sillä omistan sähkötupakan jota olen käytellyt pahimpiin himoihin.

Taktiikkani on tämä, eli käytän mitä tahansa valmistetta ( purukumi, imeskelytapletit, sähkötupakka ) 2.kk ja jätän tupakan. Sen jälkeen lähen hillitysti ja varovasti jättämään nikotiinin.

Tarkoitukseni on olla Jouluna 2012 ilman nikotiinia. Toivottavasti tämä onnistuu, nyt kärvitsellään tupakan himoissa, mutta olen vakuuttunut että sen pystyn jättämään.

En tiedä mitä tämä on, mutta jotenki erittäin sekava olo.
Ei nyt varsinaisesti huimaa, mutta pökerryksissä jotenki pää on.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En tiedä mitä tämä on, mutta jotenki erittäin sekava olo.
Ei nyt varsinaisesti huimaa, mutta pökerryksissä jotenki pää on.

Noinhan tuo menee. Juuri lopettaneen "vinkkinä" semmonen, että jollain nuo korvikkeet toimii ja jollain ei. Ite vedin alkuvaiheessa, muistaakseni toisena tupakattomana päivänä jonkun kohtuullisen vahvan Nicorette-purkan. Totesin heti parin minuutin veulaamisen jälkeen ettei ole mun juttu ja siihen jäi nikotiinikorvikkeet.

Motivaatio lopettamiseen, sen uskon olevan kaiken onnistumisen takana. Toki jos korvikkeet auttaa niin niitä vaan, ovat varmasti terveellisempiä kuin keuhkoon vedetty savu. Jokainen päivä polttamatta on askel kohti terveellisempää elämää, sullakin on takana jo jokusia joten eiköhän tuo siitä oikene.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Olen miettinyt vakavasti tuota Champix-kuuria. Näiden purkkien ja laastarien kanssa olen leikkini leikkinyt, ei tule mitään. Lääkäri antoi esitteen, kun kävin näyttämässä keuhkoputken tulehdustani ja sanoi vaan, että sai itse lopetettua sen avulla, meni 2-3 askia punasta Melbournea päivässä. Kohtuukyytiä, sanoisin. Itsellä menee vajaa aski, vähän riippuen tilanteesta. Joskus saattaa mennä vain muutama päivässä, mutta jos ottaa mukia niin sitten korsteenin lailla.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen miettinyt vakavasti tuota Champix-kuuria.

Se on ihan hyvä lääke. Aloitin ite tolla lopetukseni, mut töistä johtuen kuuri jäi kesken ja huomasin pärjääväni ilman sitä. 17 päivää söin Champix kuuria, mun piti lopettaa päivänä 10 mut lopetin päivänä 13 kun röökit loppu sillon. Kallishan tuo kuuri on, noin kolmesataa makso alotuspakkaus sekä ylläpitotabletit pariks kuukaudeks. Jos lähdet Champix-linjalle saat multa ton ylläpitokuurin mikäli alotuspakkaus toimii. Ettei tarvi kalliita lääkkeitä viemäriin vetää.
 
Se on ihan hyvä lääke. Aloitin ite tolla lopetukseni, mut töistä johtuen kuuri jäi kesken ja huomasin pärjääväni ilman sitä. 17 päivää söin Champix kuuria, mun piti lopettaa päivänä 10 mut lopetin päivänä 13 kun röökit loppu sillon. Kallishan tuo kuuri on, noin kolmesataa makso alotuspakkaus sekä ylläpitotabletit pariks kuukaudeks. Jos lähdet Champix-linjalle saat multa ton ylläpitokuurin mikäli alotuspakkaus toimii. Ettei tarvi kalliita lääkkeitä viemäriin vetää.

Täältäkin löytyy hyviä kokemuksia Champixistä, kun kuuria alkoi syömään niin muutaman päivän (4-5) jälkeen ei yksinkertaisesti pystynyt polttamaan. Haittapuolina mainittakoon oudot unet ja "turvonnut" olo. Itsekin popsin lääkkeitä vajaat kaksi kuukautta ja möin loppukuurin yhdelle tutulle.

Eli anna Dee Sniderille loput napit niin sen ei tarvitse ostaa apteekista kuin ensimmäisen neljän viikon aloituspakkaus, säästää silloin 2/3 kuurin hinnasta ja ostaa varmaan kossupullon kiitokseksi :)
 
Varmaan mainittu jo täälläkin, mutta lämpimästi suosittelen Allen Carrin kirjaa 'Stumppaa tähän' (typerä nimi muuten). Kirja on edullinen ja ohut. Löytynee parin röökiaskin hinnalla verkosta. Avaa ihan kivasti nikotiiniriippuvuuden mekanismeja. Toistaa hieman itseään, mutta kertaus on opintojen äiti.

Itse lopetin ensin ja luin vasta sitten, mutta kyllä se vahvisti päätöstäni. Monet muutkin ovat kirjaa kehuneet.

Nimim. 1139. päivä polttamatta.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täältäkin löytyy hyviä kokemuksia Champixistä, kun kuuria alkoi syömään niin muutaman päivän (4-5) jälkeen ei yksinkertaisesti pystynyt polttamaan. Haittapuolina mainittakoon oudot unet ja "turvonnut" olo.
Täältä yksi lisää. Minäkin lopetin noiden nappien avulla, vaikka luontoa se vaati. Sivuvaikutukset (lähinnä pahoinvointi) olivat saada lopettamaan, mutta onneksi lievittyivät kuurin edetessä ja sain jatkettua loppuun asti.

Kohta 7 kk ollut ilman tupakkaa. Maxi-aski meni ennen päivässä, joten onhan tuo kuurin hinta hyvinkin tullut takaisin.

Aiemmista yrityksistä olen sen oppinut, että nyt on sitten pakko mennä nollatoleranssilla. Yksikin rööki ja se on sitten siinä taas.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Nyt on tarkalleen ottaen 4 päivää viimeisestä tupakasta.

Ja homma jatkuu. Tänään tuli aikamoinen kiusaus kun patterit kuulokkeista vetelivät viimeisiään ja koneessa oli olutta kiekon takia. Nikotiiniton ura kuitenkin jatkui kaikesta huolimatta ja yllättävän helposti tuli tuokin himo blokattua. Tästä tämä lähtee!
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hyvä hyvä! Itsellä tulee kohta vuosi täyteen savutonta elämää. Ainakin itse huomasin, että nikotiini ei ole se koukuttavin ainesosa röökissä vaan se on joku muu kemikaali, tavasta nyt puhumuttakaan. Eli höyryttimellä ollaan hyvin selvitty ja vuosipäivä on 19.10.

Tsemppiä myös muille tupakkalakkolaisille!
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
4 viikkoa lakkoa takana, apuna menee muutama 2mg purukumi. Määrä riippuu päivästä, alkuun meni 5-6 ja nyt 3-4. Tarkoitus olis jatkaa jauhamista jouluun asti. Ja ei ole ensimmäinen kerta menossa...
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
4 viikkoa lakkoa takana, apuna menee muutama 2mg purukumi. Määrä riippuu päivästä, alkuun meni 5-6 ja nyt 3-4. Tarkoitus olis jatkaa jauhamista jouluun asti. Ja ei ole ensimmäinen kerta menossa...

Tsemppiä.

Aika hyvin olet onnistunut nikotiinistä pääsemään eroon, jos noin vähän 2 mg:n purkkaa enää menee. Kannattaa kuitenkin jatkaa purkan jauhamista reilusti yli joulunkin, jos vähänkin alkaa lakon pettäminen uhata. Sulla kuitenkin on siis myös epäonnistuneita yrityksiä takana?

Huomenna tulee mulla 11 kuukautta savuttomuutta täyteen.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kahdeksan viikkoa lakkoa takana. Miinuspuolena painon selkee nousu, noin 5 kg sekä hillitön hetkellinen röökinhimo. Nýt vielä kun oon kotona on vielä vaikeempaa olla polttamatta kun talosta löytyy joka perkeleen kaapista ja autotallin joka hyllyltä tupakkaa tai pikkusikareja. No, koitetaan olla retkahtamatta. Hyvä puoli hommassa on se että vaikkapa hyvä punaviini, whiskey ja konjakki tuoksuvat varsinkin ruokaillessa aivan sairaan hyviltä. Toivottavasti nää polttohalut häipyy kokonaan, ovat aika raskaitakin aina silloin tällöin, siis henkisesti.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Vittu mä voisin tappaa vaikka jonkun nyt. Tai vääntää ihan minkälaiseen solmuun tahansa. Ja tuutteko jonossa tai rivissä, ihan sama.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Tänään tuli tasan vuosi täyteen ilman tupakkaa. Hyvä minä, en olisi uskonut!

Onneksi olkoon! Mulla tulee tasan vuosi täyteen neljän vuorokauden kuluttua. Täytyy myöntää, että ensimmäiset kuukaudet olivat ihan helvetin vaikeita, mutta nyt ei tule enää juuri edes ajateltua koko asiaa.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla tulee parin tunnin päästä täyteen kuusi vuotta edellisestä tupakista. En enää puhu lakosta, vaan lopettamisesta. Tsemppiä kaikille, jotka taistelevat riippuvuutta vastaan.
Kauanko kerkesit polttaa?

Itse poltin viimeksi 15.10.2009. Tupakointi minulla alkoi keväällä 1998 eli yli 11 vuotta tuli röökattua. Todellisia lopetusyrityksiä oli tuona aikana kolme, joista viimeisin onnistui. Ensimmäinen yritys kesällä 2002, kesto hieman yli kuukauden, toinen yritys keväällä 2009, kesto vajaa kaksi kuukautta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kauanko kerkesit polttaa?

Sellaiset 15-16 vuotta, huh!

Mukaan mahtui useita lyhyeksi jääneitä lakkoja, pisimmät taisivat kestää pari-kolme kuukautta. Polttelin noin 10-15 savuketta päivässä, joten mikään himopolttelija en mielestäni ollut. En viitsi laskea tuhlaamaani rahamäärää.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä puolestani laskin, että mulla meni tuona aikana sellaiset 40 000 savuketta. Noin 10 päivässä ja 11 vuotta tekee aika tarkalleen ton luvun. Eräs noin viiskymppinen työtoveri on tosin jo pitkälti päälle 300 000 savukkeen ja meno vaan jatkuu. Yskä on hänellä sellainen, että tuntuu kuin yskisi silmät päästään, mut ei se röökaamista haittaa. Kuulee aika kaukaa kun hän yskähtelee. Pitkälti toista askia menee päivittäin.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Heh... ei pitäisi vanhoja muistella, mutta laskeskelin, että noin 140 000 savuketta ehdin imaista ennen kuin viimeisen stumppasin. Mitähän silläkin rahalla olisi saanut? Uuden pikku-Mersun esimerkiksi tai jotain vielä mukavampaa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
En ole varsinaisesti lakossa. En vaan enää käytä vakituisesti. Kymmenen vuotta tuli röökattua. Nyt saatan parin viikon välein yhden polttaa ihan polttamisen ilosta. Kesäkuun alun jälkeen en ole tupakkaa ostanut. Pitäisi vissiin luopua noista satunnaisistakin, kun ei niille varsinaisesti tarvetta ole.
 

Livermore

Jäsen
Kiskoin 25-vuotta punaista norttia posket lommollaan pahimmillaan 3 askia päivässä. Aloittelin 13-vuotiaana ja sitten tulikin neljännes vuosisata pumpattua joka päivä, ilman ensimmäistäkään lopetus yritystä.Lopettaminen ei itse asiassa käynyt kertaakaan edes mielessä. Aivan sama oliko helvetinmoisessa kuumeessa tai oksennustaudissa tai missä tahansa,niin röökille oli aina päästävä.
Jossain vaiheessa sitä vain rupesi kelaamaan touhun järkevyyttä ja nyt olen ollutkin 7kk vetämättä savuakaan,tosin pussinuuska kököttää yläpellissä jatkuvasti.
Miltei päivittäin tekee edelleen mieli tupakkaa,varsinkin kun näkee esim,leffassa,kun joku panee palamaan. Näillä mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös