Jatkoajan rumpalit

  • 29 987
  • 203

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mites tuo soittoasento, olisko siihen jotain vinkkejä et mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Oma soittoasento kun on tyyliin puutarhaletku tuolilla, niin oon huomannut että se ei todellakaan ole mikään ergonominen asento jaksamisen kannalta.



Tämä on kyllä se tärkein vinkki, minkä voi aloittelevalle soittajalle lajissa kuin lajissa antaa. Harmittavan moni oikoo tuossa, ja se kyllä hidastaa oppimista huomattavasti. Toinen mihin olen basistina kiinnittänyt huomiota, että valitettavan usein basisti ja rumpali ei kuuntele toisiaan tarpeeksi, siis mitä se toinen oikeasti soittaa, aksentit, ghostit etc. Tämänkin takia on ruvennut kiinnostamaan tuo rumpujen soiton anatomia, niin on helpompi kommunikoida esimerkiksi oman rumpalin kanssa kun suurinpiirtein osaa selittää mitä tarkoittaa.
Tuo kokemus bassosta tulee jeesaamaan sinua älyttömästi rumpujen parissa. Koko tyylitaju ja "kompin pysyvyys" on molemmilla soittimilla niin samaa juurta.

Soittoasento pitäisi tietysti olla selkä suorana - ja korkeus itse rumpujen takana sellainen, että reisi olisi noin 90 asteen kulmassa. Tuo on tietysti yksilöllistä, itse tykkään istua hieman korkeammalla. Selvää on, että rentona pitää silti olla ja mistään ei saa puristaa.

Hyvä penkki on muuten ensimmäinen rumpusetistä, mikä kannattaa hankkia, jos ei loppuelämää halua kärsiä selkäkivuista ja erilaisista kiputiloista. Välillä näkee aika hurjia virityksiä, milloin on tietokonetuoli pyörivien(sic) jalkojen kanssa, tai mummon vintiltä haettuja kovia, puisia penkkejä suoraan 70-luvulta. Tavallaan ymmärrän, että monille on kivempi panostaa rummuissa muihin asioihin, kuin yhteen, melkein 200 euroa maksavaan tuoliin. Tuossa esimerkiksi yksi erinomainen penkki, itsellä on tuo treenikämpällä akustisen setin takana ja kotona sähkörumpujen kanssa. Hyvinhän tuota voisi käyttää myös treenipädin kanssa, pysyypähän ryhti paremmin, kuin esimerkiksi sohvalla röhnöttäen. Mutta, eipä enää hyvän penkin jälkeen kolota ja särje ja eiköhän tuon elinkaari kestä melkein läpi elämän. Nuo kestää roudaukset ja luultavasti ydinsodan. Halpa vakuutus.

Hyviä treenailuja pädin parissa. Kysele vaan tipsejä, annan niitä ilomielin! Olkoon komppi kanssasi.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Metronomi vielä nakuttamaan kun rudimentteja treenailee. Mutta tosiaan, rauhassa lähtee soittelemaan niin kyllä se siitä.

Soittoasentoon sen verta, että kannattaa vaikka kuvata muutaman kappaleen verran omaa soittoa, niin näkee että miten se asento pysyy kasassa. Kaikki Tommy Lee tyyliset show hommat on näyttäviä, mutta ne rikkoo paikat helposti. Jos pellit on liian ylhäällä, niin olkapäät saa aika runtua soitellessa. Soiton pitää aina olla rentoa! Jos joutuu puristamaan tai jännittämään niin jotain menee väärin.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Pitkästä aikaa takas palstalla. Olin kadottanut salasanat ja tunnarit, mutta kylläkin lukenut jatkoaikaa melkeinpä päivittäin. Ajattelin kertoa kuulumisia rumpurintamalta.
Samassa bändissä tullut soiteltua jo 15 vuotta. Keikkoja vuodessa 10-15.
Akustinen setti vaihtunut vanhasta Yamaha Stage Customista siten, että vanha symbaalisetti, Sabianin AAX-sarja edelleen käytössä, mutta kaikki muu onkin sitten vaihtunut. Bassarina Yamaha Oak Custom ja tomit kaikki Tour Custom. Päävirvelinä Supraphonic vuodelta 84.
Muutama keikkapaikka ollut sellaisia, että rupesin miettimään sähkörumpujen hankkimista. Pähkäilin pitkään mitä hankkia, ja päädyin Rolandin TD-17KVX settiin. Tilasin Saksasta Drum-Teciltä. Bassarina on Drum-Tecin 18 tuumainen bassari ja räkki on myös Drum-Tecin. TD-17 moduuli on ihan ok saundien puolesta, mutta olen kuitenkin päivittänyt melkeinpä koko moduulin uusilla saundeilla. Suurin osa on ostettua Drum-Tecin kautta, mutta lisäksi n. 30 settiä V-expressionin kautta. Ja nämä saundithan on oikeasti ihan hemmetin hyviä! Parhaat on Drum-Tecin Real Snare edition saundit. Niitä tulee eniten käytettyä. Himassa soitan sähkörummuilla Rolandin PM-200 monitorin kautta.
Olen nyt n. vuoden verran soittanut kaikki keikat Rolandeilla, ja tuntuu, että en enää palaa akustisiin rumpuihin. Helppo roudata, lavasaundit pysyy hyvällä tasolla, ja myös tietysti ulos menevä saundi. On tullut pelkästään kehuja saundeista. Keikoilla rummut menee suoraan PA:n kautta. Meillä on käytössä QSC Touchmix 30 pro mikseri ja QSC:n aktiivikaiuttimet. Lisäksi on vielä 2 Yamahan isoa subbaria. Näitten kautta Rolandien saundi on täyttä hunajaa :)
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli junnuna harrastettua rumpujen soittoa ilman sen suurempaa intohimoa ja 12-vuotiaana lopulta harrastus lopahti. Muistaakseni 2009 viimeksi rumpukapulat kädessä yläasteella. Nyt sitten viime aikoina heräillyt valtava intohimo musiikkiin ja sitä myötä päätin käydä Maunulassa kirjastossa soittamassa. Meni kaksi tuntia kuin siivillä ja kyllä hiki lensi. Pirun hauskaa puuhaa ja varsinkin kun nykyään voi helposti kuvata itseään ja kuulosuojaimien alle sujauttaa langattomat nappikuulokkeet, mistä kuunnella biisejä. Nyt olikin ensimmäinen kerta, kun varsinaisesti näin ja kuulin itseni soittavan. Helppoja biisisuosituksia otetaan vastaan!

En tiedä kehkeytyykö tästä sen kummempaa, nyt on pariksi kuukaudeksi varailtu Helsingin kirjastoista ilmaisia soittotiloja. On kyllä pirun hyvä, että tuli aikanaan erinomaisessa opetuksessa käytyä kerran viikossa lapsuusvuodet. Jossain määrin tulee pysyttyä tahdissa ja varmaan pienellä kertauksella tulisi nuotitkin taas tutuksi.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Päävirvelinä Supraphonic vuodelta 84.
Ai että, mainio peli. Itse en Supraa omista, mutta on noilla tullut useasti soitettua ja toiveissa olisi Supra tai varsinkin Acrolite joskus omistaa. Miksi ei molemmat. Päävirveli on tällä hetkellä Pearlin Chad Smith signature. Hyvä snare tietysti tuokin.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hommasin tune-botin (digitaalinen rumpuviritin) ja pakko myöntää, että yllätyin positiivisesti, miten settiini tuli uusia sävyjä ja kävi taajuuksilla, mihin en ole luultavasti koskaan virittänyt. Rumpujen viritys nyt on muutenkin hyvinkin henkilökohtaista hommaa ja monella on omat jujunsa. Mitään standardia ei monien muiden instrumenttien tapaan erityisesti tuossa hommassa käytetä, tosin saa rummutkin säveliin, jos oikeasti haluat (onnistuu myös tune-botilla.) Katselkaa Terry Bozzion videoita, jos tuota kamaa haluatte.

Mutta tune-bot siis antaa hertsimäärän jokaisen lugin kohdalta naputtelemalla, joten setin saa kyllä "studiovireeseen" todella paljon nopeammin ja tosiaan varmasti erinomainen vehje, jos on monen päivän sessiot ja haluaa soundin kuulostavan täysin samalta päivästä riippuen. Toimii myös hyvin siihen jos roudaat oman settisi keikalle, jolloin vireet heittelee kaiken kuljetuksen ja sinun bassorumpusi ollessaan sen juopon basistin sohvana olemisen jälkeen. Hertsimäärät (ei siis basistilta, niitä ei ole) rummusta vain lapulle ylös hyvän soundin löytyessä ja myöhemmin saat täsmälleen saman vireen nopealla ruuvailulla, kun olet tosiaan aikaisemmin ottanut lukemat talteen.

Miten esimerkiksi @Knox , onko ollut kokemusta tune-botista? Suositus.


 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ei ole tune-bot tuttu, joskin ollut pitkään harkinnassa. Oon aina tykännyt virittää korvalla, mikä on todella työläs tapa. Tai varsinkin kun aina ei tiedä että mikä on pielessä. Tai jos aamulla on hyvät soundit, niin yksi osuma ja rupea siinä sitten hakemaan samaa soundia takaisin. Menikö vire ylä vai alakalvosta, menikö kuinka paljon vituralleen etc. Tuohon tuo tune-bot olisi täydellinen.

Eli eiköhän tässä kevään mittaa tule laite hankittua. Et ole nimittäin ainoa joka kehuu sitä.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Hankin Tunebotin noin 5 vuotta sitten. Olen aina ollut laiska virittämään, joten mielenkiinnolla testasin tuota laitetta. Ja ai että, kyllä aukesi ihan uusi maailma! Käytin sitä useamman vuoden putkeen, mutta sitten rupesin oppimaan korvalla virittämään. Käytän kyllä välillä vieläkin Tunebotia hienosäätöihin, mutta aika hyvin olen saanut rummut kuulostamaan hyvältä, ja sen myös todennut Tunebotin kanssa, kun tarkastaa vireitä ja hertsejä.
Jos olen joutunut soittamaan jollain toisella setillä, niin silloin kyllä käytän vieläkin Tunebotia. Omat rummut on tulleet niin tutuiksi, etten tarvitse tunebotia niihin pahemmin, etenkin kun käytän yleensä saman merkkisiä ja mallisia kalvoja kokoajan.
Mutta, kyllä iso peukku täältä Tunebotille.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lätistään nyt jotain vielä rumpukalvoista, kun tässä kipeänä ollaan ja sängyssä makoiluksi tämä päivä menee.

Itsellä virpassa on resokalvona Remon ambassador hazy, päällä Controlled Sound. Tomeissa alla Ambassadorit, päällä Emperorin vintage coatedit. Coated on siis päällystetty, valkea ja karhea kalvo, jossa soundi on lämpimämpi, tummempi ja "jazzmaisempi" kuin läpinäkyvissä. Nuo vintaget ovat vielä erityisen tummat.

Clearit, eli läpinäkyvät kalvot taas soi hivenen pidempään ja tuo mielestäni soundiin enemmän botnea, eli alapäätä. Ambassador on yksikerroskalvo ja Emperor kaksikerroskalvo ja monesti kun lyöntikalvo on resoa paksumpi, niin nuo parit sopii hyvin kattaukseeni. Kirkkaitakin joskus myös välillä lyöntikalvoina tomeissa käytän, eli fiiliksen mukaan mennään.
Basarissa on Powerstroke III ja kalvon päällä vahvistuslätkä (falam slam) joka tuo vielä mukavaa napsua soundiin. Remoihin olen siis aina ollut tyytyväinen ja koko kattaus tuota merkkiä on. Harvemmin olen lähtenyt kalvoissa seikkailemaan, vaikka joskus on jotain satunnaisia Aquarinia setissä ollut.

Mites muut?
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Alakalvot pois kokonaan, lyöntikalvoihin pinstripet ja vielä jesarilla lisää vaimennusta etteivät soi yhtään.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Nauhoittelin tossa sähkörummuilla muutamia biisejä. Tässä on käytössä muistaakseni Drum-Tecin joku Sonorin live setti, eli ei Rolandin oma saundi. Noi saundit ladataan muistikortin kautta moduuliin. Eli en käytä mitään Ez Drummer etc. ohjelmaa.
Mielestäni saundi on tosi hyvä:
Fat bottomed Girls
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Alakalvot pois kokonaan, lyöntikalvoihin pinstripet ja vielä jesarilla lisää vaimennusta etteivät soi yhtään.
Terveyssiteet teipillä tomien kalvoon. Ei haittaa häiritsevät echot.

Juurikin näin.

No heitetään nyt nopeasti, että itelläni on Ambassador-Diplomat-yhdistelmä tomeissa ja snaressa, basarissa Evans EC2 tai EQ4, riippuu kumpaan sattuu olemaan rahaa. Ambassador-Diplomat kunnon idioottivarma yhdistelmä ainakin pienempiin rumpuihin. Kuustoistatuumasesta ylöspäin voi jäädä vähän hankalaksi kontrolloida, amba perus yksikerros ja diplomat muuten vaan pirun ohut kalvo. Pönttöinä itelläni toimii Pearlin Mastersit.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
On toi huippu ukko noiden kannujensa kanssa ja toki muutkin muusikot tässä pätkässä.



Mä olen kerran nähnyt Bozzion livenä ja ihmettelin sitä naurettavaa rumpukioskia, jossa oli niin järkyttävä määrä tavaraa, toinen toistaan ihmeellisempiä kilkuttimia. Totesinkin siinä ääneen, että miks tollanen kiska kun ei varmasti tarvitse noita kaikkia. No keikan jälkeen saatoin todeta, että se tosiaankin soitti joka helvetin rumpua, symbaalia ja kilkutinta siinä setissä. Olisi varmaan painajaismainen homma olla Bozzion rumputeknikko, tai miksaaja... :D
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo




Vaikka en rumpali olekaan niin näitä on aina hauska katsoa. Lacu on melkoinen showmies kannujen takana.


Minulle tommonen päätön heiluminen ja ilveily aiheuttaa kyllä vastareaktion. Ei siinä, jokainenhan viskelee kapuloita ihan miten mielii, mutta kyllä mun mielestä jos pitää soittaa komppia yhellä kädellä siksi, että voi heiluttaa kapulaa toisella kädellä niin vähän eksytään itse asiasta. Jos kitaralla jättää soittamatta nuotteja kun pitää heiluttaa kättä, niin aika hölmöä se olisi.

EDIT: Toki 20 senttiä on vielä sakeampi kaikkine höhöö laitanpa kapulan tälleen pippelin kohalle 20 cm hehhee
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhtyeen kanssa on touhuttu paljon tässä vuoden mittaan. Keikkailu on ollut mahdotonta, tietystä syystä, mutta sitäkin on vielä edessä. Aiemmin keväällä tuli koitettua kannuttelua sievässä humalassa, eikä lopputulos ollut niin huono kuin olisi voinut olla. Parempi silti olla ensimmäisillä keikoilla ihan selvänä.
Vinkki: Keikat samassa olotilassa kuin treenitkin, niin ei tuu yllätyksiä lavalla. Ja hävettää vähemmän, kun jälkikäteen kuuntelee nauhoitusta. Dokaamaan ehtii keikan jälkeen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers




Vaikka en rumpali olekaan niin näitä on aina hauska katsoa. Lacu on melkoinen showmies kannujen takana.


Lacu on pirun kova soittaja kyllä. Pirun alhaalla on kyllä penkki, tai sitten näyttää vain siltä. Mutta en ite sais soitettua noin matalasta asennosta, mutta kukin tyylillään.


Vinkki: Keikat samassa olotilassa kuin treenitkin, niin ei tuu yllätyksiä lavalla. Ja hävettää vähemmän, kun jälkikäteen kuuntelee nauhoitusta. Dokaamaan ehtii keikan jälkeen.

Ja näin. Jos meinaa soittaa kännissä, niin treenaa kännissä. Mulla on aina ollut rajana max kolme bisseä ennen keikkaa, ei mene vielä päähän mutta poistaa jännitystä. On sitä kännissäkin tullut soitettua, ja se on aivan kauheaa. Kuulostaa kyllä sillä hetkellä hyvältä, mutta jälkikäteen hävettää.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
itselläni olisi ainakin vaikea soittaa noin alhaalta basaria. Toki jokainen löytää sen oman tapansa ja eipä tuossa Popedan musiikissa nyt niin koville joudu ja siksi ehkä Lacu vetää tuota omaa showtaan.
Ehkä tuo kaikenlainen muu säätäminen vie tarkkuutta veks soitosta, mutta jälleen kerran Popedan musiikissa se ei ole oleellisin asia.





Atte Palokangas on Malmbergin Heikin kanssa tämän maan kovimpia rumpaleita omasta mielestäni. Törkeän siisti soundi Aten rummuissa ja hemmetin tarkkaa ja groovaavaa soittoa.






Aika matala soittoasento on myös Raatikaisella mutta hyvin kolisee tuplat. Kai se on että mihin on tottunut.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Minulle tommonen päätön heiluminen ja ilveily aiheuttaa kyllä vastareaktion. Ei siinä, jokainenhan viskelee kapuloita ihan miten mielii, mutta kyllä mun mielestä jos pitää soittaa komppia yhellä kädellä siksi, että voi heiluttaa kapulaa toisella kädellä niin vähän eksytään itse asiasta. Jos kitaralla jättää soittamatta nuotteja kun pitää heiluttaa kättä, niin aika hölmöä se olisi.

EDIT: Toki 20 senttiä on vielä sakeampi kaikkine höhöö laitanpa kapulan tälleen pippelin kohalle 20 cm hehhee
Ei helvetti... aivan katselukelvotonta. Ihan järkyttävä myötähäpeä tulee tuosta. Olisin ollut paljon onnellisempi, jos en olisi näitä katsellut.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Toki, mutta selkeästi korkeammalla kuitenkin kuin Laculla. Raskaammaksihan tuo polkeminen käy mitä matalammalla istuu, eipä siinä muuta.

Mun silmiin tuo Raatikaisen soittoasento on aika lähellä optimia, ehkä hitusen vielä korkeammalla olisi oma penkki.

Mutta joo, jokainen soittaa miten on tottunut. Ei kävisi mielessäkään kertoa Laculle tai Twist Twistille että teidän soittoasento on paska, sen verta tekijämiehiä molemmat. Jussi69 hakkaa virveliä sellaisella liikeradalla, että mulla paukkuu olkapää jo pelkästä ajatuksesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös