Jatkoajan ravintolaopas

  • 539 297
  • 2 522

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä en ole (muistaakseni) syönyt tamperelaisia siipiä koskaan, joten en osaa sanoa tuohon mitään.
No ei ne oikeastaan eroa muun maailman siivistä kuin siinä, että ne uivat siinä soosissa. Tai ehkä ne tarjotaan jossain muuallakin noin, mutta enpä ole törmännyt. Aika usein saa jotain uuniversioita, kun noita Tampereen ulkopuolella tilaa. Mikä sitten on autenttista ja mikä ei. Siitä kun ei olla yhtä mieltä missään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tää on varmaan enemmän ton wings-ketjun kamaa, mutta selvennetään nyt vielä, että Tampereella siivet osataan uppopaistaa ulkoa rapsakoiksi ja sisältä meheviksi. Niitä kuivia kikkaroita nyt saa mistä tahansa. Sen jälkeen suurin ero tulee kastikkeen annostelussa ja laadussa. Maailma on täynnä wings-sooseja, mutta Tampereen ravintoloissa ne ovat parasta A-luokkaa noin keskimäärin eikä sen kanssa pihtailla. Erot ovat pieniä, mutta merkittäviä kokonaisuuden kannalta.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Eilen tuli käytyä tuolla Helsingin hookissa syömässä 11 hengen seurueella. Tilauksina aika pitkälti x määrä siipiä ja muutama burgeri. Siivet itsessään olivat ihan okei, tosin se ne kastikkeet missä siivet lilluivat olivat jotenkin ihan liian etikkaisia ja kastiketta oli aivan liikaa. Otin kolmen muun kanssa "party pack" - setin, johon kuului 60 siipeä, ristikkoperunoita, sipulirenkaita ja 6 vapaavalintaista dippikastiketta. Mukaan tuli myös lautasellinen soirotettua kurkkua, porkkanaa ja jostain kumman syystä selleriä. (Tamperelainen erikoisuus?) Annokseen kuului myös 4kpl "kylmiä 0.33 hanajuomia", jotka tilausta tehtäessä paljastuivat limuiksi. Pettymys. Party pack itsessään oli kyllä kaikista vioistaan huolimatta hinta-laatusuhteeltaan mainio.

Itse ravintola on ihan viihtyisä ja mukava siellä oli viettää iltaa. Siitä plussaa. Vähän tuollainen pirates of the caribbean henkinen sisustus, musiikkina tosin oli sitten NRJ:n kaikki mahdolliset paskaveisut Robinista Eriniin, onneksi oli hiljaisella.

Sen sijaan asiakapalvelu oli aivan kauheaa. Elämäänsä kyllästyneen tarjoilijattaren tuhahtelu ja vittuuntunut mutina ei suoranaisesti nostanut porukan fiilistä. Tämän lisäksi samaan aikaan tilanneen porukan ensimmäinen annos saapui pöytään 20 minuuttia ennen seuraavaa. Luonnollisesti myös tilaukset sotkettiin, ja juustohampurilaisen tilannut kaveri sai eteensä hook burgerin ja vice versa. Tarjoilija vielä vakuutti juustohampurilaisen olevan kyseessä kun ihmeteltiin isoa kokoa. Vituiks män. Kertaakaan 1,5h ruokailun aikana ei yksikään tarjoilija käynyt kysymässä haluaisimmeko mahdollisesti lisää juomia tai muuten onko kaikki ok. Vesikannuakin piti käydä erikseen pyytämässä. Ainoa sujuva osuus oli laskutus, joka hoitui yllättävän sutjakasti.

Kaikenkaikkiaan hinta-laatusuhteeltaan ok paikka, mutta luokaton, töykeä asiakaspalvelu ja keskinkertainen ruoka eivät varsinaisesti houkuttele takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eilen tuli käytyä tuolla Helsingin hookissa syömässä 11 hengen seurueella. Tilauksina aika pitkälti x määrä siipiä ja muutama kasvisburgeri. Siivet itsessään olivat ihan okei, tosin se ne kastikkeet missä siivet lilluivat olivat jotenkin ihan liian etikkaisia ja kastiketta oli aivan liikaa. Otin kolmen muun kanssa "party pack" - setin, johon kuului 60 siipeä, ristikkoperunoita, sipulirenkaita ja 6 vapaavalintaista dippikastiketta. Mukaan tuli myös lautasellinen soirotettua kurkkua, porkkanaa ja jostain kumman syystä selleriä. (Tamperelainen erikoisuus?)
Miinukset:
- etikkainen kastike (hot/extra hot? extra on yleensä vähemmän etikkainen)
- ristikkoperunat (björk)
- sipulirenkaat (mozzarellatikut menisivät kyllä, jos on ihan pakko mussuttaa jotain muutakin)
- ylimääräiset dippikastikkeet (kermaviilidippi on ainoa, mikä tarvitaan kastikkeen lisäksi)

Plussat:
+ kastiketta ilmeisesti tarpeeksi
+ paska palvelu

En ole vieläkään vakuuttunut. Pääasia mulle on kuitenkin ne siivet ja niiden fyysinen olemus annoksessa.

Selleri muuten kuuluu "aitoon" siipiateriaan. Ei ole mikään tamperelaisten keksintö siis. Mä yleensä diilaan sen jollekin pöytäseurueen jäsenelle, joka siitä tykkää.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Mulla oli kastike mallia "hot." Se siis ainakin omaan suuhun liian etikkainen, eikä oikeastaan tarpeeksi tulinenkaan,

Selleriä koitettiin tarjota ympäri pöytää, ei kyllä kenellekään kelvannut. Jos kerran kuuluu asiaan niin hyväksyttäköön.

Plussat:
+ paska palvelu
No kannattaa sitten ainakin käydä siitä nauttimassa jos tykkää :)
Tosin kyseessä nyt yksi tarjoilija jolla ilmeisesti palanut paahtoleivät ja pinna aamulla. Varmasti tuollakin voi hyvää palvelua saada kun sattuu asiakaspalveluhenkinen tarjoilija. Mutta näillä mennään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jengi aina puhuu palvelusta. Siis maksaisiko sitä esimerkiksi euroa että saisi parempaa palvelua? Sillä rahallahan saa kaupasta kaljatölkin tai vaikka suklaapatukan, minkä tietenkin ottaisi ennemmin kuin jonkun teennäisen hymyn ja turhat onnentoivomukset, mitkä unohtaa heti ja millä ei ole mitään väliä. Miten turhamainen ihmisen pitää olla ja miten sellaiseksi tullaan?

Tietty hommien pitää toimia, mutta se on eri juttu. Mä en vaan ymmärrä tota pinnallista touhua.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Jengi aina puhuu palvelusta. Siis maksaisiko sitä esimerkiksi euroa että saisi parempaa palvelua? Sillä rahallahan saa kaupasta kaljatölkin tai vaikka suklaapatukan, minkä tietenkin ottaisi ennemmin kuin jonkun teennäisen hymyn ja turhat onnentoivomukset, mitkä unohtaa heti ja millä ei ole mitään väliä. Miten turhamainen ihmisen pitää olla ja miten sellaiseksi tullaan?

Tietty hommien pitää toimia, mutta se on eri juttu. Mä en vaan ymmärrä tota pinnallista touhua.

Minulle hyvä palvelu ravintolassa on, että ruokia ei tarvi odottaa ikuisuuksia. Okei, aina välillä on toki kiire. Sitten on jees, että jos seurueella ollaan liikenteessä, niin lämpimät ruuat tulisivat suht samoihin aikoihin kaikille. Ei ainakaan niin, että toinen ehtii jo lopettaa, kun toinen vasta aloittaa. Ja jos istutaan pitkää iltaa, niin välillä voi käydä kyselemässä esim. juomien tarvetta. Hyvä tarjoilija tekee itsensä ns. näkymättömäksi, tai eleettömäksi. Homma toimii, mutta hänestä ei tule illan keskipistettä. Nuo asiat kun on kunnossa, niin ei paljon muuta tarvitse. Lopuksi syöjän, tai syöjien hyviin tapoihin kuuluu kiittäminen ja hyvien jatkojen toivottaminen. Mutta ehkä @petter luitkin nämä asiat tuohon "hommien pitää toimia"-kategoriaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos mä menen Hookiin, siellä ja samankaltaisissa paikoissa mulle riittää palveluksi se, että saan suurinpiirtein sitä, mitä olen tilannut. Tai kunhan laskuun kirjataan se, mitä pöytään on kannettu, jos ei nyt ihan nappiin muuten mennytkään. Hiukan korkeamman profiilin paikoissa on tullut sitten jätettyä tippi, jolla saa Lidlistä koko casen.
 
Jos mä menen Hookiin, siellä ja samankaltaisissa paikoissa mulle riittää palveluksi se, että saan suurinpiirtein sitä, mitä olen tilannut. Tai kunhan laskuun kirjataan se, mitä pöytään on kannettu, jos ei nyt ihan nappiin muuten mennytkään. Hiukan korkeamman profiilin paikoissa on tullut sitten jätettyä tippi, jolla saa Lidlistä koko casen.

Sama. On täysin eri asia tilata GT Kalliossa tai cocktailravintolassa. Kalliossa lasiin kaatuu halvinta giniä mitä räkistä löytyy, eikä edulliseen hintaan aina kuulu edes hymyä tai pientä läppää. Ammattiylpeä kyyppari aloittaa päivän sahaamalla täydelliset jääpalat ja aloittaa palvelutilanteen sillä, millä ginillä asiakas haluaa lähteä liikkeelle, kaataa tälle ginille sopivaa tonicia sekä asianmukaiset koristeet. Ammattitaitoisella kyypparilla on ns. "hostmanship" hallussa eli tarinaa irtoaa tarvittaessa vaikka siitä ginin valmistajasta tai GT:n historiasta. Siitä olen valmis maksamaan esim. sen pettterin ehdottaman euron ja tippaamaan vielä päälle. Käytännössä maksetaan siis kokemuksesta, eikä pelkästä fyysisestä tuotteesta.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
No voi nyt. En mä tollasessa mestassa mitään 5 tähden palvelua odotakaan, mutta oli kyseessä sitten Hook tai Nilsiän paikallinen syöttölä, tiettyjen asioiden on mun mielestä oltava kunnossa.

-Ruoat samaan aikaan tilanneille ne tarjoillaan about samaan aikaan.
-Tilaukset oikeille omistajille.
-Tarjoilija voisi edes yrittää teeskennellä, että oma duuni ei olisi yhtä epämiellyttävää kuin juustohöylällä masturbointi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
J Hiukan korkeamman profiilin paikoissa on tullut sitten jätettyä tippi, jolla saa Lidlistä koko casen.
Toivottavasti nämä paikat olivat USA:ssa, eikä Suomessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä mä jätän suomessa tippiä jos palvelu/ruoka on ollut merkillepantavan hyvää. Ei mun mielestä 2010-luvun suomalainen ruokaskene merkittävästi eroa amerikkalaisesta.
Mä veikkaan, että toi on oman elämänsä Steve Buscemi.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä mä jätän suomessa tippiä jos palvelu/ruoka on ollut merkillepantavan hyvää.

Sama. Ei se tippi useinkaa ole kuin euron tai pari, mutta jätän kuitenkin. Jos ja kun joku on sitä mieltä, että ei Suomessa kuulu antaa tippiä, niin siinähän on. Onhan se totta, että Suomessa ei esim. Yhdysvaltojen kaltaista tippikulttuuria ole eikä varmaan koskaan tule olemaankaan, eikä mielestäni tarvitsekaan olla. En silti näe mitään ongelmaa siinä, jos haluan pienellä tipillä kiittää merkillepantavan hyvästä ruoasta ja/tai palvelusta.

Ymmärrän kyllä senkin, jos ja kun jonkun mielestä merkillepantavan hyvä ruoka ja/tai palvelu ns. kuuluu hintaan, eikä siitä kuulu maksaa ylimääräisiä. Sellaisilla ihmisillä on oikeus mielipiteeseensä aivan kuten on meillä "tippaajillakin".
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä asia on, että suomalaiseen ravintolakulttuuriin ei kuulu mikään tippaaminen. Systeemi on tottumattomalle hyvin epämääräinen ja reissuillakin pitää aina pähkäillä, mikä se sopiva tippi missäkin maassa olis. Silloin harvoin kun ruoka tai palvelu on Suomessa ollut poikkeuksellisen hyvää, saatan pyöristää loppusumman sopivaan tasalukuun, mutta yleensä se on aina tasaraha. Miksi tarjoilijat olisivat jotenkin erikoisessa asemassa, kun tekevät duuniansa? Luulisin, että aika harva kassamyyjä tai bussikuski ikinä saa mitään ylimääräistä asiakkailtaan, vaikka olis kuinka loistava asiakaspalvelija hyvänsä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Systeemi on tottumattomalle hyvin epämääräinen ja reissuillakin pitää aina pähkäillä, mikä se sopiva tippi missäkin maassa olis.
Siksi noista asioista otetaan selvää ennen reissua. Se on sitä paitsi nykyaikana aivan äärettömän yksinkertainen temppu.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siksi noista asioista otetaan selvää ennen reissua. Se on sitä paitsi nykyaikana aivan äärettömän yksinkertainen temppu.

Joo, niinhän se on ja en nyt ihan noin juntti ole. Kohdemaan tapoihin olen pääsääntöisesti pyrkinyt perehtymään etukäteen, mutta siltikään en ole oikein sinut sen kanssa. Joissain tippauskulttuurin maissakin esim. ruokalistoissa lukee, että palvelumaksut sisältyvät hintaan, mutta jos mitään ei jätä, niin naama voi olla hyvinkin nyrpeä. Olishan se kaikille iisimpää, jos tippiä jätettäis vain silloin, kun asiakas kokee saaneensa sen arvoista palvelua eikä niin, että se automaationa pitäis jättää, paskasta ruuasta/palvelusta huolimatta. Ja edelleen, mikä tarjoilijoista tekee niin ihmeellisiä, että heitä pitää jotenkin erikseen palkita?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olihan mulla pointti, tippaaminen vaivaa. Ja saituudesta en niin tiedä, olet ensimmäinen, joka mua väittää saidaksi.
En ole väittänyt, esitin vaihtoehtoja. Jätin mainitsematta sen todennäköisimmän, eli haluat vain herättää vanhan vänkäämisen henkiin tuosta tippaamisesta. Mua ei oikeastaan huvita käydä sitä keskustelua, koska se on käyty niin monta kertaa. Seuraavaksi siirrymme kättelyn mielekkyyteen, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole väittänyt, esitin vaihtoehtoja. Jätin mainitsematta sen todennäköisimmän, eli haluat vain herättää vanhan vänkäämisen henkiin tuosta tippaamisesta. Mua ei oikeastaan huvita käydä sitä keskustelua, koska se on käyty niin monta kertaa. Seuraavaksi siirrymme kättelyn mielekkyyteen, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa.

Käyt sitten kuitenkin keskustelua aiheesta. Ja muistaakseni en ole kanssasi mistään aiheesta aiemmin "vängännyt", kun en yleensä jaksa täällä kaiken maailman besserwissereiden kanssa vääntää turhuuksista ja itsestäänselvyyksistä.
 
Kyllä siinä omasta mielestäni pieni ero on, että jos tarjoilija hoitaa business-seurueen a la carte -tarjoilua versus McDonaldsin kassa hoitaa omaansa. Ensin mainitun seurueen isännänkin kannalta on toivottavaa, että kaikki menee mahdollisimman maaliin. Ja siitä syystä tippi saattaa olla paikallaan?

Jenkeissä toi oli kyllä jokseenkin hankalaa, vaikka otin selvää. Esim. paikalliset baarimestarit olivat sitä mieltä, että sillä alueella (Santa Monica) on kaikilla niin hyvät palkat, ettei automaattitippi ole mikään must.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös