Olipahan, voisinko sanoa, öö, outo teksti. Mutta, kun tätä tekstiä mietitään syvällisemmin, on @stiffler :n kirjoittama teksti ehkäpä ehdokas jopa vuoden viestiksi. Koskaan en ole lukenut noinkin kärjistettyä tekstiä Jatkoajassa, ellei sitten mukaan lasketa olympiakisaspekulaatioita Suomesta.Pitkähkö on teksti, mutta tämänpäiväisen Sport-KalPa -otteluseurannan avaus on kyllä aika tyhjentävä. Asialla Stiffler. Lukee ken tahtoo..
Ei pidä. Perustan mielipiteeni biologiaan, traditioon ja terveeseen järkeen.
Hei setä, vedä kuivat omaan tumppuun(TEE)
Ei jäänyt voitto taaskaan tänne Turkuun(ÄS)
Saa kohta nähdä kuinka kansitakit heiluu
Nää Åbon pomot ovat sisäsiittoist reiluu(NII O !)
Vaik joskus pelaajatkin kesken kauden myydään
Maali, maali, maali se on, maali se on
Hunajata,hunajata...
Muistan sen kun Daddy heitti takin jäälle (TEE)
Ja hyppäs voittajana koko tiimin päälle (ÄS)
Siitä sijan kolmetoista putki alkoi,
ei pelis ollut oikein järkee taikka jalkoi,
mut klaanit tahtoo pitkät kesälomat pittää
Maali, maali...
Metalli on musiikin Keskustapuolue. Kukaan tuttu sitä ei kuuntele, mutta äänestyksissä suosio mitataan.
Noniin.. Lahden Pelicans on sitten avannut tämän kevään tyhjennysmyyntien osalta myymällä joukkueensa parhaimmistoon lukeutuneen Jordan Smothermanin Ruotsin Allsvenskaniin. Mietin jo, että mikäs nyt; eikö tehot 11+9 riitä vakuuttamaan vahvistuksesta, ja muutenkin mitä olen Pelicansin pelejä seurannut, on Smotherman ollut nihkeän alkukauden jälkeen hyvä.
Raha siis kelpaa Lahteen. Who's next?
Noniin.. Vaasan Sport on sitten jatkanut tämän kevään tyhjennysmyyntejä myymällä joukkueensa parhaimmistoon lukeutuneen Damien Fleuryn Ruotsin Djurgårdeniin. Mietin jo, että mikäs nyt; eikö tehot 15+11 riitä vakuuttamaan vahvistuksesta, ja muutenkin mitä olen Sportin pelejä seurannut, on Fleury ollut nihkeän alun jälkeen hyvä.
Raha siis kelpaa Vaasaan. Who's next?
Ei paras, mutta ah, niin ihana kuittaus. Liigan tyhjennysmyynnit, kevät 2015-ketjusta magnum37:n aloitusviesti 10 päivän takaa ja ferron tämänpäiväinen kuittaus.
Kammottavuuden kalseat kasvoa, ammattovan tyhjyys sekä huutava lähdöttömyys, kuvan kantava teema on rumuus ja jotkut saavat tästä nautintonsa, se on käsittämätöntä.
Ei sinkoilla tai tulla, mikään ei pulppua, syki, kuki tai vello, koskaan ei roisku ja jotkut repivät tästä ilonsa, se on käsittämätöntä.
Pienuuden ihannointia, harmauden palvotaa ja kyllä on tunkua keskikaistalla, muovista ruuhkaa ja nostalgiasta on jäljellä vain kultahiput, niistä versoavat tarinat sekä myyttisten hahmojen aarreaitta.
Aistit äärimmilleen kiihottavat purkaukset ja hekumallisten väkivaltaisuuksien loiste, puserosta pilkottava hulluus ja kierrämme teipit ranteisiin, ruudulla pyörii Ilsa: She Wolf of SS ja maailma on pelkkää tulemista.
Nimimerkki @C.Orr teki todella pitkän, muta siitä huolimatta erittäin kiehtovan analyysin Helsinki Garden hankkeesta, ja siitä miksi se olisi kannattanut hyväksyä. Tekstissä pohdittiin valtion apurahapolitiikkaa ja sen vaikutusta maamme urheiluun. Saimme myös lukea hankkeen ilmiselvistä, siitä huolimatta merkittävistä työllistämisvaikutuksista.Oli ihan arvattavissa, että vihervasemmisto tulee kiskomaan käsijarrua kaksin käsin. Saa nähdä kuinka monta mutkaa matkassa on ennen kuin hanke saadaan aloitettua. Onhan se nyt aivan karmea ajatus, että yksityisesti rahoitettu hanke loisi työpaikkoja, tuottaisi verotuloja valtiolle ja toisi selkeää lisäarvoa niin urheilu- kuin kulttuuritapahtumien järjestämiselle Helsingissä. Pidetään mieluummin se parkkipaikkana, että oopperassakävijöillä on esteetön näköyhteys Stadikalle.
Jos otetaan tarkasteluun kyseinen ooppera niin sen toimintakulut vuonna 2013 olivat 53 milj. euroa. Rahoituksesta 71 % tuli opetus- ja kulttuuriministeriön kautta veikkausvoittovaroista ja 10% ympäristökuntien (Helsinki, Vantaa, Espoo, Kauniainen) tukena. Ooppera rahoitti omaa toimintaansa siis vain 19%:lla, joka koostui lipputuloista ja sponsoriyhteistyöstä (eli hieman reilu 10M€). Kaiken tämän päälle valtio rahoitti oopperan toimintaa 14 miljoonalla eurolla oopperatalon vuokraa varten maksaen käytännössä koko vuokran. Kävijöitä oopperassa oli kyseisenä vuonna n. 267 000. Eli 267 000 katsojan viihdyttäminen maksoi 53M€:a jolloin yhden lipun hinnaksi muodostuu n. 200€. Tästä n. 200€:n hintaisesta lipusta veronmaksajat maksavat n. 160€. Kaikkien näiden tukien jälkeen liiketoiminta oopperassa ei ole voitollista vaan yli 250 000€ tappiollista. Luvut eivät tietenkään ole kokonaisuutena merkittäviä valtiontalouden kannalta, mutta jos yhtä ja luvuista päätellen suhteellisen marginaalisen ryhmän harrastusta tuetaan veronmaksajien varoin n. 43M€:lla voisi olettaa, että Helsinki Garden hankkeelle näytettäisiin vihreää valoa läpi koko byrokratiaviidakon. Jos en ihan väärin muista oopperatalon rakennushanke vietiin läpi ilman suurempaa kädenvääntöä ja sitä ei Helsinki Gardenin tavoin edes rahoitettu yksityisin varoin. Aika nurinkurista tämä toiminta Suomessa. Etenkin tällaisina talouden aikoina olisi ensiarvoisen tärkeää tukea tällaisia hankkeita, jotka pyörittävät talouden pyöriä eteenpäin etenkin kun Suomessa on oopperan lisäksi useita muitakin kohteita, jotka pyörittävät niitä samoja pyöriä taaksepäin.
On sivistysvaltion tunnusmerkki, että se tarjoaa kansalaisilleen mahdollisuuden käyttää kulttuuripalveluja rahoittamalla sen toimintaa, mutta sen rahoittaminen ei koske urheilukulttuuria lähelläkään samassa laajuudessaan. Vuonna 2000 valmistunut silloinen Finnair-stadion rahoitettiin pääsääntöisesti yksityisesti, kun taas vuonna 2011 valmistunut musiikkitalo rahoitettiin käytännössä verovaroin. Musiikkitalossa järjestettävien konserttien kuluista 90 prosenttia kustannetaan verovaroin.
Opetus- ja kulttuuriministeriön kautta jaettavat veikkausvoittovarat jaetaan arpajaislain mukaan urheilu- ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämisen kesken. Edunsaajien keskinäisestä suhteesta tuoton jaosta on säädetty laissa. Sen mukaan tuotosta käytetään vuosittain urheilun ja liikuntakasvatustyön edistämiseen 25 %, nuorisotyön edistämiseen 9 %, tieteen edistämiseen 17,5 % ja taiteen edistämiseen 38,5 %. Jäljelle jäävä 10 % jaetaan samoihin tarkoituksiin vuosittain harkinnan mukaa. Käytännössä valtio arvottaa taiteen edistämisen tärkeimmäksi kohteeksi vaikka kaikilla muilla kohteilla olisi sekä kansantalouden, tulevaisuuden että kansanterveyden kannalta tärkeämpiä vaikutuksia. Taide on ollut suurin edunsaaja veikkausvaroista 90-luvulta lähtien. Taiteen suurin merkitys on toimia henkisen pääoman kasvattajana. Kallista on siis tuon henkisen pääoman kasvattaminen ja kallista se tulee olemaan myös jatkossa
Ei siis tarvitse ihmetellä miksi Garden hanke, kuten kaikki muutkin vastaavat, tulee toteuttaa yksityisen rahoituksen turvin. Tässä ja nyt. Nyt ja aina.
Tähän tartun sen verran, että en lähtenyt peliin sillä ajatuksella, että heitänpä tänään jotain jäälle. Se eskaloitui aika nopeasti. Siksi minulla ei ollut broilereita mukana. Kausari oli.
Loistava teksti kerta kaikkiaan, hyvä nosto tähän ketjuun. Kelpo tekstiä on @C.Orr ennenkin näppäillyt palstalle, mutta tuo menee tosiaan kertaheitolla eliittipostausten joukkoon, tulosliuskan ekalle sivulle. Hyvä rakenne, faktat käsitelty yhtäältä ja toisaalta, ja lopetuksesta voi kuka hyvänsä kolumnisti ottaa nöyrästi mallia.Nimimerkki @C.Orr teki todella pitkän, muta siitä huolimatta erittäin kiehtovan analyysin Helsinki Garden hankkeesta, ja siitä miksi se olisi kannattanut hyväksyä. Tekstissä pohdittiin valtion apurahapolitiikkaa ja sen vaikutusta maamme urheiluun. Saimme myös lukea hankkeen ilmiselvistä, siitä huolimatta merkittävistä työllistämisvaikutuksista.
Toi Löfströmin torkkuhetki nyt oli suht nopee ja puoliksi hallitsematon tilanne. Sitäkin enemmän toi kusenvärinen ämmälauma näytti oman luonteensa niillä muilla kaatuiluilla, a la Spina, McIntyre, Tavi, oisko Mankinenkin ehtiny heittämään ketarat levälleen jokusen kerran. Jos toi on tapa pleijareissakin, niin on aika helppo veikata perinteistä KalPan kohtaloa ekalla kierroksella.
Erinomainen kuitti. Jos juttu ei aukea, niin "Lahtelainen fanikulttuuri" ketjusta voi käydä lukemassa RV16:n mietteitä fanikulttuurista, ja siitä mikä kannattajatoiminnassa on tärkeää. Lukeminen on kuitenkin omalla vastuulla.Meillä on siitä hieno porukka kentällä, että vaikka ne ämmät kaatuilee ja filmaa niin ketään ei vasikoida kenellekään ja muiden mielipiteet ei kiinnosta. Antaa koirien räksyttää ja karavaani kulkee. Ne tekevät omia juttujaan ja jos sattuu sakkoa tulemaan niin se maksetaan pois ja omassa porukassa mies ripitetään ja yritetään sen kautta ennaltaehkäistä, ettei toistuisi jatkossa. Toki tämä ei aina onnistu, mutta minkäs teet. Menestyksekästä loppukautta myös sinne Lahiin.
Nimimerkki @C.Orr teki todella pitkän, muta siitä huolimatta erittäin kiehtovan analyysin Helsinki Garden hankkeesta
Kirjoittelija kirjoitti:
Jaa, kyllä mä olen käynyt ihan oopperassakin, enkä todellakaan kuulu mihinkään eliittiin. Ei ne liput nyt niin paljon maksa.
Nyt veli Kirjoittelija vedättää taas porukkaa huolella.No eihän siinä tietenkään lipun hinta olennaisin pointti ole. Maksoin mä NHL-konferenssifinaalin lipusta keväällä 200 euroa, mutta vaikka oopperaan pääsisi Hesassa neljä kertaa halvemmalla, kyllä ne siellä tietävät, että me retalejengiläiset pysymme poissa, koska ei meidän paikkamme yksinkertaisesti ole siellä bättre folkin keskellä. Siksi yhteiskunta voi ihan huoletta tukea oopperaa niin isosti, että lippujen hinnat pysyvät suht' maltillisina.
Se on kyllä totta, ettei Helsingin oopperassa eikä Kansallisteatterissa yleensä näe 12 lagertuopin voimalla sammaltavia paskafarkkureppanoita, jollaisia voi vähän väliä tavata jääkiekkokatsomossa.
Oletko varma, ettei oopperayleisössä ole spiidin käyttäjiä? Ajattele nyt vaikka jotain Wagneria. Taannoin Helsingin oopperassa esitettiin Wagnerin Nibelungin sormus -sarja, jonka kokonaiskesto on suunnilleen 15 tuntia tehollista peliaikaa, tosin neljään erilliseen oopperaan jaettuna. Moni harrastaja kävi katsomassa koko paskan, eikä ollut ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Moisesta pläjäyksestä selviytyjillä on joko hyväkuntoiset istumalihakset tai pää amfetamiinipöllystä väkkärällä.Ja nimenomaan tässä on jo ihan riittävä peruste sille, miksi oopperalle syydetään niin paljon enemmän valtion rahaa kuin HIFK:n hallille. Käsittääkseni HIFK-faneille ainakaan futiksen puolella ei läheskään aina riitä edes se keppana, vaan monet kannattavat seuraansa pirin voimalla.
Oletko varma, ettei oopperayleisössä ole spiidin käyttäjiä?
Mikä vitun "käsittääkseni"? Voisitko hieman valaista mistä olet moisen käsityksen saanut? Vielä parempi jos heität ihan faktaa kun kerran syyllistät yhtä ryhmää huumeiden käytöstä!Ja nimenomaan tässä on jo ihan riittävä peruste sille, miksi oopperalle syydetään niin paljon enemmän valtion rahaa kuin HIFK:n hallille. Käsittääkseni HIFK-faneille ainakaan futiksen puolella ei läheskään aina riitä edes se keppana, vaan monet kannattavat seuraansa pirin voimalla.
Voisitko sitten myös kertoa, kun selvästi jatkat viittauksia HIFK-fanien huumeiden käytöstä, kuinka moni henkilö tuosta linkittämästäsi jutusta tuomittiin huumausainerikoksesta?En ole, mutta omien havaintojeni perusteella piri ei nautintoaineena ole ihan omimmillaan tilanteissa, joissa tavoitteena on istua 15 tuntia paikallaan. Ennemmin siitä kannattaa mielestäni hakea virtaa tämän tyyppisiin harrastuksiin:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288705579257.html
Ehkä, mutta 15 tuntia ilman kaukopartiomiehen lääkkeitä voi olla puuduttava aika pysyä paitsi hereillä, niin vielä heilata oikealla kädellä Wagnerin tahdissa (olettaen, että jostakin löytyy produktio, jossa esitetään koko teossarja yhtä soittoa, vain normaaleine väliaikoineen).En ole, mutta omien havaintojeni perusteella piri ei nautintoaineena ole ihan omimmillaan tilanteissa, joissa tavoitteena on istua 15 tuntia paikallaan. Ennemmin siitä kannattaa mielestäni hakea virtaa tämän tyyppisiin harrastuksiin:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288705579257.html
Mistä olet saanut käsityksen, että HIFK Fotbollin piirissä "monet" kannattajat vauhdittavat harrastustaan pirillä?