Bruce Willisin sairauteen / eläköitymiseen liittyvät uutiset tulivat julki 30.3, jonka jälkeen listailin tänne oitis pientä rankingia Bruce-leffojen paremmuudesta. Näin 40 päivää myöhemmin pitää vähän päivitellä rankingia. Uutisten jälkeen olen nimittäin katsonut 24 Bruce-leffaa; joitain mitä en ole aiemmin nähnytkään ja suurimman osan muistin virkistykseksi. Mahdollisesti lähti vähän käsistä tämä perehtyminen aiheeseen, mutta tulipa kahlattua aika kattavasti yhden näyttelijän filmografia läpi.
- Kävin projektin alkajaisiksi Brucen IMDb-filmografian läpi ja listasin kaikki elokuvat jotka ovat entuudestaan minulle jotenkin tuttuja, tai jotka IMDb-arvosanansa perusteella olisivat tarkistamisen arvoisia. Komediat olen jättänyt paria tapausta lukuunottamatta väliin, sillä en ole tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta niistä kiinnostunut.
- Perustelin jo aiemminkin tänne, että Die Hard 3 tulee olemaan minulle aina paras Brucen leffa, johtuen omasta nostalgia-siteestä kyseiseen elokuvaan ja yleensäkin siitä, että tuosta löytyy kaikki, mitä toimintaleffalta voi mieltymyksilläni vaatia.
- Katselin Hostagen pitkästä aikaa sillä lähtöajatuksella, että ei kai se nyt niin hyvä ole mitä muistelin. No kylläpä se muuten edelleen osuu makuhermooni. Toki kuten yleensäkin monen leffan kohdalla, niin muutaman sijan vaihtelu sinne tai tänne riippuu helposti päivän fiiliksestä.
- Striking Distance, vanha kunnon Jokikyttä, pääsi yllättämään tuoreimmalla katselukerralla. Ehkä sattui olemaan hyvä fiilis kun katselin, mutta erittäin viihdyttävää menoa 90-luvun toiminnasta pitävälle.
- Surrogates oli vain etäisesti nimenä tuttu, kun ryhdyin sitä katsomaan. Kyseessähän olikin ihan ison budjetin viihdyttävää sci-fiä. Omat heikkoutensa siinä oli, mutta positiivinen yllätys.
- Suuresti arvostettu 12 Monkeys ei edelleenkään minuun iske niin kovaa mitä moneen muuhun. Ei kyseessä todellakaan ole huono elokuva, mutta jotenkin en vain ole niin kova fani, mitä tulee leffan yleiseen tunnelmaan ja ilmeeseen. Ja se helvetin haitariteemabiisi tökkii. Tiedostan kyllä, että 12 apinaa on elokuvallisilta ansioiltaan, taideteoksena, parempi kuin vaikka Jokikyttä. Mutta koska Jokikyttä aiheuttaa minulle enemmän mielihyvää, niin ranking määräytyy tämän perusteella.
- Yllätyksistä puhuttaessa pitää mainita myös Billy Bathgate. Minulla ei ollut mitään hajua tuollaisesta leffasta ja en ollut listannut sitä edes katselulistalleni. Mutta kun tuo sitten ilmestyi sattumalta Disney Plussaan, niin otin sen mukaan projektiin. Ihan viihdyttävä gangsterieepos, jonka nimekkäimpiin näyttelijöihin kuuluvat Brucen lisäksi Dustin Hoffman, Steve Buscemi ja Nicole Kidman. 5.9 IMDb:ssä on kyllä selkeästi alakanttiin.
- A Good Day to Die Hardista on pakko todeta, että sinällään se voisi olla viihdyttävä perinteisen kaavan toiminta, mutta ohjaus/kuvaus/leikkaus tökkii. Leffassa on esimerkiksi varsin hienoilla efekteillä toteutettu takaa-ajo-kohtaus, joka onnistutaan valitettavasti tunaroimaan sillä, että tapahtumat kuvataan tärisevällä kameralla noin sentin päästä kohdetta ja kuvakulma vaihtuu kerran sekuntiin. Liian AD/HD menoa.
- Last Man Standingia en ollut aiemmin nähnyt, mutta olin kuullut siitä kehuja monelta kaverilta. Odotuksiin nähden suuri pettymys. Yojimbo / A Fistful of Dollars remake, jossa oikein yksikään hahmo ei kohtaloineen kiinnosta pätkän vertaa.
- Kuten mainitsin; en ole yleensä komedioista kiinnostunut. Ajattelin kuitenkin, että pitääpä nyt tällaiseen Bruce-maratoniin sisällyttää myös Hudson Hawk, kun en ole tuota koskaan nähnyt ja se on tietyssä mielessä kuuluisa leffa. No olipahan muuten huono elokuva. Kerran naurahdin, eräälle täysin kontekstista irralliselle heitolle. Ja James Coburn onnistui jotenkin tekemään omista kohtauksistaan toimivia. Muuten sai olla aika vaivautuneessa tilassa. Bruce on mahtava siinä perinteisessä "ärsyyntynyt ja krapulainen" -roolissaan, josta saa huikeaa komediaa esimerkiksi Die Hard 3:n kohdalla, kun kemia toimii vielä vastanäyttelijän (Samuel L. Jackson) kanssa. Mutta tällainen naamanvääntelykomedia... Ei nyt oikein lähtenyt. Toki elokuvan yleisellä toteutuksella ei siinä olisi tainnut lähteä kenelläkään muullakaan.
Joitain huomioita:1. Die Hard with a Vengeance (1995)
2. Pulp Fiction (1994)
3. Die Hard (1988)
4. Die Hard 2 (1990)
5. Sin City (2005)
6. The Sixth Sense (1999)
7. The Fifth Element (1997)
8. Planet Terror (2007)*
9. Hostage (2005)
10. Lucky Number Slevin (2006)
11. The Expendables 2 (2012)*
12. Striking Distance (1993)
13. Looper (2012)
14. Motherless Brooklyn (2019)*
15. Sin City: A Dame to Kill For (2014)*
16. Surrogates (2009)
17. The Last Boy Scout (1991)
18. 12 Monkeys (1995)
19. Unbreakable (2000)
20. Alpha Dog (2006)*
21. Live Free or Die Hard (2007)
22. Tears of the Sun (2003)
23. The Jackal (1997)
24. Armageddon (1998)
25. Billy Bathgate (1991)*
26. Hart's War (2002)
27. 16 Blocks (2006)
28. RED (2010)
29. Mercury Rising (1998)
30. Death Wish (2018)
31. Glass (2019)
32. RED 2 (2013)
33. The Siege (1998)
34. A Good Day to Die Hard (2013)
35. Perfect Stranger (2007)
36. Marauders (2016)*
37. Last Man Standing (1996)
38. Hudson Hawk (1991)
*Brucella on vain pieni rooli, mutta rooli kuitenkin. The Expendables (2010) & Split (2016) tyyliset miniroolit / cameot, jotka listataan IMDb:ssäkin "uncredited", olen jättänyt pois listalta. Toki Sin City: A Dame to Kill For nyt ei ruutuajaltaan taida olla The Expendables -visiittiä kummoisempi.
- Kävin projektin alkajaisiksi Brucen IMDb-filmografian läpi ja listasin kaikki elokuvat jotka ovat entuudestaan minulle jotenkin tuttuja, tai jotka IMDb-arvosanansa perusteella olisivat tarkistamisen arvoisia. Komediat olen jättänyt paria tapausta lukuunottamatta väliin, sillä en ole tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta niistä kiinnostunut.
- Perustelin jo aiemminkin tänne, että Die Hard 3 tulee olemaan minulle aina paras Brucen leffa, johtuen omasta nostalgia-siteestä kyseiseen elokuvaan ja yleensäkin siitä, että tuosta löytyy kaikki, mitä toimintaleffalta voi mieltymyksilläni vaatia.
- Katselin Hostagen pitkästä aikaa sillä lähtöajatuksella, että ei kai se nyt niin hyvä ole mitä muistelin. No kylläpä se muuten edelleen osuu makuhermooni. Toki kuten yleensäkin monen leffan kohdalla, niin muutaman sijan vaihtelu sinne tai tänne riippuu helposti päivän fiiliksestä.
- Striking Distance, vanha kunnon Jokikyttä, pääsi yllättämään tuoreimmalla katselukerralla. Ehkä sattui olemaan hyvä fiilis kun katselin, mutta erittäin viihdyttävää menoa 90-luvun toiminnasta pitävälle.
- Surrogates oli vain etäisesti nimenä tuttu, kun ryhdyin sitä katsomaan. Kyseessähän olikin ihan ison budjetin viihdyttävää sci-fiä. Omat heikkoutensa siinä oli, mutta positiivinen yllätys.
- Suuresti arvostettu 12 Monkeys ei edelleenkään minuun iske niin kovaa mitä moneen muuhun. Ei kyseessä todellakaan ole huono elokuva, mutta jotenkin en vain ole niin kova fani, mitä tulee leffan yleiseen tunnelmaan ja ilmeeseen. Ja se helvetin haitariteemabiisi tökkii. Tiedostan kyllä, että 12 apinaa on elokuvallisilta ansioiltaan, taideteoksena, parempi kuin vaikka Jokikyttä. Mutta koska Jokikyttä aiheuttaa minulle enemmän mielihyvää, niin ranking määräytyy tämän perusteella.
- Yllätyksistä puhuttaessa pitää mainita myös Billy Bathgate. Minulla ei ollut mitään hajua tuollaisesta leffasta ja en ollut listannut sitä edes katselulistalleni. Mutta kun tuo sitten ilmestyi sattumalta Disney Plussaan, niin otin sen mukaan projektiin. Ihan viihdyttävä gangsterieepos, jonka nimekkäimpiin näyttelijöihin kuuluvat Brucen lisäksi Dustin Hoffman, Steve Buscemi ja Nicole Kidman. 5.9 IMDb:ssä on kyllä selkeästi alakanttiin.
- A Good Day to Die Hardista on pakko todeta, että sinällään se voisi olla viihdyttävä perinteisen kaavan toiminta, mutta ohjaus/kuvaus/leikkaus tökkii. Leffassa on esimerkiksi varsin hienoilla efekteillä toteutettu takaa-ajo-kohtaus, joka onnistutaan valitettavasti tunaroimaan sillä, että tapahtumat kuvataan tärisevällä kameralla noin sentin päästä kohdetta ja kuvakulma vaihtuu kerran sekuntiin. Liian AD/HD menoa.
- Last Man Standingia en ollut aiemmin nähnyt, mutta olin kuullut siitä kehuja monelta kaverilta. Odotuksiin nähden suuri pettymys. Yojimbo / A Fistful of Dollars remake, jossa oikein yksikään hahmo ei kohtaloineen kiinnosta pätkän vertaa.
- Kuten mainitsin; en ole yleensä komedioista kiinnostunut. Ajattelin kuitenkin, että pitääpä nyt tällaiseen Bruce-maratoniin sisällyttää myös Hudson Hawk, kun en ole tuota koskaan nähnyt ja se on tietyssä mielessä kuuluisa leffa. No olipahan muuten huono elokuva. Kerran naurahdin, eräälle täysin kontekstista irralliselle heitolle. Ja James Coburn onnistui jotenkin tekemään omista kohtauksistaan toimivia. Muuten sai olla aika vaivautuneessa tilassa. Bruce on mahtava siinä perinteisessä "ärsyyntynyt ja krapulainen" -roolissaan, josta saa huikeaa komediaa esimerkiksi Die Hard 3:n kohdalla, kun kemia toimii vielä vastanäyttelijän (Samuel L. Jackson) kanssa. Mutta tällainen naamanvääntelykomedia... Ei nyt oikein lähtenyt. Toki elokuvan yleisellä toteutuksella ei siinä olisi tainnut lähteä kenelläkään muullakaan.