Mielestäni palveluntarjoajan pitäisi huolehtia siitä, että asiakkaan ei tarvitse koko kaksituntisen ajan miettiä, onko lopputuloksena kuulonalenema tai tinnitus. Koskee toki kaikkia muitakin melun kanssa läheisesti kosketuksissa olevia tahoja.
Itse en koe, että lisädesibelit toisivat mitään lisäarvoa elokuvaan. Kyllä ne autojen kiihdytykset, aseiden paukahdukset ja muut kovat äänet kuulee ilmankin, että tarvii pidellä korvia.
Olen tästä samaa mieltä, ja tämä koskee elokuvien lisäksi myös valtaosaa urheilutapahtumista kuten jääkiekko-otteluita. Nykyäänhän on vallalla se kummallinen uskomus, että itse urheilu ei riitä mihinkään vaan sen ympärille täytyy rakentaa keinotekoisesti "ottelutapahtuma" jossa on jatkuva pauhu eikä mökä ja markkinahumu hellitä hetkeksikään.
Lisädesibelit eivät tosiaan tuo mitään muuta lisäarvoa kuin kuulovaurioiden riskiä. Minulla sattuu jo olemaan kuulonalenemaa ja tinnitusta, joten en halua vaarantaa loppua kuuloani kiekkopelien "nupit kaakkoon"-tiskijukkien tai elokuvien äänivyöryn takia. Vaikka ei kuulo alenisikaan niin olen herkistynyt melulle sen verran, että koen oloni erittäin epämukavaksi jatkuvassa möykässä ja pauhussa.
Yritän elokuvissa pitää aina varmuuden vuoksi korvatulppia taskussa ja jääkiekkopeleissä käyminen on viime vuosien varrella vähentynyt osittain koventuneen äänentason takia (osittain myös siksi, ettei Mestiksessä ole mahdollisuuksia nousta liigaan eikä farmisarjaksi muuttuneessa sarjassa ole oikein mielenkiintoa, isoja persoonia tai panosta, mutta nämä asiat kuuluvat muualle kuin elokuvaketjuun).
Siinä on tosiaan jotain nurinkurista, että yleisön täytyy pitää korvatulppia koska palveluntarjoaja ei äänentasoa laske. Itse asiassa niitä on välillä elokuvasaleissa jaettukin, ainakin Turun Scape-salissa ovivakseilla oli tulppia jaettavana jonkun hittileffan näytöksessä. Voisi olla helpompaa vähentää desibelejä.
Ympäristön melutaso nousee, mutta ihmisten keskimääräisten kuulosolujen määrä ei, joten lähivuosikymmeninä on odotettavissa kovaa ruuhkaa sairaaloiden kuulopoleilla ja tiukkaa bisnestä kuulolaitemarkkinoilla - sekä lisääntyviä "hä?! mitäh!"-huudahduksia ihmisjoukoissa.