Jatkoajan leffakerho

  • 2 316 131
  • 12 001

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Aika hämmentävää että Yle Areenasta ei pysty Oscareita katselemaan. Siis ihan Suomessa. Menee vähän överiksi kyllä tää touhu, en ymmärrä ketä tällainen palvelee. Just lähti myös youtube-striimi alta Disneyn mahtipäätöksellä ilmeisesti. Taitaapa jäädä tämä parikymmentävuotinen perinne sitten tähän ihan sen takia että ei tuota miljonäärien selkääntaputtelua viitsitä verkossa näyttää, 2000-luvulla. Jestas.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Reverant jakaa edelleen mielipiteitä. Mitäköhän Rantasila tuosta odotti, jotain Risto Räppääjä leikkausta, vauhdikkuutta ja sulavuutta. Tuollaisen historiankuvauksen suola on juuri se riittävän hidas tempo ja tunnelman kehittäminen ajan kanssa, mutta ymmärrän myös heitä jotka haluaisivat Michael Bayn ohjaamaan tälläisetkin rainat mutta onneksi hollywoodistä löytyy vielä malttia, aikaa ja rahaa tehdä oikeita elokuvia oikeissa olosuhteissa luonnon valolla, ei tarvitse muuta sanoa tuosta, nykyelokuvan mittapuulla kun kärjistetään niin tuo on mestariteos.

Di Caprio jakaa vähintään yhtä paljon mielipiteitä, itse en häntä lähtisi ylistämään maasta taivaisiin mutta menee mulla samaan kategoriaan esim Matthew McConaugheyn kanssa jotka kiiltokuvapojan rooleista kasvoi erittäin karismaattisiksi ykköskorin hollyywood-tähdiksi. Ansaisti oscarinsa ja hieno asia että puheessaan kiitti Scorcesea koska ilman häntä en uskoisi Leon olevan näyttelijänä sitä mitä nyt on. Seuraava yhteistyötä odtellessa.

_
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Aika hämmentävää että Yle Areenasta ei pysty Oscareita katselemaan. Siis ihan Suomessa. Menee vähän överiksi kyllä tää touhu, en ymmärrä ketä tällainen palvelee.

Laittomia suoratoistoja tarjoavia sivuja estot ainakin palvelevat. Siis se sama ilmiö, joka tekee hallaa elokuvateollisuudelle.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Laittomia suoratoistoja tarjoavia sivuja estot ainakin palvelevat. Siis se sama ilmiö, joka tekee hallaa elokuvateollisuudelle.
Kyllä, jotenkin niin koomista kun koko viihdeteollisuus lipuu vähitellen verkkoon ja sitten koko ko. teollisuuden keihäänkärjen isointa palkintogaalaa ei pysty näkemään mistään laillisin keinoin, paitsi sitten ihan valtio-omisteisen tv-yhtiön televisiokanavalta. Jonkinlainen back to 90's fiilis siinä tuli kun piti ihan televisiosta seurata, metrin päästä kuulokkeet korvilla.

Mielestäni Oscarit menivät (lähes) täysin oikeisiin osotteisiin ja todella upeaa että Spotlightille uskallettiin antaa se tärkein pysti. Kyllä se oli parempi elokuva kuin Revenant, vaikka mitään varsinaista vikaa ei siinäkään ollut. Leo taas aika selkeä valinta, se oli joko nyt tai hirteen.

Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Saas nähdä kuinka monta afro-amerikkalaista oscar-ehdokasta ja voittajaa on sitten ensi vuonna. Sen verran mölyä ja melua aiheesti nyt pidettiin että varmasti jotain vähemmistön "kiintiöehdokkaita" tulee.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Saas nähdä kuinka monta afro-amerikkalaista oscar-ehdokasta ja voittajaa on sitten ensi vuonna. Sen verran mölyä ja melua aiheesti nyt pidettiin että varmasti jotain vähemmistön "kiintiöehdokkaita" tulee.

Tämä vuosi taisi jäädä viimeiseksi kunnon Oscar-gaalaksi. Seuraavina vuosina jokaisen mustan ehdokkaan kohdalla herää mieleen kysymys siitä, että onkohan tämä nyt valittu mukaan ihonsa vai suorituksensa perusteella. Ja kun tästä on niin meuhkattu ja Academykin on luvannut muuttaa gaalaa monikultuurisempaan suuntaan, niin sen ihon mukaanhan tässä tullaan menemään. Varmaan annetaan vielä samantien ainakin yksi pääosa- ja yksi sivuosapysti mustille. Tulevaisuudessa sitten jokaisella etnisellä ryhmällä tulee olemaan oma kiintiöpaikkansa? Ja vuorotellen voitetaan, että ei vaan syrjitä ketään?

Keitähän siellä olisi pitänyt olla mustien mukaan nyt ehdolla ja kenen tilalla? Straight Outta Comptonin näyttelijät? Spike Lee varmasti kokee aina rasismiksi sen jos hän ei voita, saati sitten ole lainkaan ehdolla. Ihan sama, onko mies tehnyt elokuvia kyseisenä vuonna vai ei.

The Revenantin (10/10) ja Mad Maxin (9/10) pysteille peukku. Hardyn sivuosa-oscar ei olisi myöskään ollut vääryys.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Mielestäni Oscarit menivät (lähes) täysin oikeisiin osotteisiin ja todella upeaa että Spotlightille uskallettiin antaa se tärkein pysti. Kyllä se oli parempi elokuva kuin Revenant, vaikka mitään varsinaista vikaa ei siinäkään ollut. Leo taas aika selkeä valinta, se oli joko nyt tai hirteen.

Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.

Nojoo. Itse hieman yllätyin myös Ex Machinan visual effects - pystistä. Ihan kiva leffa kyseessä, mutta eihän tuossa erikoistehosteet ollut mitenkään kummoiset. Eihän niitä juuri edes ollut koko leffassa. Oudoksutti valinta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nojoo. Itse hieman yllätyin myös Ex Machinan visual effects - pystistä. Ihan kiva leffa kyseessä, mutta eihän tuossa erikoistehosteet ollut mitenkään kummoiset. Eihän niitä juuri edes ollut koko leffassa. Oudoksutti valinta.
Joo tuo unohtui vielä mainita, yllätyshän Ex Machinan voitto oli mutta kyllä sekin leffa niiden visuaalisten efektien osalta oli todella viimeisen päälle laitettu. Sinänsähän "erikoistehoste" -käsite vähän hämää kun sillä helposti käsitetään vain CGI-otukset ja -maisemat sekä räime ja räjähdykset. Visuaaliset tehosteet sisältänee paljon muutakin, varsinkin noiden akatemian ammattilaisten näkövinkkelistä, joten luotetaan että Ex Machinalla oli jotain sellaista mitä ei tällainen tavallinen tallaaja ymmärrä.

Aika minimalistinen leffahan se on, varsinkin näihin Star Wars/Mad Max tykityksiin verrattuna, joten ehkä se sitten nosti osakkeita tarpeeksi.

Tuo rasismikohu nyt tietysti lähti ihan näpistä, mutta ymmärtäähän sen kun jenkeissä tilanne on mikä on. Noin teoriassa Beasts of No Nationista olisi voinut jonkun ehdokkaan repiä, eikä se Straight Outta Compton yhtään jotain vitun Brooklyniä huonompi elokuva ainakaan ole. Mutta en mä nyt kaikkia salaliittoteorioita usko, ettäkö tarkoituksellisesti olisi jätetty värilliset pois - tällä kertaa ei vaan osunut tarpeeksi hyviä esityksiä kohdalle ja sillä sipuli.

Aika perseestähän kaikenlainen kiintiöittäminen on, mutta siihen poliittisesti korrektissa jenkkilässä mennään, jolloin ongelma vaan korostuu. Väärä ketju tällaiselle joten jätetään tähän. Paitsi että yhtään valkoihoista pelaajaa ei ollut NBA:n All-Star-ottelussa, miksei noussut kohua???
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikos se nyt niin, että eniten pystejä voittanut elokuva, paras elokuva, ja paras ohjaus olivat kaikki eri leffoja? Koska viimeksi?
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Nämä Oscar-juhlat ovat kyllä aika naurettava tapahtuma. Kauhea arvo annetaan pysteille leffapiireissä, vaikka itse kriteerit pysteille ovat lähes surkuhupaisia. Jurylle on mm. mahdotonta palkita leffaa, jos se on liian iso hitti ja tavisten diggaama, vaan heidän täytyy palkita jotain taideleffoja korostaakseen ylivertaisuuttaan taviksiin nähden. Toiminta ja varsinkin komedia leffojen on käytännössä mahdotonta saada Oscar-pystejä, koska ne ovat liian rahvaita, vaikka ne ovat ylivoimaisesti suosituimpia leffoja maailmassa ja joista nämä juryn näyttelijät rahansa tienaavat. Millä perusteella näiden harvojen ihmisten, ketkä saavat Osareissa äänestää, mielipide on tärkeämpi kuin ylivoimaisen enemmistön maailmassa. Mihin ihmeeseen perustuu tämä Oscarien arvostus?

Lords of The Rings-trilogia taitaa olla ainoa palkittu iso leffa lähiaikoina. Yksi isoimpia vääryyksiä on Nolanin Darkh Knight-trilogian sivuuttaminen Oscareissa, koska kyseessä on supersankari-leffa. Esim. Heath Ledgerin olisi pitänyt voittaa pystyyn sivuosa-Oscar Jokeri-roolistaan, mutta joutui tyytymään ehdokkuuteen. Eikä hän olisi vuorenvarmasti edes ollut ehdolla ilman kuolemaansa.
Komedia puolella puolestaan esim. ensimmäinen Hangover-leffa olisi ansainnut ainakin ehdokkuuden.

Nytkään ei voitu antaa tuota parhaan elokuvan pystiä Mad Maxille, jolle se kuului, koska kyseessä liian iso leffa ja kaiken lisäksi vielä action-leffa. Sentään Mad Max sai näitä muita pystejä sitten roppakaupalla.
Ja Tom Hardylla ei ollut mahiksia voittaa ansaittua parhaan sivuosa-Oscarin pystiä, koska hänet tunnetaan pääasiassa Action-leffoista. Ihme että ehdolle pääsi. No DiCaprio ainakin sai ansaitsemansa pystin samasta leffasta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nytkään ei voitu antaa tuota parhaan elokuvan pystiä Mad Maxille, jolle se kuului, koska kyseessä liian iso leffa ja kaiken lisäksi vielä action-leffa. Sentään Mad Max sai näitä muita pystejä sitten roppakaupalla.

Elokuva voitti juuri ne pystit, jotka se ansaitsi.

Spectren tunnarista saatu pysti sen sijaan nosti suuhun vähän oksennusta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Nytkään ei voitu antaa tuota parhaan elokuvan pystiä Mad Maxille, jolle se kuului, koska kyseessä liian iso leffa ja kaiken lisäksi vielä action-leffa. Sentään Mad Max sai näitä muita pystejä sitten roppakaupalla...

Öh, kaikki kunnia Mad Maxille, mutta kyllähän Spotlight voitti täysin oikeutetusti tuon palkinnon. Yleensä juuri Spotlightin tyyppiset elokuvat jäävät paitsioon, isompien rainojen tieltä, mutta tällä kertaa kävi niin, jotta palkinto annettiin puhuttelevalle pätkälle, joka käsitteli mielenkiintoista aihetta.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Ainoa pysti mikä tosiaan jäi hampaankoloon oli tuo parhaan biisin voittanut Spectren tunnari, joka ei kyllä olisi ansainnut mitään palkintoa. Spectren intro on parempi ilman ääniä ja biisikin parempi ilman solistia. Ei vaan osu yhtään Smithin ääni tohon melodiaan, tuli vahvat Conchita Wurstin euroviisubiisi-fibat sillä erotuksella että Wursti veti paremmin. Mutta Grammyt on erikseen, eli olkoon.

Olen täysin eri mieltä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Millä perusteella näiden harvojen ihmisten, ketkä saavat Osareissa äänestää, mielipide on tärkeämpi kuin ylivoimaisen enemmistön maailmassa. Mihin ihmeeseen perustuu tämä Oscarien arvostus?

Sillä perusteella, että nämä harvat ihmiset ovat elokuva-alan ammattilaisia ja erityisesti palkittujen erikoisalojen ammattilaisia, jotka äänestävät vertaistensa joukosta vuoden parhaat suoritukset. Arvostus perustuu siihen, ettei "Osareita" jaeta millään huutoäänestyksellä torilla, lipputulodollarien perusteella tai elokuva-alasta juuri mitään tietämättömien nettivänkääjien perusteella.

Esim. Heath Ledgerin olisi pitänyt voittaa pystyyn sivuosa-Oscar Jokeri-roolistaan, mutta joutui tyytymään ehdokkuuteen. Eikä hän olisi vuorenvarmasti edes ollut ehdolla ilman kuolemaansa.

Tähän jo vastattiinkin, mutta Ledger voitti tuosta Oscarin, mikä ei varmasti jäänyt aikanaan epäselväksi kenellekään joka vähänkään seuraa elokuvamaailmaa ja mediauutisointia. Ja vuorenvarmasti jo aiemmin ehdokkaana ollut Ledger olisi nytkin ollut ehdolla, voittoon toki saattoi kuolema avittaa.

Ja Tom Hardylla ei ollut mahiksia voittaa ansaittua parhaan sivuosa-Oscarin pystiä, koska hänet tunnetaan pääasiassa Action-leffoista. Ihme että ehdolle pääsi. No DiCaprio ainakin sai ansaitsemansa pystin samasta leffasta.

No, kuka tuntee action-leffoista, kuka ei. Hardy on ensisijaisesti draamanäyttelijä (myös teatterissa kuten valkokankaallakin), ja draamapainotteisista rooleista häntä on ennenkin palkittu tai laitettu ehdolle eri elokuva-alan palkinnoissa. Bronson, Inception, Tinker Tailor Soldier Spy ja erityisesti miehen huikein roolisuoritus elokuvassa Locke, josta hän voittikin Los Angelesin filmikriitikkoyhdistyksen palkinnon parhaan miesnäyttelijän roolista.

Toki Hardy hallitsee myös action-roolit, ja hyvin hallitseekin, mutta puheet siitä, etteikö hänellä olisi ollut nyt voittoon mahdollisuuksia koska hän on tehnyt myös action-leffoja ovat turhaa höpinää vailla mitään perusteita.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Gaala oli kyllä sellaista valkoisen miehen päähän paukuttamista rasismisyytösvasaralla, että se vei gaalasta makua. Rasismi sitä, mustat tätä, syrjintä tätä. Kuitenkin palkintoja annettiin meksikolaisille, ranskalaisille, homoille ja transseksuaalin vaimoa esittäneille jne jne.

Miksi sitten linja on muka niin ahdasmielistä ja syrjivää, jos tällä kertaa ei vain ollut tarpeeksi hyviä mustien roolisuorituksia joita ottaa ehdolle? Ei Chris Rockilla ainakaan olisi näyttelijätaitojensa perusteella koskaan mitään asiaa ehdokkaaksi, eikä kyllä komediapuolikaan kaksista ole. Eikä mustiakaan tunnu se kiinnostavan, että esimerkiksi aasialaisnäyttelijät ovat olleet ja ovat edelleen heitä paljon suuremmassa paitsiossa, vaikka monia aasialaisnäyttelijöitäkin maailmassa on.

Ehkä sitten pitää ensi vuonna perustaa joku oma erillinen "black actor"-kategoria, niin saadaan tämäkin asia alta pois. Tai sitten väkisin 40% värikiintiöt ehdokkuuksiin kuten halutaan Suomessa yritysten hallituksiinkin naiskiintiöitä. Tai kenties vähintään yksi musta ehdokkuus per kategoria ja sitten yksi jaettu kategoria, jossa olisi joka toinen kerta latino ja joka toinen kerta eskimo.

Palkintojen jakautuminen oli varsin kiintoisaa ja hajautunutta. Mad Max sai paljon teknisiä palkintoja, kenties ne osuivatkin kohdalleen, mutta yhtään isompaa palkintoa se nyt ei olisi ansainnutkaan. Tylsä kahden tunnin takaa-ajokohtaus, joka tehtiin Mad Max kakkosessa paremmin ja iskevämmin noin 12 minuutin mittaisessa rekkatakaa-ajokohtauksessa.

Spotlightin valinta parhaaksi oli hieman yllätys, mutta toivottavasti se lisää painetta Vatikaanissa tuomita tekopyhä, vastenmielinen katolinen traditio pikkupoikain nussimisesta Herran nimessä.

Paras miessivuosapalkinto olisi kuitenkin pitänyt jakaa Stallonelle, mitenkään Mark Rylancea vähättelemättä.

Bond-tunnarin voitto oli melkoinen vääryys. Eivät muutkaan ehdolla olleet mitään kaksisia lurituksia olleet, mutta Sam Smithin biisi on pliisuimpia Bond-tunnareita koskaan. Tosin Bond-tunnarit ovat 2000-luvulla olleetkin melko heikkoja Skyfallia lukuun ottamatta.
 

sinikettu

Jäsen
Gaala oli kyllä sellaista valkoisen miehen päähän paukuttamista rasismisyytösvasaralla, että se vei gaalasta makua. Rasismi sitä, mustat tätä, syrjintä...
En tiedä mitä siellä Oscar-gaalassa hommailtiin, mutta elokuvabisneksessä on aivan selkeästi nähtävissä rotuennakkoluuloja vielä nykypäivänäkin, esimerkiksi elokuvien arvostelumenestyksissä ja katsojaluvuissa. Siinä on jotain juttua aiheesta englanniksi.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Olen täysin eri mieltä.
Hyvä! Niin oli varmaan aika moni muukin, tuskin pelkällä ElmerMoodyn äänellä voitettiin Oscaria. En vaan tykännyt. Joku tykkää tyttärestä, joku pikkupojista jne. Kyllä maailmaan makuja mahtuu!

Creed ja Room taitaa olla enää näkemättä noista merkittävimmistä Oscar-ehdokkaista, ihan hyvä elokuvavuosi tämä lopulta oli vaikka alkuun vaikutti vähän kuppaiselta.

Spotlight oli kyllä aivan helvetillisen hyvä elokuva, eikä nuo muut ehdokkaat kauas jääneet pl. Brooklyn, jonka erinomaisuutta ei vielä täälläkään kukaan ole kehdannut puolustaa?
 

Histo

Jäsen
Olikos se nyt niin, että eniten pystejä voittanut elokuva, paras elokuva, ja paras ohjaus olivat kaikki eri leffoja? Koska viimeksi?
Vuoden 1953 gaalassa (vuoden 1952 elokuville) eniten pystejä (5; naissivuosa, paras alkuperäinen käsikirjoitus, lavastus, mv-kuvaus ja mv-puvustus) voitti Vincente Minnellin ohjaama melodraama Särkyneiden haaveiden kaupunki (The Bad and the Beautiful). Se ei ollut edes ehdolla parhaaksi elokuvaksi eikä Minnelli parhaaksi ohjaajaksi. Parhaan elokuvan voitti Cecil B. DeMillen Suuri maailmansirkus (The Greatest Show on Earth), joku juuri Spotlightin tapaan ei voittanut tuon palkinnon lisäksi muuta kuin sittemmin lakkautetun parhaan tarinan Oscarin. Ohjaus-Oscarin voitti neljännen kerran urallaan John Ford elokuvalla Vaitelias mies (The Quiet Man).

Tuon jälkeen paras elokuva ja ohjaus olivat menneet eri elokuville 11 kertaa (joista viisi 2000-luvulla), mutta aina jompikumpi oli kerännyt eniten Oscareita. Ennen sunnuntaita siis.

Sillä perusteella, että nämä harvat ihmiset ovat elokuva-alan ammattilaisia ja erityisesti palkittujen erikoisalojen ammattilaisia, jotka äänestävät vertaistensa joukosta vuoden parhaat suoritukset. Arvostus perustuu siihen, ettei "Osareita" jaeta millään huutoäänestyksellä torilla, lipputulodollarien perusteella tai elokuva-alasta juuri mitään tietämättömien nettivänkääjien perusteella.
Alkuosa pitää paikkansa, mutta loppuosasta on huomautettava lipputulodollarien vaikuttavan suuresti elokuvan mahdollisuuksiin edes ehdollepääsemiseen. Oscarien jako on politiikkaa, markkinointia ja myös vahvasti aikaansa sidonnaista. Tämän vuoksi monien myöhemmin jalustalle nostettavien hienojen elokuvien (kun vettä on virrannut tarpeeksi Los Angeles-joessa) silloista menestymättömyyttä voi ihmetellä. Voin heittää esimerkin: miten on mahdollista, että 2001: avaruusseikkailu ei päässyt edes ehdolle parhaaksi elokuvaksi vuoden 1969 gaalaan? Se oli kuitenkin vuoden katsotuin filmi ja kriitikoiden ylistämä. Vastaus: silloin ei sci/fi-kuvaa voitu mieltää parhaan elokuvan kategoriaan kuuluvaksi. Listalle pääsi kaksi musikaalia, historiallinen draama, Shakespeare-filmatisointi sekä Paul Newmanin esikoisohjaus Rachel Rachel - haluan rakastaa. Kubrick sai ohjausehdokkuuden, mutta Carol Reed vei pokaalin Oliver!-musikaalillaan, joka voitti myös parhaan elokuvan. Onko kukaan katsonut sitä? DVD on muoveissa hyllyssä, eikä lähelläkään katsomislistan kärkipäätä.

Tämän sanottuani voin myöntää, että katson mieluusti shown, joka huipentaa koko alkuvuoden kestävän elokuvien markkinointitempauksen. Loistavan Spotlightin voitto oli iloinen yllätys. Leffa tosin oli ennakkosuosikki loppusyksystä tammikuun alkupuolelle ennen kuin The Revenant alkoi jylläämään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En tiedä mitä siellä Oscar-gaalassa hommailtiin, mutta elokuvabisneksessä on aivan selkeästi nähtävissä rotuennakkoluuloja vielä nykypäivänäkin, esimerkiksi elokuvien arvostelumenestyksissä ja katsojaluvuissa. Siinä on jotain juttua aiheesta englanniksi.

Onko se sitten gaalan vika, jos esimerkiksi valkoiset elokuvakatsojat menevät ennemmin katsomaan elokuvaa, jossa on valkoinen pääosassa? Ovatko gaalan valinnat syy vai seuraus siitä, että valkoisilla on pidemmät ja laadullisesti vankemmat perinteet länsimaisesta teatterikulttuurista ja näyttelemisestä kuin mustilla? Pidemmät perinteet ja laajempi pohja josta huippusuorituksia nousee ei ole valkoisten vika.

Mustilla on ns. takamatkaa, ja sen he aikanaan kirivät, mutta niin kauan kuin valkoisia länsimaisia näyttelijöitä ja elokuva-alan toimijoita on selvästi enemmän alalla ja niin kauan kuin heidän suorituksensa vetoavat universaalimmin yleisöön, niin niin kauan heitä myös enemmän palkitaan. En minä ainakaan kannata mitään "mustan näyttelijän" kiintiökategoriaa Oscareihin tai päätöstä, että nyt on pakko palkita musta lesbonainen vaikka tämä olisi esittänyt aidan tolppaa, kunhan ei vain Will Smith enää boikotoi gaalaa.

Mustilla näyttelijöilläkin on ollut riittävän laadukkailla suorituksilla mahdollisuutensa vakuuttaa kollegat ja katsojat - myös ne valkoiset - ja näinhän on takavuosina käynytkin, kun esim. Whoopi Goldberg, Morgan Freeman ynnä muut ovat olleet voittajia tai esillä. Kyllä hyvä roolisuoritus on yleensä palkittu, ja pyttyä on kannettu niin Halle Berrylle, Forest Whitakerille kuin Denzel Washingtonillekin (kahdestikin). Jos ei joku Will Smith pääse ehdolle ja vetää siitä herneen nenäänsä, niin tekisi sitten tasokkaampia rooleja.

Sitä paitsi jos Oscar-gaalassa olisi oikeasti rotuennakkoluuloja ja se olisi täynnä ahdasmielisiä ajastaan jäljessä olevia rotusortajia, niin siellä ei palkittaisi niin paljon juutalaisia. Juutalaisten kulttuuriin kuitenkin kuuluu laaja panostus kulttuuriin ja viihteeseen, ja se on nähtävissä myös Hollywoodissa, jossa näyttelijöiden, tuottajien ja ohjaajienkin parhaimmisto on hyvin juutalaispainotteinen. Kenelle tulisi mieleen esim. elokuva-ala ilman Spielbergin hienoja elokuvia? Juutalaisten panos Hollywoodille on moninkertaisesti arvokkaampi ja tärkeämpi kuin mustien panos, ja siksi heitä palkitaan jatkossakin moninkertaisesti enemmän Oscareilla.

Jos jollain kansanryhmällä olisi oikeasti aihetta ihmetellä, että missä heidän palkintonsa ja ehdokkuutensa on, niin aasialaisilla olisi tähän myöskin painava näkemys sanottavana. Moniko muistaa yhtään aasialaista Oscar-voittajaa? Ja antaisivatko ehdokkuuksista kitisevät mustat aasialaisille ehdokkuuksia laadullisista syistä vai vaatisivatko sittenkin omalle viiteryhmälleen ehdokkuuksia rotupoliittisista syistä, välittämättä näyttelijäsuorituksen tasosta? Veikkaan jälkimmäistä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Alkuosa pitää paikkansa, mutta loppuosasta on huomautettava lipputulodollarien vaikuttavan suuresti elokuvan mahdollisuuksiin edes ehdollepääsemiseen. Oscarien jako on politiikkaa, markkinointia ja myös vahvasti aikaansa sidonnaista. Tämän vuoksi monien myöhemmin jalustalle nostettavien hienojen elokuvien (kun vettä on virrannut tarpeeksi Los Angeles-joessa) silloista menestymättömyyttä voi ihmetellä. Voin heittää esimerkin: miten on mahdollista, että 2001: avaruusseikkailu ei päässyt edes ehdolle parhaaksi elokuvaksi vuoden 1969 gaalaan? Se oli kuitenkin vuoden katsotuin filmi ja kriitikoiden ylistämä. Vastaus: silloin ei sci/fi-kuvaa voitu mieltää parhaan elokuvan kategoriaan kuuluvaksi. Listalle pääsi kaksi musikaalia, historiallinen draama, Shakespeare-filmatisointi sekä Paul Newmanin esikoisohjaus Rachel Rachel - haluan rakastaa. Kubrick sai ohjausehdokkuuden, mutta Carol Reed vei pokaalin Oliver!-musikaalillaan, joka voitti myös parhaan elokuvan. Onko kukaan katsonut sitä? DVD on muoveissa hyllyssä, eikä lähelläkään katsomislistan kärkipäätä.

Tämän sanottuani voin myöntää, että katson mieluusti shown, joka huipentaa koko alkuvuoden kestävän elokuvien markkinointitempauksen. Loistavan Spotlightin voitto oli iloinen yllätys. Leffa tosin oli ennakkosuosikki loppusyksystä tammikuun alkupuolelle ennen kuin The Revenant alkoi jylläämään.

Se on toki totta, että vasta aika kertoo mitkä elokuvat jäävät historiaan ja mitkä eivät, palkinnoista riippumatta. Ja toki myös asenteet vaativat pehmitystä esimerkiksi vaikkapa parhaan elokuvan kategorian käsitteen laajentamisessa. Aina jonkun täytyy ns. murtaa portti ja niin käykin, kun asenteet muuttuvat vuosien myötä.

Mutta mustien kohdalla se portti on jo ajat sitten murrettu, vuosikymmeniä sitten. Nytkin gaala oli niin monimuotoinen ja -kulttuurinen, että on aivan turha perustella rasismilla sitä, ettei mustia huomioida. Ei se ole muiden elokuvantekijöiden ja -ammattilaisten vika, jos mustien omista ryhmistä ei ole noussut yhtä suurta kiinnostusta elokuvataiteeseen eivätkä rikkaat mustat ole panostaneet elokuvabisnekseen ja tuotantofirmoihin siinä missä muut porukat. Eikä voi perustella rasismilla enää lippuluukuillakaan, kun esim. Will Smith on A-kategorian tähti jolla on parinkymmenen miljoonan taksa leffoissaan ja vaikkapa Samuel L. Jackson on kulttihahmo ja ikoni myös monelle valkoiselle.

Uskoisin rasismikortin takana olevan ennemminkin tiettyjen mustien toimijaryhmien tunteman kateuden ja pelon siitä, että viime vuosina Oscar-gaalassa ovat juhlineet erityisesti latinot, joille on palkintoja herunut roppakaupalla. Parhaan ohjaajan pyttyäkin on annettu kolme kertaa putkeen latinolle ja sitä ennen Ang Leelle, ja viimeinen ns. periamerikkalainen parhaan ohjaajan palkinnon voittaja on vuodelta 2007 (Coenin veljekset), sen jälkeen tätäkin pyttyä on jaettu varsin monipuolisesti naiselle, ranskalaiselle, briteille sekä edellämainituille tuoreemmille voittajille. Varsin laaja skaala tässäkin kategoriassa, joka on yksi arvostetuimmista. Ja minkäs sille voi, että latino-ohjaajat ovat viime vuosina ohjanneet kiinnostavampia elokuvia kuin mustat?

Mutta kaiketi tässä päädytään siihen, että annetaan ensi vuonna väen väkisin mustille ehdokkuuksia vähän joka kategoriaan kun kiristys, uhkailu ja someraivo tekevät tehtävänsä. Sitten voi Spike Lee vaikka kuvata kännykkävideon paskalla käymisestään ja päätyä ehdokaslistalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös