Jatkoajan kahvakuulaajat

  • 8 707
  • 42

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Ajattelin ensin kirjoittaa tuonne punttisalikeskusteluun, mutta ilmeisen omalaatuinen ja itsenäinen harrastus tuntuu olevan, joten päätin avata uuden ketjun.

Viikko sitten halusin kokeilla jotain uutta ja kävin nappaamassa kaupasta 16kg painon hintaan 50€. Useamman kerran kokeilleena olen ollut erittäin tyytyväinen kyseisen hankintaan.

Onko tämä sitä uutuuden viehätystä vai onko pallukka maineensa veroinen? Minkälaista ohjelmaa olette vermeellä tehneet? Aiheesta on hyvä aloittelijanopas osoitteessa kahvakuula.fi. Jossain vaiheessa ohjelman monipuoleistaminen on välttämätöntä, onko hyviä ehdotuksia? Jossain vaiheessa tulee varmaan myös harkita isomman kuulan hankkimista, suosituksia?

Kokeillaan nyt saadaanko tästä minkäänlaista keskustelua aikaan.
 

Kece

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa
Ehdottomasti on tehokas treeniväline tämä kahvakuula. Tuli tuossa kesällä joukkueen kanssa käytyä Oulun Karateklubilla vetämässä kahvakuulatreeniä. Pari kertaa viikkoon oli meillä vuoro siellä. Aluksi toki meni joitakin kertoja ihan tekniikkojen opetteluun, mutta kun suoritukset tulivat puhtaammiksi, niin myös tehokkuus parani. Me vedettiin ensin puoli tuntia lämmittelyä ja sitten kuulaa tunti, ei siis kylmiltään kannata alkaa kiskomaan. Jotain lenkkiä, kyykkyä, koordinaatioliikkeitä, keskivartaloa, venyttelyä yms. aluksi.

Kahvakuulalla voi kyllä tehdä erittäin monipuolisesti koko kehon harjoitteet. Perusliikkeenähän on vain etuheiluri. Kun se oppii, niin siitä lähdetään kasvattamaan liikerepertuaaria esim. rinnallevetoon ja tempaukseen. Esimerkiksi keskivartalon treeniksi teimme 5-6 eri liikettä (kylki/vatsa, selkä tulee kuntoon muilla perusliikkeillä), joten aika monipuolisesti pystyy tekemään. Sitten kuulan painolla ja sarjojen keston vaihtelulla saa varmasti kovempikuntoisenkin karpaasin niin hapoille, että alta pois.

Kun tuo hinta tuli esille 16kg/50€, niin täytyyhän se sanoa, että melko tyyriitä ovat. Varsinkin jos haluaa monipuolisesti treenata, niin tulisi olla kuulia 2x kolmea eri painoluokkaa sanoisin. Kun joukkueen kanssa treenasimme, niin meillä oli eräs äijä vetämässä, joka osasi kyllä neuvoa tekniikan kanssa. Nimittäin jos vedät paskalla tekniilla, voi paikat hajota ja teho kärsii melko paljon. Lisäksi jos menee vaikkapa jollekin kurssille, niin yhdellä maksulla saa neuvot ja kuulat käyttöön.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Onkos joku käynyt Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla kahvakuulatunneilla? Missä niitä on, mitä maksaa? Onko jossain sellainen johon voisi mennä...ettei tarvitse maksaa mistään jäsenyydestä? Kesälomalla tuli opaskirjan kanssa mökillä vähän huidottua, mutta kun loma loppui niin emmä kehdannut papukeppivartaloni kanssa mennä mihinkään ulos kuulan kanssa heilumaan.

Kivahan se olis vaikka kerran viikossa käydä. Jos vaan tietäisi minne menis.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kesälomalla tuli opaskirjan kanssa mökillä vähän huidottua, mutta kun loma loppui niin emmä kehdannut papukeppivartaloni kanssa mennä mihinkään ulos kuulan kanssa heilumaan.

Kivahan se olis vaikka kerran viikossa käydä. Jos vaan tietäisi minne menis.
Joo, tämähän se on rajoittanut treenamista, kun ei oikein himassa sisätiloissa mahdu treenaamaan tai joutuisi ainakin huonekaluja joka kerta siirtelemään. Pistä ketjuun infoa jos ratkaisun keksit.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Joo, tämähän se on rajoittanut treenamista, kun ei oikein himassa sisätiloissa mahdu treenaamaan tai joutuisi ainakin huonekaluja joka kerta siirtelemään. Pistä ketjuun infoa jos ratkaisun keksit.

No ei sitä tilaa nyt ihan niin kamalasti tarvitse olla. Sen verran, että pystyy turkkilaisia tekemään, eli lattialla pyörimään. Meitsilläkin on aika nihkeästi neliöitä olohuoneessa mutta kyllä siinä nyt treenit tekee, vaikkei lisätila kyllä olisi haitaksi.

Tuosta kuulan painosta sen verran, että itse olen nostanut aina kahdeksan kiloa sitä uuteen kuulaan. Vaihtoa voi alkaa miettiä siinä vaiheessa, kun tempausta pystyy helposti tekemään sellaisen kymmenen kappaletta. Ja aina aloitetaan samalla kaavalla, eli etuheilautus -> rive -> tempaus jne.

Itse olen treenannut enimmäksen aikasarjoja viimeiset ajat ja ne ovat kyllä tehokkaista. Tarkoittaa siis sitä, että tehdään vaikkapa minuutti samaa liikettä ja vaihdetaan uuteen. Noista pystyy hyvin kasaamaan kiertotreenejä joissa on n. 4-6 liikettä ja tehdään vaikkapa neljä kierrosta. Jokaisen treenin pystyy hyvin myös kohdistamaan joillekin tietyille alueille ja liikkeitähän löytyy paljon.

Kaksi vähän kovempaa settiä on sitten Steve Maxwell-nimisen herran käsialaa, toinen on nimeltään "Warrior work out" ja toinen ytimekkäästi "300". Ensimmäisessä tehdään juuri minuutti jokaista liikettä, yhteiskestoksi saadaan 22 minuuttia ja voin kertoa, että se on PALJON (tehdään siis putkeen ilman taukoja). Jälkimmäisessä treenissä taas tehdään toistoja mutta liikkeitä taitaa olla lähemmäs 20 putkeen ja mieluiten aikaa vastaan painetaan menemään. Jos ei muuta, niin ainakin voi silloin tällöin koittaa millainen oma kondis on. Todella tehokkaita ja hyviä treenejä ovat molemmat, mutta tekniikka kannattaa ensin harjoitella sillä muuten tyssää hommaa jo alkutekijöihin.

Kahvakuula on mainio juuri lihas- ja voimakestävyyden kehittämiseen, sekä pallopeleissä tarvittavan toiminnallisen voiman treenaamiseen. Olen huomannut, että pelasi sitten futista, sählyä, tennistä tai sulkapalloa niin nimenomaan kahvakuulaliikkeet "simuloivat" hyvin niitä liikkeitä mitä peleissä tulee. Esimerkiksi kiertotreeneissä suuri hyöty on aerobisen kestävyyden paraneminen samalla kun lihaskestävyys paranee -> et mene hapoille niin herkästi. Lisäksi oman kokemuksen pohjalta liikkuvuus säilyy paremmin, johtuen liikkeiden "luonteesta" eli monet niistä ovat sellaisia, että liikkuvuutta tulee samalla jo treenattua.

Treenissä ehkä tärkein sisäistettävä asia on rentous ja taas kerran se, että tietää mitä tekee. Etuheilautus on helppo tehdä väärin jos siihen ei todella keskity, viimeksi tänään Elixir-ohjelmassa Mirella jotain neuvoi väärin Ismo Leikolaa. Etuheilautusta EI siis tehdä vatsalla, eikä selällä, eikä hartioilla, vaan lantiolla. Voiman tulisi lähteä lantiosta, takareisistä ja pakaroista, joilla kuula singotaan ylös. Kuula tulee saada "painottomaan" tilaan hetkeksi sen ollessa ylhäällä (silmien taso riittää). Käsi on vain ja ainoastaan pitämässä kuulasta kiinni. Kuitenkin siis vastaavia esimerkkejä riittää, eli rentous varsinkin aikasarjoissa on tavoiteltava asia. Etuheilautus liikkeenä on toki koko vartalon harjoite mutta ensisijaisesti ns. takalinjaa harjoituttava liike, eli ei suinkaan vatsaliike.

Kahvakuula on kaikille mainio treeniväline, käyttää sitä sitten puntin välipäivinä tai lihaskuntotreeninä. Itse omistan kolme kuulaa ja niiden avulla voi harjoitella jo monipuolisesti. Isolla kuulalla hakea maksimivoimaa ja pienemmillä sitten juuri noita pitkiä ja sykettä nostavia sarjoja, joissa monesti mennään happivajeella.

Suosikkiliikkeeni on muuten keinukyykky tai deck squat in english. Mennään siis selinmakuulle ja käytetään kuulaa pään "takana" ja siitä sitten seisomaan käyttäen hyväksi kuulan liikevoimaa, tästä taas uusi kyykky jne. Mukavaa puuhaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Täältä ilmoittautuu yksi kahvakuuliin hurahtanut tähän jatkoajan kahvakuula-klubiin. Paljon olin jo aikaisemmin lueskellut eri alan lehdistä kahvakuulista ja siihen liittyvästä treenaamisesta ennen kuin itse varsinaisesti tartuin kuulankahvaan. Juoksemisen ja punttisalin ohelle tuo murkula on ainakin itselle tuonut mukavanlaista variaatioita harjoitteineen ja uusine treeniärsykkeineen. Tuollaista kestovoiman tyyppistä harjoittelua kahvakuulalla on nimenomaan mukava treenata ja nimenomaan monipuolisemmin kuin levytangoilla.

Innostus alkoi kahvakuulailuun myös osittain tyttöystävän kautta, kun hän oli jo aikaisemmin treenaillut jonkun aikaa kahvakuulilla ennen mua ja pitihän se sitten itsekin kokeilla. Kuntosalien kuulia tuli alkuun käytettyä eri painoilla tekniikkaa ja liikeratoja opetellessa ja ihan kahvakuulatunneillakin on tullut käytyä, jossa treenaamiseen saa tehon muodossa vielä yhden vaihteen enemmän, kun treenaaminen tapahtuu ryhmässä, ohjaajan ohjatessa sekä musiikin rytmittäessä kahvakuulailua. Lopulta tuli sitten oma 16 kilon kuula ostettua, mikä tosiaan ei välttämättä riitä vielä mihinkään jos haluaa omatoimisesti monipuolista treeniä, mutta kyllä sillä hyvin alkuun pääsee ennen kuin keho "tottuu" painoon. Kyllä kuulan painosta sen tuntee, milloin se on liian kevyt ja milloin raskas.

Alkuun tosiaan mullakin meni yllättävän kauankin tekniikoita hakiessa tuon kuulan kanssa ja tekniikka voisi joissain liikkeissä edelleen olla parempi, mutta eteenpäin on menty paljon. Alkuun treenaamisen jälkeisenä päivinä kolotti ja jomotti joka paikkaan ja alaselkä varsinkin ilmoitti itsestään, kun oli murkulan kanssa heiluttu. Nyt lihaksisto on jo alkanut tottumaan kahvakuulailuun, mutta tosiaan treenitehosta ja valikoimasta riippuen edelleen tuolla kuulalla saa itsensä todella hapoille. Tekniikan suhteen ei kannata tinkiä yhtään, sillä kyllä tuolla kuulalla itsensä hajalle varmasti saa jos suoritustekniikat ovat vain sinnepäin. Mun tapauksessa tekniikkojen opettelua helpotti se, että noita rinnallevetoja ja tempauksia yms. liikkeitä on tullut tehtyä kuntosalilla jo monet vuodet, joten kahvakuulankin kanssa homma toimii mutkattomasti. Etenkin sarjojen lopussa tekniikkaan pitäisi jaksaa kiinnittää huomiota, kun vituttaa, väsyttää ja naama alkaa punottaa pahemmin kuin Mäkelän Sepolla aikanaan.

Liikkeitä, treenivinkkejä ja kokemuksia löytää tosiaan netistä ja alan lehdistä hyvin ja kyllähän tuohon hyvällä tavalla koukkuun jää. Parasta motivaatiota on se, että jaksaakin tehdä samankokoisella kuulalla samaa liikettä vaikkapa 5 toistoa enemmän kuin viime tai sitä edellisellä viikolla ja muutenkin kehittyminen on alkuun nopeaa jos jaksaa vain nähdä vaivaa. Kuulien painoissa ei kannata oman kokemuksen mukaan hotkia liikaa, sillä kyllä noutaja tulee mikäli tarttuu heti alkuun turhan suuriin järkäleisiin naureskellen, vähän niin kuin itselle kävi ensimmäisellä kerralla. Kalliitahan nuo kuulat perkele on, joten tarkkaan kannattaa harkita tuleeko kuulia käytettyä varmasti koko rahan edestä ja milloin olisi aika hankkia uusi vaiko käydä esim. kahvakuulatunneilla jne. Ryhmässä tai kaverin kanssa tuon murikan kanssa heiluminen on jollain tapaa vieläkin innostavampaa ja sparraus-apua tulee huomaamatta. Kahvakuulailu kyllä sopii hyvin sellaisille, jotka haluavat kuntosalin ja aerobisen tekemisen lisäksi muutakin treeniärsykettä sekä sellaisille, jotka nyt eivät välttämättä edes tykkää testosteronin ja hien katkuisista punttisaleista. Opastusta löytyy varmasti ja kuulia myös treenaajan tason mukaan.

Sanotaan vielä loppuun oma lempiliike eli military press, joka vastaa vähän kuin pystypunnerrusta levytangolla tehdessä, mutta kuulan kanssa suoritettuna myös tehokas ja tuntuva liike.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse olen käynyt salillani ohjatuilla tunneilla(50min) pyörittämässä kahvakuulaa ja on oikein tehokasta ja hikistä hommaa.
Kesän ajan aikataulut eivät ole osuneet oikein yksiin ja olenkin tehnyt vain salilla yksikseen joitain liikkeitä kahvakuulalla, mutta eihän siihen yksin saa samanlaisia tehoja kuin ryhmässä.
Liikkeitä olen oppinut kyllä paljon tunneilla ja positiivinen puoli on vielä se, että ohjaaja käy korjaamassa virheliikkeitä.
Tunneilla olen käyttänyt yleensä 12kg:n kuulaa, mutta myös välillä 16kg:n.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllähän täältä pari kuulaa löytyy, 12 ja 16 kg. Kevyemmällä otetaan tuntumaa uusiin liikkeisiin, sitten siirrytään raskaampaan, kun osataan. Oppi otetaan juutuubista. Ja onhan Pavel Tsatsoulinekin luettu. Hiukan sellaista sadepäivän hommaa tuo on nyt kesällä ollut. Tai tarkemmin sanottuna olen pitänyt taukoa hommasta kesän ajan. Sisätiloissa kun pitää treenata, niin ei oikein viitsi roiskia hikeä joka paikkaan täällä nyt, kun lämpötilat huitelevat minulle muutaman asteen verran vielä liian korkealla. Muutenkin sellaista täydentävää harjoittelua tuo on ollut. Jos tässä nyt saa säännöllisen tahdin syksyn mittaan taas päälle, niin 20 kg pitää käydä hakemassa. Käytän noita Original Russian -kuulia, kun se kolmionmallinen kahva on kuulemma ihan hanurista.

Mulle sopiva treeni on tämä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kieltämättä kuula on myös kotona treenaamiseen etevä väline mikäli tilaa löytyy, mutta mä ehkä kesällä teen mielummin ulkona, mieluiten aamulla. Kotona hiet roiskuu ympäriinsä ja hieman saa heiluriliikkeissä katsoa, mihin suuntaan liikettä tekee. Muutamina kesä aamuina on ollut mukava treenata ulkona, kun tilaa riittää ja aamuisin lämpötilakin on vielä kohtuullinen ainakin varjossa. Ohikulkijatkaan eivät ole pällistelemässä koiran kusettajia laskematta.

Se piti tosiaan vielä sanoa, että onhan tuo myös hyvin kuluttavaa treenaamista kuulan kanssa. Lukuja en osaa sanoa, mutta reilun tunnin kun on viettänyt kahvakuulan kanssa niin kyllä tällainen vajaa satakiloinen äijä kuluttaa ihan mukavia lukemia ja hiki vuotaa. Joskus pitäisi ihan sykemittarin kanssa testata paljonko tuollainen suht intensiivinen kahvakuulatreeni kuluttaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kesällä tuli tehtyä ulkona kahvakuulatreenejä joko pelkästään tai lenkin päätteeksi. Mulla se on jäänyt vähän sijaistreenaukseksi juoksun ja salin taakse, mutta ihan jees touhua tuo kyllä on. Pitäisi opetella liikkeitä vain lisää, jotta fiiliksen tullessa ei tarvitsisi hinkata muutamia liikkeitä kyllästymiseen saakka.

Sisällä en kuulaa liikuta missään nimessä. Ei kiinnosta uusia laminaatteja tai ikkunaa, jos heilurissa käden vaihdon aikana ote lipsahtaa. Kellarissa olen satunnaisesti kuulia heilutellut, mutta pääasiassa siis ulkona kerrostalon metsään rajoittuvassa päädyssä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kesällä tuli tehtyä ulkona kahvakuulatreenejä joko pelkästään tai lenkin päätteeksi. Mulla se on jäänyt vähän sijaistreenaukseksi juoksun ja salin taakse, mutta ihan jees touhua tuo kyllä on. Pitäisi opetella liikkeitä vain lisää, jotta fiiliksen tullessa ei tarvitsisi hinkata muutamia liikkeitä kyllästymiseen saakka.
Mainitsemassani Tstatsoulinen kirjassa itse asiassa kehotettiin tekemään kuulat ja lenkki nimenomaan toisinpäin. Eli ensin kuulaa ja sen jälkeen pienehkö irrottelulenkki, ettei paikat jämähdä. Tietenkään en tottele.

Sisällä en kuulaa liikuta missään nimessä. Ei kiinnosta uusia laminaatteja tai ikkunaa, jos heilurissa käden vaihdon aikana ote lipsahtaa. Kellarissa olen satunnaisesti kuulia heilutellut, mutta pääasiassa siis ulkona kerrostalon metsään rajoittuvassa päädyssä.
Hiukan juuri tuosta syystä jätän ympäristölle vaaralliset liikkeet tekemättä. Täällä kerrostalomiljöössä ulkona treenaaminen on hiukan haasteellisempaa, tai sitten se vaatii matalammalla esiintymiskynnyksellä varustetun treenaajan kuin minä. Kyllä tää mulle riittää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täällä kerrostalomiljöössä ulkona treenaaminen on hiukan haasteellisempaa, tai sitten se vaatii matalammalla esiintymiskynnyksellä varustetun treenaajan kuin minä. Kyllä tää mulle riittää.
No juu, enpä minäkään mene edes tuonne päätyyn heilumaan, jos siellä porukkaa jo majailee - keinu ja grillauspaikka sijaitsevat siellä myös - mutta muuten se on suojainen mesta heilua. Etupihan ja parkkipaikan jätän sikseen. Tosin pari viikkoa sitten tuli grillaajia juuri kun olin treenien puolessa välissä, ja paukutin loppuun saakka. Siinäpähän ihmettelivät makkaroidensa kanssa.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Kieltämättä kuula on myös kotona treenaamiseen etevä väline mikäli tilaa löytyy, mutta mä ehkä kesällä teen mielummin ulkona, mieluiten aamulla. Kotona hiet roiskuu ympäriinsä ja hieman saa heiluriliikkeissä katsoa, mihin suuntaan liikettä tekee. Muutamina kesä aamuina on ollut mukava treenata ulkona, kun tilaa riittää ja aamuisin lämpötilakin on vielä kohtuullinen ainakin varjossa. Ohikulkijatkaan eivät ole pällistelemässä koiran kusettajia laskematta.

Se piti tosiaan vielä sanoa, että onhan tuo myös hyvin kuluttavaa treenaamista kuulan kanssa. Lukuja en osaa sanoa, mutta reilun tunnin kun on viettänyt kahvakuulan kanssa niin kyllä tällainen vajaa satakiloinen äijä kuluttaa ihan mukavia lukemia ja hiki vuotaa. Joskus pitäisi ihan sykemittarin kanssa testata paljonko tuollainen suht intensiivinen kahvakuulatreeni kuluttaa.


Kunnon ohjattu 50 minuutin kahvakuulatreeni kuluttaa itselläni noin 700-800 kaloria. Painoa minulla on reilut 90 kiloa.
Siinä 50 minuutissa ei kyllä ole mitään pidempiä taukoja vaan välillä pyyhitään hikeä ja hörpätään vettä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainitsemassani Tstatsoulinen kirjassa itse asiassa kehotettiin tekemään kuulat ja lenkki nimenomaan toisinpäin. Eli ensin kuulaa ja sen jälkeen pienehkö irrottelulenkki, ettei paikat jämähdä. Tietenkään en tottele.

Itse olen saanut sellaisen ohjeen kaikkeen jalkojen voimatreeniin liittyen, että pitäisi voimatreenin jälkeen ottaa kehiin muutamat loikkasarjat tai vastaavat nopeita soluja aktivoivat jutut. Juurikin ettei paikat jämähdä. Minusta tuo myös ehkäisee jalkojen kipeytymistä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Itse olen käynyt salillani ohjatuilla tunneilla(50min) pyörittämässä kahvakuulaa ja on oikein tehokasta ja hikistä hommaa.
Kesän ajan aikataulut eivät ole osuneet oikein yksiin ja olenkin tehnyt vain salilla yksikseen joitain liikkeitä kahvakuulalla, mutta eihän siihen yksin saa samanlaisia tehoja kuin ryhmässä.
Liikkeitä olen oppinut kyllä paljon tunneilla ja positiivinen puoli on vielä se, että ohjaaja käy korjaamassa virheliikkeitä.
Tunneilla olen käyttänyt yleensä 12kg:n kuulaa, mutta myös välillä 16kg:n.

Mä kävin kanssa tyyppaamassa naisystävän innoittamana Motivuksen kahvakuulatreeniä. Treeni oli ainakin mulle pirun rankka enkä olisi jaksanut niillä isoimmilla kahvakuulilla tehdä vaan tyydyin yleensä 12 kilon kuulaan. Sykkeet huiteli treenissä melkoisen korkealla. Mukava ja tehokas treeni, jota täytyy kokeilla joskus uudestaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hep kuulille myöskin. Treenaan nyrkkeilyä ja kamppailulajeja 4*1,5 tuntia viikossa ja nuo ovat ihan järkyttävät hyvät avut treeniin. Luonnollisia ja monipuolisesti kroppaa vahvistavia liikkeitä.
Kuulia on kaksi 8 ja 12 kg. Teen yleensä 3 kertaa viikossa noin 25min mittaiset treenit. Apuna on Polarin sykemittari joka mittaa myös voimaharjoitteluun oikean palautumisen ja piippaa kun seuraavan sarjan aloituksen aika on.
En ole hirveästi lihaksien huomannut kasvaneen, olen sellainen 185/78kg jäntevän lihaksikas, mutta yleisvoima on kasvanut aika lailla.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tsatsoulinen kirjaa olen minäkin selannut ahkeraan ja viimeiset pari kuukautta olen painanut sitä RKC minimum-ohjelmaa ja kyllä se mukavasti toimii. Heilautuksia teen vähän fiiliksen mukaan 24 kg tai 32 kg:lla (toistot siinä 120-160/12 min), turkkilaiset sitten tällä hetkellä 6 min/32 kg.

Tarkoitus olisi ainakin vielä elokuu tehdä tuota samaa, sitten testipäivä ja siirtyä pikkuhiljaa siihen varsinaiseen "Rite of passage"-treeniin, jonka vaatimaton tavoite on 200 tempausta 10 minuuttiin 24kg-kuulalla, sekä pystypunnerrus kuulalla joka on lähimpänä puolta omasta kehonpainosta. Minulla se siis meinaisi tuota 52 kiloista :)

Tempausta tuli yksi testi kokeiltua ja 5 minuuttiin meni 82 toistoa, joten tekemistä riittää vielä pitkäksi aikaa, jotta sinne 200:een toistoon pääsee. Se on aika tiukka suhde vetää, vaikka 20 toistoa/minuutti. Pystypunnerrus menee tuolla 32-kiloisella nyt jo ihan iloisesti mutta edelleen joutuu tekniikkaa hiomaan koko ajan.

Kuulalla on tullut tehtyä aiemmin muunkinlaisia juttuja mutta tämä tuntuu tällä hetkellä erinomaiselta. Neljä kertaa viikossa onnistuu hyvin ja siihen monesti vielä "variety day" jolloin tehdään vähän jotain muuta, viimeksi yhden käden etuheiluria 24 kg:lla aina tasaminuutein 5 ja 5, yhteensä 20 minuuttia. Mainio treeni joka auttaa myös tuohon varsinaiseen tempaustavoitteeseen. Toinen hyvä on tehdä etuheiluria ja aina sen perään 30 sekuntia lankkua.

PS. Kuulina minulla on Lujateräksen kuulat joita pidän ihan loistavina. En ymmärrä mistä tulevat puheet, että kolmionmallinen kahva olisi hanurista. Päinvastoin siitähän saa aivan pirusti lisää variaatioita treeniin.

PSS. Kannattaa tosiaan lukea tarkkaan sitä Tsatsoulinen ohjetta siitä etuheilurista ja todella keskittyä lantion räjähtävään työntämiseen. Alaslaskuvaiheessa tulee joustaa lonkista, EI polvista ja kuulan pitää käydä jalkojen takana. Termi "hike the bell" tulee jenkkifutiksesta jossa sentteri heittää pallon pelinrakentajalle jalkojen välistä, sitä liikettä tavoitellaan tuossa alasvientivaiheessa.

Heilautus tulee päättyä siihen, että kroppa on suorassa, ja tarkoitan suorassa eikä takakenossa, ja kädet siihen nähden 90-asteen kulmassa. Vatsa koko ajan jännittyneenä (ei siis vedetä sisään, vaan pidetään jännityksessä), tätä voi simuloida juuri tekemällä lankkua, ylävaiheen asento on periaatteessa sama. Kaikki ne crossfit-tyyppiset pään yli heilautukset kannattaa unohtaa saman tien, ellei halua olkapäitään hajottaa.

Ja siitä kirjasta löytyy mainio vinkki sen etuheilurin treenaamiseen pyyhkeen avulla. Kannattaa tutustua jos tuntuu, että yläasento tökkii tai ei saa painottomuuden tunnetta aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan vaan pikku anekdootti tuosta Tsatsoulinen kirjasta, vapaasti lainattuna:

"Jos joku liike aiheuttaa kipua, teet sen väärin. Oma moka. Tee oikein."

Ja tuohon liittyen, kuulaa ja sen massaa kannattaa kunnioittaa.
 
...Tsatsoulinen kirja...


Mikäs tämmöinen kirja oikein on? Joku ultimaattinen kahvakuulaopas vai?

Punttiksella on tullut heiluttua kolmisen kertaa viikossa ja siihen muutamat sählyt päälle, vähän kiinnostaisi tutustua kuulien maailmaan koska olen niistä paljon positiivista kuullut. Treenataanko noilla kahvakuulatunneilla koko vartalo vai vaan esimerkiksi keskivartalo? Käykö Jatkoajan kahvakuulaajat muutenkin salilla? Ajattelin tossa kauden ollessa vilkkaimmillaan kokeilla parin kuukauden jakson kahvakuula+sähly -yhdistelmää jos treeni vain on kokonaisvaltaista. Aika ja energia ei tahdo oikein kaikkeen riittää kun töissäkin pitäisi käydä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikäs tämmöinen kirja oikein on? Joku ultimaattinen kahvakuulaopas vai?
Veikkaisin, että jokin lahkojohtaja. Kuulakeisari. Meidän mestarillamme on isommat kuulat kuin teidän mestarillanne. Saanko koskettaa kuulaanne, oi mestari. Oh, onpa kuulanne jyhkeitä, oi mest... ??? hei, jumankauta, sä oot Vanha Len!
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Mikäs tämmöinen kirja oikein on? Joku ultimaattinen kahvakuulaopas vai?

Punttiksella on tullut heiluttua kolmisen kertaa viikossa ja siihen muutamat sählyt päälle, vähän kiinnostaisi tutustua kuulien maailmaan koska olen niistä paljon positiivista kuullut. Treenataanko noilla kahvakuulatunneilla koko vartalo vai vaan esimerkiksi keskivartalo? Käykö Jatkoajan kahvakuulaajat muutenkin salilla? Ajattelin tossa kauden ollessa vilkkaimmillaan kokeilla parin kuukauden jakson kahvakuula+sähly -yhdistelmää jos treeni vain on kokonaisvaltaista. Aika ja energia ei tahdo oikein kaikkeen riittää kun töissäkin pitäisi käydä.



Varmaan siinä on eroja tuntien välillä, kun kahvakuulaus ei ole mikään lisenssitunti kuten vaikka Bodypump, itse olen ollut tunneilla missä treenataan eri lihasryhmiä.
Ohjelmat vaihtuivat varmaan parin kuukauden välein. Liikkeitähän on melkein loputtomasti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikäs tämmöinen kirja oikein on? Joku ultimaattinen kahvakuulaopas vai?
Sitä luokkaa kai. Venäjältä kun laji on lähtöisin, niin sieltä tulevaa oppia kannattaa kunnioittaa. Viisaammilta sain vinkin ja tutustuin teokseen. Niin karun näköinen jätkä, etten uskalla edes näin kaukaa väittää vastaan. On tuo vissiin oikeasti aika arvostettu nimi ns. piireissä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Mikäs tämmöinen kirja oikein on? Joku ultimaattinen kahvakuulaopas vai?

Jeba, entinen Venäjän erikoisjoukkojen sotilas ja käsittääkseni RKC-kouluttaja. RKC viittaa siis tuohon miehen lanseeraamaan ohjelmaan ja sitä ennen sen on vissiin lanseerannut Venäjän erikoisjoukot. Esimerkiksi tässä ketjussa mainittu Steve Maxwell on käynyt tämän RKC-kurssin ja Maxwell on muutenkin ihan härkäisessä tikissä, ihan kuten Tsatsouline. Ja Venäjähän on kahvakuulan kotimaa.

Tsatsoulinen opeilla haetaan nimenomaan voimaa. Suomalaisista kannattaa tutustua Matti Nappariin ja Tuomo Kilpeläiseen. Napparilla loistava tietopankki ja kaveri on kuulaillut vissiin jo vuosia. Kilpeläiseltä on tullut hyvä kahvakuulakirja ja sieltä löytyy hirmuisesti liikkeitä sekä mukava määrä hyviä treeniohjelmia.
 
Tsatsoulinen opeilla haetaan nimenomaan voimaa. Suomalaisista kannattaa tutustua Matti Nappariin ja Tuomo Kilpeläiseen. Napparilla loistava tietopankki ja kaveri on kuulaillut vissiin jo vuosia. Kilpeläiseltä on tullut hyvä kahvakuulakirja ja sieltä löytyy hirmuisesti liikkeitä sekä mukava määrä hyviä treeniohjelmia.

Kiitos tästä ja kiitokset muille vastanneille! Täytyy koittaa lähiaikoina hommata joku näistä opuksista käteen ja tutustua kuulien maailmaan.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ajattelin tossa kauden ollessa vilkkaimmillaan kokeilla parin kuukauden jakson kahvakuula+sähly -yhdistelmää jos treeni vain on kokonaisvaltaista. Aika ja energia ei tahdo oikein kaikkeen riittää kun töissäkin pitäisi käydä.

Treeni on kokonaisvaltaista ja kuulilla hoidat treenin parhaimmillaan vartissa omassa olohuoneessa ja voin luvata, että lattia lainehtii hiestä. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, päätät vain mitä tavoittelet.

Sählyn oheen kuulailu sopii tosi hyvin, saat kroppaan voimaa ja liikkuvuutta, lihas- ja voimakestävyys paranee ja aerobista pystyy treenaamaan. Kuulien etu on siinä, että treeni ei jäykistä niin kuin perinteinen punttitreeni ja liikkeet itse jo harjoittavat sellaista toiminnallista voimaa, joka on tärkeää juuri pallopeleissä.

Pitkät sarjat ovat hyviä ja aika moni kuulaguru suosittelee ajattelemaan niin, että ei laske toistoja vaan aikaa. Eli päättää vaikka tehdä kaksi minuuttia etuheiluria putkeen ja päähuomio on siinä, että tekniikka on koko ajan oikea ja jaksaa sen kaksi minuuttia tehdä. Toistoja tulee mitä tulee, sillä ei ole niin suurta merkitystä onko se 40, 50 vai 60. Välillä on tietysti mukava koittaa paljonko irtoaa toistoja mutta ei sitä aina tarvitse tai kannatakaan tehdä.

Aika tuollaista askeettista touhuahan tämä on mutta siinä mielessä juuri aika rehellistä. Ei ole kuin äijä ja rautapallo. Siinä ei pääse huijailemaan eikä auta hienot treenivaatteet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös