Jalkapallon MM-kisat 2022 – yleinen keskustelu kisojen järjestelyistä, järjestäjästä yms.

  • 13 623
  • 108

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Verthongenilta edes vähän avaamista miltä pelaajista tuntuu.
 

Liitteet

  • BE080BCE-8E11-43C5-932F-C5D99A154257.jpeg
    BE080BCE-8E11-43C5-932F-C5D99A154257.jpeg
    194 KB · kertaa luettu: 354

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Kuinkahan monta välikättä noissa rakennushankkeissa on ollut? Aavikolle rakentaminen on kyllä kalliimpaa kuin muualle, mutta silti tuo parisataa miljardia tuntuu sellaiselta summalta, että joku tai jotkut ovat saaneet taskuihinsa enemmän kuin kylliksi riihikuivaa.

Jotenkin tuntuu siltä, että kun nämä kisat saadaan alta pois, jää suurin osa infrasta tai ainakin areenoista kovin vähäiselle käytölle tai kokonaan hylätyiksi. Sekään ei tunnu näitä öljysheikkejä haittaavan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Järjetöntä tuhlausta.

Tuo parisataa miljardia on siinä mielessä harhaanjohtava summa, että mukana on aika paljon muutakin kuin kisoille pakollisia asioita. En tiedä, miksi nämä sitten lasketaan kaikki yhteen.


Eli Lusailin kaupunki rakennettiin oikeasti tyhjästä. Siellä oli varmaan aavikolla pari hassua tönöä siinä kohdassa, jossa on nyt supermoderni kaupunkialue parille sadalle tuhannelle ihmiselle. Sen rakennuskustannukset olivat 45 miljardia. Helsingin Tripla maksoi 1,2 miljardia, joten siihen nähden en pidä edes isona kustannuksena. On tuolla helposti se 40 Triplaa.

Dohan metroon meni 36 miljardia. Sekin kai rakennettiin ihan uutena. Lentoasemaa laajennettiin 15,5 miljardilla ja uusi satama rakennettiin 7,4 miljardilla. Isoja summia kaikki, mutta välikäsien sijaan pidän ehkä suurempana ongelmana tarkoituksellista pröystäilyä.

Mä olen käsittänyt, että nämä rakennushankkeet ovat vähän sellaisia Qatarin suunnitelmia katsella öljy- ja maakaasutulojen jälkeiseen aikaan. Tarkoitus olisi varmaan luoda jonkinlainen turistiparatiisi. Areenat jäävät kyllä auttamatta tyhjän pantiksi, mutta eiköhän metroille ja uusille kaupungille ole joku suunnitelma.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan oikein että värit kielletään ja mielestäni toivottavasti viimeistään jatkopelikierroksilla jokainen maa pelaa ihan vaan vaikka kotijoukkueeksi arvottu mustalla ja vierasjengi valkoisella asulla. Veskari ja tuomari mieluiten kaikki harmaissa.

Värit edustavat homoilua ja muutenkin kaikenlaisia ihmisoikeuksia niin ei sellaisilla voi missään futiksen MM-kisojen kaltaisella näyttämöllä ilakoida enää herran vuonna 2022.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kuunnellut viime aikoina BBC:n sarjaa Powerplay - the House of Sepp Blatter (BBC Sounds - Powerplay: The House of Sepp Blatter - Available Episodes). Taas yksi sarja, joka kertoo Fifan korruptiosta ja mädännäisyydestä. Mutta tuossa on itselleni myös uutta, erityisesti Blatteria itseänsä koskien. Nimittäin kun Blatter ennen kisoja julisti, että Qatarin valinta oli virhe, hän ei yrittänyt vain valkopestä itseään. Qatar ei ollut Blatterin ehdokas, eikä hän halunnut sitä.

Monet, myös minä, kuvittelevat, että Blatter on rahanahne paskiainen. Todellisuudessa hän ei kuitenkaan halua rahaa, hän haluaa valtaa. (Paskiainen hän kyllä on.) Blatterin suuri suunnitelma oli olla suuri rauhantekijä, ja järjestää peräkkäiset kisat Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Ja sen jälkeen hän olisi vastaanottanut Nobelin rauhanpalkinnon ja jättänyt nimensä historiaan. Qatarilaiset kuitenkin käyttivät rahaansa ostaakseen Afrikan maat; Qatar nimittäin sponsoroi CAF:n kongressin 2010, eikä muita ehdokkaita päästetty edes puhumaan siellä. Ja sen lisäksi he käyttivät poliittista vaikutusvaltaa Sarkozyn kautta Platinihin ja Uefaan, jolloin he saivat myös Euroopan ääniä. (Tosin on mahdollista, että Platini olisi ollut Qatarin kannalla joka tapauksessa, se kun oli hauiksen - tai keskisormen - näyttö Blatterille.)

Kiinnostavaa kuuneltavaa, suosittelen kaikkien muiden sarjojen oheen jalkapallon puutteesta kärsiville.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Rehellisesti sanottuna, en olisi antanut Palloliitolle anteeksi jos olisivat jättäneet kisat välistä jos tuonne olisi Suomi päässyt.

Ei tietystikään olisi jättäneet. Se olisi ollut väärin pelaajia, kannattajia ja kumppaneita kohtaan, jotka ova täysin osattomia tuohon sekoiluun.

Olisi silti ollut kyllä melkoinen antikliimaksi, jos Suomen ensimmäiset MM-kisat olisi olleet nämä epäkisat.
 
Viimeksi muokattu:

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Ghanalla on käsivarressa sateenkaari. Kaikki mm. afrikkalaisjoukkueet olisi voinut bannata FIFAn käskyn mukaisesti näistä kisoista.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kuulun siihen joukkoon, joka ei itse katso näitä kisoja, mutten myöskään paheksu mitenkään niitä jotka katsovat. Olen kuitenkin lukenut monia uutisia siitä, kuinka kisaisäntä ja FIFA ovat onnistuneet erittäin lahjakkaasti vetämään erittäin lahjakkaasti vessanpöntöstä alas ison osan vähäisestäkin positiivisesta PR:stä mitä näistä kisoista olisi voitu nyhtää irti ainakin näin eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna.
Tämän kapteeninnauhoja koskevan sekoilun kohdalla minulle tulee mieleen taas kerran kysymys siitä, miksi ihmeessä isot ja mahtavat tahot ovat niin usein niin kovin herkkähipiäisiä, kun näiden tahojen näkökulmasta katsottuna lopputulokset voisivat olla toisella taktiikalla heille itselleen parempia. Esimerkiksi JOS olisin itse qatarilainen öljysheikki, enkä haluaisi ennätyskalliin kisainvestointini muuttuvan "friikkipropagandaksi", olisi yksinkertaisesti sallinut katsojien pyöriä ainakin Stadionalueilla juuri niin värikkäissä kostyymeissa,kun lystäävät enkä olisi puuttunut kapteeninnauhoihin mitenkään. Sen sijaan olisin tehnyt kansainvälistä kuvasingnaalia kuitenkin kontroilloivan FIFA:n kanssa hiljaisen sopimuksen siitä, ettei sateenkaariin pukeutuneita katsojia poimita kuviin, ja että TV-lähetyksissä kuvakulmilla ja rajauksilla pyritään vähentämään "ikävien" hihanauhojen näkyvyys niin minimiin , kuin otteluiden järkevän kuvauksen kannalta vain on mahdollista.

Tällä Qatarista saatettaisiin jopa jossain piireissä puhua varovaisen positiiviseen sävyyn, kuinka he olisivat ottaneet onkeensa nyt itse kisoissa erittäin epäeettisen rakennus, ja järjestelyvaiheen jälkeen. ( Oikeasti nämä tietenkään eivät kompensoi toisiaan) Tai vähintään asiasta puhuttaisiin huomattavasti vähemmän, ja lisäksi kaikki eivät välttämättä edes huomaisi tällaisia linjauksia kisojen tuotannossa.

Sen sijaan tällä hetkellä kisoissa puhutaan asioista sateenkarilipun ympäriltä suunnilleen yhtä paljon, kuin otteluista, ja eri mediat jakavat One-love painnotteisia kuvia stadioneilta. Lisäksi tämä sekoilu näyttäytyy nyt kuin pisteenä I:n päälle kaikessa sorrossa kisojen ympäriltä.

Vähemmistöjen, ja kisojen rakennustöissä kuolleiden ja, muulla tavalla kärsineiden kannalta, sekä tietysti muutenkin on hyvä, että näistä puhutaan. Minun on kuitenkin vaikea kuvitella kuinka Qatar ja FIFA olisivat voineet enää enempää potkia palloja omaan maaliin yrityksissään luoda kisoille ja sen järjestäjän ympärille positiivista keskustelua, ja tämä on minusta suuri ihmetyksen aihe, sillä luulisi FIFA:sta löytyvän jotain viestintäasiantuntijoita kertomaan sheikeille ja Infantinolle, että nyt menee päin mäntyä ja lujaa
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt on kaikki pelanneet yhden ottelun ja alun jälkeen isompia kohuja ei enää ole ollut. Jos on katsonut vain pelit ja sulkenut muun ulkopuolelle niin meininki on itse asiassa näyttänyt hyvältä. Katsomoiden täyttöaste on ihan ok ja tunnelmaakin on ollut melkein kaikissa peleissä. Ei mielestäni eroa television välityksellä juuri mitenkään edellisistä kisoista.

Eiköhän nämä saada vedettyä kunnialla läpi. Veikkaan, että kisojen jälkeen kaikki unohtavat nopeasti maan epäkohdat ja ehkä sadan vuoden päästä tuo maailmankolkka on mennyt edes vähän eteenpäin.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Ihan hyvä paradoxi on kirjottaa, että kohuja ei ole ollut ja sitten toisessa, jos sulkee silmät niin kaikki on hyvin.

Todellisuudessa kun elää, on huomannut että joka päivä on uutisoitu onglemista. Saksan poseraaud, satenkaari tuotteiden poistaminen ihmisiltä, pelaajilta, toimittajien työn vaikeuttaminen, ihmisten sisään päästäminen ilmaiseksi. Kyllähän noita riittää. Toivon, että kanssa ihmiset ja media joka päivä jatkaa tätä tykitystä ja ei lopeta sitä.

En ole katsonut minuttiakaan kisoista enkä ajatellut katsoakkaan. En silti tuomitse, ihmisiä jotka katsovat kisoja. Olen kuitenkin hieman surullinen, kuinka paljon näissäkin ketjuissa on puhuttu jalkapallosta. Ei mitään henkilökohtaista @Alex , mutta juuri sinun viestisi alleviivaa kaikkea mikä juuri nyt on ongelmana. Etkö ole ainoa. Meidän palloliiton puheenjohtajalla ei ole selkärankaa. Ja joku sanoi jos Suomi on kisoissa, että ei antaisi anteeksi jos Palloliitto menisi paikalle. Sanotaanko näin, että tuossa tilanteessa en olisi koskaan ollut ylpeämpi Palloliitosta. Mutta on tullut selväksi, että juurikaan kellään ei ole selkärankaa FIFA:ssa tai UEFA:ssa. 2030 Saudi-Arabia täältä tullaan!
 
Itse kuulun siihen joukkoon, joka ei itse katso näitä kisoja, mutten myöskään paheksu mitenkään niitä jotka katsovat. Olen kuitenkin lukenut monia uutisia siitä, kuinka kisaisäntä ja FIFA ovat onnistuneet erittäin lahjakkaasti vetämään erittäin lahjakkaasti vessanpöntöstä alas ison osan vähäisestäkin positiivisesta PR:stä mitä näistä kisoista olisi voitu nyhtää irti ainakin näin eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna.
Tämän kapteeninnauhoja koskevan sekoilun kohdalla minulle tulee mieleen taas kerran kysymys siitä, miksi ihmeessä isot ja mahtavat tahot ovat niin usein niin kovin herkkähipiäisiä, kun näiden tahojen näkökulmasta katsottuna lopputulokset voisivat olla toisella taktiikalla heille itselleen parempia. Esimerkiksi JOS olisin itse qatarilainen öljysheikki, enkä haluaisi ennätyskalliin kisainvestointini muuttuvan "friikkipropagandaksi", olisi yksinkertaisesti sallinut katsojien pyöriä ainakin Stadionalueilla juuri niin värikkäissä kostyymeissa,kun lystäävät enkä olisi puuttunut kapteeninnauhoihin mitenkään. Sen sijaan olisin tehnyt kansainvälistä kuvasingnaalia kuitenkin kontroilloivan FIFA:n kanssa hiljaisen sopimuksen siitä, ettei sateenkaariin pukeutuneita katsojia poimita kuviin, ja että TV-lähetyksissä kuvakulmilla ja rajauksilla pyritään vähentämään "ikävien" hihanauhojen näkyvyys niin minimiin , kuin otteluiden järkevän kuvauksen kannalta vain on mahdollista.

Tällä Qatarista saatettaisiin jopa jossain piireissä puhua varovaisen positiiviseen sävyyn, kuinka he olisivat ottaneet onkeensa nyt itse kisoissa erittäin epäeettisen rakennus, ja järjestelyvaiheen jälkeen. ( Oikeasti nämä tietenkään eivät kompensoi toisiaan) Tai vähintään asiasta puhuttaisiin huomattavasti vähemmän, ja lisäksi kaikki eivät välttämättä edes huomaisi tällaisia linjauksia kisojen tuotannossa.

Sen sijaan tällä hetkellä kisoissa puhutaan asioista sateenkarilipun ympäriltä suunnilleen yhtä paljon, kuin otteluista, ja eri mediat jakavat One-love painnotteisia kuvia stadioneilta. Lisäksi tämä sekoilu näyttäytyy nyt kuin pisteenä I:n päälle kaikessa sorrossa kisojen ympäriltä.

Vähemmistöjen, ja kisojen rakennustöissä kuolleiden ja, muulla tavalla kärsineiden kannalta, sekä tietysti muutenkin on hyvä, että näistä puhutaan. Minun on kuitenkin vaikea kuvitella kuinka Qatar ja FIFA olisivat voineet enää enempää potkia palloja omaan maaliin yrityksissään luoda kisoille ja sen järjestäjän ympärille positiivista keskustelua, ja tämä on minusta suuri ihmetyksen aihe, sillä luulisi FIFA:sta löytyvän jotain viestintäasiantuntijoita kertomaan sheikeille ja Infantinolle, että nyt menee päin mäntyä ja lujaa

Samanlaisia ajatuksia tuli itsekin kirjattua ennen kisojen alkua. Sen vielä jotenkin ymmärrän, että katsojien olemusta ja pukeutumista rajoitetaan tiettyyn pisteeseen asti vedoten vaikkapa turvallisuuteen, mutta nämä pelaajia ja joukkueita kohtaan tehdyt rajut rajoitukset kääntyvät vain itseään vastaan. Itse olen sitä mieltä, että pienemmällä kohulla oltaisiin selvitty, jos oltaisiin vain annettu Tanskan pitää harjoituspaitansa ja kapteenien käsinauhansa, ja sitten rajoitettu näiden näkyvyyttä kisojen virallisissa medioissa. Samanlaiseen ansaan ovat monet opressiiviset hallinnot astuneet historian saatossa, joten luulisi, että noista oltaisiin otettu opiksi kaikkein rajuimpien ja ristiriitaisimpien sääntöjen kanssa. Tai sitten voi vain olla, ettei FIFAa ja Qataria oikeasti kiinnosta oma julkisuuskuva tippaakaan.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Näissä kisoissa on monta asiaa ja ilmiötä jotka raivostuttavat, ärsyttävät, masentavat ja turhauttavat. Suurin osa liittyy tietenkin Qatariin ja FIFAan. On absurdia, että kisat pelataan valtiossa, joka polkee järjestelmällisesti ihmisoikeuksia ja vainoaa vähemmistöjä. Myös ilmaston kannalta järjestämisvaltio on katastrofi. FIFA vuorostaan on niin kauttaaltaan läpimätä ja korruptoitunut järjestö, ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. On totta, että ruohonjuuritasolla FIFA on tehnyt paljonkin hyvää, mutta päättäjätasolla muutosta parempaan ei vain näytä tapahtuvan. Koko jalkapalloyhteisöäkin kohtaan on syytä esittää kritiikkiä. Qatarin ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään, mutta kisojen siirtäminen osoittautui silti liian vaikeaksi tehtäväksi. Kovemman kritiikin edessä FIFAkin olisi saattanut lopulta taipua, mutta julkisessa keskustelussa kritiikki yltyi kovemmaksi vasta lähellä kisoja, jolloin oltiin jo auttamatta liian myöhässä. Itseäni ei olisi haitannut ollenkaan, mikäli kisat oltaisiin siirretty vaikkapa ensi kesälle kunhan ne pelattaisiin jossain sivistysvaltiossa.

Sitten on tämä keskustelu kisojen katsomisesta tai katsomatta jättämisestä. Ymmärrän boikotoinnin mutta en sitä, että hyökätään niiden kimppuun, jotka pelejä katsovat. Ja en nyt siis viittaa tähän palstaan vaan somekeskusteluun, joka on kyllä muutoinkin useimmiten aika raskasta. Monella boikotoijalla kommenttina on lisäksi ollut (tai tältä se on ainakin omassa Twitter-feedissä) näyttänyt, että "Olen aiemmin jonkun pelin katsonut, mutta tällä kertaa en kyllä aio katsoa." Eli osa ei välttämättä ole mitenkään valveutuneita jalkapallon seuraajia muutenkaan. Boikotointi näyttää kuitenkin jääneen kotimaassakin aika vähäiseksi, kun esim. avausottelulla oli korkeimmillaan lähes miljoona katsojaa.

Yhtä lailla ärsyttää kuitenkin myös ns. "Valavuorten" valitus, kun studioissa käsitellään ihmisoikeuskysymyksiä. Toistan itseäni, mutta näitä ei yksinkertaisesti voida käsitellä liikaa, vaan on hyvä muistaa ne kaikki epäkohdat, joita näihin kisoihin liittyy. Se mitä toivon on, että Saksan ohella useampi maa osoittaisi mieltään. Siinäpä sitten jakelisi FIFA sanktioitaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Saksassa ihmisten kiinnostus MM-kisojen pelillistä puolta kohtaan on hyvin, hyvin vaisua, eikä se johdu avausottelun tappiosta. Sillä myös sitä katseli reippaasti alle puolet siitä määrästä, mitä edellisten kisojen avauspeliä. Tappiokaan ei ole herättänyt suuria tunteita: ainoastaan roskalehti Bild vähän yritti julistaa kansallista fiaskoa.

Kesällä naisten MM-kisojen aiheuttama buumi oli aivan toista luokkaa.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kisat pitää pelata kesällä ja sellaisessa maassa jossa ne pystytään pelaamaan ilman mitään sadoilla miljardeilla rakennetuja ilmastoituja stadioneita ja ilman mitään typeriä sharia-lakeja. Ei talvella kisat moniakaan enää kiinnosta, tai ainakaan itseäni ei kiinnosta. Hiihdot pyörii, kiekkoa pelataan yms. Jotenkin ei itse jaksa innostua Englanti-USA 0-0 hankaamisen katsomisesta näin joulukuun kynnyksellä.

Irvokasta on tämän Qatar kohun jälkeen se, että Saudi-Arabia hakee? 2030 kisoja. Varmasti tulee ne halutessaan myös saamaan koska siellä riittää öljyä FIFAn rattaiden voiteluun. Sitten taas ollaan vuonna 2029 niin pahoillaan kun homoilta lyödään päät pois, naisten pitää pukeutua säkkiin ja oluttakaan ei saa myydä. Pääasia on se, että FIFAn johtoporras saa rahansa ja kisat pelataan. FIFA on kaksinaamaisin ja aivan julkisesti korruptunein järjestö mitä löytyy.
 

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika mielenkiintoista kuinka islam on nyt ihan kauhee, mutta jos sitä arvostelee jossain muussa yhteydessä niin se on ihan kauheeta sekin. (vrt esim HS tai Yle)
En ole sitä mieltä etteikö Qatarissa tilanne olisi huono, mutta vähän vaikuttaa erikoiselta silti.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Ja ylhäällä taas osoitus, että miksi kritiikki ei mene perille. Koska sitä annetaan rasismin kautta. Qatarin on helppo nostaa tuollaista kriittiikiä esiin ja sanoa, että koemme rasismia vaan. Se todellinen kritiikki työoloista, naisen asemasta ja seksuaalivähemmistöjen asiasta häviää. Ja rasistista ”kriitiikkiä” on annettu ihmisten ja myös eri medioiden kautta. Toki on ne kritisoijat joita ihmisoikeudet ja kuolleet työntekijät kiinnostaa, vaan se että kisat on marraskuussa ja että stadionilla ei saa olutta.
 

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli qatarilaiset eivät ota vastaan vakavien ihmisten kritiikkiä, koska minä kirjoitan jossain suomalaisessa sivustossa, että suomalainen media on hieman yksipuolista arvostelussaan.
Minusta uskomusjärjestelmän kritisointi ei ole rasisimia. Onko katolilaisuuden kritisointi rasisimia, tai shintolaisuuden, buddhalaisuuden kritisointi.
Ja qatarilaiset kyllä kumoavat kaiken kritisoinnin, tulee se mitä kautta tahansa.
Lisäksi kaikki tuo: naisten asema, seksualivähemmistöjen kohtelu ja siirtotyöläisten orjuuttaminen, johtuu ainakin osaksi juuri islamista, sanovat qatarilaiset tai saudit mitä tahansa. Eivät ne qatarilaiset tee kaikkea tätä vain ilkeyttään.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eli qatarilaiset eivät ota vastaan vakavien ihmisten kritiikkiä, koska minä kirjoitan jossain suomalaisessa sivustossa, että suomalainen media on hieman yksipuolista arvostelussaan.
Minusta uskomusjärjestelmän kritisointi ei ole rasisimia. Onko katolilaisuuden kritisointi rasisimia, tai shintolaisuuden, buddhalaisuuden kritisointi.
Ja qatarilaiset kyllä kumoavat kaiken kritisoinnin, tulee se mitä kautta tahansa.
Lisäksi kaikki tuo: naisten asema, seksualivähemmistöjen kohtelu ja siirtotyöläisten orjuuttaminen, johtuu ainakin osaksi juuri islamista, sanovat qatarilaiset tai saudit mitä tahansa. Eivät ne qatarilaiset tee kaikkea tätä vain ilkeyttään.

Islam ja kristinusko ovat rautakautis-keskiaikaisia uskontoja ja opit sen mukaisia.

Sinänsä periaatteessa on ihan turha kritisoida uskontoja as such, koska niissä kirjoissa lukee mitä lukee. Sen sijaan kritiikin ansaitsevat semmoiset tahot, jotka haluavat sisällyttää rautakaudelta peräisin olevia dogmeja lainsäädäntöön vuonna 2022.

Tämmöisiä tahoja ovat mm. Qatarin hallitus / hallinto, Iranin hallitus / hallinto, Vladimir Putin, Yhdysvaltain kristillisfundikset ja Päivi Räsänen.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kait tämä IS:n artikkeli koskettaa kisojen järjestelyitä. Linkin takana siis juttua kisoja Qatarille valinneista henkilöistä.
 

Cappe71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Thorengruppen IBK, CHL, Salibandy, Leki
Mulla on vähän sellanen fiilis, että Qatar ei halua järjestää naisten jalkapallon MM-kisoja
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös